Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

18 documenten

Herinrichting Boschdijk binnen de ring

D66 D66 PvdA Eindhoven 18-08-2020 17:50

In 2017 werd er een burgerinitiatief “Herinrichting Boschdijk” aangeboden aan de raad, dat opriep om te komen tot een groene en veilige Boschdijk. De uitgangspunten werden unaniem door de raad onderschreven, maar de huidige situatie laat nog steeds te wensen over.

Op 27 juli 2020 ging het weer gigantisch mis: met grote snelheid veroorzaakte een automobilist een enorme ravage aan de pas aangeplante groene middenberm van de Boschdijk, vermoedelijk door een mislukte inhaalmanoeuvre. Maar nog veel erger: een meisje werd op een haar na aangereden. Zoals u zich kunt voorstellen moet de schrik er flink in hebben gezeten: bij het meisje, bij de buurtbewoners en de automobilist. Dat auto’s hard rijden over dit stukje Boschdijk is al jaren bekend. D66 en PvdA vroegen hier immers verschillende malen aandacht voor de afgelopen jaren.

Bewoners zijn erg geschrokken van het ongeluk, maar zijn ook teleurgesteld. Al jaren vragen ze aandacht voor deze onveilige maar ook onprettige weg en helaas krijgen zij elke keer nul op rekest bij de gemeente. Enkele bewonersreacties:

“Het wordt tijd dat de gemeente Eindhoven eens iets gaat doen met die hardrijders hier in de wijk. Lijkt hier wel een circuit!”

“Buiten de ring is de Boschdijk aan beide zijden enkelsbaans, tot aan de GGZE. De dubbele baan de stad uit voegt niks toe. Het zou de veiligheid ten goede komen als beide richtingen volledig enkelbaans is en dat er een apart fietspad komt richting de stad. Er is ruimte genoeg om dit te realiseren, zelfs met behoud van de parkeerplekken”

“De Boschdijk zou een visitekaartje moeten zijn voor de stad. Het is een straat waar honderden mensen aan wonen. Ook kwetsbare mensen, die ook een veilige oversteek en een groene en gezonde straat verdienen”

“Terwijl wij 550 handtekeningen hebben opgehaald, zien we dat andere straten steeds weer voorrang krijgen. Zijn we als bewoners niet luidruchtig genoeg? Is het omdat we in een arme wijk wonen? Wij voelen ons achtergesteld en niet gehoord! We willen graag van het stadsbestuur horen wanneer ze het nu eens ECHT aan gaan pakken!”

In het coalitieakkoord lezen we op pagina 19: “Bij bereikbaarheidsvraagstukken redeneren we vanuit de gewenste kwaliteitsimpuls, luchtkwaliteit en leefbaarheid en vanuit economische ontwikkeling en de daarmee samenhangende groei van de stad. We hebben daarbij altijd oog voor de verkeersveiligheid van alle vervoersmodaliteiten”

En op pagina 21: “De uitdaging voor de toekomst is om een evenwicht te vinden tussen deze groei en de leefbaarheid in onze stad. Daarbij is het uitgangspunt dat Eindhoven bereikbaar en verkeersveilig blijft”

Klik hieronder voor de vragen die D66 indiende (pdf):

Ingekomen_raadsvragen_Herinrichting_Boschdijk_binnen_de_ring__D66_

 

 

Trends en stedelijke opgaven | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 06-06-2020 00:00

In 2021 moet de Eindhovense Omgevingsvisie klaar zijn. Maar wat zijn de trends en de stedelijke opgaven? Ons raadslid Jeannette Vos heeft dit voor jou in heldere taal opgeschreven! Heb je het eerste deel van de omgevingsvisie in heldere taal nog niet gelezen? Doe dat dan hier!

TRENDS Technische ontwikkelingen gaan heel snel; denk aan 5G, fotonica, robots. Bedrijven in deze nieuwe technieken hebben moeite om goed opgeleid personeel te vinden. Daarnaast zijn er ook veel mensen die geen baan kunnen vinden. Technologie bedrijven hebben behoefte aan een levendige omgeving, waar samenwerkingen met anderen gemakkelijker wordt. Dit kan al op de campussen (denk aan High Tech campus of de TU/e), maar straks ook in het centrum. Brainport moet meer bieden dan alleen banen. Er is een hoge kwaliteit van woon-, recreatie-, groen-, cultuur- en sportvoorzieningen nodig, net zoals (internationaal) onderwijs. Met name cultuur en sport hebben nog extra aandacht nodig. Als verkeersknoop tussen andere grote steden, zitten we flink in de knoop. De komende jaren wordt de A58 en de A67 rondom Eindhoven breder gemaakt. In 2025 wordt een begin gemaakt met rechtstreekse treinverbindingen die de grens over gaan.

