Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam inzichtelijk

87 documenten

Tase-terrein, doorpakken nu.

Lijst Kras Lijst Kras DENK Edam-Volendam 16-01-2024 15:22

Nu de rook van de interne ‘oorlog’ binnen FC Volendam optrekt kunnen we eens temeer stellen dat er niets zo veranderlijk is als de voetballerij. De plannen voor een nieuw stadion in de Purmer, waarbij veel grote sportverenigingen mee zouden verhuizen, kunnen voorlopig in de ijskast. Wat lijst KRAS betreft voorgoed.

Definitieve woningbouw op het Tase-terrein, sportvoorzieningen op huidige plek

Lijst KRAS heeft een duidelijke visie geformuleerd voor wat betreft de ontwikkelingen op en rondom het Tase-terrein, namelijk: het stadion van FC Volendam en RKAV-velden handhaven op dezelfde locatie en op het Tase-terrein worden permanente woningen gebouwd voor zowel starters als senioren. Met een dubbele vergrijzing op komst draagt het ontwikkelen van een aantrekkelijke woonwijk op het Tase-terrein – voor zowel starters en senioren – in onze optiek bij aan een betere doorstroming op de woningmarkt.

Zitten ‘regeltjes’ definitieve woningbouw in de weg?

Het College van burgemeester en wethouders, gesteund door de coalitiepartijen, mikken vooralsnog op tijdelijke woningen (100% sociale huur), in afwachting van een eventuele verhuizing van de FC en RKAV. Zij voeren hiervoor onder andere het argument aan dat regels over de maximale geluidsnormen (veroorzaakt door het stadion) definitieve woningbouw in de weg zouden zitten. Toch blijkt er in de praktijk vaak meer mogelijk dan in eerste instantie lijkt.

Maatwerk leveren en motiveer waarom het wél kan

Onder de nieuwe Omgevingswet (per 1 januari 2024) hebben gemeenten veel ruimte gekregen voor lokaal maatwerk en eigen beleid voor geluid. De gemeente heeft daarmee ruimte om een bestuurlijke afweging te maken waarom definitieve woningbouw op het Tase-terrein wél kan. In de praktijk betekent dit dat als het geluid van het stadion boven een bepaalde grenswaarde (aantal dB) ligt, als compensatie moet worden nagedacht over maatregelen die het geluid verminderen.

Lijst KRAS ziet voldoende mogelijkheden om een definitief plan voor een fraai permanent woningbouwplan te ontwikkelen, waarbij zoveel als mogelijk rekening wordt gehouden met de negatieve aspecten van het stadion. Zo kunnen er geluidsverminderende maatregelen worden getroffen bij de renovatie/uitbreiding van het stadion en liggen er oplossingen in het ontwerp van het nieuwbouwplan. Denk aan het plaatsen van dove gevels aan de kant van het stadion en situering van de woningblokken.

De huidige bebouwing rondom het stadion bewijst dat een twee wekelijks gevuld stadion niet ten koste hoeft te gaan van het woon- en leef genot. Lijst KRAS is ervan overtuigd dat het struikelblok dat ‘geluidsnormen’ heet kan worden weggenomen. Als wethouder Kes haar tanden zet in dit dossier dan kan de ziel van het dorp (de voetbal en onderwijs in de kern) worden gewaarborgd en kunnen er tevens prachtige permanente appartementen/woningen worden gebouwd. Op deze manier krijgt Volendam de entree die het verdient!

Het is nu zaak om door te pakken!

Fractie Lijst KRAS.

Loek Kras stopt na 22-jaar in de gemeenteraad van Edam-Volendam

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 20-12-2023 10:00

Donderdag 14 december werd er afscheid genomen van onze fractievoorzitter en naamgever van de partij tijdens de raadsvergadering in de PX. Vanuit alle politieke partijen en door de burgemeester werd er met lovende gesproken over Loek. Woensdag verschijnt er een interview in de NIVO over zijn motivatie en zijn opvolgers in de fractie van Lijst KRAS. Loek stond bekend als benaderbare en recht-voor-zijn-raap politicus. Daarnaast ging hij altijd door het vuur voor mensen die in de knel zaten. Wij willen Loek bedanken voor alles wat hij heeft betekent voor de gemeente en haar inwoners. Alle energie die hij er de afgelopen 22 jaar heeft ingestopt.

We zullen zijn werk voortzetten met een groeiende groep nieuwe jonge mensen. Loek blijft op de achtergrond betrokken bij de partij. Jan Veerman (Puule) zal de nieuwe fractievoorzitter worden van Lijst KRAS. Wim Kras schuift vanaf januari door naar de positie van raadslid. In de loop van volgend jaar zullen wij ook een nieuwe partijnaam presenteren.

Begin jij ál meer geintresseerd te raken in de lokale politiek, kun jij je vinden in die stukken die onze partij publiceert en heb je zin om een keer mee te praten? Of mee te doen? Kom eens langs op onze fractie vergadering! Meld je aan via fractie@lijstkras.nl of benader een van onze fractie of raadsleden.

