Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

31 documenten

VVD pleit voor algeheel laad- en losverbod op de ring in de ochtendspits

VVD VVD Hilversum 16-09-2020 21:34

De VVD-fractie heeft in de commissie van 16 september het idee gelanceerd om in de algemene plaatselijke verordening (APV) een algeheel laad- en losverbod in te stellen op de binnen- en buitenring.

Dit laad- en losverbod geldt:

voor alle vormen van laden en lossen waarmee men de rijbaan en/of de doorgang van het verkeer blokkeert niet voor het openbaar vervoer alleen in de ochtendspits: tussen 7.30u en 9.00u

De APV is de plek waar we dit soort aanvullende regels opschrijven.

De kiezers van alle partijen – links of rechts – staan met regelmaat muurvast in de file als ze naar hun werk willen, omdat er een vrachtwagen staat te lossen op de ring, midden in de ochtendspits. Als je er eens goed over nadenkt, is het in ons krappe dorpje echt van de zotte dat dit zo maar kan.

De aanleiding voor dit initiatief is dat de VVD – letterlijk – al jaren probeert hier iets aan te doen. In de afgelopen vier jaar heeft de fractie drie keer vragen gesteld aan drie verschillende wethouders en opgeroepen hier iets aan te doen. Helaas zonder enig effect. Doordat er vaak midden in de ochtendspits geladen en gelost wordt op – bijvoorbeeld – de Langestraat, staat het vast tot aan het Melkpad – en soms nog verder. Dit is simpelweg niet nodig.

Er komt een nieuwe verkeersvisie aan, en het is aantrekkelijk om te stellen dat we daar op moeten wachten. Maar mensen staan nù al vast, dus de VVD vindt dat we dit ook nù, na 4 jaar aandringen, eens moeten oplossen.

Het laatste wat we willen is het ondernemers moeilijk maken om hun werk te doen. Daarom hebben we het – vooralsnog – alleen over de binnen en buitenring en niet over de belangrijke radialen zoals de Neuweg, Emmastraat en Larenseweg.

We vinden dat chauffeurs en hun werkgevers de common sense moeten hebben om in te zien dat het blokkeren van de belangrijkste ringwegen in Hilversum midden in de spits écht geen goed idee is. We hebben al zo weinig ruimte en praktisch de hele binnenstad is éénrichtingsverkeer. Blijkbaar is de enige manier om dit duidelijk te maken een verbod.

Dit verbod, waarvan we natuurlijk liever hadden gezien dat het niet nodig was, is een simpele en doeltreffende maatregel die ons toch al overbelaste wegennetwerk voor een deel kan ontlasten. 

Het is ook logisch; eerst de inwoners de stad uit en de werknemers van buiten de stad in, en daarna pas werkzaamheden gaan doen die het verkeer op de ring blokkeren.

Dit is een verkeersaangelegenheid, maar de APV valt onder de verantwoordelijkheid van de Burgemeester dus vandaar dat Ruud Verkuijlen het idee vanavond in de commissie gedeeld heeft. Niet iedereen zag direct de – door ons wel geconstateerde – urgentie, dus een schone taak aan de VVD de komende weken om steun te krijgen voor dit voorstel!

Hidde Fennema

Raadsfractie VVD Woordvoerder bereikbaarheid & duurzaamheid hiddefennema@vvdhilversum.nl | 06-41389404

https://www.vvdhilversum.nl/?p=7742

Het verbod zou moeten gelden voor rood (buitenring) en oranje (binnenring). De radialen (geel) laten we voor nu buiten beschouwing, maar het zou kunnen dat we die later toch toe moeten voegen. 