De negatieve effecten van de omgeving op de gezondheid wordt steeds groter (gezondheidslast).  Voor de gemeente betekent dat:

anders gaan verwarmen (zonder aardgas)  besparen van energie andere vormen van energie (denk aan zonnepanelen)

Alle buurten in de stad krijgen hier mee te maken. We gaan water voortaan beschouwen als iets waar we zuinig op moeten zijn. Tijdens hevige regenval willen we het opslaan, zodat we het kunnen gebruiken tijdens de hete, droge zomers. Daar is meer groen voor nodig. Als we een gezonde stad willen zijn, die klaar is voor de toekomst, moeten we veranderen. Minder vervuilend vervoer, meer groen, andere vormen van energie.

Er komen steeds meer één- en tweepersoons huishoudens. Dit vraagt om een ander type woningen. Naast de vergrijzing is er ook verjonging ( denk aan mensen van buitenaf en studenten), en beiden willen graag dicht bij voorzieningen/ centrum wonen.

Er is ook een trend van steeds meer ongelijkheid. Mensen met goed betaalde banen gaan er meer op vooruit dan mensen met laagbetaalde banen. De sociale veiligheid staat onder druk. Misdaad wordt steeds minder zichtbaar (denk aan fraude, internet en witwassen). In drukke steden, dus ook in Eindhoven, vallen meer slachtoffers in het verkeer. Dit komt vooral door het gedrag in het verkeer.

De technologie gaat supersnel. Zorg op afstand, nieuwe apps, digitale platforms. We moeten wel aandacht hebben voor de mensen die dit niet kunnen bijbenen.

Kortom, het succes van Brainport is voelbaar in de stad. Maar dan moet wel iedereen daar van mee kunnen profiteren. Er moeten dus genoeg passende woningen worden gebouwd. Voorzieningen in de stad moeten aansluiten bij de behoeften. Mensen moeten zich veilig voelen. Er moet ook aandacht zijn voor kwetsbare inwoners.

Ook in Eindhoven zien we gentrificatie (= sterke stijgen van huurprijzen), waardoor oude buurten rondom het centrum ineens hippe stadswijken worden. Bijvoorbeeld Irisbuurt en Rochusbuurt. Het is een landelijke trend om ook oude industrie en kantoren om te bouwen naar nieuwe woonvormen. Kijk maar naar Strijp-S en Strijp-T.

In alle grote steden komt er ook meer hoogbouw. In Eindhoven zullen we ook de hoogte in moeten als we steeds meer woningen willen bouwen en de ruimte is beperkt. Hoogbouw biedt wel kansen om de openbare ruimte groener en aantrekkelijker te maken.

