Nieuws van politieke partijen in Heemstede over ChristenUnie inzichtelijk

30 documenten

Waar moeten bomen of struiken komen?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA PvdA Heemstede 25-01-2020 22:40

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310264/48317/DSC02693.JPGGroene wijken zijn mooie, leefbare en gezonde wijken. Een groener Haarlem draagt bij aan een klimaatneutraal en een klimaatadaptief Haarlem. In het coalitieakkoord staat de doelstelling om voor 2022 meer bomen aan te planten. En de gemeenteraad heeft diverse moties aangenomen, die zien op het vergroenen van de stad.

Het blijkt voor de gemeente niet gemakkelijk om locaties in kaart te brengen waar groen kan worden toegevoegd. Daarom hebben PvdA, SP, Actiepartij, Trots, OPHaarlem, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie het initiatief genomen om te onderzoeken waar vergroening van Haarlemse wijken mogelijk is. 

Deze politieke partijen hebben een brief opgesteld die aan alle wijkraden is toegezonden. In de brief wordt de wijkraden gevraagd om aan te geven welke plekken in hun wijken kunnen vergroend, en waar geveltuintjes zouden kunnen worden aangelegd.

Reacties zijn welkom via fractie@haarlem.christenunie.nl. Wij zorgen dat deze dan terecht komen bij degene die alle reacties namens de verschillende fracties verzameld.

Haarlem Project leidt tot boek

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 21-08-2019 21:11

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278706/48317/20190820 Boekpresentatie Haarlem Project.jpgHoewel het Haarlem Project al enige tijd geleden is gestopt gaat het project nog steeds door. Met sommige deelnemers is nog dagelijks contact. Dit vertelde projectleider Rookus Lopik bij de presentatie van zijn boek over dit voor Nederland unieke project. Raadslid Frank Visser, initiatiefnemer van het Haarlem Project was bij de presentatie van het boek aanwezig.

Op voorstel van ChristenUnie Haarlem en Trots Haarlem is een jaar lang geëxperimenteerd met een andere aanpak van de re-integratie van daklozen in de samenleving. Geïnspireerd door een succesvol project in Engeland en een TV-programma van Beau van Erven Dorens over een aantal Amsterdamse daklozen kregen vijf Haarlemse daklozen geld om zelf een oplossing te vinden voor hun problemen. Ze kregen een boekje met daarbij namen van coaches die ze mochten benaderen voor hulp. Deze coaches hielpen bij het vinden van een woning en bij het zoeken naar oplossingen voor bijvoorbeeld schulden. Eén van de coaches was eerder zelf deelnemer aan een vergelijkbaar project in een TV programma van RTL 4 in Amsterdam.

Bij de boekpresentatie waren ook Albert Keevel, voormalig schaduwraadslid van Trots Haarlem en Ziggy Klazes, raadslid van GroenLinks aanwezig. Zij zijn zeer actief betrokken geweest bij het project. Albert als coach en Ziggy als deelnemer aan de ethische commissie die het project heeft begeleid. Het boek is overhandigd aan wethouder Meijs die sinds enkele maanden verantwoordelijk is voor het daklozenbeleid in Haarlem.

Het boek van Rookus Lopik leest als een logboek van alle belevenissen tijdens het project. Met vallen en opstaan zijn deelnemers een jaar lang bezig geweest om hun leven een nieuwe draai te geven. Je wilt blijven lezen om te weten hoe het met de deelnemers afloopt. Niet alle problemen zijn opgelost maar het heeft wel verandering gebracht in de levens van deze mensen. Binnenkort spreekt de gemeenteraad over de resultaten en zal de raad beslissen of het experiment een vervolg krijgt. Raadslid Frank Visser: “Ik hoop dat we als raad doorgaan met dit soort experimenten. De filosofie om daklozen te helpen met methodes als money first of housing first zijn veelbelovend. We kunnen wel doorgaan met de traditionele opvangmethoden maar die zijn ook erg kostbaar en de vraag is of nieuwe methoden zoals we die uitgeprobeerd hebben in het Haarlem Project niet uiteindelijk effectiever zijn voor een deel van de doelgroep.” Inmiddels is wel vrijwel zeker dat een andere grote stad in Nederland komend jaar een vergelijkbare proef zal gaan doen.