Pak en beboet de verkeershufters

CDA CDA Hilversum 18-08-2020 17:04

Afgelopen week was de handhaving op verkeersonveilige situaties in Hilversum volop in het nieuws. Diverse inwoners klagen over de overlast die zij ervaren van hardrijders op de binnenringen van ons dorp. Daarnaast hebben er verschillende incidenten plaatsgevonden die te maken hebben met te hard rijden, zoals het ongeluk op de Stationsstraat/Naarderstraat in de nacht van 1 op 2 augustus. Het CDA krijgt uit haar achterban signalen dat inwoners zich zorgen maken over hun veiligheid en zich irriteren aan de overlast die dit met zich brengt, zoals het hard optrekken bij stoplichten. Ook worden de meetpalen die laten zien hoe hoog de snelheid is maar geen sanctie opleveren wanneer de snelheid te hoog is (zoals op de Bosdrift en de Loosdrechtseweg) vaak in de avonduren gebruikt om te testen hoe hoog je kunt ‘scoren’ met een hoge snelheid. Er wordt daar vaak veel te hard gereden. Inwoners vragen de gemeente om meer toezicht te houden. Voor het CDA is dit onderwerp niet nieuw. In 2018 heeft het CDA het college een inventarisatie aangeboden van verkeersonveilige plekken en in 2019 hebben we vragen gesteld over de handhaving. Vooropgesteld, het CDA is blij dat een aantal van de onveilige plekken uit de inventarisatie inmiddels zijn opgepakt. Maar naast het aanpakken van de infrastructuur, gaat het ook om de handhaving van de verkeersregels. Met de recente onrust in het achterhoofd wordt de noodzaak hiertoe steeds sterker. Daarom heeft het CDA de volgende vragen aan het college: 1. Is het college bekend met bovengenoemde signalen en specifiek met de werking die de meetpalen hebben op de snelheid van weggebruikers? 2. In 2020 zijn zeven verkeerscontroles gepland, evenveel als in 2019. Hoeveel hiervan hebben reeds plaatsgevonden en wat zijn de resultaten hiervan? 3. Is het college van mening dat, op basis van deze resultaten en de recente meldingen van overlast, het aantal controles uitgebreid moet worden? 4. In uw brief met onze eerder gestelde vragen (d.d. 18 december 2019) stelt het college dat de handhaving op rijdend verkeer primair bij de politie ligt en dat in de lokale driehoek tussen OM, politie en burgemeester keuzes gemaakt kunnen worden ten aanzien van de prioriteiten met betrekking tot de handhaving. Gaat de burgemeester in de driehoek extra inzet vragen op de zgn. ‘hufterfeiten’, zoals door rood licht rijden, alcohol en drugs en te hard rijden? 5. Overweegt het college met de politie in overleg te treden om de meetpalen te voorzien van flitsapparatuur, waardoor te hard rijden leidt tot een sanctie? 6. Wat is de stand van zaken van de campagne Verkeershufters? Zijn er al resultaten te melden en hoe wordt deze campagne (tussentijds) geëvalueerd? Namens de fractie van het CDA, Evert Jan Kruijswijk Jansen

Kleine Spoorbomen dicht voor autoverkeer: een goede zaak | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 09-05-2020 00:00

GroenLinks heeft vóór het raadsvoorstel gestemd om de Kleine Spoorbomen te sluiten voor autoverkeer. Straks mogen alleen fietsers en voetgangers het spoor nog oversteken. Ook de klankbordgroep van buurtbewoners is vóór het weren van het autoverkeer. Daardoor wordt het een stuk veiliger op de kruispunten aan beide kanten van de spoorwegovergang. Bijkomstig voordeel: Ook de oversteek van de Groest naar de markt kan hierdoor straks een stuk veiliger worden, door het autoverkeer op de centrumring achter de markt om te leiden.

Twee jaar geleden bleek uit onderzoek dat 7 op de 10 Hilversummers de overgang van de Kleine Spoorbomen zó onveilig vonden, dat er snel iets aan gedaan moest worden. Het eerste plan ging uit van een gedeeltelijke sluiting voor autoverkeer. De buurtbewoners waren eerst tegen afsluiting voor auto’s, gedeeltelijk of helemaal. Maar toen later bleek dat de spoorbomen steeds vaker en langer dicht zouden blijven door het toenemende treinverkeer, veranderde de klankbordgroep haar mening. Uiteindelijk kozen de buurtbewoners in meerderheid voor afsluiting. Fietsers en voetgangers – die veruit de grootste gebruikersgroep vormen – krijgen daardoor een veilige route naar het centrum en de markt. De afsluiting voor autoverkeer zorgt straks voor meer rust in de buurten ten oosten van het spoor. 

