Nieuws van politieke partijen in De Ronde Venen over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Vertrek Seniorenpartij uit de coalitie

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks SGP VVD CDA De Ronde Venen 30-09-2019 12:20

Zoals u vorige week uit de lokale kranten hebt kunnen lezen, is op zondag 15 september de Seniorenpartij uit de coalitie gestapt. Vier dagen later kondigden de overige coalitiepartijen aan met z'n drieen door te zullen gaan. Wij vonden dat hier een raadsdebat over gehouden zou moeten worden. Het enige middel dat een raadslid daarvoor heeft, is een "Verzoek tot Interpellatie". Dat verzoek hebben we dus ingediend en op ons initiatief is in de raad van 26 september dus een debat over deze kwestie gehouden. Wim Stam heeft dat als volgt toegelicht.

Maandag 16 september, vroeg in de ochtend, werd ik gewaar dat de Seniorenpartij uit de coalitie was gestapt, door een mailtje van een lokale journalist om een reactie. Donderdagavond  vernam ik dat de overgebleven coalitiegenoten hadden besloten met z'n drieën verder te gaan, via een persbericht.

Dat was het dan, alsof het een onbetekenend detail in de gemeentepolitiek is, dat één van de vier coalitiepartijen, nota bene de grote winnaar van de verkiezingen, met - overdrachtelijk - slaande deuren de coalitie uitstapt. Geen lijmpoging, geen consultatie van andere partijen, geen overleg over een eventueel andere deelnemer. Maar ook geen openbaar debat over de ontstane situatie. De ChristenUnie-SGP vindt dat niet gepast. Vandaar ons verzoek voor een interpellatie.

Wij hebben daarbij de volgende vragen.

1) De Seniorenpartij heeft in haar persbericht forse beschuldigingen geuit, met name aan het adres van het CDA en de RVB, maar ons is de motivatie en onderbouwing niet duidelijk. Kan de Seniorenpartij daar toch wat meer duiding op geven.

2) We hebben de indruk dat het al langer niet boterde in de coalitie. Welke acties hebben de overige coalitiepartijen (en met name het CDA als grootste fractie) ondernomen om dit vertrek uit de coalitie te voorkomen?

3) in dat licht ook: in hoeverre hadden de coalitiegenoten feitelijk van de Seniorenpartij dan wel haar wethouder mevrouw Becker al afscheid genomen gezien de uitspraken van VVD-raadslid Van Olden in de commissie van woensdag 11 september over gebrek aan "Leiderschap". Wij kregen eerlijk gezegd wel een naar deja-vu gevoel op grond van onze ervaringen in 2013 en 2016 met coalitiegenoten in deze gemeente.

4) Wat heeft de huidige coalitiepartijen bewogen geen enkel overleg met ander fracties te voeren over die situatie dan wel geen andere fractie te benaderen over eventuele deelname aan de coalitie ter vervanging van de Seniorenpartij? Daarbij is het overigens interessant dat deze partijen op donderdag de 19e een persverklaring hebben gegeven, maar dat de bijlage met de nieuwe portefeuilleverdeling kennelijk twee dagen eerder al gereed was (gedateerd 17 september).

5) Welke motivatie heeft het college dan wel de coalitie ten aanzien van de herverdeling van de portefeuilles. Het valt ons bijvoorbeeld op dat "kunst en cultuur" enerzijds en "erfgoed" anderzijds nu bij twee verschillende portefeuillehouders terecht is gekomen. Saillant omdat onder andere D66 in de commissie bij de behandeling van de Kunst- en cultuurnota (ook van mevrouw Becker) nog sterk bepleitte Erfgoed er maar uit te schrappen.

 

Aanvullend werden door RVB (mede namens Lijst 8 Kernen) en PvdA/GroenLinks nog vragen gesteld over de status van het coalitieakkoord en waarom de coalitie denkt het nu wel met drie wethouders af te kunnen.