Fractie Lijst KRAS.

Wel of geen veld opofferen van de EVC?

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 06-12-2023 19:53

Afgelopen donderdag kwamen de raadsleden van alle partijen weer bij elkaar om beslissingen te maken over zaken die spelen in onze gemeente. Namens Lijst KRAS werd Jan Veerman benoemd als voorzitter en Nick Doevendans aangesteld als commissielid van de commissie Planning & Control.

De belangrijkste punten op een rij:

Voordat het raadsplein van start ging waren er maar liefst 5 insprekers die spreekrecht hadden aangevraagd om de gemeenteraad en het B&W toe te spreken. Reden hiervoor was hoofdzakelijk het voorstel van het college om een voetbalveld van EVC op te offeren om daar een school op te bouwen. Vorig jaar heeft EVC één van haar velden aan FC Volendam gegeven, en als het college deze plannen door de raad krijgt zou dat betekenen dat EVC binnen twee jaar twee velden verliest! Het bestaan van de club komt daarmee in gevaar en dat was precies wat o.a. voorzitter van EVC Ruud Springer en voorzitter sportplatform en RKAV Volendam Vincent Gruwel de raad duidelijk wilden maken.

Tijdens de behandeling werd al snel duidelijk dat de partijen verdeeld waren. Lijst KRAS gaf aan niks te zien in een opoffering van een veld van EVC voordat de belangen van alle partijen met zorg afgewogen worden. Ook moet de haalbaarheidsanalyse opgezet door de schoolbesturen zelf  grondig onder de loep laat Lijst KRAS weten. Het wensenlijstje dat door beide scholen werd gepresenteerd was volgens ons buiten proportie. Wordt daar kritisch naar gekeken, dan denkt Lijst KRAS dat er genoeg mogelijkheden zijn voor 2 nieuwe scholen zónder dat daar een voetbalveld voor geofferd moet worden. Volgende maand zou er moeten worden besloten over dit onderwerp, Jan Veerman adviseerde namens Lijst KRAS de raad en het college om dit besluit tot nader orde op te schuiven om nog eens goed naar de stukken te kijken en met alle partijen om de tafel te gaan.

Volgende onderwerp was ‘plan aanpak Singelwijk’. Het is bekend dat Lijst KRAS kritisch is over dit plan en de grote bedragen die naar onze mening in onnodige dingen worden gestoken, denk bijvoorbeeld aan de straatcoaches. Om een mening over de nieuwe situatie en plan van aanpak te vormen vindt Lijst KRAS dat we eerst zicht moeten hebben op wat er over de twee scholen in Edam uit het vorige onderwerp wordt besloten.

In de zaal boven stond het voorstel Controleprotocol, voorstellen met betrekking tot de GGD en een presentatie omtrent veiligheid op de agenda. Lijst KRAS, bij monde van Nick Doevendans, heeft bij de financiële onderwerpen omtrent de GGD gepleit dat het noodzakelijk is dat instanties als het GGD en de gemeente beter de basisprincipes op orde gaan hebben bij het begroten. Daarnaast is het voor de gemeenteraad ook handig dat er beter inzicht wordt gegeven welke financiële impact keuzes hebben. In P&C zullen deze gesprekken verder gevoerd moeten worden.

De presentatie veiligheid liet voor Lijst KRAS een zorgwekkend beeld zien als het gaat om de criminaliteit. Waar in de coronajaren de cijfers fors daalden, stijgen de cijfers in 2022 weer naar het niveau van voor corona. Lijst KRAS heeft daarom de voorlopige cijfers van 2023 gevraagd om te kijken of deze trend zich doorzet. Partijen vroegen zich ook terecht af of de focus op drugscriminaliteit wel juist is afgesteld. De gemeente legt de focus op de aanvraag i.p.v. dat dealers etc. in onder andere de Oude Kom worden aangepakt. Lijst KRAS betwijfelt of dit de juiste weg is. In december zal dit onderwerp ter besluitvorming in de raad terug komen.

Tijdens de presentatie werd door de mensen van de veiligheid ook nog aangegeven dat de wild geparkeerde fietsen o.a. bij de Jozef een doorn in het oog is. Echter kunnen zij i.v.m. de verantwoordelijkheden dit niet aanpakken. Lijst KRAS heeft nogmaals gevraagd naar de status van de fietsenstallingen, gezien er een raad gesteunde motie (namens Lijst KRAS) een tijdje terug is aangenomen met de opdracht voor 1 of meerdere fietsenstellingen. Gezien de burgemeester dit onderwerp voorzat, wordt de vraag doorgespeeld naar de verantwoordelijke portefeuillehouder om hier werk van te maken. Wordt vervolgd!

Fractie Lijst KRAS.