Goedkoper parkeren in Cronjé en Dreef garage

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 15-07-2019 22:22

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278107/48317/WP_20160604_10_03_52_ProBewoners uit het centrum kunnen voortaan goedkoop een abonnement krijgen voor de garage Cronjé en de Dreefgarage. Dit voorstel van de ChristenUnie is overgenomen door het college.

Nu er door het uitbreiden van de autoluwe binnenstad minder parkeerplekken op straat zijn in de binnenstad is bewoners een parkeerplek aangeboden in de garage op het stationsplein. Deze garage heeft echter twee nadelen: het abonnement is duur en in de toekomst wordt deze garage mogelijk gesloopt. Tegelijkertijd is er in de Cronjé garage iets ten noorden van het station en in de Dreefgarage iets ten zuiden van de binnenstad nog voldoende plek. Bewoners uit de omgeving van deze garages kunnen hier een goedkoop bewonersabonnement krijgen. Dit gold echter niet voor bewoners uit het centrum.

De ChristenUnie heeft daarom voorgesteld ook deze bewoners de mogelijkheid te geven voor deze garage een abonnement aan te schaffen voor dezelfde prijs als de bewoners van Haarlem Noord respectievelijk Haarlem Zuid. Daarmee worden naar verwachting de matig bezette parkeergarages net buiten het centrum beter benut en worden bewoners verleid verder weg te parkeren. Door de maatregel breed in te zetten ontstaat maximale keuzevrijheid; elke binnenstadsbewoner met het recht op een parkeervergunning kan voortaan kiezen tussen behoud van de parkeervergunning, een abonnement tegen gereduceerd tarief in de garages in het centrum of een zeer voordelig abonnement in parkeergarages Cronjé of Dreef.

Wonen aan het Spaarne maar zonder parkeerplek

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 09-03-2019 22:30

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1272221/48317/20150516_171418Het college wil toestaan dat aan de Schalkwijkerstraat en de Vijfhuizerstraat in de Slachthuisbuurt 60 woningen worden gebouwd zonder voldoende parkeerplekken. Het idee is dat deze kleine huurwoningen (32 tot 54 m2 per woning) straks worden bewoond door jongeren zonder auto.

Om dit project mogelijk te maken moet de gemeenteraad toestemming geven door het afgeven van een zogenaamde “verklaring van geen bedenkingen”. Dit komt omdat het project afwijkt van het bestemmingsplan. De coalitiepartijen waren verdeeld. CDA en D66 waren tegen, PvdA en GroenLinks waren voor. Na een lang debat heeft uiteindelijk de meerderheid van de raad met 1 stem verschil besloten dat het plan de inspraak in kan. De ChristenUnie heeft dit gesteund. Definitieve besluitvorming volgt later.

Bij de woningen van het project New Harlem worden straks 4 deelauto’s aangeboden. Daarnaast zijn er in de openbare ruimte volgens tellingen nog zo’n 15 parkeerplekken beschikbaar en zal de projectontwikkelaar proberen nog enkele plekken te creëren. De ruimte is echter schaars. Het project zal in ieder geval niet voldoen aan de geldende parkeernormen voor dit soort woningen. Met andere woorden: het aantal parkeerplekken zal lager zijn dan volgens de ervaringscijfers nodig is.

Bouwen van een ondergrondse parkeervoorziening om dit probleem op te lossen zou het project echter onbetaalbaar maken, nog los van de vraag of dit op het smalle kavel in te passen zou zijn. Daarom was het dilemma: akkoord gaan met mogelijk wel gevolgen voor het parkeren, of niet akkoord gaan maar dan ook geen 60 woningen krijgen terwijl de vraag naar woningen in Haarlem erg hoog is.

Voor de ChristenUnie heeft onder andere de doorslag gegeven dat andere voorzieningen die oorspronkelijk op deze kavel waren gepland ook voor parkeeroverlast hadden gezorgd. Oorspronkelijk zou hier namelijk onder andere een supermarkt komen. Bovendien is er inderdaad een grote groep jongeren tot 35 jaar die (nog) geen auto heeft en geinteresseerd is in deelconcepten. De locatie ligt bovendien vlak bij het centrum en is goed bereikbaar per openbaar vervoer. Het zou dus kunnen lukken om inderdaad hier bewoners te krijgen zonder auto of met veel minder auto's dan gemiddeld.

Het is verder heel normaal dat bij bouwprojecten in de binnenstad vrijstelling wordt gegeven van parkeernormen als parkeerplekken echt niet passen. Gevolg is dan wel dat er geen parkeervergunningen worden verstrekt. Zo zijn er tientallen bouwvergunningen afgegeven.

