Nieuws van politieke partijen in Haarlem over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Uitbreiding autoluwe binnenstad Haarlem

PvdA PvdA Haarlem 27-08-2019 17:10

De fractie is blij dat dit college kiest voor fietsers, voetgangers en meer groen in de binnenstad. Hopelijk is dit een mooi opstapje naar een milieuzone in de binnenstad van Haarlem!

Sinds maandag 1 juli 2019 is de autoluwe binnenstad in Haarlem uitgebreid. Dat betekent dat er meer straten in de binnenstad van Haarlem autoluw worden en alleen toegankelijk worden voor fietsers, voetgangers en op sommige plekken ook snorfietsers. De fractie zet zich in voor een gezondere, verkeersveiliger, leefbaardere en meer groen stad en vindt het uitbreiden van het autoluwe gebied een goede zaak.  

De Haarlemse binnenstad is druk en heeft veel nauwe en smalle straatjes. Dat betekent veel drukte en gevaarlijke situaties, waarbij fietsers en voetgangers constant moeten uitkijken voor langs rijdende auto en scooters. Daarnaast zijn al die auto’s geen mooi aangezicht in de historische binnenstad van Haarlem. Bovendien is ongewenst dat de hele dag bestelbussen en vrachtwagens de binnenstad in kunnen rijden. Door de uitbreiding van de autoluwe binnenstad krijgen voetgangers en fietsers minder met gevaarlijke situaties te maken. De luchtkwaliteit in de nu toegevoegde straten, zal verbeteren doordat het gemotoriseerde verkeer tot een minimum wordt beperkt. 

Ondanks de grote voordelen zijn niet alle bewoners enthousiast. Er zullen ongeveer 130 parkeerplaatsen verdwijnen, waardoor zij verder van hun woning moeten gaan parkeren. Positief is dat er meer ruimte komt voor verbeteren van de Openbare Ruimte, voor onder andere groen. Binnenkort worden de bewoners door de gemeente uitgenodigd om samen na te denken over wat er in de plaats van de parkeerplaatsen kan komen. 

Maar hoe zit het dan met de bewoners van de binnenstad en ondernemers die in de binnenstad wonen en ondernemen? Ondernemers kunnen dagelijks tussen 06:00 en 11:00 uur ’s ochtends hun winkels bevoorraden en bewoners van de binnenstad die een auto hebben kunnen hun auto tegen een gereduceerd tarief in een van de parkeergarages van Haarlem parkeren. Ook kan er een toegangspas worden aangevraagd om buiten de venstertijden toegang tot het autoluwe gebied te krijgen. 

Waar nog wel goed over nagedacht moet worden, is hoe mindervaliden die de binnenstad willen bezoeken hun eindbestemming kunnen bereiken. Want zij moeten nu hun auto aan de rand van het autoluwe gebied parkeren en vanaf daar verder gaan zonder auto. Dat is uiteraard niet wenselijk en hier moet snel een oplossing voor gevonden worden. Wij gaan dit de komende periode bij de wethouder mobiliteit zeker aankaarten om zo tot een structurele oplossing te komen. 

Mindervaliden die in het autoluwe gebied wonen, behouden in overleg met de gemeente een parkeerplaats dichtbij huis. 

Matin Abbasi

Schaduwraadslid Beheer

Het bericht Uitbreiding autoluwe binnenstad Haarlem verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Invoering milieuzone in Haarlem onacceptabel

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 20-06-2019 04:08

De coalitie van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA wil een milieuzone in Haarlem in gaan voeren. Een milieuzone waarbij op termijn mogelijk uw auto uit Haarlem verbannen zal worden. Dat betekend dat u met uw auto wellicht in de toekomst niet meer welkom bent in Haarlem. De oplossing volgens de coalitie? Uw auto wegdoen of een nieuwe kopen, aldus de PvdA.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/35762/invoering-milieuzone-in-haarlem-onacceptabel

Voor de VVD Haarlem is dat natuurlijk onacceptabel. Het verplicht moeten kopen van een nieuwe auto of het verplicht wegdoen van een auto is niet wat we in Haarlem willen.  Uiteraard willen wij ook een schone en leefbare stad. Maar is er dan een probleem vraag je je af? De luchtkwaliteit van Haarlem voldoet ruimschoots aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Daarbij draagt de ontwikkeling van elektrisch rijden ook bij aan een betere, schonere en leefbare stad. Dat willen we juist stimuleren, maar dat draagt een milieuzone niets toe bij, daar zij andere maatregelen voor te bedenken, zoals positieve maatregelen als het goedkoper maken van parkeren voor auto’s die elektrisch rijden.

Bovendien wordt door de milieuzone de ondernemer ook hard gepakt. Opeens zit je als ondernemer met een wagenpark dat niet meer de stad in kan. Zo ga je niet om met onze ondernemers en de werkgelegenheid in de stad.

