Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Beter plan voor fietsers rond Amerikaweg en Schipholweg

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 15-07-2019 22:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278104/48317/DSC02682.JPGDe komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in het noordelijke deel van Schalkwijk. Hierdoor loopt het verkeer op het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg/Prins Bernhardlaan en op het kruispunt Boerhaavelaan/Amerikaweg steeds meer vast. Het college heeft daarom een plan gemaakt om de doorstroming rond deze twee kruispunten te verbeteren.

De gemeenteraad is ontevreden over het ontwerp omdat het te weinig verbeteringen voor fietsers bevat. Daarom zijn twee moties van de ChristenUnie en de Actiepartij aangenomen. De wethouder heeft daarop het ontwerp teruggetrokken en werkt nu aan een nieuw plan.

Onderdeel van het plan van het college is het aanleggen van extra voorsorteerstroken voor auto’s. Voor fietsers zijn er echter weinig verbeteringen. Zo moeten fietsers straks via de stoplichten bij de Schipholweg maar liefst 11 asfaltstroken kruisen. De raad ziet hier daarom liever een fietstunnel voor fietsers vanuit Schalkwijk richting Haarlem Oost en Haarlem Centrum. Probleem is echter dat hier weinig ruimte voor is omdat de nieuwe woningen tot vlak aan de Amerikaweg worden gebouwd.

Ander pijnpunt is de kruising van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan. Oorspronkelijk stond hier een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde langs de Boerhaavelaan ingetekend. In het definitieve voorstel van het college ligt dit fietspad juist aan de noordzijde. Op deze wijze sluit het fietspad beter aan op een regionale fietsroute in de Haarlemmermeer. De ChristenUnie is blij met deze regionale fietsroute, maar is tegen het ontwerp langs de Boerhaavelaan omdat fietsers uit Boerhaavewijk dan 3x een drukke weg moeten oversteken om bij het ziekenhuis te komen terwijl dit in het oorspronkelijke plan niet zo was. Wij hebben daarom gepleit om ook aan de zuidkant een fietsroute te houden. Dit hoeft geen fietspad te zijn, maar kan ook een fietsstraat zijn over de ventwegen die hier al liggen. Feitelijk is in het ontwerp alleen een stukje extra fietspad nodig bij de brug over de Amerikavaart. Raadslid Frank Visser “Deze brug is te smal voor fietspaden aan beide kanten van de Boerhaavelaan en een extra voorsorteerstrook voor auto’s. De beste oplossing lijkt hier een extra fietsbrug te zijn.”

 

MOTIE Ook fietspad zuidzijde Boerhaavelaan oost met gebruik van de ventwegen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 mei 2019,

In beraadslaging over het vrijgeven van het voorlopig ontwerp Amerikaweg voor inspraak;

Constaterende dat:

In het schetsontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad was voorzien aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost, inclusief een nieuwe fietsbrug ten zuiden van de Wilsonbrug; In het voorlopig ontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Boerhaavelaan oost is toegevoegd, ingepast op de bestaande Wilsonbrug, maar het fietspad aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost is geschrapt; Deze variant niet is besproken met belanghebbende partijen zoals de Fietsersbond;

Overwegende dat:

Het nieuwe voorstel voor een betere fietsontsluiting van de nieuwe woonwijk ten noorden van de Boerhaavelaan oost zorgt en ook goed aansluit op het tweerichtingenfietspad langs de N232 (oude Schipholweg); Het nieuwe voorstel echter voor een slechtere fietsontsluiting zorgt van het oude deel van Boerhaavewijk ten zuiden van de Boerhaavelaan oost ten opzichte van de huidige situatie; Bij het schetsontwerp reeds is aangegeven dat bij het ontbreken van een fietspad aan de zuidzijde op veel plekken langs de Boerhaavelaan oost oversteekmogelijkheden moeten worden gemaakt; Het onwenselijke is dat fietsers vanaf het Spaarne Gasthuis straks voor de kortste route 3x een drukke weg moeten oversteken (2x Boerhaavelaan, 1x Amerikaweg) waarvan twee keer met verkeerslichten om in het oude deel van Boerhaavewijk te komen; Om dit te voorkomen niet over de hele weglengte een fietspad noodzakelijk is omdat op een groot deel van het tracé ventwegen beschikbaar zijn, die zijn te gebruiken als fietsstraat;

Verzoekt het college

Voor het definitieve ontwerp voor de Boerhaavelaan oost te onderzoeken of het mogelijk is

een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde toe te voegen vanaf de Amerikaweg tot aan het Zuster Rebelpad inclusief fietsbrug over de Amerikavaart en met behoud van het nu ingetekende fietspad aan de noordzijde; Het daarbij voor fietsers tussen het Zuster Rebelpad en de Professor Eijkmanlaan mogelijk te maken in twee richtingen gebruik te maken van de ventwegen aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost (Frederik Ruyschstraat, Jan van der Horststraat en Malpighistraat)

