Nieuws van D66 in 's-Gravenhage inzichtelijk

66 documenten

Meer maatregelen voor veilige Weimarstraat

D66 D66 's-Gravenhage 16-07-2020 10:49

De bewoners van de Weimarstraat zijn het zat. Hun straat is het toneel van schietpartijen, racende auto’s en een grote hoeveelheid malafide coffeeshops. Na een schietpartij op klaarlichte dag zijn de bewoners de straat op gegaan onder het motto ‘drugs eruit, buurt erin’. Dankzij een motie van D66 Den Haag komen er meer maatregelen om de buurt weer veilig te krijgen.

Ook korte termijn De onrust in de Weimarstraat is niet nieuw en D66 diende vorig jaar nog een initiatiefnota in waarmee de ondermijning in de straat wordt aangepakt. “Maar beleid is een zaak van lange adem en ondermijning is niet binnen een paar maanden opgelost”, zegt Hanneke van der Werf. Daarom worden er op korte termijn extra maatregelen genomen. Er moet meer gehandhaafd worden en de sluitingstijden van coffeeshops worden onder de loep genomen. De gemeente gaat bereidwillige coffeeshops helpen met verhuizen en overlast gevende coffeeshops eerder sluiten.

Verkeershufters de straat uit Er is ook aandacht voor de verkeershufters die op de coffeeshops afkomen. Zo wordt er gekeken of de snelheid kan worden beperkt en de straat eenrichtingsverkeer kan worden. “Nu blijven die verkeershufters in de wijk hangen”, legt D66’er Marije Mostert uit. Met een paar aanpassingen zorg je ervoor dat je de wijk wel inkomt, maar er ook direct weer uit moet. Drugs eruit, buurt erin!”

Marije Mostert sprak over de Weimarstraat bij Den Haag FM. Kijk hier de rapportage terug.

The post Meer maatregelen voor veilige Weimarstraat appeared first on D66 Den Haag.

Q&A over de Haagse zorg tijdens de coronacrisis

D66 D66 's-Gravenhage 19-05-2020 12:32

Marieke van Doorn (woordvoerder zorg) sprak met Friso Raemaekers (verpleegkundige in de spoedeisende hulp) over de impact van corona op de zorg in Den Haag, de sfeer in de ziekenhuizen en hoe je een mondkapje gebruikt. Kijk hun gesprek terug!

Laad de video op deze pagina niet? Kijk het dan op YouTube.

 

 

The post Q&A over de Haagse zorg tijdens de coronacrisis appeared first on D66 Den Haag.

Op weg naar de CPC Sponsorloop: Robert van Asten

D66 D66 's-Gravenhage 04-03-2020 10:08

Deze week rennen de D66’ers door de stad om te trainen voor de CPC! Maar dit jaar is de CPC anders dan anders: De D66’ers laten zich tijdens de CPC sponsoren om geld op te halen voor de Special Olympics Nationale Spelen! Een van de sporters van het D66 Team is wethouder Robert van Asten

Ben je altijd al zo sportief? Ja, ik heb 25 jaar lang gevoetbald en heb daarna het hardlopen en lange afstand wandelen opgepakt. Ik vind het heerlijk om na een lange dag werken lekker de duinen in te gaan en met de zeewind in de haren even helemaal op te frissen.

Waarom ren je de CPC? Hoevaak kan je nou over die brede straten, lanen en boulevards van Den Haag rennen zonder dat je van je sokken wordt gereden door een auto? Het is de dag dat de lopers de stad claimen!

Waarom vind je de Special Olympics Nationale Spelen (SONS) zo belangrijk? Sporten is gezond, het zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit, dat je met teamgenoten lol kunt maken en samen een prestatie neerzet. Dat gevoel gun ik iedereen. Maar helaas is het voor mensen met een verstandelijke beperking vaak lastig om te sporten. Daarom hoop ik dan met de Special Olympics meer belemmeringen worden weggenomen zodat echt iedereen lekker kan sporten. En de helden die nu al meedoen wil ik natuurlijk een ongelooflijke gastvrije Haagse ervaring bieden! Daarvoor hebben we ook jouw donatie nodig!

HELP ROBERT MET GELD OPHALEN VOOR DE SPECIAL OLYMPICS NATIONALE SPELEN IN DEN HAAG. MAAK HIER EEN DONATIE. Met vijf euro sponsor je al een medaille, en met 25 euro een hele dag deelname aan een toernooi.

The post Op weg naar de CPC Sponsorloop: Robert van Asten appeared first on Onze stad.

