Nieuws van ChristenUnie in De Ronde Venen inzichtelijk

16 documenten

Jeugdverordening

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 30-01-2023 09:18

In 2020 is voor het laatst deze verordening vastgesteld. In een verordening worden de (juridische) spelregels vastgelegd hoe de gemeente (in dit geval) hulp bij jeugdzorg biedt. Omdat toen werd afgesproken na 2 jaar te evalueren, kwam het college nu met een aangepaste verordening. De meeste aanpassingen hadden betrekking op wetswijzigingen. Overigens, het jeugdbeleidsplan, ook uit 2020, wordt later dit jaar geëvalueerd. Hoewel het veelal technische wijzigingen zijn, viel er toch wel het nodige over te zeggen. Dit is onze inbreng in de raad van 26 januari geweest.

We hebben een behoorlijk intensieve behandeling gehad, zowel technisch als politiek, over deze verordening. Maar dat is goed, want het gaat ergens over. Het raakt de belangen van vele jongeren in onze gemeente en hun ouders.

We hebben bij die behandeling nogal een punt gemaakt van het Familiegroepsplan, en niet voor het eerst, want bij eerdere besprekingen over het jeugdbeleid en de bijbehorende verordening, hebben we daar ook telkens aandacht voor gevraagd.

En dat doen we, omdat dit instrument niet voor niets in de wet staat. Het geeft het gezin namelijk de regie over hun eigen situatie, de problematiek die speelt en hoe dat opgelost moet worden. Soms bekruipt ons wel eens het gevoel dat dit bij de gemeente niet goed begrepen wordt en deze gemeente vooral gewoon haar eigen hulpplan of ondersteuningsplan, of welke naam u er aan wilt geven, belangrijker vind. En dat vinden wij niet. Daarom bij deze de oproep om het familiegroepsplan wel serieus te nemen.

Ten aanzien van de evaluatie is toegezegd “Eventuele opmerkingen rondom de verordening jeugdhulp worden hier uiteraard bij meegenomen.”. Toch lijkt het ons goed om bij de inwoner ook expliciet navraag te doen of zij in het hulpverleningstraject tegen knelpunten zijn opgelopen op grond van de verordening of het beschikking traject. Zeker met het oog op de strikte bepalingen rondom het PGB. Kan de wethouder dat toezeggen?

Dan nog iets over de klachtenafhandeling. In de beantwoording van begin deze week lees ik “De klachtencoördinatoren krijgen de klachten in cc, het origineel gaat meestal naar degene op wie de klacht betrekking heeft of naar de leidinggevende”.  Daar ben ik nogal van geschrokken. Het lijkt erop alsof de afhandeling van de klacht wordt overgelaten aan degene over wie de klacht is ingediend. Tja, dan snap ik wel dat er weinig klachten worden ingediend. Daarbij, dit staat haakt op de tekst in de klachtenregeling: “Uw klacht wordt behandeld door de klachtencoördinator(en). Hij (of zij) neemt binnen 2 werkdagen telefonisch contact met u op” en vervolgens kijkt de klachten coördinator of dit snel door bv een goed gesprek is op te lossen. Zo niet, dan volgt een proces in vijf stappen onder regie van die klachten coördinator. Dus wat is nu de praktijk? Zoals het in de regeling staat? Of zoals het in de beantwoording van begin deze week is verwoord? Graag een uitsluitsel hierover.

Naschrift: de wethouder gaf aan, naar aanleiding van onze aandacht voor het FGP, daar nog eens naar gekeken te hebben en beter te begrijpen wat wij bedoelen. Het FGP zal zeker serieus genomen worden. Bij de evaluatie van het jeugdbeleid zullen ook betrokken inwoners bevraagd worden, ook over de werking van de verordening. Ten aanzien van de klachtenregeling heeft de wethouder de technische beantwoording verduidelijkt; bij het daadwerkelijk indienen van een klacht (mondeling of schriftelijk) wordt wel de regeling gevolgd. Alleen als iemand in een gesprek zegt, niet tevreden te zijn over de gang van zaken, probeert men het in een goed gesprek op te lossen. Wat een normale gang van zaken is.

Teleurstellende reactie college op plan tijdelijke woningen

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 15-05-2020 12:17

Begin april heeft de ChristenUnie-SGP vragen gesteld aan het college over een plan voor 480 tijdelijke woningen. De reactie van het college hierop vinden wij ronduit teleurstellend. Terwijl honderden jonge starters zitten te springen om betaalbare huisvesting, lijkt dit college die noodkreet niet erg serieus te nemen.

Het college stelt dat “er in Mijdrecht en Wilnis tot 2030 voldoende woningbouwlocaties beschikbaar zijn om in onze lokale woningbehoefte te voorzien” maar gaat daarbij volledig voorbij aan het soort woningen waar behoefte aan is. Vooralsnog bouwen we alleen het eerste deel van Marickenzijde vol met woningen die voor starters onbetaalbaar zijn. En voor het tweede deel moeten de plannen nog uitgewerkt worden, terwijl jonge mensen juist nu een betaalbaar huis zoeken.

Daarbij is het argument over de verkeersdruk wat ons betreft nogal ver gezocht, per slot van rekening wordt in diezelfde omgeving de komende jaren nog ca 500 woningen toegevoegd. Voor dat dit zover is kan het nog jaren duren, terwijl we hier over een tijdelijk project praten.

Het meest bizarre argument is wat ons betreft het antwoord op onze vraag of het college dit project als kansrijk ziet. De reactie is “Gelet op het bovenstaande zijn er wel bedenkingen bij de noodzaak van dit initiatief en meerwaarde hiervan op de lange termijn”. Naast het tegenspreken van de eigen woonstrategie, miskent dit college ook de behoefte van de vele honderden mensen (jongeren, maar ook statushouders of mensen in een echtscheidingssituatie) die nu op zoek zijn naar een betaalbare woning en bijvoorbeeld noodgedwongen uitwijken naar (illegaal) bewonen van recreatiewoningen. Juist een tijdelijke betaalbare woonvoorziening nu kan helpen naar een doorstroming naar een permanente woning in de toekomst. Dat was ook één van de basisgedachten van het Woonplan wat de ChristenUnie-SGP begin dit jaar lanceerde.

Gezien de opmerking over het bedrijventerrein Mijdrecht in de beantwoording, vermoeden we dat er andere argumenten voor het college meespelen om deze terughoudende houding te tonen. Het college schrijft namelijk “In dat kader heeft het college besloten te onderzoeken op welke wijze wij bedrijventerrein Mijdrecht in de toekomst uit kunnen breiden; aan de noord of de oostzijde. Het voorstel om het bedrijventerrein Mijdrecht uit te breiden en de wens om nader te onderzoeken hoe we dat gaan doen, leggen we naar verwachting in juli voor aan de gemeenteraad. De uitkomst hiervan kan consequenties hebben voor de toekomstige invulling van deze locatie.” Om vervolgens aan te geven “op zijn vroegst eind 2020 een uitspraak te kunnen doen over de wenselijkheid van dit initiatief.”

