Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

250 documenten

Twijfel je nog wat je moet stemmen in het referendum?

SP SP Arnhem 06-03-2021 17:10

Kijk hier naar wat prof. dr. Raymond Gradus, deskundige afvalbeleid over diftar, het huidige afvalsysteem van Arnhem zegt. Het is duidelijk: diftar is slecht voor het milieu en lijkt voor sommigen eerst goedkoper maar wordt al snel duurder.

Steun krachtig project door verkeersslachtoffers voor de jeugd van 12-17

SP SP Limburg 09-12-2020 12:05

Bewustwording bij jongerenover gevaarlijke gedrag in het verkeer is van groot belang. De Traffic Informers bestaat uit een groep mensen die zichtbaar werden getekend voor het leven door een ernstig verkeersongeluk. Zij confronteren leerlingen met de gevolgen van gevaren en gevaarlijke gedrag in het verkeer. Leerlingen reageren positief op de manier waarop de Traffic Informers te werk gaan. 

De afgelopen jaren werd duidelijk dat de confrontatie met zwaar getroffen slachtoffers zorgt voor bewustwording/gedragsverandering. Docenten en leerlingen/oud-leerlingen bevestigen de effectiviteit van de Traffic Informers. Voor de Traffic Informers zelf is het net zo goed van belang, zij halen positiviteit uit de negatieve ervaring en leven energieker met de beperking die ze er aan over hebben gehouden. Voor hen is het vertellen aan leerlingen een mogelijkheid om uit de negatieve ervaring juist kracht te putten.

Toch geven het Limburgs Parlement en/of ROVL geen groen licht voor voortzetting van het project 'Traffic Informers'.

 

Stoplichten Goylaan weg: wat vindt u ervan?

SP SP Utrecht 16-09-2020 19:39

Na de proef in januari dit jaar, waarbij de stoplichten op de kruising Goylaan-Linschotensingel-Scherpenburglaan uit werden gezet, wil de gemeente ze definitief weghalen. De kruising wordt dan krapper ingericht en de weg versmald, is het plan. De SP is benieuwd naar wat de buurt daarvan vindt en doet daar de komende weken onderzoek naar.

In januari 2020 startte de proef zonder stoplichten, waarbij ook de rijbanen voor afslaand verkeer werden afgezet. Die proef zou drie maanden duren, maar werd na een week of drie al gestopt. Vrijwel direct vanaf het begin werden verkeersregelaars ingezet om kruisend en overstekend verkeer te helpen oversteken.

Tijdens de proef kreeg de SP diverse reacties van mensen die dagelijks gebruik maken van de kruising. Nu de maatregelen definitief lijken te worden vinden wij het belangrijk te weten wat de buurt daarvan vindt, zodat we uw mening kunnen laten horen in de gemeenteraad. Lees hier de brief (p.2-3) waarin de gemeente de raad informeerde over de plannen.

De komende weken gaan we daarom langs de deuren in de directe omgeving, maar u kunt ons ook online laten weten hoe u erover denkt door een reactie te geven op dit bericht, een email te sturen naar utrecht@sp.nl, of via onze website utrecht.sp.nl/contact.

We horen graag van u!

Met vriendelijke groet, Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht

https://utrecht.sp.nl/nieuws/2020/09/stoplichten-goylaan-weg-wat-vindt-u-ervanaugustus 2020: chaos bij winkelcentrum 't Goylaan

Weer kansen voor lagere snelheid op de N246

SP SP Noord-Holland 06-09-2020 19:33

Doordat er veel stikstof op de natuurgebieden rond Zaanstad neerdaalt en omdat er heel veel woningbouwplannen zijn, moeten er maatregelen genomen worden om de stikstofuitstoot sterk te verkleinen. Dat kan op meerdere manieren. Eén van de maatregelen die zal zorgen voor minder stikstof is minder hard rijden met de auto.

Tekst: Anna de Groot

De SP weet al heel lang dat minder hard rijden ervoor zorgt dat er minder stikstof op de natuurgebieden (en de parken, gazonnetjes en tuintjes) neerdaalt. In 2005 dienden we een motie in om de snelheid op de provinciale weg N246 omlaag te brengen, in 2019 deden we dat nog een keer. Beide moties werden aangenomen, maar zowel in 2005 als in 2019 werd de snelheid op de N246 niet verlaagd. In 2020, na vele malen vragen om de motie uit te voeren, deelde de provincie mee dat het mogelijk was om de N246 tussen Westzaan en de A8 een 80 km weg te maken, maar de N246 tussen Wormerveer en de A8 niet. Een snelheidsverlaging op dat stukje weg zou, volgens de provincie, ongeloofwaardig zijn.