STEDELIJKE OPGAVEN

Gezonde groei van de stad : Met gezonde groei bedoelen we een duurzame stad met veel groene gebieden. De lucht moet schoner. De leefomgeving moet veilig en aantrekkelijk zijn. De stad moet voorbereid zijn op klimaat veranderingen. De openbare ruimte moet uitnodigen om te bewegen. Het groen dat er is willen we versterken. Het groen helpt ook om water te bufferen voor de droge periodes. Aantrekkelijk en hoogstedelijk centrum : De opgave is om een levendig centrum te maken. Een internationale hotspot. We kiezen voor een hoogstedelijk centrum, waar de hele dag iets te doen is. De openbare ruimte moet uitnodigen tot ontmoeting. Aanleg van terrassen, daktuinen en groene binnenplaatsen om samen te komen. Er komt meer ruimte voor fietsers en voetgangers.(en dus minder auto’s) Rondom het treinstation (internationale KnoopXL) gaat er heel veel veranderen. Dit wordt het visitekaartje van de stad. Om een levendig centrum te maken gaan er in het centrum ook veel woningen gebouwd worden, in alle prijsklassen. (Woondeal) Slimme en duurzame mobiliteit en bereikbaarheid : Eindhoven kan niet verder groeien als we niet goed bereikbaar zijn. We willen meer inzetten op fietspaden, slimme mobiliteit ( bv deelauto’s, deelfietsen) en OV. De toegangswegen (radialen), de Ring en A2/N2 moeten een betere doorstroom krijgen. We stimuleren goederenvervoer over het water en het spoor. Voor de luchthaven maken we keuzes tussen bereikbaarheid en gezondheid. Binnen de Ring willen we geen doorgaand verkeer meer. Aan de rand van de stad komen “overstap-plaatsen” (auto laten staan, en dan met fiets of OV de stad in) Leefbare, sociale wijken met een eigen identiteit : Leefbare, sociale wijken zijn belangrijk om je fijn te voelen. Elke buurt heeft een eigen karakter. Elke wijk heeft ook eigen basisvoorzieningen nodig (denk aan scholen, gezondheidscentra, sport, buurthuizen enz). Ook voor de wijken geldt dat de openbare ruimte moet uitnodigen om buiten te ontmoeten, spelen en sporten.  Er zijn veel te weinig betaalbare woningen. Behalve de bouw in het centrum kijken we ook naar nieuwe oplossingen. Verdichting van wijken, splitsen van grote woningen en levensloop bestendig bouwen. Eindhoven wil de komende 5 jaar 3000 woningen per jaar gaan bouwen. Duurzame en concurrerende economie : Versterken van bedrijventerreinen en campussen. Vernieuwende ideeën de ruimte geven, zoals broedplaatsen voor kunstenaars, startups en bedrijfsverzamelgebouwen. ( dus 1 groot gebouw met meerdere kleine bedrijfjes) Aandacht voor klimaat en circulaire economie (hergebruik) De High Tech Campus wil in 2025 de meest duurzame campus van heel Europa zijn. Eindhoven is een kennisstad. We hebben de TU/e en TNO. Samen met technologie bedrijven wordt gewerkt aan slimme oplossingen voor maatschappelijke problemen. Energietransitie : De vraag naar energie anders beantwoorden.  We moeten minder CO2 gaan uitstoten. Dat betekent dus minder aardgas, schonere brandstoffen, duurzamere industrie. Nieuwbouw is al aardgasvrij. Maar als we gaan verwarmen zonder aardgas, moeten alle bestaande woningen worden aangepast. Het moet volgens de wet voor 2050, maar Eindhoven wil dat eerder. (www.eindhovenduurzaam.nl)

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Eindhoven 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