Kortom, de ChristenUnie-SGP is zeer teleurgesteld over deze reactie en het gebrek aan ambitie van dit college om de acute woningnood van veel van onze inwoners te helpen oplossen.

Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA De Ronde Venen 05-11-2019 10:09

Donderdag 31 oktober werd in de raad de begroting voor 2020 besproken. In het voorjaar was de beleidsrichting via de kadernota en de inbreng van fracties via algemene beschouwingen uitgezet. De begroting geeft daar invulling aan. Desondanks zijn er altijd nog wel punten van aandacht. De ChristenUnie-SGP heeft het volgende hierover ingebracht.

Voorzitter, de ChristenUnie-SGP maakt de volgende kanttekeningen bij de begroting die we vanavond bespreken.

We constateren dat de coalitie de inwoner volgend jaar ongeveer 7% hogere gemeentelijke lasten wil  laten betalen. Dat komt voor een groot deel door de forse stijging van de afvalstoffenheffing met ca 20%. Het argument is de extra afvalstoffenbelasting en de stijging van het restafval.

Dat laatste wordt veroorzaakt door gebrek aan goed beleid van dit en het vorige college: tot twee maal toe konden deze colleges geen deugdelijke uitvoeringsplan door de raad loodsen.

Wethouder Hagen wil nu eerst een uitgebreide consultatie van de fracties. Wat ons betreft kan dat heel snel; in september hebben de fracties uitvoerig hun opvattingen aangegeven. Wij gaan ervan uit dat een gewijzigd, en dit keer wel deugdelijk, voorstel in het eerste kwartaal 2020 voorgelegd kan worden.

Maar om tempo te maken, dienen wij vanavond alvast twee moties in. Ten eerst (samen met Lijst 8 Kernen) een motie met het verzoek na te gaan of de doorbelaste kosten van de afvalverwerkers niet omlaag kunnen. Ten tweede, samen met PvdA/GL en Lijst 8 Kernen, een motie om een Afvalbarometer in te voeren.  De inwoner heeft nu geen informatie over hoeveelheden en kosten. Deze barometer moet dan aangeven hoeveel afval maximaal ingeleverd mag worden om de heffing gelijk te houden of zelfs met bijvoorbeeld 5 of 10% te verlagen. Tegelijk moet die barometer maandelijks aangeven waar we staan, zodat de inwoner ziet of we de goede of verkeerde kant op gaan. Naast de duurzaamheids motivatie, een financiële prikkel om de inwoner te motiveren beter te scheiden, minder restafval aan te leveren en daarmee in de toekomst minder heffing te betalen.

Nu we het toch over verduurzamen hebben. In de begroting lezen we

Om onze ambitie De Ronde Venen klimaatneutraal 2040 te realiseren zijn we in grote mate afhankelijk van keuzes en initiatieven van onze inwoners en bedrijven. Daarom werken we met hen samen aan duurzaamheids initiatieven en blijven we die initiatieven stimuleren

De ChristenUnie-SGP is van mening dat de inwoners daar een flinke steun in de rug bij kunnen gebruiken om door het doolhof van oplossingen, aanbieders, subsidies en financiering heen te komen. Veel mensen doen nu niets omdat ze niet weten waar en hoe te beginnen. In diverse gemeenten worden nu initiatieven gestart om inwoners de ontzorgen. Voor dit doel dienen we samen met PvdA/GL een motie in.

Het college heeft recent besloten om af te zien van het fietspad op de oude spoorbaan. Daarmee valt een bedrag van ruime 2,5 ton vrij uit het "Fietsplan 2019" waartoe we vorig jaar per amendement hebben besloten. Wat ons betreft blijf dit budget beschikbaar voor verbetering van fietsroutes in onze gemeente en dus dienen we hiervoor (samen met PvdA/GL en Lijst 8 Kernen) een motie in.

Het college gaat uit van ca 25-30% externe inhuur. Tijdens de commissiebehandeling gaf de wethouder aan, dat dit een soort landelijk gemiddelde is. Wij hebben dat nagekeken, maar voor een gemeente van onze omvang ligt het gemiddelde onder de 20%. We dienen dus (samen met Lijst 8 Kernen) een motie in om de inhuur onder de 20% te houden. Daarmee voorkomen we verloop van kennis en expertise en vergroten we de kwaliteit van de eigen organisatie.

Dan hebben wij ons verbaasd over de optimistische raming in de begroting van de kosten voor het sociaal domein. Met name de kosten voor de jeugdhulp en de huishoudelijke hulp. Als we de informatie uit de monitor over het 1e halfjaar bekijken, dan gaan we in dit jaar niet met het begrote budget uitkomen. En daarmee mist een lager budget hiervoor in 2020, zoals de begroting aangeeft, elke grond. We komen dus met een amendement om € 430.000 extra voor het sociaal domein te begroten.

Wat de jeugdhulp betreft: we zijn teleurgesteld dat dit college, inmiddels meer dan anderhalf jaar onderweg, nog steeds geen jeugdbeleidsplan heeft kunnen presenteren. Daarmee is voor de raad en de inwoners onduidelijk hoe dit college de stijging van de jeugdhulp wil tegengaan. Hoe haar gewenst preventief beleid er precies uit ziet. Laat staan dat we daar in 2020 al de vruchten van zouden plukken.

Wat ons betreft moet "investeren in gezinnen" daarbij een belangrijke peiler zijn. En dan niet als de gezinnen al uit elkaar liggen (waar deze gemeente wel heel wat energie in steekt), maar vooral voordat er problemen ontstaan. Als het jeugdbeleidsplan daar geen goede invulling aan geeft, zal de ChristenUnie-SGP daar geen steun aan geven.

In de begroting geeft het college aan "We evalueren het huidige gezondheidsbeleid en leveren een nieuw beleidsplan op. Hierin is aandacht voor gezondheidsbevordering, preventie en vroegsignalering van problemen" en " Er moet aandacht zijn voor de schadelijke gevolgen

van roken, overgewicht en drugsgebruik".

Hoewel wij dat laatste zeker toejuichen, verbaast het ons dat de begroting nergens spreekt over alcohol. Alleen in de passage over de GGD komt dat woord voor met de tekst " In onze gemeente is relatief veel overgewicht en wordt relatief veel alcohol gedronken, mede door jongeren". De GGD signaleert dus een serieus probleem, wat we bevestigd zien in de GGD-atlas. Vreemd genoeg wordt dat door het college in een recente informatienota weg gewimpeld.

