Nieuws van politieke partijen in Meppel over CDA inzichtelijk

5 documenten

Motie verlaging snelheid A32

CDA CDA Meppel 31-10-2019 21:41

Na een eerdere poging om de snelheid op de A32 ter hoogte van Meppel te verlangen, heeft de fractie van Sterk Meppel in de raadsvergadering van 31 oktober een nieuwe poging gedaan. De CDA-fractie heeft die motie niet gesteund om 2 redenen:1. op dit moment zijn in de landelijke politiek volop ontwikkelingen gaande om de snelheid op alle snelwegen te verlagen in verband met de stikstofproblematiek, en mede daarom vindt de CDA-fractie dat2. het college wel belangrijkere dingen te doen heeft, die bovendien meer kans van slagen hebben.

Steun oproep recreatief gebruik lachgas

CDA CDA Meppel 02-07-2019 12:00

CDA wil verbod op lachgas De 2e Kamerfractie van het CDA wil dat het kabinet recreatief gebruik van lachgas wettelijk aan banden legt. Samen met CDA-raadsleden uit het hele land pleit Tweede Kamerlid Anne Kuik voor een verbod om misbruik van lachgas aan te pakken. Ook de gemeenteeaadsfractie van het CDA in Meppel steunt onderstaande oproep. CDA-Kamerlid Anne Kuik: “Slagroompatronen zijn bedoeld voor spuitbussen en niet om je hersenen af te sluiten van zuurstof. Toch zien we het recreatief gebruik van lachgas toenemen. De negatieve gevolgen van het grootschalige gebruik van de partydrug worden steeds vaker zichtbaar in de samenleving. De laatste tijd zijn er meerdere verkeersongevallen geweest, ziekenhuizen zien het aantal lachgaspatiënten toenemen en de maatschappelijke onrust stijgt.” Veel gemeenten hebben te maken met overlast en geven aan dat landelijke wetgeving gewenst is. “Die oproep wil ik graag onderstrepen”, aldus Kuik. De CDA’er doet haar voorstel in aanloop naar het debat over het preventieakkoord. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- OPROEP Bij de uitwerking van een verbod dient rekening te worden gehouden met het feit dat lachgas ook wordt gebruikt in de medische wereld en in de voedingsindustrie. Het CDA constateert enkele zorgelijke ontwikkelingen in de samenleving: 1)De populariteit en daarmee het gebruik van lachgas als drug stijgt. 2)Het imago van de drug lijkt onschuldig, maar de gevaren van grootschalig gebruik voor gezondheid, verkeersveiligheid en het milieu worden steeds vaker zichtbaar. 3)Er zijn verkopers willens en wetens verdienen aan misbruik van het lachgas. Daar komen zij nu nog mee weg. 4)Excessief gebruik tijdens evenementen baart veel gemeenten zorgen. Uit verschillende gemeenten in het land klinkt de roep om landelijke regelgeving, omdat het gebrek aan een landelijk verbod de handhaving bemoeilijkt. Hierdoor ontstaat er een wildgroei aan gemeentelijke regels. We roepen de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op om een wettelijk verbod op recreatief gebruik van lachgas te realiseren. Deze oproep wordt ondersteund door de volgende lokale CDA-fracties: 1.Utrecht:Sander van Waveren 2.Leeuwarden:Abel Reitsma 3.Tilburg:Marcel ten Hooven 4.Groningen:Rene Bolle 5.Alkmaar:Iris Zeijlemaker 6.Amsterdam:Diederik Boomsma 7.Den Helder:Harmen Krul 8.Eindhoven:Remco van Dooren 9.Zoetemeer:Esmee van Oudheusden 10.Leiden:Josine Heijnen 11.Zwolle:Margriet Boersma 12.Peel en Maas:Ebbie Peters 13.Ermelo:Sarath Hamstra 14.Meppel:Egbert Knorren

ChristenUnie komt op voor Rogat en zebrapaden bij GVVP

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA Meppel 24-10-2018 18:30

Zebrapaden komen terug in de binnenring De ChristenUnie vraagt al lange tijd aandacht voor het belang van zebrapaden.

