Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

27 documenten

Orionzone niet in beton gegoten

ChristenUnie ChristenUnie CDA Heemstede 28-03-2020 19:42

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312148/48317/WP_20160528_10_26_54_Pro.jpgDe meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met de ontwikkelvisie Orionzone. De ChristenUnie heeft voor gestemd. Wel hebben wij onze zorgen uitgesproken over de toenemende parkeerdruk. Volgens onze fractie is het beste om het parkeren in het gebied te reguleren. Door dit te regelen voordat de bouw begint kan worden voorkomen dat bewoners in de omliggende wijken overlast krijgen.

De ontwikkelvisie is een eerste stap in het bouwen van circa 600 woningen in het gebied ten westen van de Planetenlaan. De meeste woningen komen aan de noordkant van het gebied rond scholengemeenschap Het Schoter. Ook een nieuw zwembad is onderdeel van de plannen. Veel omwonnenden maken zich zorgen over de gevolgen voor de bereikbaarheid van het gebied, de parkeerdruk en de mogelijke komst van een supermarkt. Het debat in de raad ging dan ook vooral over deze drie onderwerpen.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft aangegeven een nieuwe supermarkt niet te zien zitten. Voor de Planetenlaan liggen er voorstellen voor een nieuwe inrichting met een park aan de zuidzijde. Het autoverkeer zou daarbij in beide richtingen gebruik maken van de noordelijke rijbaan. De meningen over dit ontwerp zijn verdeeld. Het college heeft aangegeven dat dit plan niet in beton is gegoten. De ChristenUnie vindt dat de positie van fietsers in het gebied moet worden versterkt. Welke inrichting ook wordt gekozen: volgens ons zijn gezien het drukke verkeer vrijliggende fietspaden noodzakelijk. Datzelfde geldt voor de Orionweg. Hier zal meer verkeer komen, fietspaden liggen daarom voor de hand.

De ChristenUnie heeft twee moties ingediend. In de motie “Hub met de mobiliteitshub” vragen wij meer aandacht voor mogelijkheden voor mobiliteitshubs in het gebied. Dit zijn plekken waar voor buurtbewoners deelauto’s en deel(bak)fietsen beschikbaar zijn en ook eigen auto’s geparkeerd kunnen worden. Door dit te concentreren op een aantal plekken in de wijk worden bewoners gestimuleerd vaker te kiezen voor het OV, fietsen en deelmobiliteit in plaats van voor de eigen auto. Deze motie is met een ruime meerderheid aangenomen. Alleen Trots Haarlem en CDA stemden tegen.

In de tweede motie hebben wij voorgesteld om in het gebied waar de nieuwe woningen worden gebouwd parkeerregulering in te voeren. Zo kunnen alle nieuwe bewoners daar alleen parkeren met een vergunning. Ook kan zo parkeeroverlast in de omliggende wijken worden voorkomen. Zolang daar geen vergunningparkeren geldt kunnen ook nieuwe bewoners daar parkeren zonder vergunning. Maar zodra gereguleerd parkeren wordt ingevoerd in deze omliggende wijken kunnen deze nieuwe bewoners daar hun auto niet meer kwijt. Raadslid Frank Visser: “Door duidelijkheid te geven over de parkeermogelijkheden voor de start van de bouw kunnen we de Planetenbuurt optimaal beschermen tegen overlast. De nieuwe bewoners van de Orionzone die toch zonder parkeervergunning een auto aanschaffen nemen zelf een risico want ze kunnen hun auto niet meer kwijt zodra ook Planetenbuurt een parkeervergunningensysteem krijgt. Als we parkeerregulering pas invoeren nadat de woningen zijn opgeleverd dan moet je de nieuwe bewoners even veel recht geven op een parkeervergunning als de huidige bewoners.”

Een raadsmeerderheid steunde de motie niet. Veel partijen willen wel parkeerregulering maar willen dit eigenlijk regelen voor de hele stad. Het debat over parkeerregulering wordt waarschijnlijk over enkele maanden opnieuw gevoerd.

 

MOTIE Hup met de mobiliteitshub!

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Constaterende dat:

De ontwikkelvisie stelt dat de groeiende vraag naar mobiliteit en de inherent beperkte ruimte en investeringscapaciteit om aan die vraag tegemoet te komen ertoe leidt dat de ontwikkelzone goede kansen biedt voor alternatieve vormen van mobiliteit en stelt dat een mobiliteitshub een waardevolle toevoeging zou zijn (blz. 22) Met een mobiliteitshub bewoners de mogelijkheid hebben per vervoervraag de meest geëigende vorm van mobiliteit te kiezen: de (deel)fiets, (deel)bakfiets, het OV, of de (deel)auto; Daarom het ondersteunen van mobiliteitsconcepten zoals mobiliteitshubs die duurzaam zijn en efficiënt gebruik van parkeerplaatsen stimuleren een uitgangspunt is van de ontwikkelvisie (blz. 27) Desondanks in de ontwikkelvisie geen locatie voor een mobiliteitshub is aangewezen, maar dat het parkeren verspreid is over het gebied, veelal onder geplande bebouwing; In de ontwikkelvisie Haarlem Zuidwest wel een locatie is aangewezen voor een mobiliteitshub;

Overwegende dat:

Verspreide parkeeroplossingen leiden tot veel uitritten wat mogelijk leidt tot een onrustiger verkeersbeeld op de Planetenlaan; Op een beperkt aantal locaties geconcentreerde parkeeroplossingen gecombineerd met deelmobiliteit mogelijke goedkoper en ruimtelijk efficiënter zijn; De geplande openbare parkeergarage mogelijk zou kunnen functioneren als mobiliteitshub voor het noordelijke deel van de ontwikkelzone;

Verzoekt het college:

Bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie in stedenbouwkundige plannen te onderzoeken in hoeverre in de ontwikkelzone de parkeeroplossingen geheel of gedeeltelijk kunnen worden geconcentreerd in mobiliteitshubs.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

 

 

MOTIE Parkeerregulering Orionzone

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Overwegende dat:

De inzet van de Ontwikkelvisie is dat parkeren van de nieuwe bewoners opgelost wordt binnen het gebied en dit niet ten koste mag gaan van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Er desondanks zorgen zijn in de wijken rondom de Orionzone dat de parkeeroverlast in deze wijken zal toenemen als gevolg van de nieuwbouw in de Orionzone; Overlast kan worden voorkomen door parkeerregulering; In dit deel van Haarlem er nog geen parkeerregulering is en dit afzonderlijke besluitvorming vraagt; Parkeerregulering niet is opgenomen in de ontwikkelvisie maar dat hier volgens de ontwikkelvisie wel een besluit over genomen moet worden; Indien op een later moment, als de woningen in de Orionzone gerealiseerd zijn, besloten wordt tot parkeerregulering in het gebied (bijvoorbeeld op basis van parkeeroverlast), het niet meer mogelijk is het aantal vergunningen voor de inwoners uit de Orionzone te beperken ten gunste van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Het daarom noodzakelijk is om nu helderheid te scheppen voor de ontwikkelaars en de nieuwe bewoners over de maximale parkeerruimte voordat huizen worden gebouwd;

Verzoekt het college:

Met een voorstel te komen voor gereguleerd parkeren in de Orionzone, te weten voor de nieuw te bouwen woningen en voorzieningen en eventueel, in overleg met de buurt, voor aangrenzende straten; In alle overeenkomsten voor de Orionzone zoals anterieure overeenkomsten en koop- en huurovereenkomsten vast te leggen dat het aantal parkeervergunningen voor het gebied gelimiteerd is en dat parkeren in omliggende wijken zonder vergunning alleen mogelijk is zolang in deze wijken geen gereguleerd parkeren is ingevoerd;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Nog even wachten op wachttijdvoorspellers

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 27-01-2020 21:31

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310267/48317/Wachttijdvoorspeller.pngMomenteel gaan veel kruispunten op de Schoterweg en de Rijksstraatweg op de schop om de doorstroming van bussen, auto’s en fietsers te verbeteren. Dit wordt onder meer gedaan door het realiseren van extra voorsorteerstroken en door het maken van opstelruimte voor afslaande auto’s zodat het doorgaande fiets-, auto- en busverkeer niet wordt gehinderd.

Een maatregel om de doorstroming voor fietsers te verbeteren is het plaatsen van wachttijdvoorspellers en vooraanmeldlussen. De wachttijdvoorspellers geven met lampjes die aftellen aan hoe lang je als fietser nog moet wachten totdat het verkeerslicht op groen gaat. De ChristenUnie heeft geconstateerd dat bij de vernieuwde verkeerslichten op het kruispunt met de Kleverlaan nog geen wachttijdvoorspeller is geplaatst voor fietsers vanuit noordelijke richting. Wij hebben daarom gevraagd wat hiervan de reden is en of alle kruispunten uiteindelijk wel zo’n voorspeller krijgen.

Het blijkt dat tijdens de realisatie niet de juiste bevestigingsmaterialen beschikbaar waren. De wachttijdvoorspellers worden daarom later geïnstalleerd. Nog even wachten dus… Ook is toegezegd dat op alle andere kruispunten van de Rijksstraatweg met verkeerslichten op het wachttijdvoorspellers zullen komen. Ook bij vervanging van verkeersregelinstallaties elders in de stad worden wachttijdvoorspellers standaard toegepast. Vooraanmeldlussen worden toegepast wanneer dit verkeerskundig de beste oplossing is. Dit is met name afhankelijk van de vraag of rechtsafslaande fietsers zijn gescheiden van rechtdoorgaande fietsers.

In de periode februari-juni zal de grootste overlast op de Rijksstraatweg zijn. Dan is steeds op een deel van de Rijksstraatweg slechts éénrichtingsverkeer mogelijk voor auto’s en bussen, steeds van noord naar zuid. In de andere richting gelden omleidingsroutes. Buslijn 3 en 73 blijven zoveel mogelijk de Rijksstraatweg volgen en worden alleen omgeleid om het kruispunt dat op dat moment wordt ingericht (met uitzondering van enkele weekenden). Buslijn 385 en 244 rijden de hele periode om via de Spaarndamseweg als ze van centrum naar Noord rijden. Voor meer details, zie: https://www.connexxion.nl/nl/onze-routes/vervoersgebieden/haarlem-ijmond/nieuws/werkzaamheden-rijksstraatweg

Echte fietsstroken Tempeliersstraat

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 21-12-2019 20:50

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283042/48317/DSC02778.JPGTijdens het debat over het voorlopig ontwerp voor het Houtplein heeft de ChristenUnie gepleit voor een aanpassing van het ontwerp van de Tempeliersstraat. Hier moeten geen fietssuggestie stroken komen maar volwaardige fietsstroken. Een meerderheid van de gemeenteraad deelt deze mening. Het college gaat nu werken aan een definitief ontwerp.

Bijdrage debat:

Voorzitter, de ChristenUnie is blij met het Voorlopig Ontwerp plus dat duidelijk kiest voor groen, voetgangers, fietsers en OV. Dit plan is duidelijk beter dan het Voorlopig Ontwerp dat deze raad heeft afgewezen. Wel missen wij nog de fietsenstallingen in het ontwerp, die zijn echt nodig. Wij vermoeden dat om die reden de driehoek aan de zuidwestkant is ingevuld met stenen ipv groen.

De ChristenUnie wil een kleine aanpassing van ontwerp van de Tempeliersstraat. Maak van de fietssuggestiestroken echte fietsstroken. De rijbaan van de bussen wordt dan iets smaller, maar zij kunnen dan blijven rijden terwijl tegelijk de status van de weg veiliger wordt voor fietsers.

Bij de kruising Tempeliersstraat met Van Eedenstraat ligt nu een aan beide zijden een stukje fietspad. In het VO+ lijkt dat een fietssuggestiestrook te worden. De ChristenUnie wil deze stukjes fietspad behouden.

Bij de Wagenweg hebben wij voorkeur om de parkeerplaatsen aan de rechterkant te houden. Maar als dat vanwege kabels en leidingen niet kan en deze kabels niet verlegd kunnen worden dan zijn wij akkoord met het ontwerp waar de parkeerplaatsen en de nieuwe bomen aan de linkerkant komen.