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Isabelle Wisse, PvdA

Bas van Leeuwen, D66

 

 

Motie “Integrale benadering kruising Amerikaweg N205 ”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 29 mei2019, naar aanleiding van het VO kruising Amerikaweg N205,

constaterende dat,

het college de doorstroming van het autoverkeer op de kruising Amerikaweg en Prins Bernhardlaan met de N205 wil verbeteren, de omgevingswet voorschrijft om infrastructuur projecten integraal te benaderen, het college meermaals heeft gezegd de omgevingswet als uitgangspunt te hanteren,

overwegende dat,

voetgangers en fietsers die vanaf de Boerhaave wijk richting Slachthuis buurt willen straks 11 stroken over moeten steken, de barrière van deze toegangsweg dus alleen nog voor volwassen gezonde mensen te nemen is, waardoor actieve verplaatsingswijzen voor een grote groep mensen, geen reëel alternatief meer zijn,

verzoekt het College,

een aantal varianten van ongelijkvloerse kruising voor fiets, scootmobiel en voetganger met een of meerder bruggen of tunnels uit te werken, daarbij ook de kruising met de Boerhaavelaan te betrekken, de kosten van deze varianten van ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers en scootmobiel met het kruispunt te geven, te onderzoeken of externe financiering door provincie of rijk beschikbaar is voor de aanleg van de benodigde tunnel(s) of brug(gen) voor voetganger, fietser en scootmobiel, varianten, kosten en financieringsmogelijkheden voor te leggen aan de commissie beheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders GroenLinks

Aanscherping handboek openbare ruimte voor fietsveiligheid

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks D66 CDA Heemstede 08-07-2017 11:52

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1124061/48317/WP_20160419_09_08_13_ProHet college heeft twee moties van de ChristenUnie overgenomen om de handboeken inrichting openbare ruimte aan te scherpen zodat een aantal punten die van invloed zijn op de veiligheid voor fietsers worden aangescherpt.

De moties roepen onder andere op fietspaden zo te funderen dat wortelopdruk wordt voorkoen, fietspaden zoveel mogelijk over uitritconstructies te leiden en waar nodig straathoeken zo in te richten dat fietsers goed zichtbaar zijn voor verkeer uit zijstraten door het toepassen van zogenaamde oren.

De raad nam ook een motie aan van CDA, D66, VVD, GroenLinks en PvdA om te onderzoeken of er een fietsendepot dichter bij het station kan komen. Als je fiets nu wordt weggehaald omdat hij verkeerd stond gestald moet je hem helemaal in Cruqius ophalen. Raadslid Frank Visser: “Dat is erg ver weg, zelfs een andere gemeente. De service moet beter. En sowieso moeten er meer stallingen komen want nu kun je je fiets vaak nauwelijks kwijt!” Ook een motie van PvdA, D66, Actiepartij, GroenLinks, ChristenUnie, OPHaarlem en Trots Haarlem die oproept om duidelijker te communiceren wat de regels zijn in de fietsenstalling en hoe je je verwijderde fiets terug kunt krijgen werd raadsbreed aangenomen. Tenslotte werd een motie van dezelfde partijen raadsbreed aangenomen om bij de handhaving coulance te betrachten voor fietsen die net buiten het rek of de lijnen zijn geplaatst. Visser: “Nu kan het zijn dat je je fiets goed stalt, dat er na jou iemand anders komt die jouw fiets opschuift om zijn eigen fiets er tussen te proppen en kan vervolgens jouw fiets weggehaald worden door de handhavers omdat hij 10 cm buiten de vakken staat. Dat gaat te ver”.

Lees hieronder de ChristenUnie moties die het college heeft overgenomen.

MOTIE Maatwerk is wat anders dan willekeur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 1 juni 2017,

In beraadslaging over de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte,

Overwegende dat:

In de HIOR’s Haarlem Noord en Schalkwijk op een aantal punten geen duidelijke keuzes worden gemaakt of wordt gekozen om per locatie voor de invulling te kiezen; Duidelijke uitgangspunten of richtlijnen in de HIOR’s willekeur voorkomen terwijl er ruimte blijft voor het soms broodnodige maatwerk en dat dit ook het doel is van het handboek;

Verzoekt het college de HIOR’s op de volgende punten aan te passen:

Hoofdstuk C2 “Voorkom schade door wortelopdruk” aanvullen met: “Uitgangspunt is om maatregelen te nemen die het fietscomfort voor langere duur tegen lage onderhoudskosten garanderen” Paragraaf 3.4 aanvullen met: “Bij nieuwe profielen (herprofilering) is haaksparkeren onwenselijk vanwege de verkeersveiligheid” [1] “Uitgangspunt is dat fietsoversteekplaatsen langs stads- en wijkontsluitingswegen over uitritconstructies worden geleid” en in hoofdstuk B een detaillering hiervan op te nemen; “Wanneer een fietsoversteekplaats over een stadsontsluitingsweg loopt dan ligt deze bij voorkeur op een 50 km/uur drempel met een middeneiland of wordt er een 50 km/uur drempel voor de oversteekplaats aangebracht” en in hoofdstuk B een detaillering hiervan op te nemen; In hoofdstuk B een detaillering op te nemen voor het visueel verbreden van fietsoversteekplaatsen door de blokmarkering buiten het fietspad te leggen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser

ChristenUnie

MOTIE Oren voor toegankelijkheid en verkeersveiligheid voetgangers en fietsers

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 1 juni 2017,

In beraadslaging over de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte,

Overwegende dat:

In het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) voor Haarlem Noord op veel plaatsen negatief wordt gesproken over het toepassen van oren op straathoeken en neuzen tussen parkeerplaatsen ten behoeve van bomen en afvalcontainers; Neuzen en oren op veel plekken in Haarlem Noord juist wel zijn toegepast en hun nut bewijzen; In de nieuwe Structuurvisie Openbare Ruimte de voetganger bij het verdelen van de ruimte de hoogste prioriteit krijgt; Duidelijk gemarkeerde parkeervakken een rustiger en netter straatbeeld creëren en zorgen voor een beter begaanbaar voetpad; Voetgangers (met name kinderen die kleiner zijn dan een auto) beter zicht hebben bij het oversteken als ze dat bij een oor doen; Toepassen van oren illegaal parkeren op straathoeken ontmoedigt en zo bijdraagt aan de toegankelijkheid van woonwijken voor gehandicapten die vaak voor oversteken afhankelijk zijn van verlaagde trottoirbanden op de straathoeken; Toepassen van oren op straathoeken ook bijdraagt aan de verkeersveiligheid voor fietsers;

Verzoekt het college de HIOR’s op de volgende punten aan te passen:

In HIOR-Noord visie-deel paragraaf 3.2, blz. 12 de passage: “Bandenlijn zo min mogelijk onderbreken door neuzen en oren. Alleen daar toepassen waar de straatbreedte c.q. de positie van bestaande bomen geen keus laat;” te vervangen door: “Neuzen en oren toepassen waar dat nodig is om ordentelijk parkeren te bevorderen.” In HIOR-Noord visie-deel paragraaf 3.4, blz. 17 de passage: “Asverspringingen ten behoeve van het remmen van de verkeerssnelheid zijn niet (meer) aan de orde. Op het gebied van ‘oren’ en ‘neuzen’ geldt het volgende:

• Oren en neuzen alleen als ze echt nodig zijn, dus in de smallere straten of de bestaande bomen te dicht op de rijweg;

• Eventueel enkele paaltjes op hoeken denkbaar;

• bomen in neuzen in plaats van rabatparkeren aanvaardbaar mits neus fraai wordt uitgedetailleerd met doorlopende rechte band achterlangs. Geldt ook voor containers;

• Kies buurtgewijs voor een principe-oplossing.“

te vervangen door:

“Toepassing van oren en neuzen is uitgangspunt wanneer ze bijdragen aan

ordentelijk parkeren; de begaanbaarheid van voetpaden en oversteekbaarheid van kruispunten voor onder meer mindervaliden; verkeersveiligheid door een aantoonbare snelheidsremmende werking; een betere toegankelijkheid van straten voor nood- en hulpdiensten; plaatsing van bomen of containers, mits de neuzen fraai worden uitgedetailleerd met doorlopende rechte band achterlangs;

Eventueel zijn hiervoor enkele paaltjes op hoeken denkbaar.”

en tevens dezelfde passage toe te voegen aan de HIOR-Schalkwijk;

3. In HIOR-Noord visie-deel paragraaf 2.3, blz. 9 de passage:

Dat wil zeggen dat de oorspronkelijke wegindeling veelal behouden is gebleven en niet is aangetast door bijvoorbeeld neuzen en oren

te vervangen door: Dat wil zeggen dat de oorspronkelijke wegindeling veelal behouden is gebleven zonder neuzen en oren

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser

ChristenUnie

[1] Dus niet alleen bij fietsroutes maar in het algemeen. Denk bijvoorbeeld ook aan drukke locaties zoals supermarkten en sportscholen. Maar ook in een woonstraat zonder bijzondere publieksfuncties is haaksparkeren een veiligheidsrisico. Daarom dit voorstel voor een duidelijk uitgangspunt. Als er noodzaak is voor haaksparkeren op grond van bijvoorbeeld de parkeerbalans dan blijft dat met dit uitgangspunt mogelijk maar dan moet het wel gemotiveerd worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.