Nieuws van politieke partijen in Raalte inzichtelijk

28 documenten

Terugblik De Raad op Pad in Raalte-noord

BurgerBelangen BurgerBelangen Raalte 29-02-2024 10:00

Zaterdag 3 februari was de gemeenteraad te gast in Raalte-Noord. De gemeenteraad bezocht de Zozijn locatie De Kemphaan. Hier wonen mensen met een verstandelijke beperking in een beschermde omgeving.

Vervolgens ging de raad naar De Noaber aan de Schuilenburg. Hier gingen de raadsleden en inwoners van Raalte-Noord in kleine groepen met elkaar in gesprek. Hoe is het wonen in Raalte-Noord? En wat is nodig voor de toekomst van Raalte-Noord?

Passende woningen en N35

Hieronder delen we een overzicht van de belangrijkste onderwerpen die aan bod kwamen.Algemeen beeld: Het is fijn wonen in Raalte-Noord. Een veelgenoemd onderwerp is de aansluiting van passende woningen bij de inwoners. Besproken is dat het voor jongere en oudere inwoners uitdagend is om een passende woning te vinden. De balans tussen hoog- en laagbouw is van belang, en ook werd genoemd dat er aandacht moet zijn voor de verhoudingen in de wijk.

De N35 en kruispunt Bos hoorden we regelmatig terug aan de tafels. Er waren zorgen over de veiligheid, de verkeersdrukte en de geluidsoverlast. We hoorden ook vragen over het proces met betrekking tot nieuwe plannen. zie: Rond-de-tafel / Thema inwonersconsultatie Groeibeelden Raalte en Heino op 29 februari 2024

Bij Lampe, Almelosestraat 2, Raalte

Onderlinge verbondenheid

Belangrijk is ook de onderlinge verbondenheid tussen buurtbewoners. Dit geldt voor zowel jong als oud. Hier werden ook al oplossingen aangedragen, zoals een plek of een reden om elkaar te ontmoeten. De pluktuin werd genoemd als goed voorbeeld van een voorziening die onderlinge verbinding en betrokkenheid geeft.

Aan de tafels ging het over verkeersveiligheid, sluipverkeer, vrachtverkeer en openbaar vervoer. Er werd bijvoorbeeld aangegeven dat op sommige plekken de straat krap is en tot onveilige situaties kan leiden. Ook hoorden we dat de verbinding met het centrum via het openbaar vervoer beter kan.

Een groene omgeving wordt als erg belangrijk ervaren. Op sommige plekken is er tevredenheid met de groenvoorziening, zoals bij het Hoftheater. Ook de wadi’s worden als positief ervaren. Dat neemt niet weg dat er ook plekken zijn waar er meer groen mag zijn, zoals het plein bij de Jumbo.

Lees het volledige verslag

Het volledige verslag welke ook naar aangemelde deelnemers is verstuurd kun je nalezen op de site van de gemeente.

Als je nog richting onze fractie wilt reageren, dan horen we dat uiteraard graag. Peter, Dafne en Marcel waren erbij, maar het kan bij alle leden van onze fractie.

Met nadruk willen we iedereen die hierbij was bedanken voor de open sfeer en de intensieve gesprekken. Ook onze dank aan de werkgroep “met de raad op pad” en het opgaveteam “leefbare en toekomstbestendige dorpen en wijken”.

Ga mee naar het Volksprotest in Amsterdam op 11 februari!

SP SP Raalte 06-02-2023 13:37

Op 11 februari is het grote Volksprotest waarin we actie voeren voor het nationaliseren van onze energie! Vanuit Zutphen en Deventer rijden er bussen naar het Volksprotest op het Beursplein in Amsterdam. Wil je mee met de bus? Geef je hier op! deventer@sp.nl

