Nieuws van politieke partijen in Zuidplas over D66 inzichtelijk

4 documenten

Verkeersveiligheid Moerkapelse Zijde

ChristenUnie/SGP ChristenUnie/SGP D66 CDA PvdA Zuidplas 09-09-2019 14:45

Door Peter Molenaar op 16 juli 2019 om 16:26

Verkeersveiligheid Moerkapelse Zijde

Voorzitter,

CUSGP vindt verkeersveiligheid belangrijk en wij willen daarom de wethouder en de ambtelijke organisatie complimenten geven voor de uitwerking van de verkeersaanpassing op de Moerkapelse Zijde.

Het betreft de uitwerking van het Arcadis rapport,  waaruit blijkt dat het verbeteren van de verkeersveiligheid van de MKP Zijde prioriteit heeft, dit ook,  omdat op dit weg tracé,  het aantal ongevallen hoog is voor een gemiddelde weg in Zuidplas.

CUSGP wil de wethouder bij dit raadsvoorstel een 5-tal aandachtspunten  meegeven:

>          monitor het aantal ongevallen: de aanleiding was en is namelijk het hoge aantal ongevallen. Dus: hebben de te nemen maatregelen het beoogde effect?

>          participatie en communicatie traject richting inwoners. Zorgvuldig, compleet en maak ook de verwachtingen voor de inwoners duidelijk. Waar kunnen zij op de inloopavond nog invloed op uitoefenen?

>          openbaar maken verbeelding. Een 2-tal verbeeldingen wat betreft de weginrichting zijn momenteel geheim. CUSGP vindt dat deze verbeeldingen nu al beschikbaar moeten zijn voor de inwoners en dient daarvoor een amendement in, mede ondertekent door D66 // CDA // PvdA/GL

>          handhaving. Verkeerslichten en weginrichting is 1, handhaving op snelheid en vrachtwagenverbod is 2 zeker met het oog op de verkeersveiligheid. Wij weten dat er de laatste tijd veel gehandhaafd wordt en ook veel boetes zijn uitgedeeld. Handhaving blijkt dus nodig en lijkt ook het gewenste effect te hebben. Maar houdt dit nog wel  vol.

>          bebording. Bespreek met de gemeente Lansingerland de bebording van het vrachtwagenverbod. Is hier nog winst uit te halen zodat er minder vrachtverkeer op de MKP Zijde rijdt?

Fietstocht langs de Rotte

D66 D66 Zuidplas 14-06-2019 14:44

Samen met D66 Prins Alexander organiseert D66 Zuidplas op zondag 23 juni a.s. een fietstocht langs de Rotte. De tocht gaat langs vele mooie plekken. Er zijn diverse stops, waarbij u meer te horen krijgt over de Rotte en haar ontstaansgeschiedenis, over de bijenstand en het belang van biodiversiteit, over de actuele ontwikkelingen in het gebied en evenementen in de polder en nog veel meer! Er wordt afgesloten met een gezellige borrel aan het water van de Zevenhuizerplas!

Leden en andere belangstellende zijn van harte welkom om (eventueel gedeeltelijk) mee te fietsen!

https://zuidplas.d66.nl/2019/06/14/fietstocht-langs-de-rotte/
Jet
De start begint om 10.00 bij Rebelz aan de Rotte.

Het programma is inclusief lunch waar een bescheiden bijdrage van € 1,- voor wordt gevraagd. Opgeven kan via mail: Secretaris@d66rotterdam.nl

 

Zie hieronder het volledige programma:

Fietstocht Rotte, de andere kant van de A20 Het is een volledig dagprogramma, maar je kan uiteraard ook aan een deel hiervan meedoen. 

Start: 10.00 uur bij Rebelz, bij de Rottekade in Noord, ontvangst met speech Chantal.

10.30 Vertrek met fiets langs de Rotte

10.45 Eerste stop op de linker Rottekade, kort verhaal over de Rotte en haar ontstaansgeschiedenis en een verhaal over waarom de plassen gegraven zijn. Adriaan Pieterson met gedicht en een verhaal daarover.

