Nieuws van politieke partijen in De Bilt inzichtelijk

34 documenten

VVD-Fractie De Bilt Zet Zich In voor Groenekan Noord: Focus op Geluidsoverlast, Internet en Veiligheid

VVD VVD De Bilt 17-01-2024 10:04

https://debilt.vvd.nl/nieuws/54667/vvd-fractie-de-bilt-zet-zich-in-voor-groenekan-noord-focus-op-geluidsoverlast-internet-en-veiligheid

In een recente stap om nauwer in contact te komen met de bewoners van Groenekan Noord, heeft de VVD-fractie De Bilt een bezoek gebracht aan de lokale bewonersvereniging. Het doel van dit bezoek was om direct van de bewoners te horen welke kwesties hun dagelijks leven beïnvloeden en hoe de fractie deze problemen kan adresseren. Drie voorbeelden waar we direct wat mee kunnen doen:

Aanpak van Geluidsoverlast van de A27

Een van de meest dringende kwesties die aan de orde kwam, was de aanhoudende geluidsoverlast van de A27. Bewoners gaven aan dat ondanks toezeggingen van Rijkswaterstaat voor een geluidswerend scherm, dit nog steeds niet gerealiseerd is. De VVD-fractie heeft toegezegd deze zaak met spoed op te nemen met het college en te pleiten voor een snelle oplossing.

De Noodzaak van Glasvezelinternet

De fractie werd ook geconfronteerd met zorgen over het ontbreken van glasvezelinternet in de regio. In een tijdperk waarin digitale connectiviteit cruciaal is, voelen veel bewoners zich achtergesteld. De VVD-Fractie heeft beloofd om de status van de uitrol van glasvezelinternet te onderzoeken en te pleiten voor versnelling van dit proces.

Verbetering van Verkeersveiligheid

Daarnaast werd de aandacht gevestigd op de verkeersveiligheid in het gebied. Bewoners spraken hun zorgen uit over hoge snelheden en het gebrek aan veilige oversteekplaatsen voor voetgangers. De fractie erkent de ernst van deze zorgen en heeft toegezegd om op zoek te gaan naar effectieve maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De VVD-fractie De Bilt is vastbesloten om deze kwesties aan te pakken en de levenskwaliteit voor de inwoners van Groenekan Noord te verbeteren. De fractie staat open voor verdere discussie en samenwerking met de gemeenschap en het college om deze problemen op te lossen.

Mobiliteitsvisie

Lokaal De Bilt Lokaal De Bilt De Bilt 08-04-2023 11:48

De mobilteitsvisie vormt de basis voor het mobiliteits- en vervoersbeleid in de toekomst. Het is een soort meetlat waar we in de toekomst beleid naast leggen om te beoordelen of de visie die we gezamenlijk vastgesteld hebben, ook past bij het beleid dat wordt voorgesteld.

Stedelijke omgevingen als De Bilt en Bilthoven vragen iets anders aan ons dan de groene kernen Westbroek, Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. De verkiezingen van 15 maart hebben het ook laten zien. Lokaal De Bilt wil de verschillen tussen de kernen koesteren en niet proberen een keurslijf te maken waar uiteindelijk geen enkele kern in past.

Het verkeer in De Bilt staat steeds vaker vast en moet beter doorstromen. Bij alle ontwikkelingen die in gang gezet worden zal eerst goed gekeken moeten worden naar de impact op de infrastructuur, kunnen de wegen het wel aan. Tevens zal meer rekening moeten worden gehouden met de veiligheid rondom scholen, kwetsbare verkeersdeelnemers en het oplossen van (fiets)knelpunten.

Lokaal De Bilt is voor een goed openbaar vervoer voor de hele gemeente. Wij hopen dat de wethouder blijft aandringen bij de provincie om openbaar vervoer beschikbaar te houden in onze gemeente. Dit om duurzaamheid te bevorderen én eenzaamheid tegen te gaan.