Verkeer via andere routes Maar niet alle Hilversummers zijn er blij mee. Deskundigen verwachten door de afsluiting meer verkeersdrukte op de Hilversumse ringwegen. Voor bewoners aan de Johannes Geradtsweg geen aantrekkelijk vooruitzicht. Zij hebben de afgelopen weken dan ook stevig geprotesteerd. De bewoners verwijten de gemeente onzorgvuldigheid. Ze hebben bezwaar tegen het plan om een aparte fietsbrug over het spoor aan te leggen, waardoor er een extra rijbaan voor auto’s kan komen op het Johannes Geradtsviaduct. Daarover is trouwens nog geen besluit genomen, al werd er in het raadsdebat van 6 mei 2020 veel over gesproken.

Twee jaar geleden bleek uit onderzoek dat 7 op de 10 Hilversummers de overgang van de Kleine Spoorbomen zó onveilig vonden, dat er snel iets aan gedaan moest worden. 

De oppositie in de gemeenteraad wilde dat het besluit afhankelijk zou worden gemaakt van een oplossing voor de Johannes Geradtsweg, of moest wachten op een verkeersplan voor heel Hilversum. Een eerste versie van dat plan, de ‘mobiliteitsvisie’, wordt pas komend najaar verwacht en biedt nog geen enkele zekerheid.

Wat de oppositie even ‘vergat’ was dat het college met het Kleine Spoorbomenbesluit juist twee eerder vastgestelde visies uitvoert. De gemeente heeft namelijk al eerder in haar structuurvisie (2012) en de daarvan afgeleide centrumvisie (2015) besloten om het autoverkeer niet meer tussen de markt en Groest door te laten rijden. Ook is in deze visies besloten om het huidige kale stationsplein te vernieuwen en er een prettige verbinding met het centrum van te maken met een goede ondergrondse fietsenstalling en ruimte voor broodnodige woningbouw. Juist daarom moest er ook een oplossing komen voor de Kleine Spoorbomen.

Ene oplossing sluit andere niet uit Eerlijk is eerlijk. Ook de Hilversummers aan de Johan Geradtsweg hebben recht op een passende en toekomstbestendige oplossing. Daarvoor is tijd nodig en zorgvuldig overleg. Maar een veilige verkeerssituatie bij de Kleine Spoorbomen, de verbinding Groest-Markt en de verdere ontwikkeling van het stationsgebied hoeven daar niet op te wachten.

Géén Afsluiting zonder ontsluiting

CDA CDA Hilversum 03-05-2020 04:19

Het voorstel van het college van B&W om de Kleine Spoorbomen te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, wordt op 6 mei plenair besproken in de gemeenteraad. Volgens CDA Hilversum is het onjuist om dit besluit te nemen zonder concrete oplossing aan te dragen voor de gevolgen van dit besluit. Géén Afsluiting zonder ontsluiting De discussie over de toekomst van de ‘kleine spoorbomen’ nadert zijn hoogtepunt: na jaren discussie, zoeken, passen en meten is er dan nu een variant uitgekomen die niet alleen op draagvlak kan rekenen bij de meeste Hilversummers inclusief de leden van de klankbordgroep, maar ook de enige echte oplossing is die de veiligheid van de spoorwegovergang daadwerkelijk verbetert. Gemakkelijk besluit zou je zeggen, maar dat is slechts schijn… Het grote pijnpunt voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen is niet het voorstel zelf, maar de negatieve gevolgen die dit besluit zal hebben op de verbinding tussen Oost en Centrum en de te verwachten extra druk op de Johannes Geradtsweg. Het CDA vind het getuigen van onbehoorlijk bestuur als er wel een besluit genomen wordt over het afsluiten van deze overgang, maar geen oplossing geboden wordt voor de gevolgen van deze afsluiting. Wethouder Arno Scheepers, portefeuillehouder Kleine Spoorbomen, zegde toe om op korte termijn met de bewoners van de Johannes Gerardtsweg in gesprek te gaan over maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Voor oplossingen op de lange termijn gaat het over de mobiliteitsvisie 2040 die de discussie over verdergaande maatregelen als een ‘weg langs de hei’ zal heropenen. De feitelijke aanpassing van de Kleine Spoorbomen gaat niet eerder dan begin 2022 van start. Eerst moet de Oosterengweg weer open voor het verkeer na afronding van de werkzaamheden rondom de HOV-busverbinding in ’t Gooi, en er moet een ontwerp voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen worden gemaakt. Het CDA Hilversum is van mening dat het onjuist is om nu een besluit te nemen over afsluiting van de kleine spoorbomen, zonder de gevolgen van dit besluit daadwerkelijk te addresseren.CDA Hilversum stelt daarom voor om niet met de realisatie van KL29 aan te vangen voordat de effecten daarvan zijn onderzocht in het kader van de mobiliteitsvisie 2040 en hiervoor concrete oplossingsrichtingen door de raad zijn vastgesteld, en tegelijkertijd met het sluiten van de kleine spoorbomen gestart kan worden met de uitvoer van deze oplossingen. Olaf StreutkerFractievoorzitter