Op 4 juni 2020 stelden we maar weer eens actualiteitsvragen aan verkeerswethouder Gerard Slegers. Waarom geen 80 km/u op de N246 tussen Wormerveer en de A8? De antwoorden waren teleurstellend. Een snelheidsverlaging van 100 km/u naar 80 km/u was om verkeerstechnische redenen niet mogelijk en trajectcontrole niet gewenst. En dat terwijl het dringend noodzakelijk is om de grote uitstoot van stikstof een halt toe te roepen.

Maar er gloort licht aan de horizon. Wethouder Wessel Breunesse vraagt zich in een memo aan de gemeenteraad hardop af waarom de gewenste snelheidsverlaging niet zou kunnen. Hij schrijft: "Daarnaast verzoeken we om een heroverweging voor de N246, voor het gedeelte tussen de A8 en Wormerveer. Het onderzoek (van de provincie, AdG) stelt dat een snelheidsverlaging daar niet 'geloofwaardig' kan worden doorgevoerd. Een snelheidsverlaging op dit weggedeelte lijkt wel substantieel bij te dragen aan een verkleining van de stikstofdepositie. We vragen daarom om dit weggedeelte nogmaals te overwegen en te bezien welke maatregelen nodig zijn om hier wel geloofwaardig een snelheidsverlaging te realiseren."

Trajectcontrole lijkt ons een goed idee. De camera's en het bijbehorende computersysteem zullen door de bijbehorende boetes snel terugverdiend worden.

Lastige verkeerssituaties centrum Enkhuizen

SP SP Noord-Holland 01-09-2020 07:40

Sinds 1 juni jl. is in het oude stadscentrum van Enkhuizen meer ruimte voor de horeca. Zo zijn de terrassen tijdelijk vergroot en is ’t Landje van Top bij mooi weer ook een terrassengebied. De horeca is blij met deze uitbreiding, maar er zijn ook andere geluiden: de Melkmarkt is nu afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat veroorzaakt sluiproutes en lastige verkeerssituaties.

De SP is de afgelopen weken al vaak benaderd door inwoners van ’t Suud, het buurtje waar de meeste overlast wordt ervaren. Bezoekers van de binnenstad gebruiken de smalle straatjes daar als sluiproute en zelfs vrachtwagens lopen er met regelmaat vast. Maar in o.a. de Paulus Potterstraat is de overlast toegenomen.

Na het terrasseizoen wordt de verkeerssituatie in het centrum geëvalueerd. Dan zal worden bekeken wat er goed ging, wat slecht was en waar meer of minder overlast is ervaren.

U kunt er van op aan dat wij alle voor- en tegenargumenten goed tegen elkaar zullen afwegen. Wilt u er iets over kwijt, dan kunt u ons mailen of uw reactie hieronder achterlaten.

 

Lastige verkeerssituaties centrum Enkhuizen

SP SP Hoorn 01-09-2020 07:40

Sinds 1 juni jl. is in het oude stadscentrum van Enkhuizen meer ruimte voor de horeca. Zo zijn de terrassen tijdelijk vergroot en is ’t Landje van Top bij mooi weer ook een terrassengebied. De horeca is blij met deze uitbreiding, maar er zijn ook andere geluiden: de Melkmarkt is nu afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat veroorzaakt sluiproutes en lastige verkeerssituaties.

De SP is de afgelopen weken al vaak benaderd door inwoners van ’t Suud, het buurtje waar de meeste overlast wordt ervaren. Bezoekers van de binnenstad gebruiken de smalle straatjes daar als sluiproute en zelfs vrachtwagens lopen er met regelmaat vast. Maar in o.a. de Paulus Potterstraat is de overlast toegenomen.

Na het terrasseizoen wordt de verkeerssituatie in het centrum geëvalueerd. Dan zal worden bekeken wat er goed ging, wat slecht was en waar meer of minder overlast is ervaren.

U kunt er van op aan dat wij alle voor- en tegenargumenten goed tegen elkaar zullen afwegen. Wilt u er iets over kwijt, dan kunt u ons mailen of uw reactie hieronder achterlaten.