Op onze technische vragen rondom het gezondheidsbeleid, blijkt dit nogal versnipperd te zijn. En de focus met betrekking tot gebruik van drank en drugs vooral op jongeren 13+ te liggen. Ouders zijn sowieso buitenbeeld, hoewel zij de belangrijkste beïnvloeders van hun kinderen zijn. Bij de discussie over de coffeeshop begin dit jaar, was er geen meerderheid te vinden om die meer aan banden te leggen, maar wel om het preventiebeleid, met name voorlichting, op te schroeven. Daarom komen we met een motie voor een meer integraal en transparant gezondheidsbeleid en meer aandacht voor ouders bij de voorlichting.

Uit de begroting blijkt dat de gemeente er vooralsnog gezond voor staat. Met een algemene reserve van ca 20 miljoen  en een begrotingsresultaat voor de komende twee jaar  van bijna 2 miljoen is er op de korte termijn geen vuiltje aan de lucht. Daarvan is 1 miljoen veroorzaakt door de recent gemelde hogere bijdrage van het rijk, maar we weten inmiddels dat dit een instabiele jojo is. En aangenomen moties en amendementen vanavond zullen ook invloed hebben.

Overigens dat miljoen is in 2023 door tekorten in de jaren 2022 en 2023 al weer verdampt. Daarnaast zijn de stijgende kosten in het sociaal domein een reële bedreiging van de beoogde begrotings-overschotten.

Maar vooral de jaren na 2023 verdienen extra aandacht. Geen substantiële inkomsten meer uit grondexploitaties, maar wel structureel stijgende lasten door de investeringen die we tot dan toe van plan zijn te doen. Met name in wegen en bruggen. We zien in de begroting dat na 2023 het investeringsplafond is bereikt, terwijl we nog wel ambities hebben zoals het gemeentehuis en het laatste deel van de Baambrugse Zuwe. Een ontwikkeling waar de ChristenUnie-SGP in 2015 al voor heeft gewaarschuwd en waar onder andere dat investeringsplafond uit is voortgekomen.

2023 is nog even weg, maar regeren is vooruitzien. Wij zijn wel benieuwd welke creatieve oplossingen het college, en andere fracties, mogelijk hebben om ook na 2023 de financiën in balans te houden.

Alle moties en amendementen kunnen teruggelezen worden via https://derondevenen.raadsinformatie.nl/vergadering/656203/Begrotingsraad%2031-10-2019

Naschrift

Tijdens het debat bleek al snel dat onze moties over afval het niet zouden halen, de coalitie gaf aan geen enkele motie of amendement over dat onderwerp te zullen steunen. Omdat de wethouder aangaf in januari met een nieuw voorstel te komen en de suggesties in onze moties daarbij mee te zullen nemen, hebben wij (in overleg met PvdA/GroenLinks en Lijst 8 Kernen) besloten de moties voor dit moment in te trekken.

Ons amendement over de Jeugdhulp en Huishoudelijke Hulp heeft het niet gehaald, de wethouder gaf aan alles nog eens goed bekeken te hebben en het college is van mening dat de begroting voor het totale sociaal domein toereikend zou moeten zijn.

Ook onze motie over het gezondheidsbeleid en de limitering externe inhuur redde het helaas niet. Maar het signaal is afgegeven en te zijner tijd (behandeling gezondheidsnota resp. jaarrekening2020) zullen we hier extra scherp op letten.

Onze motie over het behoud van het Fietsbudget leidde tot een nogal technische discussie, waarna we die hebben aangepast. Deze motie is vervolgens wel aangenomen. Datzelfde geldt ook voor onze motie "Ontzorgen vergroot verduurzaming"

Daarnaast hebben we steun gegeven aan de motie "Bereikbaarheid nieuwe MBO-campus Utrecht" (mede-indiener) en het amendement "Onderhoud kunstwerken (kunst en cultuur)".

ChristenUnie-SGP wil inzet winst uit woningbouw voor betaalbare woningen

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 20-05-2019 09:11

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1276240/70173/Foto1-DeRondeVenen.jpgTijdens de commissievergadering van 16 mei heeft de ChristenUnie-SGP bepleit dat we een deel van de winsten uit woningbouwprojecten als een soort volkshuisvestingsfonds zouden moeten gebruiken voor het realiseren van betaalbare woningen.

Eerder deze week werd de behandeling van de Kadernota voor 2020 in twee commissievergaderingen voorbesproken. In de tweede commissie-avond kwam in ook de actualisatie van de zogenaamde grondexploitaties (woningbouwprojecten) aan bod.

Bij de behandeling van de Kadernota was er veel aandacht voor zowel het woningbouwprobleem als de financiële positie van de gemeente. Was die positie enkele jaren geleden (door flinke afboekingen op verwachte, maar niet meer realistische winsten uit woningbouwprojecten) sterk teruggelopen, inmiddels zien we de omgekeerde beweging. Rond 2014 naderde de algemene reserve gevaarlijk dicht de ondergrens die we als weerstandsreserve nodig hebben. Maar de afgelopen jaren zijn de resultaten van die projecten zodanig gekanteld, dat alleen in de afgelopen drie jaar de algemene reserve fors is gegroeid. De verwachte algemene reserve van de gemeente zal eind dit jaar rond de 22 miljoen euro zijn.

"We zien dat steeds meer jonge mensen het zelfstandig wonen uitstellen of naar elders vertrekken omdat hier geen betaalbaar huis te krijgen is" aldus Wim Stam (fractievoorzitter ChristenUnie-SGP); "daar willen we wat aan doen op een manier dat jonge mensen wel geholpen worden zonder dat we geld over de balk smijten".

Voor de ChristenUnie-SGP was dat aanleiding om in de commissie het voorstel te doen een deel van die winst te bestemmen voor maatregelen die woningen voor (eigen) starters betaalbaar maken en houden. Op dit moment maken we al gebruik van zogenaamde startersleningen, maar dat zou kunnen worden uitgebreid. Ook andere mogelijkheden (erfpacht, korting met anti-speculatiebeding, etc..) zouden moeten worden onderzocht. In andere gemeenten lopen ook al experimenten en initiatieven, waar we van kunnen leren. Vanuit andere fracties werd, onder voorwaarden, welwillend gereageerd.

Een aantal van dit soort voorbeelden kosten de gemeente ook niet veel door gebruik te maken van terugbetaling- , terugkoop- dan wel winstdelingsregelingen, maar ze helpen wel die eerste financiële hobbel te nemen waarna mensen door kunnen groeien naar een volgende woning.

Suggesties uit de samenleving worden daarbij overigens op prijs gesteld. Laat u ons maar weten welke ideeën u nog heeft (cusgpdrv@hotmail.com).