Géén Afsluiting zonder ontsluiting

CDA CDA Hilversum 03-05-2020 04:19

Het voorstel van het college van B&W om de Kleine Spoorbomen te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, wordt op 6 mei plenair besproken in de gemeenteraad. Volgens CDA Hilversum is het onjuist om dit besluit te nemen zonder concrete oplossing aan te dragen voor de gevolgen van dit besluit. Géén Afsluiting zonder ontsluiting De discussie over de toekomst van de ‘kleine spoorbomen’ nadert zijn hoogtepunt: na jaren discussie, zoeken, passen en meten is er dan nu een variant uitgekomen die niet alleen op draagvlak kan rekenen bij de meeste Hilversummers inclusief de leden van de klankbordgroep, maar ook de enige echte oplossing is die de veiligheid van de spoorwegovergang daadwerkelijk verbetert. Gemakkelijk besluit zou je zeggen, maar dat is slechts schijn… Het grote pijnpunt voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen is niet het voorstel zelf, maar de negatieve gevolgen die dit besluit zal hebben op de verbinding tussen Oost en Centrum en de te verwachten extra druk op de Johannes Geradtsweg. Het CDA vind het getuigen van onbehoorlijk bestuur als er wel een besluit genomen wordt over het afsluiten van deze overgang, maar geen oplossing geboden wordt voor de gevolgen van deze afsluiting. Wethouder Arno Scheepers, portefeuillehouder Kleine Spoorbomen, zegde toe om op korte termijn met de bewoners van de Johannes Gerardtsweg in gesprek te gaan over maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Voor oplossingen op de lange termijn gaat het over de mobiliteitsvisie 2040 die de discussie over verdergaande maatregelen als een ‘weg langs de hei’ zal heropenen. De feitelijke aanpassing van de Kleine Spoorbomen gaat niet eerder dan begin 2022 van start. Eerst moet de Oosterengweg weer open voor het verkeer na afronding van de werkzaamheden rondom de HOV-busverbinding in ’t Gooi, en er moet een ontwerp voor herinrichting van de Kleine Spoorbomen worden gemaakt. Het CDA Hilversum is van mening dat het onjuist is om nu een besluit te nemen over afsluiting van de kleine spoorbomen, zonder de gevolgen van dit besluit daadwerkelijk te addresseren.CDA Hilversum stelt daarom voor om niet met de realisatie van KL29 aan te vangen voordat de effecten daarvan zijn onderzocht in het kader van de mobiliteitsvisie 2040 en hiervoor concrete oplossingsrichtingen door de raad zijn vastgesteld, en tegelijkertijd met het sluiten van de kleine spoorbomen gestart kan worden met de uitvoer van deze oplossingen. Olaf StreutkerFractievoorzitter

Besluit dichtgooien Kleine Spoorbomen niet nu!