Grote vraagtekens voortgang BravoFlex

CDA CDA Eindhoven 21-04-2020 10:49

Het CDA Eindhoven heeft grote vraagtekens bij de voortgang van het project Bravoflex. Bravoflex is een vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Het zou op termijn als oplossing gelden voor het schrappen van (onrendabele) reguliere buslijnen. Raadslid Remco van Dooren en commissielid Marianne Buenen hebben onderzoek gedaan naar de werking van Bravoflex en zijn met de volgende vragen gekomen aan de provincie en vervoerder Hermes: Aan: Provincie Noord-Brabant en Hermes Eindhoven, 16 april 2020 Betreft: Vragen over Bravoflex Geachte heer/mevrouw, Op 21 april 2020 gaat u de gemeenteraad van Eindhoven informeren over de ontwikkelingen in het OV. De raad wordt daarbij in de gelegenheid gesteld om te reageren op de ideeën voor de dienstregeling 2021, waaronder Bravoflex. Ter voorbereiding op deze presentatie wil het CDA Eindhoven u graag vooraf kennis laten nemen van de vragen die wij hebben over specifiek Bravoflex, zodat u de beantwoording hiervan kunt meenemen in uw presentatie. Onze fractie heeft namelijk grote vraagtekens bij de voortgang van het project Bravoflex. 1. Bravoflex is bedoeld als oplossing voor het schrappen van (onrendabele) reguliere buslijnen. In fase 1 zou Bravoflex nog een aanvulling zijn op het reguliere OV-netwerk, in fase 2 zouden bepaalde buslijnen (gedeeltelijk) verdwijnen. We zijn inmiddels in fase 2, aangezien het concept ook is uitgerold in Eindhoven-Noord en Son en Breugel, maar we hebben nog niet gezien dat buslijnen zijn geschrapt. Betekent dit dat Bravoflex een aanvulling blijft op het bestaande OV-netwerk? Is het initiële doel van Bravoflex daarmee vervallen? 2. Nu geldt nog dat Bravoflex een aanvulling is op het reguliere OV-netwerk en dat het “een goede oplossing is voor incidentele gebruikers op tijden en plaatsen waarop het reguliere OV niet gebruikt kan worden”. Betekent dit dat er veel ‘bushaltes’ zijn toegevoegd waar de reguliere bus niet kan komen? En dat er op andere momenten gereden wordt dan de reguliere bus, dus voor 6.45 uur en na 00.30 uur? 3. In de eerste plannen is aangegeven dat de bedieningsperiode tot 24:00 uur zou lopen. Vervolgens is steeds 21:30 uur vermeld. Waarom is dit gewijzigd? En kunnen mensen na 21:30 uur, waar straks reguliere buslijnen vervallen zijn, dan niet meer met het openbaar vervoer? Hoe rijmt dat met de wens om een bereikbare stad te zijn? 4. Op Bravoflex zijn reisrechtproducten of kortingsproducten, zoals het gratis ov voor studenten (SOV en BOL-18), maar ook gratis ov voor minima, niet geldig. Waarom vindt u Bravoflex een goed alternatief voor reizigers waarvan hun buslijn straks wordt geschrapt als u niet meer dezelfde kortingsvoorwaarden biedt? Reizigers (waaronder studenten) worden dan verplicht om betaald met het openbaar vervoer te gaan (Bravoflex; er is immers geen reguliere buslijn meer), terwijl zij eigenlijk gratis/met korting zouden kunnen reizen? Bovendien heeft u al meerdere keren aangegeven dat u gaat kijken naar de mogelijkheden om bovenstaande producten op Bravoflex te accepteren. Wanneer wordt het daadwerkelijk ingevoerd? 5. Waarom vindt u Bravoflex een goed alternatief voor reizigers waarvan de reguliere buslijn gaat vervallen, als een ritje tussen de €2,50 en €7,- kost? Denkt u dat mensen met een kleine portemonnee hier dan gebruik van gaan maken? 6. Volgens de planning gaat Bravoflex in december 2020 de derde fase in. Is dit het geval, aangezien de doelstellingen van fase 1 (170 reizigers per werkdag) nog lang niet zijn bereikt? Wat is volgens u de oorzaak van de slechte cijfers voor Bravoflex? 7. Het aantal reizigers was in juni 2019 20-25 per dag. U gaf toen aan in december 2019 100-150 reizigers per dag te verwachten. Dit is niet gehaald. Wat nu? Hoe strookt dit met het cijfer van 170 reizigers per werkdag, waar de financiering mee rond is gerekend? 8. In de antwoorden op technische vragen wordt gesteld dat het streven voor 2020 al is bereikt in februari (bijna 1700 reizigers in die maand). Maar 1700 reizigers per maand is écht veel minder dan 170 reizigers per werkdag (fase 1). Zijn de kwantitatieve doelstellingen ineens bijgesteld naar beneden? Is dit niet vreemd, aangezien we met de uitbreiding naar heel Eindhoven + Son en Breugel toch meer reizigers zouden mogen verwachten? 9. Op basis van dit streven (waar die plots vandaan komt is onbekend, want is in eerdere documenten niet weergegeven), uitgaande van een financiering van €941.146, kostte in februari elke reiziger zo’n €46,13, elke keer. In de maanden daarvoor was deze kostprijs nog veel hoger. Vindt u dit niet een veel te hoge subsidie? 10. Een van de subdoelen was om nieuwe reizigers aan te trekken. Maar of dit lukt, weet u niet, want over de reizigers is geen informatie betekend, alleen dat ze zeer tevreden zijn. Wie zijn de gebruikers? Wat weten we over hen? Namen zij eerst de auto en nu niet meer? Of maakten ze eerst gebruik van de reguliere buslijn? Hoe vaak maken zij er gebruik van? Inzicht in de reizigersgroep is essentieel om de realisatie van de subdoelstelling te analyseren. Waarom is dit inzicht er niet na 1,5 jaar? 11. Uw doel was om te zorgen dat Bravoflex na 2 jaar gefinancierd kan worden uit de bestaande exploitatiemiddelen. Gaat dit lukken? Met de huidige kostendekkingsgraad en zonder flinke verbetering in de reizigersaantallen betekent dat er meer exploitatiebudget bij moet om de financiering rond te krijgen. Dat betekent een reductie van buslijnen, zodat meer DRU’s (dienstregelingsuren) beschikbaar komen. Het geld moet immers herverdeeld worden. Toch? 12. Is het geen beter idee om de €660.000 euro (exploitatievergoeding) (en later misschien nóg meer geld) te investeren in een kwalitatieve upgrade van het reguliere OV, zoals de laatste bus na de laatste trein te laten rijden, elke bus ook ‘s avonds 2 keer per uur te laten rijden en net voor en na de spits de bus vaker te laten rijden? 13. Waarom heeft u nooit gereageerd op de brief (d.d. 19 maart 2019) van de gemeenteraad aan het Tactisch Ontwikkel Team, waarin de raad flinke zorg- en aandachtspunten deelde? Hoe betrekt u deze punten van de gemeenteraad in uw plannen? 14. Wanneer gaat u een tussenevaluatie houden, zoals in Helmond is gebeurd? Is er een ‘go – no go’ moment ingebouwd met het experiment Bravoflex of moet het project koste wat het kost slagen? En hoeveel invloed heeft de gemeente Eindhoven hierin? We kijken enorm uit naar de presentatie van volgende week en hopen dat de antwoorden op onze vragen hierin meegenomen worden. Namens het CDA Eindhoven, Remco van Dooren (Raadslid) Marianne Buenen (Commissielid)