Tweede ontsluitingsweg Oosthuizen komt er niet

Lijst Kras Lijst Kras Edam-Volendam 29-03-2023 13:46

In de afgelopen Raad is definitief besloten om geen tweede ontsluitingsweg aan te leggen in Oosthuizen. Lijst KRAS had al besloten zich hierbij neer te leggen omdat geen enkele partij in de raad dat nodig vond. Hoewel de verkeersmetingen in de afgelopen jaren aangaven dat het maar net kan zonder 2

ontsluitingsweg vond iedereen het prijskaartje te hoog. Lijst KRAS verlegde de koers naar de enige ontsluitingsweg van Oosthuizen nabij de brug/kerk.

Is die ene ontsluitingsweg genoeg?

Lijst KRAS vindt van niet. Al het verkeer moet door een eng stukje straat waarbij de auto’s bij elkaar niet kunnen passeren of moeten wachten op tegenliggers. Dat geeft een hoop gedoe. Wie heeft er voorrang als dat stukje weg volstaat met geparkeerde auto’s? Er moeten dan keuzes worden gemaakt en dat gaat niet gemakkelijk. Als er maar één ontsluitingsweg is in een groeiend, vrij uitgerekt dorp, dan moet het wel een degelijke zijn. In de beantwoording van de vragen hierover wordt gesteld dat de automobilisten “de gebruikelijke voorrangsregels moeten volgen”. Maar zonder borden is het wie het eerst komt….

Onze motie om het knelpunt nabij de kerk op te lossen heeft het niet gehaald. De meeste partijen namen genoegen met toezeggingen van wethouder Schilder. Hij heeft toegezegd dat hij alle aandacht zal geven aan de knelpunten en hoe die opgelost moeten worden. Bij de enige basisschool in Oosthuizen moeten er ook oplossingen gezocht worden om de verkeersveiligheid te borgen. Wij gaan zeker meekijken hoe het college Oosthuizen veilig krijgt en zeker ook hoe de enige ontsluitingsweg tot een volwaardige ontsluiting wordt getransformeerd. Het zou mooi zijn als die oplossing er is voor de bouw van het laatste deel aanvangt.

De voetbalvelden zouden verhuizen…

Later toch maar niet. Als compensatie mocht de bouwonderneming BPD 60 huizen bouwen, wat na onderhandelingen met het college heeft geleid tot 164 woningen waaronder drie appartementen complexen. Verder huurhuizen, sociale woningen en een aantal luxere huizen. Dit is de laatste mogelijk uitbreiding van Oosthuizen. Er wordt vaak geroepen, ook door Lijst KRAS, dat je altijd eerst voor je eigen inwoners moet bouwen. Dat heeft prioriteit. Het mag toch niet zo zijn dat straks maar een beperkt aantal mensen vanuit Edam-Volendam een woning kan kopen of huren en de rest naar mensen van buiten de gemeente gaat? De jongelui in Oosthuizen komen dan niet meer aan een woning tegen de tijd dat zij er aan toe zijn.  Er is een regeling in de maak waarbij de inwoners uit Edam-Volendam twee weken de tijd krijgen om hun interesse te tonen. Lijst KRAS vind dat het minimaal een maand moet worden. Dit zou volgens de wethouder juridisch niet mogelijk zijn. Bijzonder, in de Broekgouw in Volendam zijn de woningen altijd voor meer dan 90% aan de eigen inwoners toebedeeld.

Heeft u al uw Energietoeslag aangevraagd?

CDA CDA Edam-Volendam 21-11-2022 21:43

De energietoeslag van 1.300 euro is een maatregel van het kabinet om minima tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen. Inwoners met een inkomen van maximaal 120 procent van het minimumloon komen in onze gemeente in aanmerking voor deze energietoeslag. Tot en 31 december 2022 is het mogelijk om de energietoeslag aan te vragen. De energietoeslag wordt opnieuw in 2023 uitgekeerd. Wethouder Tuijp geeft aan dat inmiddels ruim 1200 mensen in onze gemeente deze toeslag hebben aangevraagd. De CDA-fractie ontvangt desondanks ook geluiden van mensen die dit nog best ingewikkeld vinden of ze voor de toeslag in aanmerking komen en hoe de toeslag aan te vragen. Daarom zetten we alles nog even op een rijtje. U heeft recht op de energietoeslag als u: minder verdient dan € 1.310,05 (alleenstaand) of € 1.871,50 (samenwonend) netto per maand Bijstandsuitkering Inkomensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, ofwel een IOAW-uitkering Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, ofwel een IOAZ-uitkering Besluit Bijstandsuitkering voor zelfstandigen, ofwel een Bbz-uitkering ontvangt. Als u zo’n uitkering ontvangt, dan krijgt u de energietoeslag automatisch van uw gemeente. Heeft u geen bijstandsuitkering IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering, maar wel een inkomen van maximaal 120 % van het sociaal minimum? Neem dan contact op met de gemeente (WMO-loket). Zij kunnen u direct vertellen of u de energietoeslag automatisch ontvangt of dat u de toeslag bij de gemeente moet aanvragen. Belangrijk om te weten is dat de energietoeslag geen gevolgen heeft voor uw toeslagen of uitkering. Zoals huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag. Om de energietoeslag aan te vragen vergt enige digitale kennis. Wilt u hierbij geholpen worden dan kunt u terecht bij het WMO loket (Stadskantoor) of de Wijksteunpunten in de gemeente. Daar zijn mensen aanwezig die u hierbij kunnen helpen. In de maanden november en december ontvangt ieder huishouden van uw energieleverancier een bedrag van 190 euro ter compensatie van de energiekosten. Deze regeling loopt via de energieleveranciers. Zij laten u zo snel mogelijk weten hoe u uw geld ontvangt. Voor vragen en antwoorden neemt u contact op met uw eigen energieleverancier.

