Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

3 documenten

Einde oefening 30 kilometerzone Westzijde

SP SP GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 25-01-2019 08:22

De Westzijde in Zaandam wordt tussen de Vinkenstraat en Klokbaai ingericht als een dertig kilometerzone waar je vijftig kilometer mag rijden en tot aan de Vincent van Goghweg blijft de maximale snelheid zoals het is. In september vorig jaar hebben GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, Denk, ROSA, D66 en SP een motie vreemd ingediend om deels van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken. Na een langdurig onderzoek heeft de PvdA Zaanstad een enorme draai gemaakt waardoor een krappe meerderheid voor de uitvoering van de motie van de baan is.

SP raadslid Roland van Braam betoogde gisteren in de raadszaal: “De SP vindt het spijtig om te moeten constateren dat Walraadavisering er negatief in staat om de Westzijde als 30 km zone weg in te richten. Allerlei obstakels worden aangedragen waardoor de Westzijde niet ingericht kan worden als 30 km zone. Zoals dat de politie niet kan handhaven in 30 km zones, de politie moet er juist voor zorgen dat ze kunnen gaan handhaven in 30 km gebieden.  Grote steden zoals Amsterdam en Utrecht halen alles uit de kast om hun stad zoveel mogelijk in te richten als 30 km gebied en een klein stukje Westzijde levert hier allemaal beren op de weg! Laten we met een compromis komen, dacht de wethouder? De Westzijde gaan we inrichten als 35 km gebied, maar je mag er met 50 km per uur door heen. De SP vindt dit vragen om problemen en ongelukken en een slecht voorstel. Bij de politie zijn op de Westzijde geen ongevallen bekend veroorzaakt door hoge snelheid. Helaas is onze SP voorzitter, door een ongeval met hoge snelheid aangereden op de Westzijde en ondervind daar nog dagelijks gevolgen van. Laten we de Westzijde zo inrichten dat het voor iedereen duidelijk is namelijk 30 km, want dit is veiliger, schoner en prettiger wonen dan een weg inrichting als 50 km.”

Zie ook:

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/motie-vreemd-westzijde-maximaal-30-kmhttps://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/de-columnisten-westzijde-verdient-eindelijk-dertig-kilometerzonehttps://zaanstad.nieuws.nl/actueel/27535/school-bezorgd-over-veiligheid-leerlingen-op-de-westzijde/https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190124_76042557/30-km-in-westzijde-zaandam-is-van-de-baan

Zie ook: Fractienieuws

De columnisten: Westzijde verdient eindelijk dertig kilometerzone

SP SP CDA Noord-Holland 21-09-2018 21:03

Welke stad kent niet het probleem van verkeer dat in overvloed beheerst wordt door automobilisten die met hun vervoermiddel op pad zijn? Een beetje gemeentebestuur propageert daarom een autoluwe binnenstad omdat het vastloopt, zelfs buiten de spits.  Het gaat echt niet alleen om grote steden zoals Amsterdam, maar zeker ook om Zaandam. De SP Zaanstad is één van de partijen in de Zaanse gemeenteraad die zich hard maakt voor een dertig kilometerzone op de Westzijde.

Vijftien jaar lang woonde ik met mijn gezin op het Kauwerspad in de Harenmakersbuurt, vlak om de hoek van de Westzijde. Een heerlijk buurtje van waaruit je alle kanten op kon, dichtbij het centrum van Zaandam en vrij vlug op de snelwegen A8 of A7 om naar het zuiden of het noorden af te reizen. Niks mis mee zou je zo zeggen. Er was wel één groot probleem, namelijk het verkeer op de Westzijde. Altijd overdag druk met voetgangers, fietsers, bromfietsers, automobilisten, bus- en vrachtverkeer. Het was en is niet anders.

Wanneer je in zo’n buurt woont is het een kwestie van opletten voor wat de veiligheid in het verkeer betreft, want voordat je het weet word je voor de sokken gereden. Mij overkwam deze pech op 22 maart 1999 om half vijf ‘s middags. Ik zat in mijn auto, stond stil om rechtsaf te slaan vanaf de Westzijde het Kauwerspad in. Even wachtten op de buurvrouw die linksaf moest vanuit het pad, zij wachtte immers op het verkeer dat van rechts kwam. Het was druk.