11.15 uur vertrek naar het bruggetje bij het tracé A13-A16

11.45 uur Verhaal door Paul Scheublin, voorzitter werkgroep bewoners A13-A16 gebied en Wim van Peperstraten, bewoner Rottekade op 30 m afstand van de Rottetunnel, en wat betekent mobiliteit in Prins Alexander door Esther

12.15 uur vertrek naar de Laurens, Camusplaats voor lunch

12.30/13.30 uur lunch

13.30 u. – vertrek naar Kinderboerderij De Blijde Wei aan de Rotte

13.45 u. – korte rondleiding en uitleg bij de bijenstand door huisimker Liesbeth de Frel (tot april 2018 ook bestuurslid van het Ambrosiusgilde) over het belang van biodiversiteit, bijen en natuureducatie

14.15 u. – vertrek via de Rottekade richting W.Alexander roeibaan

14.45 u. – stop op parkeerplaats in de Eendragtspolder bij/op de uitkijktoren, toelichting op actuele ontwikkelingen in het gebied (de ‘ruimte-voor-ruimte’ kassensloop en bouw villawijk Landgoed De Eendragt, evenementen in de polder?, “recreatieve trekpleister” op/nabij de roeibaan?) door Joop Huson, fractieadviseur D66 Zuidplas en vm. Raadslid

15.15 u. – aankomst bij het roeibaangebouw, informatie en gesprek over:

het belang van sport en bewegen, en de roeibaan, voor Rotterdam door Jan Schonk, vm. Raadslid Rotterdam en vader van een toproeister de oprichting van de Alliantie GroenBlauwe Rotte – vóór natuur, landschapsschoon en cultuurhistorie in het Rottemerengebied – door Mariëtte Hommes – Volker van Platform Eendragtspolder de Hennipgaarde, voorbeeld van inwonersparticipatie en ontwikkeling van nieuwe natuur door Martin van der Linde of Liesbeth de Frel, oprichters Stichting Natuurpolders

16.00 u. – via de Hennipgaarde naar de Strandgaper aan de Zevenhuizerplas

16.30 u. – afsluitende borrel

The post Fietstocht langs de Rotte appeared first on D66 Zuidplas.

Rapport Arcadis "Ontsluiting van Moerkapelle"

ChristenUnie/SGP ChristenUnie/SGP SGP D66 VVD CDA Zuidplas 27-03-2019 19:30

Door Peter Molenaar op 27 maart 2019 om 20:06

Rapport Arcadis "Ontsluiting van Moerkapelle"

Rapport Arcadis Raad 26 maart 2019

Ontsluiting Moerkapelle, een onderwerp wat al een tijd speelt. Ik zou hier een avondvullend programma van kunnen maken, maar voor u ter geruststelling: dat zal ik niet doen.

Maar toch gaan we wel even met hele grote stappen door de geschiedenis heen om een beeld te krijgen wat nu de aanleiding van dit alles is.

In 2006 in ISP grootschalige ontwikkelingen in de Zuidplaspolder, grofweg 15000 – 30000 woningen gepland, met een bijhorend programma infrastructuur.

2010 afritten A 12 nabij Zevenhuizen afgesloten gelijktijdig met de aanleg van de N219

2013 crisis, afschalen plannen en schrappen deel infrastructuur, waaronder Rottelaan.

2014 naar aanleiding van boven staande met inwoners Moerkapelle opzetten Verkeer Circulatie Plan (het VCP)

2018 voortvloeiend uit het VCP het rapport van Arcadis wat nu voor ligt

Tot zo ver de grote stappen in de geschiedenis. Waar staan we nu?

Crisis is achter ons, veel ruimtelijke ontwikkelingen in Zuidplas maar ook zeker in de gemeentes om ons heen. En de hamvraag is: lopen nu de ontwikkelingen op gebied van de infrastructuur hiermee gelijk op?

Terug naar het rapport Arcadis:

Conclusie van het rapport Arcadis is:

Verkeersveiligheid verbeteren van de MKP Zijde heeft prioriteit

Nieuwe weg tussen nu en 5 jaar niet kansrijk

Middellange en lange termijn een nieuwe weg nader beschouwen

Verkeersveiligheid:

Het punt verkeersveiligheid, is voor de fractie van CUSGP uitermate belangrijk, overigens niet alleen voor Moerkapelle maar dit geldt uiteraard voor heel de gemeente Zuidplas.

