Nieuws van politieke partijen in Amersfoort over ChristenUnie inzichtelijk

7 documenten

Dertig kilometer per uur: snel genoeg | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Amersfoort 31-08-2020 00:00

Op initiatief van D66, GroenLinks en ChristenUnie praat de gemeenteraad dinsdag 1 september over het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Want van wie is de openbare ruimte eigenlijk? Deze vraag hebben wij de afgelopen jaren al regelmatig in de gemeenteraad opgeworpen. Dillian Hos licht toe.

 

De vraag van wie de openbare ruimte nu eigenlijk is, brengen wij vaak ter sprake in de context van het parkeerbeleid. Al die auto’s in onze woonstraten die daar een groot deel van de dag onze ruimte innemen… Al dat stilstaande blik beperkt de ruimte tussen onze woningen waar je kunt verblijven, spelen, wandelen, fietsen, neemt ruimte in waar je niets meer mee kan. De omgekeerde wereld, vinden wij.

Het recht van de snelste?

Hetzelfde geldt voor de manier waarop we met ons verkeer omgaan. In mei verscheen het boek ‘Het recht van de snelste’, van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Ik vind het een geweldig boek. Het beschrijft, zeer goed en feitelijk onderbouwd, hoe wij in de loop der jaren als vanzelfsprekend het gemotoriseerde verkeer de inrichting van onze openbare ruimte hebben laten domineren.

De straat is van de auto, die er met flinke snelheid doorheen mag rijden. Voor kinderen die willen spelen, hebben we aparte speelplaatsen ingericht waar ze naartoe moeten wandelen. Voor kinderen die veilig naar school willen kunnen, maakten we oversteekplaatsen waar je op een knopje moet drukken om de weg over te kunnen. Voor mensen die een balletje willen trappen, maakten we parken en sportterreinen. Het boek is geschreven vanuit een verwondering, die maakt dat je je ook zelf afvraagt: waarom moeten kinderen leren uitkijken voor de dode hoek, terwijl zij niet het probleem zijn?

Waarom nemen we beslissingen over verkeer vooral vanuit het idee dat automobilisten zo snel mogelijk moeten kunnen doorstromen?

 

Wat GroenLinks betreft is het tijd dat we veranderen wat we eerder hebben laten ontstaan. Onze stad, onze straten kunnen we weer zo inrichten dat je er fijn kunt verblijven, veilig kunt oversteken en we de meest kwetsbaren beschermen. Denk aan de spelende kinderen, voetgangers, ouderen die een ommetje maken, mensen met een scootmobiel, fietsers. Waarom zijn zij degenen die moeten oppassen? Dat kan anders! Vandaar dat wij het samen met D66 en ChristenUnie over verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom willen hebben. Waar nu 50 km/u de norm is en 30 km/u de uitzondering, willen wij dit omdraaien.

In de meeste woonstraten is 30 al de norm, maar op de stedelijke verbindingswegen niet. Dat zijn de grotere wegen in de wijk, waar ook veel mensen wonen en waar veel fietsverkeer is. Wij willen de norm ook daar naar 30 km/u. En alleen 50 km/u - of meer - als er vrijliggende voet- en fietspaden liggen. Zijn die er niet, dan is het 30 km/u als het aan ons ligt. Voor straten als de ring in Kattenbroek, de Noordewierweg, de Jan van der Heijdenstraat, de Zevenhuizerstraat en vele andere is dit een verbetering. Op het kaartje is precies te zien welke straten nu nog een 50 km/u-regime hebben (de blauwe).

Scooters en critici

Groot voordeel van 30 km/u op deze straten: scooters kunnen makkelijker naar de rijbaan, omdat het verschil in snelheid met de auto dan kleiner is. En dat is veiliger en gezonder voor de fietser. Enig nadeel: een iets langere reistijd. Een paar minuten langer in de auto, voor de veiligheid van iedereen. Geen moeilijke keuze.

Critici komen met het voorspelbare argument ‘het is niet te handhaven’. Er staat inderdaad niet op elk hoek van de straat een handhaver of agent. Dat geldt voor heel veel meer zaken. Het gaat erom dat we een norm durven stellen, waarvan iedere verkeersdeelnemer weet dat deze geldt. Zonder die norm verandert er niks.

