Nieuws van politieke partijen in Bodegraven-Reeuwijk over CDA inzichtelijk

5 documenten

Fietstunnel bij ‘gevaarlijkste oversteek van Bodegraven’? Dat moet onderzoek uitwijzen

CDA CDA Bodegraven-Reeuwijk 30-01-2020 23:00

Deze fietsoversteek geldt als de gevaarlijkste van Bodegraven. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk en de provincie Zuid-Holland onderzoeken nu of een fietstunnel op die plek haalbaar is en komen voor de zomer met de uitkomsten en een voorlopig ontwerp. Dat heeft wethouder Inge Nieuwenhuizen deze week geantwoord op vragen van het CDA. Die fractie sprak woensdagavond in de raadsvergadering opnieuw haar zorgen uit over deze oversteek, die dagelijks door meer dan 2000 fietsers, onder wie veel scholieren, wordt gebruikt. Uit eerder onderzoek is gebleken dat acht van de tien passanten die oversteek als gevaarlijk ervaart. Bodegravenboog Nieuwenhuizen gaf ook aan dat er de afgelopen maanden al maatregelen zijn getroffen die de veiligheid moeten vergroten en dat er binnenkort duidelijkere bebording en markering én betere verlichting voor het fietspad komt. Ten slotte gaf Nieuwenhuizen aan dat zij optimistischer is over de planning voor de Bodegravenboog, een rechtstreekse aansluiting van de N11 op de A12. Het CDA vreest dat áls de boog er komt, dit op z’n vroegst in 2040 zou worden. Zo lang kan met het oog op de veiligheid van fietsers niet worden gewacht met een ingrijpende aanpassing van de oversteek, vindt CDA-fractievoorzitter Jan Vergeer. ,,Ik denk dat de Bodegravenboog er ruim vóór 2040 komt”, zei Nieuwenhuizen tijdens de raadsvergadering. Op de oversteek oprit N11/Goudseweg heeft het autoverkeer (inclusief vrachtwagens die van bedrijventerrein Broekvelden komen) voorrang. In het donker zijn naderende fietsers voor automobilisten niet altijd goed zichtbaar. Naar een artikel uit het Algemeen Dagblad

Afgelopen woensdag reden Annemiek en ...

VVD VVD GroenLinks CDA ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 19-07-2019 10:10

Afgelopen woensdag reden Annemiek en Robin mee met een fietstocht door het plassengebied. In zo’n 2,5 uur werd 20 kilometer afgelegd, met een flink aantal informatieve stops onderweg. Vergezeld van een groep collega-raadsleden van CDA, ChristenUnie en GroenLinks, vier wethouders, vertegenwoordigers van het wijkteam Sluipwijk en een diverse groep ambtenaren is een hoop kennis uitgewisseld. Onderweg werd onder meer uitleg gegeven over actuele stand van zaken met het beleid en de uitdagingen bij het beheer van de openbare ruimte. Het was een informatieve en gezellige toer met alle ruimte om te genieten van de omgeving, dingen met eigen ogen waar te nemen, maar ook om te luisteren en vragen te stellen. Een aantal punten die aan bod kwamen: - onderhoud en fundering van de wegen - toegankelijkheid voor autoverkeer - problemen met krappe bochten en verzakkingen bij erftoegangen (zakkende weg bij onderheide brug) - aandachtspunten voor het bestemmingsplan - het bermbeheer - bijenhotels - nieuwe bruggen - beschoeiing - de behoefte aan een loswal - de Beweegbare Fysieke Breedtebeperking - overslaglocatie voor zwaar transport - samenwerking met Gouda Wat ons betreft was het een zeer geslaagde avond, en is het initiatief om beleid ter plekke te bekijken zeker voor herhaling vatbaar!

Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug!

PvdA PvdA SGP CDA Bodegraven-Reeuwijk 07-02-2019 20:16

Gefeliciteerd,

Inwoners van Reeuwijk-Brug, jullie krijgen je fietspad terug. Gefeliciteerd inwoners van Bodegraven en Gouda die veelvuldig gebruik maken van de voortreffelijke fietsroute langs de Breevaart, dat kan nog steeds.

Na 5 jaar discussiëren, inwonersavonden, enquête, inloopavonden, protesten, debatten, handtekeningenactie, geelgrintveegactie, klankbordgroep, amendementen en inspraakavond is het zover: het fietspad blijft, want fietsen op de weg is daar veel te druk voor.

In oktober ging het bijna fout, een amendement van PvdA en CDA om het fietspad te behouden zou gaan sneuvelen. Geen meerderheid in de Raad. SGP redde de avond: wethouder, onderzoek nu nog eens of er echt geen weg mogelijk is met een fietspad.

Dit was de kentering: een snel doch degelijk onderzoek gaf de uitkomst die u en ik al lang “aan ons water voelden”: eerst verkeersintensiteit omlaag, dan eventueel pas een fietspad opheffen en niet andersom.

Afgelopen woensdag is een nieuw amendement van PvdA en CDA door alle partijen ondersteunt en aangenomen. En een amendement uit de Raad moet opgevolgd worden door het college!