SP SP Hilversum 14-04-2020 08:22

Op donderdag 16 april vergadert de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen in een digitale meeting over de door het college voorgedragen oplossing voor de herinrichting van de Kleine Spoorbomen. De SP Hilversum vindt dit echter een zeer slecht moment.

De herinrichting van de kleine spoorbomen is een belangrijk onderwerp dat sterk leeft bij de inwoners, vooral in de wijken rond het spoor. Een zorgvuldige afweging is nodig, en daarbij hoort een goede participatie en de mogelijkheid tot volksraadpleging. In de huidige 1,5 meter maatschappij is dat laatste echter zeer lastig uit te voeren. Enkel digitale beraadslaging is daarvoor in ieder geval onvoldoende.

Het voorstel verklaart ook niet waarom er nu, midden in de coronacrisis, over besloten moet worden. Dat de wethouder er graag mee verder wil is duidelijk, maar de drang naar daadkracht is niet voldoende reden tot haasten. Al twee keer eerder bleek het wenselijk om het besluit uit te stellen, en ook nu is dat mogelijk. Er zijn geen deadlines, geen redenen zoals planschade die ons dwingen nu te besluiten.

Voor de SP speelt daarin ook mee dat er geen integrale visie is over hoe we de knelpunten gaan oppakken. Het sluiten van de kleine spoorbomen zal een grote impact hebben op de doorstroming op de buitenring. Zonder goed alternatief is sluiting van de spoorbomen voor gemotoriseerd verkeer niet verantwoord. De SP heeft dat ook in haar verkiezingsprogramma verwoordt: geen sluiting zonder goed alternatief. We missen voor beoordeling een mobiliteitsvisie, waarin uit de doeken wordt gedaan hoe knelpunten gaan worden opgelost. Beslissen zonder die visie is blind varen, met als risico dat we straks voor voldongen feiten worden geplaatst, en worden gedwongen tot het nemen van onwenselijke maatregelen, zoals een weg over de hei of intensivering van verkeer op de Erfgooiersstraat.

Voor het college speelt mogelijk de subsidieaanvraag bij de MRA voor het 'sleutelgebied Hilversum'. Het is echter onduidelijk hoe de herinrichting van de kleine spoorbomen aansluit op visie op Hilversum 2040 - een stuk waar de gemeenteraad nog niet eens over gedebatteerd heeft. Zelfs over het basis uitgangspunt van het de subsidie aanvraag - de realisatie van 10.000 woningen - is nog niet gesproken.

Het raadsvoorstel stelt dat het voorstel (nog) geen besluit vraagt om de herinrichting van de Kleine Spoorbomen te realiseren. Het besluit is volgens het college noodzakelijk als vertrekpunt voor verdere uitwerking. Op basis van dit besluit wordt dan begin 2021 in samenhang met andere ontwikkelingen een voorstel gedaan voor een investeringsbeslissing Kleine Spoorbomen.

De suggestie dat er geen besluit voorligt is echter onzin. Het eerste beslispunt van het raadsbesluit is namelijk :

'Het integrale ontwerp van oplossing KL29 “Overweg dicht voor autoverkeer” voor de Kleine Spoorbomen vast te stellen als uit te werken oplossing.'

Als de raad akkoord gaat met dit raadsbesluit kiest ze dus voor het afsluiten van de Kleine Spoorbomen voor auto’s (variant KL29). Dat de uitwerking een jaar later is doet daar niets aan af,

De SP kan niet anders dan tot de conclusie komen dat het beter is om dit besluit nu niet te nemen en dus uit te stellen. Niet rijp voor de raad, zoals je dat in het raadsjargon zegt. 

Natuurlijk vindt de SP Hilversum het belangrijk na te denken over het veiliger maken van de Kleine Spoorbomen. Dat moet dan echter wel met goede participatie en een zorgvuldig politiek proces, waarbij vóór besluit duidelijk is hoe alles past in andere plannen die nog gemaakt moeten worden. Dat is nu niet het geval.

Alles overziend zegt de SP Hilversum :

Geen besluit over de Kleine Spoorbomen. Niet nu.

