Nieuws van politieke partijen in Hillegom over D66 inzichtelijk

3 documenten

Hier - kennelijk - een Duinpolderweg | Hillegom

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Hillegom 24-09-2018 00:00

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben besloten om de Midden-variant aan te wijzen als Voorkeurstracé

De afgelopen jaren zagen we ze steeds meer, de borden met de tekst ‘Hier geen Duinpolderweg’. Na woensdag 19 september jl. weten we echter beter: Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben besloten om de Midden-variant aan te wijzen als Voorkeurstracé. VVD, CDA, D66, PvdA en SGP/CU steunden het betreffende voorstel van Gedeputeerde Staten. Daarmee is de kans dat er een weg komt door de Oosteinderpolder aanmerkelijk toegenomen. GroenLinks heeft zich hier altijd tegen verzet, zowel in de Hillegomse gemeenteraad als in Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland. Na dit besluit moeten nog besluiten worden genomen over de inpassing van de weg (o.a. brug over of aquaduct onder de Ringvaart) en over de financiering. Groenlinks zal zich daarbij inzetten om de schade zoveel mogelijk te beperken. Daarbij blijven we ook aandacht vragen voor duurzame vormen van vervoer zoals openbaar vervoer en de fiets.

De zienswijze van Hillegom op het voorlopig voorkeursalternatief DPW

D66 D66 VVD CDA PvdA Hillegom 16-02-2018 00:00

Gisteren was de ingelaste gemeenteraadsvergadering geheel gewijd aan de zienswijze van Hillegom op het Voorlopig Voorkeurs Alternatief (VKA) van de Gedeputeerde Staten van Noord- en Zuid-Holland

Na de inbreng van een 12-tal insprekers besprak de raad van Hillegom tot middernacht de zienswijze zoals het beste college deze had voorbereid in reactie op het VKA.

D66 heeft daarbij een amendement ingediend om het belang van de natuurwaarden duidelijker neer te zetten in de zienswijze en het pleidooi voor een aquaduct scherper te verwoorden. Met steun en meerderheid van BBH, VVD en CDA is het amendement aangenomen en daar zijn wij blij mee.

Wij willen goed zorgen voor ons dorp en de ommelanden, wij willen goed kunnen wonen en wij willen dat we in ons dorp ook goed kunnen werken. Daarvoor moeten we vooruit kijken en vorm geven aan de veranderende toekomst en mobiliteit. In het voorstel van GS is het openbaar vervoer een ondergeschoven aandachtspunt, maar het is ons helder dat de verbetering van de ontsluiting van de streek in het algemeen en ons dorp in het bijzonder geen vorm kan krijgen zonder beleid op langzaam verkeer en een veel beter openbaar vervoersnetwerk. Er is noodzaak voor een verfijnder OV-netwerk in de streek om meer mensen, met name forenzen, uit de auto te krijgen. Maar dat brengt te weinig ruimte op ons huidige wegennetwerk om voldoende doorstroming te houden, om daarmee de werkgelegenheid in het dorp te behouden en de sociaal economische samenhang in Hillegom te versterken.

Een regionale oplossing vraagt om een hoge brug over de ringvaart. Wij vinden een dergelijke hoge brug niet passen in het landschap ten Noorden van Hillegom. Wij pleiten voor een aquaduct. Een aquaduct dat niet alleen landschappelijk beter inpasbaar is, het is onzes inziens ook de enige manier om aantasting van de natuur en cultuurhistorisch waarde van het gebied tussen Hillegom en Bennebroek dermate te beperken dat de aanleg van een regionale ontsluiting acceptabel is.

Met alle inspraak, zienswijzen en vele uren overleg die er ook door onze fractie de afgelopen jaren ingestoken is denken wij dat deze zienswijze een maximaal resultaat is. De lobby vanuit Hillegom in de streek van de afgelopen maanden hebben ervoor gezorgd dat de verbinding, het doortrekken van de nieuwe weg tussen N208 en N206 nu uit de zienswijze van Holland Rijnland gehaald is en er een brede consensus bestaat dat de noodzaak voor die weg nergens aangetoond is. Met politiek veldwerk kunnen we in samenwerking dingen voor elkaar krijgen.