Ook de vorige GroenLinks wethouder Sikkema is het volledig met de VVD eens, een milieuzone is onzin. Dat schreef zij al in 2017 in een brief aan de commissie Beheer. Dat we nu, zonder enige reden, twee jaar later toch weer een milieuzone in willen gaan voeren heeft alleen veel kosten in het vooruitzicht. Kosten voor de stad, en dus voor iedere inwoner, voor de kosten van het invoeren van een milieuzone. Kosten voor ondernemers, die hun wagenpark drastisch moeten veranderen. Kosten voor bewoners, voor het kopen van een nieuwe auto.

Een milieuzone in Haarlem gaat niet bijdragen aan het welzijn van Haarlemmers. Dat is duidelijk. Andere maatregelen zijn effectiever en logischer wat betreft de VVD.

VVD Haarlem zal dan ook tegen de invoering van een milieuzone stemmen. Wij staan pal voor ondernemers, voor bewoners en voor Haarlem!

Groen licht voor nieuwe woningen zonder parkeerplaatsen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks PvdA Haarlem 11-03-2019 00:00

In de raadvergadering van 28 februari heeft een meerderheid van de raad aangegeven geen bedenkingen te hebben tegenover het nieuwbouwplan 'New Harlem'. In dit plan moeten er 60 woningen komen in het middeldure segment. Deze woningen worden extra duurzaam gebouwd.

Zou iedereen vóór moeten zijn toch? Gevoelig ligt het ontbreken van parkeerplaatsen. Nieuwe bewoners van dit complex kunnen geen parkeervergunning aanvragen (ligt nl. in vergunninggebied) en zijn toegewezen op vier deelauto's die onderdeel uitmaken van het plan. Veel partijen gaan ervanuit dat iedere nieuwe bewoner een auto zal hebben en deze zal gaan parkeren in het vergunningsvrije deel van de wijk achter het complex. GroenLinks begrijpt deze zorg, maar vindt de stelling ook wat achterhaald. Steeds meer jongeren bezitten of gebruiken geen auto. Precies de doelgroep van dit project. Daarbij, als je parkeervoorzieningen gaat bouwen en aanbieden weet je zeker dat er auto's bij gaan komen.

Namens GroenLinks sprak fractievoorzitter Jasper Drost de volgende woorden uit:  

Voorzitter,

GroenLinks gaat een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Ten eerste omdat in het plan veel energie op het dak opgewekt wordt en ten tweede omdat er veel extra woningen in het middeldure huursegment bijkomen.

Uitgangspunt van GroenLinks is dat we stoppen met het ontwerpen van de stad rond de auto. Dus in principe steunt GroenLinks elk plan waarbij die auto een keer niet centraal staat. Want auto faciliteren is autobezit stimuleren. Met een parkeergarage weet je 100% zeker dat je je richt op de autobezitter.

Dit plan stimuleert niet autogebruik dus kan GroenLinks mee instemmen. En daarbij, een deelauto heeft gemiddeld 22 gebruikers, dus tel uit je winst.

De PvdA heeft het net al goed aangegeven. Het is een afweging tussen 60 extra woningen die we kei en keihard nodig hebben of een mogelijke parkeerdrukverhoging die altijd kan optreden aan de rand van niet gereguleerd gebied. GroenLinks kiest het eerste.

Elektrisch rijden in Haarlem

PvdA PvdA Haarlem 30-01-2019 14:39

Elektrische auto’s zijn (gelukkig) niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Na jaren van afwachten zien steeds meer autobezitters dat elektrisch rijden beter voor het milieu is. En de aanschaf van elektrische auto’s wordt ook voor steeds meer mensen bereikbaar.

De gemeente Haarlem kan een grote bijdrage leveren in het stimuleren van elektrisch rijden. Dat kan de gemeente doen door genoeg laadpalen in de stad te plaatsen. Het plan is om in 2019 in totaal 300 palen in de stad te plaatsen. Tot nu toe zijn daar 70 palen van geplaatst. Tegen veel van die palen is bezwaar gekomen uit de buurt, maar uiteindelijk is maar één van die palen is door de gemeente weer verwijderd.

Maar waarom protesteren bewoners tegen de komst van deze laadpalen? Ze zijn vaak verrast, dat er in hun buurt een laadpaal wordt geplaatst. Hoe kan de gemeente dit beter met de bewoners communiceren? Door een kaart waarin aangegeven staat waar de laadpalen gaan komen op hun website goed vindbaar te plaatsen.