Zorgen over drukte Johannes Geradtsweg

SP SP Hilversum 13-03-2020 13:35

Tijdens de vergadering van de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid spraken de bewoners van de Johannes Geradtsweg in. Zij maken zich zorgen over de toename van het verkeer wanneer de gemeenteraad kiest voor de KL29 variant als oplosisng voor de kleine spoorbomen. De SP deelt de zorgen.

Het verkeer op de Johannes Geradtsweg zal waarschijnlijk toenemen zelfs zonder de plannen voor de KL29 variant. Mensen laten helaas de auto niet vaker staan, en het lijkt dus eerder drukker te worden op de weg. Op het gedrag van mensen heeft de gemeenteraad nog weinig grip. Wel kunnen er andere maatregelen worden genomen. Een inventarisatie van een aantal van de mogelijkheden, en wat de SP daar van vindt.

De weg over/onder de Westerhei, bij sommigen ook bekend als de 'Hillen-variant'. In het coalitieakkoord van 2018-2022 (niet ondertekend door de SP) staat dat alle opties open zijn. Ook de weg over de hei hoort daar dus bij. Het lijkt voor de hand te liggen dat het college deze optie laat onderzoeken.

Er is tot nu toe echter geen draagvlak voor een weg over de hei, vanwege de impact op de natuur. De SP heeft in haar verkiezingsprogramma dan ook gezegd tégen een weg over de hei te zijn. Daar houden we vooralsnog aan vast, ook al zien we dat de mogelijkheden om de mobiliteit te verbeteren beperkt zijn. We zullen zo'n optie dus momenteel niet steunen.

Een variant daarvan is het omleiden van verkeer over de Erfgooierstraat. Ook die zal waarschijnlijk onderzocht worden en is zelfs apart benoemd in een eerder rapport over de verbinding Oost-West van Movares. Er lijkt iets minder weerstand tegen deze optie te zijn. Ook hierin staan we als SP echter vooralsnog niet positief. De voornaamste reden is dat de Erfgooierstraat niet heel breed is - de helft van de Johannes Geradtsweg - en een grote stroom verkeer moeilijk aan zal kunnen en potentieel verkeersgevaar oplevert. Ook wegen we de weerstand in de wijk daarin mee.

Er zijn maatregelen die we wél kunnen nemen.

De SP is voor meer onderzoek om te meten:

wat de hoeveelheid lijnstof en geluid is, en op welk tijden/dagen die het hoogst zijn (het onderzoek van Movares vraagt hier ook om) wat de verkeersstromen nu precies zijn: bestemmingsverkeer voor b.v. het Mediapark, of een route naar de andere kant van Hilversum?

Hiermee is ook beter te bepalen welke maatregelen effectief zullen zijn en welke niet.

De SP wil het gebruik van de fiets meer stimuleren. Ze wil inzetten op goede fietsverbindingen, plekken voor fietsparkeren, en het verbeteren van de veiligheid - sommige plekken zijn voor fietsers nog te onoverzichtelijk.

De SP staat voor een beter en fijnmaziger OV.  Als we meer mensen het OV inkrijgen (bv de trein) kunnen we bestemmingsverkeer laten afnemen.

We zien graag de busremise uit het centrum verdwijnen, en het lijkt erop dat dat ook gaat gebeuren. Daarmee verdwijnt overlast van vertrekkende en aanrijdende bussen van de remise, niet alleen op de Johannes Geradtsweg maar voor het hele 1221 gebied.

De SP heeft eerder gevraagd om de vorming van een nieuw vrachtwagenconvenant, waarmee vrachtverkeer over de ringweg wordt geminimaliseerd. Daarbij hoort ook terughoudend zijn met het vergunnen van zwaar vrachtverkeer op de weg. Ook het laden en lossen van grote vrachtwagens aan de rand van de stad kan daarmee worden geregeld.

De bewoners zijn vooral bezorgd om de impact van de KL29 variant. Ze vinden dat hun belangen daarin worden genegeerd.