De meeste mensen zijn echt van goede wil, daar mogen we vertrouwen in hebben. Natuurlijk zal de inrichting van de weg soms aangepast moeten worden. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd, maar zal geleidelijk aan moeten. Eerst een begin maken. Wat we hebben laten ontstaan in vele jaren, kunnen we ook weer veranderen.

Dillian Hos

Scooters van het fietspad af | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Amersfoort 09-09-2019 00:00

De scooter moet zo snel mogelijk van het fietspad af. Dat was onze inbreng tijdens een bijeenkomst over het Amersfoortse fietsbeleid in de gemeenteraad. Scooters (officieel snorfietsen)* zorgen voor veel onrust op het fietspad. Daarnaast is het ook ongezond om er als fietser achter te rijden: scooters produceren meer schadelijke uitlaatgassen dan een vrachtwagen. Snel eraf dus, zei onze woordvoerder Dillian Hos.

 

Het Fietsplan - we spraken over de uitvoering ervan, is er gekomen na een motie van GroenLinks en is unaniem door de raad aangenomen. Het geeft een breed beeld op het fietsbeleid in Amersfoort en zet in op verbetering voor de fietser. Aanvankelijk was er weinig geld om het uit te voeren, maar bij de coalitieonderhandelingen vorig jaar heeft GroenLinks 5 miljoen geclaimd voor versnelde uitvoering van het fietsplan.

Er ligt nu een voorstel om veel fietsverbindingen te verbeteren, er komen nieuwe fietspaden, is er geld om de veiligheid te stimuleren en we gaan stallingen verbeteren. Er komt zelfs een onderzoek naar een grote fietsenstalling onder de Hof. Het fietsbeleid van de gemeente is inmiddels dusdanig succesvol, dat er steeds meer geparkeerde fietsen in het centrum staan. Dat vraagt om een oplossing.

Grotere, gedurfde keuzes

Wij zijn erg blij met alle maatregelen uit het uitvoeringsprogramma. Het wordt echt beter voor de fietser. Wel blijven we kritisch over ‘het bredere omdenken’: de grotere, gedurfde keuzes die Amersfoort nog aantrekkelijker maken voor fietsers. Zoals aanpakken van de Stadsring en vaker voorrang voor de fietser en de auto laten wachten, in plaats van andersom. Fietsers spelen nog niet de hoofdrol in onze stad – en dat is wel een van de vijf ambities in het plan. Zolang fietspaden nog rustig een jaar dicht worden gegooid doordat er bouwcontainers op de weg zijn geplaatst, zijn we er nog niet.

Een maatregel die nu al wel mogelijk is en voor de fietser snel resultaat oplevert, is het verwijzen van de snorfiets naar de rijbaan. Daar wordt al lang over gesproken in Nederland. Amsterdam heeft de stap aangedurfd en stuurt scooters – mét helmplicht – naar de rijbaan. Wij vinden dit verstandig. Daarmee zijn de snelheidsverschillen op het fietspad kleiner. Scooterrijders zijn niet gefocust op de fietser met wie zij het fietspad delen. Ze rijden harder en creëren hiermee onrust en als fietser rijd je in de schadelijke dampen uit de uitlaat. Op wegen waar de maximale snelheid voor gemotoriseerde verkeer al laag is, kan ook de snorfietser veilig terecht.

Deze maatregel is in het Fietsplan al genoemd, maar er is in Amersfoort nog geen actie op ondernomen. Daarom hebben wij nu in de raad aangekondigd om niet af te wachten maar dit snel op de agenda te zetten. PvdA, D66, ChristenUnie en de SP zijn positief. Nu de andere partijen nog overtuigen dat we lef moeten tonen als we echt iets voor de fietser willen betekenen.

*Scooter, officieel snorfiets, heeft blauw kenteken, geen helmplicht, mag max. 25 km/u. Brommer: geel kenteken, wel helmplicht, max. 45 km/u. Moet al vaak naar de rijbaan.

