Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

24 documenten

Bespiegelingen op de Kaderbrief 2020

CDA CDA Delft 05-07-2020 16:31

Voorzitter, collega raadsleden, mensen die thuis meekijken via de webcast, Geen Algemene Beschouwingen, maar bespiegelingen bij de Kaderbrief dit jaar omdat de verwachting was dat het een Kaderbrief “light” zou worden. Echter de Kaderbrief en de begroting zijn beleidsrijker dan ooit zoals het college in de raadsbrief schrijft. Als Delftse gemeenteraad bepalen we de richting die we uit gaan en dat doet het CDA door het college een spiegel voor te houden, zo zien wij deze bespiegeling ook. Deze kaderbrief verschijnt op de helft van deze collegeperiode en we kunnen hiermee een oordeel geven over wat het college tot nu toe heeft gepresteerd. Is het college van plannen maken los gekomen en nu gaan uitvoeren? Als we kijken naar de hoeveelheid voorstellen en stukken die naar de raad worden gestuurd zou je denken van wel. We lezen een tussenbalans waarin het college vindt dat ze mooie stappen heeft gemaakt en zichtbare resultaten voor de stad heeft bereikt. Gesteld dat dit waar is, dan is de vraag of de stad, de mensen waar we het allemaal voor doen, blij zijn met deze resultaten. Stelt dit college in de uitvoering van plannen daadwerkelijk de burger centraal? Passen de keuzes en richting van het college in een toekomst voor Delft die we door willen geven? Op die vraag reflecteert het CDA in deze bespiegelingen. Voorzitter, we leven in een onzekere tijd. Niet alleen door de financiële ontwikkelingen die Delft raken, maar ook door de vergroting van de tweedeling en toenemende polarisatie. Dit dwingt ons tot het maken van glasheldere keuzes. Voor het CDA staat hierin het belang van en de dienstverlening aan de Delftse inwoner altijd centraal; dat nemen wij als vertrekpunt. Van afval inzamelen tot parkeren en van zorg tot woonlasten. Wij willen een overheid die naast inwoners, ondernemers en verenigingen staat. Wij willen geen investeringen in institutionele overhead en ongebreidelde ambities, máár investeren in mensen. Daarin richt ik mij voor nu op 3 thema’s: Ontwikkeling van talent in Sport en Cultuur Een betaalbare passende woning voor iedereen Lokale democratie 1. Ontwikkeling van talent in Sport en Cultuur Iedereen is uniek en van waarde en heeft talenten gekregen die men kan inzetten voor zichzelf, maar ook ten dienste van de samenleving. Dit zorgt voor ontplooiing en draagt bij aan de ontwikkeling van onze samenleving. Jouw talenten ontwikkelen en inzetten is ook goed in het kader van de preventie in de (jeugd)zorg. Het mantra van het CDA is niet voor niets al ruim 8 jaar: “geen pillen maar preventie!”. Wij willen uitmuntende zorg voor kinderen die dit écht nodig hebben en een preventief aanbod aan activiteiten, eventueel aangevuld met lichte ondersteuning, voor kinderen die problemen hebben, maar daar op een gezonde manier uit kunnen komen. Sport, cultuur en muziek zijn hierin ontzettend belangrijk: Breedtesport en topsport! Het is al decennia bekend dat sport, cultuur en muziek een positief effect hebben op en bijdragen aan bijvoorbeeld de gezondheid, sociale cohesie, opvoeding, onderwijs en gemeenschapszin. En wat voor de jeugd geldt qua preventie, dat geldt ook voor ouderen. Ook voor hen kan de inzet op preventie worden gekoppeld aan sport, cultuur en muziek en kan het eenzaamheid tegengaan of juist voorkomen. Zowel 'sport' als 'cultuur' zijn dus een middel voor het halen van meerdere doelen. Daarom is de rol van het verenigingsleven ook zo belangrijk in onze stad en dat verdient alle steun wat het CDA betreft. “Wat je water geeft, zal groeien”, zegt een bekend spreekwoord. Laten wij inzetten op deze belangrijke middelen en water blijven geven, dat is aandacht. Opvallend is bijvoorbeeld dat er nauwelijks sociale projecten en investeringen uit het Fonds 2040 worden gefinancierd, maar vooral investeringen in stenen en grote instellingen en bedrijven . Alvast een suggestie hierbij: Wij missen in Delft een strategische visie op kerkelijk erfgoed. Dat is een belangrijk onderdeel van onze cultuur en geschiedenis: waar komen we vandaan? Dat weten helpt bij de weg die je zult bewandelen richting de toekomst. 2. Een betaalbare passende woning voor iedereen Voorzitter, wonen als een apart thema. Ik heb het expres niet hiervoor genoemd bij zorg. Het CDA vindt dat wonen en zorg gescheiden moet blijven behalve voor groepen die 24-uurs begeleiding nodig hebben bij het wonen. Goed wonen is een onderdeel van een goede gezondheid en voorkomt eenzaamheid. Iedereen die in Delft woont , moet in Delft kunnen (blijven) wonen. En als dat niet kan, dan moeten we geen uitzonderingen maken voor groepen zoals studenten. We moeten ook opkomen voor onze studenten dat zij overal in Haaglanden kunnen wonen. Wonen als regionale opgave voor iedereen is belangrijk en wat het CDA aangaat komen er vooral nieuwe studentenwoningen op de campus of buiten Delft. Wij vinden het belangrijk dat gezinnen, starters en ouderen kunnen wonen in een levensloopbestendig huis. Maar dat is niet voldoende, het is essentieel dat er voldoende passende en betaalbare woonruimte beschikbaar is in Delft zodat onze jongeren en starters, maar ook gezinnen en ouderen niet noodgedwongen naar omliggende gemeenten hoeven te verhuizen. Want als je eenmaal in Delft woont, dan wil je daar blijven wonen. We hebben toch een prachtige en heerlijke stad. 3. Lokale democratie Tot slot voorzitter, het derde -en minstens zo belangrijk- punt, wat ons ook allemaal aangaat en waar wij ons zorgen om maken. Dat is de staat van de lokale democratie. Het CDA ziet dit onder druk staan. Niet alleen is de stroom aan stukken enorm, de tijdsdruk die op de besluitvorming wordt gezet is minstens zo hoog. Raads- en commissieleden hebben amper tijd om alles degelijk voor te bereiden, laat staan dat de stad actief genoeg worden betrokken in voornemens. En dan doel ik niet alleen op de Parkeertransitie die afgelopen dinsdag is besproken. Dit speelt op alle terreinen en alle raadscommissies. Ik heb het dan niet over de nodige snelheid rond de Coronamaatregelen, daar hebben we begrip voor al levert het ook spanning op. Dit werpt de vraag op of het ontwikkelen van draagvlak, het voeren van het goede gesprek en het nemen van kwalitatief goede besluiten voldoende geborgd is. Maar het gaat verder: ook worden procedures en afspraken met voeten getreden. Daarover wil ik ook vanaf deze plek mijn zorg delen en uitspreken. Inwoners, ondernemers en verenigingen moeten we niet alleen goed informeren maar, bij voorkeur worden zij ook actief meegenomen. Het goed organiseren en borgen van deze randvoorwaarden hangt samen met de slagkracht van de griffie. Het CDA vindt dat de griffie de positie moet krijgen die het verdient. En als daar formatie-uitbreiding voor nodig is dan wil het CDA dat we dat doen. We willen de griffie danken voor al hun werk en ondersteuning, ook in deze hectische tijd zijn ze er voor ons als raad. Draagvlak, checks-and-balances en toetsen zijn essentiële aspecten in onze democratie. Vertrouwen in overheid en de politiek is cruciaal en ook u weet dat ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. En dat vertrouwen wordt voor een groot deel verloren door communicatie, terwijl dit vaak niets kost. Dat is meteen een mooi bruggetje naar het laatste punt bij lokale democratie. Een sterke democratie heeft waakhonden én mag geld kosten! Het CDA ziet in media en onderzoeksjournalisten die waakhonden. Dit betekent voor het CDA dat wij volgende week ook een motie indienen om voor dit jaar €30K te reserveren voor een mediafonds. Er is een initiatief vanuit de stad die hier een stichting voor hebben opgericht en met dat bedrag kunnen ze starten en ook subsidie krijgen van andere partijen. Ik sluit af voorzitter; Het CDA zet in op een pluriform Delft, een stad waarin iedereen graag woont, recreëert en omziet naar elkaar. Waar we oog hebben voor de menselijke maat en gezamenlijk werken naar een duurzame toekomst. Zo zetten we in op een Delft dat we willen doorgeven aan volgende generaties. Daar zet het CDA zich voor in: samen en naast de burgers van onze stad en het maatschappelijk middenveld. Een opdracht waar we ons samen verantwoordelijk voor weten, college en de voltallige raad. We wensen het college en de raad daarbij veel wijsheid en Gods zegen toe.

