Nieuws van politieke partijen in Hoorn inzichtelijk

19 documenten

De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis

PvdA PvdA Hoorn 16-09-2020 19:51

Gisteravond is er in de raad een keuze gemaakt aangaande renovatie of nieuwbouw van het stadhuis. De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis. Lees hieronder de pitch van Arnold over het waarom: Vanaf het begin was de PvdA-Hoorn niet voor of tegen nieuwbouw en stonden wij open voor een goed plan en een

Het bericht De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis verscheen eerst op PvdA Hoorn.

Lastige verkeerssituaties centrum Enkhuizen

SP SP Hoorn 01-09-2020 07:40

Sinds 1 juni jl. is in het oude stadscentrum van Enkhuizen meer ruimte voor de horeca. Zo zijn de terrassen tijdelijk vergroot en is ’t Landje van Top bij mooi weer ook een terrassengebied. De horeca is blij met deze uitbreiding, maar er zijn ook andere geluiden: de Melkmarkt is nu afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat veroorzaakt sluiproutes en lastige verkeerssituaties.

De SP is de afgelopen weken al vaak benaderd door inwoners van ’t Suud, het buurtje waar de meeste overlast wordt ervaren. Bezoekers van de binnenstad gebruiken de smalle straatjes daar als sluiproute en zelfs vrachtwagens lopen er met regelmaat vast. Maar in o.a. de Paulus Potterstraat is de overlast toegenomen.

Na het terrasseizoen wordt de verkeerssituatie in het centrum geëvalueerd. Dan zal worden bekeken wat er goed ging, wat slecht was en waar meer of minder overlast is ervaren.

U kunt er van op aan dat wij alle voor- en tegenargumenten goed tegen elkaar zullen afwegen. Wilt u er iets over kwijt, dan kunt u ons mailen of uw reactie hieronder achterlaten.

 

Grote terrassen permanent dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.

Afsluiting is GroenLinks-wens

De evaluatie van de grotere terrassen wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en vervolgens aan de raad voorgelegd, om te bespreken of de permanente uitbreiding mogelijk blijft. Daarnaast verzoeken de fracties het college de resultaten van het onderzoek naar de permanente afsluiting van het plein voor gemotoriseerd verkeer in 2021 voor te leggen aan de raad. 'Dit onderzoek vraagt meer tijd dan de evaluatie van de grotere terrassen. Het is ingewikkelder en er zijn meer partijen bij betrokken. De afsluiting is al lange tijd een grote wens van GroenLinks,' aldus Patricia. 

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

Aan Burgemeester en Wethouders ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 26-07-2019 13:51

Aan Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: art. 36 vragen, fouten herstel kademuren bij Otto’s brug Hoorn, 26 juli 2019 Geacht College, Volgens uw brief aan de gemeenteraad van 25 juli 2019 (zaaknummer 1713379) is Otto’s brug per direct afgesloten omdat is ontdekt dat een van de vier palen in de fundering ontbreekt. Na de ontdekking van de restauratiefouten aan de kademuren heeft u snel gereageerd door de brug meteen buiten gebruik te stellen en de bewoners van o.a. Oude Doelenkade, Slapershaven en Binnenluiendijk meteen hierover te informeren. Voor dit doortastend optreden hebben wij veel waardering. Aan de andere kant zijn we teleurgesteld dat nu pas het gemis van een funderingspaal is ontdekt. Dat is niet door gemeentelijke inspectie gebeurd maar door een ingehuurd bedrijf dat de conditie van alle bruggen in Hoorn controleert. Onze fractie heeft de indruk dat het gebrekkige toezicht bij de restauratie van de muren bij Otto’s brug geen incident is maar vaker voorkomt. In dit verband wijzen wij op de problemen en fouten die zijn gemaakt en mogelijk nog steeds worden gemaakt bij de herinrichtingswerkzaamheden aan het loopniveau bij de Poolster. Naar aanleiding van de gebrekkige restauratie van de kademuren en het tekortschietende gemeentelijke toezicht stellen wij in overeenstemming met art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Stelt u aannemer Ploegam aansprakelijk voor de gebreken bij restauratie van de kademuren bij Otto’s brug? Heeft de aannemer een verklaring voor het feit dat hij een funderingspaal heeft verwijderd zonder een nieuwe te plaatsen? 2. Wanneer gaat de aannemer de restauratiefouten herstellen? En wilt u daar druk op zetten zodat voetgangers en fietsers op korte termijn weer gebruik kunnen maken van de brug? Vanaf 7 januari 2019 tot en met 30 april 2019 is de brug buiten gebruik geweest. Begrijpt u dat een nieuwe periode van afsluiten een te groot beroep doet op en te veel begrip vraagt van de bewoners van het havenkwartier? Klopt het dat voor het slaan van een funderingspaal Otto’s brug weer volledig getild en verplaatst moet worden? Hoeveel tijd gaat dit kosten? 3. Waarom heeft de gemeentelijke inspecteur of projectleider niet zelf de gebreken vastgesteld bij de restauratie van de kademuren? En waarom zijn de beeldopnamen van de restauratiewerkzaamheden niet regelmatig bekeken? 4. Geven de ervaringen bij de restauratie van de kademuren en de herinrichting van het loopniveau van de Poolster u aanleiding om kritischer te kijken naar de wijze van aanbesteding en naar de kwaliteit van het gemeentelijke toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, gemeenteraadslid

Er worden concrete stappen gezet ...

VVD VVD Hoorn 21-06-2019 12:05

Er worden concrete stappen gezet voor verbreding van de A7 en daarmee een betere bereikbaarheid van Hoorn. VVD Hoorn is blij dat deze gekoesterde wens van het verkiezingsprogramma wordt gerealiseerd!

