Nieuws van politieke partijen in Noordoostpolder inzichtelijk

12 documenten

Betere afvalscheiding | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Noordoostpolder 29-01-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 27 januari stond afvalscheiding op de agenda. Voorstel van het college is om in te zetten op een nieuw betaalsysteem; het recycletarief. Ook vroeg het college aan de raad om in te stemmen met het doel van 60 kg restafval per persoon per jaar in 2025. Samen met anderen dienden we twee voorstellen in voor nog betere afvalscheiding.

 

Als GroenLinks Noordoostpolder zijn we erg blij met het voorstel van het college. Wij staan achter het principe dat de vervuiler betaald en zijn daarom voorstander van het 'recycletarief' wat inhoud dat we gaan betalen voor elke keer dat de grijze container word geleegd. Ons voormalig raadslid Judo Bakker heeft hier tien jaar geleden al voor gepleit.

 

Tijdens de raadsvergadering hebben we twee voorstellen ingediend om afvalscheiding verder te verbeteren. Samen met de CU/SGP dienden we een amendement in om, als ambitie toe te voegen dat we in 2030 gemiddeld op 30 kg restafval per persoon per jaar gaan uitkomen. Deze 30 kg is de doelstelling die het Rijk voor 2025 hanteert, daarom lijkt ons dit voor 2030 zeker haalbaar.

Het amendement is met 16 stemmen voor en 13 stemmen tegen aangenomen. Lees hier het persbericht

 

Het tweede voorstel was een motie die we samen met het CDA indiende. Met deze motie pleitten we voor gescheiden afvalbakken in het centrum van Emmeloord. De gemeente kan het goede voorbeeld geven door afvalscheiding ook in de openbare ruimte te faciliteren. Volgens ons heeft het daarnaast een stimulerende werking op mensen om thuis en op hun werk ook beter te gaan scheiden.

De motie werd met 26 stemmen voor en 3 stemmen tegen aangenomen. Lees hier het persbericht

Het voorstel van het college is ook met ruime meerderheid aangenomen. Daarmee gaat het voorstel nu verder uitgewerkt worden. In het najaar besluiten we verder over de invoering.

Beschouwing Programmabegroting | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks Noordoostpolder 11-11-2019 00:00

We moeten kiezen

Dat is de eerste zin in de programmabegroting.

We moeten kiezen, want het budget is beperkt en de uitdagingen zijn groot.

De laatste tijd is er in de media een zin die hier erg op lijkt.

‘Niet alles kan.’

Dat is de titel van het rapport van de commissie Remkes over de stikstofcrisis.

Niet alles kan, want de grenzen van de natuur zijn bereikt.

 

We moeten dus keuzes maken.

Keuzes die hun invloed zullen hebben op de toekomst.

Niet alleen de nabije toekomst, maar ook de vele jaren daarna.

 

Als GroenLinks kiezen we voor:

 

Het Klimaat

Voor het klimaat zijn de komende tien jaar bepalend voor het wel of niet halen van de 2 graden doelstelling. Lokaal doen we al veel, maar toch is het nog steeds niet genoeg. De opgave is groot en de tijd dringt. Woonwijken en bedrijventerreinen zullen gasloos worden. Daarom willen we de komende jaren geld investeren in het ontwikkelen van een sociale wijkaanpak en het aantrekken van voldoende personeel om met bewoners in gesprek te gaan.

 

Circulaire economie.

Grondstoffen raken uitgeput en de winning is steeds schadelijker. Onze economie vormen we daarom om van een weg-werp-maatschappij naar een circulaire economie. Dit is een enorme uitdaging waar we nog maar net aan begonnen zijn. Wij willen daarom investeren in een goed economisch programma dat ons lokale bedrijfsleven ondersteunt en stimuleert. We willen investeren in het sluiten van ketens, in innovaties, in productontwikkeling. Dit is de nieuwe economie en hier liggen de nieuwe kansen. Wij verwachtten dan ook dat de verkenning die nu in de begroting wordt genoemd zal leiden tot het opnemen van circulaire economie als ambitie, zoals beoogd met de aangenomen motie tijdens behandeling van de perspectiefnota.

 

Ontwikkelingsmogelijkheden van inwoners

We willen investeren in mensen.

In het terugdringen van armoede, het bestrijden van eenzaamheid en In goede zorg die dicht bij huis word georganiseerd. Wij willen investeren in integratie van nieuwe nederlanders, in goed onderwijs en in mogelijkheden van onze jeugd om zich te ontplooien. In sport en cultuur die toegankelijk is voor iedereen.