Onderzoek verkeersveiligheid/verkeersmogelijkheden Kruisstraat Oktober 2019

SP SP Eindhoven 26-09-2019 17:43

De verkeersveiligheid in de Kruisstraat is een terugkerend onderwerp van gesprek. In het buurtcontract 2017 is afgesproken om extra aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid in het winkelgebied van de Kruisstraat.

Er zijn diverse snelheidsmetingen en periodieke snelheidscontroles uitgevoerd in het afgelopen jaar én er zijn vier fietsvriendelijke drempels aangelegd. Op 4 én 5 oktober gaat de SP Eindhoven een enquête uitvoeren met als doel te onderzoeken of deze maatregelen voldoende hebben bijgedragen aan het bevorderen van het gevoel van veiligheid in het verkeer in de Kruisstraat én of de maatregelen in ogen van de bewoners/bezoekers/ondernemers voldoende zijn of dat verdere aanpassingen gewenst zijn. De vraag die voor ligt is of de huidige verkeerssituatie in stand moet blijven of dat verdere aanpassingen gewenst zijn. De SP wil graag van de bewoners, gebruikers en ondernemers van het winkelgebied in de Kruisstraat weten of zij zich veilig/tevreden voelen in de huidige setting en zo nee, welke aanpassingen zij wensen. Afhankelijk van de uitkomst van de enquête zullen we actie ondernemen.

 

Dagmar Mous

Commissielid Socialistische Partij (SP) Eindhoven

Woordvoerder Veiligheid, Evenementen, Verkeer en Mobiliteit

24 april is er weer een cursus ...

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 09-04-2019 16:51

24 april is er weer een cursus alcohol en drugs in het verkeer voor jongeren. Tag iemand die nu rijlessen volgt of dit bijna gaat doen 🚗🚗 Cursus volgen = leerzaam én nuttig, iemand bespaart €40 omdat het rijbewijs vervolgens gratis afgehaald kan worden bij de gemeente! 💶💶 Meer info: www.koggenland.nl/alcoholinverkeer

📣 Belangrijk: wijzigingen bij de ...

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 29-03-2019 11:41

📣 Belangrijk: wijzigingen bij de werkzaamheden rondom de Dorpsstraat Obdam. 🚗🚲🛵🏍🚛

We halen de knip uit de Vestdijk!

