Nieuws van politieke partijen in Drenthe over VVD inzichtelijk

4 documenten

Het ziekenhuis dichtbij

SP SP VVD CDA SGP Drenthe 29-01-2020 11:06

Tweede Kamer fluit minister Bruins niet terug. Ondanks steun van vrijwel de gehele oppositie hebben voorstellen van de SP om de regionale ziekenhuizen overeind te houden het afgelopen week in de Tweede Kamer niet gered. SP Kamerlid Henk van Gerven had een uitgebreide initiatief nota 'Het ziekenhuis dichtbij' geschreven waarover de Kamer afgelopen week debatteerde. Voor Bethesda en Refaja betekent dit dat minister Bruins vooralsnog niet in hoeft te grijpen om volwaardige regionale ziekenhuizen open te houden met behoud van Spoedeisende Hulp en Verloskunde

,,Hoe kan het dat een klein ziekenhuis in Assen wel goed draait en dat het Bethesda ziekenhuis langzaam maar zeker ontmanteld wordt sinds de fusie met het Refaja in Stadskanaal en het Scheper Ziekenhuis in Emmen? Wij trekken de conclusie dat het systeem faalt.” meent van Gerven.

,,De afgelopen tientallen jaren zijn gekenmerkt door schaalvergroting en fusiegolven en een toenemende marktwerking en concurrentie. Daardoor zijn de kleinere ziekenhuizen niet meer verzekerd van een veilige toekomst met alle gevolgen van dien. Het voortbestaan als volwaardig ziekenhuis wordt afhankelijk van toevalligheden zoals een goed bestuur. In dit rapport pleiten wij daarom voor regulering van de ziekenhuiszorg. Zodat ziekenhuiszorg op menselijke maat kan worden geboden, met een ziekenhuis dichtbij voor iedereen in Nederland.”

Minister Bruins was het met dit pleidooi voor verantwoordelijkheid van de overheid niet eens. Woordvoerders van VVD en CDA zagen geen aanleiding het systeem van marktwerking ter discussie te stellen. Zij drongen aan op nader onderzoek en onderstreepten het belang van innovatie in de zorg.

Na de bespreking van de initiatief nota van Henk van Gerven kwamen twee moties in stemming. Een motie om samenwerking tussen grote en kleine ziekenhuizen niet alleen op papier te stimuleren, maar zo nodig verplicht te stellen, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd. En een motie om de richtlijnen aan te scherpen zodat aanrijtijd met eigen vervoer naar een volwaardig ziekenhuis voor iedereen niet meer 30 minuten zou moeten zijn, maar slechts 20 minuten. Het effect hiervan zou zijn dat Bethesda en ook andere regio ziekenhuizen behouden zouden blijven als volwaardig ziekenhuis.

De gehele oppositie met uitzondering van de SGP steunden deze moties, maar de regeringspartijen hielden vast aan de aanpak van minister Bruins. Volgens de SP een gemiste kans voor de politiek om de zorg goed te regelen.

De SP diende moties en amendementen in. Zie hieronder.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 5 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat niet concurrentie maar samenwerking tussen zieken-huizen de zorg beter maakt; van mening dat grote academische en topklinische ziekenhuizen kleinere ziekenhuizen kunnen ondersteunen bij het waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van de zorg; van mening dat de patiënt is gebaat bij een stevig netwerk van grote en kleinere ziekenhuizen die goed samenwerken; verzoekt de regering, te onderzoeken hoe verplichte samenwerking van grote ziekenhuizen met kleine ziekenhuizen kan worden gerealiseerd, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd, en gaat over tot de orde van de dag.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 6 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat iedereen recht heeft op goed bereikbare en toegankelijke ziekenhuiszorg; constaterende dat nu uitgegaan wordt van de richtlijn dat iemand met eigen vervoer binnen 30 minuten het ziekenhuis moet kunnen bereiken; overwegende dat in een vergrijzende samenleving een aanrijtijd naar een volwaardig ziekenhuis met eigen vervoer binnen 20 minuten meer aansluit bij de maatschappelijke behoefte en de leefbaarheid van regio’s bevordert; constaterende dat bij aanrijtijden van langer dan 20 minuten voor een barende in nood de kansen op complicaties en het overlijden van het kindje toenemen; verzoekt de regering, te onderzoeken wat de effecten zijn van de invoering van een bereikbaarheidsnorm van 20 minuten en hoe deze kan worden gerealiseerd, en gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting op de twee ingediende amendementen:

Toelichting

Dit amendement regelt dat naast de toets op financiële gevolgen van het instellen van een kwaliteitsstandaard de Nederlandse zorgautoriteit ook toetst wat de gevolgen zijn voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de zorg.

