Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

4 documenten

Als de hulp weg is dwarrelt al het stof weer terug.

SP SP GroenLinks Eindhoven 20-03-2019 15:16

Het is ongelofelijk dat de gemeente Eindhoven liever haar geld uitgeeft aan juridische procedures dan aan zorg.

In haar opiniverhaal “Uren of resultaat” vergelijkt wethouder Richters (Groen Links) de indicaties ‘schoon en leefbaar huis’ met het werk van een glazenwasser (ED12maart). De Eindhovense wethouderstelt dat de hoeveelheid tijd niet belangrijk is en dat het resultaat telt: schone ramen of een schoon huis. Met dit uitgangspunt zijn wij het helemaal met de wethouder eens.

Het probleem is echter dat met dit nieuwe beleid de regie gegaan is naar de zorgaanbieders. De overgrote meerderheid van de 5000 gebruikers van huishoudelijke hulp, heeft helemaal geen gesprek gehad met de gemeente in de vorm van een keukentafelgesprek met WIJ Eindhoven. In plaats daarvan kregen zij een telefoontje dat de zorgaanbieder zou langskomen met een nieuw ondersteuningsplan.

Helft

Dat ondersteuningsplan moest met de zorgaanbieder ingevuld worden. Daarna bleek dat men in veel gevallen nog maar de helft van de hulp kreeg. Om op de vergelijking met de glazenwasser terug te komen; als die elke keer een half uur doet over het schoonmaken van de ramen, gaat u toch ook klagen als hij na een kwartier vertrekt en de kozijnen niet meer meeneemt of maar de helft van de ramen lapt?

In Eindhoven zijn ruim 300 mensen die bezwaar hebben gemaakt tegen deze gang van zaken. De overgrote meerderheid zijn ouderen; niet een groep die snel klaagt of juridische procedures start tegen de gemeente. Het grote probleem in dit dossier is tweeledig:

1 De takenlijst is heel kort, er staan veel minder taken in dan in andere gemeenten. Hoog stoffen mag bijvoorbeeld niet meer en de koelkast schoonmaken ook niet.

2. De vrijheid die zorgaanbieders gekregen hebben is wel heel groot; zij bepalen wat er gebeurt en hoe weinig tijd daarvoor nodig is. De takenlijst is niet af te werken in de tijd die de zorgaanbieder de huishoudelijke hulp daarvoor geeft. Want er wordt niet in tijd beschikt, maar de hulp heeft natuurlijk wel een agenda.

De mensen die bezwaar hebben gemaakt wachten in vele gevallen al meer dan een jaar (!) op afhandeling, de gemeente reageert niet. In de tussentijd vervuilen huizen. Dit heb ik dit met eigen ogen gezien. Er wordt gestofzuigd om de meubels heen. Als de hulp weg is, dwarrelt al het stof weer terug.

Deze wethouder kijkt hiervoor weg en wacht op een reactie van VWS. Maar ondertussen heeft de rechter al een aantal keren beslist dat er een beschikking op basis van uren moet zijn. Er is immers tijd nodig om een huis schoon en leefbaar te houden! Nu blijkt uit de gehouden hoorzittingen, dat er te weinig uren afgegeven worden om het werk te doen. Logischerwijs zullen er een groot aantal rechtszaken volgen om dat te krijgen waar een hulpbehoevende recht op heeft.

Wij vinden het ongelofelijk dat Eindhovenaren die afhankelijk zijn van huishoudelijke hulp, rechtszaken moeten voeren tegen de gemeente om voldoende hulp te krijgen. Deze mensen krijgen hopelijk uiteindelijk de hulp die ze nodig hebben. Maar wij vinden het ongelofelijk en ook asociaal dat de gemeente deze mensen als zo lang in het ongewisse laat en liever geld uitgeeft aan rechtszaken dan aan zorg voor mensen die dat nodig hebben.

Sylvie van Dijk

Commissielid Sociaal Domein s.van.dijk@eindhoven.nl

Deze brief heeft 16 maart in het EIndhovens Dagblad gestaan: https://www.ed.nl/mening/als-de-hulp-weg-is-dwarrelt-al-het-stof-weer-terug~a241432e/

En is een reactie op:

https://www.ed.nl/extra/beleid-huishoudelijke-hulp-in-eindhoven-is-niet-asociaal~a16cee6b/

Gemeentebegroting 2019: tijd voor rechtvaardigheid

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 17-11-2018 13:20

Afgelopen 6 november stelde de gemeenteraad van Eindhoven de begroting voor 2019 vast. Het bespreken van de gemeentebegroting en die vaststellen voor het komende jaar, is één van de belangrijkste momenten van het jaar voor de gemeenteraad. Hier wordt beslist waaraan het geld besteed wordt in onze stad. De SP-fractie heeft zich daarom al wekenlang hier goed op voorbereid. Onze commissie- en raadsleden hebben uitgebreide discussies gevoerd met de verschillende wethouders. De discussie met wethouder Richters over de zorg in Eindhoven, waaraan onze commissieleden Sytze van de Veen en Sylvie van Dijk deelnamen duurde zelfs tot 01.00 uur ’s nachts!