CDA CDA Eindhoven 18-02-2019 16:27

Het was voor ons een belangrijk thema tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar: de ‘knip’ op de Vestdijk. De verkeersopstelling waardoor automobilisten niet meer rechtdoor konden op de Vestdijk ter hoogte van de Kanaalstraat, zorgde voor veel frustratie, oponthoud en het nemen van sluiproutes. Voor ons voldoende reden om ons in te zetten voor een verwijdering van de knip. Het idee achter de knip was de luchtkwaliteit te verbeteren. Volgens ons kon dat ook zónder knip. En onafhankelijk onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat dat inderdaad mogelijk is: ook zónder de knip kunnen we voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de EU. Door verschoning van het wagenpark, minder verkeer vanwege de versmalling van twee naar één rijstrook en een maximum snelheid van 30 km per uur kunnen de luchtkwaliteitsnormen ook gehaald worden. We hebben met de andere coalitiepartijen afgesproken dat we in 2021 kijken of de luchtkwaliteitsnormen inderdaad zijn gehaald. Mocht dat niet zo zijn en mocht de knip daarvoor tóch nodig blijken te zijn, zullen wij daarmee instemmen. Afspraak is afspraak – en een gezonde lucht is immers in ieders belang. Maar wij gaan ervan uit dat we dat ook halen zonder knip. Geen knip, wel schone lucht: wij zijn erg tevreden met dit resultaat.

Waterstof

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 16-02-2019 16:28

Metropool Regio Eindhoven kan/moet meer doen met Waterstof

In het waterstofdebat op 17 januari jl. in het Van Abbemuseum is er veel gesproken over deze nieuwe energiebron. Tot concrete afspraken over het snel initiëren van waterstoftechnologie als schone energiebron in ons dagelijks bestaan is het echter niet gekomen. In het debat werd gesteld dat waterstof voorlopig niet loont als energiebron voor onze woningen en in de mobiliteit. Op termijn zou waterstof wel geschikt zijn als energiebron voor huidige grootverbruikers van aardgas zoals energiecentrales en Hoogovens. Maar naar mijn mening kun je het een doen zonder het andere te laten.

Op 12 februari jl. is er in de meningsvormende vergadering gesproken over het concept Samenwerkingsakkoord 2019-2022 voor de Metropoolregio Eindhoven (MRE). Tot mijn verbazing lees ik in de paragraaf Energietransitie van het Werkprogramma 2019 de zin ‘We delen kennis over ruimtelijke visies voor grootschalige wind¬ en zonne-energie’. Ik mis hierbij, dat heb ik in mijn fractiebijdrage ook verteld, het woord waterstoftechnologie omdat de Nederlandse regering en het Eindhovens college alle huishoudens van het gas af wil hebben.

Hoewel de mobiliteit (het totale wegverkeer) maar voor een fractie bijdraagt aan de toename van CO2 en fijnstof, mag je het idee van rijden op waterstof niet parkeren of maar even vergeten zoals de Eindhovense wethouder Jan van der Meer in het waterstofdebat ons heeft verteld. Dat zou niet slim zijn. Het transport van personen en goederen is een van de diverse kurken waar onze economie op draait. Bovendien is de waterstoftechniek er klaar voor. Daarbij zet je tevens een grote stap om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren door fossiele brandstoffen te vervangen.

In 2019 zullen er voor het eerst meer dan 10 miljoen voertuigen in ons land rijden (bron: Auto en Vervoer). Het merendeel zal bestaan uit traditionele benzineauto’s gevolgd door diesel, gas en elektrische/hybride aangedreven voertuigen. Elektrisch rijden neemt toe maar nog steeds wordt 89% van onze stroom met fossiele brandstoffen opgewekt en is elektrisch rijden dus nog steeds milieuvervuilend. Maar er zitten meer nadelen aan het huidige elektrische rijden. Denk aan de productie en vernietiging van de vele honderden kilo’s zware batterijen die een 100% elektrische auto nodig heeft. Dit in tegenstelling tot een auto die waterstof als brandstof heeft en waarbij de batterij veel lichter en kleiner is.

Stel je eens voor dat het volledige wagenpark in ons land elektrisch gaat rijden en er vanaf 2035 volgens het Energieakkoord (dus over krap 16 jaar!) het alleen nog mogelijk is om duurzame auto’s in Nederland te kopen, zoals de regering Rutte III dat wil. Ziet u het al voor u, elke dag 10 miljoen auto’s een aantal uren aan de stekker? Dit nog afgezien van de buitenlandse bezoekers waarvan de batterijen van hun auto’s ook tussentijds moeten worden opgeladen. Het is onmogelijk om dat in onze infrastructuur te integreren, dus kan waterstof hier een duurzame en schone oplossing bieden.