We zien graag dat de provincie bij het beoordelen van busroutes de adviezen van inwoners betrekt (zoals bv. is gedaan voor de lijnen 77, 78 en 58) en zijn voorstander van het inzetten van U-Flex in onze gemeente. U-Flex is een flexibele OV-service waarbij de bus niet volgens een vaste dienstregeling rijdt, maar op bestelling.

Het zou tevens wenselijk zijn om bij de bushaltes, goede fietsenstallingen of dergelijke voorzieningen te creëren om duurzaam vervoer nog beter te faciliteren. De wethouder wordt gevraagd om dit mee te nemen bij het opzetten van beleid.

Qua snelheden vindt Lokaal De Bilt het belangrijk dat er langzamer wordt gereden in de bebouwde kom, 30 km/uur, mede om sluipverkeer naar snelwegen tegen te gaan. Daarnaast willen wij een goede, veilige ontsluiting vanuit de kernen naar de provinciale wegen en snelwegen.

Graag willen wij ook onze ideeën over handhaving onder de aandacht brengen. Een visie op mobiliteit kan niet bestaan zonder handhaving al blijft het jammer dat mensen handhaving nodig hebben om zich aan de regels te houden.

In december 2022 is een nieuwe beleidskader vastgesteld door het Openbaar Ministerie omtrent mobiele flitspalen. Wij hebben de wethouder gevraagd of hij op de hoogte is van dit beleidskader en de mogelijkheid om een aanvraag voor een mobiele flitspaal te doen. Als dat zo is, vroegen wij de wethouder om toe te zeggen dat bij minder veilige of drukke verkeerssituaties deze optie wordt meegenomen om handhaving meer vorm te geven.

De fietsveiligheid op fietsroutes en rondom scholen weerhoudt ouders om te fietsen met hun kinderen. Deze kinderen gaan pas op latere leeftijd fietsen en maken dan eigenlijk te weinig leeruren om veilig te kunnen manoeuvreren in het verkeer. In het kader van duurzaamheid en groene mobiliteit is het juist zo wenselijk dat er meer gefietst wordt.

We zien tegenwoordig veel vrachtwagens en vuilniswagens die rond schooltijden, vooral in de ochtend als iedereen aankomt, manoeuvreren rondom fietsende kinderen. Het gaat gelukkig meestal goed al zijn er ook incidenten geweest in het verleden met vrachtwagens en kinderen. Daaruit komen alleen maar verliezers.

Wij vragen het college als denkrichting mee te nemen dat wanneer een bouwvergunning verleend wordt, hier aanvullend qua bouwverkeer, iets over op te nemen. Bijvoorbeeld aankomst op bestemming voor 8 uur ’s ochtends ofwel na 8.45 uur. Tussen deze tijden ligt de piek van fietsende scholieren. Na die tijd en in de middag is er sprake van ofwel kinderen die naar een naschoolse opvang gaan ofwel andere tijden dat scholen eindigen waardoor de intensiteit van fietsende kinderen minder is. Tevens zou een verzoek aan de afvalophaaldienst om schoolomgevingen te mijden tijdens ditzelfde tijdblok wenselijk zijn.

Daarnaast is voorlichting aan kinderen essentieel en juichen wij het verkeersexamen toe.

Schoonderwoerd mag uitbreiden ten koste van bomen op Larenstein | De Bilt

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA De Bilt 01-07-2020 00:00

De Biltse raad stemde op 30 juni in met een voorstel om op ‘bedrijvenpark’ Larenstein een groot aantal bomen te kappen om de uitbreiding mogelijk te maken van Schoonderwoerd Vlees, een bedrijf dat zich richt op het transport van vlees uit onder meer Nieuw-Zeeland. In 2017 stemden alleen GroenLinks en PvdA tegen dit plan, ditmaal ging het om een wijziging van het bestemmingsplan en kregen zij steun van Beter De Bilt, ChristenUnie, Forza, Fractie Brouwer en de SP, maar dat was onvoldoende voor een meerderheid.