Meldingapp 'MijnGemeente' beschikbaar voor Edam-Volendam

VVD VVD Edam-Volendam 27-02-2021 08:38

De langverwachte Meldapp: ‘MijnGemeente’ gaat 1 maart aanstaande ‘live’ in Edam-Volendam! En wat mij betreft zet iedereen die app meteen op zijn telefoon. Gemeenteraadsleden hebben al met de app getest en waren erg positief. Zit een afvalcontainer verstopt? Is een lantaarnpaal kapot? Ligt er glas op straat? Een dode vis in de sloot? Is er sprake van geluids- of stankoverlast? Is de bestrating verzakt na een forse regenbui? Het is allemaal heel eenvoudig te melden.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/43006/meldingapp-mijngemeente-beschikbaar-voor-edam-volendam

Ik verwacht dat het zal leiden tot het veel makkelijker doorgeven van een melding. Je hoeft niet te bellen, je kunt even een foto maken en via de app doorsturen naar de gemeente. Als het is opgelost, krijg je ook een terugkoppeling. In het begin zal dat best even wennen worden, zeker als we gelijk een hausse aan meldingen krijgen. Maar de verwachtingen zijn goed en de dienstverlening zal er verder door verbeteren.

Tegelijkertijd zal deze Meldapp de gemeente voorzien van nieuwe inzichten, waar we in ons beleid weer rekening mee kunnen houden. Bijvoorbeeld voor planning van groot onderhoud van wegen. Of voor prioriteiten bij handhaving. Hotspots en veelvoorkomende frustraties komen ‘als vanzelf’ bovendrijven.

Met de verbetering van terugbellen, begrijpelijke brieven, het bezorgen van paspoorten en het (op tijd) werken op afspraak, is deze Meldapp de volgende verbetering van de dienstverlening. De volgende stap is de aanpak van de website. En de laatste in het rijtje, waar de komende tijd aan gewerkt gaat worden, is de invoering van een online instrument om de tevredenheid te monitoren, voor enquetes en online participatie. Daarover later meer. Voor nu, hoop ik dat iedereen helpt om de openbare ruimte verder te verbeteren. En de Meldapp ‘MijnGemeente’ op zijn of haar telefoon zet.

Wim RunderkampWethouder

‘Kermis of geen kermis’...

VVD VVD Edam-Volendam 25-06-2020 02:16

Maar eerst wat luchtigers. Deze week, bij prachtig weer, stonden we alsnog even stil bij de gerenoveerde Trambrug. De brug uit 1906 is weer prachtig geworden en is in specifiek ‘grachtengroen’ teruggeplaatst. Nu Corona-maatregelen weer wat ruimte gaan bieden, wilden we er toch even aandacht aan geven en is een mooi info-bord geplaatst.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/40023/kermis-of-geen-kermis

Het viel samen met het uitreiken van de sterren aan het kersverse geopende hotel/restaurant Hof van Holland. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt en gezien dat het echt prachtig is geworden. Een aanwinst voor Edam en een plek waar ik zeker nog eens ga eten. En nog zoiets, de aanleg van de parkeerplaats langs de Singelweg is gestart. Weer een voorbeeld van een jarenlang lopend dossier, waar knopen zijn doorgehakt en de uitvoering nu een feit is!

En dan de gevoeliger onderwerpen. Allereerst de ‘Transitievisie Warmte’. Als gevolg van het landelijke Klimaatakkoord, zijn ook gemeenten aan de slag om onder meer alle woningen in 2050 van het (aard)gas af te kunnen laten sluiten. Dat geeft veel mensen onrust. Maar ik kan ze gerust stellen. In de Transitievisie Warmte zetten we in op isolatie. Want als je minder hoeft te verwarmen, kost het ook minder energie. Daarnaast willen we in 4 buurten aan de slag met nader onderzoek.

Er gaat dus niemand gedwongen afgesloten worden. De centrale uitgangspunten zijn haalbaar, betaalbaar, draagvlak en vrijwilligheid. We gaan wel verder onderzoeken hoe dat kan. En dat is ook nodig. Want in sommige buurten moet bijvoorbeeld het riool vervangen worden (denk aan Kwadijk) of is het gasnet verouderd (denk aan Oosthuizen-Noord). Dan moet de straat ingrijpend opengebroken worden en dan doen zich vanwege het Klimaatakkoord keuzes voor.