Hoewel volgens de theorie van ‘shared space’ zebrapaden niet nodig zijn in een 30kilometerzone, blijkt in de praktijk dat veel ouderen, mensen die slecht ter been zijn of slechtziend zijn zich onveilig voelen bij het oversteken als er geen zebrapad is. Stond de ChristenUnie in 2011 op dit punt nog alleen in de raad, inmiddels is dat helemaal veranderd. Toen de ChristenUnie in 2014 deelnam aan de coalitie in Meppel, is er afgesproken dat de zebrapaden weer terug komen in de binnenring. Om kosten te besparen is afgesproken dat dit wordt gecombineerd met groot onderhoud aan de weg.

Zebrapad bij kruising Kruisstraat en Grote Oever Echter bij het kruispunt Kruisstraat en Grote Oever duurt dit erg lang. Op 18 oktober 2018 heeft de gemeenteraad het gemeentelijk verkeer en vervoersplan (GVVP) besproken. De ChristenUnie heeft in deze vergadering samen met de SP en de PVDA een amendement ingediend om snel te beginnen met de aanleg van een zebrapad op de kruising Kruisstraat/Grote Oever/Eendrachtstraat/Molenstraat. Omdat er hiervoor onvoldoende steun was, is dit amendement veranderd in een voorstel dat het college volgend jaar met twee voorstellen komt voor een zebrapad op het kruispunt Grote Oever en Kruisstraat. Na deze wijziging is het amendement voor het zebrapad alsnog aangenomen.

Rogat weer veilig en leefbaar Sinds 1998 hoort Rogat bij de gemeente Meppel. Het is een klein dorp, maar er is veel verkeer van auto’s die een korte route kiezen door dit dorp. Dit geeft veel problemen voor de leefbaarheid en veiligheid in Rogat. In de vorige raadsperiode heeft Bert Kunnen van de ChristenUnie regelmatig zich sterk gemaakt voor een oplossing voor de problemen in Rogat. Op 30 juni 2017 heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel en Groen Links een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om bij de opstelling van het uitvoeringsprogramma GVVP (gemeentelijk verkeers- en vervoersplan) een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in de buurtschap Rogat. Deze motie is aangenomen en het college heeft hiervoor inmiddels 725duizend euro gereserveerd. Op zich is dit een mooie stap in de goede richting. Maar, zoals Gert Stam vroeg, “waarom pas in 2021?”. De ChristenUnie wil dat de verbetering van de verkeerssituatie in Rogat zo snel mogelijk verbetert.

Rotonde Setheweg of leefbaar Rogat Op zich is er ook al eerder geld beschikbaar, maar het college wilde dit in 2019 liever uitgeven aan de aanleg van een rotonde bij het kruispunt van de Setheweg en Handelsweg op het industrieterrein Oevers, dat 500duizend euro kost. De ChristenUnie heeft daarom samen met Sterk Meppel, CDA, PVDA en D66 een amendement ingediend om deze rotonde te schrappen. Er zijn inderdaad een aantal ongevallen geweest op dit kruispunt, maar de veiligheid kan hier ook worden verbeterd met een lagere snelheid en verkeersremmende maatregelen zoals een verkeersdrempel of een flitspaal. Tegenover eventuele verkeersrisico’s op deze rotonde staat het risico van een ongeval in Rogat. Het amendement voor het schrappen van deze rotonde aan de Setheweg is met grote meerderheid aangenomen, ondanks de ontrading ervan door wethouder. Motie eerdere uitvoering herinrichting dorpskern Rogat Door het aangenomen amendement is er geld beschikbaar voor Rogat, maar daarmee is dit geld nog niet direct bestemd voor Rogat. De plannen voor Rogat vereisen verdere uitwerking, die ongetwijfeld eerder kan worden afgerond dan in 2021, maar nog niet in 2019. Daarom heeft de ChristenUnie samen met CDA, PVDA en D66 een motie ingediend om de voorbereidingen voor de herinrichting van Rogat zo spoedig mogelijk in overleg met het wijkplatform Rogat op te pakken, waarbij wordt gekeken naar mogelijkheden uit te werken met de inwoners van Rogat en de planning daarvoor ter kennis brengen aan de Raad en de uitvoering opnemen in de jaarschijf die aansluit op de planning. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen.