Dit is de integrale inbreng van fractievoorzitter Sander Boschma in de eerste termijn:

Meneer de Voorzitter, wat is het goed dat wij het hier niet allemaal met elkaar eens hoeven te zijn, de heer van Egmond zei het ook al. Dat wij in een land leven waar de democratie werkt op basis van overleg, luisteren, compromissen en meerderheidsafspraken met de bescherming van en ruimte voor minderheden en minderheidsstandpunten. Met overleg en door naar elkaar te luisteren en argumenten en overwegingen af te wegen kunnen we tot een consensus komen waar iedereen zich wel in kan vinden. Vaak gaat dat in grote harmonie zoals bij de Omgevingsvisie die volgende week in deze raad ter sprake komt en waar op een fijn abstractie niveau, na intensief overleg  met inwoners en politiek bestuurders, de toekomst van Hillegom geschetst wordt en waarbinnen wij ons zelfs bij de duurzaamheidsopgaven allemaal wel lijken te gaan vinden.

Maar het hoeft niet, we mogen het niet met elkaar eens zijn.

En soms winnen principes het van argumenten en soms prevaleert nabijheid en het eigen belang boven dat van het collectief belang. En dat mag en kan in een democratie zoals wij die hebben Je mag volharden in je eigen gelijk zonder zicht op een oplossing, zonder iets voor elkaar te krijgen, dat mag. Maar de wereld, de tijdgeest en de toekomst veranderden en daar moeten we samen vorm aan geven. En dan nog heeft iedereen recht op zijn, of haar eigen gelijk ook als dat het samen vormgeven in de weg staat. Gelukkig wel. Je zal toch in een maatschappij leven waar een demagogische meer- of minderheid van zeurpieten of deugzuchtigen bepalen wat wij allemaal wel of niet mogen denken of doen. Of een dogmatische politieke dictatuur zonder ruimte voor een afwijkende mening of zelfs maar twijfel.  

En dit dossier van de duinpolderweg, of polderweg zoals de heer van Haasteren deze terecht noemde, dit is nu net zo’n geval waar heel veel twijfel bij en over bestaat. Een dossier waar veel meer kanten aan zitten dan de aanleg van die paar stukken weg. De verbetering van de ontsluiting van de streek in het algemeen en ons dorp in het bijzonder kan geen vorm krijgen zonder beleid op langzaam verkeer en een veel beter openbaar vervoersnetwerk. Daarom hebben wij ook de brief van de heer Evers uit Noordwijk op de agenda laten zetten, een brief met oplossingen voor een verfijnder OV netwerk in de streek met de insteek meer mensen, met name forenzen, uit de auto te krijgen. Maar die noodzaak en daarmee de mogelijke verlichting van ons wegennetwerk is niet voldoende voor de doorstroming, werkgelegenheid en sociaal economische samenhang in Hillegom. Er zal asfalt bij moeten, ook bij Hillegom, wat ons betreft zo min mogelijk, maar evengoed meer.

Meneer de voorzitter, vier jaar geleden, ik meen vlak voor dat ‘de Hillegomse variant’ op tafel kwam,  dachten wij als D66 een mooie oplossing gevonden te hebben met een ontsluiting tussen de N207 en  N206 voor de regionaal verkeer in combinatie met een oplossing voor lokale verkeer bij de Weerlaan. De MER maakte echter duidelijk dat het doortrekken van de N207 desastreus zou zijn voor het cultuurhistorische bollenlandschap ten zuiden van Hillegom tussen de N208 en N206. De aangedragen argumenten lezende moeten wij wel meegaan in die afweging. Dit betekent alleen wel wat voor de cultuurhistorische gronden ten noorden van Hillegom. En het heeft ook gevolgen voor ons idee met de Weerlaan, een idee wat wij met diverse organisaties deelden en wat ook vanavond weer ruimschoots voor het voetlicht gebracht is. Zonder regionale oplossing zien wij echter een onontkoombaar probleem met het doortrekken van de Weerlaan naar de Hillegommerdijk en de noordelijke ontsluiting Nieuw Vennep. Het is wel een lokale oplossing om de druk op de lage bruggen over de ringvaart te spreiden (en dan met name de Hillegommerbrug), maar dit werkt niet als of in combinatie met de beoogde regionale oplossing.