Op weg naar de CPC Sponsorloop: Marieke van Doorn

D66 D66 's-Gravenhage 03-03-2020 10:31

Deze week rennen de D66’ers door de stad om te trainen voor de CPC! Maar dit jaar is de CPC anders dan anders: De D66’ers laten zich tijdens de CPC sponsoren om geld op te halen voor de Special Olympics Nationale Spelen! Een van de sporters van het D66 Team is raadslid Marieke van Doorn!

Ben je altijd zo sportief? Sinds afgelopen zomer ga ik een paar keer per week naar de sportschool omdat ik graag onze steeds zwaarder wordende gehandicapte zoon wil kunnen blijven tillen. Een paar jaar terug liep ik voor het eerst de 5 km op de CPC. Geïnspireerd door vele D66-hardlopers als Ingrid van Engelshoven en Stientje van Veldhoven, maar ook onze eigen wethouder Robert van Asten, en onze raadsleden Dennis Groenewold en Hanneke van der Werf. Door het enthousiasme van collega-raadslid Marije Mostert heb ik me dit jaar ook ingeschreven als begeleider van mijn 5-jarige dochter die voor het eerst de 1 km gaat lopen!

Waarom ren je de CPC? Zoveel sportieve Hagenaars bij elkaar zien is ontzettend motiverend om zelf het sporten vol te houden. Bovendien geven deze sportievelingen, van jong tot oud, een goed voorbeeld voor mijn dochter: jong geleerd is oud gedaan! De CPC is – zo aan het einde van de winter – de ultieme motivatie om ook tijdens de koude en natte wintermaanden te blijven sporten. Bewegen is niet alleen belangrijk om fysiek in vorm te blijven maar helpt mij vooral ook om mentaal te ontspannen.

Waarom vind je de Special Olympics zo belangrijk? De Special Olympics geven jonge mensen met een beperking een doel om naartoe te trainen en zo het beste uit zichzelf te halen. Ondanks hun beperking kunnen laten zien wat ze wèl kunnen en excelleren op internationaal niveau, dat geeft hoop en kracht om het leven aan te gaan. Mijn eigen zoon kan door zijn beperkingen vrijwel niets, maar is als een vis in het water. Je moet hem eens door het zwembad zien racen, en vooral kijken hoe hij daarvan geniet. Misschien kan hij ooit wel eens mee doen aan de Special Olympics!

HELP MARIEKE MET GELD OPHALEN VOOR DE SPECIAL OLYMPICS NATIONALE SPELEN IN DEN HAAG. MAAK HIER EEN DONATIE. Met vijf euro sponsor je al een medaille, en met 25 euro een hele dag deelname aan een toernooi.

The post Op weg naar de CPC Sponsorloop: Marieke van Doorn appeared first on Onze stad.

Hagenaars met beperking delen expertise in de raad

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 16-01-2020 11:16

Op woensdag 15 januari waren burgers met een fysieke of mentale beperking op initiatief van onder andere D66, GroenLinks en CDA te gast in de Haagse gemeenteraad. Deze Hagenaren konden op basis van hun eigen ervaringen vertellen op welke manier Den Haag beter zou kunnen worden ingericht voor mensen met een handicap.

Initiatiefnemers waren de Haagse fracties van D66, GroenLinks, CDA, ChristenUnie/SGP, Nida, PvdA en de Haagse Stadspartij. Zij schreven een opzet voor een gezamenlijk plan om Den Haag toegankelijker te maken en dat wilden zij verbeteren door input te vragen aan ervaringsdeskundigen. Den Haag is volgens deze partijen nog niet toegankelijk genoeg. Zo zijn veel plekken nog moeilijk met een rolstoel of scootmobiel te bereiken en voldoen nog veel gebouwen niet aan de toegankelijkheidseisen.

Deskundigen aan het woord Ervaringsdeskundige ­Charlie Loos van Terug naar de Bossen vond het hoog tijd dat er naar de mensen zelf geluisterd wordt: “Praat niet over ons, zonder ons.” Lisette Heuschen van SOS Den Haag: “Luister, kijk en laat mensen meebeslissen die ervaring hebben. Zorg ervoor dat er voldoende handvatten zijn, regels zijn waar niemand onderuit kan en handhaaf daarop.”

Toegankelijk voor iedereen Marieke van Doorn (D66) zet zich al lange tijd in voor een toegankelijk Den Haag. “We willen in 2030 de hele stad écht toegankelijk hebben voor mensen met een beperking, ouders met kinderwagens en de groeiende groep senioren. Daar is wel een flinke mentaliteitsverandering voor nodig. Bij architecten, bouwers, ambtenaren, exploitanten, gebruikers en inwoners moet de knop om, door bewustwordingscampagnes én handhaving. Of je het nu hebt over de inrichting van openbare gebouwen, het OV of zoiets simpels als waar je je fiets neerzet”.”