Ook bij dit project krijgen de bewoners daarom geen parkeervergunning. Raadslid Frank Visser: “Het lastige is echter dat we hier aan de rand van vergunningengebied zitten. Dus ik snap wel de zorg dat mensen dan net buiten het gebied gaan parkeren en dan heb je alsnog de parkeeroverlast. De meest simpele oplossing om alle zorg weg te nemen is: uitbreiden van het vergunningengebied. Maar we hebben als raad besloten dat we dat alleen doen als de meerderheid van de bewoners dat wil.”

Maar juist nu er misschien zoveel woningen bij komen is het wellicht goed om proactief een peiling te doen onder omwonenden wat zij vinden van vergund parkeren.

Wat als de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen afgeven? Dan komen er na een bezwaar termijn uiteindelijk allemaal juridische procedures van de ontwikkelaar tegen de gemeenteraad. Volgens de ChristenUnie is de kans groot dat de raad dit dan zal verliezen. Want de projectontwikkelaar doet gewoon beroep op vastgesteld beleid: parkeernorm mag naar 0 als er wordt afgezien van parkeervergunningen, en dat is hier het geval. De gemeente heeft dit al heel vaak toegestaan, dus op grond waarvan zou de gemeente het nu ineens kunnen weigeren? En op dit terrein is bovendien weinig anders mogelijk qua parkeren.

Frank Visser: “De ChristenUnie ziet dat er in Haarlem grote vraag is naar woningen en steunt daarom het voorstel. Maar ik baal er wel van dat de projectontwikkelaar eigenlijk flink incasseert doordat er geen geld aan parkeren hoeft te worden besteed.”

Mensen blijven mobiel. Als je geen geld besteed aan parkeren, dan moet je dit geld volgens de ChristenUnie besteden aan fietsen en OV. De ChristenUnie wil daarom zo snel mogelijk een mobiliteitsfonds zodat we het bij een volgend project anders kunnen doen. Ook bij parkeernorm van 0 moet een afkoopsom gevraagd kunnen worden, ook als het recht op een parkeervergunning al is ingetrokken. En de opbrengst van de afkoopsom moet ook naar het OV of de fiets kunnen gaan. En ook bij een parkeernorm van pak hem beet 0,5 moet je kunnen afromen. Want elke km die mensen niet in een auto zitten wordt wel besteed aan andere mobiliteit. Kortom: we zullen bij elke nieuwe woning geld in een mobiliteitsfonds moeten storten afhankelijk van de WOZ waarde en afhankelijk van de mate waarin de parkeernorm wordt gehaald.

Om tot een meerderheid te komen was ook de steun nodig van onder meer SP en Actiepartij. Deze partijen hebben uiteindelijk ingestemd na de toezegging van de wethouder mede op vragen van de ChristenUnie hierover dat er een onderzoek zal komen onder omwonenden of zij willen dat het parkeervergunningengebied moet worden uitgebreid om zo te voorkomen dat de nieuwe bewoners alsnog in de buurt gaan parkeren. Deze mogelijkheid blijkt er te zijn nu al tenminste 1 bewoner uit de wijk hier ook om heeft gevraagd.

Betere informatie bij bezwaarschriften

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-12-2018 17:11

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1236122/48317/20181222 Bezwaarschrift.jpgBurgers worden er nog niet altijd op gewezen dat ze digitaal bezwaar kunnen maken. De ChristenUnie heeft daarom vragen gesteld aan het college.

Een voorbeeld is het bestuursdwangbesluit voor het verwijderen van fietsen op het station dat mensen krijgen als ze hun verkeerd gestalde fiets ophalen bij het fietsdepot. Hierin wordt alleen gemeld dat bezwaar maken bij de gemeente per post kan. Bezwaar maken kan echter ook via de website van de gemeente met je Digid (zie: https://www.haarlem.nl/bezwaar-tegen-gemeentelijk-besluit/). Naar aanleiding van de vragen van de ChristenUnie zal dit worden aangepast. Ook zal het verkorte besluit dat op de fiets wordt aangebracht worden aangepast. Hier stond namelijk niet eens op dat bezwaar kon worden gemaakt.

