Nieuws van politieke partijen in Zaanstad inzichtelijk

45 documenten

CDA Wethouder Slegers: "Tunnels in plaats van spoorbomen bij Guisweg"

CDA CDA Zaanstad 17-03-2023 08:48

Zeventien jaar na de eerste ideeën over het weghalen van de spoorwegovergang bij de Guisweg heeft Zaanstad de knoop doorgehakt. De komende drie jaar worden de details ingekleurd en in 2026 gaat het werk van start. Helemaal onomstreden is de ingreep niet. Fietsers en voetgangers krijgen een tunnel waarin ze volgens critici misschien niet veilig zijn, verkeer moet soms omrijden om op de snelweg te komen en de wegenstructuur doet wat ingewikkeld aan. Wethouder Gerard Slegers ziet dat anders. ,,Als je het hoort, of op een kaart ziet, kan ik mij die gedachte voorstellen. Veel mensen houden niet van verandering en dit gaat heel anders worden. Ik bekijk het van de andere kant, ik kijk naar wat het ons oplevert en dat is ontzettend veel.’’ Nog even en de slagbomen bij de spoorwegovergang zijn vaker naar beneden dan omhoog. Nu zijn ze 24 minuten per uur gesloten. Als over een paar jaar het treinverkeer verder geïntensiveerd wordt, zijn ze elk uur 33 minuten dicht. ,,Daar komt bij dat we meer woningen gaan bouwen en de hockeyclub naar deze hoek van de stad komt. We kunnen gewoon niet niks doen. Dit project is cruciaal om de bereikbaarheid te verbeteren.’’ Meegepraat Het heeft dan even geduurd voor er een plan lag, maar Slegers is trots op de inspraak. Bewoners, bedrijven en verenigingen hebben allemaal meegepraat en het is ze zoveel mogelijk naar de zin gemaakt. ,,Het enige wat mis ging en waarvoor ik excuses heb aangeboden, is dat we de schietvereniging onder de afrit van de A8 te laat hebben gesproken. Voor die club zoeken we nog een oplossing.’’ ,,De fietstunnel die nu getekend is, is echt veilig. Waar het kan is die open en er komt zoveel daglicht in als mogelijk is. Er was een probleem met verschillende richtingen die elkaar gaan kruisen. De hoeken waren te scherp maar nu zijn het overzichtelijke bochten. Er zat een knik in de tunnel, die is weggehaald en er is nu een zichtlijn door de hele tunnel. Het wordt veel veiliger dan nu. Veel scholieren halen nu halsbrekende toeren uit om niet te laat te komen. Dat is veel gevaarlijker. Ik ben pas echt gerustgesteld als die veilige weg onder het spoor en het kruispunt door er ligt.’’ Niet in scène gezet ,,We lieten de situatie een paar jaar geleden zien aan de directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Terwijl wij hier stonden gingen de spoorbomen dicht en even later slalomde er een ambulance tussen de slagbomen door. De directeur riep uit dat wij dat in scène hadden gezet maar dat was niet zo. Het is de dagelijkse praktijk hier.’’ In 2026 begint het werk aan het kruispunt en de overweg en drie jaar later is het onmogelijk om het spoor nog letterlijk te kruisen. In plaats van een overweg is er dan een tunnel vlakbij de A8 waardoor je van oost naar west en andersom kunt rijden. De routes rond die tunnel zijn het meest gecompliceerde deel van de ingreep. Volgens bewoners en zelfs enkele verkeerskundigen, is het te ingewikkeld. Wie nu uit de richting Amsterdam over de snelweg rijdt, ziet dan geen afslag meer in oud-Koog. In plaats daarvan moet de bestuurder doorrijden naar de afrit bij Westerkoog en daar via een nieuwe weg en een nieuwe tunnel terug naar oud-Koog. En wie vanuit oud-Koog de A8 op wil, rijdt dezelfde route die 1800 meter langer is dan nu. Wachttijd ,,1800 meter lijkt heel wat’’, zegt Slegers. ,,Maar het verschil is maar twee minuten. Dat weegt niet op tegen de voordelen. Als ik daar tegenover zet hoeveel wachttijd anderen nu voor de spoorbomen hebben, dan vind ik dat een grote verbetering. En ik ben er van overtuigd dat als het allemaal klaar is, iedereen de voordelen gaat zien.’’Het verdwijnen van de op- en afrit van de snelweg in oud-Koog ziet Slegers ook als winstpunt. ,,Bij de afrit moet het verkeer vol in de ankers, zo kort is die. En op de oprit is er niet genoeg ruimte om snelheid te maken. Dat leidt vaak tot gevaarlijke situaties. Het mooie is dat we van de ruimte die dan ontstaat een soort park kunnen maken. Dat klinkt misschien raar, een park onder een snelweg maar het kan. De skatebaan die daar nu is wordt dan een veel vriendelijkere plek.’’Zodra de gemeenteraad begin april groen licht geeft wordt het plan tot in de kleinste details uitgewerkt. Dan wordt ook uitgedokterd hoe de wegen aangepast moeten worden terwijl het verkeer kan blijven rijden en er twee tunnels onder het spoor aangelegd worden zonder de dienstregeling zwaar te verstoren. Bron: Noordhollands Dagblad Ed. Zaanstreek Waterland 17 maart 2023