 

Nog eens vragen over de Kaldenkerkerweg

SP SP Venlo 18-08-2020 21:47

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/nog-eens-vragen-over-de-kaldenkerkerwegDe SP kreeg opnieuw klachten van omwonenden van de Kaldenkerkerweg in Tegelen over de wijze waarop sommige weggebruikers deze weg als racebaan gebruiken, en over lange zware vrachtwagencombinaties die daar niet zijn toegestaan. Gemeente en politie wijzen naar elkaar en intussen lijkt er niks te gebeuren. Reden voor de SP om samen met EENLokaal (wederom) vragen te stellen aan het gemeentebestuur.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/nog-eens-vragen-over-de-kaldenkerkerwegSP-raadslid Ton Heerschop verbaasde zich toen hij zelfs tijdens de vakantie (waarop het op de wegen anders een stuk rustiger is) wederom klachten van bewoners onder ogen kreeg: “Al jaren zijn er beloften van de gemeente om in te grijpen op de Kaldenkerkerweg, maar er is nog geen spade de grond ingegaan.”

“Verdere navraag leerde dat er ook met lange zwaardere vrachtwagencombinaties werd gereden, zogenaamde LZV’s, die daar helemaal niet toegestaan zijn, zo bleek uit emailwisselingen tussen gemeente en bewoners. Vreemd echter dat de gemeente wijst naar de politie voor handhaving en de politie stelt geen capaciteit te hebben.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/nog-eens-vragen-over-de-kaldenkerkerweg

 

“De omwonenden voelen zich aan het lijntje gehouden en ik begrijp dat goed”, aldus Ton Heerschop. Het liefst had de SP een actie gehouden om zelf het verkeer te vertragen, maar gezien de aard van de weg geeft dat te grote risico’s. “Daarom houden we het voor nu bij raadsvragen. Maar het spreekt voor zich dat wij voor de toegezegde wegaanpassing zijn en het liefst zo snel mogelijk.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/nog-eens-vragen-over-de-kaldenkerkerweg

 

Het probleem is voor een belangrijk deel ontstaan toen de gemeenteraad en het Rijk voor de huidige variant van de A73 en A74 kozen. Door de onvolledige verknoping bij knooppunt Tiglia wordt het verkeer richting Nettetal vanuit het zuiden over de Kaldenkerkerweg gestuurd.

Daarnaast heeft de weg een oude grenspost waarvan de parkeerstroken nu gebruikt worden door vrachtwagens die daar eigenlijk niet thuis horen. Met name in het weekend staan hier veel vrachtwagens die op zondag Duitsland niet in mogen. Zonder voorzieningen als toiletten begint het af en toe een minder frisse boel te worden.

    https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/nog-eens-vragen-over-de-kaldenkerkerweg https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/nog-eens-vragen-over-de-kaldenkerkerweg    

 

 

 

 

 

 

Ton Heerschop: “Eigenlijk moet de weg vanaf het kruispunt onderaan de berg (oude verbindingsweg) tot aan de grens aangepakt worden. Zowel de afwatering als het wegdek en de indeling van de weg.”

“Het liefst ziet de SP dat vrachtverkeer dat geen lokale bestemming is van de Kaldenkerkerweg verdwijnt. De weg moet zodanig aanpast worden dat ze niet meer zal uitnodigen om te racen.”

 

De SP wil samen met EENLokaal-raadslid Leon van den Beucken ook van het college weten waarom de politie geen prioriteit geeft aan meldingen die mensen maken over gevaarlijke verkeerssituaties.

Het college van B&W dient onze raadsvragen binnen 30 dagen te beantwoorden.

 

Bekijk ook:
24-09-2019: Teleurstellende reactie op onze vragen over Kaldenkerkerweg Tegelen 04-07-2019: Opnieuw vragen over problemen Kaldenkerkerweg Tegelen 22-02-2019: Ontwikkelingen Venete-terrein en gevolgen verkeersstroom Kaldenkerkerweg 29-09-2018: Opnieuw vragen over onveilige Kaldenkerkerweg Tegelen

 

Uit de fractie: Alsof we het al niet wisten

SP SP Noord-Holland 13-07-2020 05:36

Gedurende de behandeling van de Voorjaarsnota 2021-2024 deed de Zaanse SP-fractie een aantal voorstellen om geld te verschuiven van niet direct nodig naar buurthuizen, sport, maatschappelijke instellingen en armoedebeleid. Dus van doelen die niet direct prioriteit hebben naar urgente doelen. Per slot van rekening is het (corona)crisis en weet het college van B&W nog steeds niet hoe de financiële problemen van de buurthuizen, sport, maatschappelijke instellingen en de mensen met (zeer) weinig geld opgelost moeten worden.

Tekst: Anna de Groot - steunfractielid SP Zaanstad

Daarom bedacht de SP- fractie deze keer om € 7,- miljoen uit de reserve voor de provinciale snelweg A8-A9 te plukken en die te bestemmen voor een reserve voor de buurthuizen, sport, maatschappelijke instellingen en de mensen die in armoede leven. De meeste gemeenteraadsleden waren het niet met het voorstel van de SP eens. Zodoende staat er nog steeds € 14,- miljoen klaar om ingezet te worden voor een provinciale snelweg.