Ook heeft de ChristenUnie geconstateerd dat op het papieren bestuursdwangbesluit niets staat over een ontvangstbevestiging en over een beslissingstermijn, informatie die wel bij de online versie wordt gemeld. De gemeente is van mening dat dit niet hoeft omdat een indiener van een bezwaarschrift altijd een ontvangstbevestiging krijgt waarin ook wordt meegedeeld wat de beslissingstermijn is. De ChristenUnie vindt dat de burger goed geïnformeerd moet worden gedurende de hele procedure zowel als je het per post doet als wanneer je digitaal bezwaar maakt.

Zo is de website van de gemeente momenteel erg onduidelijk over de beslissingstermijn. Er staat dat er verschillende termijnen gelden afhankelijk of een commissie over het bezwaarschrift adviseert. Echter: nergens is te vinden in welke situaties een commissie over een bezwaarschrift adviseert. Hierdoor weet de burger dus niet waar hij aan toe is qua beslissingstermijn bij het indienen van een bezwaarschrift. Sterker nog: op de website van de gemeente is niets over deze commissie te vinden. Alleen als je googled op commissie bezwaar en beroep Haarlem dan vind je wat informatie over de samenstelling van de commissie op https://gemeentebestuur.haarlem.nl/informatie-over/adviescommissies-voor-bezwaarschriften/  maar ook dat geeft geen antwoord op deze vraag. Naar aanleiding van deze constatering van de ChristenUnie is toegezegd dat de website op dit p unt aangepast zal worden.

Laat de zondag met rust

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Heemstede 09-10-2018 09:26

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1231838/48317/DSC_4645Een meerderheid van de gemeenteraad wil de winkelopenstellingstijden op zondag verruimen van 12 tot 18 uur naar 12 tot 20 uur en mogelijk zelfs 10 tot 21 uur. Voor dit laatste lijkt een nipte meerderheid in de raad maar de coalitie van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA is verdeeld. D66 en PvdA willen ruime openingstijden, CDA juist niet. GroenLinks is wel voor verruiming maar wil rekening houden met een minderheid van de raad en daarom de zondagochtend met rust laten. Binnenkort komt het college met een definitief voorstel en zal de raad hierover stemmen.

Lees hier de bijdrage van ons schaduwraadslid Johan Slik:

Voorzitter, laat de zondag met rust. En dan vooral de zondagochtend. Wanneer is de stad nog in rust? Wanneer kan de stad bijkomen?

Iedereen heeft rust nodig. En een collectieve rustdag is wel zo effectief, daarmee kunnen we samen tot rust komen. En laten we daar nu net  de zondag voor hebben. Het is waardevol, dat er even niks gebeurt. Laten we dat laatste stukje rust bewaren; als het weg is komt het niet meer terug.

De ChristenUnie geeft de voorkeur aan het behouden van de huidige situatie: de winkels op zondagochtend dicht houden en geen verruiming aan het eind van de dag.

Liever nog zouden we zien dat de zondagsopenstelling wordt beperkt. Maar de maatschappij verandert en de ChristenUnie weet zich midden in die maatschappij geplaatst en niet erbuiten. We winkelen niet meer tussen 9 en 6. De donderdagse koopavond lijkt achterhaald. We willen op weg naar werk of terug naar huis onze boodschappen doen. We bestellen via internet en willen de pakketjes kunnen ophalen wanneer het ons uitkomt. Moeten we vasthouden aan de huidige winkeltijden? Niet perse. De winkeltijdenwet biedt al veel ruimte voor andere openingstijden.

Maar nog meer druk en drukte? “24/7”? Of “laat de regels los en laat de winkelier helemaal zelf bepalen”, zoals D66 en VVD het liefst zouden willen? Dat is voor niemand goed: niet alleen voor de kerkganger, maar ook niet voor de toerist,  de winkelier en de binnenstadsbewoner. Wanneer kun je nog in alle sereniteit van de schoonheid van de stad genieten? Eigenlijk alleen nog op zondagochtend. En dat willen we zo houden; om van te genieten, maar ook om bewoners blijvend prettig te laten wonen.

Een belangrijke vraag is ook: willen de winkeliers dit eigenlijk wel? De kleine ondernemer zal niet verplicht worden hun winkels open te stellen, maar kunnen zich uiteindelijk toch gedwongen voelen mee te gaan met de grote ketens. Het College schermde met een draagvlakmeting waarin de winkeliers positief zouden staan tegenover ruimere openingstijden, terwijl een maand eerder een andere enquête onder winkeliers juist het tegenovergestelde beeld gaf. De ChristenUnie is dan ook niet overtuigd van voldoende draagvlak onder ondernemers.