Een visie voor een wijk van de toekomst | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 19-06-2020 00:00

Er gaat veel veranderen in de Reinier de Graafbuurt en Juniusbuurt. De Gebiedsvisie die de gemeente nu voor dat gebied heeft opgesteld is voor GroenLinks een prachtig voorbeeld van hoe je zulke veranderingen kan gebruiken om de stad socialer en leefbaarder te maken. Door eerst een toekomstbeeld op te stellen – hoe zouden we het liefst willen dat de buurt er uit ziet – en vervolgens een strategie te bedenken om dat ook echt te bereiken. Dit resulteert in een plan voor ruimtelijke ontwikkeling dat gezondheid, duurzaamheid en een aantrekkelijke leefomgeving voorop stelt.

De komende tijd gebeurt er veel in de Reinier de Graafbuurt en Juniusbuurt. Naast het ziekenhuis is veel gesloopt en worden nieuwe woningen en voorzieningen gebouwd, zoals Bethelpark. Revalidatiecentrum Basalt wil een nieuw gebouw op de huidige of op een andere locatie. Het Delfandcollege aan de Juniusstraat wordt gesloopt en er zijn meerdere scholen die vermoedelijk binnen tien jaar worden vervangen. Hier liggen dus kansen voor verandering, vernieuwing en verbetering van deze buurten.

GroenLinks wil buurten voor een diversiteit aan mensen, waar kinderen in een fijne en veilige omgeving kunnen spelen en opgroeien, waar mensen elkaar ontmoeten en zich optimaal kunnen ontplooien. Bomen, parkjes, plantsoenen en binnenhoven moeten samen met autoluwe straten rust bieden tegenover de bouwplannen met veel woningen, grote zorgfuncties en maatschappelijke voorzieningen. Nieuwe paden voor voetgangers en fietsers zorgen voor de verbinding met de omliggende buurten en het buitengebied van Delft. Daarnaast wil GroenLinks een extra fietsroute aanleggen die via de Juniusbuurt aansluit op de route door de Poptahof. Deze verbinding is een belangrijke schakel in het fietsnetwerk van Delft.