Een regionale oplossing vraagt om een hoge brug over de ringvaart, zo’n brug waar ik thuis vanaf de Singel tegen aan kijk, een brug die wat ons betreft overigens verdubbeld zou moeten worden. De Weerlaan is absoluut niet de geschikte locatie voor zo’n hoge brug vlak bij bestaande en geplande woningbouw. Ook niet wanneer er een aquaduct aangelegd gaat worden, waar sowieso hartstochtelijk voor pleiten. Meneer de voorzitter, geachte aanwezigen, ook dan is al dat verkeer voor de leefbaarheid desastreus. De vermenging van lokaal en regionaal verkeer gaat ten koste van de bereik-  en leefbaarheid door files en sluiproutes, en dan zwijg ik nog over het extra  geluid en de fijnstof. Ik heb dit vanavond gehoord en ook tijdens de  inloopavond hebben wij diverse Hillegommers gesproken die zich hier grote zorgen over maken.

Om precies diezelfde redenen is het VKA Zuid voor ons geen optie. Want of er langs de Weerlanervaart of 100 meter verderop een brug hoog over de ringvaart gaat en of de doorgaande weg dwars door of net voor Horst en Daal loopt, het verlies aan leefbaarheid, bedrijvigheid en werkgelegenheid is ons te groot. Het doortrekken van de Weerlaan als regionale ontsluiting staat voor ons vrijwel gelijk aan de aanleg van het VKA Zuid. Bij ons duikt dan toch het doembeeld van de N44 door Wassenaar of de oude N201 door Aalsmeer (mijn collega zei het ook al). Wanneer er door het bedrijventerrein en vlak langs huizen een doorgaande weg wordt aangelegd, ook als tweebaans tracé, dan snijdt die weg ons dorp daar binnen de bebouwde kom in tweeën.

Ik noem met opzet een tweebaans tracé want een vierbaans tracé en het doortrekken naar de N206 krijgen bij ons geen handen op elkaar. Wij zien daar geen enkel noodzaak toe aangetoond en wij zijn blij dat de lobby van onze bestuurders en de diverse politiek vertegenwoordigers met inzet en argumenten dit ook in de regio duidelijk hebben weten te maken en dat daar ook geen ruimtelijke reservering voor nodig is. Het oorspronkelijke standpunt ging in eerste instantie onverbloemd uit van rechtstreeks doortrekken.

Maar wat dan wel.

De ligging van een nieuwe weg op de grens van Vosse- en Weerlaner en Oosteinderpolder is planologisch de beste locatie om regionaal verkeer af te wikkelen. Uiteraard levert ook deze locatie veel weerstand op. Vanmiddag zag ik nog prachtige foto’s voorbij komen van het gebied en terecht dat insprekers, omwonenden en de cultuurhistorische verenigingen van ons dorp zich grote zorgen maken over het behoud van het unieke karakter. Terecht dat zij zich inzetten voor behoud van dit gebied. Zoals al even aangegeven pleiten wij voor een aquaduct onder de ringvaart door. Een tweebaans aquaduct om de N205 met de N208 te verbinden. Met een aquaduct en de daaraan gekoppelde verdiepte ligging aan Hillegomse zijde moet de nieuwe ontsluiting toch zo vorm te geven zijn dat de impact op de natuurwaarden en schoonheid van dit gebied onzes inziens voldoende beperkt en daarmee ook aanvaardbaar is.

In de voorliggende (aangepaste) zienswijze pleiten wij voor een aquaduct en dat zullen we uiteraard ook in het vervolgproces blijven doen. Want net als bij de Weerlaan is ook tussen de polders een hoge brug over de Ringvaart een veel  te grote aantasting van het landschap. En waarom zouden we een grote aantasting van de natuur en het cultuurhistorisch landschap ten zuiden van Hillegom niet en ten noorden van Hillegom wél acceptabel vinden?

Als Rijkswaterstaat een hoge brug wenst voor de doorvaart, dan is een aquaduct toch nog beter? Ook voor de doorstroming ten opzichte van een landschappelijk misschien wel inpasbare lage brug is een aquaduct veel beter. Laat onverlet dat wij ook bij de aanleg van een weg met aquaduct elders in de regio natuurcompensatie willen, bijvoorbeeld in de Haarlemmermeer. Want linksom of rechtsom, er gaan natuurwaarden verloren, dat is wel helder.

Maar waar een weg op maaiveld en een lage brug landschappelijk wellicht wel in te passen zijn, denk aan de N443 bij Leiden, voor de natuur en de cultuurhistorie is elke weg en elke brug een aanslag, daar kan een aquaduct met de aansluitende verdiepte ligging een beperkte impact organiseren.