Persbericht – Geen betaald Parkeren rondom de Binnenstad

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) ChristenUnie Amersfoort 02-04-2019 18:01

Betaald parkeren rondom de binnenstad is onzes inziens een oplossing voor een niet bestaand probleem. Er is namelijk geen capaciteitsprobleem, maar slechts een onbekende behoefte vanuit enkele bedrijven naar meer parkeerplaatsen voor bezoekers. Het opofferen van goed functionerend vergunning parkeren ten faveure van betaald parkeren zal de parkeerdruk alleen maar verhogen en de hoeveelheid zoekverkeer doen toenemen. Dit gaat niet alleen in tegen het coalitieakkoord, maar doorkruist ook het voornemen tot een autoluwe binnenstad. Niet in de laatste plaats stuit dit voorstel vanuit het D66-, GroenLinks-, VVD- en ChristenUnie-College op zeer veel weerstand van bewoners uit alle getroffen wijken. Voor de BPA is het dan ook helder: gewoon niet doen!

Tijdens de ronde over dit onderwerp van 2 april 2019 werden voorgenoemde punten nogmaals onderstreept. Het is dan ook zeer opvallend dat het College dit voorstel aan de raad voorlegt. Temeer omdat zij naar eigen zeggen veel waarde hecht aan de opvattingen van betrokken burgers. De betreffende wijken kennen drukke straten met veel spelende kinderen en voldoende capaciteit in de parkeergarages. Het toevoegen van extra zoekverkeer is volgens de BPA dan ook spelen met vuur.

Dit alles voor, naar het lijkt, een makkelijke manier van geld graaien. Boetebedragen voor overtredingen van vergunning parkeren gaan namelijk direct naar de rijksoverheid, terwijl heffingen en boetes voor betaald parkeren de gemeentekas zullen spekken. Dit voorstel zal de gemeente dan ook veel geld opleveren. Alle andere voor-argumenten lijken dan ook slechts een façade om de werkelijke graaicultuur te verhullen. Om er enkele te noemen.

“De opbrengsten kunnen worden gebruikt voor betere handhaving.” Wat de BPA betreft staat handhaving volledig los van het parkeerbeleid. De grote problemen die Amersfoort reeds kent op het gebied van handhaving worden hiermee niet opgelost; ook niet wanneer voor bijvoorbeeld kenteken parkeren wordt gekozen.

“Opbrengsten uit betaald parkeren kunnen ten gunste komen van de wijk” De BPA ziet de opbrengsten van dit voorstel terugvloeien naar de algemene middelen, waardoor er in de praktijk niets van dit idee terecht komt.

“Het gebruik van parkeerplekken in de openbare ruimte wordt geoptimaliseerd” De BPA ziet hierin geen doel op zich. Sterker nog, door betaald parkeren in te voeren valt te verwachten dat de parkeerdruk alleen maar verder toe zal nemen. Onzes inziens een zeer onwenselijke situatie, juist in de wijken waar vergunning parkeren destijds is ingevoerd om dit probleem op te lossen. Wanneer de tarieven dusdanig hoog worden dat parkeren buiten garages actief wordt ontmoedigd is het de vraag welke opbrengsten deze investering nog rechtvaardigen.

De nieuw aangeschafte parkeerautomaten uit 2014 zouden minstens 10 jaar mee moeten kunnen gaan. Naast de verkwisting van kapitaal door de kunstmatig hoge afschrijving is het onzeker of de nieuw te bestellen parkeerautomaten kunnen worden afbesteld indien de voorgestelde ‘proef’ in de eerste wijken faalt.

Burgers kunnen nu nog slechts meepraten over zaken als tarieven, venstertijden en differentiatie op locatie. Dit terwijl het meeste essentiële onderwerp, draagvlak, wordt overgeslagen. De principes burgerparticipatie en starten voor de start worden hiermee wederom geweld aangedaan.

Slide van insprekers met rekenvoorbeeld JvO-laan

Alle geslaagden én hun trotse ...

ChristenUnie ChristenUnie Amersfoort 13-06-2018 10:45

Alle geslaagden én hun trotse ouders, gefeliciteerd! 😊🎉En voor wie toch nog moeten herkansen: succes! 💪 Wie ken jij die vandaag geslaagd is?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.