Wij willen investeren in de mogelijkheid van mensen om op een goede manier aan onze samenleving mee te kunnen doen.

 

Kiezen voor wat je belangrijk vind is niet zo moeilijk.

Kiezen wat je moet laten is veel moeilijker.

 

Daarom een paar keuzes.

 

liever energieneutraal en circulair bouwen, dan een golfslagbad

Liever een hoge biodiversiteit dan onkruidvrije perken

Liever meer groen in de wijk dan overal voldoen aan de parkeernormen

Liever investeren in sociale cohesie dan het moeten bestrijden van eenzaamheid

Liever goede banen waar mensen zich voor in willen zetten, dan iedereen verplicht aan het werk

Liever investeren in integratie dan naast elkaar leven

Liever milieuproblemen nu oplossen, dan onze kinderen met ‘de rekening opzadelen’ onze shit opzadelen.

 

We moeten kiezen en niet alles kan.

Als GroenLinks kiezen we daarom voor de lange termijn. 

Voor mensen en voor duurzaamheid.

Algemene beschouwing | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks Noordoostpolder 08-07-2019 00:00

We leven in bijzondere tijden.

De samenleving om ons heen veranderd in snel tempo.

En wij als politiek moeten ons daarop aanpassen, midden in de samenleving staan en ons beseffen dat wij zelf ook niet alle antwoorden hebben.

Onze samenleving veranderd en is steeds ingewikkelder geworden. Voor sommige mensen TE ingewikkeld. Door digitalisering is er nu zo’n overload aan informatie dat een deel van de mensen niet meer goed mee kan komen. Wij vinden het van groot belang dat iedereen mee kan doen. Een belangrijke sleutel daarvoor is taal, daarom willen we dat daar goed op wordt ingezet. Niet door een taaleis met sancties voor asielzoekers. Maar ondersteuning van iedereen die laaggeletterd is, voor alle bewoners die moeite hebben met lezen en schrijven.

Wij constateren dat eenzaamheid steeds vaker voorkomt in onze individualistische samenleving. Wij willen dat er meer aandacht gaat naar onze eenzame inwoners zodat dit afneemt. Buurthuizen en andere instanties willen we faciliteren bij het bestrijden van eenzaamheid door hen de mogelijkheid te geven hier extra mankracht voor in te zetten.

Ook de zorg is steeds complexer geworden. Daarom zijn we onze aanpak aan het veranderen, van genezen naar preventie. Het voorkomen van problemen is altijd de meest effectieve oplossing, die ook het meest recht doet aan mensen. Bij problemen in het gezin, bij kinderen en bij ouderen moet breed gekeken worden waar de zorgvraag vandaan komt en dit moet zo snel mogelijk worden gesignaleerd. Wij kiezen voor maatwerk per gezin. Denken buiten de kaders is daarbij toegestaan.

Wij pleiten ervoor dat op alle onderdelen van het sociale beleid goed samen wordt gewerkt om zo een integraal beleid te krijgen. Een écht integraal beleid. Dat passend is bij de complexiteit van de samenleving.

Onze samenleving veranderd

En dat is maar goed ook. Want we staan voor de uitdaging om de impact die we als samenleving hebben, binnen de ecologische grenzen van de aarde te brengen. Want we veranderen het klimaat, zorgen voor vervuiling, voor uitputting van grondstoffen en voor verlies van plant en diersoorten.

Lokaal dragen we bij aan deze problemen. Laten we daarom, meer dan we nu doen, bijdragen aan de oplossingen. Want die zijn er in overvloed.

We willen snelheid houden met het ontwikkelen EN het uitvoeren van de wijkaanpak om stap voor stap alle gebouwen in onze gemeente van het aardgas te halen. Dit is een grote opgave! In het Nederlandse klimaatakkoord wordt het ‘de grote verbouwing’genoemd. 

Wij willen een juiste balans tussen snelheid en zorgvuldigheid. Bewoners moeten mee kunnen praten en inbreng hebben, en tegelijk moeten we  keuzes durven maken en doorpakken. Ook wanneer het even moeilijk wordt.

Onze samenleving veranderd. En onze economie en landbouw zullen mee veranderen. Kringlooplandbouw en de circulaire economie zullen steeds meer leidend worden voor onze economie. Het Rijk heeft richting en kaders bepaald. Aan ons om deze uitdagingen op te pakken en de kansen die dit biedt te benutten.