Zebra’s in Raalte en Heino

PvdA PvdA Raalte 17-06-2020 18:00

Afgelopen maandag is begonnen met een gemarkeerde wegverhoging op de Domineeskamp in Raalte. Compliment voor de gemeente. Het is de bedoeling dat daar voetgangers gaan oversteken. Auto’s moeten dan afremmen. Zodat voetgangers de kans krijgen over te steken. Nog beter is ook een zebra op de verhoging te verven. Tegenover De Zwaan komt wel een zebra. Waarom dan ook geen zebra’s op de Domineeskamp, Schapenstraat en in Heino rondom de Nicolaaskerk? Omdat het daar niet zo druk is als op de Varkensmarkt bij De Zwaan, zegt de gemeente. Het is pas druk als er meer dan 4000 auto’s op een werkdag passeren. Zo niet, dan hebben mensen tijd genoeg om over te steken. ???. Op de Domineeskamp, Schapenstraat en rondom de Nicolaaskerk is het echter ook druk! Heeft de gemeente daarbij wel genoeg gedacht aan mensen die minder snel kunnen oversteken? Zoals onze ouderen en gehandicapten, moeders – en vaders – met kleine kinderen, en anderen. 4000 auto’s vind ik een te absoluut getal om bepalend te zijn voor wel of niet een zebra. Op de Varkensmarkt passeren ongeveer 4600 auto’s per werkdag, dus een zebra. Op de Schapenstraat 3600 en op de Domineeskamp 2400, dus geen zebra’s? Hoeveel auto’s zouden het zijn geweest als op Schapenstraat en Domineeskamp ook op zaterdag geteld zou zijn?

In Heino is het aantal auto’s bij de Dorpsstraat ongeveer 5000 per werkdag, bij de Canadastraat 3700, bij de Stationsweg 3400 en bij de Marktstraat 2400. Dus bij de Dorpsstraat een zebra? Nee, zegt de gemeente, want de andere 3 straten blijven beneden de 4000. En de gemeente vindt “eenheid in de voorgestelde maatregelen van belang, daarom is besloten om op geen van de oversteeklocaties een zebrapad aan te leggen.” Op alle 4 straten wel een zebrapad zou toch ook eenheid in de maatregelen zijn? De totale verkeersintensiteit “op het rondje om de Nicolaaskerk” is ongeveer 14.500 per werkdag. Per straat gemiddeld 3600 op een werkdag, slechts 10 % lager dan 4000. En ook hier zal gelden: telling op zaterdag zal hoger uitvallen. Kortom: alle reden om rond de Nicolaaskerk wèl 4 zebrapaden aan te leggen.

De combinatie van een gemarkeerde wegverhoging met een zebra er boven op geeft voetgangers volgens mij de meeste bescherming. De snelheid van de auto’s wordt er uit gehaald en op een zebra heeft de voetganger voorrang. Er komt een bord – nadering zebra, u moet stoppen – dat de automobilist al van ver ziet. Voetgangers zullen zich dan op de zebra het meest veilig voelen om rustig over te steken. Zij kunnen er dan ook wat langer over doen. Desgevraagd blijkt ook de Seniorenraad (overkoepelend overleg van alle ouderenbonden in de gemeente; brief van 14 mei aan het college) voor zebra’s op de Domineeskamp en Schapenstraat. Wat zij over Heino adviseren is mij onbekend. Het is misschien een idee om juist ook die raad en de Gehandicapten Adviesraad eerder specifiek bij onderwerpen als deze te betrekken. En niet alleen ROV, politie, CROW, VVN en werkgroep centrumvisie Heino. De Gehandicapten Adviesraad en Seniorenraad vertegenwoordigen immers ervaringsdeskundigen.

Herman Kamphuis

ombudsman PvdA-Raalte

Het bericht Zebra’s in Raalte en Heino verscheen eerst op PvdA Raalte.