In de loop van juni komt het college met een Strategische Plan Ruimte, gericht op de woningopgave, wat in september in de raad besproken zal worden. We zullen dit punt dan opnieuw inbrengen en hopen dat het college in dat Strategisch Plan al een aantal mogelijk oplossingen mee kan nemen.

Raad staat unaniem achter voorstel ChristenUnie-SGP voor onderzoek SAVE/VeiligThuis

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA De Ronde Venen 19-04-2019 08:34

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1275405/70173/veilig_thuis_logo.pngGisteren, 18 april, heeft de ChristenUnie-SGP een motie ingediend waarin het college wordt verzocht aanvullende punten in te brengen voor het onderzoek dat de gemeente Utrecht gaat doen naar SAVE/VeiligThuis. Nadat wethouder Hagen zich positief over die motie had uitgelaten, heeft de raad die eveneens unaniem gesteund.

In februari heeft de ChristenUnie-SGP een groot aantal vragen gesteld over de gang van zaken rondom SAVE / VeiligThuis. Vorige week zijn die vragen door het college uitgebreid beantwoord. Tegelijkertijd kwam naar buiten dat bij deze organisatie een groot datalek is geconstateerd. Dat is aanleiding voor ons om het college te vragen in overleg met andere betrokken gemeenten een diepgaand onderzoek te laten uitvoeren. 

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. Veilig Thuis werkt landelijk en bestaat uit 26 regionale organisaties. In opdracht van de Utrechtse gemeenten maakt Veilig Thuis Utrecht onderdeel uit van Samen Veilig Midden-Nederland. SVMN maakt gebruik van een SAVE-team (Samenwerken aan Veiligheid), waarin zij sinds 2015 samenwerken met o.a. de William Schrikker Stichting Jeugdbescherming & Jeugdreclassering, het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming.

In 2017 waren er meerdere publicaties bij RTV Utrecht over diverse gevallen waarbij Veilig Thuis onzorgvuldig zou hebben opgetreden. In 2018 heeft de Hogeschool Utrecht een onderzoek naar het functioneren van SAVE uitgevoerd waarin een aantal aanbevelingen en verbeterpunten worden genoemd. Vervolgens werden in Houten, Utrecht en De Bilt vragen gesteld en door raadsleden eigen onderzoek gedaan naar gevallen waarbij gezinnen niet goed geholpen zouden zijn. 

Dit alles was voor ons aanleiding om vragen over SAVE / Veilig Thuis te stellen. De beantwoording is uitgebreid en, voor zover wij na kunnen gaan, zorgvuldig. Op een aantal onderdelen willen we het gesprek met de wethouder nog wel een vervolg geven.

Hoewel het college in haar beantwoording aangeeft geen aanleiding te zien voor een eigen onderzoek heeft de fractie maandag 15 april na langdurig beraad toch het besluit genomen om via die motie dat onderzoek te vragen. De directe aanleiding voor de ChristenUnie-SGP is het genoemde datalek, waarmee de twijfel over SAVE/VeiligThuis verder is toegenomen.

De ChristenUnie-SGP is zich zeer wel bewust van de complexiteit van het werk van SAVE/VeiligThuis. Zwaar werk, maar ook met een zware verantwoordelijkheid. Desondanks vinden we een onderzoek nu nodig. Want in dat totaal van gebeurtenissen ontstaat een beeld over SAVE en Veilig Thuis wat sterk negatief gekleurd is. "Ouders die nu met SAVE of Veilig Thuis te maken krijgen, zullen per definitie zeer argwanend zijn. En dat komt een zorgvuldige behandeling in de jeugdzorg niet ten goede" aldus fractievoorzitter Wim Stam tijdens de raad. Verder geeft hij aan dat dit onderzoek juist ook in het belang van SAVE en Veilig Thuis zelf is, naast uiteraard het belang voor de gemeentes en, niet in de minste plaats, de betrokken ouders en kinderen.

In de motie vragen we het college om "in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders tot een gezamenlijk onderzoek te komen als genoemd in de overwegingen (met betrekking tot de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis)".

Bij de aanvang van de raad was er een inspraak van mevrouw Nely Sieffers van het UW-Ouderplatform, waarin zij in enkele heldere zinnen schetste wat de problemen zijn waar ouders bij SAVE/VeiligThuis tegenaan lopen. Daarmee werd de noodzaak voor dit onderzoek nog duidelijker voor de raad. Overigens doet UW-ouderplatform uitstekend werk en voor ouders met een jeugdhulpvraag een belangrijke partner / bron van advies.

Kort voor de raadsvergadering bleek er een brief van het college van B&W in Utrecht aan de raad van Utrecht te zijn waarin een onderzoek bij SAVE/VeiligThuis wordt aangekondigd, maar feitelijk alleen over het datalek. De andere kwesties worden in de marge genoemd, maar niet in dit het onderzoek betrokken. Onze (inmiddels aangepaste) motie verzoekt dus het college om in overleg met de andere betrokken gemeentes / portefeuillehouders ervoor te zorgen dat in dat onderzoek, wat de gemeente Utrecht (als centrumgemeente) uit gaat voeren, ook de overige problematiek wordt meegenomen. En dan gaat het met name om de bejegening van ouders en omgang met de kinderen, de communicatie, juistheid van handelen en de geschiktheid van de daarbij toegepaste kennis en deskundigheid, omgaan met data en informatie, onderlinge doorverwijzing tussen SAVE en Veilig Thuis.

Wethouder Hagen gaf tijdens de behandeling van de motie aan die graag over te nemen en onder andere mee te zullen nemen in een breed wethoudersoverleg begin mei over deze kwestie.

Aanvullend hebben de heren Van Olden (VVD) en Klinkhamer (D66) alsmede mevrouw De Korte (CDA) nog een aantal punten meegegeven aan de wethouder om in dat overleg mee te nemen. De motie werd vervolgens unaniem aangenomen.

De ChristenUnie-SGP is blij met deze brede steun van de hele raad voor ons dit initiatief voor een grondig onderzoek.

ChristenUnie-SGP erg blij met nieuwe workshop CJG

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 14-02-2019 13:30

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1264058/70173/Liever Liefde.jpgIn de achterliggende jaren heeft de ChristenUnie-SGP bij herhaling aangedrongen op preventie-maatregelen om echtscheidingen te voorkomen. Daarbij hebben we ons vooral gericht op jonge gezinnen. Het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) heeft dat nu in samenwerking met de GGD opgepakt. De ChristenUnie-SGP is hier bijzonder blij mee.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat vooral jonge gezinnen met kleine kinderen een groot risico lopen op een scheiding van de ouders. Meer dan de helft van de echtparen is binnen 15 jaar gescheiden. Vaak zijn er dan jonge kinderen (onder de 10 jaar) bij betrokken met alle gevolgen van dien. Onder andere in de jeugdhulp zien we dat terug omdat ca 80% van alle kinderen die jeugdhulp krijgen uit gebroken gezinnen komt. Meer dan genoeg redenen om daar iets mee te doen.

De ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen jaren dus aangedrongen op gericht preventiebeleid voor jonge ouders, bijvoorbeeld via een workshop tijdens of kort na de eerste zwangerschap. Dit wat ook één van de aanbevelingen uit het symposium “Investeren in gezinnen” van september 2016 (http://derondevenen.ouderslokaal.nl/event/symposium-investeren-gezinnen), wat mede door de ChristenUnie-SGP is ondersteund. Daarnaast heeft de ChristenUnie-SGP de afgelopen jaren in haar contacten met jeugdartsen en het CJG hier ook aandacht voor gevraagd.

Vanuit het CJG is eind 2018 een pilot workshop gestart die hier aandacht voor vraagt. De workshop heet ‘opvoeden en ouderschap’ en is voor alle ouders die een kind hebben van rond de 18 maanden oud.

Voorheen organiseerde de GGD-JGZ de bijeenkomst ‘Peutermanieren’ voor ouders van kinderen in de peuterleeftijd. Tijdens deze bijeenkomst werd er stil gestaan bij het veranderende gedrag van kinderen en kregen ouders tips hoe je met het gedrag van je peuter kunt omgaan. Echter, de GGD in De Ronde Venen is gestopt met deze workshop.

Vanuit het CJG is vervolgens geprobeerd om deze bijeenkomst door te ontwikkelen naar een combinatie van peutermanieren en aandacht voor de veranderende rol van partnerschap naar ouderschap.

Zoals bekend beginnen in relaties vaak de eerste haarscheuren te ontstaan als kinderen in deze leeftijd komen.

Hoe heeft men deze workshop vorm gegeven? Het is een samenwerking tussen de GGD- JGZ en Kwadraad. Alle ouders met een kind van 18 maanden krijgen vanuit de JGZ (Jeugdgezondheidszorg) standaard een ingeplande afspraak voor deze workshop (https://cjgderondevenen.nl/workshop-opvoeden-en-ouderschap). 

Tijdens het eerste uur van de workshop, verzorgd door een jeugdverpleegkundige van de JGZ, wordt er aandacht besteed aan het veranderende gedrag van de peuter en krijgen de ouders opvoedtips.

Bij het tweede uur, verzorgd door het pedagogisch bureau, wordt er aandacht besteed aan de relatie tussen de ouders en de verandering die hiermee gepaard gaat. Er wordt gesproken over de ouderschapsbelofte (gebaseerd op het boek ‘Liever liefde dan de beste buggy’). De belofte dwingt ouders om na te denken over je verantwoordelijkheden als ouder – direct na de geboorte, maar ook op het moment dat je elkaar in de haren vliegt of dat een scheiding dreigt. De belofte kan ervoor zorgen dat er meer aandacht is voor het welzijn van de kinderen.

Ouders kunnen tegen een gereduceerd tarief het boek ‘Liever liefde dan de beste buggy’ aanschaffen.

Omdat ouders standaard uitgenodigd worden voor deze workshop als ware het een vervolgafspraak, is de opkomst goed. Per keer zijn er tussen de 7 a 12 ouderparen.

Vanuit het CJG wordt aangegeven dat we met deze constructie iets unieks hebben ontwikkeld, wat ook gezien de scheidingsproblematiek van tegenwoordig inspeelt op het voorkomen van complexe scheidingen.

De ChristenUnie-SGP zal de voortgang van deze workshop nauwgezet volgen en bij het college erop aandringen ervoor te zorgen dat de financiering in de toekomst geen probleem moet zijn.

Voorstellen ChristenUnie-SGP over scheidingspreventie gaan in praktijk

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 14-02-2019 08:15

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1264058/70173/Liever Liefde.jpgIn de achterliggende jaren heeft de ChristenUnie-SGP bij herhaling aangedrongen op preventie-maatregelen om echtscheidingen te voorkomen. Daarbij hebben we ons vooral gericht op jonge gezinnen. Het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) heeft dat nu in samenwerking met de GGD opgepakt. De ChristenUnie-SGP is hier bijzonder blij mee.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat vooral jonge gezinnen met kleine kinderen een groot risico lopen op een scheiding van de ouders. Meer dan de helft van de echtparen is binnen 15 jaar gescheiden. Vaak zijn er dan jonge kinderen (onder de 10 jaar) bij betrokken met alle gevolgen van dien. Onder andere in de jeugdhulp zien we dat terug omdat ca 80% van alle kinderen die jeugdhulp krijgen uit gebroken gezinnen komt. Meer dan genoeg redenen om daar iets mee te doen.

De ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen jaren dus aangedrongen op gericht preventiebeleid voor jonge ouders, bijvoorbeeld via een workshop tijdens of kort na de eerste zwangerschap. Dit wat ook één van de aanbevelingen uit het symposium “Investeren in gezinnen” van september 2016 (http://derondevenen.ouderslokaal.nl/event/symposium-investeren-gezinnen), wat mede door de ChristenUnie-SGP is ondersteund. Daarnaast heeft de ChristenUnie-SGP de afgelopen jaren in haar contacten met jeugdartsen en het CJG hier ook aandacht voor gevraagd.

Vanuit het CJG is eind 2018 een pilot workshop gestart die hier aandacht voor vraagt. De workshop heet ‘opvoeden en ouderschap’ en is voor alle ouders die een kind hebben van rond de 18 maanden oud.

Voorheen organiseerde de GGD-JGZ de bijeenkomst ‘Peutermanieren’ voor ouders van kinderen in de peuterleeftijd. Tijdens deze bijeenkomst werd er stil gestaan bij het veranderende gedrag van kinderen en kregen ouders tips hoe je met het gedrag van je peuter kunt omgaan. Echter, de GGD in De Ronde Venen is gestopt met deze workshop.

Vanuit het CJG is vervolgens geprobeerd om deze bijeenkomst door te ontwikkelen naar een combinatie van peutermanieren en aandacht voor de veranderende rol van partnerschap naar ouderschap.

Zoals bekend beginnen in relaties vaak de eerste haarscheuren te ontstaan als kinderen in deze leeftijd komen.

Hoe heeft men deze workshop vorm gegeven? Het is een samenwerking tussen de GGD- JGZ en Kwadraad. Alle ouders met een kind van 18 maanden krijgen vanuit de JGZ (Jeugdgezondheidszorg) standaard een ingeplande afspraak voor deze workshop (https://cjgderondevenen.nl/workshop-opvoeden-en-ouderschap). 