De gebiedsvisie is gericht op een gezonde, aantrekkelijk en duurzame leefomgeving. Het autogebruik wordt ontmoedigd ten gunste van voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Verder is in de visie volop aandacht voor biodiversiteit, klimaatadaptatie en duurzame energie. Allemaal uitgangspunten waar GroenLinks altijd al veel waarde aan hecht.

De Gebiedsvisie Reinier de Graafbuurt - Juniusbuurt, die in samenspraak met bewoners, ondernemers en schoolbesturen tot stand gekomen is, wordt nog verder uitgewerkt. Samen met andere politieke partijen wil GroenLinks bijvoorbeeld verder nadenken over hoe de wijk op straatniveau nog beter kan. Voor een prettige en veilige beleving van bewoners, werknemers en bezoekers is het ook belangrijk dat de begane grond van gebouwen levendig is. Door met al deze dingen rekening te houden kunnen we een fantastische toekomst voor de wijk creëren. 

Tijd voor (financiële) ambitie voor het onderwijs | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 14-06-2020 00:00

Na zovele jaren van bezuinigingen op het onderwijs doet het GroenLinks Delft goed dat er nu een uitgebreide strategische onderwijsagenda is. GroenLinks vindt onderwijs belangrijk: ieder kind verdient een goede start en een eerlijke kans. GroenLinks wil dat onderwijs ook financieel de aandacht krijgt dat het verdient.  

GroenLinks is positief over de strategische onderwijsagenda 2019-2022 , een gezamenlijke agenda van de Delftse onderwijsbesturen en de Gemeente Delft. Samen met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties zijn acties uitgewerkt rond de kansen en bedreigingen in het Delftse onderwijs en de kinderopvangorganisaties. 

Veel waardering heeft GroenLinks voor de inzet van de wethouder onderwijs in het opbouwen en  vernieuwen van de samenwerking met het onderwijs. Wij hechten aan een proactieve gemeente die in samenspel met het onderwijs bij schooloverstijgende problematiek preventief handelt. 

Daarnaast is GroenLinks positief over de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Een sluitende aanpak ondersteunt leerlingen afkomstig uit het Praktijkonderwijs of het Voortgezet Speciaal Onderwijs naar (beschut) werk, dagbesteding of vervolgonderwijs. Hiermee geeft de gemeente deze groep jongeren een kans om een toekomst op te bouwen.   

Het is goed dat er aandacht is voor techniek, op alle onderwijsniveaus. Dus naast het wetenschappelijk onderwijs óók bij hbo, mbo, vmbo en vakmanschap. GroenLinks is bijzonder blij met de aandacht voor het aanpakken van de stereotiepe ideeën over techniek (die kinderen vaak vroeg ontwikkelen). We vroegen hierbij aandacht voor initiatieven gericht op meisjes, zoals bijvoorbeeld de girls’ day van het VHTO (het Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek) 

Terecht zet de gemeente in op het voorkomen en bestrijden van taalachterstand bij (jonge) kinderen. Als ook de opvoeders, vooral moeders, taallessen aangeboden wordt, kan dit een versterkend effect hebben op het taalniveau binnen het gezin. Denk bijvoorbeeld aan het regelmatig voorlezen in het Nederlands. GroenLinks is voor een integraal taalbeleid, met verbindingen tussen diverse beleidsdomeinen (onderwijs, inburgering, laaggeletterdheid enz. ) 

De strategische onderwijsagenda is terecht ambitieus. Binnenkort bespreekt de raad de kaderbrief. De Kaderbrief schetst de inhoudelijke en financiële overwegingen die de kaders vormen voor het samenstellen van de begroting. GroenLinks wil dat het onderwijs in de kaderbrief, na jaren bezuinigingen, de aandacht krijgt dat het verdient.  

Verduurzaam schoolgebouwen óók op Delftse schaal   Tijdens de politieke bespreking van de Strategische Onderwijsagenda 2019-2022  heeft GroenLinks ook voorgesteld om het verduurzamen van schoolgebouwen op Delftse schaal aan te pakken. De wethouder gaf aan dit punt mee te nemen in de gesprekken met de schoolbesturen. Naast de strategische onderwijsagenda wordt namelijk ook gewerkt aan de Integrale Huisvestingsplannen, de zogenaamde IHP's voor het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs. De komende 10-15 jaar moeten veel onderwijsgebouwen gerenoveerd of vernieuwd worden. GroenLinks gelooft dat Delftse samenwerking hierbij voordelen biedt qua kosten en het bundelen van expertise. 

Politiek in tijden van corona: Onderwijsagenda 2019-2022

D66 D66 Delft 16-04-2020 11:54

De wereld past zich aan in deze moeilijke tijden, zo ook de Delftse politiek. De gemeente heeft maatregelen getroffen waardoor het gemeentebestuur anders moet opereren dan zij gewend is. Fractievergaderingen vinden plaats via videogesprekken en zelfs de vergaderingen van de gemeenteraad vinden niet fysiek maar digitaal plaats.

De wereld staat echter niet stil, dus ook de politiek niet. Deze coronatijd is geen komkommertijd. Juist nu is het zaak om scherp te zijn op de lopende zaken. Zo zorgen wij er als fractie van D66 voor dat we, als de coronamaatregelen versoepeld worden, nog steeds up-to-date zijn met onze portefeuilles. En we houden je graag op de hoogte! In dit stukje vertel ik meer over de stand van zaken omtrent de nieuwe onderwijsagenda in Delft.