Indiener is van mening dat verhoogde kwaliteitsstandaarden niet alleen financiële gevolgen kunnen hebben maar ook gevolgen voor de toegankelijkheid van zorg. In ziekenhuizen, bijvoorbeeld, kan een verhoogde kwaliteitsstandaard leiden tot zwaardere eisen aan bezetting, opleidingsniveau of het volume van verrichtingen dat een ziekenhuis voor een bepaalde ingreep moet uitvoeren.

Dergelijke kwaliteitseisen kunnen derhalve naast financiële gevolgen ook vergaande consequenties hebben voor de toegankelijkheid van de zorg, zeker wanneer kleinere regionale ziekenhuizen niet aan deze nieuwe eisen kunnen voldoen. Indiener wil bewerkstelligen dat in de analyse van de Nederlandse zorgautoriteit van de standaard niet alleen gekeken wordt naar de gevolgen op de collectieve zorguitgaven maar ook in hoeverre de nieuwe en kostenverhogende standaard kan leiden tot risico’s voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg.

Toelichting

Indiener is van mening dat in iedere voordracht van een kwaliteitsstandaard aan het Zorginstituut niet alleen duidelijk gemaakt moet worden wat de beoogde kwaliteitsverbetering is maar ook wat de mogelijke gevolgen van de standaard is op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg. Het amendement regelt dan ook dat een voorgedragen kwaliteitsstandaard voor opname in het Register een beschrijving van de gevolgen op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg moet bevatten. Nabijheid en bereikbaarheid van zorg zijn volgens indiener onlosmakelijk verbonden met de kwaliteit van zorg en dienen in samenhang in kwaliteitsstandaarden te worden beschreven.

Hijink

 

 

Zie ook: Zorg

Samen met PvdA, VVD, CDA en ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA VVD PvdA Drenthe 20-05-2019 14:19

Samen met PvdA, VVD, CDA en GroenLinks hebben we zojuist het coalitieakkoord 2019-2023: Drenthe, mooi voor elkaar!’ gepresenteerd! Op onze website lees je onze toelichting en kun je een overzicht vinden van een aantal highlights uit het akkoord: https://drenthe.christenunie.nl/nieuws2/2019/05/20/Drenthe-mooi-voor-elkaar?originNode=12644

De Drentse PvdA, VVD, CDA, ...

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie VVD CDA PvdA Drenthe 27-04-2019 10:15

De Drentse PvdA, VVD, CDA, GroenLinks en ChristenUnie onderhandelen voor een nieuw coalitieakkoord en college van GS. De partijen deelden eerst hun droombeelden en praten nu verder over belangrijke thema’s voor Drenthe.

De toekomst van de zorg vraagt om echte keuzes

SP SP VVD Drenthe 18-02-2019 12:10

Een drama voor Hoogeveen. Opnieuw plannen om het ziekenhuis Bethesda verder uit te kleden. Dit keer is de spoedeisende hulp (SEH) aan de beurt. Iedereen zegt bezorgd te zijn, maar voor de politiek lijkt dat toch echt onvoldoende. Men kan de handen in onschuld wassen, maar is dat dan alles? Welke analyse maken partijen? Als duidelijk is dat de marktwerking in de zorg tot excessen leidt als het sluiten van ziekenhuizen, waarom komt de politiek dan niet terug op de eerdere keuze de zorg in Nederland op commerciele basis te organiseren?