De SP vindt dat de kleine spoorbomen pas gesloten kunnen worden (in dit geval voor gemotoriseerd verkeer) als er een goed alternatief is voor het overkomen van het spoor. Momenteel hebben wij twijfels of dat met de voorgestelde maatregelen het geval is. Zowel het viaduct bij de Johannes Geradtsweg als de Beatrixtunnel lijken daar niet op berekend. De tunnel onder de Oosterengweg kan wel helpen, maar pas als deze gerealiseerd is. Draagvlak voor de sluiting van de spoorwegovergang is overigens voor de SP een belangrijk punt. 

Daarbij onderschrijven we wel dat het nodig is iets te doen bij de kleine spoorbomen. Het lijkt bijna onmogelijk een goede - betaalbare - oplossing te vinden. Het wordt echter steeds lastiger houdbaar, en het is ook te bedenken dat als de NS vaker gaat rijden, en de spoorbomen steeds vaker dicht gaan, het effect daarvan uiteindelijk niet veel zal afwijken van een sluiting. Wat dat betreft is het dus sowieso nodig na te denken over maatregelen die het verkeer op de overige wegen doen minderen.

De verkeerskundige aanpassingen aan de Johannes Geradtsweg die de gemeente heeft aangekondigd mbt het viaduct over het spoor en het Den Uylplein lijken nodig om ook de huidige verkeersdrukte te verlichten. Het lijkt de SP onwaarschijnlijk dat ze voldoende zijn om een drastische toename van het verkeer (bijvoorbeeld door sluiting van de spoorbomen) op te vangen. Nochtans denkt de SP vooralsnog dat de maatregelen wel nodig zijn. We hebben echter nog geen concreet voorstel gezien - dat moet eerst nog worden uitgewerkt.

Bij de bespreking van het Mobiliteitsplan zijn een aantal zaken die hierboven zijn genoemd hopelijk verder uitgezocht. Het vervelende is dat de raad gevraagd wordt om daarvóór al een besluit te nemen over de kleine spoorbomen. De SP zou liever geen onomkeerbaar besluit nemen - want wat als bij de Mobiliteitsvisie zou blijken dat er geen oplossing is voor de problemen die dat besluit oplevert?

De SP heeft over het voorstel met betrekking tot de KL29 variant voor de kleine spoorbomen dus een groot aantal bedenkingen. De definitieve oordeelsvorming vindt na 18 maart plaats, maar het college zal een behoorlijke taak hebben om bij ons al deze bedenkingen weg te nemen.

 

Vragen over de verkeersveiligheid en handhaving

CDA CDA Hilversum 12-11-2019 14:54

Het CDA heeft het college deze coalitieperiode al diverse malen bevraagd op de verkeersveiligheid en verzocht om maatregelen op de meest kwetsbare plekken in het Hilversumse verkeer. We constateren gelukkig dat deze aandacht er mede toe heeft geleid dat de investeringen in de verkeersveiligheid zijn geïntensiveerd. Verkeersveiligheid is niet alleen een kwestie van de juiste infrastructuur. Het gaat er ook om dat de deelnemers aan het verkeer zich houden aan de regels die afgesproken zijn. En dat er regelmatig gecontroleerd wordt, zodat deelnemers aan het verkeer ook ervaren dat het loont om zich aan de regels te houden.Het CDA ontving de afgelopen weken verschillende klachten over de wijze waarop deelnemers aan het verkeer zich in het verkeer gedragen en het gebrek aan handhaving hierop. Enkele van de voorbeelden die werden genoemd zijn het kruispunt Gijsbrecht van Amstelstraat/Neuweg, de rotonde Larenseweg/Jan van der Heijdenstraat en de overgang Diependaalselaan/Bosdrift.Het CDA heeft de volgende vragen aan het college: Is het college op de hoogte van klachten van inwoners over de handhaving van de verkeersregels, zoals snelheidsovertredingen, gevaarlijke situaties bij kruispunten en rotondes, verkeerd parkeren, etc.?Is het college het met het CDA eens dat de verkeersveiligheid in Hilversum erbij gebaat is dat er toezicht is op de naleving van de verkeersregels en dat hiervoor handhavingscapaciteit vereist is?Klopt het dat de handhavingscapaciteit van de gemeente, zoals die van de BOA’s, niet dan wel verminderd tov voorgaande jaren wordt ingezet op de handhaving van de verkeersregels, zoals gesteld onder vraag 1?Zo ja, welke maatregelen stelt het college voor om de handhavingscapaciteit op orde te brengen? Namens de fractie van het CDA, Evert Jan Kruijswijk Jansen Lees hier de beantwoording van het college.

