Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug over SGP inzichtelijk

7 documenten

Meer woningen kerklocatie Lange Dreef

SGP SGP VVD Utrechtse Heuvelrug 17-07-2019 00:00

 

In Driebergen ligt in de nieuwbouwwijk de Groene Tuinen een stuk grond vrij. Het is een kavel waar de Oranjelaan-kerk heen zou gaan. Deze hebben echter hun intrek genomen in de vrijgekomen Immanuëlkerk. De kavel heeft nu een maatschappelijke bestemming, waar geen invullin g voor is nu de kerk er van af ziet.

Daarom is een traject gestart om een nieuwe bestemming te vinden. Gezien de ligging is een woonbestemming een voor de hand liggende keuze. De Lange Dreef C.V. (50% eigenaar gemeente Heuvelrug en 50% Heuvelrug Wonen) presenteerde 2 jaar terug een plan voor 37 woningen.

Na stevige weerstand uit de buurt werd dit teruggebracht tot 24 woningen. Later was er nog de wens om er ooke en tandartspraktijk te huisvesten. Daardoor daalde het aantal woningen tot 20. Bezwaren zijn met name dat de woningdichtheid te hoog wordt en het parkeren en de verkeersdrukte. De Lange Dreef C.V. moet een principeverzoek indienen. In de raad is hier nog niet eerder over gesproken.

De VVD diende een motie in om toch 30-40 woningen te realiseren. Wij hebben dit plan gesteund. In dit geval vinden we deze woningaantal op deze locatie acceptabel. Op de Lange Dreef hebben we reeds maatregelen genomen voor de verkeersveiligheid. Parkeren moet binnen het bouwvlak gerealiseerd worden. Gezien de grote woningnood vinden we in dit geval de belangen van woningzoekenden meer gewicht in de schaal leggen dan de bezwaren vanuit de omgeving.

Wij hadden hier ons als raad eerder over uit moeten spreken. Omdat we ons hier niet eerder over hebben uitgesproken, leidt dat tot een lastig moment omdat de raad zich pas uitspreekt na de participatie. Dat we nu alsnog duidelijkheid gegeven als raad, en niet na de zomer, is omdat we niet willen dat straks bij het principeverzoek de raad het plan voor 20 woningen + tandartspraktijk afwijst en we onnodig een halfjaar verder zijn voor een nieuw plan wordt ontwikkeld. 

Vanavond bespreking herinrichting ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 18-02-2019 20:22

Vanavond bespreking herinrichting Amersfoortseweg in Doorn. Wat omwonenden betreft zo snel mogelijk beginnen. Ondernemers vragen vooral om goede communicatie en zorgvuldigheid in de uitvoering van de verkeersomleidingen e.d. en om een voor hun gunstige planning. Werkzaamheden betreffen het asfalt vervangen, de huidige fietssuggestiestroken verhogen, de weg uit te buigen ter hoogte van de komgrens en verkeerslichten aan brengen bij de voetgangersoversteek bij basisschool De Kameleon. Door extra wensen omwonenden mee te nemen zijn kosten hoger dan begroot. Daarvoor wordt voorgesteld dit extra geld te dekken door €164.000 minder te investeren in Arnhemse Bovenweg in Driebergen en €109.000 te besparen op de rest van het GVVP. (GVVP = Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan met alle voorgenomen maatregelen op het gebied van verkeer en vervoer).

Wethouder Gerrit BoonzaaijerNaar ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 14-11-2018 18:32

De SGP Utrechtse Heuvelrug zet zich ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 20-03-2018 11:44

De SGP Utrechtse Heuvelrug zet zich in voor een veilig verkeer en wil knelpunten aanpakken. We stimuleren het gebruik van de fiets. Meer weten? https://heuvelrug.sgp.nl/verkeerenvervoer

De SGP Utrechtse Heuvelrug zet zich ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 07-03-2018 16:45

De SGP Utrechtse Heuvelrug zet zich in voor een veilig verkeer en wil knelpunten aanpakken. We stimuleren het gebruik van de fiets. Meer weten? https://heuvelrug.sgp.nl/verkeerenvervoer

Oversteekplaatsen Arnhemse Bovenweg

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 03-02-2018 00:00

Naar aanleiding van een mede door de SGP gesteunde motie, worden in 2019 maatregelen genomen om de oversteekplaatsen op de Arnhemse Bovenweg in Driebergen te verbeteren.  Het betreft de oversteek bij de Mevill van Carnbeelaan, Gezichtslaan en het Burgemeesterpark. 

Het is goed te zien dat het college uitvoering geeft aan deze motie. Al in 2005 werd er over gesproken en het lijkt er op dat er nu doorgepakt wordt. De maatregelen dragen bij aan het verbeteren van de oversteekplaatsen en het verleggen van de as zorgt voor het afremmen van de snelheid.

Wel bleken de uiteindelijke kosten fors hoger dan verwacht, zo'n €350.000. Dit terwijl bij het aannemen van de motie nog de verwachting was dat de aanpassingen uit het normale onderhoudsbudget van wegen en verkeersprojecten gedaan kon worden. Wat ons betreft betalen we dit door op andere projecten in het gemeentelijk verkeersplaan (GVVP) een versobering door te voeren. 