Gaat Liander het gasleidingennet nog vervangen? Kunnen we dan gelijk een warmtenet aanleggen, als de weg er toch helemaal uit moet? Dat soort vragen zorgen dat we nader onderzoek moeten doen. In andere buurten, zoals het middengebied in Volendam en een deel van de Watering in Oosthuizen, zijn woningen dusdanig geïsoleerd, dan inwoners (vrijwillig) aan de slag kunnen met all-electric oplossingen.

Na de zomer zal de gemeenteraad de Transitievisie Warmte vaststellen. Daarna gaan we nader onderzoek doen en kijken we in ‘Wijkuitvoeringsplannen’ of het haalbaar en betaalbaar is (te maken). We brengen dan niet alleen de kosten in beeld, maar ook waar het geld vandaan moet komen. Want nogmaals: betaalbaarheid, haalbaarheid, draagvlak en vrijwilligheid staan centraal.

En dan nog kermis... Sinds premier Rutte gisteravond versoepelingen rondom Corona presenteerde, staat mijn telefoon roodgloeiend. De kermis in Edam viel voor 1 september en mocht sowieso niet doorgaan. De kermis in Volendam moesten we nog over besluiten, maar dat zag er niet rooskleurig uit. En nu kunnen evenementen weer plaatsvinden, maar onder voorwaarden.

Ontzettend veel inwoners en ook de pers stellen vragen, geven tips, delen ideeën en wat al niet meer. Velen zijn heel erg voorzichtig. Maar anderen zitten er soepeler in en willen zo graag dat de kermissen door gaan. De verdeeldheid is een feit. En wat iedereen wil, is duidelijkheid. Maar eerlijk gezegd, niemand weet hoe het er over 2,5 maand voor staat. Toch moeten we eigenlijk nu beslissen. Dinsdag praten we er verder over in het college. En om eerlijk te zijn, met de voorwaarde dat 1,5 afstand gehouden moet worden, heb ik er nog een heel erg hard hoofd in, hoe graag ik het ook anders zou zien.

Wim Runderkamp,Wethouder

3e ontsluitingsweg

VVD VVD Edam-Volendam 20-05-2020 04:31

De 3e ontsluitingsweg! Hij gaat er komen! Want we hebben de belangrijkste mijlpaal bereikt. En dat is geweldig nieuws. Toch was het een week van pieken en dalen. Zo’n dal was de kapotte waterleiding in het Zuideinde en de gevolgen daarvan. Maar de pieken overheersen wat mij betreft deze week.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/39548/3e-ontsluitingsweg

Bijvoorbeeld door de taart die het college ontving voor de nominatie voor ‘Het Gele Steentje’ van de vereniging Oud Edam. De tweede keer dat ik me mag verheugen met een nominatie. Eerder waren het de historische wasplaatsen die prachtig waren hersteld. Dit jaar zijn het de brughoofden bij de Noordervesting, waar we de nominatie aan te danken hebben. Altijd leuk! Als de inzet van de gemeente om de openbare ruimte mooier te maken zo gewaardeerd wordt.

Verder had ik een uitstekend overleg, samen met wethouder Schutt, met Koninklijke Horeca Edam-Volendam, over terrassen in de openbare ruimte in Corona-tijd. We zetten alles op alles om samen met ondernemers te zorgen dat het snel en veilig kan. Niet alleen de horeca en het college zitten er zo in, ook de gemeenteraad heeft al meerdere keren gevraagd om een positieve, soepele insteek.

Dit is ook te merken aan de manier waarop we andere ondernemers proberen te faciliteren. Zoals de oliebollenkramen. Veel kermissen gaan namelijk niet door en zo kunnen we ze toch een beetje steunen. Voor wat betreft de kermis in Volendam is het nog even afwachten. Het ziet er natuurlijk niet best uit, dat beseft iedereen, maar we wachten zolang we kunnen. Je weet het nooit. Of er nog een wondertje in het verschiet ligt. Definitief annuleren kan altijd nog.

Maar nog even over de 3e ontsluitingsweg. Het bestemmingsplan is onherroepelijk. Daarmee is het grootste risico van de baan. Wat mij betreft een grote verdienste van de ambtelijke organisatie, maar een compliment komt ook de vereniging ‘Weg met die weg’ toe, voor het constructieve overleg, ondanks de diverse hobbels die we zijn tegengekomen. Eerder dit jaar hebben we ook de benodigde gronden al aangekocht.

De weg kan er nu dus definitief komen! Zodat de druk op de Julianaweg en de Singel fors worden verminderd en de Dijkgraaf Poschlaan niet meer ‘vast’ staat. We gaan ondertussen verder met de aanbesteding, technische uitwerking en subsidie. En met overleg met de omwonenden over de inrichting van het groen langs de nieuwe weg. Ik verwacht dat we dan volgend jaar met de realisatie kunnen beginnen. Ik kan het niet afwachten!

Wim RunderkampWethouder

Burgerparticipatie en de Omgevingswet: een wassen neus? | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 02-05-2020 00:00

Burgers krijgen steeds meer invloed op de zaken die de gemeente doet. Als het ons aangaat willen we vaak meebeslissen (participeren). Het nieuwe participatiebeleid van de gemeente biedt hiervoor genoeg kansen. De Omgevingswet kan de rol van de burger echter weer verzwakken.