Uit de infonota van het rapport Arcadis blijkt dat de rijsnelheden hoog zijn en dat het aantal geregistreerde ongelukken hoog is voor een gemiddelde weg. Daarnaast bleek vorig jaar al dat er per dag, meer dan 200 vrachtwagens rijden op een weg waar geen vrachtwagens mogen rijden.

In de beantwoording op de door ons gestelde vragen, geeft u aan dat in juli dit jaar een voorstel tot verbetering van verkeersveiligheid van de Moerkapelse Zijde naar de raad komt.

Op de verkeersveiligheid zullen we dan uitgebreider terugkomen. Toch wil ik alvast enkele steekwoorden hierover kwijt, die we dan bij de behandeling verder zullen toelichten, namelijk:

Handhaving vrachtwagen verbod MKP Zijde

Handhaving verkeersnelheid MKP Zijde

En laat het voor nu al duidelijk zijn: CUSGP wil niet dat er gewacht wordt met handhaving tot raadsbehandeling, daar willen we nu al meer actie op hebben.

En dit sluit aan bij de algemene beleving van de inwoners van Moerkapelle over de MKP Zijde dat dit een verkeersonveilig weg is….1 van de conclusies uit het Verkeers Circulatie Plan.

Graag een reactie van de wethouder hierop?

We gaan verder met het rapport inhoudelijk:

Hoe moeten we het rapport van Arcadis nu wegen?

Vooropgesteld, het is een cijferbrij van verkeerstellingen, verkeersprognoses over de 3 varianten.

CUSGP zoomt in op enkele cijfers en dan vallen zaken op bij de MKP Zijde:

Voertuig bewegingen

Arcadis                                                2015    5400                2025 6100

Meetgegevens Zuidplas                      2018    6300                per werkdag

Wat betreft de in de structuurvisie Zuidplas genoemde toekomstige ontwikkeling MKP Zuid geeft u aan dat deze ontwikkeling niet separaat is opgenomen maar wel de Zuidplas polder met 6000 woningen tot 2025

CUSGP is ervan overtuigd dat ontwikkeling van 300 woningen in MKP Zuid ook zeker invloed heeft op de verkeersbewegingen in Moerkapelle.

Samenvattend: de berekende voertuigbewegingen in 2025 volgens het verkeersmodel van de regio Midden Holland worden op dit moment (2019) al ruimschoots overschreden.

Nu we dit weten, hoe nu verder?

Hebben we een goed beeld wat betreft infra Zuidplas breed? Speelt het zojuist geschetste beeld op meerdere plekken in Zuidplas? We gaan een laagje hoger vliegen.

Op dit moment worden er grootschalige woningbouwprogramma`s uitgerold zowel in Zuidplas maar ook in Gouda en Waddinxveen.

In totaal zijn er momenteel harde bestemmingsplannen in Zuidplas, Gouda en Waddinxveen voor een 11500 woningen en deze woningen worden dus ook op dit moment volop gebouwd. Ter info: dit aantal is nog exclusief het bid van 4000 woningen.

Ook hebben deze maand een 12-tal partijen de overeenkomst hotspot A12 corridor ondertekend met als doel: het vestigingsklimaat van logistieke bedrijven te versterken, door o.a. de bereikbaarheid te verbeteren.

In dit licht bezien wil CUSGP een signaal afgeven dat wij ons zorgen maken: gaan infra ontwikkelingen in Zuidplas wel gelijk op met de hierboven geschetste ruimtelijke ontwikkelingen. Of te wel: eerst bewegen en dan bouwen.

Wij willen daar graag meer zicht op hebben, te meer ook daar Zuidplas een ontwikkelgemeente is die de komende jaren flink zal gaan groeien.

CUSGP heeft een motie infrastructuur Zuidplas opgesteld waarin we het college oproepen huidige en toekomstige infrastructurele knelpunten in Zuidplas integraal in beeld te brengen.

Deze motie dienen we samen in met VVD, CDA, D66 …..