De Raad heeft net vastgesteld dat op zondagmiddag betaald parkeren wordt ingevoerd. In antwoord op onze vraag hierover, zegde de wethouder toe dat het betaald parkeren op zondag in elk geval niet vervroegd zal worden naar 10u. Slechts een minieme geruststelling, bijvoorbeeld voor mindervalide kerkgangers. We tellen onze zegeningen...

Het college komt waarschijnlijk in de Raadsvergadering van 18 oktober met het definitieve voorstel. Wordt vervolgd derhalve.

Komt rattenoverlast door verouderd riool?

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 02-10-2018 20:13

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1231004/48317/MeldpuntEen aantal inwoners van het Vondelkwartier heeft al langere tijd last van ratten. Dinsdagavond organiseerde de wijkraad hierover een avond met vertegenwoordigers van de gemeente en van Spaarnelanden. ChristenUnie-raadslid Frank Visser was aanwezig.

De aanwezige wijkbewoners vragen vooral om meer informatie. Zij willen weten wat er met hun klachten gebeurd. In een aantal woningen zijn al een paar jaar regelmatig ratten aangetroffen. Bestrijdingsbedrijven proberen in opdracht van de gemeente de ratten te vangen met klemmen. Dat werkt echter het beste als de klemmen bij meerdere woningen in een blok kunnen worden geplaatst. Vroeger kon de bestrijding ook met gif maar dat is in de meeste gevallen nu niet meer toegestaan. Landelijk worstelen hierdoor veel gemeente met het zoeken naar een effectieve bestrijdingsmethode aangezien ratten zich snel voortplanten en het daardoor langdurige inzet vraagt van de ongediertebestrijding.

In de straat met de meeste overlast is een zogenaamde rookproef gedaan. Met deze methode kan worden gekeken of er gaten zitten in de riolering (hoofdriool of huisaansluitingen). Hieruit kwamen echter geen bijzonderheden. De ChristenUnie vraagt echter toch nog verder te kijken naar de kwaliteit van de riolering in de wijk. Frank Visser wees er tijdens de bijeenkomst bijvoorbeeld op dat de gemeente in 2017 een kaart heeft gepubliceerd over de staat van de riolering in heel Haarlem. Uit deze kaart in het zogenaamde verbreed gemeentelijk rioleringsplan blijkt dat in een paar huizenblokken ten noorden van de Muiderslotweg en ten westen van de Geuzevesperstraat de riolering matig scoort en bij de kruising met de Rijksstraatweg zelfs slecht. Juist uit deze straten zijn de eerste meldingen gekomen van rattenoverlast.

Visser: “Ik wil daarom weten van het college of al bekend is wanneer vernieuwing van het riool in dit deel van de wijk in de planning staat. In het noordelijke deel van Haarlem Noord was tot voor kort één groot gebied waar de riolering in veel straten slecht was. Dit is in de wijk Dietsveld, maar daar is afgelopen jaar de riolering vernieuwd. Hetzelfde geldt voor de Eksterlaan. Er zijn nog een paar kleinere gebieden in dit deel van Haarlem Noord waar de riolering matig tot slecht is. Gezien de resultaten van de inspecties die zijn gedaan voor het verbreed gemeentelijk rioleringsplan lijkt het er op dat het gebied bij de Muiderslotweg nu ook snel in aanmerking moet komen voor vervanging. Hoewel het een “plan” genoemd wordt staat nergens een exacte planning van werkzaamheden. Ik snap dat ook wel want vervanging van riolering is erg kostbaar. Repareren is vaak goedkoper. Maar nu burgers in deze wijk overlast ervaren die wellicht te maken heeft met het riool zou het goed zijn als hier meer duidelijkheid over komt”.

Ook wil de ChristenUnie meer informatie van het college over de aanpak van oude huisaansluitingen. “Bewoners zijn zelf verantwoordelijk voor de riolering tussen de voordeur en het hoofdriool onder de straat. Veel mensen weten dit niet. Veel van deze aansluitingen zijn in Haarlem Noord nu 60 tot 80 jaar oud en aan het eind van de levensduur. Ik vrees dat deze er vaak slecht aan toe zijn. Ik wil weten hoe de gemeente bewoners daarover informeert. Als een straat toch open gaat voor werkzaamheden aan het hoofdriool dan zou het ook handig zijn als ook die huisaansluitingen worden vervangen. En wat doet de gemeente als uit rookproeven blijkt dat een huisaansluiting kapot is, maar de eigenaar deze weigert te repareren? Een interessante gedachte tijdens de avond vond ik om te onderzoeken of eigenaren daar dan toch toe verplicht kunnen worden op grond van het belang van de volksgezondheid. Ik wil weten welke mogelijkheden er zijn. Maar het begint bij goede voorlichting.”