 

 

 

 

ChristenUnie komt op voor gehandicapten, fietsers en campers bij parkeernota

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Meppel 01-11-2017 08:23

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1135945/53439/parkeren 2Op 19 oktober heeft de gemeenteraad gesproken over de parkeer nota. In grote lijnen is de ChristenUnie tevreden over de parkeernota. Echter, niet alles aan de parkeernota was goed. In de parkeernota stond ook een voorstel om 65 euro in rekening te brengen voor een medische keuring, die nodig is voor een gehandicaptenparkeerkaart.

De ChristenUnie vindt dat geen goed voorstel en heeft samen met PVDA, CDA en SP een amendement ingediend om het in rekening brengen van de kosten van deze medische keuring uit de parkeernota te schappen. Dit amendement is met een ruime meerderheid aangenomen.

Een ander punt waarover de ChristenUnie niet tevreden was, is het plan om bij acties om Meppel te promoten gratis parkeren in de binnenstad aan te bieden. Bert Kunnen heeft duidelijk gemaakt dat de kans groot is dat dit er toe leidt dat mensen die anders met de fiets komen, op de actiedagen met de auto naar het centrum gaan. Ook kunnen dit soort acties tot onduidelijkheid leiden. Daarom heeft de Bert Kunnen een amendement ingediend om deze acties uit de parkeernota te schrappen. Dit amendement kreeg alleen de steun van Sterk Meppel en is verworpen. Hoewel het jammer is dat dit amendement het niet heeft gehaald, was dat voor de ChristenUnie geen reden om tegen te parkeernota te stemmen en de parkeernota is unaniem aangenomen. Daarna heeft de Bert Kunnen een motie ingediend om  ‘bij het op te stellen Fietsparkeerplan Binnenstad een paragraaf op te nemen waarin wordt ingegaan op diverse promotiemogelijkheden van het fietsparkeren in de binnenstad, zoals incidentele acties die het fietsgebruik richting centrum zullen bevorderen’. Met deze motie krijgen fietsers een voordeel vergelijkbaar met de het voordeel voor automobilisten bij de in de parkeernota genoemde promotieacties. Helaas heeft deze motie het (met één stem verschil) niet gehaald.

Een ander onderwerp waar de Bert Kunnen aandacht voor heeft gevraagd zijn de camperparkeerplaatsen. Hiervoor hebben ChristenUnie en VVD vorig jaar (op 21 april 2016) ook al een motie ingediend, die het toen niet heeft gehaald. Uit de vele teleurgestelde reacties daarop is gebleken dat er bij een grote groep mensen behoefte bestaat aan parkeerplaatsen voor campers, die grotere parkeervakken nodig hebben dan auto’s. De camperaars zijn een groep die kansen biedt voor het toerisme in Meppel. Deze motie roept het college op om met een voorstel te komen voor het realiseren van parkeerplaatsen voor grotere campers in of rondom het centrumgebied en hierbij aandacht te besteden aan enkele alternatieve locaties, en de noodzakelijke bewegwijzering. Om tegemoet te komen aan de bezwaren van de vorige keer, was in de motie niet vastgelegd dat er faciliteiten voor de camperaars bij komen. Nadat de passage over onderzoek naar faciliteiten helemaal uit de motie was geschrapt, is het uiteindelijk gelukt om hiervoor een meerderheid te krijgen in de gemeenteraad.