Landbouwverkeer om Heeten heen, meer veiligheid in de kern

CDA CDA Raalte 31-01-2020 15:34

Naar aanleiding van een wetswijziging stelt het CDA Raalte voor om het mogelijk te maken voor landbouwverkeer om over de rondwegen te gaan. De wetswijziging houdt in dat er een APK- en kentekenplicht komt voor landbouwvoertuigen die harder gaan dan 40 km/u. Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door dorpskernen te rijden. Veilig voor boer en burger In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk belang Heeten maar ook de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. CDA vindt veiligheid belangrijk niet alleen voor de inwoners maar ook voor de boeren en ziet hierin de kans om tot een goede oplossing te komen. Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden. Oproep aan het college van B&W Raadslid Jeroen Neimeijer van het CDA in Raalte roept het college op om in actie te komen. “Het lijkt me goed om deze mogelijkheid serieus te overwegen” aldus Neimeijer. Daarnaast is hij benieuwd welke overheid deze beslissing kan nemen. “In Heeten hebben we te maken met een provinciale weg, maar in Heino is het de N35, deze valt onder het Rijk.” Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen. De Eerste kamer moet nog wel instemmen. De reden voor dit wetsvoorstel is de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40km/u. eigenlijk had dit al in mei 2018 van kracht moeten zijn. Op deze manier voldoen ook Nederland aan de Europese plicht. Het is de bedoeling dat er een overgangsperiode komt tot 2025. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. “Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.” Vragen aan het college: 1Is het college op de hoogte van deze ontwikkelingen?Uitgaande van dat de 1e kamer ook instemt, is het college dan bereid om mee te werken dat de rondweg bij Heeten en Heino opengesteld wordt voor boven genoemde landbouwvoertuigen?Wie heeft hier het uiteindelijke zeggenschap over? De gemeente, provincie of het rijk?Zijn er andere wegen in de gemeente die hiervoor dan in aanmerking komen?

Landbouwverkeer om Heeten heen, meer veiligheid in de kern

CDA CDA Raalte 31-01-2020 15:34

Naar aanleiding van een wetswijziging stelt het CDA Raalte voor om het mogelijk te maken voor landbouwverkeer om over de rondwegen te gaan. De wetswijziging houdt in dat er een APK- en kentekenplicht komt voor landbouwvoertuigen die harder gaan dan 40 km/u. Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door dorpskernen te rijden. Veilig voor boer en burger In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk belang Heeten maar ook de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. CDA vindt veiligheid belangrijk niet alleen voor de inwoners maar ook voor de boeren en ziet hierin de kans om tot een goede oplossing te komen. Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden. Oproep aan het college van B&W Raadslid Jeroen Neimeijer van het CDA in Raalte roept het college op om in actie te komen. “Het lijkt me goed om deze mogelijkheid serieus te overwegen” aldus Neimeijer. Daarnaast is hij benieuwd welke overheid deze beslissing kan nemen. “In Heeten hebben we te maken met een provinciale weg, maar in Heino is het de N35, deze valt onder het Rijk.” Het wetsvoorstel Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en implementatie van de richtlijn 2014/45/EU is in de Tweede Kamer met meerderheid van stemmen aangenomen. De Eerste kamer moet nog wel instemmen. De reden voor dit wetsvoorstel is de Europese APK-plicht voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40km/u. eigenlijk had dit al in mei 2018 van kracht moeten zijn. Op deze manier voldoen ook Nederland aan de Europese plicht. Het is de bedoeling dat er een overgangsperiode komt tot 2025. Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden. “Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.” Vragen aan het college: 1Is het college op de hoogte van deze ontwikkelingen?Uitgaande van dat de 1e kamer ook instemt, is het college dan bereid om mee te werken dat de rondweg bij Heeten en Heino opengesteld wordt voor boven genoemde landbouwvoertuigen?Wie heeft hier het uiteindelijke zeggenschap over? De gemeente, provincie of het rijk?Zijn er andere wegen in de gemeente die hiervoor dan in aanmerking komen?

Niet wij of zij, maar zij aan zij met Maurits von Martels

CDA CDA Raalte 13-01-2020 19:02

CDA Raalte organiseerteen discussieavond over het toekomstperspectief voor Nederland in 2030 met de focus op Salland en onze landbouw in 2030. Sallands Tweede Kamerlid Maurits von Martels en André Poortman en Jan Dijkman van het Wetenschappelijk Instituut van het CDA gaan in gesprek met leden en geïnteresseerden over het veelbesproken discussiestuk ‘Zij aan Zij’. Dit is het discussiestuk van het Wetenschappelijk instituut van het CDA over de drie noodzakelijke vernieuwingen voor Nederland: Van ratrace naar relaties, van regelzucht naar ruimte voor inwoners en van winst naar waarden.De heren Von Martels, Poortman en Dijkman gaan onder leiding van de CDA Dialoogmakers graag met u in discussie over de vraag:Wat voor Nederland wil jij doorgeven aan de volgende generatie? Wordt Nederland een land waar de hardste schreeuwer wint? Of wordt Nederland een land waar we rekening houden met elkaar, een land met waarden en normen?Uiteraard kunt u tijdens de avond met Von Martels ook in gesprek over zijn aandachtsgebieden: stikstof beleid en PFAS, Natura 2000 gebieden en uiteraard dé N35. Aansluitend aan de discussieavond kunt u onder het genot van een drankje napraten. De avond is op maandag 20 januari om 20:00 uur in Brasserie Zwakenberg te Raalte. Het hele discussiestuk ‘Zij aan Zij’ is te lezen via https://www.cda.nl/zij-aan-zij/