Als doekje voor het bloeden draagt Schoonderwoerd wel een bedrag van € 150.000 bij aan compensatie van het groen dat gaat verdwijnen. De discussie ging vervolgens voor een belangrijk deel over de vraag wat er met dat geld zou moeten gebeuren. Uiteindelijk resulteerde dat in een breed gedragen motie die vraagt om versterking van de natuurwaarden in de directe omgeving en om een onderzoek naar het realiseren van een ‘groene uitloop’ voor de wijk Brandenburg.

De uitbreiding van het bedrijf zal tot gevolg hebben dat er nog veel meer vrachtwagens het bedrijvenpark in en uit zullen rijden met als gevolg de nodige geluidsoverlast voor de omgeving. Op vragen van GroenLinks raadslid Anne Marie ’t Hart beloofde wethouder André Landwehr zich sterk te zullen maken voor beperking van het vrachtverkeer in de avond en nacht. Daar zullen we het college zeker aan houden!

Ledenvergadering CU De Bilt

ChristenUnie ChristenUnie De Bilt 02-02-2020 18:48

https://debilt.christenunie.nl/k/n6024/news/view/1280992/69105/CU-ImpactLogo-in-vierkant-RGB.jpg

Het bestuur van ChristenUnie De Bilt nodigt haar leden van harte uit voor de algemene ledenvergadering op 13 november 2019 om 20:00 uur in de pastorie vande H. Michaëlkerk, Kerklaan 31 in De Bilt. Inloop is vanaf 19:45 uur.

De Bilt wil terug naar 100 km/uur op A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks VVD De Bilt 01-11-2019 00:00

De Biltse gemeenteraad wil dat de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum terug gaat naar 100 km/uur. In een vrijwel unaniem aangenomen motie vraagt de raad het College van BenW zich hiervoor sterk te maken bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Vanuit de raad wordt al langer aangedrongen op een lagere maximumsnelheid omwille van  de rust en de gezondheid van de inwoners van Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. Die ervaren dagelijks grote overlast door de uitstoot van fijnstof en door de hinder van licht en geluid.

Als gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State is de discussie over een lagere maximumsnelheid opnieuw actueel. Het lijkt onontkoombaar dat deze verlaging in elk geval plaatsvindt in de buurt van natuurgebieden, maar de Biltse gemeenteraad wil dat er ook op het traject van de A27 op Bilts grondgebied langzamer wordt gereden.

De motie werd namens 7 fracties ingediend door GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet. Hij wees er ook op dat een verlaging bijdraagt aan de verkeersveiligheid en aan de vermindering van het fileprobleem en kreeg daarbij de steun van wethouder Landwehr (VVD). Die gaat nu in Den Haag aandringen op een spoedige vervanging van de 120 km-borden. Ook de voorstemmers, waaronder die van alle 4 regeringspartijen, zullen het dringende verzoek van de gemeenteraad onder de aandacht brengen van hun partijgenoten in de Tweede Kamer. Het woord is nu aan de minister.

Ledenvergadering CU De Bilt

ChristenUnie ChristenUnie De Bilt 29-10-2019 14:52

Het bestuur van ChristenUnie De Bilt nodigt haar leden van harte uit voor de algemene ledenvergadering op 13 november 2019 om 20:00 uur in de pastorie vande H. Michaëlkerk, Kerklaan 31 in De Bilt. Inloop is vanaf 19:45 uur.

Ledenvergadering CU De Bilt

ChristenUnie ChristenUnie De Bilt 29-10-2019 14:52

Het bestuur van ChristenUnie De Bilt nodigt haar leden van harte uit voor de algemene ledenvergadering op 13 november 2019 om 20:00 uur in de pastorie vande H. Michaëlkerk, Kerklaan 31 in De Bilt. Inloop is vanaf 19:45 uur.

GroenLinks De Bilt blij met advies commissie Remkes | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 25-09-2019 00:00

De fractie van GroenLinks in de Biltse gemeenteraad is blij met het advies van de commissie Remkes om de maximumsnelheid op de snelwegen zo snel mogelijk te verlagen. Het advies kan ertoe leiden dat de overlast en gezondheidsrisico’s voor de bewoners langs de A27 aanzienlijk worden teruggedrongen.