VVD Zaanstad voor betaald parkeren ? Nee, natuurlijk niet...

VVD VVD Zaanstad 18-02-2020 01:55

Maar er zijn buurten in Zaanstad waar de bewoners er zelf om vragen.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/38384/vvd-zaanstad-voor-betaald-parkeren-nee-natuurlijk-niet

De Muziekbuurt in Westerwatering is zo’n buurt en ligt vlak bij het station van Zaandam. De bewoners van deze wijk kunnen overdag hun auto niet meer kwijt omdat gelegenheidsparkeerders gebruik maken van de gratis parkeerplekken. In 2018 is er een enquête onder de bewoners van deze wijk gehouden en zij hebben in meerderheid aangegeven dat zij een parkeervergunning willen en dat andere parkeerders moeten betalen. Wethouder Slegers heeft in november 2019 toegezegd dit op korte termijn te gaan regelen. 

Omdat het tot op heden nog niet geregeld is heeft Tjeerd Rienstra namens de fractie van VVD Zaanstad vragen gesteld. Wij zijn benieuwd naar de antwoorden van het College. 

Vragen VVD over parkeren in de muziekbuurt

Zaanstad.nieuws.nl publiceerde hier het volgende bericht over : Zaanstad.nieuws.nl vvd-is-wachten-op-betaald-parkeren-muziekbuurt-zat/