We zullen straks een motie indienen waarmee we het college verzoeken (en wethouder Wijnants uitdagen) om circulaire economie als ambitie op te nemen in het programma economische ontwikkeling.

Onze samenleving verandert. En wij als politiek moeten ons daarop aanpassen, midden in de samenleving staan en ons beseffen dat wij zelf ook niet alle antwoorden hebben.

Het meedoen-pakket | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks D66 Noordoostpolder 15-03-2019 00:00

GL en D66 missen in het stuk over het Meedoen-pakket 2018 hoe we onze inwoners bereiken voor wie deze regeling bedoeld is. In deze doelgroep is een grote groep laaggeletterd, en juist deze doelgroep moet bereikt worden.

Uit onderzoek blijkt dat in onze gemeente 19% van de inwoners laaggeletterd is en dat is ruim 3% meer dan landelijk. We hebben het dus over 1 op de 5 inwoners die laaggeletterd zijn. Wij willen dan ook dat de communicatie naar onze inwoners op die manier wordt gedaan dat deze voor iedereen begrijpelijk is.

Volgens GL/D66 is het dan ook van belang dat de afdeling communicatie van de gemeente NOP hiermee aan de slag gaat. Wij kiezen voor deze aanpak omdat wij willen dat dit voor alle communicatie vanuit de gemeente moet gaan gelden, zowel in de krant, als briefwisseling en digitale dienstverlening en niet alleen voor wat betreft dit onderwerp.

Als wij willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving is het van groot belang dat we de informatie naar onze inwoners voor iedereen begrijpelijk maken. Zowel schriftelijk als gesproken tekst en met verhelderend plaatjes. Ook telefonisch of persoonlijk contact met de inwoners hoort daarbij. Dit om er zeker van te zijn dat de informatie die voor onze inwoners bestemt is door iedereen wordt begrepen.

 

Wij willen dus een integraal beleid voor heldere communicatie. Verder is het ook van belang dat alle partijen hierbij worden betrokken, ook de laaggeletterden zelf. Zij krijgen niet de aandacht die ze verdienen, zeker omdat deze mensen, vaak door schaamte voor hun laaggeletterdheid, al tot een kwetsbare groep behoren.

Wij willen een toezegging van de wethouder dat we hier met de meedoen-regeling mee beginnen en dat we het integraal beleid gaan ontwikkelen.

Als het college ons een toezegging wil geven dat zij hiermee aan het werkt gaat hoeven wij hier geen motie voor in te dienen.

 

NB:

De toezegging hebben we van het college gekregen.

ONS Motie kaderstelling en (financieel)controleren Centrumontwikkeling haalde het niet

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder D66 PvdA Noordoostpolder 05-03-2019 08:48

Een meerderheid van de Raad, op SP, ONS, PvdA en D66 die de Motie van ONS wel steunden, vinden het prima dat ze geen extra controle (financiele)informatie krijgen inzake de ontwikkeling Centrumplannen Emmeloord.

Een meerderheid van de raad vindt dat ze voldoende in control is m.b.t de financiele ontwikkeling van Emmelorod Centrum. Dat terwijl zelfs wethouder (Haagsma PU) niet aan kon geven hoe de financiele barometer ervoor staat.

Betoog fractievoorzitter Berthoo Lammers

Voorzitter, laat ik voorop stellen dat de ONS fractie de centrumplan ontwikkelingen in grote lijnen steunt. Na de aanname van het OPP in 2017 kunnen we eindelijk na 15 jaar echt aan de slag en dat zien we ook gebeuren. Daar mogen we trots op zijn.

Het belangrijkste is dat we als raad een paar zaken hebben vastgesteld.

Namelijk een OpenPlanProces met daaruit voortvloeiend:

Het Beeldkwaliteitsplan

Het Stedebouwkundigplan

De Programmaexploitatie

Uitwerkingsagenda

Daarbij vermeldend dat het oude Gvvp en rapport Seinpost (2016) belangrijke onderleggers zijn waarop voornoemde keuzes zijn gemaakt. Rapport Seinpost 2016 wordt door het college als onderlegger gebruikt voor de programmaexploitatie.

MOTIE I

Maar We weten niet:

Wat de uiteindelijke financiële consequenties van het handelen van het college zijn. Het enige kader wat de raad heeft meegegeven is….. tot 4 miljoen…. En niet meer. En daarover zei het college in december in de commissie…. Daar mag u dan  in 2027 over oordelen of wat van vinden.