Meer burgerinvloed

In de raadsvergadering van donderdag 23 april heeft de gemeenteraad de Visie Participatiebeleid vastgesteld. Het uitgangspunt van deze visie is om burgers zo vroeg mogelijk bij plannen te betrekken en hun zo veel mogelijk invloed te geven in besluiten. Hiervoor zijn heldere doelstellingen en kaders uitgewerkt. Belangrijk voor GroenLinks is dat er geleerd is van fouten uit het verleden. Ook zijn we blij met de aandacht voor dorps- en wijkraden. Zij vormen een waardevolle schakel tussen burgers en de gemeentelijke organisatie en komen regelmatig met mooie initiatieven.

Rol van de initiatiefnemer

De problemen beginnen pas bij de rol van de initiatiefnemer. Dit is een algemene benaming voor een persoon of instantie die een plan wil uitvoeren in de leefomgeving. Denk aan het opnieuw inrichten van de Julianaweg of het bouwen van een nieuwe wijk. Op dit punt houdt de visie alvast rekening met de nieuwe Omgevingswet. Dit is een landelijke wet die volgend jaar ingaat. De Omgevingswet maakt de initiatiefnemer verantwoordelijk voor het betrekken van de burger bij zijn plannen. Hoe hij dit precies doet mag hij zelf bepalen. De gemeente kan geen eisen stellen aan dit proces. Zo krijgt de initiatiefnemer de ruimte om een participatievorm te kiezen die aansluit bij zijn specifieke plan.

Belangentegenstelling

De burger en de initiatiefnemer hebben vaak tegengestelde belangen. De burger wil zijn (gedeelde) belangen zo veel mogelijk veiligstellen terwijl de initiatiefnemer zo min mogelijk wil aanpassen. De initiatiefnemer verantwoordelijk maken voor de participatie is daarom alsof je Feyenoord de spelregels voor de Klassieker laat bepalen. Het vergroot de ongelijkheid tussen de partijen en creëert een situatie waarin de initiatiefnemer het proces naar zijn hand kan zetten. Een ontwikkelaar zou bijvoorbeeld voor digitale participatie kunnen kiezen om oudere burgers af te schrikken. Doordat de gemeenteraad geen kwaliteitseisen kan stellen aan de participatie kan deze ook niet ingrijpen als het misgaat. Ondanks het nieuwe beleid dreigt de positie van de burger hierdoor ernstig te verzwakken.

Wassen neus

Burgers moeten kunnen meebeslissen zonder klemgezet te worden door machtige initiatiefnemers. We hebben daarom voorgesteld de Rijksoverheid te vragen om gemeenteraden eisen te laten stellen aan de participatie. Voor dit voorstel bleek het te vroeg. De wethouder zag wel mogelijkheden voor het verplichten van een participatieplan bij de vergunningsaanvraag. Hier zal later nog naar gekeken worden. GroenLinks roept de gemeente op om te verkennen welke opties ze heeft om de participatie goed te laten verlopen. We moeten koste wat kost voorkomen dat burgerparticipatie straks een wassen neus wordt.

Sean Tol

Meer burgerinvloed

In de raadsvergadering van donderdag 23 april heeft de gemeenteraad de Visie Participatiebeleid vastgesteld. Het uitgangspunt van deze visie is om burgers zo vroeg mogelijk bij plannen te betrekken en hun zo veel mogelijk invloed te geven in besluiten. Hiervoor zijn heldere doelstellingen en kaders uitgewerkt. Belangrijk voor GroenLinks is dat er geleerd is van fouten uit het verleden. Ook zijn we blij met de aandacht voor dorps- en wijkraden. Zij vormen een waardevolle schakel tussen burgers en de gemeentelijke organisatie en komen regelmatig met mooie initiatieven.

Rol van de initiatiefnemer

De problemen beginnen pas bij de rol van de initiatiefnemer. Dit is een algemene benaming voor een persoon of instantie die een plan wil uitvoeren in de leefomgeving. Denk aan het opnieuw inrichten van de Julianaweg of het bouwen van een nieuwe wijk. Op dit punt houdt de visie alvast rekening met de nieuwe Omgevingswet. Dit is een landelijke wet die volgend jaar ingaat. De Omgevingswet maakt de initiatiefnemer verantwoordelijk voor het betrekken van de burger bij zijn plannen. Hoe hij dit precies doet mag hij zelf bepalen. De gemeente kan geen eisen stellen aan dit proces. Zo krijgt de initiatiefnemer de ruimte om een participatievorm te kiezen die aansluit bij zijn specifieke plan.

