Nieuws van politieke partijen in Leidschendam-Voorburg inzichtelijk

21 documenten

Nieuws van de wethouders

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) Leidschendam-Voorburg 14-11-2023 07:45

Door Jeffrey Keus, wethouder

Een van de grote kwaliteiten van onze gemeente is de goede bereikbaarheid. Zowel voor mensen die vanbuiten naar Leidschendam-Voorburg willen komen als voor ons als inwoners zelf om ons te bewegen in de Randstad. Vanuit Leidschendam, bijvoorbeeld, ben je via de N14 en de A4 binnen een half uur op Schiphol. Ooit haalde ik een Canadees op van het vliegveld die vroeg of Rijswijk (waar ik destijds woonde) een voorstad van Amsterdam was. Wat dat betreft zijn afstanden echt een kwestie van perspectief.

De bereikbaarheid van onze gemeente, of eigenlijk heel onze regio, staat onder druk. Volgens de ANWB ligt het aantal files op de Nederlandse wegen alweer hoger dan voor corona. Hoewel er weer meer reizigers het openbaar vervoer weten te vinden, is er na corona nog steeds geen volledig herstel met als gevolg dat de vervoersbedrijven financieel onder druk staan. De hogere energielasten en de grote personeelstekorten komen daar nog eens bovenop.

Ook slecht nieuws: de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft besloten de verbreding van de A4 en het realiseren van ongelijkvloerse kruisingen op de N14 (Noordsingel en Heuvelweg) tot nader order op pauze te zetten. Vanwege de stikstof, personeelstekorten en financiële krapte is er door I&W gekozen om de middelen te verschuiven van nieuwe projecten naar beheer en onderhoud van bestaande infrastructuur.

Heel plat gezegd heb je twee opties. Je kan als een konijn in de koplampen kijken en klagen dat het allemaal zo slecht is. Of je zet er samen de schouders onder en gaat aan de slag. Vanzelfsprekend kiezen we voor dat laatste. Een paar concrete voorbeelden hoe we dat doen. Leidschendam-Voorburg is een gemeente met goede en bereikbare voorzieningen (scholen, huisartsen, winkels, sportverenigingen). Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de belangrijkste voorzieningen in onze gemeente binnen een kwartier van huis lopend of op de fiets te bereiken zijn. Dit moet dan wel veilig en comfortabel kunnen. Daarvoor werken we aan een actieplan verkeersveiligheid waar ook aandacht voor (verkeers)veilige schoolroutes zal zijn. Ook hebben we structureel geld beschikbaar gesteld om fietsspaden te asfalteren. Ook onderzoeken we of we op belangrijke plekken bewaakte fietsenstallingen kunnen realiseren.

Ook willen we het openbaar vervoer veel aantrekkelijker maken. Belangrijke voorwaarden daarbij is het OV betaalbaar moet zijn en betrouwbaar. Als regionaal bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), een samenwerkingsverband van 21 gemeentes, ben ik verantwoordelijk voor het OV in deze regio (HTM, RET en EBS). Een belangrijk resultaat dat we met onze lobby hebben behaald is dat de Kamer met geld is gekomen voor het terugdraaien van de tariefstijging van 12,7% (!). Daarnaast ben ik met een voorstel gekomen om bijna 150 miljoen euro te investeren in onze OV bedrijven voor onze bereikbaarheid. Onderdeel van dit pakket is dat de HTM kan investeren in remises die nodig zijn voor de nieuwe trams voor onder andere lijn 6.

Naast een aantal belangrijke maatregelen voor de korte termijn, zijn we ook bezig met een middel- en lange termijn aanpak voor een duurzame bereikbaarheid van The Mall en omgeving. Hiervoor hebben we een filmpje gemaakt waar ik u graag naar verwijs.

Tenslotte kan ik u melden dat we met een aantal serieuze en kundige partijen gaan onderzoeken welke kansen er liggen in het gebied waar nu de A12 en de trein hun beslag hebben. Directe aanleiding is het voorstel van de Initiatiefgroep Huygenstunnel. Persoonlijk vind ik dit zo tof omdat dit echt vanuit onze inwoners komt en als gemeente in staat zijn dit verder te brengen en partijen aan te laten sluiten.Mocht u eens verder willen praten over mobiliteit en de bereikbaarheid van onze gemeente? Neem gerust contact met mij op!

GBLV kritisch op Stompwijkseweg

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) Leidschendam-Voorburg 09-11-2023 15:30

Leidschendam-Voorburg, 9 november 2023 – De lokale politieke partij GBLV/ Gemeentebelangen volgt al jaren kritisch de situatie rond de Stompwijkseweg. Eind 2018 is de weg na een stevige renovatie opgeleverd en zou zeker 15 jaar probleemloos vooruit kunnen.