Het amendement luidde, in gewone mensentaal: 1. We kiezen voor behoud huidige breedte weg en fietspad, dus de goedkoopste oplossing. 2. We brengen belijning aan op de weg aan om hem visueel te versmallen. 3. Geen parkeerplaatsen op het vrijliggende pad maar op de weg. 4. Het vrijliggende pad wordt weer ingericht als fietspad. Vervolgens: 5. Er komen aanvullende maatregelen om de verkeersintensiteit terug te brengen van 7000 naar 4700 auto’s per dag, met alle suggesties die tot nu toe gedaan zijn. 6. We gaan het effect van deze maatregelen meten. 7. Als de verkeersintensiteit is afgenomen tot maximaal 4700 auto’s per dag kunnen we overwegen het fietspad te vervangen door fietssuggestiestroken op de weg.

Maar de onderzoekers zeggen heel terecht: is dat dan nog nodig? Wat ons betreft niet, wij fietsen lekker rustig langs het water en de auto’s rijden op de weg.

PvdA Bodegraven-Reeuwijk, Lisbeth Hertogh

Het bericht Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug! verscheen eerst op PvdA Bodegraven-Reeuwijk.

Vandaag organiseren scholieren de ...

GroenLinks GroenLinks CDA Bodegraven-Reeuwijk 07-02-2019 08:33

Vandaag organiseren scholieren de eerste grote klimaatdemonstratie in Den Haag. In navolging van Zweden en België gaan nu ook de Nederlandse scholieren duidelijk maken dat Dijkhof en de provinciale CDA-bonzen een achterhoedegevecht voeren. https://www-parool-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.parool.nl/amsterdam/schoolleiders-zien-nut-van-klimaatdemonstratie-leerlingen~a4622657/amp?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&usqp=mq331AQCCAE%3D#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Van%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.parool.nl%2Famsterdam%2Fschoolleiders-zien-nut-van-klimaatdemonstratie-leerlingen~a4622657%2F

Bezoek Tweede Kamerlid Remco Dijkstra

VVD VVD D66 CDA Bodegraven-Reeuwijk 05-03-2018 06:00

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/28458/bezoek-tweede-kamerlid-remco-dijkstra

Op uitnodiging van onze fractie bracht Remco Dijkstra in de middagspits een bezoek aan Bodegraven. Remco is Tweede Kamerlid voor de VVD en heeft sinds vorig jaar weginfrastructuur in zijn portefeuille. Na een korte, interactieve presentatie van ons kandidaat raadslid Robin Kersbergen zijn we met alle aanwezigen naar buiten gegaan om de problemen van dichtbij te bekijken. Dit werkbezoek leek ons na diverse gesprekken bij de provincie een goed vervolg om de noodzaak van de Bodegravenboog ook in de Tweede Kamer op de kaart te zetten.

Het was wat ons betreft een zeer geslaagde bijeenkomst, waarbij we om te beginnen nog onze hartelijke dank willen uitspreken voor de gastvrijheid van Buro N11. Voor de presentatie en bespreking werd ons een ruimte beschikbaar gesteld op de meest passende locatie die je bij dit thema kunt vinden, en zowel de verzorging als de technische ondersteuning lieten aan niets te wensen over!

Verkeersproblemen

Hoewel de problematiek rond de N11 al langer speelt, komt deze met de aantrekkende economie en de bijbehorende verkeersgroei steeds nadrukkelijker naar voren. De wachttijden worden langer, en de bereikbaarheid van onze gemeente staat onder druk. Niet alleen voor onze inwoners en bedrijven, maar ook voor hulpdiensten en fietsers. De toelichting van de verkeerssituatie uit de presentatie werd extra verduidelijkt aan de hand van dronebeelden. Deze gaven een zeer goede indruk gaven van zowel de lengte van de files, als ook de belangrijkste verkeersstromen.

Naast de opstoppingen kwam ook het probleem van sluipverkeer aan bod: de zeer beperkte parallelle routes zijn totaal niet geschikt voor het moderne verkeer. Robin lichtte toe dat dit een historische oorzaak heeft: in tegenstelling tot gebieden die wat verder buiten de grote steden lagen, is hier nooit een netwerk van enkelbaans wegen ontstaan. Dat is dan ook de keerzijde van de luxepositie dat we sinds 1939 op het snelwegennet zijn aangesloten: er is geen goed secundair wegennet. Al met al reden te meer om nu in goede samenwerking te zoeken naar oplossingen voor gemeente, regio en rijk.

Regeerakkoord

Remco gaf aan dat met het nieuwe regeerakkoord zo'n 2 miljard euro aan extra middelen voor infrastructuur beschikbaar is gekomen. Met name projecten die hoog scoren in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA) maken een goede kans. Omdat de A12 tussen Gouda en Utrecht hier vrijwel bovenaan staat, is de kans groot dat hier middelen voor beschikbaar komen zodra de A20 bij Nieuwerkerk is verbreed. Na het zien van de presentatie en de situatie buiten, gaf hij aan dat het logisch zou zijn om de aansluiting met de N11 in deze plannen te betrekken. Over de planvorming rond infrastructuur wordt in mei bij de commissievergaderingen in de Kamer een inventarisatie gemaakt, en Remco wil dan zeker kijken of de Bodegravenboog hoger op de agenda kan komen.

Draagvlak

Met name het grote draagvlak voor de Bodegravenboog kan volgens Remco bijdragen aan een snellere realisatie. Bij de begrotingsbehandeling in november werd (kort na het aantreden van kabinet Rutte III) in de gemeenteraad een motie ingediend door CDA, VVD, CU en D66 met de oproep aan zowel het college als de fracties om de lobby kracht bij te zetten. Deze werd door alle partijen unaniem aangenomen. Robin vatte de middag kort maar krachtig samen: "Onze contacten met Den Haag zijn al goed, nu de verbinding nog!"

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.