Tijdens het eerste uur van de workshop, verzorgd door een jeugdverpleegkundige van de JGZ, wordt er aandacht besteed aan het veranderende gedrag van de peuter en krijgen de ouders opvoedtips.

Bij het tweede uur, verzorgd door het pedagogisch bureau, wordt er aandacht besteed aan de relatie tussen de ouders en de verandering die hiermee gepaard gaat. Er wordt gesproken over de ouderschapsbelofte (gebaseerd op het boek ‘Liever liefde dan de beste buggy’). De belofte dwingt ouders om na te denken over je verantwoordelijkheden als ouder – direct na de geboorte, maar ook op het moment dat je elkaar in de haren vliegt of dat een scheiding dreigt. De belofte kan ervoor zorgen dat er meer aandacht is voor het welzijn van de kinderen.

Ouders kunnen tegen een gereduceerd tarief het boek ‘Liever liefde dan de beste buggy’ aanschaffen.

Omdat ouders standaard uitgenodigd worden voor deze workshop als ware het een vervolgafspraak, is de opkomst goed. Per keer zijn er tussen de 7 a 12 ouderparen.

Vanuit het CJG wordt aangegeven dat we met deze constructie iets unieks hebben ontwikkeld, wat ook gezien de scheidingsproblematiek van tegenwoordig inspeelt op het voorkomen van complexe scheidingen.

De ChristenUnie-SGP zal de voortgang van deze workshop nauwgezet volgen en bij het college erop aandringen ervoor te zorgen dat de financiering in de toekomst geen probleem moet zijn.

Nieuwjaarsboodschap

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 05-01-2019 13:40

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1236273/70173/2018_2019.jpgAllereerst wensen fractie en besturen van de ChristenUnie en de SGP u allen een gezegend en voorspoedig 2019. Ter gelegenheid van de nieuwjaarsbijeenkomst (7 januari in Wilnis) hebben we een korte terugblik op 2018 en een doorkijk naar 2019 in onze nieuwjaarsflyer weergegeven.

Terugkijken op 2018We begonnen het afgelopen jaar op de nieuwjaarsreceptie met de presentatie van onze kandidatenlijst als aftrap van de campagne. In de maanden naar de verkiezingen toe hebben we een zichtbare campagne gevoerd met werkbezoeken, straatacties, billboards (u kon ze niet missen) en social media. Ondanks onze inzet konden we helaas onze restzetel dit keer niet vasthouden. Desondanks zijn we niet bij de pakken neer gaan zitten maar hebben onze inbreng geleverd onder andere rondom fietsvoorzieningen, scholierenlijn Gouda, betaalbare woningen, budget voor innovaties sociaal domein en re-integratie werkzoekenden, klimaatadaptatie en jeugdbeleid. Het feit dat al onze moties en amendementen bij de behandeling van de Kadernota in juni werden aangenomen, hebben we ervaren als een geweldige bemoediging na het teleurstellende verkiezingsresultaat. En zo kijken we toch dankbaar en gezegend terug op 2018.

Op naar 2019Niemand weet wat het nieuwe jaar gaat brengen, maar een aantal ontwikkelingen kunnen we wel zien aankomen. En daar zullen we onze inbreng leveren.Allereerst de woningbouw. Het vinden van betaalbare woningen wordt steeds moeilijker. Het afgelopen jaar hebben we daar, met name voor starters, "spoedzoekers" en statushouders, suggesties voor gedaan. Dat zullen we blijven doen. Maar ook voor de lange termijn (na 2030) moeten we aan oplossingen denken. Nadat Marickenzijde is volgebouwd, hebben we geen nieuwe woningbouwlocaties meer. Daar moeten we nu over gaan nadenken om ook de provincie mee te krijgen (rode contour).De ontwikkeling in de jeugdhulp is ons een zorg. Na de overdracht van de jeugdhulp naar de gemeenten in 2015 leek dat in onze gemeente mee te vallen, maar we zien nu al twee jaar een stijgende lijn. De ChristenUnie-SGP heeft altijd gezegd, dat goed jeugdbeleid begint bij goede gezinsbeleid en zich (ook) moet richten op ouders. Voor de beoordeling van het jeugdbeleidsplan (binnenkort verwacht) zal dat voor ons de lakmoesproef zijn. Relatie-ondersteuning en preventief beleid voor jonge gezinnen moet daar deel van uitmaken. Onderzoek toont namelijk aan dat ca 80% van de jeugd in de jeugdhulp uit gebroken gezinnen komt.Maar niet alleen de jongeren, ook de ouderen hebben onze aandacht. Daarom hebben we begin vorig jaar samen met 9 andere partijen en organisaties het lokaal manifest Waardig Ouder worden ondertekent. Dat manifest is voor ons in 2019 uitgangspunt van onze inbreng rondom ouderenbeleid.Al jaren hamert de ChristenUnie-SGP op maatregelen om mensen toe te leiden naar werk in de technische sector, nog voor dit een landelijk probleem werd. Inmiddels is daar nu volop aandacht voor. We zijn blij met initiatieven zoals de techniekdriedaagse (mooi dat het lukte om minister Slob naar De Ronde Venen te halen) en de "Pilot aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt" als uitvoering van onze motie.Misschien wel de grootste uitdaging zijn de klimaatmaatregelen. Nog veel is onduidelijk hoe we de klimaatdoelstellingen voor 2030 en later kunnen halen, maar waar dat kan, zal de gemeente haar rol moeten nemen. Daarom hebben wij aandacht gevraagd voor klimaatadaptatie (verwerken hevige regenval / preventie op droogteperiodes). Verder zullen wij inzetten op het realiseren van zoveel mogelijk "nul-op-de-meter-woningen" in nieuwbouwprojecten is en het realiseren van meer laadpunten voor electrisch rijden om voorbereid te zijn op de groei van het electrisch vervoer.

Het is maar een bloemlezing van onze "voornemens" voor 2019. Daarbij beseffen we dat we afhankelijk zijn van de zegen van onze Hemelse Vader en we zijn dankbaar voor het meeleven met en gebed van velen in onze gemeente.

Graag ontmoeten we u voor een persoonlijke handdruk en een nieuwjaarswens tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op maandag 7 januari in de Willistee in Wilnis.

ChristenUnie-SGP wil meer urgentie voor betaalbaar wonen

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 06-11-2018 09:32

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1234013/70173/tiny-house-mini-motives.jpgTijdens de begrotingsraad van donderdag 1 november heeft de ChristenUnie-SGP een motie ingediend om voor eind maart volgend jaar met concrete ideeën te komen voor het realiseren van slimme, snel te realiseren en goedkope huisvesting zoals Tiny Houses of een Demontabel Appartementgebouw. Helaas is die motie in de raad verworpen.