GroenLinks maakt zich al jaren sterk voor een lagere maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum. Fractievoorzitter Henk Zandvliet: “Op het gedeelte van de A27 tussen Vianen en Utrecht geldt al een maximumsnelheid van 100 km/uur omwille van de inwoners van Nieuwegein, Houten en Utrecht. Ik zie niet in waarom geen rekening moet worden gehouden met de inwoners van de kleinere kernen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. En dan heb ik het nog niet over het gedeelte door het Goois Natuurreservaat.”

De commissie Remkes ziet een verlaging van de maximumsnelheid als een eenvoudig in te voeren maatregel die niet alleen leidt tot een aanzienlijke vermindering van de stikstofuitstoot, maar ook van CO2 en andere broeikasgassen. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen.

Zandvliet: “Dat is een extra reden om het advies zo snel mogelijk op te volgen. Ik heb vaker foto’s gezien waarop de minister een verkeersbord ‘130 km/uur’ komt plaatsen. Ik nodig haar uit om nog deze maand de borden ‘120 km/uur’ langs de A27 te komen vervangen. Bij voorkeur ’s avonds zodat ze meteen met eigen ogen kan zien hoeveel last mensen in Hollandsche Rading en Groenekan hebben van de 18 meter hoge lichtmasten.”

Nieuw verkeersplan is een ramp, of hooguit tweede keus

PvdA PvdA De Bilt 18-05-2019 13:46

Buurt rondom Jan Steenlaan verwacht dat verkeersplan geen oplossing biedt

Op 7 mei bezocht een wijkteam van PvdA De Bilt de buurt rondom de Jan Steenlaan. In de gesprekken aan de deur kwam vooral de nieuwe verkeerssituatie in de Jan Steenlaan aan de orde. Bijna niemand is er blij mee, het nieuwe plan is hooguit de tweede keus van bewoners.

Omstreden beslissing

Aan het Heidepark zijn sommige bewoners positiever, men kan op de kruising nu weer naar links met de auto. De bewoners van de Jan Steenlaan hadden liever éénrichtingsverkeer in een fietsstraat gezien, maar vinden het in ieder geval prettig dat de bomen zijn blijven staan in de Jan Steenlaan. In de Jan van Eijklaan vindt men het nieuwe plan ronduit “een domme beslissing”, vooral omdat er voor tweerichtingsverkeer is gekozen. “In deze straat werd voor de ondertunneling, toen het nog tweerichtingsverkeer was, veel te hard gereden. Dat is sinds twee dagen weer het geval”! Aldus een inwoner die ook aangeeft zijn autospiegels weer ingeklapt te hebben. Die werden er voor de ondertunneling om de klip-klap afgereden.

Verder wordt geconstateerd dat de beperkende maatregelen te wensen over laten, er staan veel te weinig 30km borden en 30km aanduidingen op de weg. Hierdoor nodigt de straat uit om veel te hard te rijden. Bewoners vrezen de komst van vrachtwagens en bussen in het drukke straatbeeld, die rijden er nu nog niet i.v.m. de gedeeltelijke afsluiting. Bewoners zijn al helemaal niet te spreken over de rommelige start van het nieuwe verkeersplan. Omdat werkzaamheden van Stedin in de Rembrandtlaan niet zijn afgerond, is de Jan Steenlaan deze week nog niet per auto aan te rijden vanaf het station. Een bewoner verzucht; “Hadden ze het maar zo gehouden als het was, éénrichtingsverkeer was veiliger en die betonblokken zorgden ervoor dat men in ieder geval beter uitkeek en afremde”.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt: “Het mag duidelijk zijn dat wij een vrijliggend fietspad als enige oplossing voor de Jan Steenlaan zien. De scholen, de fietsersbond, wijkvereniging de Leijen, Bewonersvereniging Bilthoven Noord en 2 van de 4 participerende straten delen deze mening. Het blijft raar dat hier niet voor gekozen is. Een ruime meerderheid van deze participanten (6 van de 8) kozen hiervoor na een lang gemeentelijk participatie-traject. We hopen dat het verdere verloop van het nieuwe verkeersplan beter verloopt dan deze uiterst rommelige start en zullen ons blijven inspannen voor een veilig vrijliggend fietspad op de Jan Steenlaan “.