Nu worden er medio november allerlei herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan het wegdek, welke op diverse plaatsen slecht en zelfs gevaarlijk zijn. Raadslid Marien van Wijk van GBLV/Gemeentebelangen stoort zich hier al jaren aan en heeft regelmatig vragen gesteld aan het ambtelijk apparaat. Ook heeft hij aangegeven, dat het slechte wegdek aangepakt moest worden. Blij en verrast was hij toen hij uit de media vernam, dat medio november er onderhoud gepleegd gaat worden.

Marien van Wijk: “Wij hebben vanuit GBLV altijd stevig ingezet op de renovatie van de Stompwijkseweg. Sinds de realisatie wordt ook het resultaat kritisch gevolgd.”

De afgelopen twee jaar heeft Van Wijk al meerdere malen de misstanden van de Stompwijkseweg aangegeven. Hij vindt het jammer dat er geen communicatie heeft plaats gevonden over de herstelwerkzaamheden. Deze werkzaamheden roepen de nodige vragen op zoals: hoe zit het met de garantie, wie gaat dit onderhoud betalen en wat wordt er precies hersteld? Om dit duidelijk te krijgen heeft Van Wijk schriftelijke vragen ingediend.

Foto Wikipedia: Stompwijkseweg langs de Stompwijkse Vaart.

Zorg voor veilige straten, ook na aanleg glasvezel

CDA CDA Leidschendam-Voorburg 22-07-2023 10:00

Steeds meer huizen en bedrijven worden aangesloten op het glasvezelnetwerk, ook in onze gemeente. Bij de aanleg van glasvezel bestaat altijd een risico op schade. "De afgelopen weken hebben veel inwoners last gehad van schots en scheve stoepen door de aanleg van glasvezelkabels. We kregen ook meldingen van inwoners die te maken kregen met kapotte kabels of schade aan bomen" zegt CDA-raadslid Liesbeth van der Heide. Ze heeft hier dan ook vragen over gesteld aan het college. Van der Heide: "We willen weten welke afspraken zijn gemaakt met o.a. Open Dutch Fiber (ODF) over de aanleg, oplevering en eventuele schademeldingen." KPN liet eerder weten dat er gemiddeld één schade per drie kilometer optreedt. “Het is ontzettend vervelend. We leggen momenteel 10.000 aansluitingen per dag. Dan voorkom je niet dat het nu en dan fout gaat“, aldus een woordvoerder van het bedrijf in Media Magazine. "We snappen dat het mis kan gaan, maar dan is het des te belangrijker dat het college zorgt dat je als inwoner tijdig weet wanneer en door wie bij jou in de straat glasvezelkabels worden aangelegd. Ook moet het duidelijk zijn bij wie je terecht kunt bij schade, zodat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd", zegt Van der Heide. Ze vraagt het college om een meldpunt specifiek voor schade door de aanleg van glasvezel, vergelijkbaar met een meldpunt dat de gemeente Utrecht heeft. Inwoners geven volgens Van der Heide namelijk aan dat ze door de gemeente naar de kabelleveranciers worden verwezen, waar het vervolgens lang duurt voor er reactie komt. Een duidelijk meldpunt moet het ongemak voor inwoners verminderen en problemen sneller oplossen.

Masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst

GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) GemeenteBelangen Leidschendm-Voorbrug (GBLV) Leidschendam-Voorburg 24-04-2023 15:48

De regio Den Haag-Rotterdam groeit. Tot 2040 komen er 400.000 inwoners bij, waarvan zo’n 100.000 in Den Haag. In het Central Innovation District/de Binckhorst zullen er zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bijkomen in de betreffende periode. Dit raakt ons nadrukkelijk als buurgemeente. Naast positieve kanten: een economische impuls voor o.a. Het Huygenskwartier en de Koningin Julianabaan is er natuurlijk ook een keerzijde. Immers al deze mensen zullen zich ook moeten verplaatsen en daar zijn voorzieningen voor nodig. Geen gemakkelijke opgave, daar het beoogde voorkeurstracé voor de HOV-tramverbinding ons als buurgemeente en in het bijzonder onze inwoners van Voorburg-West direct raakt.

GBLV is vanaf dag 1 nauw betrokken bij de discussie over de plannen en de belangen van de omwonenden en zal zich hier ook de komende periode voor inzetten.