In ons verkiezingsprogramma pleit D66 Delft voor ‘kansen voor iedereen’. Goed onderwijs vergroot de kansen van kinderen op een zelfredzaam en kwalitatief beter leven. Vanuit dat perspectief kijk ik naar deze strategische onderwijsagenda. Biedt deze agenda de Delftse jeugd een zo goed mogelijke start? Is het onderwijs van het gewenste hoge niveau? Op álle niveaus? Hoe helpen we leerlingen die het moeilijk hebben?

Gelukkig gaat het met het merendeel van de Delftse kinderen en jongeren goed op school. En dat willen we natuurlijk zo houden. Maar het is juist belangrijk om extra aandacht te hebben voor de dingen die minder goed gaan.

Zo zijn er steeds meer kinderen die met een taalachterstand aan het onderwijs beginnen. Dit verkleint hun kansen op een diploma, op een baan, op een gelukkig en zelfstandig leven. Momenteel wordt er aan een voorstel voor een taalschool gewerkt om dit probleem aan te pakken. Dat vind ik een goed initiatief. Uiteraard houd ik deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten.

Ik geloof dat een goede samenwerking tussen gemeente, scholen, jeugdzorg en de Delftse sportverenigingen bijdraagt aan een goede start en kansen biedt aan elk kind ongeacht afkomst en achtergrond.

Al met al ligt er een heldere strategische onderwijsagenda die mijns inziens bijdraagt aan een verdere verbetering van het Delftse onderwijs. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Coronacrisis in Delft

D66 D66 ChristenUnie Delft 28-03-2020 14:08

We leven in een bijzondere tijd, die veel van eenieder vraagt. Een tijd waarin de volksgezondheid voorop staat: de zorg voor de zieken en het beteugelen van het coronavirus. D66 heeft veel waardering voor allen die hier hard aan werken en leeft mee met de zieken en hun naasten. Deze crisis vergt een aanpak die politieke kleur ontstijgt. Het is daarom van belang dat de bevolking goed op de hoogte blijft van de situatie: Hoe staat het er, ook in Delft, voor? Welke maatregelen worden er genomen? En waarom is het zo belangrijk dat iedereen zich aan de maatregelen houdt? Ook is het mooi om te zien dat er, ook in Delft, vele mooie hartverwarmende initiatieven ontstaan.

De maatregelen die noodzakelijk zijn om het virus onder controle te krijgen hebben echter direct effect op veel bevolkingsgroepen en onderdelen van de samenleving. Het kabinet heeft al een fors bedrag uitgetrokken om direct getroffenen te compenseren. Ook in Delft zijn de gevolgen van de genomen maatregelen voor velen groot en direct merkbaar. Het college heeft daarom al op diverse terreinen extra maatregelen genomen. D66 (en vele partijen met ons) maken zich onder andere zorgen over de Delftse ondernemers: hoe zorgen we dat zij het hoofd boven water kunnen houden en de crisis overleven? Ook vroegen we aandacht voor de cultuursector. Gelukkig is er al extra aandacht voor de minima: de Delftse Voedselbank heeft nog voldoende producten en ook worden aanvragen voor uitkeringen, maar bv. ook de computerregeling versneld behandeld. Net als o.a. de ChristenUnie maken wij ons zorgen over daklozen en de thuiszorg. Daarnaast verdient de jeugd extra aandacht. Onderwijskrachten hebben hard gewerkt om kinderen ook vanuit huis onderwijs te bieden. Voor een regulier gezin is het begeleiden van thuisonderwijs al een uitdaging, maar dit is niet voor elke ouder even gemakkelijk. Kan de leerplichtambtenaar wellicht helpen om ervoor te zorgen dat ook elk kind dit onderwijs krijgt en kan volgen? Ook kinderen uit het speciaal onderwijs en de jeugdzorg zitten nu thuis. Bovendien zijn er kinderen voor wie van een ‘veilig thuis’ niet altijd sprake is. Hoe houden we hen in beeld en kunnen we hen ook nu ondersteunen? We zien gelukkig dat alle genoemde punten goed op het netvlies van het college staan.

Ondertussen wil D66 niet stil blijven zitten. We hebben het college gevraagd om, zodra dat duidelijker wordt, een overzicht te geven van de financiële consequenties voor de gemeente. We kunnen dan een goede afweging maken, waar elke euro het hardst nodig is in Delft. We zijn blij dat de Delftse politiek niet op de handen gaat zitten, maar zo snel mogelijk met behulp van een digitale oplossing haar werk kan blijven doen en die besluiten kan nemen die Delft door deze crisis heen helpen.

Zo investeren wethouders in kansen voor jongeren

VVD VVD Delft 26-02-2020 04:00

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in 2019 het initiatief genomen voor een bestuurlijk leernetwerk preventie jeugd. Jeugdwethouders konden hier hun kennis van en ervaringen met jeugdpreventie met elkaar delen en elkaar helpen om nieuwe stappen te zetten voor het gezond en veilig opgroeien van kinderen. Zo ook Delftse wethouder Hatte van der Woude.

Wethouder Hatte van der Woude hecht veel waarde aan inzicht en data. Want pas als je begrijpt wat er aan een doorverwijzing naar jeugdhulpverlening voorafgaat, kun je goede preventieve maatregelen – of beter: beschermende factoren – bedenken. En die kunnen per groep verschillen. Samenwerking met alle partijen in de stad is een belangrijke voorwaarde. “Wat gebeurt er precies met de kinderen in Delft?”

