Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

15 documenten

Haarlem Project leidt tot boek

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 21-08-2019 21:11

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278706/48317/20190820 Boekpresentatie Haarlem Project.jpgHoewel het Haarlem Project al enige tijd geleden is gestopt gaat het project nog steeds door. Met sommige deelnemers is nog dagelijks contact. Dit vertelde projectleider Rookus Lopik bij de presentatie van zijn boek over dit voor Nederland unieke project. Raadslid Frank Visser, initiatiefnemer van het Haarlem Project was bij de presentatie van het boek aanwezig.

Op voorstel van ChristenUnie Haarlem en Trots Haarlem is een jaar lang geëxperimenteerd met een andere aanpak van de re-integratie van daklozen in de samenleving. Geïnspireerd door een succesvol project in Engeland en een TV-programma van Beau van Erven Dorens over een aantal Amsterdamse daklozen kregen vijf Haarlemse daklozen geld om zelf een oplossing te vinden voor hun problemen. Ze kregen een boekje met daarbij namen van coaches die ze mochten benaderen voor hulp. Deze coaches hielpen bij het vinden van een woning en bij het zoeken naar oplossingen voor bijvoorbeeld schulden. Eén van de coaches was eerder zelf deelnemer aan een vergelijkbaar project in een TV programma van RTL 4 in Amsterdam.

Bij de boekpresentatie waren ook Albert Keevel, voormalig schaduwraadslid van Trots Haarlem en Ziggy Klazes, raadslid van GroenLinks aanwezig. Zij zijn zeer actief betrokken geweest bij het project. Albert als coach en Ziggy als deelnemer aan de ethische commissie die het project heeft begeleid. Het boek is overhandigd aan wethouder Meijs die sinds enkele maanden verantwoordelijk is voor het daklozenbeleid in Haarlem.

Het boek van Rookus Lopik leest als een logboek van alle belevenissen tijdens het project. Met vallen en opstaan zijn deelnemers een jaar lang bezig geweest om hun leven een nieuwe draai te geven. Je wilt blijven lezen om te weten hoe het met de deelnemers afloopt. Niet alle problemen zijn opgelost maar het heeft wel verandering gebracht in de levens van deze mensen. Binnenkort spreekt de gemeenteraad over de resultaten en zal de raad beslissen of het experiment een vervolg krijgt. Raadslid Frank Visser: “Ik hoop dat we als raad doorgaan met dit soort experimenten. De filosofie om daklozen te helpen met methodes als money first of housing first zijn veelbelovend. We kunnen wel doorgaan met de traditionele opvangmethoden maar die zijn ook erg kostbaar en de vraag is of nieuwe methoden zoals we die uitgeprobeerd hebben in het Haarlem Project niet uiteindelijk effectiever zijn voor een deel van de doelgroep.” Inmiddels is wel vrijwel zeker dat een andere grote stad in Nederland komend jaar een vergelijkbare proef zal gaan doen.

Wonen aan het Spaarne maar zonder parkeerplek

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 09-03-2019 22:30

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1272221/48317/20150516_171418Het college wil toestaan dat aan de Schalkwijkerstraat en de Vijfhuizerstraat in de Slachthuisbuurt 60 woningen worden gebouwd zonder voldoende parkeerplekken. Het idee is dat deze kleine huurwoningen (32 tot 54 m2 per woning) straks worden bewoond door jongeren zonder auto.

Om dit project mogelijk te maken moet de gemeenteraad toestemming geven door het afgeven van een zogenaamde “verklaring van geen bedenkingen”. Dit komt omdat het project afwijkt van het bestemmingsplan. De coalitiepartijen waren verdeeld. CDA en D66 waren tegen, PvdA en GroenLinks waren voor. Na een lang debat heeft uiteindelijk de meerderheid van de raad met 1 stem verschil besloten dat het plan de inspraak in kan. De ChristenUnie heeft dit gesteund. Definitieve besluitvorming volgt later.

Bij de woningen van het project New Harlem worden straks 4 deelauto’s aangeboden. Daarnaast zijn er in de openbare ruimte volgens tellingen nog zo’n 15 parkeerplekken beschikbaar en zal de projectontwikkelaar proberen nog enkele plekken te creëren. De ruimte is echter schaars. Het project zal in ieder geval niet voldoen aan de geldende parkeernormen voor dit soort woningen. Met andere woorden: het aantal parkeerplekken zal lager zijn dan volgens de ervaringscijfers nodig is.