VVD WEER IN HET COLLEGE

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58

De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/37208/vvd-weer-in-het-college
Alle partijen leveren één wethouder. Voor de VVD keert Hans Krieger terug wanneer hij op 14 november om 19:30 uur in de raadzaal van het stadhuis wordt beëdigd. Iedereen is hierbij van harte welkom. Hans wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Financiën, Grondzaken, MAAK-Zaanstad en Economie. Tevens is hij eerste Loco burgemeester. 
De lokale partij Democratisch Zaanstad, die geen wethouder levert,  heeft een aantal voor haar belangrijke punten in het akkoord laten opnemen.  De volledige wethouderportefeuilleverdeling is in het Coalitieakkoord 2020-2022 opgenomen
Het coalitieakkoord van 2018 is de basis geweest voor dit nieuwe akkoord. In dit akkoord waren veel wensen van de VVD opgenomen en zijn al in uitvoering. Aan het oude akkoord is behoudens enkele actualiteitswijzigingen ( zoals bijvoorbeeld het weglaten van het Cultuurcluster) niets veranderd en daarmee zijn o.a. belangrijke VVD punten als het doortrekken van de A8/A9, diverse spitsproblemen oplossen, het niet verhogen van de OZB en openstellen van de busbrug onderdeel van het beleid. 
Er zijn wel een aantal aanvullingen gedaan. Die zijn: de “groene”” wensen, de participatie van de inwoners en de bereikbaarheid van de gemeente voor ondernemers.  Vergroening is allang niet meer “links” maar een maatschappelijke realiteit waar de VVD graag aan meehelpt dit met verstandig beleid te realiseren. Dit zien we o.a. terug in het deltaplan elektrisch vervoer waarin er plek is voor keuzevrijheid in mobiliteit maar wij wel een visie ontwikkelen over de stad. Het voorstel van de VVD om dit plan te maken en onderdeel te laten zijn van het nieuwe beleid is door alle coalitiepartijen goed ontvangen.  
Het ondernemersloket komt in een andere vorm terug en inwoners worden op voorhand meer betrokken bij te nemen besluiten en samen met Democratisch Zaanstad wordt nog eens kritisch naar de financiële huishouding gekeken.
Het bestuur en de fractie van VVD Zaanstad zijn blij en trots dat de VVD weer deelneemt aan het college om van Zaanstad een stad van allure te maken. 
Het volledige coalitieakkoord 2020-2022 kunt u hier downloaden. 

Geruststellende woorden voor ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 04-08-2019 20:37

Geruststellende woorden voor ondernemers van wethouder over de nieuwe Zaanbrug. ,,Ik ben inderdaad op bezoek geweest bij Bedrijvenvereniging Wormerland’’, zegt wethouder Rob Berkhout. Aanleiding was een brandbrief van de ondernemers. ,,Ze maken zich zorgen over de verkeersmaatregelen die nodig zijn tijdens het vervangen van de Zaanbrug.’’ Daarop wordt bezuinigd, omdat de bouwkosten oplopen. Berkhout: ,,Of ik ze gerust heb kunnen stellen, weet ik niet. Ik heb verteld dat de aanbesteding nog loopt en dat de verkeersmaatregelen volgens het onderzoeksbureau voldoende zijn. Je moet afwachten hoe dat straks in de praktijk gaat. Wat dat betreft deel ik de zorgen van de ondernemers ook wel.’’ Als de Zaanbrug volgend jaar wordt vervangen, komt er een noodbrug. Voetgangers, fietsers, de hulpdiensten en een kleine bus voor het openbaar vervoer mogen daar gebruik van maken. Het overige verkeer is aangewezen op de Prins Clausbrug, de N514 (Noordweg en Ned Benedictweg) en de N246. Onderdeel van het plan is een tijdelijke verbreding van de N514. Berkhout: ,,Daarmee verbeter je de afwikkeling richting Wormerveer. De Clausbrug vormt een bottleneck. ,,Die kun je niet eenvoudig even breder maken.’’ https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190804_15726055/geruststellende-woorden-voor-ondernemenrs-van-wethouder-over-de-nieuwe-zaanbrug?utm_source=google&utm_medium=organic

De rotonde bij de busbrug in ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 15-07-2019 18:45

De rotonde bij de busbrug in Westerkoog is klaar, maar hoe gebruiksvriendelijk is de nieuwe situatie voor blinden? Wij namen met een ervaringsdeskundige een “kijkje” hoe het er voor staat.

Natasja GroothuisminkHet was een ...

ROSA ROSA Zaanstad 02-07-2019 20:07

1,5 miljoen besparen op ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 29-06-2019 07:45