“Ik vind dat je pas effectief aan preventie doet als je ook de mogelijk beperkte invloed ervan inziet”, zegt Hatte. “Ik geloof niet zo in gemeentebrede preventie, daarvoor zijn de problemen met jeugd te onvoorspelbaar.” Ze maakt in Delft een duidelijk onderscheid tussen universele preventie en selectieve of risicogerichte preventie. “De universele preventie omvat bijvoorbeeld het opvoedadvies vanuit de reguliere jeugdgezondheidszorg. De selectieve preventie richt zich op specifieke groepen die meer kans op problemen hebben. Dan zetten we in op beschermende factoren. Vanuit de gedachte dat we niet alle problemen en hobbels kunnen gladstrijken, maar wel tools kunnen aanreiken om ermee om te gaan.”

Schoolsucces

Een goed voorbeeld van de Delftse aanpak is de ‘community school’ in een van de 2 aandachtswijken. “Dat zijn wijken met een hoge concentratie sociale woningbouw”, vertelt Hatte. “Er wonen relatief veel mensen met een zwakke economische positie en vaak een migrantenachtergrond. Op de scholen zie je kinderen die niet ontbijten, nooit naar de tandarts gaan en al jong gedragsproblemen hebben. Op de community school zorgen we dat deze kinderen gezien worden.” Welzijn, de jeugdgezondheidszorg, het jeugdteam en de school vormen samen een intensief netwerk. Het resulteert in een duurzame preventieve inzet gericht op het welbevinden van de kinderen en op schoolsucces, als belangrijkste beschermende factor. “We monitoren continu of het iets oplevert, of het beter gaat met de kinderen. Hier leren we veel van. Kinderen die echt meer nodig hebben, krijgen individuele jeugdhulp.”

Goede ouder zijn

Preventief is ook de Delftse coalitie ‘Kansrijke Start’. “De eerste 1000 dagen van een kind zijn cruciaal voor een goede gezondheid en ontwikkeling later in het leven”, aldus Hatte. “En dat begint al voor de geboorte. We richten ons op gezinnen waar we problemen verwachten. Jonge moeders bijvoorbeeld of gezinnen met schulden. We helpen ouders om een goede ouder te zijn.” Ook binnen de jeugdhulp zelf zet Delft in op preventie. “In tegenstelling tot veel andere gemeenten hebben wij geen wijkteams met generalisten. Die willen nog wel eens te lang doormodderen. Onze jeugdteams hebben veel expertise en kunnen direct hulp op maat bieden. De cijfers laten zien dat het werkt.” Natuurlijk ziet Hatte ook nog kansen voor verbetering. Maar eerst wil ze meer inzicht hebben. “Zodat ik het nog beter begrijp. Wat gebeurt er nou precies met de kinderen in Delft voordat ze worden aangemeld bij de jeugdhulp? Ik ben nu met allerlei partijen bezig om de data die daarvoor nodig zijn te ontsluiten.”

Benchmark

Als wethouder moet je jezelf de vraag blijven stellen of je alle kinderen in beeld hebt, vindt Hatte. “Daarvoor heb je alle partijen in de stad nodig: de scholen, de jeugdzorgaanbieders, de samenwerkingsverbanden passend onderwijs. En binnen je eigen organisatie moeten alle beleidsterreinen met elkaar praten: jeugdhulp, onderwijs, maar ook bijvoorbeeld onderwijshuisvesting.” Als voorbeeld noemt ze de school die aangaf dat ze met een extra ruimte – om een kind af en toe apart te kunnen houden – wellicht jeugdhulp hadden kunnen voorkomen. Het bestuurlijk leernetwerk met andere wethouders jeugd is voor Hatte een nuttige vorm van intervisie. “We leren van elkaar. We snijden elke bijeenkomst een ander thema aan. Iedereen gaat vanzelf vertellen, wat ze doen en welke vragen ze hebben. Dat is heel verrijkend. Je leert nog beter hoe de relaties in jouw gemeente zijn. Het is een soort benchmark waartegen je dat wat je zelf doet kunt afzetten.”

Tip voor collega-wethouders

“Laat je niet meeslepen door grote woorden als transformatie, preventie, normaliseren. Blijf nadenken wat je ermee bedoelt. Er wordt te veel gratis gepraat in deze sector! ‘Transformatie’ is geen doel op zich. Kijk wat er in jouw gemeente nodig is en wat jij wilt verbeteren. En verwacht niet te veel van preventie. Niet alles begint klein, sommige problemen zijn gelijk groot.”

Uit: Nu ik groot ben – Wethouders investeren in kansen voor jongeren. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Den Haag, december 2019

Kijk voor het hele artikel met de ervaring van 18 wethouders die meededen aan het bestuurlijk leernetwerk op: https://voordejeugd.nl/nieuws/zo-investeren-wethouders-kansen-voor-jongeren/

Mobike: een last of een zegen?

VVD VVD Delft 12-02-2020 05:00

Ondernemers zijn de drijvende kracht achter de economie. Ook in Delft ziet de VVD het bruisen van creatief en innoverend ondernemerschap. De gemeente moet hen zoveel mogelijk ruimte en mogelijkheden geven. Tegelijkertijd moeten er gelijke voorwaarden zijn voor alle ondernemers en moeten ze zich aan wet- en regelgeving houden. Daarnaast mag ondernemerschap niet ten koste gaan van een schone, veilige en duurzame openbare ruimte.

In een brief van het college over de evaluatie van de deelfietsen van Mobike, trekt de wethouder positieve conclusies over het gebruik en de meerwaarde van deze oranje fietsen. En precies daarover heb ik namens de VVD kritische vragen gesteld. Het concept van deelfietsen heeft zeker potentie, maar er zijn veel klachten over deze oranje monstertjes en de verrommeling in de openbare ruimte is groot. Ondernemers mogen geld verdienen, maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van de openbare ruimte.