Na vaststelling door de gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg van het voorgestelde masterplan worden afspraken over het vervolg door de colleges vastgelegd in een Bestuursovereenkomst. In dat kader worden er ten behoeve van de aanleg en de goede inpassing van de tram infrastructuur èn maatregelen ter verbetering van de woon- en leefkwaliteit in Voorburg-West naar verwachting enkele tientallen miljoenen euro’s beschikbaar gesteld. In de onderhandelingen over het masterplan zijn nadrukkelijk de wensen uit de diverse participatietrajecten in Leidschendam-Voorburg meegenomen. Zo is in december 2022 een participatietraject gestart met bewoners en andere belanghebbenden uit Voorburg-West waarin gesproken is over de problemen én oplossingen om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de wijk op en rondom de Prinses Mariannelaan te verbeteren als de tram er komt. Vooral een groene omgeving en de verkeersveiligheid waren onderwerpen, die mensen bezig hielden. Met de nu beschikbaar komende extra middelen kan daaraan tegemoet worden gekomen. De plannen worden samen met inwoners verder ingevuld.

GBLV volgt de ontwikkelingen op de voet en zal met de groots mogelijke zorgvuldigheid de voorgelegde plannen binnen de fractie bespreken en beoordelen.

Meer weten over de stand van zaken? Kijk op: www.Binckhorstbereikbaar.nl

D66 teleurgesteld in zienswijze collegemaatregelen fijnstof en geluid A4

D66 D66 Leidschendam-Voorburg 22-06-2020 18:57

D66 is teleurgesteld in de zienswijze die het college onlangs heeft ingestuurd om de geluidsoverlast en uitstoot van fijnstof vanaf de snelwegen om de gemeente verminderen. D66 had de raad verenigd in een oproep aan ...

Raad roept college op maatregelen fijnstof en geluid A4 te minderen

D66 D66 Leidschendam-Voorburg 11-06-2020 18:35

D66 heeft de raad verenigd met de oproep om de geluidsoverlast en uitstoot van fijnstof vanaf de snelwegen om de gemeente verminderen. Aanleiding zijn de kabinetsplannen voor verbreding van de A4. Concreet luidt het verzoek ...

Hoe kom je Leidschendam-Voorburg met Mall of the NL en Damplein nu en straks nog in?

D66 D66 Leidschendam-Voorburg 16-02-2020 20:23

Het nieuwe Damplein, welk of niet een brug en alle mensen van buiten de stad die straks het nieuwe Mall of the Netherlands willen bezoeken. Het zijn grote thema’s die leven onder bewoners en leden. ...

D66: Onbegrijpelijk uitstel besluit Vlietbrug heeft nadelige gevolgen

D66 D66 Leidschendam-Voorburg 13-12-2019 15:25

Het gemeentebestuur wil geen duidelijkheid geven over het proces en het onderzoek naar de bereikbaarheid van het Damcentrum. Eigenlijk zou afgelopen zomer al een besluit genomen worden over de komst van een derde brug. De ...

Opinie: Opvallende besluiteloosheid college rond extra brug

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen SGP CDA VVD PvdA Leidschendam-Voorburg 11-06-2019 10:11

De door het CDA en VVD beloofde extra brug over de Vliet houdt de gemoederen binnen Leidschendam-Voorburg al sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 bezig. Op basis van drie eerdere onderzoeken was het voor GBLV/Gemeentebelangen duidelijk dat een extra brug niet de oplossing ging bieden om de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum te verbeteren.

Tijdrekken met taboeloos onderzoek

De nieuwe coalitie van VVD, CDA, PvdA en CU-SGP was er bij de coalitieonderhandelingen ook niet helemaal uitgekomen of die extra brug wel zo nodig moet. In plaats van een helder standpunt in het coalitie-akkoord dat de extra brug er komt, werd CDA-wethouder Bouw belast met het uitvoeren van een taboeloos onderzoek. Anders gezegd: als de coalitie die brug écht had gewild, dan was er al lang besloten tot aanleg. Het ”taboeloze” onderzoek is nu klaar. De uitkomst wijkt niet af van de eerdere drie onderzoeken. Het aanleggen van een extra brug gaat niet de oplossing bieden voor de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum.

Nog meer onderzoek, nog meer tijdrekken

Of je nu voor of tegenstander bent van die brug lijkt er voor het college niet meer toe te doen. Het college stelt opnieuw de besluitvorming over de aanleg van een extra brug uit. Meer onderzoek is volgens het college nodig. Er is aan al het onderzoek al 500.000 euro uitgegeven. Daar zal nog wel zo’n 125.000 euro bijkomen. De woningbouw in Klein Plaspoelpolder ligt al die tijd stil. Ook dat kost de gemeente geld en de Betrokken bewoners zijn er maar druk mee; in hun schaarse vrije tijd blijven ze maar opdraven in weer een werkgroep, klankbordgroep of welke vorm van ’burgerparticipatie’ dan ook. De tegenstanders van een extra brug weten nog steeds niet wat er nu gaat gebeuren. De voorstanders van een extra brug moeten zo langzamerhand toch gaan denken dat ze tijdens de verkiezingen door CDA en VVD zijn misbruikt om die partijen een plek in het college van B&W te geven, maar dat die brug er niet komt.