Bomenkap en groen

Op een goede tweede plaats staat het groen in de wijk en de zorgen hierover. Veel inwoners noemen de ongecontroleerde kap van bomen. Er wordt volgens de bewoners veel illegaal gekapt. Door de (legale) kap van veel bomen (bij voormalig “Rataplan” t.b.v. de nieuwbouw van HNL), hebben de bewoners van de wijk veel meer last van het geluid van SCHC. De bomen dempten het geluid in het verleden. Ook de verstening van de tuinen baart inwoners zorgen; “Het ziet er niet uit en het is niet goed voor de grondwaterstand en het riool”, aldus een inwoner. Dezelfde bewoner vertelt ons over het systeem in Coesfeld (Duitse partnergemeente van De Bilt), waar volgens hem de bestrate of bebouwde vierkante meters van je perceel bepalen hoeveel gemeentelijke belasting je moet betalen.

Over het algemeen zijn de bewoners tevreden over wonen, rond de Jan Steenlaan. Rust en ruimte worden hier het vaakst als pluspunt genoemd. De bewoners van de appartementen aan het Heidepark en de bewoners van de Jan van Eycklaan benoemen de saamhorigheid en de gezelligheid in hun buurt als pluspunt.

Het bericht Nieuw verkeersplan is een ramp, of hooguit tweede keus verscheen eerst op PvdA De Bilt.

SGP bezorgd over verkeersveiligheid De Bilt

SGP SGP De Bilt 10-05-2019 00:00

/r/dab8b96f5dfe6eebeb230e5094680ea1?url=http%3A%2F%2Fwww.debilt.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-bezorgd-over-verkeersveiligheid-de-bilt%2F10747&id=0b6c51f32bf1c241ce8b83f5e34c9399f10741bc

De SGP-fractie in De Bilt maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in de gemeente. De Bilt scoort hoog als het gaat om het aantal verkeersonveilige situaties. Een aantal situaties in Maartensdijk moet volgens de SGP snel aangepakt worden. 

De SGP-fractie heeft hierover vragen gesteld aan het College van De Bilt. Reden voor deze vragen zijn de resultaten van onderzoek ‘Meldpunt Onveilig Verkeer’ van RTV Utrecht, maar ook verontrustende berichten over het kruispunt Prins Bernhardlaan / Prinses Marijkelaan in Maartensdijk. Fractievoorzitter Johan Slootweg: ‘Dit kruispunt is onoverzichtelijk, terwijl het een kruispunt is wat dagelijks meerdere keren gepasseerd wordt door onder andere veel schoolkinderen.’ De SGP-fractie wil van het College weten wat zij op korte termijn gaat doen om dit kruispunt veiliger te maken. Johan Slootweg: ‘Op dit moment staat er zoveel als mogelijk een verkeersregelaar, op vrijwillige basis. Daar neem ik mijn petje voor af! Het is echter geen duurzame oplossing.’

Kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan

De SGP-fractie vraagt het College ook hoever het is met het onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan in Maartensdijk. De fractie heeft hierover in november een motie ingediend, die met brede steun aangenomen is. In de motie wordt gevraagd om in het eerste kwartaal van 2019 te onderzoeken op welke wijze de verkeersveiligheid op de kruising verbeterd kan worden en dienovereenkomstig het kruispunt aan te passen. Johan Slootweg: ‘De SGP-fractie heeft geen onderzoeksresultaten gezien, het kruispunt is niet aangepast. Hoog tijd om het College te vragen wat er tot nu toe gedaan is aan de uitvoering van de motie.’

Bekijk hier de schriftelijke vragen die de SGP heeft gesteld over de verkeerssituatie in gemeente de Bilt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.