Wat de VVD betreft werkt het huidige systeem van de deelfietsen niet naar behoren. De fietsen kunnen nu op elke willekeurige plek in de stad worden neergezet. We zien graag een ander systeem, bijvoorbeeld door een aantal vaste stallingen te plaatsen bij de belangrijkste hotspots zoals station TU Campus en op het TU-terrein. Ook vragen wij ons af of deelfietsen daadwerkelijk iets bijdragen aan de mobiliteitsambities van onze gemeente. Laten inwoners of bezoekers van onze stad door de deelfietsen daadwerkelijk vaker de auto staan? Hierop geeft de evaluatie van het college geen enkel antwoord.

Tot slot is Mobike niet de enige ondernemer die deelfietsen wil aanbieden in Delft. Volgens de wethouder staan deze aanbieders zelfs in rijen te wachten. Wij zijn voor gelijke kansen voor alle ondernemers, maar voordat er nog meer deelfietsen in de stad komen, moeten er eerst duidelijke afspraken worden gemaakt. Het is belangrijk dat het niet één grote rommel wordt in de Delft met deelfietsen. Als VVD zullen we dit kritisch in de gaten houden en waar dat nodig is op blijven bijsturen.

Avinash Krishnasing

Commissielid Ruimte & Verkeer VVD Delft

Zet cookies aan om de video te tonen.

Lachgas verbod in APV

ChristenUnie ChristenUnie CDA Delft 01-02-2020 21:31

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1310411/131785/IMG_9425.JPG

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het gebruik van lachgas fors is toegenomen. In Nederland vinden er regelmatig ongevallen plaats waarvan de oorzaak ligt in het gebruik van lachgas. De kans op een lachgas-gerelateerd ongeval neemt daarom in Delft ook toe.

We willen niet wachten met het stellen van een norm tot een ongeval in Delft daadwerkelijk plaats vindt. Bij een ongeval is er naast de schade bij de gebruiker zelf hierdoor ook mogelijk lichamelijke, mentale of materiële schade voor niet-gebruikers. De gemeente moet zorgdragen voor een veilige omgeving voor haar bewoners en dus moet lachgasgebruik in het verkeer tegengegaan worden.

De wegenverkeerswet voorziet hier niet in. Rijden onder invloed is weliswaar strafbaar, maar de bewijslast is moeilijk omdat lachgas niet in het bloed kan worden aangetoond.

Bovendien laat de wegenverkeerswet ruimte aan gemeenten om nadere regels vast te stellen voor zover deze niet in strijd zijn met de wegenverkeerswet.

Daarom hebben we als ChristenUnie, samen met Onafhankelijk Delf en CDA een amendement op de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) ingediend.

We stellen voor om een artikel toe te voegen:                   

Artikel 2:39a verbod gebruik lachgas op de weg

Het is verboden op de weg, al dan niet in voertuigen als bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, die deel uitmaakt van een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gebied, lachgas te inhaleren of lachgas in combinatie met gebruiksvoorwerpen die inhalatie mogelijk maken bij zich te hebben.

Het amendement is met ruime meerderheid aangenomen. We hopen dat politie en handhavers hiermee grond hebben om overlast, maar vooral gevaarlijke situaties in het verkeer als gevolg van lachgas te voorkomen.

Fractievoorzitter Christine Bel bij de bespreking van de begroting

D66 D66 Delft 07-11-2019 19:12

Voorzitter,

Dat D66 naast terugblikken om van te leren graag vooruitkijkt zal niemand verrassen.

Vanavond doen we beide.

Om te beginnen met de financiën, ook dat zal u niet verbazen.

Het doet ons goed om te zien dat het verwachte resultaat van 2018 er beter uit ziet dan in het voorjaar en Delft ook de komende jaren een sluitende begroting heeft en ruimte om te investeren in de stad. Wel zijn wij kritisch op de manier waarop ruimte in de begroting is gecreëerd, en nu word ik even technisch, door een reserve kapitaallasten in te stellen om de komende jaren leningen te kunnen betalen. In huis-tuin-en keukenvergelijking, we betalen de hypotheek van ons spaargeld, of eigenlijk: we hebben een 2e hypotheek genomen, waarmee we een spaarpotje creëren om beide hypotheken van te betalen. U voelt het al: dat is wat gekunsteld, ook al is de rente momenteel nihil. Laten we helder zijn: wij vinden een sluitende begroting van het allergrootste belang, en zien de noodzaak om te investeren, maar we moeten hierbij wel alert blijven of dit middel het doel heiligt. Want goede financiën zijn voorwaarde voor een gezonde leefbare stad voor iedereen. Bij alle onderwerpen zult u ons dan ook kritisch zien kijken op wat wij krijgen voor elke bestede euro.

En ja, het rijk maakt het ons niet makkelijk, we krijgen vaak wel de taken en verantwoordelijkheden, maar niet altijd het bijbehorende budget. En de trap-op-trap-af systematiek bijt ons momenteel in de staart, omdat het Rijk het geld niet uitgegeven krijgt. Het is goed dat hiernaar gekeken wordt, zodat gemeenten hun verantwoordelijkheid ook kunnen nemen.