Tenslotte voorzitter de Rustenburgerlaan. We bespreken vanavond geen ontwerp voor deze weg, maar het is wel terecht dat veel insprekers in zijn gegaan op de verkeerssituatie langs deze weg. De ChristenUnie is van mening dat hier in de toekomst vrijliggende fietspaden moeten komen zodat OV en fietsers elkaar hier niet meer in de weg zitten.

Generaal Spoorlaan hoofdfietsroute dus fietsstroken rood asfalt

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 21-12-2019 19:19

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283038/48317/20180512_140057De gemeente werkt aan plannen voor de herinrichting van de Generaal Spoorlaan. In januari worden deze gepresenteerd. De ChristenUnie heeft vragen in de raad gesteld omdat de eerste ontwerpen uitgaan van een weginrichting met fietssuggestiestroken. Raadslid Frank Visser: “De Generaal Spoorlaan is een hoofdfietsroute en daar horen volwaardige fietsstroken, fietspaden of een inrichting als fietsstraat. De gemeenteraad heeft dat herhaaldelijk uitgesproken. Ik snap niet dat het college steeds maar weer meent daarvan af te kunnen wijken. Er worden zelfs klinkers voor deze weg voorgesteld. Dat is niet comfortabel voor fietsers.”

Bijdrage ChristenUnie vragenuurtje:

Voorzitter, wij hebben begrepen dat van de Generaal Spoorlaan in januari het voorlopig ontwerp wordt afgerond en dat hier geen fietsstroken in rood asfalt of een fietsstraat in zit, maar fietssuggestie stroken met klinkers. Dit is een hoofdfietsroute buiten het centrum en daar heeft de gemeenteraad al herhaaldelijk van gezegd dat dit in rood asfalt moet.

Daarom heb ik de volgende vragen aan het college

Wat is gebeurt met de startnotitie uit 2016 waarin wel degelijk fietsstroken in rood asfalt stonden? Wat is de reden dat de wethouder voor klinkers gaat terwijl het Haarlems Verkeers en Vervoersplan (HVVP), Uitvoeringsprogramma Fiets en dus deze startnotitie allemaal zeggen: rood asfalt? Wat is de reden dat de wethouder kiest voor fietssuggestiestroken in plaats van echte fietsstroken terwijl toch de prioriteit in de SOR duidelijk is: eerst voetganger, fiets en OV en pas dan de auto? Kan de wethouder reageren op het verzoek van de Fietsersbond om op deze hoofdfietsroute te kiezen voor voorrang op zijstraten middels uitritconstructies en een smallere rijlopen om zo de snelheid van autoverkeer te remmen? Recent was de wethouder tegen rood asfalt op de Willem Klooslaan omdat het plan al in de inspraak was geweest. Nu dreigt echter het voorlopig ontwerp in de inspraak te gaan voordat wij als raad hierover hebben kunnen spreken. De ChristenUnie vraagt daarom via deze weg alsnog conform de uitdrukkelijke wens van deze raad in het voorlopig ontwerp alsnog uit te gaan van rood asfalt. Als de wethouder hier niet toe bereid is kan de wethouder dan toezeggen dat het voorlopig ontwerp pas de inspraak in gaat nadat wij het hebben behandeld in de commissie beheer?

De wethouder reageerde dat hij nog niets heeft besloten en heeft toegezegd dat het ontwerp indien er inderdaad voor fietssuggestiestroken en klinkers gekozen zou worden eerst zal worden besproken in de commissie beheer voordat het de inspraak in gaat.

Geen gevaarlijke U-turn bij Spaarne Gasthuis

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 20-12-2019 20:16

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283013/48317/Spaarnde Gasthuis Europaweg entree.jpgHet nieuwe Spaarne Gasthuis krijgt de hoofdentree aan de Europaweg. Hier komt een nieuwe bushalte voor R-Net. In de plannen is nu echter ineens ook een gevaarlijke auto oversteek ingetekend. Auto’s uit de richting van het centrum keren daarbij op de busbaan om bij de hoofdentree te komen. De ChristenUnie heeft aan de bel getrokken: houd de entree van het ziekenhuis overzichtelijk.

Volgens de ChristenUnie is de linksaffer over de busbaan heen, een ware u-turn, onveilig en helemaal niet nodig. Raadslid Frank Visser: “Op deze plek moeten buschauffeurs al alert zijn op overstekende voetgangers. De meeste verkeerslichten op de Europaweg verdwijnen in de toekomst. Zo’n 200 meter verderop komt straks een rotonde. Hier kunnen auto’s prima keren. Het scheelt ook in de kosten als je die afslag niet realiseert.”

De wethouder heeft toegezegd dat de plannen nog niet definitief zijn en dat de raad nog een uitspraak kan doen wanneer het ontwerp van de vernieuwde Europaweg wordt voorgelegd. De ChristenUnie maakt zich toch zorgen omdat de linksaffer, inclusief zelfs een financiele doorrekening, is opgenomen in de contracten met het ziekenhuis. Visser: “Wij blijven dit plan op de voet volgen”.

Probleemanalyse stationsgebied: meer ruimte nodig voor fiets en OV

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 15-11-2019 09:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281623/48317/DSC02807.JPGDe stationsomgeving van Haarlem wordt een steeds groter knelpunt. In 2 jaar tijd groeide het aantal busreizigers met 10%. Er kan vrijwel geen bus meer bij. De nieuwe spitsbussen van Haarlem Noord naar Amsterdam (lijn 244) rijden daarom wel langs het station, maar stoppen er niet. De komende jaren wordt nog circa 40% groei verwacht. Ook het aantal fietsers en treinreizigers groeit. Het is dus tijd voor een andere aanpak.

Donderdag besprak de commissie beheer de probleemanalyse van het station. Alle knelpunten zijn op een rij gezet. Van verkeersveiligheid tot te smalle busperrons en van het tekort aan fietsenstallingen tot een gebrekkige doorstroming van het autoverkeer.

Eerste oplossingsrichtingen zijn ook al in beeld, daar praat later deze maand de commissie ontwikkeling over. Maar vast staat dat grootschalige ingrepen nodig zijn. De hele Haarlemse raad hoopt op de terugkeer van de tram in Haarlem. Realisatie van een moderne lightrail van station Haarlem naar Amsterdam langs de A9 kost echter naar verwachting circa 1 miljard euro en gaat zeker nog jaren duren. Op korte termijn zijn dus andere ingrepen nodig.