Bouwen van een ondergrondse parkeervoorziening om dit probleem op te lossen zou het project echter onbetaalbaar maken, nog los van de vraag of dit op het smalle kavel in te passen zou zijn. Daarom was het dilemma: akkoord gaan met mogelijk wel gevolgen voor het parkeren, of niet akkoord gaan maar dan ook geen 60 woningen krijgen terwijl de vraag naar woningen in Haarlem erg hoog is.

Voor de ChristenUnie heeft onder andere de doorslag gegeven dat andere voorzieningen die oorspronkelijk op deze kavel waren gepland ook voor parkeeroverlast hadden gezorgd. Oorspronkelijk zou hier namelijk onder andere een supermarkt komen. Bovendien is er inderdaad een grote groep jongeren tot 35 jaar die (nog) geen auto heeft en geinteresseerd is in deelconcepten. De locatie ligt bovendien vlak bij het centrum en is goed bereikbaar per openbaar vervoer. Het zou dus kunnen lukken om inderdaad hier bewoners te krijgen zonder auto of met veel minder auto's dan gemiddeld.

Het is verder heel normaal dat bij bouwprojecten in de binnenstad vrijstelling wordt gegeven van parkeernormen als parkeerplekken echt niet passen. Gevolg is dan wel dat er geen parkeervergunningen worden verstrekt. Zo zijn er tientallen bouwvergunningen afgegeven.

Ook bij dit project krijgen de bewoners daarom geen parkeervergunning. Raadslid Frank Visser: “Het lastige is echter dat we hier aan de rand van vergunningengebied zitten. Dus ik snap wel de zorg dat mensen dan net buiten het gebied gaan parkeren en dan heb je alsnog de parkeeroverlast. De meest simpele oplossing om alle zorg weg te nemen is: uitbreiden van het vergunningengebied. Maar we hebben als raad besloten dat we dat alleen doen als de meerderheid van de bewoners dat wil.”

Maar juist nu er misschien zoveel woningen bij komen is het wellicht goed om proactief een peiling te doen onder omwonenden wat zij vinden van vergund parkeren.

Wat als de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen afgeven? Dan komen er na een bezwaar termijn uiteindelijk allemaal juridische procedures van de ontwikkelaar tegen de gemeenteraad. Volgens de ChristenUnie is de kans groot dat de raad dit dan zal verliezen. Want de projectontwikkelaar doet gewoon beroep op vastgesteld beleid: parkeernorm mag naar 0 als er wordt afgezien van parkeervergunningen, en dat is hier het geval. De gemeente heeft dit al heel vaak toegestaan, dus op grond waarvan zou de gemeente het nu ineens kunnen weigeren? En op dit terrein is bovendien weinig anders mogelijk qua parkeren.

Frank Visser: “De ChristenUnie ziet dat er in Haarlem grote vraag is naar woningen en steunt daarom het voorstel. Maar ik baal er wel van dat de projectontwikkelaar eigenlijk flink incasseert doordat er geen geld aan parkeren hoeft te worden besteed.”

Mensen blijven mobiel. Als je geen geld besteed aan parkeren, dan moet je dit geld volgens de ChristenUnie besteden aan fietsen en OV. De ChristenUnie wil daarom zo snel mogelijk een mobiliteitsfonds zodat we het bij een volgend project anders kunnen doen. Ook bij parkeernorm van 0 moet een afkoopsom gevraagd kunnen worden, ook als het recht op een parkeervergunning al is ingetrokken. En de opbrengst van de afkoopsom moet ook naar het OV of de fiets kunnen gaan. En ook bij een parkeernorm van pak hem beet 0,5 moet je kunnen afromen. Want elke km die mensen niet in een auto zitten wordt wel besteed aan andere mobiliteit. Kortom: we zullen bij elke nieuwe woning geld in een mobiliteitsfonds moeten storten afhankelijk van de WOZ waarde en afhankelijk van de mate waarin de parkeernorm wordt gehaald.

Om tot een meerderheid te komen was ook de steun nodig van onder meer SP en Actiepartij. Deze partijen hebben uiteindelijk ingestemd na de toezegging van de wethouder mede op vragen van de ChristenUnie hierover dat er een onderzoek zal komen onder omwonenden of zij willen dat het parkeervergunningengebied moet worden uitgebreid om zo te voorkomen dat de nieuwe bewoners alsnog in de buurt gaan parkeren. Deze mogelijkheid blijkt er te zijn nu al tenminste 1 bewoner uit de wijk hier ook om heeft gevraagd.