De ONS fractie heeft hier ernstige vraagtekens bij gesteld.

Een raad die kaderstellend is, die controlerend moet zijn, maar pas in 2027 er wat van mag vinden is onaanvaardbaar. ONS wil niet een nieuwe raad en college met mogelijke financiële consequenties opzadelen. Die les hebben we genoeg geleerd.  We moeten tussentijds kunnen monitoren.

Daarbij komt Voorzitter, de raad kan dat niet toestaan want we hebben het rekenkamerrapport “EMMELOORD CENTRUM CENTRAAL,” (ONDERZOEK NAAR DE FINANCIELE BEHEERSING VAN HET CENTRUMPLAN.) En een rekenkameronderzoek Grote Projecten vastgesteld

Ten aanzien van de voorliggende ONS/SP motie KADERSTELLING EN CONTROLE inzake ontwikkeling Emmeloord Centrum lees ik u 2 adviezen voor uit dat het eerste Rekenkamerrapport

1

De gemeenteraad wordt aanbevolen de komende jaren scherper/kritischer te zijn op onder- en overschrijdingen op deze (geactualiseerde) raming.

Tevens wordt aanbevolen om heldere afspraken te maken over de tussentijdse meldingsplicht van de projectwethouder aan het college en de gemeenteraad aangaande onder- /overschrijdingen.

Naar de mening van ONS kan dat dus niet achteraf als we de rekening gepresenteerd krijgen.

2

Aanbevolen wordt om nieuwe projecten in het centrum ten behoeve van de transparantie en eenduidigheid niet meer toe te voegen aan de grondexploitatie van Emmeloord Centrum, maar apart te houden (inclusief de financiering).

Ook rekenkameronderzoek grote projecten is duidelijk

C5. Hoewel raad door het college over grote projecten wordt geïnformeerd, ontbreekt het voor de raad over een overzicht van het projectverloop. Dit bemoeilijkt zijn controlerende rol.

Toelichting: Wij constateren dat het college in de praktijk de grote projecten binnen de gestelde kaders uitvoert en de raad betrekt op momenten dat wijzigingen ten opzichte van deze kaders optreden. Echter, doordat gestructureerde en periodieke voortgangsrapportages ontbreken, kan de raad deze besluitvormingsmomenten niet in een groter geheel plaatsen en schaadt dit de onderlinge relatie. Voor raadsleden ontstaat zodoende het gevoel dat ze geen grip hebben. Dit patroon bemoeilijkt tevens het uitvoeren van de controlerende rol door de raad.

Deze adviezen hebben wij als raad bij de vaststelling van het voornoemde RKC rapporten overgenomen. Door hiermee akkoord te gaan hebben we de kaders als raad t.a.v centrumplan geschept.

We getracht te vertalen naar MOTIE 2019-03-11 Kaderstelling en controle.

Motie kaderstelling en controleren

De PvdA-NOP wenst de inwoners van ...

PvdA PvdA Noordoostpolder 24-12-2018 11:16

De PvdA-NOP wenst de inwoners van Noordoostpolder prettige kerstdagen en een gelukkig 2019. Wij bedanken onze kiezers en inwoners die ons het vertrouwen hebben gegeven om jullie te mogen vertegenwoordigen als volksvertegenwoordiger. Ook in 2019 zijn wij weer dienstbaar aan Noordoostpolder.

Het meedoen-pakket | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks D66 Noordoostpolder 13-11-2018 00:00

GL en D66 missen in het stuk over het Meedoen-pakket 2018 hoe we onze inwoners bereiken voor wie deze regeling bedoeld is.