Al in de zomer van 2017, bij het vaststellen van de Woonvisie heeft de ChristenUnie-SGP het idee van de Tiny Houses ingebracht, wat daarna ook door andere fracties is omarmd. Maar tot nog toe is daar in het beleid niets van terecht gekomen. Ondertussen zien we de huizenprijzen en huren stijgen en betaalbare woningen, met name voor onze jongeren, onbereikbaar worden zonder uitzicht op snelle verbetering. Ook de realisatie van de zogenaamde spoedwoningen op de stationslocatie laat nog steeds op zich wachten.

De excursie begin oktober van de raad naar Almere, maar ook het recent gerealiseerde project “Opstartwoningen” in Nijkerk waren voor de ChristenUnie-SGP aanleiding om nu met een motie te komen die aandringt op spoed. Daarbij hebben we ook concrete voorbeelden aangedragen die goed bruikbaar zijn in De Ronde Venen.

De aankondiging van onze motie heeft een dag voor de begrotingsraad een informatienota van het college gekruist voor een bredere “verkenning naar woonbehoeften”. Met als streefdatum voor afronding in de zomer van 2019.

“Dat is ons veel te laat, als we tot de zomer moeten wachten op de uitkomst van die verkenning, wordt er dit jaar niets meer gerealiseer” aldus Ton van Sligtenhorst (fractieassistent) “We zien nu een grote urgentie en behoefte aan betaalbare woningen, waarbij dat best kleinschalig kan zijn, voor jongeren of alleenstaanden”.

Dat kunnen wat de ChristenUnie-SGP betreft dus Tiny Houses zijn, maar we hebben ook gewezen op een variant die in 2014 in Panningen al is gerealiseerd (Project Irenehof). Daar is in een paar maanden tijd een demontabel appartementengebouw neergezet voor 2- en 4-persoonshuishoudens. “Bij de behandeling van het plan spoedwoningen in 2016 hebben we de toenmalige wethouder daar ook al op gewezen” vult Wim Stam (fractievoorzitter) aan, bijvoorbeeld voor de stationslocatie. Maar het toenmalige college koos voor een permanente woningbouw. Achteraf gezien wellicht jammer, want dan hadden er nu al woningen kunnen staan.

Nu de raad kennelijk de verkenning van het college wil afwachten, ligt er wellicht een kans voor de markt. De ChristenUnie-SGP zou het waarderen als er bijvoorbeeld ondernemers / grondeigenaren of andere partijen zijn, die hier een maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen en mogelijkheden zien om bijvoorbeeld dergelijke tijdelijke woonvoorzieningen te realiseren. Ze zijn welkom om zich bij ons te melden.

Begroting 2019

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks SGP D66 CDA De Ronde Venen 05-11-2018 07:57

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1234012/70173/begroting.jpgOp donderdag 1 november werd de begroting voor 2019 behandeld. De ChristenUnie-SGP heeft daarbij accenten gelegd op betaalbaar wonen, fietsen, re-integratie, wateroverlast, preventie jeugdhulp, controletaak van de raad en financiële degelijkheid. Wim Stam heeft daar bij aanvang van de raad het volgende over gezegd

Voorzitter

Bij de commissiebehandeling ging de discussie vooral over het probleem van betaalbaar wonen. Om die reden hebben wij vorige week twee conceptmoties rond laten gaan over Tiny Houses en over het woonmarkonderzoek.

De informatienota die gisteren door het college is gestuurd, geeft een goede aanzet tot de verdere discussie om tot oplossingen te komen. Maar als we tot de zomer van 2019 moeten wachten op een onderzoeksresultaat, gaan we voor 2020 geen oplossingen realiseren. Dat zou sneller moeten en kunnen bijvoorbeeld door al in 2019 pilots met Tiny Houses (zoals bijvoorbeeld recente in Nijkerk) of een demontabel appartementengebouw (zoals in 2014 al in Panningen uitgevoerd) te starten. Dat zou bijvoorbeeld kunnen op terreinen waar al woonbestemming op ligt. Daarom de vraag aan de wethouder of hij op die wens in wil gaan. In dat geval zouden we onze motie achterwege kunnen laten.

Ook de fiets kwam veel aan bod als middel tot verduurzaming, voorkomen van parkeerproblemen, terugdringen van autogebruik en vergroten van de volksgezondheid. De ChristenUnie-SGP heeft bij de bespreking van het Fietsplan om concrete suggesties gevraagd. Die zijn bij de begrotingsbehandeling beantwoord en voor een bescheiden bedrag, mede door een forse bijdrage van de provincie, kunnen we hier echt een slag maken. Het amendement van D66, waar we graag aan hebben meegewerkt, bevelen we van harte aan. Wat nog wat onderbelicht is gebleven in die discussie is de fietsveiligheid. En vooral op onze buitenwegen, zeker in de donkere wintermaanden, kan fietsen en lopen best gevaarlijk zijn. Daarom dient de ChristenUnie-SGP een motie in om bij renovatie van buitenwegen ook gelijk te bezien of een vrijliggend fietspad meegenomen kan worden.

Dan kom ik bij het sociaal domein. De afgelopen maanden is het werkcentrum, zeker ook door de opheffing van PAUW, een onderwerp van gesprek geweest. De uitstroom van vorig jaar en begin dit jaar vind de ChristenUnie-SGP niet voldoende. Ook ouderen, waar de ChristenUnie-SGP de afgelopen jaren meerdere keren op gewezen heeft, komen nog te moeilijk aan werk. De mededeling van de wethouder, dat er extra gelden van het rijk ontvangen worden in het domein van werk en inkomen, was voor de ChristenUnie-SGP aanleiding om ook hier suggesties voor te vragen. De motie die de PvdA in overleg met ons heeft opgesteld over besteding van deze gelden, kruist de informatienota van gisteren. Wat ons betreft kan het dictum ingevuld worden zoals in die informatienota aangegeven.

In de gesprekken met ambtenaren, maar ook via signalen uit de samenleving, merken we dat de uitvoering van het sociaal domein nogal eens vastloopt in regelgeving. Daarom dient de ChristenUnie-SGP, samen met Lijst8Kernen, een motie in dit eens goed uit te zoeken, zodat we als raad onze verordening en beleid daarop aan kunnen passen.

Een ander knelpunt in het sociaal domein is de jeugdhulp. We zien de vraag en de bijbehorende kosten stijgen. Uit onderzoeken en ook uit de terugkoppeling van de hulpverlening blijkt, dat veel jongeren in de jeugdhulp uit gebroken gezinnen komen.