1,5 miljoen besparen op verkeersmaatregelen is wachten op problemen. #Wormerveer en #Wormer zullen vollopen omdat extra maatregelen aan de Ned Benedictweg niet worden genomen. Er zal dagelijks sprake zijn van een verkeersinfarct. Het is tijd dat dit prestigeproject tot een einde komt en dat er normaal met belastinggeld wordt omgegaan. De kosten van de vervanging van de brug zijn opgelopen: omdat de aanbesteding dreigde te mislukken is het budget met 1.500.000 euro verhoogd. De kosten waar het college van #Zaanstad en #Wormerland over spreken zijn veel hoger dan wordt aangegeven. Zonder indexering was het bedrag in de aanvang van het project al 22 miljoen, wij schatten het bedrag op 28 á 30 miljoen. De nieuwbouw van de Zaanbrug wordt door de beide gemeentes nu geraamd op 23.454.193 euro, waarvan Zaanstad en Wormerland elk 6.121.241 euro voor hun rekening nemen en de provincie 11.111.711 euro. Het niet vervangen maar renoveren van de brug zou Zaanstad een geschatte 3.500.000 euro kosten, zo heeft het college de raad laten weten. In Wormer passen ze hetzelfde trucje toe, dus zouden beide gemeentes 7 miljoen moeten betalen om uit de aanbesteding te stappen. Pertinent gelogen. “Vier minibussen per uur over de tijdelijke Zaanbrug laten rijden bespaart de provincie 350.000 euro tijdens de bouw van de nieuwe brug tussen Wormerveer en Wormer, omdat Connexxion dan geen vergoeding hoeft te krijgen voor de kosten van het omrijden.” Omdat ook de hulpdiensten van de noodbrug gebruik moeten kunnen maken zijn daarvoor geen extra investeringen nodig. https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2050824271713176?s=1681227787&sfns=mo

Eindelijk komt er reactie. De Partij ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 07-06-2019 13:00

Eindelijk komt er reactie. De Partij voor Ouderen en Veiligheid ageert hier al jaren tegen en wil de brug renoveren in plaats van vernieuwen. Veel werkzaamheden kunnen dan in de avond en nacht plaatsvinden en op die manier de overlast beperken. “Het bedrijfsleven rondom de Zaanbrug maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid tijdens de vervanging van deze brug, nu er uit kostenoverwegingen bespaard gaat worden op de dan geldende tijdelijke verkeersmaatregelen. Volgens de ondernemers wordt hier ‘veel te lichtzinnig mee omgegaan’.” https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2014933658635571?s=1681227787&sfns=mo

BREAKING NEWS-- Het bevoegde gezag ...

Democratisch Zaanstad Democratisch Zaanstad Zaanstad 06-06-2019 20:45

BREAKING NEWS-- Het bevoegde gezag heeft de toestemmingverlening voor Biomassacentrale in Zaandam op basis van de PAS opgeschort. Dus de Wet van de natuurbescherming (WnB) procedure staan dus 'ON HOLD' zaanstad.raadsinformatie.nl/modules/5/coll…

Aanpak Verkeersdruk Ambacht en ...

VVD VVD Zaanstad 30-05-2019 19:18

Aanpak Verkeersdruk Ambacht en Thorbeckeweg (AVANT) door Tjeerd Rienstra De verkeersdrukte op de Thorbeckeweg zal de komende jaren flink toenemen en daardoor ook nog meer opstropen bij de kruising met de Wibautstraat. Hier is de afgelopen tijd het plan AVANT voor ontwikkeld en in detail uitgewerkt. De Raad is akkoord gegaan met het een voorkeursalternatief voor de aanpak van de Thorbeckeweg (project AVANT), waarmee de doorstroming en veiligheid van auto, bus en fiets wordt verbeterd en de overlast voor omwonenden wordt verminderd. Het voorkeursalternatief houdt op hoofdlijnen in dat de Thorbeckeweg straks via een tunnel onder de Wibautstraat doorgaat. Ook komt er een T-aansluiting ter hoogte van busbrug De Vlinder voor zowel auto als openbaar vervoer en wordt de aansluiting van de Westkolkdijk op de Thorbeckeweg opgeheven. Het Rijk, de Provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad en Oostzaan hebben dit plan samen uitgewerkt. Voor de VVD is dit een belangrijke realisatie van een speerpunt uit het verkiezingsprogramma.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.