Tijdens de raadsvergadering pleitte onze fractievoorzitter Murat Memis voor meer rechtvaardigheid. Hij betoogde dat ondanks dat de economie het geweldig doet lang niet iedereen daarvan profiteert.  Terwijl de één kan kopen wat hij wil, hebben anderen steeds meer moeite om rond te komen. De SP wil de welvaart eerlijker delen en strijden voor leefbare, veilige buurten en goede zorg. Juist ook in Eindhoven. Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit vormen het uitgangspunt. Daarbij hoort ook hulp bij het huishouden met een menselijk gezicht.

Niet bezuinigen op de meest kwetsbare inwoners

De SP wil niet bezuinigen op zaken als jeugdwerk, maatjesprojecten, gratis openbaar vervoer voor de minima, daklozenopvang, zorg voor mensen met een beperking, zieken en andere kwetsbare mensen. Het extra geld dat nodig is wil de SP halen waar meer dan genoeg is. Door bijvoorbeeld de toeristenbelasting te verhogen, zodat ook de bezoekers die mee genieten van onze stad hun steentje bijdragen aan een leefbare stad.

Toeristenbelastring omhoog

Om dit voor elkaar te krijgen diende de SP diverse moties en amendementen in. Een hele belangrijke vinden wij was ons voorstel om de toeristenbelasting te verhogen en met dit geld het gratis busvervoer voor minima te betalen en extra geld te stoppen in de veiligheid en leefbaarheid van woonbuurten. Helaas was hiervoor geen meerderheid te krijgen Toch stonden twee coalitiepartijen, PvdA en GroenLinks, hier wel positief tegenover. Nu is de afspraak dat de raad dit nader gaat onderzoeken. Als SP gaan we ons best doen om volgend jaar wel een meerderheid te krijgen.

Minder woonoverlast

Meer succes hadden we met onze motie tegen woonoverlast. Wij vroegen onder andere om het voorbeeld van Groningen te volgen zodat malafide huurbazen aangepakt kunnen worden. De verantwoordelijke Wethouder Torunoglu, beloofde ons dat hij in januari met concrete voorstellen komt om de overlast door kamerverhuur en woningsplitsing tegen te gaan.

Collegepartijen hielden niet hun woord

Murat voelde ook andere partijen stevig aan de tand. Zo heeft de VVD in de verkiezingscampagne beloofd dat de OZB niet omhoog zou gaan. Dit verkondigden ze zelfs op grote billboards en in  bushokjes. In werkelijkheid is de OZB in geen jaren zoveel verhoogd als nu.

Ook riepen VVD en CDA dit voorjaar om het hardst dat als het aan hen lag “de knip” in de Vestdijk meteen zou worden opgeheven. In het coalitieakkoord schrijven de vier regerende partijen dat zij voor de zomer van 2018 een besluit zullen nemen over “de knip”. Ondertussen is het november en is dat besluit er nog steeds niet. Op de vragen van Murat hierover kwamen slechts vage antwoorden….

Hoe nu verder?

De SP heeft uiteindelijk tegen de begroting gestemd. Een belangrijke reden is dat er flink wordt bezuinigd op zorg sociale domein, zonder dat de gevolgen daarvan nu in beeld zijn. We zitten natuurlijk niet stil. Binnenkort spreken we met busvervoerder Hermes om het gratis OV voor de minima overeind te houden. Ook gaan we, samen met onze werkgroep, onverminderd door met de strijd voor goede zorg in Eindhoven.

In de bijlage hieronder treft u de volledige tekst van de woordvoering door Murat Memis tijdens de raadsvergadering op 6 november 2018. Deze is meer dan de moeite waard om te lezen. Daar vindt u ook links naar de door de SP ingediende moties.