Een mogelijke oplossing zou het herrouteren van buslijnen zijn. Alle bussen gaan nu langs het station en vooral langs de westkant van de binnenstad. Nieuwe buslijnen in Haarlem Oost zouden kunnen zorgen dat daar het OV verbeterd en tegelijk de routes aan de westkant ontlasten. De ChristenUnie wil in heel Haarlem goed openbaar vervoer en steunt daarom deze plannen, maar wijst er op dat nieuwe buslijnen wat anders is dan het verplaatsen van buslijnen. Een goed voorbeeld is Utrecht: daar is een trambaan gekomen die om de binnenstad heen gaat. De gedachte was dat er dan minder OV in de binnenstad zou komen. Het aantal bussen op de OV-as die door de binnenstad loopt is echter ook gegroeid. Daar is nu een file aan bussen. Daarom wordt nu gesproken om daar alsnog een tweede trambaan te bouwen.

Raadslid Frank Visser: “Nieuwe buslijnen zorgen vooral dat de groei op het stationsplein wat wordt afgeremd. Maar ook daar blijven ingrepen nodig gezien de reizigersgroei. De meeste mensen in de huidige bussen en ook toekomstige reizigers moeten in het centrum zijn of bij het station. Voor enkele tientallen procenten geldt dit niet. Maar die reizigers kun je niet allemaal een andere route laten volgen. Als die andere route namelijk meer reistijd kost of extra overstappen dan is de kans groot dat mensen weer kiezen voor de auto en dan loopt de stad nog meer vast. Als meer Haarlemmers kiezen voor OV en de fiets dan is dit uiteindelijk juist goed voor de stad. OV en fiets zijn schoon, duurzaam en vragen de minste openbare ruimte. We moeten zorgen dat nieuwe buslijnen vooral de groei van het OV gebruik beter spreiden over de stad. Ook moet station Spaarnwoude veel aantrekkelijker worden gemaakt zodat meer reizigers richting Amsterdam voor dit station kiezen. Zorg hier voor voldoende fietsenstallingen en dat je elke tien minuten op de trein kunt stappen.”

Tijdens het eerste van vele debatten over het stationsplein heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor de breedte van de busperrons en om volgend jaar al te starten met nieuwe buslijnen aan de oostkant van Haarlem.

BusperronsIn sommige varianten wordt uitgegaan van de huidige oppervlakte van het busstation of zelfs kleiner. Dat is volgens de ChristenUnie niet reëel omdat de tram (helaas) nog verre toekomstmuziek is. Bovendien: de tram vraagt ook ruimte. Er zijn meerdere sporen nodig en een keerlus zolang de tram niet doorrijdt naar Haarlem Noord. Zelfs als het zou lukken om alle groei die vanaf nu plaatsvindt naar elders te verplaatsen, wat volgens de ChristenUnie een illusie is, dan nog is het huidige stationsplein te krap. Visser: “De busperrons zijn gevaarlijk smal, er is geen ruimte voor wachthokjes waar je droog kunt staan. Tijdens de spits staan reizigers in een lange rij op de rijbaan van de bussen. Die perrons moeten sowieso breder. Dat kan maar op 1 manier: sloop de Beyneshal en richt het hele gebied opnieuw in. Nu een projectontwikkelaar met de Beyneshal aan de slag wil heeft Haarlem nu de kans om een mooie nieuwe entree te maken voor de stad met een overdekt busstation met meer ruimte voor de bus, extra woningen en onder de grond 5000 extra fietsenstallingen. En natuurlijk wordt dan ruimte gereserveerd voor de toekomstige tram.”

Nieuwe buslijnen

Op korte termijn zijn ook maatregelen nodig. De ChristenUnie doet de volgende voorstellen:

Geef lijn 244 nog dit jaar een halte bij de Koepel gevangenis. Zorg dat eind 2020 een nieuwe buslijn start vanuit Schalkwijk Centrum naar Amsterdam Zuid. Kijk of vanaf eind 2020 een aantal bussen van lijn 346 kunnen starten in Heemstede in plaats van station Haarlem zodat Haarlem Centrum wordt ontlast en Haarlem Zuid west beter OV krijgt. Zo ontstaat ruimte om lijn 244 te laten stoppen op het stationsplein. Zo blijven er vanaf het stationsplein even veel bussen naar Amsterdam Zuid gaan en krijgt Haarlem Noord meer bussen naar station Haarlem. Ook moet worden gekeken of een bus vanaf het Delftplein via de Spaarndamseweg kan rijden langs de Koepel richting Schalkwijk. Zo ontstaat voor Haarlem Noord een snelle verbinding met Schalkwijk die niet langs het station komt en wordt tegelijk de Burgwal en de Slachthuisbuurt beter ontsloten met openbaar vervoer.

Beter plan voor fietsers rond Amerikaweg en Schipholweg

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 15-07-2019 22:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278104/48317/DSC02682.JPGDe komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in het noordelijke deel van Schalkwijk. Hierdoor loopt het verkeer op het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg/Prins Bernhardlaan en op het kruispunt Boerhaavelaan/Amerikaweg steeds meer vast. Het college heeft daarom een plan gemaakt om de doorstroming rond deze twee kruispunten te verbeteren.

De gemeenteraad is ontevreden over het ontwerp omdat het te weinig verbeteringen voor fietsers bevat. Daarom zijn twee moties van de ChristenUnie en de Actiepartij aangenomen. De wethouder heeft daarop het ontwerp teruggetrokken en werkt nu aan een nieuw plan.

Onderdeel van het plan van het college is het aanleggen van extra voorsorteerstroken voor auto’s. Voor fietsers zijn er echter weinig verbeteringen. Zo moeten fietsers straks via de stoplichten bij de Schipholweg maar liefst 11 asfaltstroken kruisen. De raad ziet hier daarom liever een fietstunnel voor fietsers vanuit Schalkwijk richting Haarlem Oost en Haarlem Centrum. Probleem is echter dat hier weinig ruimte voor is omdat de nieuwe woningen tot vlak aan de Amerikaweg worden gebouwd.