Belangrijk is ook dat inwoners rattenoverlast melden. Dit blijkt niet altijd te gebeuren, bijvoorbeeld omdat inwoners zelf klemmen plaatsen. Visser: “Het is goed dat inwoners zelf verantwoordelijkheid nemen, maar meld overlast wel altijd zodat de gemeente beter inzicht heeft in de omvang van het probleem”

Bezoekersparkeren op zondag voor iedereen

ChristenUnie ChristenUnie VVD Heemstede 28-09-2018 08:57

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1230106/48317/20150516_171438Vanaf 1 oktober geldt ook op zondag tussen 13 en 23 uur betaald parkeren in de binnenstad en de wijken rond het centrum. Om bewoners te compenseren komt er een bezoekersregeling in de binnenstad en wordt de bezoekersregeling in de wijken rond het centrum ook op zondag geldig. Dit was bij het parkeerreferendum voor veel bewoners een reden om toch met de plannen in te stemmen. Nu blijkt deze bezoekersregeling echter niet voor alle bewoners te gelden.

Het college stelt dat met name in de binnenstad bij veel woningen is geregeld dat er geen parkeervergunningen worden verstrekt vanwege het gebrek aan ruimte op straat. Daarom wil het college bij deze woningen ook geen bezoekersvergunning verstrekken. Dat zou namelijk niet eerlijk zijn naar de overige bewoners aan wie beloofd is dat door nieuwbouw de parkeerdruk in de binnenstad niet zal vergroten.

De ChristenUnie is het hier niet mee eens. Tot 1 oktober geldt immers voor iedereen gratis parkeren op zondag. Daarom ontvingen veel bewoners hun bezoek op zondag. Door het invoeren van betaald parkeren op zondag kan bezoek alleen nog maar langs komen door te parkeren in één van de garages of door op straat 4,50 euro per uur te betalen. Raadslid Frank Visser: “Een bezoekersregeling voor een zeer beperkt aantal uren per jaar, is heel wat anders dan een bewonersvergunning die voor een onbeperkt aantal uren geldt. De ChristenUnie was tegen het invoeren van betaald parkeren op zondag. Nu dit er toch is gekomen vinden wij het niet meer dan redelijk dat bewoners gebruik kunnen maken van een beperkte bezoekregeling ongeacht of deze bewoners gebruik mogen maken van een bewonersvergunning of niet”.

In de wijken rond het centrum gold al dat een bezoekersvergunning niet mogelijk is in gevallen dat een bewonersvergunning volgens de bouwvergunning niet mogelijk is. Hier zijn deze bewoners dus al gewend aan het feit dat bezoek elders of betaald moet parkeren. Maar ook voor deze bewoners zou gezien de invoering van betaald parkeren op zondag een (beperkte) bezoekersregeling volgens de ChristenUnie logisch zijn.

Donderdag is in de gemeenteraad gestemd over een motie van Jouw Haarlem, VVD, Trots Haarlem en Fractie Otten om alsnog een bezoekersvergunning voor alle bewoners te regelen. De ChristenUnie heeft deze motie gesteund maar een meerderheid van de raad heeft deze motie verworpen. De VVD kwam vervolgens met een motie om een bezoekersregeling in ieder geval voor de binnenstad te regelen. Ook deze motie werd verworpen.

Oplossing parkeren kerken

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 08-09-2018 11:38

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1227632/48317/IMG_20180111_224131Op voorstel van de ChristenUnie is de nieuwe parkeerregeling voor wijken rond het centrum die op 1 oktober ingaat aangepast zodat ook kerken en andere maatschappelijke instellingen in aanmerking komen voor een parkeervergunning.