Meppel kan verder met ontwikkeling Noordpoort

ChristenUnie ChristenUnie CDA VVD PvdA Meppel 03-05-2017 06:12

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1116750/53439/GalgenkampsbrugWie vanaf de Watertoren Meppel binnenrijdt komt door een gebied waar zowel mensen wonen als werken. Aan de Steenwijkerstraatweg ziet het er nog wel redelijk goed uit, maar daarachter ligt een terrein met veel leegstaande gebouwen. Er zijn daarom goede redenen om dit deel van Meppel te vernieuwen.

Verkeer moet vaak lang wachten voor de Galgenkampsbrug, maar verder stroomt het verkeer redelijk goed door. Echter, met de bouw van de woonwijk Nieuwveense landen zullen meer mensen via de noordelijke route naar de binnenstad rijden. De situatie op de Steenwijkerstraatweg is qua geluid en schadelijke uitlaatgassen nu al een probleem. Ook de doorstroming van het verkeer op de rotonde bij de watertoren staat steeds meer onder druk. Daarom is er in de toekomst een andere toegangsweg nodig. Het vernieuwingsplan van wethouder Stam voorziet hierin met een nieuwe toegangsweg via de Galgenkampsweg en over het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg. Voor de fietsers blijft de toegangsweg via de Steenwijkerstraatweg lopen en is er een mogelijkheid om met een financiële bijdrage van de een fietstunnel onder de provinciale weg.

Hoewel in de gemeenteraad een grote meerderheid vindt dat er in het plangebied Noordpoort vernieuwing nodig is, wil de gemeenteraad zich niet nu al vastleggen op de grote investering voor de nieuwe toegangsweg. Dit is iets waarvan men vindt dat een nieuwe gekozen gemeenteraad de vrijheid moet hebben om hierin keuzes te maken. Ook maken veel bewoners zich zorgen over een lange periode van overlast in de Steenwijkerstraatweg als de ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg gefaseerd wordt uitgevoerd. Ook zijn er fracties die de nieuwe toegangsweg helemaal willen schrappen, wat als nadeel heeft dat er eerst weer opnieuw geld gereserveerd moet worden en er onnodige vertraging is, als een nieuwgekozen gemeenteraad dan wel het belang van een nieuwe toegangsweg inziet. Hierdoor dreigde een meerderheid tegen het hele vernieuwingsplan te stemmen. Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 20 april samen met CDA en PVDA een amendement ingediend om de reservering voor de nieuwe toegangsweg wel in het bestemmingsplan te laten, maar te koppelen aan een aantal randvoorwaarden, namelijk:

aantoonbare aanwijzingen zijn dat het aan te leggen traject een bedrijven stimuleert om in het Noordpoort gebeid te investeren; aansluiting op een oostelijke ontsluitingsweg voor Nieuwveense landen met een rotonde; en geen nieuwe knelpunten in het traject tot en met de rotonde bij het politiebureau, zodat er een goede doorstroming is voor het gemotoriseerde verkeer op het traject Zomerdijk, Steenwijkerstraatweg en Ceintuurbaan, en er voor fietsers een verkeersveilige situatie wordt gerealiseerd; Er niet gekozen wordt voor een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal naar de Steenwijkerstraatweg.

Een gefaseerde aanleg van de nieuwe toegangsweg betekent dat bewoners langer met overlast te maken hebben. De bewoners hebben hun zorgen hierover kenbaar gemaakt tegenover de gemeenteraadsleden. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat een gemeente luistert naar de inwoners en daarom is het niet kiezen voor een gefaseerde ontsluiting toegevoegd aan het manedement. Omdat Sterk Meppel de eerste drie punten van het amendement wel kan steunen, maar de mogelijkheid van een gefaseerde ontsluiting via de Galgenkampsweg en langs het kanaal  persé wil openhouden, wordt het amendement gesplitst in twee amendementen. Zowel de beide amendementen als het voorstel voor de ontwikkeling van Noordpoort worden aangenomen.  Vóór stemden de coalitiefracties VVD, PvdA, CDA en ChristenUnie evenals de SP. Hiermee kan Meppel verder gaan met de ontwikkeling van het plangebied Noordpoort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.