Geen kernteam, maar een team zonder de kern

De bestuurders van Treant, de zorgverzekeraars en een huisarts. Gezamenlijk het zogenaamde kernteam. Zij lanceerden de nieuwe plannen voor de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe, dat wil zeggen voor de regio Assen (Wilhelminaziekenhuis), en de Treant ziekenhuizen in Stadskanaal, Hoogeveen en Emmen. De boodschap: In Refaja en Bethesda gaat de SEH 's nachts dicht. In het weekend gaat zoveel mogelijk overal in het ziekenhuis het licht uit. Patienten die ook het weekend moeten blijven, krijgen dan elders een plek. En verder concentratie van behandelingen. Voor Hoogeveen blijven specifieke behandelingen over zoals heupen en knieen, huidproblemen e.d. Bijelkaar uiteindelijk een ramp voor Hoogeveen. Maar het is misschien ook goed enkele kritische punten te benoemen bij de totstandkoming van het rapport. Allereerst is het al duidelijk uit welke hoek de wind waait. De plannen komen van de kant van de zorgverzekeraars en de leiding van Treant. Een huisarts praatte ook mee. Gedrieen vormen zij het zogenaamde kernteam. Patienten, personeel en de politiek mogen later aanschuiven. Ook vanuit medische hoek is weinig vertegenwoordiging. De Drentse huisartsen moeten nog gehoord worden. Hetzelfde geldt voor andere beroepsbeoefenaars. Een recept voor een eenzijdig rapport. Opvallend is bijvoorbeeld dat geen variant is onderzocht waarbij Bethesda gewoon weer een volwaardig ziekenhuis is.

Treant nog steeds zoekend

Ten tweede. Het plan gaat voorbij aan de bestuurlijke chaos bij Treant. Zelfs Treant zelf geeft nu bijvoorbeeld aan dat het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal onverwachte effecten had, terwijl iedereen dat al op zijn klompen kon aanvoelen. Op dit moment bevalt slechts een enkeling uit Hoogeveen in het ziekenhuis in Emmen. Als bevalling in een ziekenhuis nodig is, dan gaat men vooral naar Assen, Zwolle of Hardenberg. Veelal zal in spoedgevallen het overigens ook maar de vraag zijn of dat in Emmen mogelijk is. Verloskunde in het Scheperziekenhuis draait nog steeds geen 24/7. Het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal heeft dus niet eens geresulteerd in een heropende afdeling verloskunde in Emmen die wel volledig draait.

Gaat het om de centen of de mensen

Ten derde. Het plan is vooral gericht op financiele uitgangspunten. Met andere woorden hoe kunnen de kosten voor de ziekenhuiszorg zoveel mogelijk omlaag. Dat wil zeggen de kosten voor verzekeraars en Treant. Het concentreren van zorg is dan het antwoord. In de zorg zou echter het omgekeerde het geval moeten zijn. Wat is nodig om op een goede manier de noodzakelijke medische zorg vorm te geven? Hoe doen we dat? Wat is daarvoor nodig? En hoe gaan we dat met zijn allen betalen?

Minister van uitvaarten

Wat de SP betreft kan het gepresenteerde plan niet de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe zijn. Bij een toekomstplan gaat het om een plan voor zo goed mogelijke ziekenhuiszorg op langere termijn. Als het nodig is daarvoor de zorg opnieuw onder regie van de overheid te brengen en de marktwerking af te schaffen, danmoeten we daarmee aan de slag. Als er meer personeel nodig is, dan moeten er meer mensen opgeleid of toegeleid worden. Als de rol van de huisarts beter anders kan, laten we daar dan mee beginnen. Het levert allemaal diepgaande debatten in de Tweede Kamer op welke kant het de komende tijd uitgaat met de ziekenhuiszorg. Minister Bruins is vooralsnog niet van plan in te grijpen om ziekenhuizen open te houden. Dat is niet zijn taak vindt hij. Met alle gevolgen van dien voor patienten. SP kamerlid Henk van Gerven diende daarop een motie van wantrouwen tegen VVD minister Bruins in ennoemde hem de 'minister van uitvaarten'. Volgens de voorzitter ging die uitspraak te ver. Laten we inderdaad hopen dat het nooit zo ver zal komen.

 

Jutta van den Oord en Philip Oosterlaak, SP raadsleden Hoogeveen.

Zie ook: Zorg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.