Met de nieuwe digitale bezoekersregeling kunnen kerken en maatschappelijke instellingen niet meer gebruik maken van geleende bezoekersschijven van buurtbewoners. Ze komen echter ook niet in aanmerking voor een bewonersvergunning of een bedrijvenvergunning. Daarom komt er nu een aparte parkeervergunning voor maatschappelijke instellingen. Via deze vergunning kunnen maximaal 4 auto’s tegelijk parkeren. De regeling is bedoeld om zo met name het mogelijk te maken dat de vrijwilligers van deze instellingen kunnen blijven parkeren. Raadslid Frank Visser: “Ik ben blij dat het college op ons verzoek deze regeling heeft uitgewerkt en dat de raad dit uiteindelijk unaniem gesteund heeft. Wij zullen uiteraard in de gaten gaan houden dat de regeling ook op een goede wijze wordt ingevuld.”

Op zondagochtend blijft parkeren in alle wijken gratis. ’s Middags wordt in verband met de geopende winkels wel betaald parkeren ingevuld. De ChristenUnie is vanaf het begin hier tegen geweest maar deze maatregel wordt in de gemeenteraad breed gesteund. Helaas zijn hierdoor wel een aantal kerken in met name de binnenstad waar bezoekers van middagdiensten straks moeten gaan betalen voor het parkeren.

Ook besloot de gemeenteraad de parkeerduurbeperking in de wijken rond het centrum te verruimen van 1 naar 3 uur. Frank Visser: “Hiermee worden veel knelpunten met de nieuwe parkeerregeling opgeloste want 1 uur is gewoon te kort. Maar liever hadden wij die beperking helemaal geschrapt. Het was beter geweest als het tarief vanaf het derde uur gewoon hoger was geweest om zo mensen te stimuleren niet op straat te parkeren maar in de parkeergarages. Ook hadden we kunnen kiezen om de parkeerduurbeperking alleen in een beperkt aantal straten te laten gelden direct rond het centrum. Of de parkeerduurbeperking had alleen ’s avonds en in het weekend kunnen gelden. Immers: overdag is er op werkdagen vrijwel nergens parkeeroverlast.”

Haarlemse raad kritisch over loondispensatie

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 02-08-2018 18:00

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1226066/48317/PinautomaatRoséanne Timmer-Aukes, Raadslid voor GroenLinks Haarlem, heeft mede namens PvdA, D66, ChristenUnie, SP, OPHaarlem, Actiepartij en Jouw Haarlem mondelinge vragen gesteld over de plannen voor het Rijk om mensen met een arbeidsbeperking door middel van loondispensatie onder het minimumloon te laten werken. Loondispensatie komt dan in de plaats van loonkostensubsidie. Zij deed dit ondersteund door gebaren zodat ook slechthorenden en doven live konden zien wat er gezegd wordt.

Oorspronkelijk zijn de vragen opgesteld als motie, maar door procedurele discussies werd het niet toegestaan deze motie in te dienen in de laatste gemeenteraadsvergadering voor het zomerreces. Daarom werd de motie, die dus al steun had van een raadsmeerderheid, omgezet in mondelinge vragen.

De genoemde Haarlemse partijen kunnen zich niet vinden in de plannen van staatssecretaris van Ark, om per 1 januari 2019 loonsubsidie voor mensen met een arbeidsbeperking te vervangen voor loondispensatie. Volgens de plannen hoeft een werkgever de werknemer alleen te betalen voor de productiviteit van de werknemer, dat betekent dat de werknemer minder dan het minimumloon kan verdienen. De werknemer ontvangt zo nodig een aanvullende uitkering van de gemeente, maar moet deze wel eerst zelf aanvragen. Vanwege het feit dat de werknemer minder loon van de werkgever ontvangt bouwt de werknemer ook nog eens minder pensioen op.

Het College voor de Rechten van de Mens heeft middels een brief aan de Tweede Kamer grote bezwaren geuit tegen het plan en heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) haar twijfels geuit. De plannen druisen in tegen het VN Verdrag voor mensen met een beperking.

Genoemde partijen vragen daarom het college om zich achter de VNG te scharen en de VNG te helpen bij het zoeken naar alternatieven voor deze maatregel.

Wethouder Roduner antwoorde dat het college de zorgen deelt omtrent de negatieve impact op kwetsbare Haarlemmers, Haarlem ondersteund het VNG-standpunt en zoekt naar alternatieven. De VNG gaat uit van continuïteit van de loonkostensubsidie en zoekt samen met maatschappelijke organisaties naar draagvlak voor het VNG standpunt. In VNG verband denkt Haarlem mee en heeft ambtelijk contact gezocht. Als de maatregel doorgaat wil Haarlem zorgen dat de maatregel zo goed mogelijk zal landen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.