Dat neemt niet weg, dat we zelf ook scherp moeten blijven, en dat dat kan en loont zien we in Delft. We hebben meer mensen aan het werk en daardoor minder kosten voor uitkeringen. We hebben in de jeugdzorg ingezet op scherp sturen op resultaten en zo min mogelijk overhead, zodat het budget ook echt naar de zorg kan. We zien dat Delft dit relatief goed doet en geen tekorten heeft waar andere gemeenten grote tekorten kennen. Wel zien wij dat er nog veel geld gaat naar de transitie. Kan college aangeven wanneer de transitie voltooid is dat er geen extra geld meer bij hoeft?

Het is goed om te zien dat de problemen bij de schuldhulpverlening, waar D66 al eerder aandacht voor vroeg, serieus zijn aangepakt. Wel maken wij ons zorgen over de toenemende vraag.  Wij denken dat hier ook veel werkenden tussen zitten en willen dan ook nog eens nader kijken naar de armoedeval. Ook zien we dat Delft nog steeds relatief veel kinderen in armoede kent. Met de extra gelden vanuit het rijk, vindt D66 dat hier ook gericht op moet worden ingezet. Ook vindt D66 dat de landelijk geregelde verhoging van de studietoeslag voor gehandicapte studenten meteen doorgevoerd moet worden. Wij kijken daarnaast uit naar de lokale inclusieagenda en willen extra aandacht voor toegankelijkheid voor gehandicapten.

Een ander punt van zorg is de nieuwe GGZ-wet die meer verantwoordelijkheid bij de gemeenten legt. Zijn wij hierop voorbereid? En wat is de mogelijke impact voor de stad, wanneer meer mensen zelfstandig wonen en ambulant geholpen worden? We zien dat dat op druk legt op bepaalde plekken in de stad en overlast veroorzaakt. Daar zijn de mensen zelf ook niet bij gebaat.

We zien dat er extra geld is vrijgemaakt voor evenementen. D66 ziet graag dat dit ten gunste van de hele stad komt. Meer evenementen in de wijken dus. Ook wil D66 dat kinderen nog makkelijker kennismaken met cultuur. De buurtsportcoaches leiden de kinderen wel naar het sporten toe, maar nog onvoldoende naar cultuur. Ook wordt het sport- en cultuurfonds nog relatief weinig gebruikt voor cultuur.

Als we het over cultuur hebben, kan ik natuurlijk niet om het Prinsenhof heen. We hebben vorige week een mooie presentatie gehad van de werkgroep die, en daar hebben wij veel waardering voor, veel tijd en energie hebben gestoken in een gedeelde visie. Ik wil echter wel benadrukken dat het geld dat nu gereserveerd staat in de begroting, slechts een reservering is en de discussie nog uitgebreid gevoerd gaat worden over de investeringen in het Prinsenhof. Ik was daarnaast verbaasd om te zien dat er wederom ruim een miljoen in beveiliging wordt geïnvesteerd. Terwijl ons bij de vorige ruim 2 miljoen verzekerd is dat het daarmee klaar was! Ook verbaast het ons om in de najaarsrapportage te lezen dat de tentoonstellingen (Mojo en Pieter de Hooch) ons geen extra geld opleveren, maar extra geld kosten! Reden te meer om het hele Prinsenhofverhaal grondig en integraal tegen het licht te houden, inclusief scenario’s en business case.

Van het Prinsenhof is het een kleine stap naar toerisme in Delft. D66 vindt het goed dat we de discussie over toerisme breed gaan voeren. We zien in Amsterdam wat te veel toerisme met een stad kan doen en in Delft willen we dat voor zijn. Wellicht dat de doelstelling uit Agenda 2040 ‘Delft als toeristische topbestemming’ op de schop moet en veranderd kan in ‘een fijne stad voor bezoekers en bewoners’. D66 vindt dat om dat laatste te waarborgen, de toeristenbelasting best omhoog kan. Ook een discussie over Airbnb hoort wat ons betreft bij de visie op toerisme, maar ook op wonen.

Delft heeft een grote woonopgave voor de komende jaren en we willen geen woningen waar veel behoefte aan is verliezen aan Airbnb, noch dat deze onbetaalbaar worden doordat beleggers er de hoofdprijs voor vragen. Inzet op met name modale huur is hard nodig. Daarbij willen we ook kijken of de tendens om panden te splitsen in plaats van verkameren wel een wenselijke ontwikkeling is. Ook willen we bij vervangingsopgaven graag naast aandacht voor circulair bouwen ook aandacht voor circulair slopen en aandacht voor levendige plinten, met niet alleen commerciële maar ook maatschappelijke functies.

Ook zouden wij het gesprek met de TU willen aangaan over de mogelijkheden om te wonen op de Campus. De TU die ook een grote rol kan spelen in het (indirect) creëren van meer werkgelegenheid. De regels die nu gelden voor vestiging op Technopolis mogen wat ons betreft wel wat ruimer, zodat ook niet direct aan de TU gelieerde bij Delft passende bedrijven zich er kunnen vestigen. Betrek ook de HBO’s en de MBO’s voor meer werk op alle niveaus.