De Rli (Raad voor de leefomgeving en infrastructuur) adviseerde onlangs de regering om na de coronacrisis aan de slag te gaan met de samenloop van het economisch herstelbeleid en de transitie naar een duurzame samenleving. Dus om de economie een boost te geven met duurzaam beleid. Het advies heet dan ook 'Groen uit te crisis'.   De Rli adviseert om voorlopig niet te investeren in de aanleg van nieuwe wegen, onder meer omdat deze minder hard nodig zijn nu meer mensen thuiswerken. "De mobiliteit is teruggevallen naar lagere niveaus in de spits, online werken is in brede delen van de bevolking een geaccepteerde werkvorm geworden en we blijken bereid om onze verplaatsingen te beperken", aldus het advies. Geld dat eigenlijk bestemd was voor deze nieuwe wegen, kan dan voor andere maatregelen gebruikt worden.

Alsof we het al niet wisten ... En dat is precies het advies dat de SP ook gegeven heeft. Besteed het geld voor de A8-A9, dat al sedert 2009 in de oude sok zit, aan het nu oplossen van andere problemen! Problemen van mensen en belangrijke instellingen in moeilijkheden, wat ons betreft.   Natuurlijk laten we het er niet bij zitten en zullen we bij een volgende gelegenheid de mensen weer voorop stellen.

Mobiliteitsvisie Gelderland is nu al achterhaald, SP wil beter OV

SP SP Gelderland 08-07-2020 14:33

Een visie die aan alle kanten door corona en stikstofuitspraken is ingehaald. Dat is de mobiliteitsvisie ‘Bereikbaar Gelderland’ volgens de SP. Het stuk is vooral een bevestiging van het huidige beleid van het college. En dat beleid is achterhaald. Vol inzetten op thuis werken, fietsen en goed OV zou van visie getuigen vindt SP Statenlid Maurits Gemmink.

De visie laat van alles wat zien. Meer wegen, een paar fietspaden erbij en vooral veel flexibel vervoer in het buitengebied. De focus ligt op de steden want daar is nu eenmaal het meest aan de hand. SP Statenlid Maurits Gemmink: “Als we goed naar de visie kijken worden er geen echte keuzes gemaakt en is het pappen en nathouden. De mobiliteit in Gelderland zal er de komende tien jaar niet op vooruit gaan. En dat terwijl de afgelopen maanden aan Nederland hebben laten zien hoe het ook kan. Als we zo’n 25% van de automobilisten kunnen verleiden de auto te laten staan dan hoeven we in Gelderland geen grote infrastructuurprojecten aan de wegen uit te voeren. Dan voldoet ons huidige wegennet. Daarmee besparen we miljarden euro’s die we in kunnen zetten voor betere loop- fiets- en OV voorzieningen.”

Gelderland moet volgens de SP aan de slag met het stimuleren van thuiswerken, voor korte afstanden mensen aan het wandelen of fietsen te krijgen en er moet een hoogwaardig OV netwerk zijn, in de steden, de buitengebieden en over de grens met Duitsland.

Dat de SP standpunten door de ‘gewone Gelderlanders’ worden omarmt blijkt uit een onderzoek van Keiskompas onder 2300 Gelderlanders blijkt dat 66% investeren in OV belangrijker vinden dan investeren in nieuwe wegen. 85% van de ondervraagden geeft aan vaker met het OV te gaan als de kwaliteit verbeterd. Dat zijn duidelijke cijfers die duidelijker in een mobiliteitsvisie van de provincie Gelderland naar voren zouden moeten komen.

Gemmink is wel tevreden dat het Wmo doelgroepenvervoer gaat veranderen. Er komt een nieuw netwerk van taxi’s voor het flexibele net in het buitengebied en de slecht bereikbare wijken in de steden. Probleem van het OV vangnet was dat iedereen tegen betaling van OV tarief van dit vervangend vervoer gebruik mochten maken, behalve mensen met een beperking. “We hebben afgelopen periode vaak gedebatteerd over deze bizarre situatie, aangezien het vervangend OV net werd uitgevoerd door vervoerders die gespecialiseerd waren in het vervoeren van mensen met een beperking. GS belooft dat met het nieuwe vervangende OV net iedereen, ook mensen met een beperking, meer kunnen rijden tegen een geldend OV tarief. Daarmee is een basisrecht van mensen met een beperking ingevuld, waarvoor hulde!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.