Komt rattenoverlast door verouderd riool?

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 02-10-2018 20:13

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1231004/48317/MeldpuntEen aantal inwoners van het Vondelkwartier heeft al langere tijd last van ratten. Dinsdagavond organiseerde de wijkraad hierover een avond met vertegenwoordigers van de gemeente en van Spaarnelanden. ChristenUnie-raadslid Frank Visser was aanwezig.

De aanwezige wijkbewoners vragen vooral om meer informatie. Zij willen weten wat er met hun klachten gebeurd. In een aantal woningen zijn al een paar jaar regelmatig ratten aangetroffen. Bestrijdingsbedrijven proberen in opdracht van de gemeente de ratten te vangen met klemmen. Dat werkt echter het beste als de klemmen bij meerdere woningen in een blok kunnen worden geplaatst. Vroeger kon de bestrijding ook met gif maar dat is in de meeste gevallen nu niet meer toegestaan. Landelijk worstelen hierdoor veel gemeente met het zoeken naar een effectieve bestrijdingsmethode aangezien ratten zich snel voortplanten en het daardoor langdurige inzet vraagt van de ongediertebestrijding.

In de straat met de meeste overlast is een zogenaamde rookproef gedaan. Met deze methode kan worden gekeken of er gaten zitten in de riolering (hoofdriool of huisaansluitingen). Hieruit kwamen echter geen bijzonderheden. De ChristenUnie vraagt echter toch nog verder te kijken naar de kwaliteit van de riolering in de wijk. Frank Visser wees er tijdens de bijeenkomst bijvoorbeeld op dat de gemeente in 2017 een kaart heeft gepubliceerd over de staat van de riolering in heel Haarlem. Uit deze kaart in het zogenaamde verbreed gemeentelijk rioleringsplan blijkt dat in een paar huizenblokken ten noorden van de Muiderslotweg en ten westen van de Geuzevesperstraat de riolering matig scoort en bij de kruising met de Rijksstraatweg zelfs slecht. Juist uit deze straten zijn de eerste meldingen gekomen van rattenoverlast.

Visser: “Ik wil daarom weten van het college of al bekend is wanneer vernieuwing van het riool in dit deel van de wijk in de planning staat. In het noordelijke deel van Haarlem Noord was tot voor kort één groot gebied waar de riolering in veel straten slecht was. Dit is in de wijk Dietsveld, maar daar is afgelopen jaar de riolering vernieuwd. Hetzelfde geldt voor de Eksterlaan. Er zijn nog een paar kleinere gebieden in dit deel van Haarlem Noord waar de riolering matig tot slecht is. Gezien de resultaten van de inspecties die zijn gedaan voor het verbreed gemeentelijk rioleringsplan lijkt het er op dat het gebied bij de Muiderslotweg nu ook snel in aanmerking moet komen voor vervanging. Hoewel het een “plan” genoemd wordt staat nergens een exacte planning van werkzaamheden. Ik snap dat ook wel want vervanging van riolering is erg kostbaar. Repareren is vaak goedkoper. Maar nu burgers in deze wijk overlast ervaren die wellicht te maken heeft met het riool zou het goed zijn als hier meer duidelijkheid over komt”.

Ook wil de ChristenUnie meer informatie van het college over de aanpak van oude huisaansluitingen. “Bewoners zijn zelf verantwoordelijk voor de riolering tussen de voordeur en het hoofdriool onder de straat. Veel mensen weten dit niet. Veel van deze aansluitingen zijn in Haarlem Noord nu 60 tot 80 jaar oud en aan het eind van de levensduur. Ik vrees dat deze er vaak slecht aan toe zijn. Ik wil weten hoe de gemeente bewoners daarover informeert. Als een straat toch open gaat voor werkzaamheden aan het hoofdriool dan zou het ook handig zijn als ook die huisaansluitingen worden vervangen. En wat doet de gemeente als uit rookproeven blijkt dat een huisaansluiting kapot is, maar de eigenaar deze weigert te repareren? Een interessante gedachte tijdens de avond vond ik om te onderzoeken of eigenaren daar dan toch toe verplicht kunnen worden op grond van het belang van de volksgezondheid. Ik wil weten welke mogelijkheden er zijn. Maar het begint bij goede voorlichting.”