PERSBERICHT: Gemeente Raalte, Koop Straathof! | Raalte

GroenLinks GroenLinks Raalte 23-09-2019 00:00

Stikstofrechten opkopen is de redding voor grote bouwprojecten, vindt GroenLinks in Raalte. De varkenshouderij van Straathof in Marienheem staat te koop en is een grote kans om ammoniak uit de markt te halen. Nu ook in Raalte grote projecten als de N35, uitbreidingen van bedrijventerreinen en woningbouw stil komen te liggen doordat de Rechter ingrijpt daar waar de gemeente zelf teveel stikstofrechten heeft uitgegeven kun je Straathof in Mariënheem beter terugkopen. Belangrijke projecten waar de gehele Raalter samenleving bij gebaat is kunnen dan wel doorgaan en Mariënheem wordt ontlast.

De uitbreiding van varkensbaron Straathof is en blijft ongewenst en toch heeft het college deze megastal naast de woonkern Mariënheem toegestaan. Naast overlast is dit gebied een grote bron van stikstof en ammoniak die de aanpassingen aan de N35 en andere bouwprojecten nu blokkeert. Niet alleen GroenLinks, ook veel inwoners van Mariënheem en de rechter vinden dat de grens is bereikt. De aanslag op ons leefmilieu en de natuur door te grote uitstoot van Stikstof is onacceptabel. Stoppen dus met dit bedrijf en alvast verder kijken naar de toekomst met mogelijkheden voor Raalte De oplossing om ammoniakrechten en de stallen van Straathof op te kopen is nog niet zo slecht denkt GroenLinks. Door de stikstof te compenseren kan de gemeente verder met de N35, bijvoorbeeld met fase 1 van Kruispunt Bos, de onderdoorgang van het spoor. Met een rood voor rood regeling kunnen doelgroep woningen voor jonge gezinnen in Mariënheem worden gerealiseerd. Het uitkopen van Straathof verdient zich dus terug. Het is op zijn minst interessant dat Raalte deze oplossing onderzoekt. De eerste gemeente in Nederland die de stikstof problematiek serieus aanpakt. GroenLinks Raalte ziet dat wel zitten. GroenLinks vraagt het college deze mogelijkheden voor Mariënheem te onderzoeken en indien mogelijk een bod te doen. Bezoek de website van GroenLinks Raalte om dit dossier te volgen. Pers: Voor meer informatie: Fractie GroenLinks Raalte Ralph Mulders r.mulders@groenlinksraalte.nl

Gemeente RaalteReis jij tussen 15 ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Raalte 17-07-2019 04:36

Werkzaamheden in Laag Zuthem gaan ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Raalte 25-05-2019 08:46

Werkzaamheden in Laag Zuthem gaan volgende week van start Laag Zuthem krijgt een flinke metamorfose. De verkeersveiligheid in het dorp laat te wensen over. Daarom worden de Kolkweg en de Langeslag aangepakt. https://www.gbraalte.net/laag-zuthem-krijgt-een-flinke-metamorfose/

Kadernota 2020-2023 maakt Raalter ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Raalte 11-04-2019 18:04

Kadernota 2020-2023 maakt Raalter ambities concreet De gemeente Raalte is een gemeente met ambitie. Daarbij horen maatschappelijke opgaven die bijdragen aan een verdere versterking van Raalte. Opgaven die bijdragen aan een fijne woon- en werkomgeving. Nu en in de toekomst. Opgaven op het gebied van bijvoorbeeld verduurzaming, leefbaarheid, veiligheid, verkeer, cultuur, landschap en economie. https://www.gbraalte.net/kadernota-2020-2023/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.