En ja dat kost meer

En mocht dat een struikelblok zijn bij de aanleg, dan hebben wij daar extra geld voor over. Maar al met al is het Midden tracé mét aquaduct goedkoper dan het Voorkeursalternatief Zuid over Horst en Daal. 

Wij pleiten voor de beste oplossing voor de regio, voor heel Hillegom én voor de natuur.

 

De geamendeerde zienswijze is met grote meerderheid van 13/4 aangenomen (voor de oplettende lezer er waren twee raadsleden niet, mevrouw Van Dijk (PvdA) en de heer Vrijburg (CDA) waren verhinderd). De zienswijze sluit aan op die van Holland Rijnland. Nu kijken, nee,  nu met politiek veldwerk organiseren dat dit voldoende is om het onheil van het VKA Zuid af te wenden en voor het tracé Midden een aquaduct met beperkte schade aan de Oosteinderpolder. Bijvoorbeeld ‘onder’ de oosteindervaart langs, maar daar moeten de ingenieurs zich over buigen.

 

 

 

 

 

De NOG en het advies

D66 D66 Hillegom 27-12-2017 21:15

De Noordelijke Ontsluiting Greenpoort Vlak voor kerst publiceerden de Gedeputeerde Staten van Noord- en Zuid-Holland het voorlopige voorkeurstracé voor de Noordelijke Ontsluiting Greenpoort (NOG)/ de Duinpolderweg. Wij zijn verbaasd over de ogenschijnlijke lichtzinnigheid waarmee het besluit voor dit voorkeurstracé tot stand gekomen is. Zo gaat Hillegom voor jaren ‘op slot’.

De door Gedeputeerde Staten (GS) voorgedragen voorkeursvariant voor de Noordelijke Ontsluiting Greenpoort is desastreus voor Hillegom en in het bijzonder Hillegom Noord. Hillegom wil met de Omgevingsvisie vorm geven aan logische en geleidelijke overgangen tussen bebouwing en open gebied en mens en natuur. Het door GS gekozen tracé door de Vosse- en Weerlanerpolder zou winst voor de natuur betekenen. D66 Hillegom vindt dat dit voorgestelde alternatief ten opzichte van het alternatief bij de Oostereinderlaan (voorgesteld door het ambtelijke projectteam) niet opweegt tegen de gevolgen voor de Hillegommers. Het Zuidtracé knipt het dorp rigoureus in tweeën. De gepresenteerde uitwerking geeft ook geen zicht op een aanvaardbare oplossing om Hillegom Noord op de rest van Hillegom aangesloten te houden.

D66 Hillegom is niet mordicus tegen een NOG langs Hillegom. Nut en noodzaak van extra asfalt is (helaas) wel aangetoond: met het Nulalternatief van niets doen rijden er straks in Hillegom per dag over de Meerlaan bijna 9.000 voertuigen en over de Wilhelminalaan 4.000. In Lisse rijden er dan dagelijks ruim 10.000 auto’s door de Kanaalstraat en in Vogelenzang meer dan 10.000 over de Vogelenzangseweg en over de Meerweg  in Bennebroek bijna 7.500. Maximaal 6.000 auto’s per etmaal worden als aanvaardbaar gezien voor erfwegen. Over de N208 zullen er door Hillegom 21.000 en door Bennebroek 10.000 voertuigen rijden.

D66 Hillegom ziet de noodzaak van een oplossing van problemen in de regio en andere dorpen. Maar het voorgestelde voorkeurstracé loopt botweg over een tiental bedrijven op Horst en Daal en mogelijk ook over woningen in Patrimonium. Vervolgens rakelings langs de splinternieuwe manege om vervolgens dwars door de tuinen aan de Weerlaan hoog de Ringvaart over te steken. Dit is voor Hillegom veruit de meest ingrijpende variant, die wij afwijzen.

Dit tracé is desastreus voor de geraakte bedrijven en gedupeerde inwoners. Ook komen de broodnodige woningbouwontwikkeling in de Vossepolder en op het Sizo-terrein hiermee abrupt tot stilstand. Daar bovenop noopt het voorgestelde tracé de gemeente ook nog tot de herhuisvesting van een deel van Patrimonium en het uitplaatsen van getroffen bedrijven naar een bedrijventerrein, wat in Hillegom vooralsnog niet voor handen is. De voorkeurslocatie voor nieuwe bedrijventrein en woningbouw na 2030 en dus de meest aangewezen locatie bij uit/ en verplaatsen, ligt immers in het verlengde van het Zuidelijke tracé en de beoogde doortrekking naar de N206.