Belangrijk is ook dat inwoners rattenoverlast melden. Dit blijkt niet altijd te gebeuren, bijvoorbeeld omdat inwoners zelf klemmen plaatsen. Visser: “Het is goed dat inwoners zelf verantwoordelijkheid nemen, maar meld overlast wel altijd zodat de gemeente beter inzicht heeft in de omvang van het probleem”

Bezoekersparkeren op zondag voor iedereen

ChristenUnie ChristenUnie VVD Heemstede 28-09-2018 08:57

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1230106/48317/20150516_171438Vanaf 1 oktober geldt ook op zondag tussen 13 en 23 uur betaald parkeren in de binnenstad en de wijken rond het centrum. Om bewoners te compenseren komt er een bezoekersregeling in de binnenstad en wordt de bezoekersregeling in de wijken rond het centrum ook op zondag geldig. Dit was bij het parkeerreferendum voor veel bewoners een reden om toch met de plannen in te stemmen. Nu blijkt deze bezoekersregeling echter niet voor alle bewoners te gelden.

Het college stelt dat met name in de binnenstad bij veel woningen is geregeld dat er geen parkeervergunningen worden verstrekt vanwege het gebrek aan ruimte op straat. Daarom wil het college bij deze woningen ook geen bezoekersvergunning verstrekken. Dat zou namelijk niet eerlijk zijn naar de overige bewoners aan wie beloofd is dat door nieuwbouw de parkeerdruk in de binnenstad niet zal vergroten.

De ChristenUnie is het hier niet mee eens. Tot 1 oktober geldt immers voor iedereen gratis parkeren op zondag. Daarom ontvingen veel bewoners hun bezoek op zondag. Door het invoeren van betaald parkeren op zondag kan bezoek alleen nog maar langs komen door te parkeren in één van de garages of door op straat 4,50 euro per uur te betalen. Raadslid Frank Visser: “Een bezoekersregeling voor een zeer beperkt aantal uren per jaar, is heel wat anders dan een bewonersvergunning die voor een onbeperkt aantal uren geldt. De ChristenUnie was tegen het invoeren van betaald parkeren op zondag. Nu dit er toch is gekomen vinden wij het niet meer dan redelijk dat bewoners gebruik kunnen maken van een beperkte bezoekregeling ongeacht of deze bewoners gebruik mogen maken van een bewonersvergunning of niet”.

In de wijken rond het centrum gold al dat een bezoekersvergunning niet mogelijk is in gevallen dat een bewonersvergunning volgens de bouwvergunning niet mogelijk is. Hier zijn deze bewoners dus al gewend aan het feit dat bezoek elders of betaald moet parkeren. Maar ook voor deze bewoners zou gezien de invoering van betaald parkeren op zondag een (beperkte) bezoekersregeling volgens de ChristenUnie logisch zijn.

Donderdag is in de gemeenteraad gestemd over een motie van Jouw Haarlem, VVD, Trots Haarlem en Fractie Otten om alsnog een bezoekersvergunning voor alle bewoners te regelen. De ChristenUnie heeft deze motie gesteund maar een meerderheid van de raad heeft deze motie verworpen. De VVD kwam vervolgens met een motie om een bezoekersregeling in ieder geval voor de binnenstad te regelen. Ook deze motie werd verworpen.

Oplossing parkeren kerken

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 08-09-2018 11:38

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1227632/48317/IMG_20180111_224131Op voorstel van de ChristenUnie is de nieuwe parkeerregeling voor wijken rond het centrum die op 1 oktober ingaat aangepast zodat ook kerken en andere maatschappelijke instellingen in aanmerking komen voor een parkeervergunning.

Met de nieuwe digitale bezoekersregeling kunnen kerken en maatschappelijke instellingen niet meer gebruik maken van geleende bezoekersschijven van buurtbewoners. Ze komen echter ook niet in aanmerking voor een bewonersvergunning of een bedrijvenvergunning. Daarom komt er nu een aparte parkeervergunning voor maatschappelijke instellingen. Via deze vergunning kunnen maximaal 4 auto’s tegelijk parkeren. De regeling is bedoeld om zo met name het mogelijk te maken dat de vrijwilligers van deze instellingen kunnen blijven parkeren. Raadslid Frank Visser: “Ik ben blij dat het college op ons verzoek deze regeling heeft uitgewerkt en dat de raad dit uiteindelijk unaniem gesteund heeft. Wij zullen uiteraard in de gaten gaan houden dat de regeling ook op een goede wijze wordt ingevuld.”