Belangentegenstelling

De burger en de initiatiefnemer hebben vaak tegengestelde belangen. De burger wil zijn (gedeelde) belangen zo veel mogelijk veiligstellen terwijl de initiatiefnemer zo min mogelijk wil aanpassen. De initiatiefnemer verantwoordelijk maken voor de participatie is daarom alsof je Feyenoord de spelregels voor de Klassieker laat bepalen. Het vergroot de ongelijkheid tussen de partijen en creëert een situatie waarin de initiatiefnemer het proces naar zijn hand kan zetten. Een ontwikkelaar zou bijvoorbeeld voor digitale participatie kunnen kiezen om oudere burgers af te schrikken. Doordat de gemeenteraad geen kwaliteitseisen kan stellen aan de participatie kan deze ook niet ingrijpen als het misgaat. Ondanks het nieuwe beleid dreigt de positie van de burger hierdoor ernstig te verzwakken.

Wassen neus

Burgers moeten kunnen meebeslissen zonder klemgezet te worden door machtige initiatiefnemers. We hebben daarom voorgesteld de Rijksoverheid te vragen om gemeenteraden eisen te laten stellen aan de participatie. Voor dit voorstel bleek het te vroeg. De wethouder zag wel mogelijkheden voor het verplichten van een participatieplan bij de vergunningsaanvraag. Hier zal later nog naar gekeken worden. GroenLinks roept de gemeente op om te verkennen welke opties ze heeft om de participatie goed te laten verlopen. We moeten koste wat kost voorkomen dat burgerparticipatie straks een wassen neus wordt.

Sean Tol

Koopt in eigen gemeente | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 09-04-2020 00:00

Het is lente, de klokken zijn op zomertijd gezet, de dagen worden langer en we zitten in een “intelligente lockdown”. Het coronavirus waart rond. We blijven op gepaste afstand van elkaar. “Blijf binnen” is het credo. Mensen in de zorg en de hulpdiensten zijn de nieuwe helden. In Edam-Volendam is het stil op straat. En toch kunnen we als burger meer doen dan we denken om het leed te verzachten.

In Nederland hebben we gekozen voor een intelligente lockdown terwijl in Hongarije de democratie is afgeschaft. Bij ons heeft de individuele burger veel eigen verantwoordelijkheid. En we brengen het er goed van af. De overheid en de burgers komen, na wat valse starts, in het gareel. Na doordrongen te zijn van de ernst van de situatie, beginnen we te wennen aan het nieuwe normaal. In de zorg moest een groot tekort aan beschermingsmiddelen en IC bedden worden opgelost. Omdat we niet over voldoende testmateriaal beschikten, hadden we geen zicht op de omvang en locaties van de besmettingshaarden. Heel langzaam krijgen we uitzicht op controle. De genomen maatregelen lijken effect te sorteren. De groei van ziekenhuis-, IC-opnames en aantallen sterfgevallen lijkt af te nemen. Tegelijkertijd zijn in razendsnelle vaart hulpfondsen voor bedrijven, zzp’ers en werknemers ter beschikking gekomen. De diverse loketten zijn al geopend.

Hoe nu verder?

Nu de ergste druk van de ketel is, komen we in een periode van beheer. Er is tijd nodig om orde op zaken te stellen. In de zorg moeten de voorraden op peil worden gebracht. Voldoende testcapaciteit is cruciaal. Uit gedegen statistisch onderzoek moet een duidelijk beeld ontstaan van de huidige stand van zaken. Hoeveel mensen zijn besmet geweest en zijn nu waarschijnlijk immuun? Waar heeft de ziekte rondgewaard? Er zijn ideeën om met spoed een telefoonapp te ontwikkelen, waarmee we bij een besmetting locaties en contacten snel in beeld kunnen brengen, zodat we gericht verdere verspreiding kunnen voorkomen. We moeten de privacy waarborgen. Dit alles, al onze wetenschappelijke kennis en knowhow en al onze instrumenten zullen we nodig hebben voor een intelligente exitstrategie. Want we willen zo snel mogelijk veilig en gecontroleerd het economische en sociale verkeer weer op gang brengen. Kinderen moeten naar school. En daarna komt de tijd om na te denken over zaken als “wederopbouw”en de balans opmaken. Hoe lang dit allemaal duurt is koffiedik kijken. Ik denk dat we nu kunnen zeggen dat het einde van de chaotische  beginfase van deze crisis in zicht is.

Wat kunnen wij doen?

Wat kunnen we nog meer doen als burger in onze gemeente Edam-Volendam? Het besef dat we onderdeel zijn van een geheel is er wel. Afstand houden gaat goed. Afgelopen zaterdag is de markt eerder gesloten omdat het gewoon te druk was om nog goed afstand te houden. De ESVO heeft goede zaken gedaan met doorzichtig pvc-doek om toonbanken af te schermen. Boodschappenkarretjes en pinapparaten worden ontsmet. Het is weliswaar stil op straat, maar er lijken wel meer bezorgdiensten rond te rijden om internetbestellingen te bezorgen. We zouden ons bewust mogen zijn dat we met ons koopgedrag de middenstand kunnen helpen. Laten we zoveel mogelijk bij onze eigen winkeliers kopen. Ze staan klaar en de nood is hoog. We zien dat kledingzaken zelfs op rijm hun diensten aanprijzen om thuis kleding te bezorgen, restaurants bieden kant en klare maaltijden aan middels allerlei ludieke acties. Doe eens gek en laat wat komen of haal het zelf op. Doe boodschappen zoveel mogelijk alleen en op tijden dat het waarschijnlijk rustig is.