Erlijn Wenink (GroenLinks): “Den Haag is nog lang niet inclusief genoeg, terwijl we dat verplicht zijn aan mensen met een beperking, ook volgens een VN-verdrag. Het wordt tijd dat we hele grote stappen gaan zetten en dan is het cruciaal dat je echt luistert naar de mensen om wie het gaat.”

Astrid Frey (CDA): “Een leefbare stad voor iedereen is voor het CDA belangrijk, dat is nu nog onvoldoende het geval. Het gesprek met de ervaringsdeskundigen vind ik belangrijk. Zij laten horen wat nodig is om Den Haag toegankelijker te maken, zodat inwoners en bezoekers, met of zonder beperking, als gelijkwaardigen kunnen samenleven.”

The post Hagenaars met beperking delen expertise in de raad appeared first on Onze stad.

Die tegenstand als wat je doet ...

D66 D66 's-Gravenhage 15-08-2019 12:54

Die tegenstand als wat je doet slecht is en heel anders moet... Waar komt dat nu vandaan? #klimaat #veranderwoede https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/15/allemaal-heel-logisch-maar-niet-rationeel-a3970118

Van drammen naar doen. Het mag ...

D66 D66 's-Gravenhage 28-06-2019 13:43

Van drammen naar doen. Het mag allemaal een fors tandje meer, maar hier staan wel de handtekeningen onder van twee regeringspartijen die hier eerder nog niet aan wilden... https://verdieping.d66.nl/thema/klimaatakkoord/

Opinie Marieke: Keuzevrijheid voor vervoer stopt bij schade aan anderen

D66 D66 's-Gravenhage 27-06-2019 09:32

Opiniestuk van raadslid Marieke van Doorn uit de Haagse weekkrant Den Haag Centraal van 27 juni 2019

Hagenaars houden van vrijheid en waken over het inperken daarvan. Toch maakt de gemeente soms keuzes die op verschillende niveaus ons dagelijks leven bepalen. Een belangrijk voorbeeld daarvan is de zogenoemde mobiliteitstransitie. Het is tijd om ons op een andere manier door Den Haag te gaan bewegen, omdat de stad volledig dichtslibt en de luchtkwaliteit sterk aangetast wordt. Oftewel: als we niet handelen, staan we straks allemaal ademloos in de file. Mobiliteitswethouder Robert van Asten heeft plannen gepresenteerd om inwoners van onze stad te verleiden de auto vaker te laten staan en wil het aantrekkelijker maken om voor de fiets of het openbaar vervoer te kiezen.

Vrijheden

In een commissievergadering van de gemeenteraad over de mobiliteitsplannen eerder deze maand, wierpen verschillende raadsleden de vraag op of de gemeente daarmee niet de keuzevrijheid van de individuele Hagenaar beperkt. Deze vraag lijkt misschien op het eerste gezicht te beantwoorden met een simpel ‘ja’. Toch ligt het antwoord complexer. Dit debat is namelijk terug te voeren op twee grote filosofische vraagstukken: de twee concepten van vrijheid van Isaiah Berlin en het schadebeginsel van John Stuart Mill. Berlin introduceerde 66 jaar geleden het onderscheid tussen positieve en negatieve vrijheid. Positieve vrijheid gaat over zelfbeschikking en zelfontplooiing van individuen en groepen. Het doelt op de vrijheid om naar eigen vermogen kansen en mogelijkheden te benutten. De economische impact van Den Haag als file-hoofdstad van Nederland op ondernemers valt hieronder deze stilstand verkleint hun positieve vrijheid. De stad groeit en het is lastig ondernemen als de hele stad vast staat omdat, er simpelweg te veel auto’s zijn. Negatieve vrijheid gaat over de ruimte waarbinnen een individu vrij is om te doen en laten wat hij of zij wil. Het gaat over de afwezigheid van barrières en beperkingen om vrij te handelen. Dat wil zeggen: geen gezeur van de gemeente over wanneer je wel of niet de auto pakt.

Schade

Mill zet uiteen dat individuele vrijheid alleen beperkt mag worden als dat nodig is om te voorkomen dat jouw handelen anderen schaadt. Alleen wanneer je directe en fysieke schade toebrengt aan anderen mag de overheid ingrijpen. Nu blijkt dat Hagenaars maanden tot jaren eerder sterven door het stikstof en fijnstof in de lucht, dat mede door de auto veroorzaakt wordt, praten we dus eigenlijk over Mill’s definitie van schade. Verder moet de overheid zich verre houden van moralisme en paternalisme. De gemeente mag dus geen mobiliteitstransitie opleggen omdat ze dat beter zouden vinden voor Hagenaars of omdat dat ’het goede’ is volgens het college. De noodzaak van een mobiliteitstransitie moet met harde feiten onderbouwd kunnen worden en daar is de wethouder knap in geslaagd.