Op zondagochtend blijft parkeren in alle wijken gratis. ’s Middags wordt in verband met de geopende winkels wel betaald parkeren ingevuld. De ChristenUnie is vanaf het begin hier tegen geweest maar deze maatregel wordt in de gemeenteraad breed gesteund. Helaas zijn hierdoor wel een aantal kerken in met name de binnenstad waar bezoekers van middagdiensten straks moeten gaan betalen voor het parkeren.

Ook besloot de gemeenteraad de parkeerduurbeperking in de wijken rond het centrum te verruimen van 1 naar 3 uur. Frank Visser: “Hiermee worden veel knelpunten met de nieuwe parkeerregeling opgeloste want 1 uur is gewoon te kort. Maar liever hadden wij die beperking helemaal geschrapt. Het was beter geweest als het tarief vanaf het derde uur gewoon hoger was geweest om zo mensen te stimuleren niet op straat te parkeren maar in de parkeergarages. Ook hadden we kunnen kiezen om de parkeerduurbeperking alleen in een beperkt aantal straten te laten gelden direct rond het centrum. Of de parkeerduurbeperking had alleen ’s avonds en in het weekend kunnen gelden. Immers: overdag is er op werkdagen vrijwel nergens parkeeroverlast.”

Kadernota 2018: Lastige keuzes

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA Heemstede 13-07-2018 10:10

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1224295/48317/Euro bankbiljetten.jpgHoe kunnen we investeren in extra voorzieningen die nodig zijn nu de stad groeit en tegelijkertijd zorgen dat de stad de schulden aflost? In de eerste termijn van het debat over de Kadernota vertelt raadslid Frank Visser welke keuzes de ChristenUnie maakt. Bekijk hier de video of lees de debatbijdrage.

Voorzitter, met deze eerste Kadernota is duidelijk geworden waar de nieuwe coalitie extra geld aan wil uitgeven. En ik moet bekennen: wat is het lastig als je zoals de ChristenUnie wil pleiten voor schuldreductie en tegelijkertijd het college met 83 miljoen aan investeringen ziet komen die je voor een belangrijk deel best wil steunen.

Veel zaken zijn nu eenmaal nodig nu de stad groeit. Ik mis wel een analyse wat elke investering opbrengt: de ene euro rendeert wellicht meer dan de andere. En dan zijn er naast de ruim 20 mln investeringen per jaar ook in de exploitatie nog eens 10 mln extra uitgaven voor beleidsintensiveringen. En ook daar zie ik veel plannen die de ChristenUnie steunt. Ik zie bij die extra uitgaven ook nog opvallend veel PM posten, met name in het sociaal domein. We hebben nu gelukkig nog de reserve sociaal domein,m maar betekenen al die PM posten niet dat we structureel meer ruimte hiervoor nodig hebben? En ja, dan komen we tekort

Voorzitter ondanks alle extra uitgaven en extra investeringen ben ik er van overtuigd dat we meer aan schuldreductie kunnen en moeten doen dan de 5 ton voor schuldbeheersing, juist nu het economisch goed gaat en de rente laag is. Hoe dan? Wat de ChristenUnie mist is een overzicht wat we minder gaan doen. Het college komt niet verder dan een taakstelling van 5 ton voor doelmatiger werken. Maar wat wordt dan precies doelmatiger? Wat gaan we voortaan niet meer of gaan we minder doen? Per jaar zo’n 20 mln extra investeren en dan zo weinig bezuinigen… De ChristenUnie vindt dit niet in balans. Ik daag het college uit om jaarlijks weer opnieuw 5 ton te zoeken zodat het uiteindelijk optelt tot structureel 2 mln. En ga nog eens, zoals dhr Frans Smit van OPH zei, met de stofkam door het investeringsplan. Want ja, investeren voor de groei van de stad is belangrijk. Maar zijn alle investeringen die we nu in het investeringsplan hebben staan nodig, of kunnen ze een jaartje later of kunnen ze iets bescheidener. En een ton extra voor evenementen is mooi, maar is dat nu echt nodig, elk jaar opnieuw.