Eindelijk Gastvrij fietsparkeren in Centrum Hilversum | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie Hilversum 31-10-2019 00:00

GroenLinks en ChristenUnie Hilversum organiseerden vanaf 2015 elke december maand een actie om fietsers in deze koude en druiligere maand te belonen. Dit deden we in reactie op het autovriendelijke beleid van het vorige college VVD-D66-CDA-SP. Het college verstrekte gedurende de economische crisis in 2015 parkeerkortingsbonnen aan automobilisten, om het winkelbezoek in het centrum te bevorderen. GroenLinks en ChristenUnie vonden dat geen goed beleid. Bevorderen van centrumbezoek met de auto maakt het centrum niet aantrekkelijker of beter bereikbaar. Het vergroot de problemen juist.

Een aantal jaar achter elkaar werden in het weekend voor de kerst verstrekten GroenLinks en de ChristenUnie gratis fietslampjes, met medewerking van lokale fietsondernemers. Behalve op veel sympathie kregen de raadsleden van GroenLinks en de ChristenUnie ook veel klachten over het fietsparkeren. Er was veel te weinig plek, waardoor er chaotische taferelen waren en er onveiligheid op drukke plekken ontstond. Fietsers voelden zich vergeten. Reden om in de raadsvergadering van 14 december 2016 gezamenlijke een motie in te dienen om het college de opdracht te geven op zoek te gaan naar een geschikte locatie voor een overdekte fietsenstalling en daarvoor geld te reserveren in de begroting van het volgende jaar.

De zoektocht bleek niet eenvoudig. Door het faillissement van V&D ontstond er echter ruimte in het centrum. Bedrijven verhuisden en in het oude pand van Bristol werd de ideale ruimte gevonden. Zaterdag 2 november 2019 is de opening. Kom kijken en verbaas u. Stallen van je fiets wordt een feest.

Lees terug:

Fietscadeau groot succes

Beter fietsparkeren in het centrum

 

 

Gemeente Hilversum bezint zich na protest hofjes Kerkelanden

SP SP Hilversum 11-09-2019 12:52

Verzet werkt. Dat bewijzen het Calvijnhof en Lutherhof uit Kerkelanden. De gemeente had, na een vluchtige enquête, nogal kort door de bocht bepaald dat de hofjes volgestouwd konden worden met parkeerplekken.

De bewoners hadden daar echter totaal geen behoefte aan. Onderzoek wees uit dat de meerderheid van de hofjes dat niet wilde. De dienst parkeren, die erover gaat, informeerde de inwoners dat bezwaar maken niet kon.

En dus togen de mensen naar de gemeenteraad. De SP adviseerde en ondersteunde hun initiatief. Aldus goed voorbereid spraken ze in bij de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid.

En met succes – de insprekers kregen steun - niet alleen van de SP, maar van bijna alle commissieleden. Wethouder Wolthers kondigde daarna aan pas op de plaats te maken en met de bewoners te gaan overleggen wat er wél wenselijk is.

Ze gaf de hofjes wle als opdracht mee om zelf de input idn we ijk op te halen. Binnen no time hadden de hofjes hun antwoord klaar: een enquete die aantoonde dat het merendeel in de hofjes niks zag in zoveel extra parkeerplekken.

Terug naar de tekentafel dus.

De wtehoduer zei ook toe te gaan kijken of er iets gedaan kan worden aan een andere wens van de bewoners: handhaving op de 30-kilometer limiet.

Dat vergt mogelijk wat extra werk, omdat daarvoor mogelijk ook drempels of extra verlkeerdborden nodig zijn.

We zijn benieuwd wanneer de wethouder met een voorstel komt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.