Ander pijnpunt is de kruising van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan. Oorspronkelijk stond hier een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde langs de Boerhaavelaan ingetekend. In het definitieve voorstel van het college ligt dit fietspad juist aan de noordzijde. Op deze wijze sluit het fietspad beter aan op een regionale fietsroute in de Haarlemmermeer. De ChristenUnie is blij met deze regionale fietsroute, maar is tegen het ontwerp langs de Boerhaavelaan omdat fietsers uit Boerhaavewijk dan 3x een drukke weg moeten oversteken om bij het ziekenhuis te komen terwijl dit in het oorspronkelijke plan niet zo was. Wij hebben daarom gepleit om ook aan de zuidkant een fietsroute te houden. Dit hoeft geen fietspad te zijn, maar kan ook een fietsstraat zijn over de ventwegen die hier al liggen. Feitelijk is in het ontwerp alleen een stukje extra fietspad nodig bij de brug over de Amerikavaart. Raadslid Frank Visser “Deze brug is te smal voor fietspaden aan beide kanten van de Boerhaavelaan en een extra voorsorteerstrook voor auto’s. De beste oplossing lijkt hier een extra fietsbrug te zijn.”

 

MOTIE Ook fietspad zuidzijde Boerhaavelaan oost met gebruik van de ventwegen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 mei 2019,

In beraadslaging over het vrijgeven van het voorlopig ontwerp Amerikaweg voor inspraak;

Constaterende dat:

In het schetsontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad was voorzien aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost, inclusief een nieuwe fietsbrug ten zuiden van de Wilsonbrug; In het voorlopig ontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Boerhaavelaan oost is toegevoegd, ingepast op de bestaande Wilsonbrug, maar het fietspad aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost is geschrapt; Deze variant niet is besproken met belanghebbende partijen zoals de Fietsersbond;

Overwegende dat:

Het nieuwe voorstel voor een betere fietsontsluiting van de nieuwe woonwijk ten noorden van de Boerhaavelaan oost zorgt en ook goed aansluit op het tweerichtingenfietspad langs de N232 (oude Schipholweg); Het nieuwe voorstel echter voor een slechtere fietsontsluiting zorgt van het oude deel van Boerhaavewijk ten zuiden van de Boerhaavelaan oost ten opzichte van de huidige situatie; Bij het schetsontwerp reeds is aangegeven dat bij het ontbreken van een fietspad aan de zuidzijde op veel plekken langs de Boerhaavelaan oost oversteekmogelijkheden moeten worden gemaakt; Het onwenselijke is dat fietsers vanaf het Spaarne Gasthuis straks voor de kortste route 3x een drukke weg moeten oversteken (2x Boerhaavelaan, 1x Amerikaweg) waarvan twee keer met verkeerslichten om in het oude deel van Boerhaavewijk te komen; Om dit te voorkomen niet over de hele weglengte een fietspad noodzakelijk is omdat op een groot deel van het tracé ventwegen beschikbaar zijn, die zijn te gebruiken als fietsstraat;

Verzoekt het college

Voor het definitieve ontwerp voor de Boerhaavelaan oost te onderzoeken of het mogelijk is

een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde toe te voegen vanaf de Amerikaweg tot aan het Zuster Rebelpad inclusief fietsbrug over de Amerikavaart en met behoud van het nu ingetekende fietspad aan de noordzijde; Het daarbij voor fietsers tussen het Zuster Rebelpad en de Professor Eijkmanlaan mogelijk te maken in twee richtingen gebruik te maken van de ventwegen aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost (Frederik Ruyschstraat, Jan van der Horststraat en Malpighistraat)

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Isabelle Wisse, PvdA

Bas van Leeuwen, D66

 

 

Motie “Integrale benadering kruising Amerikaweg N205 ”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 29 mei2019, naar aanleiding van het VO kruising Amerikaweg N205,

constaterende dat,

het college de doorstroming van het autoverkeer op de kruising Amerikaweg en Prins Bernhardlaan met de N205 wil verbeteren, de omgevingswet voorschrijft om infrastructuur projecten integraal te benaderen, het college meermaals heeft gezegd de omgevingswet als uitgangspunt te hanteren,

overwegende dat,

voetgangers en fietsers die vanaf de Boerhaave wijk richting Slachthuis buurt willen straks 11 stroken over moeten steken, de barrière van deze toegangsweg dus alleen nog voor volwassen gezonde mensen te nemen is, waardoor actieve verplaatsingswijzen voor een grote groep mensen, geen reëel alternatief meer zijn,

verzoekt het College,

een aantal varianten van ongelijkvloerse kruising voor fiets, scootmobiel en voetganger met een of meerder bruggen of tunnels uit te werken, daarbij ook de kruising met de Boerhaavelaan te betrekken, de kosten van deze varianten van ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers en scootmobiel met het kruispunt te geven, te onderzoeken of externe financiering door provincie of rijk beschikbaar is voor de aanleg van de benodigde tunnel(s) of brug(gen) voor voetganger, fietser en scootmobiel, varianten, kosten en financieringsmogelijkheden voor te leggen aan de commissie beheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders GroenLinks

Geen meerderheid voor aanpak vrachtwagens binnenstad

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 05-04-2019 15:51

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273810/48317/DSC_4643Het voorstel om grote vrachtwagens te weren uit smalle straten in de Binnenstad heeft geen meerderheid gehaald in de gemeenteraad.

De ChristenUnie wilde graag dat in het toegangsbeleid voor de binnenstad ook aandacht is voor de omvang van vrachtwagens. Raadslid Frank Visser: “Natuurlijk moeten alle winkels kunnen worden bevoorraad maar je moet grote brede vrachtwagens niet willen hebben in de smalle straten. In sommige straten in de Vijfhoek zijn zelfs gevels al flink beschadigd doordat vrachtwagens hierlangs zijn geschuurd”.

Een raadsmeerderheid wil eerst afwachten hoe het straks gaat bij de nieuwe regels voor duurzame bevoorrading. De wethouder sprak in de gemeenteraad over aanpassingen “stap voor stap”. Volgens de ChristenUnie gaat dat niet werken: “Een ondernemer investeert één keer in vrachtwagens. Als hij nu vooral duurzaam moet zijn en hiervoor een vrachtwagen aanschaft dan kun je moeilijk een jaar later van dezelfde ondernemer vragen om voortaan met kleinere wagens te rijden!”