Wat kan de gemeente doen?

Bij de gemeente is een loket waar bedrijven en ZZP’ers zich kunnen melden. Overbruggingsregelingen en uitstel van heffingen behoren tot de mogelijkheden. Problemen van onze ondernemers moeten met een open oor worden aangehoord. De punten en komma’s zijn nu minder belangrijk. Wellicht moet de gemeente zich ook nadrukkelijker richten tot  burgers die tussen wal en schip dreigen te vallen. We moeten nu de problemen oplossen om erger te voorkomen. We zien later wel uit welk potje we het gaan betalen.

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

In Nederland hebben we gekozen voor een intelligente lockdown terwijl in Hongarije de democratie is afgeschaft. Bij ons heeft de individuele burger veel eigen verantwoordelijkheid. En we brengen het er goed van af. De overheid en de burgers komen, na wat valse starts, in het gareel. Na doordrongen te zijn van de ernst van de situatie, beginnen we te wennen aan het nieuwe normaal. In de zorg moest een groot tekort aan beschermingsmiddelen en IC bedden worden opgelost. Omdat we niet over voldoende testmateriaal beschikten, hadden we geen zicht op de omvang en locaties van de besmettingshaarden. Heel langzaam krijgen we uitzicht op controle. De genomen maatregelen lijken effect te sorteren. De groei van ziekenhuis-, IC-opnames en aantallen sterfgevallen lijkt af te nemen. Tegelijkertijd zijn in razendsnelle vaart hulpfondsen voor bedrijven, zzp’ers en werknemers ter beschikking gekomen. De diverse loketten zijn al geopend.

Hoe nu verder?

Nu de ergste druk van de ketel is, komen we in een periode van beheer. Er is tijd nodig om orde op zaken te stellen. In de zorg moeten de voorraden op peil worden gebracht. Voldoende testcapaciteit is cruciaal. Uit gedegen statistisch onderzoek moet een duidelijk beeld ontstaan van de huidige stand van zaken. Hoeveel mensen zijn besmet geweest en zijn nu waarschijnlijk immuun? Waar heeft de ziekte rondgewaard? Er zijn ideeën om met spoed een telefoonapp te ontwikkelen, waarmee we bij een besmetting locaties en contacten snel in beeld kunnen brengen, zodat we gericht verdere verspreiding kunnen voorkomen. We moeten de privacy waarborgen. Dit alles, al onze wetenschappelijke kennis en knowhow en al onze instrumenten zullen we nodig hebben voor een intelligente exitstrategie. Want we willen zo snel mogelijk veilig en gecontroleerd het economische en sociale verkeer weer op gang brengen. Kinderen moeten naar school. En daarna komt de tijd om na te denken over zaken als “wederopbouw”en de balans opmaken. Hoe lang dit allemaal duurt is koffiedik kijken. Ik denk dat we nu kunnen zeggen dat het einde van de chaotische  beginfase van deze crisis in zicht is.

Wat kunnen wij doen?

Wat kunnen we nog meer doen als burger in onze gemeente Edam-Volendam? Het besef dat we onderdeel zijn van een geheel is er wel. Afstand houden gaat goed. Afgelopen zaterdag is de markt eerder gesloten omdat het gewoon te druk was om nog goed afstand te houden. De ESVO heeft goede zaken gedaan met doorzichtig pvc-doek om toonbanken af te schermen. Boodschappenkarretjes en pinapparaten worden ontsmet. Het is weliswaar stil op straat, maar er lijken wel meer bezorgdiensten rond te rijden om internetbestellingen te bezorgen. We zouden ons bewust mogen zijn dat we met ons koopgedrag de middenstand kunnen helpen. Laten we zoveel mogelijk bij onze eigen winkeliers kopen. Ze staan klaar en de nood is hoog. We zien dat kledingzaken zelfs op rijm hun diensten aanprijzen om thuis kleding te bezorgen, restaurants bieden kant en klare maaltijden aan middels allerlei ludieke acties. Doe eens gek en laat wat komen of haal het zelf op. Doe boodschappen zoveel mogelijk alleen en op tijden dat het waarschijnlijk rustig is.

Wat kan de gemeente doen?

Bij de gemeente is een loket waar bedrijven en ZZP’ers zich kunnen melden. Overbruggingsregelingen en uitstel van heffingen behoren tot de mogelijkheden. Problemen van onze ondernemers moeten met een open oor worden aangehoord. De punten en komma’s zijn nu minder belangrijk. Wellicht moet de gemeente zich ook nadrukkelijker richten tot  burgers die tussen wal en schip dreigen te vallen. We moeten nu de problemen oplossen om erger te voorkomen. We zien later wel uit welk potje we het gaan betalen.

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.