Vanuit de Seniorenpartij werd aangegeven dat per abuis en in de haast een verkeerd persbericht was uitgestuurd waardoor er onnodige verwarring was ontstaan over de rol van onder andere D66 en RVB. De heer Luijben maakte daar excuses voor, maar gaf wel een uitleg hoe men tot de keuze is gekomen om uit de coalitie te stappen. Dat had vooral te maken met de bejegening van mevrouw Becker door zowel oppositie als coalitiepartijen.

Vanuit de coalitie gaf de raadslid Rouwenhorst een (naar ons oordeel nogal nietszeggende) reactie op de vragen. Refererend aan de goede sfeer en samenwerking tussen de drie overige partijen, wens tot snelle besluiten en geen bereidheid bij de Seniorenpartij tot overleg (wat de heer Luijben bevestigde) verdedigde hij het ontbreken van overleg met andere fracties en keuzes die verder gemaakt zijn. Wim Stam heeft in een afrondende reactie (het recht van de interpellant) aangegeven de reactie op onderdelen ongeloofwaardig te vinden en het vermoeden te hebben, dat de drie huidige coalitiepartijen al langer hierop voorbereid waren.

 

Artikel 38 (Reglement van Orde van de gemeenteraad De Ronde Venen) Interpellatie

1. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.

2. De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.

3. De interpellant voert niet meer dan tweemaal het woord, de overige leden van de raad, de burgemeester en de wethouders niet meer dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof geeft.

PvdA/GroenLinks De Ronde VenenTot ...

GroenLinks GroenLinks PvdA De Ronde Venen 03-10-2017 19:49

Veiling Legakkers

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP D66 PvdA De Ronde Venen 30-03-2017 07:16

Een paar weken geleden is de veiling van 44 legakkers op de vinkeveense plassen aangekondigd. Niet iedere fractie is daar blij mee en dus werd door D66 een interpellatie hierover aangevraagd. Een interpellatie is een middel om een urgent onderwerp in de raad te bespreken zonder dat er een concreet raadsvoorstel is.

D66 en de PvdA/GroenLinks/lokaalSociaal zijn van mening, dat de veiling uitgesteld moet worden tot het nieuwe bestemmingsplan voor het plassengebied is vastgesteld. Hoofdreden hiervoor is, dat op verschillende legakkers nu bouwsels (schuurtjes, etc…) staan, soms al vele jaren geleden, wat illegaal daar is neergezet, maar waar nooit op is gehandhaafd. Beide partijen vrezen, dat nieuwe kopers dat dan ook zullen gaan doen.

De wethouder heeft aangegeven, dat er verschillende voorwaarden in de koopovereenkomsten komen te staan, waaronder een boetebeding, die de kans hierop feitelijk nul maken. Ook wordt er gewerkt met een anti-speculatie beding, dus ook die weg wordt afgesneden. Naar het oordeel van de wethouder is nu verkopen, van vooral de akkers die dreigen te verdwijnen, nodig om deze te behouden.

De ChristenUnie-SGP steunt deze lijn. Wachten tot het bestemmingsplan er is, wat mogelijk nog wel twee jaar kan duren, zou inderdaad kunnen betekenen dat een aantal kwetsbare akkers dan niet meer te redden zijn.

Een motie van D66 en PvdA/GroenLinks/lokaalSociaal om de veiling uit te stellen, haalde het niet. Curieus was wel, dat de coalitie het nodig vond om ook een motie in te dienen, waarin wordt uitgesproken in te stemmen met de veiling en waarin het college wordt opgedragen de raadsleden die in het algemeen bestuur van het recreatieschap zitten, mee te geven in overeenstemming met da het raadsbesluit te handelen. Een bedenkelijke motie, omdat twee van de drie raadsleden in het recreatieschap de veiling niet steunen. Dit toont wel aan, dat raadsleden in een algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling onverstandig is. Bij de toekomstige voorzetting van het recreatieschap zal dit dus anders moeten worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.