De wethouder liet wel een opening voor aanpassingen in de Vijfhoek. De ChristenUnie zal blijven pleiten voor het terugdringen van brede zware vrachtwagens. Visser: “In andere historische binnensteden worden deze vrachtwagens ook geweerd in smalle straten, dat moet in Haarlem ook kunnen!”

MOTIE Grote vrachtwagens niet in smalle straten

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2019,

In beraadslaging over de brief van de wijkraden met verzoek vrachtwagenverbod centrum,

Overwegende dat:

De gemeente bezig is met het maken van nieuw toegangsbeleid (toegangstijden en regels) voor vrachtvervoer in de binnenstad op basis van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (GDZES); Op korte termijn een besluit wordt genomen over de nieuwe Parkeerrechtendatabase (PRDB) die hiervoor noodzakelijk is en deze PRDB naar verwachting per 1 oktober 2019 beschikbaar is en naar verwachting medio 2020 het nieuwe toegangssysteem in werking zal treden; Er al jaren een discussie is over het zware/grote vrachtverkeer in de vele smalle straten in het centrum zoals de Barrevoetestraat en de Keizerstraat; Het zware vrachtverkeer in deze straten dikwijls tot schade aan het straatmeubilair en vooral ook tot onveilige situaties voor voetgangers en fietsers leidt; De wijkraden in de binnenstad nu gezamenlijk hebben gepleit voor een vrachtwagenverbod; Ondernemers uiteraard hun winkel goed moeten kunnen blijven bevoorraden; Andere historische binnensteden al jaren een verbod op zware vrachtwagens kennen[1]; De implementatie van het nieuwe toegangsbeleid op basis van GDZES het ideale moment is om ook de toegang op basis van breedte, hoogte, massa en/of aslast van het vrachtverkeer te regelen zodat er in één keer een helder nieuw toegangsbeleid is voor de binnenstad; Een stadsdistributiesysteem het zware vrachtverkeer en het aantal vrachtbewegingen in de binnenstad kan beperken; De ontwikkeling van een stadsdistributiesysteem tot op heden niet van de grond is gekomen; Dit waarschijnlijk komt omdat er voor ondernemers ook geen noodzaak was voor het distribueren via een dergelijk systeem aangezien de toegang van vrachtverkeer tot de binnenstad tot op heden onbeperkt is; Het beperken van de toegang van de binnenstad voor zwaar vrachtverkeer dus een extra stimulans kan zijn om zo’n stadsdistributiesysteem van de grond te krijgen;

Verzoekt het college

In overleg met ondernemers en wijkraden beperkingen uit te werken voor het vrachtverkeer in de binnenstad op basis van hoogte, breedte, massa en/of aslast met als uitgangspunt dat in de toekomst geen zware/grote vrachtwagens meer mogen komen in de smalle straten in de binnenstad zoals in de Vijfhoek; Een uitgewerkt voorstel hiervoor in 2019 voor te leggen aan de gemeenteraad zodat het tegelijk kan worden ingevoerd met het nieuwe toegangsbeleid op basis van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zo mogen in de binnenstad van Delft zonder ontheffing geen vrachtwagens komen die zwaarder zijn dan 3500 kg en gelden er in verschillende straten breedte en hoogtebeperkingen (www.delft.nl/zwaarverkeer). Ook in Utrecht (http://live.andes.nl/utrecht/plan/truck/) is de toegang van vrachtwagens tot de binnenstad beperkt. Hoe zwaarder de vrachtwagen, hoe minder straten deze mag inrijden.

ChristenUnie wil nieuwe buslijnen tussen Haarlem en Amsterdam

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 18-03-2019 14:03

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1272848/48317/DSC02807.JPGAls de A9 en A10 worden verbouwd moeten bussen zonder oponthoud kunnen blijven doorrijden. Ook moet er snel een nieuwe buslijn over deze snelwegen komen tussen Haarlem en Amsterdam Zuid om het probleem met de volle bussen in de spits aan te pakken. Hiervoor pleiten de ChristenUnie fracties in Noord-Holland en Amsterdam. Zij vragen hoe de beide overheden hier samen voor gaan zorgen. Aangezien Haarlem onder een vervoerconcessie van de provincie valt en Amsterdam onder een vervoerconcessie van de Vervoerregio, een samenwerkingsverband van gemeenten rond Amsterdam, dienen beide overheden een akkoord te sluiten.

“Wij maken ons zorgen dat de rode R-net bussen straks vast komen te staan in de file als de bouw van het Zuidasdok start. Nu kunnen de bussen de files nog voorbij rijden. Daarom zijn deze bussen een groot succes. Juist tijdens de verbouwing moeten we zorgen dat nog meer mensen de bus gaan nemen om zo de overlast voor iedereen te beperken. Wij willen weten wat de provincie en de vervoerregio hiervoor gaan doen”, aldus Don Ceder, fractievoorzitter van ChristenUnie Amsterdam.

Ook pleit de ChristenUnie voor een nieuwe buslijn. “In Haarlem blijven reizigers in Haarlem Oost in de spits vaak achter bij de bushalte van lijn 346 omdat de bussen vol zijn met reizigers die zijn ingestapt bij eerdere haltes. Reizigers uit Haarlem Oost kunnen hierdoor hun treinaansluiting in Amsterdam Zuid missen. Wij willen gezien de forse reizigersgroei een nieuwe rechtstreekse buslijn tussen Amsterdam Zuid en winkelcentrum Schalkwijk in Haarlem Oost en deze eventueel door laten rijden naar Heemstede. Zo krijgen nog meer mensen om de hoek van hun huis een snelle verbinding naar de Zuidas. Dat voorkomt dat deze mensen kiezen voor de auto en zo verminderen we dus de drukte op de A9 en de A10”, aldus Michel Klein lijsttrekker van de ChristenUnie Noord-Holland.