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Hoorn 07-06-2019 05:27

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer Hoorn Tijdens de raadsvergadering van 6 juni is de motie om te komen met een nieuwe fietsnota aangenomen. De huidige nota is opgesteld in 2011 en deze loopt tot en met 2020. Dit was voor de ChristenUnie een mooi moment om te werken naar een nieuwe fietsnota, waarmee we verder kunnen fietsen naar 2030! In de afgelopen jaren heeft het elektrische fietsverkeer een enorme vlucht genomen en daarnaast is het verkeer in onze stad en de dorpskernen Blokker en Zwaag flink toegenomen. Dit heeft ook consequenties voor de verkeersveiligheid van onze fietsers. Er is een maatschappelijke discussie gaande voor de verlaging van de maximale snelheid in de bebouwde kommen. Er zijn verschillende brancheorganisatie die pleiten voor een wijziging van de infrastructuur van de 50 km zones. De veiligheid van de fietsers in het verkeer is voor de ChristenUnie zeer belangrijk. Daarnaast zien we dat de fietsverbindingen van de verschillende wijken naar het centrum van de stad en de scholen niet optimaal zijn. Dit is tijdens de commissie ook door verschillende partijen aangekaart. Het dictum van de motie luidde als volgt: Verzoekt het college, • Voor de behandeling van de kadernota van 2020 te komen met een nieuwe fietsnota of actualisatie van de huidige fietsnota, waar onder andere de volgende zaken als prioriteit worden meegenomen: o Een infrastructuur voor fietsers en snelle fietsers binnen de gemeentegrens aan te leggen, dan wel te optimaliseren; o Een hoofdnet voor deze groep van wijk naar wijk, en van de wijken naar de binnenstad/ middelbare scholen te realiseren, dan wel te optimaliseren; o Te onderzoeken welke 50km zones qua infrastructuur aangepast kunnen worden en waar de maximale snelheid naar een 30km zone gebracht dient te worden; • De nieuwe fietsnota te voorzien van een overzicht van de vermoedelijke kosten met mogelijke dekking, zodat de raad een afweging kan maken welk budget voor de fietsnota vrijgemaakt kan worden. Deze motie is mede ingediend door VOC Hoorn, CDA, De Hoornse Onafhankelijke Partij en Hoorn Lokaal.

Sociaal Hoorn wil het fiets- en ...

Sociaal Hoorn Sociaal Hoorn Hoorn 22-05-2019 06:15

Sociaal Hoorn wil het fiets- en wandelverkeer rond de dorpstraat Zwaag en de Klagerstuin weer een stuk veiliger maken door de aanleg van een brug tussen Klagerstuin en Oostergouw.

PvdA-Hoorn om 5 uur ’s ochtends op pad om poolshoogte te nemen van geluidsoverlast in Oosterblokker

PvdA PvdA Hoorn 18-04-2019 14:44

Na een drukke dag werken is rust welverdiend. Deze luxe hebben de mensen in Oosterblokker niet. Het 24 uurs transportbedrijf Pyxis/transmission draait op volle toeren waarbij het een komen en gaan is van vrachtwagens op het bedrijventerrein Gildenweg. Precies langs de voordeuren, dag én nacht. Na aanhoudende klachten van bewoners en omdat de wethouder Ben

Het bericht PvdA-Hoorn om 5 uur ’s ochtends op pad om poolshoogte te nemen van geluidsoverlast in Oosterblokker verscheen eerst op PvdA Hoorn.

Aan College van Burgemeester en ...

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer Hoorn 14-02-2019 11:33

Aan College van Burgemeester en Wethouders, Hoorn. Hoorn, 13 februari 2019 Betreft: schriftelijke vragen volgens art.36 ex Reglement van Orde Onderwerp: aanleg 30 km-zone voor St. Jozefschool, Blokker Geacht college, De St. Jozefschool is een basisschool met 200 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar waarvan de meesten door ouders of verzorgers gebracht en gehaald worden met de auto. Ter hoogte van de St. Jozefschool is de weg voorzien van een rode toplaag met zebrapad. Dit zebrapad is met een nat wegdek en bij duisternis zeer moeilijk te onderscheiden veel automobilisten rijden hier dan ook te hard. In gesprek met de schoolleiding blijkt dat hier klachten over zijn. Aan het begin van de verhoogde rode toplaag staan borden waaruit blijkt dat een school is gevestigd. Dit zijn slechts waarschuwingsborden! Volgens de wegenverkeerswet art.5 bepaalt de situatie, lees de automobilist, de snelheid. De scholieren zijn hier voor hun veiligheid afhankelijk van de inschatting door de automobilist. Fractie Tonnaer vindt dit uiterst gevaarlijk en stelt voor, in het belang van de verkeersveiligheid, de scholieren en de ouders of verzorgers, om van de gehele rode toplaag deze als een 30 km-zone in te richten. Vanwege bovenstaande stellen wij volgens art. 36 RvO de volgende vragen: 1. Bent u met ons eens dat de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers zal toenemen door de instelling van een 30 km-zone? 2. Is het juist dat, wat de verkeersveiligheid betreft, er overeenkomsten zijn met de inrichting van de Westerblokker ter hoogte van het winkelcentrum De Beurs en basisschool De Bussel? 3. Wilt u op de Westerblokker ter hoogte van de St. Jozefschool een 30 km-zone instellen en inrichten? Met vriendelijke groet, Namens Fractie Tonnaer, Nico Oudheusden, gemeenteraadslid.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.