Eindhoven heeft gebrek aan geld en ook aan visie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 06-11-2018 08:52

Dinsdag staat de begroting voor 2019 op de agenda van de Eindhovense gemeenteraad. Een begroting die grote gevolgen kan hebben voor inwoners van Eindhoven en ook voor een aantal naburige gemeentes. De grote tekorten waar het Sociaal Domein mee kampt worden opgelost door het instellen van budgetplafonds. We maken ons hier ernstige zorgen over. En gezien de hoeveelheid ingezonden brieven, insprekers bij de Eindhovense gemeenteraad en reuring op social media, staan we hier niet alleen in.

Volgens Peter Notten, directeur van WIJeindhoven, gaat er geen onderscheid gemaakt worden tussen misbare en onmisbare zorg.  Wat betekent dit in de praktijk? Wordt een oudere aan haar lot overgelaten in een vies huis? Krijgt een psychiatrische patiënt niet de zorg die hij nodig heeft, met een toename van verwarde personen op straat? Kan een meisje dat seksueel misbruikt wordt niet in veiligheid gebracht worden en uit huis geplaatst worden als het budgetplafond is bereikt? Dit vinden wij onacceptabel. En waarschijnlijk wordt Eindhoven ook door de rechter teruggefloten, zoals ook al in andere gemeentes is gebeurd.

Natuurlijk zullen de uitgaven omlaag moeten. Maar dit is niet de juiste manier. Budgetplafonds kunnen een middel zijn om het gesprek aan te gaan met zorgaanbieders, maar het moet geen doel an sich zijn. Stel dus geen budgetplafonds in zonder overleg met de zorgverleners. Stel geen budgetplafonds in voor onmisbare zorg. En stel geen budgetplafonds in als het leidt tot wachtlijsten met alle risico’s van dien.

Naast een gebrek aan geld, lijdt Eindhoven ook aan een gebrek aan visie.

Het Eindhovense college wil bezuinigen door minder mensen generieke (1e lijns) en specialistische (2e lijns) zorg aan te bieden en hen in plaats daarvan onder te brengen in de sociale basis, zoals buurthuizen, mantelzorg en burgerintiatieven. Voor een deel van de zorgvragers zal dat kunnen, en waar deze mogelijkheid er is, zijn we ook zeker niet tegen. Maar hoe kan dat van de grond komen als er ook op die sociale basis wordt bezuinigd? Moet daar dan niet juist in geïnvesteerd worden? Deze bezuiniging is een besparing op korte termijn, maar zeer waarschijnlijk een grote kostenpost op lange termijn.

En moet er niet eens goed naar de organisatie van het sociaal domein en WIJeindhoven gekeken worden? De Eindhovense coalitie (VVD, GroenLinks, PvdA en CDA) heeft de mond vol van het op orde brengen van de financiën en deze op G40-niveau* te brengen. Maar willen ze ook de organisatie van het sociaal domein op G40-niveau brengen? Kijken ze naar goede voorbeelden buiten Eindhoven? Nee helaas, wij hebben het in ieder geval nog niet gehoord. Zou Eindhoven bijvoorbeeld iets kunnen leren van Best, waar met productplafonds wordt gewerkt in plaats van budgetplafonds? Dit betekent dat zorgaanbieders niet ongelimiteerd alle producten meer mogen inzetten, maar op basis van de diagnose meer toegespitst een product moeten gaan leveren. Dan kunnen zorgaanbieders niet meer ongelimiteerd de duurste producten inzetten, terwijl dat niet voor iedereen nodig is. Op deze manier wordt er per individu maatwerk geleverd, en dat was toch juist het idee van WIJeindhoven? In de gemeente Waalre wordt een soortgelijke methodiek gebruikt waarbij bij elke cliënt wordt gekeken of het dure product echt nodig is om kwaliteit van zorg te leveren en of er een goedkoper alternatief is. Daarnaast ligt in veel gemeentes de budgetverantwoordelijkheid bij de zorgaanbieders en niet bij een aparte stichting, zodat het budget èn de verantwoordelijkheid om binnen dat budget te blijven bij dezelfde instanties liggen.

We maken ons ook zorgen over het feit dat de stichting WIJeindhoven pas sinds een maand inzicht heeft in wat een zorgproduct de gemeente eigenlijk kost, aldus directeur Peter Notten. Ook wordt er een servicebureau opgericht, en daarmee wordt een extra laag gecreëerd. Volgens Notten kan dat tot tijdverlies leiden, en kost het in ieder geval extra geld. Opvallend is dat wethouder Renate Richters afgelopen week juist aan de gemeenteraad vertelde dat het geen extra geld kost. Wat is nou waar?