De nieuwe buslijn, die al zou kunnen starten in Heemstede, kan er volgens de ChristenUnie alleen komen als provincie en vervoerregio hierover afspraken maken. Volgens de partij moet dit snel gebeuren aangezien de komende jaren langs de route veel nieuwe woningen worden gebouwd waardoor het vervoer sterk zal groeien. Niet alleen bij de Zuidas wordt flink gebouwd, ook in Haarlem Schalkwijk zullen de komende jaren een paar duizend woningen worden gerealiseerd. Eén van de belangrijkste verkiezingspunten van de provinciale ChristenUnie is de radicale keuze voor meer en betaalbaar openbaar vervoer om daarmee het autogebruik terug te dringen. 

Hieronder staan de vragen zoals ze zijn ingediend door Don Ceder, ChristenUnie-raadslid in Amsterdam. Gelijkluidende vragen zijn ook ingediend door Michel Klein, ChristenUnie-statenlid in Noord-Holland:

Schriftelijke vragen van het lid Ceder inzake extra bussen tussen Haarlem en AmsterdamAan het college van burgemeester en wethouders

Toelichting:

De hoogwaardige OV-verbindingen van R-net over de A9, A4 en A10 zijn een groot succes. Frequenties zijn omhoog gegaan en het aantal reizigers is sterk gegroeid. De ChristenUnie is blij met dat succes maar ziet ook twee knelpunten die dit succes bedreigen. Dit betreft de komende werkzaamheden aan de A9 en de A10 en het feit dat het aantal reizigers zo snel groeit dat de bussen te vol raken in de spits.

Verbouwing A9 en A10

Tijdens de komende verbouwingen van de A9 (wegverbreding Amstelveen) en A10 (Zuidasdok) zal er langdurig sprake zijn van overlast. De ChristenUnie wil weten wat dit betekent voor het busvervoer. Nu kunnen de R-net bussen vaak nog gebruik maken van de vluchtstroken en zo de file voorbij rijden. Dit is één van de succesfactoren van R-net. De ChristenUnie wil weten welke maatregelen worden genomen zodat de R-net bussen ook tijdens de bouwwerkzaamheden snel kunnen doorrijden. We moeten voorkomen dat de bus weer in de file moet aansluiten. Dan verlies je reizigers en komen er nog meer auto’s op de weg. Dat zou ook leiden tot een stijging van de kosten van het vervoer.

Juist tijdens dergelijke omvangrijke werkzaamheden zou de bus het alternatief moeten zijn voor de auto. De ChristenUnie wil daarom weten of er maatregelen worden genomen zodat het OV zonder extra oponthoud kan doorrijden tijdens de verbouwing en of er extra OV komt om zo automobilisten te verleiden om tijdens de bouw minder gebruik te maken van de A9 en de A10.

Reizigersgroei

Het vervoer is met name op lijn 346 (Haarlem station – station Amsterdam Zuid) zo’n succes dat in Haarlem reizigers bij de halte Burgemeester Reinaldapark in de ochtendspits regelmatig meerdere bussen moeten laten passeren voordat ze kunnen instappen. Nu komt de volgende bus gelukkig al snel, maar vervelend is het wel want de reiziger krijgt zo niet een betrouwbaar product. Bovendien zijn veel reizigers afhankelijk van een overstap op de trein in Amsterdam Zuid. Als je dan een paar bussen moet laten passeren dan mis je je aansluiting en heb je al snel een half uur vertraging. Nu dit regelmatig gebeurt is dit een risico dat reizigers afhaken en weer kiezen voor de auto.

Een mogelijke oplossing zou een nieuwe buslijn kunnen zijn die begint in Schalkwijk Centrum of zelfs Heemstede en vanaf daar via de N205 volgens de route van lijn 346 naar Amsterdam Zuid rijdt. Hierdoor krijgen inwoners van Schalkwijk een eigen directe verbinding met VUmc en station Amsterdam Zuid en zijn ze niet meer afhankelijk van de halte Reinaldapark die aan de buitenste rand licht van dit stadsdeel met circa 30.000 inwoners. Bovendien stoppen er dan bij Reinaldapark ook bussen die niet uit Haarlem Centrum komen waardoor reizigers vanaf deze halte een buslijn krijgen waar ze van op aan kunnen.

De ChristenUnie is ervan overtuigd dat met deze nieuwe buslijn het busvervoer in de regio verder kan groeien. Deze route betekent voor veel reizigers een kortere reistijd. Bovendien komt deze route langs een belangrijke bouwlocatie in Schalkwijk Centrum waar de komende jaren circa 5000 nieuwe woningen worden gerealiseerd.

Het dilemma is echter dat deze door ons voorgestelde buslijn door twee concessiegebieden heen gaat. Aan beide kanten van de concessiegrens heeft de vervoerder in dat gebied het alleenrecht. Alleen de bestaande lijnen die de concessiegrens passeren worden gedoogd. Waar binnen een concessiegebied de vervoerder de vrijheid heeft om nieuwe buslijnen te starten mag dit niet zomaar als deze buslijn de concessiegrens passeert. De vraag is dan immers welke overheid hieraan moet bijdragen (op vrijwel elke buslijn zit een stuk subsidie al is de kostendekkingsgraad van R-net verhoudingsgewijs hoog) en het kan ook leiden tot aanbestedingsrechtelijke vragen. Dat het toevallig in de betreffende concessies om dezelfde vervoerder gaat die de concessie heeft (Connexxion) doet daar niets aan af.

De ChristenUnie is van mening dat deze situatie moet worden doorbroken. Nu het gebruik van het OV snel groeit en er de komende jaren in dit gebied duizenden woningen bij worden gebouwd is er behoefte aan nieuwe lijnen. Dit kan niet wachten totdat in 2026 respectievelijk 2028 de nieuwe concessies ingaan. Dit kan alleen als beide betrokken overheden te weten de provincie Noord-Holland voor Haarlem-IJmond en Vervoerregio Amsterdam voor Amstelland-Meerlanden samenwerken en tot een oplossing komen.

Provincie en Vervoerregio samen aan zet

De vragen over de doorstroming van de bussen tijdens de werkzaamheden aan de A9 en de A10 zijn gericht aan zowel het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland als aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam (als één van de deelnemers in de Vervoerregio Amsterdam). Vervoerregio Amsterdam is immers verantwoordelijk voor het busvervoer over deze snelwegen terwijl de provincie Noord-Holland partij is bij de genoemde werkzaamheden.