In deze doelgroep is een grote groep laaggeletterd, en juist deze doelgroep moet bereikt worden. Uit onderzoek blijkt dat in onze gemeente 19% van de inwoners laaggeletterd is en dat is ruim 3% meer dan landelijk. We hebben het dus over 1 op de 5 inwoners die laaggeletterd zijn. Wij willen dan ook dat de communicatie naar onze inwoners op die manier wordt gedaan dat deze voor iedereen begrijpelijk is. Volgens GL/D66 is het dan ook van belang dat de afdeling communicatie van de gemeente NOP hiermee aan de slag gaat. Wij kiezen voor deze aanpak omdat wij willen dat dit voor alle communicatie vanuit de gemeente moet gaan gelden, zowel in de krant, als briefwisseling en digitale dienstverlening en niet alleen voor wat betreft dit onderwerp. Als wij willen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving is het van groot belang dat we de informatie naar onze inwoners voor iedereen begrijpelijk maken. Zowel schriftelijk als gesproken tekst en met verhelderend plaatjes. Ook telefonisch of persoonlijk contact met de inwoners hoort daarbij. Dit om er zeker van te zijn dat de informatie die voor onze inwoners bestemt is door iedereen wordt begrepen. Wij willen dus een integraal beleid voor heldere communicatie. Verder is het ook van belang dat alle partijen hierbij worden betrokken, ook de laaggeletterden zelf. Zij krijgen niet de aandacht die ze verdienen, zeker omdat deze mensen, vaak door schaamte voor hun laaggeletterdheid, al tot een kwetsbare groep behoren. Wij willen een toezegging van de wethouder dat we hier met de meedoen-regeling mee beginnen en dat we het integraal beleid gaan ontwikkelen. Als het college ons een toezegging wil geven dat zij hiermee aan het werkt gaat hoeven wij hier geen motie voor in te dienen. NB: De toezegging hebben we van het college gekregen.

2018-5-Coalitieakkoord

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder CDA Noordoostpolder 25-05-2018 15:14

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist bovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma 2018-2022

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist bovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

Reactie ONS op Collegeprogramma 2018-2022

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder CDA Noordoostpolder 22-04-2018 23:07

ONS Noordoostpolder

Reactie Coalitieprogramma

ALGEMEEN

ONS zou zich als politieke partij Onvoorspelbaar hebben gehandeld en als partij een onjuist mensbeeld hebben.

ONS herkent zich daar absoluut niet in en vindt het onverantwoord en ongefundeerd/ om zonder onderbouwing met feiten en zonder enige kwantitatieve duiding deze terminologie als kwalificatie op te nemen in haar eindreportage. ONS distantieert zich ook voor dat deel van het informatierapport.  Dat wilde ik namens mijn fractie gezegd hebben .

Geachte voorzitter van de Raad, Raad en College,

Voor ons ligt het coalitieakkoord.

Een akkoord dat inwoners, ondernemers, de interne organisatie, uitnodigt om vraagstukken op te pakken die de leefbaarheid aangaan.

Een coalitieakkoord op hoofdlijnen om de “Nieuwe Politiek” voor te zetten.

Het akkoord geeft een richting aan maar geen pasklare oplossingen. Zo schrijven de stellers.  Dat biedt weliswaar ruimte aan de raad maar het ware goed geweest om ook de problemen die op ons afkomen ook goed te benoemen.

Er wordt veel overgelaten aan

…de inwoners

…de ondernemers.

.. samen met de raad… en dat laatste is een boeiend gegeven.

Want voorzitter, de raad stelt de kaders vast.

We verwachten dan ook van dit nieuwe college –omdat er zoveel open einden zijn op de problemen die op ons af komen – dat zij veel voorstellen zal doen die vergezeld zullen gaan van notas die kaderstellend zijn waarover de raad zich kan buigen over de kwantiteit van besluitvorming.

Dat betekent dat we na vanavond niet per definitie een 19 -10 situatie hebben maar dat de raad in zijn geheel ook aan zet blijft en zijn eigen keuzes in de breedte durft te maken waarbij niet de aantal coalitiezetels als startend fundament dient maar dat er politiek bedreven wordt vanuit de gedachte wat goed is voor de samenleving en waarbij er dus ook afwegingen kunnen plaatsvinden die contrair kunnen zijn aan de wensen waarop het college haar beleid wenst uit te voeren.

Ik zou dat namens mijn fractie van harte toejuichen.

Voorzitter, breed in den lande zie je de rol van de raad veranderen. Dat vraagt die akkoord ook van de raad.

Mijn fractie kijkt meer uit naar een raad die politiek bedrijft in de vorm van een “een dialoog” dan een “debat”. Met dat laatste is er in deze raad in het verleden weinig succes geboekt.

Ik vertrouw er dan ook op dat de partijen in deze raad een open dialoog aan gaan waarbij de uitkomsten niet per definitie vooraf afgekaderd zijn. Dat geldt ook bij de toepassing van de omgevingswet die op ons af komt. Voor ons als raad betekent dit een nieuwe veranderende rol. Minder bevoegdheden, meer sturen op hoofdlijnen en meer in dialoog met de samenleving. De raad moet daar wel mee aan de slag.