D66 begrijpt wel dat na het zuiden en midden van de Bollenstreek ook het noorden offers zal moeten brengen voor een betere ontsluiting van de regio. D66 is voorstander voor het zo veel als mogelijk herontwikkelen van de bestaande infrastructuur, maar als onze eerste voorkeur niet een voldoende oplossend vermogen blijkt te hebben, dan hebben wij de voorkeur voor een meanderende tweebaansweg langs Hillegom zoals de N445 loopt vanaf Leiderdorp naar Roelofarendsveen. Een ontsluiting als de N201 om Aalsmeer of de N206 dwars door Noordwijkerhout is voor ons en doemscenario.

Geen Stroomweg Wij zijn verheugd dat de zgn Stroomwegvariant over Hillegom geen werkelijkheid wordt, maar deze sloopvariant dwars door ons dorp geeft ons weinig hoop op een goede oplossing. Het voorkeursalternatief spreekt over een nieuwe verbinding van 2×1 rijstroken tussen de N205 en de N208, met gelijkvloerse aansluitingen op de N205 en de N208, maar ook over een ruimtelijke reservering voor 2 x 2 rijstroken na realisatie van de verbinding tussen de N208 en de N206. Bij ons dringt zich dan toch de het beeld op van de N44 door Wassenaar, een grauwe harde grens door het dorp.

D66 is een optimistische partij die bij voorkeur denkt in kansen en mogelijkheden, maar hier zien wij toch vooral problemen en bedreigingen. De aanleg van een nieuwe weg is altijd ingrijpend voor mens en milieu, wat D66 betreft is deze variant té ingrijpend voor de inwoners van Hillegom. Onze voorkeur binnen de haalbare varianten is het Middentracé ten hoogte van de Oosteinderlaan. Deze variant is ook ingrijpend voor veel mensen, bedrijven en natuur, maar kent daarbij wat ons betreft een betere balans. Op die locatie is bovendien meer ruimte voor een soepelere, betere inpassing zonder de ontwikkelingen in Hillegom voor jaren te frustreren.

 

De adviesgroep De adviesgroep, op wiens advies de GS-en zich hebben gebaseerd, schrijft dat ze met belangstelling kennis genomen heeft van het advies van de projectgroep, maar ze denken het in meerderheid beter te weten dan de projectgroep.

Twee voor het Middentracé Van de tien leden uit de adviesgroep kiezen er twee (LTO en stichting spoorvariant NEE!) voor het ambtelijk voorkeursalternatief (VKA) zoals het projectteam van de provincies dit heeft opgesteld. De weg komt in deze variant naar hun idee niet teveel in de buurt van Zwaanshoek te liggen, een argument van de overige acht leden om tegen deze variant te zijn. De twee leden vrezen bij de Zuidtracé  juist voor de overlast voor de bewoners van de Weerlaan. Zelfs zonder doortrekking naar de N206 zullen daar al 17.000 vervoerbewegingen per etmaal plaatsvinden. LTO en Spoorvariant NEE denken bovendien dat de aanleg de ruimtelijke kwaliteit van de Oosteinderpolder ten goede kan komen. Ook zien zij weinig heil in de zuidelijke variant, omdat dit naar hun idee tot een zeer ingewikkelde en langdurige onteigeningsprocedures zullen leiden. In het alternatief dat door de projectgroep is voorgesteld wordt bovendien goed met de kostbare bollengrond omgegaan, ook bij een eventuele latere doortrekking naar de N206.

Twee voor het Weerlaantracé Twee andere leden uit de adviesgroep kiezen voor het Weerlaantracé (Dorpsraad Bennebroek, Platform NOG). Zij stellen dat uit de MER blijkt dat deze verbinding heel goed mogelijk is. Langs het grootste deel van de weg staan bedrijven en door toepassing van schermen en stil asfalt kan de overlast voor omwonenden wordt gecompenseerd. Als gebruik wordt gemaakt van dit tracé kan de Vosse- en Weerlanerpolder worden gespaard. Er hoeft minder nieuwe infrastructuur te worden aangelegd daardoor zijn de kosten lager en kan de verbinding sneller worden gerealiseerd.