Bij de informatievoorziening vanuit het college naar de gemeenteraad zijn sowieso vraagtekens te plaatsen. Op veel raadsvragen volgt het antwoord “u wordt hier in de loop van 2019 over geïnformeerd” of “er volgt nog een brief of een informatieavond”.  Dat is onacceptabel, aangezien de begroting waar het invloed op heeft dinsdag al wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Daarnaast was er dit jaar ook geen kadernota, waarin normaalgesproken de richtlijnen opgenomen zijn op basis waarvan de begroting wordt gemaakt. Daarbovenop heeft de coalitie tegen een motie gestemd, waarbij D66, SP, OAE en Denk vroegen om onafhankelijk onderzoek naar het programma en uitvoering van WIJeindhoven, met als doel versterking van de informatiepositie en sturingsmogelijkheden van de raad.  Opvallend, aangezien de Rekenkamer van de Eindhovense raad, alsook raadscommissie Duisenberg**– waar ook raadsleden van de coalitiepartijen in zaten – eerder concludeerden dat sturing, verantwoording en controle niet op orde waren en de aanbeveling deden aan de gemeenteraad dit te verbeteren. Tot slot is de impact van deze maatregelen op mensen is moeilijk te controleren, omdat de kwaliteitsindicatoren van de Eindhovense begroting vooral toetsen op geld en niet op kwaliteit van zorg.

Extra cru is dat Eindhoven budgetverantwoordelijke is voor de regio, waardoor er ook een aantal omliggende gemeentes worden getroffen door de bezuinigingen in Eindhoven. Een voorbeeld hiervan is beschermd wonen, waarbij bijzonder kwetsbare mensen, zoals mensen met psychische problemen of autisme, begeleid zelfstandig of in woongroepen wonen. Veldhoven heeft beschermd wonen naar zich toegetrokken omdat het via Eindhoven niet goed lukte. En met succes, 25% van de totale beschermd wonen klanten worden via Veldhoven gehuisvest tegen 16% van het totale budget. Door het voorgestelde beleid zullen nieuwe aanvragen niet gehonoreerd worden, maar ook huidige cliënten kunnen in de loop van het jaar geconfronteerd worden met het stoppen van de zorg, begeleiding, zelfs hun woonplek zien verdwijnen.

Kortom, we hopen dat de Eindhovense gemeenteraad tegen deze ondoordachte bezuinigingen stemt, dat er kritisch gekeken wordt naar de organisatie van het Sociaal Domein en dat de gemeente Eindhoven daarbij over de gemeentegrenzen durft te kijken, dat de toegang tot zorg aangepakt wordt en dat de Eindhovense gemeenteraad in staat wordt gesteld haar controlerende taak naar behoren uit te voeren.

Ingrid Hartlief, fractievoorzitter D66 Veldhoven Peet van de Loo, gemeenteraadslid D66 Best Jorien Migchielsen, gemeenteraadslid D66 Eindhoven Kees de Zeeuw, fractievoorzitter D66 Waalre

*G40 = 40 grootste Nederlandse gemeentes ** Commissie Duisenberg = commissie ABV

Steun van raad voor coalitieakkoord en nieuw stadsbestuur beëdigd | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks CDA Eindhoven 30-05-2018 00:00

Tijdens een bijzondere raadsvergadering is gisteren het nieuwe coalitieakkoord Evenwicht en Energie door een meerderheid van de gemeenteraad goedgekeurd en aangenomen. Ook heeft de raad de benoeming van alle zes voorgedragen wethouders, onder wie Renate Richters (Sociale Zaken) en Jan van der Meer (Klimaat en Energie) voor GroenLinks, aanvaard. De wethouders zijn gisteren geïnstalleerd. Het nieuwe stadsbestuur voor de periode 2018 – 2022 is hiermee een feit.

Als 'fractievoorzitter van een trotse fractie' was het aan Rik Thijs om GroenLinks visie op  het akkoord te duiden.

Volgens GroenLinks is dit coalitieakkoord een ‘evenwichtig akkoord waarin we uitdagingen in de stad aanpakken met aandacht voor onze inwoners en de toekomst van de aarde.’ GroenLinks ziet in dit akkoord een aantal grote opgave:

Financiën en organisatie

De coalitiepartijen hebben over hun eigen schaduw heen gestapt en hebben het aangedurfd grote keuzes te maken. De woonlasten en de begroting van het sociaal domein moet op niveau komen van de G40 en we moeten werken aan versneld aanvullen van de weerstandvermogen. Als GroenLinks zien wij deze heldere keuzes als een moment voor hernieuwde energie en daadkracht in het stadhuis

Het sociaal domein

Om zorgzaam en zorgvuldig binnen het sociaal domein te zijn, willen alle vier de partijen verantwoordelijkheid nemen om onze uitgaven op niveau te krijgen met een realistische begroting. Wij weten dat dit met pijnlijke keuzes gepaard gaat, maar het is de enige manier om op lange termijn de zorg voor onze inwoners te kunnen blijven garanderen.