Ook op zorg wordt na decennia van standaardisering meer maatwerk gevraagd. Dit College kiest ook voor voortzetting van het maatwerk op diverse terreinen en opteert voor het toepassen van maatwerkbudget. Wij juichen dat toe, maar maatwerk kan ook buiten de financiële kaders geraken.

Hoe ver gaan we daarin Hoe ziet het college de toepassing hiervan op jeugdzorg, ouderenzorg, welzijn etc. etc.

Voorzitter

Er is sprake van participatieve democratie. Hoe verhoudt zich dat binnen onze raad met de representatieve democratie. Welke ruimte biedt het college ons hierin en welke rol pakken wij als raad op?

Steeds meer zaken worden op sublokaal niveau geregeld (wijk en dorp en stadsniveau) of in sommige gevallen juist ovenlokaal.  Hoe verhouden wij ons als raad binnen de handreiking die het college doet om samen met de raad, inwoners en ondernemers op te trekken. Dat is ook een vraag die wij ons als kaderstellend en controlerend raadslid aan ons zelf zouden moeten stellen.

Mogelijk kan onze griffier hier een begeleidende rol in betekenen.

Voorzitter

Graag hoor ik dan ook van het CDA hoe zij de rol van de raad het komende jaar ziet.

Voorzitter

Toch blijven er problemen over die we niet aan de markt kunnen overlaten maar die actie vragen van dit college.

Denk aan

-Integratieproblematiek te weten op taal.  (Polen hoeven geen taalcursus te volgen terwijl we dat wel vragen van onze nieuwkomers)

-De nog niet gedefinieerde oplossingen om re-integratieproblemen op de arbeidsmarkt te beteugelen.

-Onze positie als Noordoostpolder buiten haar regio. Hoe gaan wij samenwerken in en met de regio.

-Denk daarbij bij de uitvoering van het centrumplan. Wat als het college de mogelijkheid wil benutten om de bestaande afspraken open te breken en wat is dan onze rol hierin. Wat is dan uw rol als coalitiepartij hierin?

- Het inspelen op de komst van de Luchthaven Lelystad en de mogelijkheden die dat onze polder kan bieden.

_hoe gaat dit college invulling geven aan de participatie in het windmolenpark. U had het al beloofd op eind 2017. Nog steeds is het niet rond! Wat gaat u doen.?

-Het anticiperen op de problematieken die gepaard gaan met de vergrijzing van onze bevolking op wonen/zorg etc.

En de grote problematiek va de jeugdzorg en het armoedebeleid.

Dit college wil Maatwerkbudget ter beschikbaar stellen. Enige indicatie wat de kosten daarvan zijn is er niet.

U daagt u zelf uit om mensen die in een armoedesituatie zitten eruit te halen. Wat, en hoe gaat u om met de schulden die mogelijk zijn opgebouwd? Valt dat onder passend organiseren, neemt u die op zich? Kortom waar eindigt de hulp in daden.

College u schrijft:

Inwoners moeten worden uitgedaagd.

En ik lees:

“we stimuleren en inspireren inwoners en ondernemers om met nog meer initiatieven te komen, daar denken we graag in mee.”

College waar denkt u aan? Hoe dan? Wat verwacht u?

We passen met verschillende manieren van werken toe bij passend organiseren.

We laten ons graag uitdagen als een groep inwoners denken dat ze een taak beter, goedkoper of efficiënter kunnen uitvoeren.

College waar denkt u aan? Wat verwacht u?

Meer dan 50 miljoen – de helft van onze gemeentelijke begroting – gaat op aan de besteding voor Zorg.

Dat vraagt op alle terreinen verantwoord budgetteren.

46.000 inwoners 53 miljoen per jaar aan zorg. De helft van onze begroting. Een onwaarschijnlijk hoog bedrag. Hoe gaat het college dit beteugelen als u maatwerk wilt blijven leveren als u wilt dat iedereen ook zonder een beschikking zorg moet kunnen krijgen zoals u schrijft op bladzijde

Kortom voorzitter,

We kijken wel met vertrouwen naar dit collegeakkoord, maar zien ook een belangrijkere rol voor de raad weggelegd. Daaraan mee te werken is een uitdaging die wij van harte aangaan.

Dank voor uw aandacht.

Berthoo Lammers,

Fractievoorzitter ONS

Boeiend artikel. Daarom staat ...

PvdA PvdA Noordoostpolder 24-03-2018 10:49

Boeiend artikel. Daarom staat PvdA-NOP voor de sociaal democratie zoals het hoort. Niets geen neoliberale koers in NOP.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.