Wij van de PvdA doen dat vandaag al op onze eigen website en gaan tijdens de volgende gemeenteraad aan het College vragen om dit ook te doen.https://haarlem.pvda.nl/nieuws/elektrisch-rijden-in-haarlem/

Het bericht Elektrisch rijden in Haarlem verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Een goed begin van 2019: per 1 ...

PvdA PvdA Haarlem 30-12-2018 10:24

Een goed begin van 2019: per 1 januari zijn de bestaande minima regelingen voor een grotere groep Haarlemmers toegankelijk🌹👊

PvdA stemt in met Nota van Uitgangspunten IKC Planetenlaan

PvdA PvdA Haarlem 19-10-2018 16:03

PvdA stemt in met Nota van Uitgangspunten Integraal Kind Centrum Planetenlaan

Haarlem groeit. Tot 2025 wil de gemeente 10.000 extra betaalbare woningen bijbouwen. Dit betekent dat de voorzieningen van de inwoners ook mee moeten groeien. De PvdA vindt het belangrijk dat er genoeg en goed aanbod is van o.a. kinderdagverblijven, scholen, sport, kunst en cultuur.

Kinderopvang Op Stoom is voornemens een kinderdagverblijf te realiseren als onderdeel van een Integraal Kind Centrum (IKC) op het terrein van basisschool de Zonnewijzer aan de Planetenlaan 168 te Haarlem.

Uit de buurt zijn er veel zorgen over de aanwezigheid van groen, verkeersdrukte en verkeersveiligheid. De PvdA neemt deze zorgen serieus en zowel de gemeente als Op Stoom hebben toegezegd actief met de buurt in overleg te gaan om dit in detail uit te werken en het draagvlak te willen vergroten.  Zo komt er nog een verkeer- en parkeeronderzoek als vereiste om tot een goede ruimtelijke onderbouwing te komen. In de uitgangspunten staat eveneens nadrukkelijk de toezegging een groene inrichting te willen realiseren. Indien de details zijn uitgewerkt zal de raad om instemming gevraagd moeten worden. Dan zal de PvdA de uitwerking toetsen aan de uitgangspunten.

Het bericht PvdA stemt in met Nota van Uitgangspunten IKC Planetenlaan verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Onze Nico Papineau Salm is verbaasd ...

PvdA PvdA Haarlem 07-06-2018 14:01

Onze Nico Papineau Salm is verbaasd over de vroege voorkeur van GS voor het Golfbaanalternatief. Wij wachten liever op de uitkomsten van het landschapsplan en de gevolgen voor de leefbaarheid van Broekpolder.

Status quo Kenaupark handhaven

PvdA PvdA Haarlem 13-02-2018 10:40

De reconstructie rond het Kenaupark ligt stil. Dat is een zegen voor het park, het fietsverkeer en de bereikbaarheid – ook voor automobilisten. Hierbij mijn oproep om de winst van die status quo dankbaar te accepteren en de situatie grosso modo zo te laten zoals die nu is ontstaan.

Gek genoeg is dat resultaat niet het gevolg van planning, maar van een botsing tussen de gemeente en de Fietsersbond. De rechter gaf de laatste in november gelijk door te stellen dat de reconstructie tot gevaarlijke situaties leidde, vooral voor fietsers.

De westelijke doorgang van de Parklaan door het Kenaupark is sindsdien met betonblokken voor het autoverkeer afgesloten. Sindsdien loopt er een monitoring van de nieuwe situatie. Maar iedere Haarlemmer met ogen in zijn kop kan constateren dat de nieuw ontstane praktijk hier de beste oplossing biedt.

Het Kenaupark is een rustgevende plek geworden. Bestemmingsverkeer, ook gemotoriseerd, kan nog steeds overal komen. Filevorming richting Kinderhuissingel en spoorwegtunnel is weg. Ook het autoverkeer via de Kinderhuissingel richting spoorwegtunnel kan nu soepeler worden afgewikkeld.De status quo levert nu al voor fietsers een grotere veiligheid op. Die kan nog op detailpunten verbeteren.De nieuwe situatie in het park komt het groen daar ten goede en schept een ideaal klimaat voor (kleinschalige) evenementen.De route vanaf de Raaks over Kinderhuisvest naar de Parklaan trekt minder gemotoriseerd verkeer. De bussen rijden er soepeler en door de vernauwing van de bocht vanuit het Kenaupark naar de Kinderhuisvest minder hard.Het werk is niet af. De bocht vanuit Kenaupark naar Kinderhuisvest verdient nog een toplaag.

Er loopt natuurlijk nog overleg tussen gemeente en Fietsersbond. Er wordt nog gemonitord wat de gevolgen zouden zijn van het breder maken van de nu afgesloten westelijke doorgang tussen Kenaupark en de westelijke bolwerken.

Weer filevorming? Weer drukte waar je die niet wilt hebben?

Het bericht Status quo Kenaupark handhaven verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.