Naast het beheersen van de uitgaven in het sociaal domein heeft deze coalitie afgesproken ook door te gaan met de transformatie waarbij de visie van WIJ Eindhoven overeind blijft. We blijven uitgaan van eigen kracht en samenkracht. En we doen een beroep op de specialistische zorgaanbieders om de beweging samen vorm te geven. GroenLinks is daarbij tevreden dat we niet bezuinigen op ons armoedebeleid wat zo een stevig vangnet blijft voor inwoners in een kwetsbare positie. Voor alle peuters kijken we daarnaast of we de brede vroeg voorschoolse educatie kunnen voortzetten. Elk kind verdient een goede uitgangspositie. En deze coalitie staat positief tegenover stimulerende bijstandsmaatregelen als dit ten goede komt aan de mensen en de stad.

Naast de uitdagen op financiële en in het sociaal domein gaat het ook goed met Eindhoven. Deze regio is de motor van de Nederlandse economie en dat vraagt om het uitbouwen van onze Brainport regio. Brainport moet ten goede komen aan al onze inwoners. Innovaties op gebied van elektrisch rijden en duurzaamheid nu ook laten landen in Eindhoven. Mooi voorbeeld is de Europese primeur van 40 elektrische VDL bussen. Resultaten van de lobby voor alle inwoners als het gaat om culturele voorzieningen zoals urban en ateliers voor onze makers en ontwerpers in de stad. Voor GroenLinks is de regio enveloppe de eerste stap en hopelijk zullen er vanuit Den Haag nog vele volgen richting Eindhoven. Ze zijn inmiddels wakker geworden als het gaat om de kracht van deze regio, laten we ze nu niet indutten.

Deze coalitie maakt werk van een leefbare, groene en gezonde binnenstad.

Met volop aanbod van cultuur en variatie in aanbod van voorzieningen. En met stip op de horizon een autoluwe binnenstad, met volop ruimte voor fiets en voetgangers. Vervuilde lucht wordt aangepakt. We gaan voor een binnenstad waar het prettig wonen en recreëren is en waar een groene revolutie heeft plaatsgevonden.

Maar als het aan GroenLinks ligt, vindt die niet alleen plaats in de binnenstad maar ook in onze

Leefbare en veilige wijken

Hier mogen van GroenLinks bulldozers overbodige stoepen eruit beuken om ook te zorgen voor veel groen. Wat goed is om de flinke buien die ook deze dagen over Eindhoven trekken op te vangen. En om te zorgen voor een leefklimaat voor nieuwe flora en fauna wat onze biodiversiteit verbetert.

Maar naast al het groen, laten we  hier de komende jaren nu ook alle mooie effecten van Brainport zichtbaar worden. Het CDA benoemde dat zo mooi tijdens de verkiezingen: Eindhoven van Brainport tot de Bennekel. We houden oog voor iedereen in deze stad en kiezen daarom voor minimaal 20% sociale huurwoningen bij gebiedsontwikkelingen en maken we geld vrij voor veiligheid.

En nu dacht u wellicht zo dat was het. Maar nee hoor, een coalitie met GroenLinks kan natuurlijk niet zonder veel aandacht voor de klimaatverandering. Wij nemen onze verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van Parijs. We zetten in op een aardgas loos Eindhoven, dat betekent dat we de eerste jaren al stappen moeten zetten om alle 100.000 woningen en bedrijfspanden aan te pakken. En we kiezen voor een inzet op duurzame mobiliteit; met goede internationale treinverbindingen, een stad vol laadpalen emissievrije bevoorrading en vooral veel fietsen.

Kortom, dit is een akkoord waar GroenLinks heel trots op is.

Rik sluit af met een oproep aan het college om te komen met uitvoeringsplannen. ‘Samen met de organisatie, onze inwoners, bedrijven en instellingen. Maar zeker ook met de raad. 4 partijen hebben de verantwoordelijkheid genomen om ieders over hun eigen schaduw heen te stappen. Laten we samen met liefde en energie voor Eindhoven, werken aan een inclusieve stad voor deze maar zeker de toekomstige generaties die ook willen genieten van de prachtige stad.’

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.