Balans

Het onderscheid tussen de twee opvattingen over vrijheid, raakt de kern van het debat in de Haagse raad over de mobiliteitstransitie. Het idee dat vrijheid slechts de ruimte is om te doen wat we willen zonder enige overheidsbemoeienis, is volgens D66 een reeds lang gepasseerd station. De negatieve vrijheid die alle Hagenaars hebben om te kiezen met een auto korte ritjes door de stad te maken, heeft direct effect op de positieve vrijheden van de gemeenschap. Beroepsgroepen zonder veel alternatieven voor de auto, bijvoorbeeld de loodgieter met een klusbus, staan vaker in de file als we allemaal in de auto gaan zitten. Het is belangrijk om die effecten mee te wegen en het vraagt om een breed geaccepteerde balans. Bij de verandering die het stadsbestuur wil op het vlak van mobiliteit, is het zoeken naar die middenweg.

Ultieme keuzevrijheid

Volgens het schadebeginsel van Mill mag de gemeente alleen bij fysieke schade aan anderen besluiten om te tornen aan de vrijheden. Het is duidelijk dat het huidige autogebruik gevolgen heeft voor ons allemaal. Het RIVM en de Gezondheidsraad stellen dat Hagenaars eerder sterven door slechte luchtkwaliteit die 160 duizend Haagse autobezitters samen produceren. Het gaat natuurlijk te ver om autobezit te verbieden voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen, maar het maken van alternatieve keuzes kan wel actief worden aangemoedigd. Zoals het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer en de fiets. We kunnen inwoners verleiden om vaker de auto thuis te laten, zonder iemand iets te verplichten. Mensen zijn gewoontedieren, dus het is goed als we de stad zo inrichten dat we ons vaker realiseren dat sommige keuzes ook anders kunnen. De gemeente in de rol als gids op het vlak van mobiliteit stimuleert de bewustwording, wat een voorwaarde is voor ultieme keuzevrijheid!

The post Opinie Marieke: Keuzevrijheid voor vervoer stopt bij schade aan anderen appeared first on Onze stad.

D66: Ondertitel vergaderingen van de Haagse gemeenteraad

D66 D66 's-Gravenhage 11-06-2019 13:10

Raadslid Daniel Scheper pleit voor ondertiteling van de Haagse raads- en commissievergaderingen. Ondertiteling van de raadsuitzendingen maakt het ook voor doven- en slechthorenden mogelijk om de debatten te volgen. “Het is belangrijk dat iedereen zelf kan volgen waarover de raadsleden met elkaar praten en welke besluiten wij nemen in de raadzaal. We mogen niemand daarvan uitsluiten”, stelt Scheper. 

Geautomatiseerd

D66 vindt dat er geen tijd te verliezen is bij het invoeren van live ondertiteling in Den Haag. Het ondertitelen kan geheel automatisch via spraakherkenning. De automatische ondertiteling is een zogenoemd ‘lerend systeem’ en zal naar verloop van tijd steeds meer woorden kennen. Het innovatieve systeem kan uiteindelijk tot negentig procent nauwkeurig ondertitelen. In Amsterdam worden alle raadsuitzendingen al met succes voorzien van ondertitels na een geslaagde proef.  Scheper: “Als kind van dove ouders ben ik positief dat Amsterdam dit al doet. Je mag nooit door een handicap buitengesloten zijn en daarom vind ik het ook zo goed dat onze vergaderingen eindelijk toegankelijk kunnen worden voor mensen met een auditieve beperking.”  

Wetgeving

Vanaf september 2020 is de gemeente verplicht om maatregelen te nemen om raadsdebatten ook voor doven- en slechthorende toegankelijk te maken. Door nu al te starten, zijn eventuele kinderziektes uit het systeem zo gauw de wettelijke verplichting geldt. “De ondertitelingstechniek bestaat al en het gaat ook nog eens volledig automatisch. Ik hoor dan ook graag van het stadsbestuur wanneer het de ondertiteling in Den Haag gaat invoeren”, aldus Scheper.

The post D66: Ondertitel vergaderingen van de Haagse gemeenteraad appeared first on Onze stad.

D66Vandaag vieren we onze vrijheid! ...

D66 D66 's-Gravenhage 06-05-2019 12:02

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.