Ook de vragen over de problematiek van de concessiegrens in relatie tot nieuwe buslijnen richt de ChristenUnie aan beide colleges. De ChristenUnie hoopt dat deze vragen voor beide colleges een stimulans zijn om samen met de gemeente Haarlem en vervoerder Connexxion snel om de tafel te gaan om dit knelpunt op te lossen.

De ChristenUnie stelt het op prijs als beide colleges deze vragen gezamenlijk en eensluidend zouden willen beantwoorden. De ChristenUnie stuurt een afschrift van deze vragen naar het college van burgemeester en wethouders van Haarlem alsook naar Connexxion.

Gezien het vorenstaande stelt ondergetekende, namens de fractie van de ChristenUnie, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen:

Welke maatregelen worden genomen zodat de R-net buslijnen tijdens de verbouwing van de A9 en de A10 de komende jaren niet worden gehinderd? Kunnen deze bussen tijdens de werkzaamheden net als nu gebruik blijven maken van de vluchtstroken of zijn er locaties waar deze mogelijkheid om de file te passeren verdwijnt? Zo nee, zijn er mogelijkheden om alsnog maatregelen hiervoor te nemen? Indien het college verwacht dat de doorstroming van de R-net bussen door de bouwwerkzaamheden wel lager zal worden en de reistijd langer: welke maatregelen neemt het college om te zorgen dat het aantal busdiensten ondanks de langere reistijden gehandhaafd blijft? Komt er bijvoorbeeld budget voor de vervoerder om extra materieel aan te schaffen? Komt er tijdens de verbouwing van de A9 en A10 extra OV-aanbod om zo automobilisten te verleiden over te stappen op het OV? Is hiervoor budget beschikbaar gesteld binnen deze infrastructuur projecten? Komen er tijdens de verbouwing van de A9 en A10 maatregelen om automobilisten te stimuleren de spits te vermijden? Is hiervoor budget beschikbaar gesteld binnen deze infrastructuur projecten? Is het het college bekend dat in spitsuren buslijn 346 regelmatig de halte Reinaldapark in Haarlem overslaat omdat alle plaatsen bezet zijn en het in deze bus niet toegestaan is passagiers te laten staan vanwege het rijden over de snelweg met 100 km/uur? Zijn er cijfers hoe vaak dit gebeurt? Klopt het dat het voor bussen van de vervoerconcessie Amstelland-Meerlanden niet toegestaan is in de gemeente Haarlem te rijden over andere trajecten dan die zijn vastgelegd in de concessie Haarlem-IJmond (de “gedoogroutes”, bijlage 4 Programma van Eisen concessie Haarlem-IJmond) aangezien de andere wegen in Haarlem onder de concessie Haarlem-IJmond vallen? Klopt het dat andersom de vervoerder van de concessie Haarlem-IJmond alleen het recht heeft om via de in de concessie Haarlem-IJmond genoemde routes vervoer in omliggende concessiegebieden te verrichten (bijlage 3 Programma van Eisen concessie Haarlem-IJmond) en dat deze vervoerder dus binnen Haarlem geen nieuwe routes mag ontwikkelen die doorrijden in het gebied van Amstelland-Meerlanden? Deelt het college de mening dat bij het optimaliseren en uitbreiden van het OV-aanbod de concessiegrenzen geen belemmering zouden moeten zijn maar dat het zou moeten gaan om de reiziger die van A naar B wil reizen? Is het college als concessiebeheerder van respectievelijk Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond bereid samen met de collega concessiebeheerder en samen met de betreffende vervoerder tot een oplossing te komen zodat de vervoerder van beide concessies meer ruimte krijgt om nieuwe concessiegrens overschrijdende buslijnen te ontwikkelen als daarvoor voldoende vervoervraag is? Is het college bereid dit zodanig vast te leggen dat het ook geen problemen geeft ten aanzien van het aanbestedingsrecht aangezien nieuwe buslijnen mogelijk leiden tot een hogere economische waarde van de concessie? Zijn beide colleges als gezamenlijke concessiebeheerders bereid met de vervoerder afspraken te maken zodat in het Vervoerplan 2020 een nieuwe buslijn (Heemstede)-Schalkwijk Centrum-N205-Amsterdam Zuid wordt opgenomen, in ieder geval in de brede spits?

Minder grote vrachtwagens in binnenstad

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 16-02-2019 14:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1264196/48317/DSC_4643Al jaren wordt gesproken over het starten van een stadsdistributiesysteem zodat er minder grote vrachtwagens door het centrum hoeven te rijden. Tot nu toe komt het niet van de grond omdat er geen businesscase te maken is. Dat is ook wel logisch want waarom zou je als bedrijf je goederen overladen als je ook rechtstreeks naar je bestemming kunt rijden? Dat is goedkoper!

Ondertussen klagen bewoners van de binnenstad al jaren over de stroom vrachtwagens die vaak door hele nauwe straten rijden zoals de Barrevoetestraat en Keizerstraat achter de Botermarkt. Dit leidt dikwijls tot schade aan het straatmeubilair en vooral ook tot onveilige situaties voor voetgangers en fietsers.

De wijkraden in de binnenstad hebben daarom aan de bel getrokken. Zij pleiten voor een vrachtwagenverbod. Dit zou de noodzakelijke prikkel kunnen geven om alsnog te komen tot een overslagpunt in bijvoorbeeld de Waarderpolder.

De ChristenUnie steunt dit voorstel. Raadslid Frank Visser: “Natuurlijk: ondernemers moeten hun winkel goed kunnen bevoorraden. Maar  in andere historische binnensteden is al jaren een verbod op zware vrachtwagens en dit werkt goed. Zo mogen in de binnenstad van Delft zonder ontheffing geen vrachtwagens komen die zwaarder zijn dan 3500 kg en gelden er in verschillende straten breedte en hoogtebeperkingen. Ook in Utrecht is de toegang van vrachtwagens tot de binnenstad beperkt. Hoe zwaarder de vrachtwagen, hoe minder straten deze mag inrijden. Zoiets kan in Haarlem ook goed werken. Laat de grotere vrachtwagens alleen toe op de Gedempte Oudegracht. Winkels in andere straten kunnen bevoorraad worden met kleinere vrachtwagens die bij voorkeur elektrisch zijn”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.