Zes voor het Zuidtracé Van de tien leden uit de adviesgroep kiest een meerderheid van zes leden voor het alternatief Zuid wat loopt door de Vosse- en Weerlanerpolder en daarna over bedrijventerrein Horst en Daal tot aan de N208, (Bedrijfsleven Bollenstreek; Dorpsraad Zwaanshoek, waarvan de vertegenwoordiger tevens directeur van MeerBusiness Duin en Bollenstreek is; Dorpsraad Beinsdorp; Evofenedex, vertegenwoordigd door een beleids- en regioadviseur bij Evofenedex, een vereniging voor bedrijven met een logistiek of internationaal belang; Transport en Logistiek Nederland, vertegenwoordigd door een eigen adviseur; VNO-NCW, vertegenwoordigd door een regiomanager van VNO-NCW Rijnland).

Het advies De keuze om af te wijken van het advies van de projectgroep wordt gemaakt omdat de meerderheid binnen de adviesgroep aan het ambtelijk VKA een aantal nadelen zien. De meerderheid in de adviesgroep trekt de conclusies in de MER dat de overlast voor de kernen Zwaanshoek en Beinsdorp zal verminderen namelijk in twijfel. Er ontstaat volgens deze leden een kennelijk in de MER niet goed geduide herverdeling van verkeer, die enerzijds leidt tot extra overlast en anderzijds bestaande problemen onvoldoende aanpakt. De afname van het doorgaande verkeer door Beinsdorp zou onvoldoende zijn, omdat het een aantrekkelijke route zou blijven voor veel automobilisten. Vergeten wordt dat daar nu geëxperimenteerd wordt met de afstelling van stoplichten om de route door Beinsdorp te ontmoedigen, bij het Weerlaantracé gaat het om nog geen 3.000 auto’s voertuigen die dan dagelijks over de brug rijden. Dit zou dus pleiten voor het Weerlaantracé, maar die keuze wordt niet gemaakt.

Vanwege de ligging van de Middentracé binnen bereik van Bennebroek kiezen zes van de tien leden voor het Zuidtracé. Het verkeer op de N208 door Bennebroek neemt toe bij een k3uze voor het Middentracé, maar over de verwachte daling van het verkeer over de Meerweg wordt niet gerept door de adviesgroep. Bij het Weerlaantracé wordt komt de verkeersdrukte op de N208 door Bennebroek beter uit de cijfers. Dit zou dus ook pleiten voor het Weerlaantracé, maar die keuze wordt niet gemaakt. Waarop baseert de adviesgroep de keuze dan eigenlijk wel?

Het argument dat Zwaanshoek straks aan alle kanten wordt omringd door infrastructuur kan toch nauwelijks serieus genomen worden. Voor Zwaanshoek maken 500 meter niet het verschil, voor Hillegom wel. 500 meter in Hillegom betekent het verschil tussen langs bestaande bebouwing, of er dwars overheen. Maar volgens deze zes leden van de adviesgroep is ruimer om Zwaanshoek dus voldoende om dan maar de sloopkogel door Hillegom Noord te jagen.

Het enige mogelijk zinnige argument voor deze variant is het sparen van het landschap tussen de Oosteinder- en de Vosse- en Weerlanerpolder. Maar ook deze sloopvariant tast de natuur aan. De verstoring voor de weidevogels is nauwelijks minder.

 

Voorkeur GS-en Op deze flinterdunne argumentatie en een slecht onderbouwd advies baseren de GS-en van Noord- én Zuid-Holland het voorlopige voorkeurstracé. De stuurgroep had geen unaniem advies, en ook de adviesgroep had ook geen eensluidend advies. De door de GS-en gegeven argumenten zijn het behoud van natuurwaarde en het serieus nemen van de adviesgroep, waarom door ons zelf gevraagd was tenslotte. De wens voor een adviesgroep is helaas niet bepalend voor de kwaliteit van het advies, en de onderbouwing is overduidelijk ver beneden de maat.

Het is een lastige kwestie die zorgvuldig gewikt en gewogen dient te worden, hoe ingewikkeld ook. Het advies van de adviesgroep lijkt ons zwaar onvoldoende van kwaliteit om af te wijken van het advies van de projectgroep en daarmee tot het besluit te komen voor een dergelijk desastreus tracé. Daar verandert de doorberekening van dit samengestelde sloopalternatief niks aan.

 

Dus… Laten we ons uitspreken tegen de Sloopvariant en ons samen sterk maken voor het betere alternatief, de Middenvariant, het tracé zoals dat door de projectgroep is voorgesteld en ook door Holland Rijnland bepleit wordt om Hillegom in beweging te houden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.