Ik keek in mijn binnenspiegel en zag een wit bestelautootje met een bloedgang van naar bleek tachtig kilometer per uur op mij afkomen. De bestuurder ramde mijn auto van achteren en aan de linkerkant van mijn Volkswagen Passat met kooiconstructie die na de klap twintig centimeter korter was geworden. Twee auto’s in de puinpoeier én ik had meteen nek- en rugproblemen. Zonder mijn medisch dossier prijs te willen geven bleef ik achter met levenslang whiplash, kapotte nek- en rugwervels, dagelijks pijn, en ik was mijn baan kwijt, werd afgekeurd, huwelijk naar de knoppen, zevenenhalf jaar letselschadezaak en nog veel meer van dat soort ellende.

De pijn en het verdriet was en is groot. Het leven ging en gaat verder en is naar omstandigheden vrij goed. Toen mijn verhaal destijds in de krant stond werd ik uitgenodigd bij een buurvrouw die aan de Westzijde woonde. Zij vertelde over het zware en vooral snelle verkeer dat voorbij haar woning dagelijks denderde. De koffiekopjes trilden op tafel toen wij elkaar spraken. “Dit kan echt niet meer”, dacht ik. En in het voorjaar van 2018 kwam mijn partijgenoot en SP-fractielid Roland van Braam samen met andere partijen in de raad met een motie die werd aangenomen om van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken.

Ik huilde, tranen van geluk biggelden over mijn wangen, en ik was zo blij. Maar de wethouder van verkeer Addy Verschuren (CDA) wenste dit niet uit te voeren net als in de tijd van mijn ongeluk toen zijn partijgenote Nel Kroesen-Van Gelderen in die functie het slechts afdeed dat je klachten kon melden. Roland van Braam ging deze week in de herhaling met andere partijen door wederom een motie in te dienen voor een dertig kilometerzone op de Westzijde en niet alleen om verkeersveiligheid, maar ook omdat woningen niet uit elkaar schudden door het getril van verkeer en de omgeving niet zwart wordt van de roet door de gigantische vracht aan CO² uitstoot.

En dan is er nog een belanghebbende ambtenaar met twintig jaar politie-ervaring die op de Facebookpagina van SP’er Van Braam totaal uit de bocht vloog om te stellen dat dertig kilometer net zo goed vijftig kan zijn omdat hardrijders niet tegen te houden zijn. Na kritiek op zijn wezenloze commentaar verwijderde hij zijn berichten. Werd het te heet onder zijn voeten? Tijd voor de derde CDA-wethouder verkeer Gerard Slegers die hopelijk eindelijk luistert naar de bewoners van de Westzijde door de dertig kilometer zone in te voeren.

Willem Croese

Zie ook: Opinie

Motie vreemd: Westzijde maximaal 30 km

SP SP Noord-Holland 21-09-2018 10:03

De gemeente heeft gekozen om de Westzijde in te richten als 50 km weg, terwijl bewoners en scholen aangeven de voorkeur te geven aan een 30 km weg. Bewoners en winkeliers zijn hier verbaasd over en maken dit nu ook duidelijk met pamfletten achter hun ramen. De SP vindt dat voetgangers en fietsers ruim baan moeten krijgen.

Ook is het letsel bij een aanrijding velen malen groter, bij 50 km per uur of 30 km per uur en is de remweg ook langer. Als men 30 km per uur rijdt is de kans op overlijden bij een botsing tussen de 5-10% en bij 50 km per uur ongeveer 50%. En uit onderzoek (Wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) blijkt dat als de snelheid van een 50 km weg wordt teruggebracht naar 30 km zones het aantal letselongevallen daalt met 25% .

Ook neemt het snelheidsverschil tussen langzaam en snel verkeer af, bij invoering 30 km zone.Met lagere snelheden wordt fietsen aantrekkelijker en dat leidt gelijk tot minder uitstoot in de binnenstad. Dus verlaag de snelheid naar 30 km en zo verhoog je de veiligheid. En wist u dat in Parijs de hele binnenstad een 30 km zone geldt, dus waarom zou een klein stukje Westzijde niet kunnen?

De wethouder gaat een externe partij laten onderzoeken of het wenselijk is om van de hele Westzijde een dertig kilometerstraat te maken en gaat hij met alle betrokkenen praten. Uiterlijk 1 november moeten de resultaten daarvan op papier staan en een paar dagen later volgt een besluit.

Wij willen de wethouder de kans geven om dit zo te doen en anders komen wij hier zeker weer op terug, want 30 km is veiliger dan 50 km!

Roland van Braam - Raadslid SP Zaanstad

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.