In Eindhoven is dit college volop bezig met de luchtverontreiniging door het wegverkeer. Auto’s wil het college uit de binnenstad en nog liever binnen de ring weren i.p.v. de bereikbaarheid van de binnenstad te waarborgen en de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Dat had uitstekend door een verdiepte ligging van de Vestdijk en Stationsweg kunnen gebeuren. Daarbij is een groot voordeel te behalen, namelijk de noodzakelijke uitbreiding van de binnenstad door het Stationsplein en Stationskwartier met de oostzijde van de Vestdijk te verbinden. Wat nu op de Vestdijk gebeurd is fröbelwerk. Bovendien zal dat gevaarlijke verkeerssituaties opleveren, in het bijzonder voor voetgangers. Denk hierbij ook aan de vreemde beslissing om de stoplichten op het kruispunt bij het van Abbemuseum te verwijderen. Maar zo zijn er meerdere ondoordachte plannen in deze stad op te noemen.

De samenstellers van dit Werkprogramma vergeten in de vermelde paragraaf een heel belangrijke en toekomstige schone en duurzame energiebron te noemen, namelijk waterstof. Als de MRE met dit samenwerkingsakkoord niet verder gaat loopt heel de MRE regio straks achter de feiten aan. Met wind- en zonne-energie en met alle biobrandstoffen zullen we nooit alle huidige fossiele brandstoffen kunnen vervangen en zodoende voldoende energie kunnen leveren die wij als maatschappij voor nu en in de toekomst nodig hebben.

Er zijn nu al meerdere autofabrikanten die in productie waterstofauto’s bouwen. Ook in ons land rijden al meerdere auto’s, bussen en trucks op waterstof. Toch kunnen wij in Nederland nog maar op vier plaatsen waterstof tanken, waardoor wij ver achter bv. Duitsland aanlopen. In Amerika experimenteert men al jaren met zware trucks op waterstof. De vraag die wij ons daarom in deze kennisregio mogen stellen is: “Wie neemt het initiatief?”.

De Lijst Pim Fortuyn zou graag zien dat de Metropoolregio Eindhoven haar energie en haar gezamenlijke innovatiekracht die in deze regio aanwezig is niet alleen inzet in grootschalige wind- en zonne-energie projecten, maar tegelijkertijd in de verdere ontwikkeling en toepassingen van waterstof voor industrie, woningen en mobiliteit. Deze ontwikkeling mag Brainport en Eindhoven als innovatieve stad met veel hightech bedrijven en de TU/e niet parkeren. De MRE kan ook bij dit energievraagstuk een voortrekkersrol vervullen, maar dan moet er wel durf aanwezig zijn om nu daarin te investeren.

In Groningen is men al voortvarend te werk gegaan door waterstoftechnologie te gebruiken in hun gemeentelijk autopark, als alternatief voor fossiele brandstoffen en aardgas. In Eindhoven laten wij kansen onbenut als we nu geen tankstations voor waterstof in de stad bouwen. Ook is het een uitdaging om samen met de hoofdrolspelers op het voormalige Campina complex, met straks 1200 wooneenheden, een kleine waterstofcentrale te bouwen. Tot slot wil ik u attenderen op een uitzending van VPRO Tegenlicht van zondag 10 februari jl.

Auteur Rudy Reker,

Huidig fractievoorzitter Lijst Pim Fortuyn Eindhoven

Voormalig directeur/eigenaar van autobedrijven en brandstofstations

Ook komend jaar kunnen jongeren die ...

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 01-02-2019 11:02

Ook komend jaar kunnen jongeren die hun rijbewijs willen gaan halen, de cursus alcohol in het verkeer volgen en zo zo'n 40 euro besparen 💶💶💶. De komende cursussen zijn op 20 maart en 24 april. Check onze website voor meer info en alle data van 2019: www.koggenland.nl/alcoholinverkeer #veilgheid #alcoholendrugs #veiligetoekomst #verkeer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.