Daarom pleit de ChristenUnie-SGP al een aantal jaren voor meer aandacht voor relatie-ondersteuning. Ondanks de verwachtingen die gewekt zijn, bijvoorbeeld naar aanleiding van het symposium “Investeren in Gezinnen” in 2016, zien we daar in het beleid eigenlijk niets van terug. En dat terwijl in het uitvoeringsprogramma van de maatschappelijke agenda daar wel acties voor zijn opgenomen. Daarom dienen we een motie in om het college een zetje in de rug te geven om daar wel werk van te maken. Overigens: morgenmiddag wordt tijdens een congres van het Wetenschappelijk Bureau van de ChristenUnie een studie met de titel “Gezinskapitaal” gepresenteerd, wat dit onderwerp ook raakt. Ik beloof de wethouder een exemplaar van die studie voor haar mee te brengen.

Naast de discussie over de energietransitie, moeten we ook het gesprek voeren over klimaatadaptatie. Inmiddels is er een eerst stap gezet via de zogenaamde stresstest. De plaatjes op de website van deze stresstest laten goed zien waar de straten blank gaan staan bij een hevige regenbui. Nu komt er het erop aan daarop voorbereid te zijn. Er moet dus een Plan van Aanpak komen. De ChristenUnie-SGP roept daar via een motie toe op.

Afgelopen zomer is een uitstekend rapport van de Rekenkamer verschenen, dat inmiddels al in concreet beleid is omgezet. Toen de Rekenkamer het presidium een om suggesties voor nieuw onderzoek vroeg, werden 14 concrete thema’s benoemd. We zien dus potentieel om de controlerende functie van de raad meer te versterken door goed rekenkameronderzoek. Maar daar moet dan ook een passend budget bij. Daarom dient de ChristenUnie-SGP een amendement in om extra budget voor de Rekenkamer vrij te maken waardoor zij meer onderzoek kunnen doen. Daarmee verbetert de uitvoering van de controlerende taak van de raad.

Tot slot voorzitter, nog een paar woorden over de financiën. Het meerjarenperspectief is positief, maar het overschot is niet geweldig groot. Een paar tegenvallers, bijvoorbeeld zoals we recent hebben gezien in de jeugdhulp, en dat overschot is verdampt. Ook zien we dat de structurele baten nauwelijks de structurele lasten afdekken. De komende 2 jaar hebben we nog een aantal incidentele voordelen uit de grondexploitaties en precario, maar vanaf 2021 houdt dat op. Ondertussen stijgen wel onze structurele lasten bijvoorbeeld door de kapitaallasten van onze investeringen. Onze algemene reserve is voorlopig wel toereikend, maar we hebben geen goed beeld hoeveel we daarvan “in reserve” moeten houden om die kapitaallasten af te dekken. Dat was al een onderdeel van het amendement bij de behandeling van de kadernota 2018, maar is in de verdere uitvoering van dat amendement kennelijk gesneuveld. Daarom vraagt de ChristenUnie-SGP een toezegging van het college om bij de programmarekening en bij de volgende begroting dat inzicht wel te geven bv door de contante waarde van toekomstige kapitaallasten te vermelden.

Voorzitter, de ChristenUnie-SGP dank het college en de ambtelijke organisatie voor haar inzet rondom de behandeling van deze begroting. De ChristenUnie-SGP zal deze begroting ook steunen.

Wat is er vervolgens uitgekomen.

Het amendement voor extra investeringen in het kader van het fietsplan, wat wij mee hebben ingediend, is aagenomen (alleen Lijst 8 Kernen stemde tegen).

Onze motie om extra aandacht voor fietpaden in het buitengebied bij wegrenovatie is helaas verworpen, alleen Lijst 8 Kernen, PvdA/Groenlinks en de Seniorenpartij steunde ons hierin. Uiteraard zullen we bij de toekomstige investeringen in wegenonderhoud hier wel op blijven letten.

De motie die wij mee hebben ingediend om de knelpunten in het fietsverkeer verder te onderzoeken zodat na 2019 daar bij een volgende begroting ook ruimte voor geboden kan worden, is unaniem aangenomen.

Ons amendement voor extra budget voor de Rekenkamer is aangenomen (alleen de VVD stemde tegen). Daarmee kunnen we de Rekenkamer meer onderzoeken laten doen.

Onze motie voor een onderzoek naar knelpunten in de regelgeving in het sociaal domein is helaas verworpen (alleen Lijst 8 Kernen, PvdA/GroenLinks en de Seniorenpartij steunde ons). Wel is een motie van de PvdA/Groenlinks, RVB en D66 voor een regelarm budget aangenomen. Wij hebben dat gesteund omdat hieruit ook lering getrokken kan worden waar knelpunten in het sociaal domein zitten.

Onze motie over relatieondersteuning hebben we niet in stemming gebracht. De wethouder gaf aan dat er wel degelijk veel gedaan wordt op dat terrein, maar kon dat niet hard maken. Ze beloofde op korte termijn daar verdere informatie over te geven en nodigde de ChristenUnie-SGP uit mee te denken over maatregelen in het aankomende Jeugdbeleidsplan. Omdat we vermoedde dat onder die toezeggingen er geen meerderheid voor de motie zou zijn, hebben we die voorlopig aangehouden.

Tot onze verbazing haalde de motie voor extra inzet van BUIG gelden het niet. Alleen PvdA/Groenlinks, VVD en Lijst 8 Kernen steunde ons. Dat ook de Seniorenpartij dit niet steunde heeft ons verbijsterd omdat één van de voorgestelde maatregelen vanuit het college was de inzet van extra middelen voor het aan werk helpen van 50-plussers; nota bene een verkiezingsitem van de Seniorenpartij. Wel zullen wij, zodra de extra inkomsten in de volgende bestuursrapportage verantwoord worden, hier nog op terugkomen.

De motie van RVB, die wij mee hebben ingediend, voor een beheersplan voor beschoeiingen heeft het niet gehaald (alleen Lijst 8 Kernen en de Seniorenpartij steunden RVB en ons daarbij).

De motie over een update van het woningmarktonderzoek van ons, samen met de VVD, werd wel aangenomen. Maar helaas haalde onze motie over de Tiny Houses het niet. Toch willen we het hier niet bij laten zitten en via een persbericht van 2 november hebben we ondernemers en grondeigenaren opgeroepen na te denken of zij mogelijkheden zien om hier iets mee te doen.

De motie van het CDA, wat wij hebben mee-ingediend, om het grondbeleid te herzien is wel aangenomen (alleen de VVD steunde dat niet).

Tot slot, onze motie over klimaatadaptatie is aangenomen (steun m.u.v. VVD en RVB).

PS: Alle moties en amendementen zijn terug te vinden op de website van de gemeente https://derondevenen.raadsinformatie.nl/vergadering/532701/Begrotingsraad%2001-11-2018 (u vind ze onder het kopje “1e termijn fracties / indiening van moties en amendementen”)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.