Tot slot nog 1 zaak voorzitter:

Het ISP ging in 2006 uit van een 15000 tot 30000 woningen. Het ISP was een breed pakket van maatregelen op gebied van woningen, bedrijventerreinen, glastuinbouw, infra, groen en water. Daaraan waren ook subsidiegelden vanuit overheden gekoppeld.

Inmiddels staat de woningbouw teller op ruim 15000 woningen, of te wel, we zijn gewoon bezig het ISP uit te voeren, maar wij horen niets meer over subsidiegelden.

CUSGP sluit af met een tweetal oproepen aan het college

Lobby, om zo de overheden te bewegen tot het verlenen van subsidiegelden op gebied van infrastructuur.

Heb ook in de gesprekken en onderhandelingen bij een verdere uitrol van de ruimtelijke plannen in onze regio, voor het gelijk opgaan van de infrastructuur.

Ook hier graag een reactie van de wethouder op:

Peter Molenaar

ChristenUnie/SGP

Geef duidelijkheid over ontsluiting Moerkapelle

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks SGP D66 Zuidplas 02-03-2018 08:22

https://zuidplas.christenunie.nl/blog/2018/03/01/_DSC4386

Op uitnodiging van het Comité Ontsluiting Moerkapelle zijn op donderdag avond 22 februari jl. (bijna) alle fracties in Zuidplas bijgepraat over de voortgang van de ontsluiting van Moerkapelle. De ChristenUnie/SGP heeft samen met PvdA/GroenLInks, VVD, SP en D66 vragen gesteld aan het college.

Volgens een informatienota een jaar geleden zou de gemeenteraad na de zomer van 2017 een debat kunnen voeren over de ontsluiting van Moerkapelle. Daarbij zou ze het rapport van onderzoeksbureau Arcadis kunnen gebruiken. Op dit moment is er echter nog steeds niets. Daarom ben ik samen met de andere genoemde partijen in de pen geklommen. We hebben de volgende vragen.

Eindrapport Arcadis 

Klopt het dat de eindrapportage van onderzoeksbureau Arcadis nog niet is afgerond? Zo ja, wat is hiervan de reden? Wat is de huidige status van het onderzoek en wanneer verwacht u het eindrapport wel aan de gemeenteraad te kunnen aanbieden? 

Vrachtwagen verbod Moerkapelse Zijde

Daarnaast hebben wij vernomen dat het aantal vrachtauto's wat weer gebruikt maakt van het deel van de Moerkapelse Zijde waar een vrachtwagenverbod is, toeneemt. Verder hebben wij begrepen dat er niet gehandhaafd wordt op dit verbod. Naar aanleiding hiervan hebben de bovengenoemde partijen de volgende vragen:

Is het college bekend met de toename van het aantal vrachtauto's op dat deel van de Moerkapelse Zijde waar een vrachtwagen verbod is? Klopt het dat er (helemaal) niet gehandhaafd wordt op vrachtwagenverbod Moerkapelse Zijde? Zo ja, wat is de reden, bent u bereid om dit op te pakken en zo ja, per wanneer?

Verkeersveiligheid Moerkapelse Zijde

Tot slot hebben bovenstaande partijen nog een aantal vragen over de Verkeersveiligheid van de MKP Zijde, deels naar aanleiding van het gesprek met het COM en deels naar aanleiding van eerder gestelde vragen zie kenmerk: U13.006437

Is de verbetering van de fiets oversteek nabij de Hollevoeterbrug op de Moerkapelse Zijde al uitgevoerd? Zo nee, wat is de reden dat dit nog niet is uitgevoerd en wanneer vindt dit wel plaats? Zijn er de afgelopen 3 jaar, dus vanaf 2015 op de Moerkapelse Zijde en de Voorlaan snelheidsmetingen uitgevoerd, zoja hoeveel en wat zijn de uitkomsten hiervan? Zo niet, kunt u aangeven waarom deze niet zijn uitgevoerd ondanks eerdere toezegging en bent u voornemens dit (alsnog) te doen?

De vragen zullen schriftelijk door het college beantwoord gaan worden.

Peter Molenaar, raadslid ChristenUnie/SGP Zuidplas

Labels: Verkeer, Moerkapelle

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.