De ChristenUnie ziet nog een aantal open einden:

Ik zie geen investeringen in toegankelijkheid. Hiervoor hebben wij een goed voorstel van OPH meegetekend. Het is niet voor niets het jaar van de toegankelijkheid! Dat is iets, dat moeten we gewoon doen. Mooi is de ambitie van de gemeente voor de Global Goals, staan we ook helemaal achter, maar wat gaan we hieraan besteden? Op verschillende plaatsen zie je in het coalitieprogramma die hierbij aansluiten, maar ik mis het totaal plaatje, wat doen we nu behalve dan die mooie woorden. Er is nog veel achterstallig onderhoud bij gemeentelijk vastgoed en we willen dit ook verduurzamen. Er moet nog een plan van aanpak komen. Wanneer komt dat? Ik had het eigenlijk nu verwacht. Met alleen een paar LED-lampen in deze zaal ben je er niet. Maar meer zie ik niet in de Kadernota. Waar kan ik het geld hiervoor vinden in de Kadernota?En als ik het toch over die LED-lampen heb. Hoe is het mogelijk dat we die gaan inbouwen zonder sensoren die onnodig aanstaan voorkomen? Nog zo’n open eindje: De parkeergarage onder de Papentorenvest: we zullen creatief moeten zoeken, natuurlijk moeten ook de ontwikkelingen hier wat opbrengen, maar ook hier denk ik dat dit niet kan zonder bijdrage van de gemeente

Bereikbaarheid

Dan de fiets: hiervoor is wel geld. Natuurlijk ben ik hier heel blij mee. Structureel 4 ton voor fietsparkeren en ook nog geld voor fietsroutes. Maar als ik dan inzoom op het fietsparkeren. Dan hebben we net een paar maanden terug van het college een heel overzicht gehad met allemaal scenario’s voor fietsparkeren. Dat liep nogal uiteen maar alle scenario’s vroegen zowel een investering als extra geld voor de exploitatie. En ja de goedkoopste scenario’s gingen inderdaad uit van ongeveer 4 ton. Maar toen hebben we ook met zijn allen geroepen dat dit niet genoeg is, dat er meer nodig is. Ik constateer nu dat er maar 4 ton ligt. Dan is ook de conclusie dat 5000 rekken minimaal in de openbare ruimte bij moeten komen. Nu is mijn vraag: waar gaan we plek vinden voor ruim 5000 rekken in de Binnenstad in de openbare ruimte? Volgens mij is die plek er niet. En dat betekent dat het geld voor het fietsparkeren te weinig is, hoe blij ik er ook mee ben.

Jouw Haarlem noemde net al buslijn 2 die maanden lang niet in de Slachthuisbuurt komt. Wij zijn ook benieuwd naar de antwoorden. Maar ook lijn 300, het is maar 2 weken en daarom noem ik het nu. Hoe is het mogelijk dat lijn 300 twee weken lang niet stopt in Schalkwijk. Laat hem gewoon in het Reinaldapark stoppen. Ik hoop dat de wethouder dit kan oplossen.

Dienstverlening

Voorzitter, complimenten voor de ambtenaren die altijd snel de vragen van raadsleden beantwoorden. Maar met de bereikbaarheid van de gemeente voor burgers zowel telefonisch als bij het loket is het slecht gesteld. Dat moet echt heel snel veel beter

Zwerfafval moet echt iets aan gebeuren, dat is ook dienstverlening. Ik krijg hier de laatste weken veel klachten over. Wat is er aan de hand? Het gaat niet goed met het legen van de containers. Vandaag zag ik weer veel troep in de Cronjé toen we opnames maakte voor deze Kadernota. Ik steun daarom motie van Jouw Haarlem dat je bij meer containers terecht moet kunnen voor je restafval. Wat ons betreft blijft het pasje daarvoor wel nodig.

Wonen

De ChristenUnie is blij met de bouwambitie voor 10.000 woningen maar vindt dat de coalitie te krampachtig vasthoudt aan het percentage van 40% sociale huur. Ja, er moeten zeker 4000 sociale huurwoningen bij komen, en als er meer nodig is om de wachtlijsten omlaag te krijgen, dan moeten het er zelfs meer zijn. Maar als we dat niet gefinancierd krijgen, ondanks de 5 miljoen die op tafel ligt, dan vinden wij, dan moeten we bereid zijn om meer te bouwen, wat meer koopwoningen waarmee we de sociale huurwoningen kunnen financieren. Dan is wat ons betreft het percentage niet heilig. We hebben immers ook de ambities voor ondergronds parkeren en gasloos bouwen. En er zijn ook tekorten op de koopmarkt. De prijzen nemen toe en voor starters is het echt lastig om een koopwoning te vinden. Modulair bouwen is mooi en veel alleenstaanden zoeken betaalbare kleine woningen, maar de ChristenUnie wil dat die 40% sociaal niet alleen maar kleine wooneenheden zijn. Er moet ook gebouwd worden voor gezinnen met een laag inkomen. We moeten ook kijken wat de exacte vraag is.