Ontwerp Melvill van Carnbeelaan/r/e4b620bde0b96abe78f2341e8886a64e?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Foversteekplaatsen-arnhemse-bovenweg%2F8223&id=98b07b3bb536bb0e15557c9aeb75be8cb87da4d9

 

 Ontwerp Gezichtslaan / Burgemeesterpark/r/e4b620bde0b96abe78f2341e8886a64e?url=http%3A%2F%2Fwww.heuvelrug.sgp.nl%2Factueel%2Foversteekplaatsen-arnhemse-bovenweg%2F8223&id=98b07b3bb536bb0e15557c9aeb75be8cb87da4d9

Ondertunneling Maarsbergen: Zwaar teleurgesteld door besluit Provinciale Staten.

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug 31-03-2017 09:14

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1109719/507362/1010870.JPGZoals bekend heeft de BosBeek variant voor de ondertunneling in Maarsbergen de sterke voorkeur van de ChristenUnie fractie in de Utrechtse Heuvelrug en die van Provinciale Staten. De CU-fractie is dan ook zwaar teleurgesteld door het besluit van Provinciale Staten Utrecht op 13 maart 2017 om te kiezen voor de Westvariant.

Slechts 8 leden van ChristenUnie, SGP, Partij voor de Dieren en een lid van D66 stemden voor de BosBeek-variant. 41 Statenleden kozen voor de West variant met gesloten Tuindorpweg.  Ondanks alle inspanningen om de sterke punten van de BosBeek variant onder de aandacht te brengen, heeft het niet mogen baten. De Staten kozen voor de variant die op het oog de goodkoopste variant lijkt. Daarmee kiezen zij ook voor een open tunnelbak, die ruim baan geef aan het (zware) vrachtverkeer met tenminste vier rijstroken en opsluiting van de bewoners van de Engweg, die mogelijk ook nog een benzinestation voor hun deur krijgen.  Dick Karssen: "Een dag van diepe treurnis dat economie ver boven leefbaarheid wordt gesteld."

Op de site van de provinciale staten staat het verdere proces vermeld:

De volgende stap is het opstellen van een Provinciaal inpassingsplan (PIP). Dit is nodig om de variant uiteindelijk aan te kunnen leggen. Het proces om tot een PIP te komen ziet er grofweg als volgt uit:

Stap 1: voorontwerp Provinciaal inpassingsplan (PiP)

De eerste stap is gericht op een voorlopig ontwerp (VO) van de variant. Daarvoor worden onderzoeken verricht naar onder andere de ecologie, waterhuishouding, de opbouw van de bodem, de archeologie, de cultuurhistorie. Een VO is een detaillering van de voorkeursvariant en dat detailniveau is nodig om via de onderzoeken goed inzicht te krijgen in de gevolgen en de effecten van de variant. Die effecten worden doorgerekend aan de hand van de verfijnde ontwerpen. Met de resultaten van de onderzoeken wordt opnieuw bekeken of het VO verder aangepast moet worden om gevolgen te verzachten. Daarna kan het voorontwerp PIP afgerond worden. De onderzoeksperiode van de monitoring van de natuur bedraagt ten minste een volledig jaar, zodat alle seizoenen zijn gevolgd. De meeste onderzoeken kunnen parallel hieraan worden uitgevoerd. De totale doorlooptijd van alle onderzoeken bedraagt ca 1,5 jaar.

De gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug en ProRail worden in de gelegenheid gesteld een reactie uit te brengen op het VO. In deze periode kan een ieder via de inspraak reageren op het plan. Om iedereen in de gelegenheid te stellen zo goed mogelijk kennis te nemen van het plan, wordt aan het begin van de inspraakperiode een informatieavond georganiseerd.

Stap 2: ontwerp Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De reacties worden betrokken bij het opstellen van het ontwerp-PIP. Daarna volgt een hoorzitting waarbij Provinciale Staten de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug hoort. Vervolgens wordt het ontwerp-PIP ter inzage gelegd, waarbij de mogelijkheid bestaat voor eenieder om zienswijzen in te dienen.

Stap 3: vaststelling Provinciaal inpassingsplan (PIP)

De zienswijzen worden betrokken bij het opstellen van het vast te stellen Provinciaal inpassingsplan (PIP). Iedereen kan over het voorgenomen besluit inspreken bij de Provinciale Staten vergadering.

De provincie Utrecht heeft de regie over het ruimtelijk planvormingsproces. Dat neemt niet weg dat de voorgaande stappen in het PIP proces worden voorbereid via een intensieve samenwerking op ambtelijk en bestuurlijk niveau door de projectpartners. De projectgroep bereidt het ambtelijk voor, waarna de stuurgroep (bestaande uit bestuurders van de provincie, ProRail en de gemeente) een besluit neemt over de te nemen stappen. Na instemming door de stuurgroep, nemen Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten besluiten over de te nemen stappen. Naar verwachting zal deze hele procedure ca 2 jaar duren.

Vervolgstappen tot en met uitvoering

Na het vaststellen van het Provinciaal inpassingsplan worden kabels en leidingen verlegd en de vergunningsprocedures doorlopen. Als de gronden zijn verworven en de procedures doorlopen, kan de aanbesteding starten. De gecontracteerde aannemer kan daarna starten met de bouw van de variant.

Informatie en inspraak

Gedurende het hele traject van voorbereiding zijn er diverse wettelijke inspraakmomenten. Omwonenden en belanghebbenden worden hierover rechtstreeks geïnformeerd. Daarnaast organiseren de Provinciale Staten op daarvoor geschikte momenten bijeenkomsten om inwoners en andere belangstellenden te informeren over het project.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.