Meer werk en meer woningen vraagt natuurlijk om een goede bereikbaarheid. Binnenkort bespreken wij de mobiliteitsvisie, waarin we onze visie geven hoe Delft ook in de toekomst, duurzaam bereikbaar te houden. Dat vereist een omslag in ons denken. We willen er voor nu vast een voorschot op nemen en aandacht vragen voor goede (doorgaande) fietsroutes, denk hier naast de juiste infrastructuur ook aan groene golf voor de fiets. Want als je mensen uit de auto wilt krijgen, moet je zorgen dat het alternatief aantrekkelijker is. Extra aandacht vragen wij ook voor veilige fietsroutes rondom scholen. Steeds meer ouders brengen hun kind met de auto naar school, dat is op zich al jammer, maar levert ook nog onveilige situaties op voor de kinderen die wel op de fiets komen. Daar wil D66 wat aan doen. Ieder kind moet op een veilige manier op de fiets naar school kunnen, want jong geleerd is oud gedaan. En als ik dan met de kinderen naar school fiets, krijg ik elke keer weer de vraag: “mama, wanneer gaan die vieze stinkscooters nou eens weg?”. Graag een antwoord van het college hierop (Dit is een beetje een beperkte uitwerking van onze motie kinderparticipatie, maar totdat die verder is uitgewerkt doe ik het maar even zo).  En in het kader van de kunst afkijken nog een leuke suggestie uit Utrecht, ik las nl. dat we de bushokjes gaan vervangen, denk eens aan bushokjes met een groen dak. Ik voorzie de wethouder graag van de bijbehorende foto’s ter inspiratie.

Ook over parkeren gaan we het natuurlijk hebben, en ik denk dat iedereen hier wel een betere bezetting van de garages wil. De perverse prikkel, dat de gemeente daardoor inkomsten mist (de opbrengsten van de garages gaan naar Parking Delft) mag ons daar natuurlijk niet bij in de weg staan.

Er zijn nog wel meer voorbeelden van perverse prikkels, die geen reden zijn om iets niet te doen: zoals de verminderde papieropbrengst bij het invoeren van de ja-ja-sticker, en in de evaluatie van ‘grip op grondstoffen’ las ik dat een tandenborstel wél goed gerecycled kan, maar niet bij het PMD mag, omdat het geen verpakking is en dus niet onder de afspraken met de verpakkingsindustrie valt.   Terwijl we natuurlijk gewoon een zo goed, goedkoop en bovenal duurzaam mogelijke oplossing willen. De gemeente is wat ons betreft niet zoals vroeger alleen verantwoordelijk voor het ophalen van afval, maar ook voor een duurzame verwerking ervan. We willen een goede evaluatie die hierop ingaat.

Dat brengt ons bij duurzaamheid: hier zien wij nog steeds veelal plannen en handtekeningen, maar weinig concreets. Het valt ons overigens op dat bij prestatiesubsidies nauwelijks subsidies worden verstrekt die de doelstelling duurzaamheid ondersteunen. De grote Co2 reductie moet van het warmtenet komen. Hoe zijn de huidige Rotterdamse ontwikkelingen hierop van invloed. Zijn er al plannen hoe Voorhof hierop aangesloten te krijgen, zo nee, waarom niet, zo ja, hoe worden bewoners hierin meegenomen?

Ook ontbreekt de belofte uit het coalitieakkoord om de belastingen te vergroenen nog. We hebben wel een afdoening gekregen op onze vraag naar een afvalstoffenheffing met een gedifferentieerder tarief. De strekking is echter niet goed begrepen: ons doel was niet om beter te scoren op het COELO-lijstje van lokale lasten, maar om de afvalstoffenheffing eerlijker te maken in de geest: de vervuiler betaalt. In dit kader hebben we ook al eens gesuggereerd om de rioolheffing te koppelen aan het waterverbruik. Groene en eerlijke lasten is het doel. Wat de lasten betreft, zien we dat de OZB nog steeds relatief hoog is. Kunnen we de meeropbrengsten van nieuwe woningen niet deels gebruiken voor een verlaging van de OZB?

Al met al is D66 tevreden en denken wij dat dat we met deze begroting inzetten op een duurzame toekomst van Delft.

Luie begroting

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft GroenLinks Delft 02-11-2019 20:05

De begroting: weer niets nieuws onder de zon.

De schulden lopen op en niet zo gek, want het uitgeven is weer begonnen, ipv schulden in te lossen. De stadsschuld loopt op van 433 miljoen, naar 455 miljoen in 2020!. Generaties schuld! Wethouder Brandligt, van Groen Links, strooit met geld alsof hij de Sint zelve is. Wat ons betreft krijgt hij de zwarte Piet! Game over!

Het dossier Jeugdzorg, baart ons zorgen. Enorm veel klachten, grote tekorten en ook de belofte: extra geld van het rijk. We gaan het zien! Gelukkig valt er ook goed nieuws te melden: dat de eenzaamheid onder jongeren en ouderen wordt aangepakt. Er draaien projecten en natuurlijk zien wij de evaluatie, graag tegemoed, want onze gemeente heeft de meest eenzame mensen.

Wij blijven weer de duurste gemeente met de OZB, van Nederland en het eind hiervan is nog niet in zicht.

Huisvesting voor starters is een drama! De huizen zijn verkamerd, juist deze groep is hier de dupe van.

Weer staat er een wijk in Delft op de nominatie om rigoureus te veranderen…verbouwen of slopen. De Indische buurt is aan de beurt. Wij laten dit niet, zonder slag of stoot gebeuren.

Sport

Een nieuw groot plan om de inwoners aan het sporten te krijgen. Onafhankelijk Delft pleit hier al haren voor, maar er werd bezuinigd en bezuinigd. Kinderen zijn te dik en moeten meer bewegen.

Daarnaast pleiten wij juist voor een heel nieuw Sportpark nabij Kerkpolder, zodat de voetbalverenigingen aldaar, naar deze nieuwe lokatie kunnen.

Er komt dan ook weer ruimte vrij om betaalbaar te laten bouwen.

Al met al vinden wij het een luie begroting.. achterover leunen van een college, met vijf collegepartijen. Eigenlijk goed voor strafwerk!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.