Provincie Zuid-Holland als zwarte piet?

Hoe nu verder? Het college geeft, bij monde van CDA-wethouder Bouw, aan nu eerst met de provincie te willen spreken of die brug überhaupt wel aangelegd mag worden. Sorry? Als je toch een jaar geleden zo hard aan het verkondigen bent geweest dat die brug er zeker gaat komen als je op VVD of CDA stemt, en je gaat nu pas, na alle werkgroepen, bewonerssessies, taboeloze onderzoeken, internetraadplegingen en dergelijke, om toestemming bij de provincie vragen… dan gaat er iets goed mis. Had niemand van het nieuwe college dit eerder kunnen bedenken en dit een jaar geleden als eerste aan de provincie kunnen vragen? Wordt een “nee” van de provincie straks het argument waarachter VVD en CDA zich gaan verschuilen? ”Sorry beste mensen. We willen de extra brug net als u graag aanleggen, maar het mag niet van de provincie.” Er komt dan geen extra brug. Leidschendam Centrum moet dan volgens VVD en CDA als verloren worden beschouwd als het gaat om de bereikbaarheid. Die extra brug was immers noodzakelijk om de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum te verbeteren.

Benutten zoals bedoeld

Het is dan toch wel heel bijzonder dat – na een verloren jaar om een onnodig taboeloos onderzoek uit te voeren – het nieuwe college nu ineens wel aan de slag gaat met de plannen uit ’Benutten zoals bedoeld’ om de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum te verbeteren. Inderdaad, dat zijn de plannen van het vorige college…

persbericht extra brug

CDA CDA Leidschendam-Voorburg 09-06-2019 14:01

CDA steuntuitwerken aanlegextra brug Het CDALeidschendam-Voorburgstaat achterde wens van het College het neerleggen van een brug verder te verkennen en uit te werken. Daadkracht en zorgvuldigheid dienen hand in hand te gaan. De uitkomsten vanonderzoek laten zien dat een extra route over de Vliet de verkeersdrukte in het centrum van Leidschendam ontlast. Voor de leefbaarheid van het Damcentrum, enookvoor een goede erfontsluiting van de wijken erom heen, is ditvoor het CDAde meest voor de hand liggende oplossing. Raadslid Fred Duijn: “Goed dat het College vervolgstappen zet en kijkt of de Provincie Zuid-Holland goedkeuring geeft voor de aanleg.” Het doel is een Damcentrum waar je veilig en gemakkelijk kan komen als inwoner of als bezoeker om boodschappen te doen of iets te eten.Wanneer een extra oeververbindingonverhooptniet realiseerbaar zou zijn,zalgekekenmoetenworden naar verdereoplossingen.De gedachteeen deelvan het verkeer te weren,heeft- opbasis van wat we nu zien-niet de voorkeur van het CDA.De schaal waarop datzou moeten gebeuren is in Nederland nog niet eerder vertoond. Vraag is of dat op deze manier wel kan en mag.Het idee dat sommige inwoners wel en andere niet gebruik mogen maken van eenopenbareweg,staathaaks op het ideaal van bereikbaarheid voor iedereen. Het CDA is blij datinzageisgegeveninde geschatteuitgaven.Wanneerselectieve toeganginderdaadminimaalzo’n€252.000 per jaargaatkosten, dan is dat over de levensduur van het alternatief, een stevigebrug die er 80 jaar of meer ligt,zo’n€20 miljoenen mogelijke meer.Duijn: “Op lange termijnis het moeilijk voorstelbaar dat selectieve toegang ooit financieel gunstigeruitpaktdan een brugdie er met wat goede wilalkan liggen voor€10miljoen.” Het onderzoek laatverderzien dat selectieve toegang alleen werkt als je inderdaad heel selectief bent en vooral ook blijft. Duijn: “Zodra je wat ruimhartiger ben met het aantal ontheffingen, ebt het effect weg.” Raadslid Fred Duijn: “We willen geen tijd verliezen.De verkeersdrukte inDamcentrum is onhoudbaar; de erfontsluiting van de wijken erom heen wordt steeds zorgelijker.Voor een oplossing zijnstappen nodig. Laat het Collegenusnel startenmet- voor nu -deuitwerking van beide sporen. Het CDA heefteen voorkeur voor een30km-brugmet twee richtingen;we denken datdat kan en mag.Laten we zodrawemeer zekerheid hebben,vlotbesluiten totdeaanbesteding. Eenextrabrug is de meest betrouwbare en duurzame oplossing voor een leefbare gemeente.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.