Ik zie wel mogelijkheden om geld te krijgen van het Rijk. Dat vraagt een stevige lobby, ik ondersteun daarbij helemaal het pleidooi van D66. Onlangs maakte minister Ollongren bekend 38 mln te reserveren voor een fonds voor woningbouw op complexe binnenstedelijke locaties. Laten we proberen hier wat voor Haarlem binnen te halen. Maar dan moeten we het Rijk ook wat te bieden hebben. Wat ons betreft is zo’n complexe locatie toch ook Waarderpolder. Ik ben het echt niet eens met het CDA. Er zijn kansen om in de Waarderpolder veel banen te creëren, maar tegelijk ook veel woningen te bouwen. Dat is een heel interessante opgave waar we met een bidbook naar het Rijk kunnen en geld kunnen binnenhalen. Het is ook nog naast de spoorlijn op een hele mooie locatie. Ik vind het jammer dat daar in deze coalitie de ruimte niet voor is. Ik hoop toch dat het denken niet stopt. Ik zie wel ruimte in het coalitieakkoord. We gaan wel werken aan een visie voor de Waarderpolder. Ik dacht: laten we dat concreet maken. Daarom heb ik een motie gemaakt en die zegt ga nu dit jaar en volgend jaar werken aan een stedenbouwkundige visie voor de Waarderpolder. Dat is ook belangrijk voor bedrijven. Moeten we niet iets meer de hoogte in bijvoorbeeld. Wat is er stedenbouwkundig allemaal aan ruimte te vinden. Pas als we dat weten kunnen we concrete uitspraken doen over de ruimte. Nu zitten we steeds kaveltjes te verkopen en binnen de kortste keren is de Waarderpolder vol en zijn we niet efficient met de ruimte omgegaan. Dus ik hoop op steun voor deze motie.

Beheer en onderhoud

Dan beheer en onderhoud. De motie “als de straat maar een naam heeft” een motie samen met Trots Haarlem. Echt aan het onderhoud van de stad is nog een te kort aan. Je schrikt je rot hoeveel straten er zijn waarvan de straatnaambordjes verweerd zijn overdag niet leesbaar, laat staan ‘s avonds. Ik ben 3 kwartier wezen fietsen in een klein stukje van Haarlem Noord. Binnen 3 kwartier had ik meer dan tien straten waar de straatnaambordjes echt onleesbaar zijn. Dat is zelfs onveilig. Daar moeten we snel wat aan doen.

Dan de motie “A B C Alles op een rij” We hebben het vaak over onderhoud, we hebben het vaak over beeldkwaliteit, maar als ik dan een technische vraag stel dan blijkt dat we er helemaal geen goed zicht op hebben. We doen een paar steekproefjes. Wij zeggen: ga nu zowel van de technische kwaliteit als de beeldkwaliteit toegankelijk maken via open data zodat het voor iedereen zichtbaar is. Dan moeten we de frequentie van toetsen met elkaar nog bepalen. Maar nu is het ook voor ons als raad niet te volgen, terwijl het college wel stelt dat er geen onderhoudsachterstand is. Het moet veel inzichtelijker.

Dan het milieuplein, daar hebben we ook een motie over. Waarom op zondag 1x per maand het milieuplein open terwijl het twee keer zo duur is? En dan denken we, dat is niet erg, want dan verhogen we de woonlasten voor burgers wel. Dat vinden wij als ChristenUnie wel erg! Het kan 2x zo goedkoop door niet op zondag open te gaan maar doordeweeks op een avond. Wij gunnen de medewerkers van Spaarnelanden een vrije zondag. We moeten niet doorgaan met het steeds maar verder gaan in de 7x24 uurs economie.

Zorg

Dan het mantelzorgcompliment voorzitter. Dat is er helaas al een tijd niet meer. Wij vinden dat het terug moet komen. Daarom dienen wij samen met OPH, Jouw Haarlem, Hart voor Haarlem, Actiepartij en ik hoor net ook van Trots Haarlem een amendement in om het mantelzorgcompliment terug te brengen. Wij hebben daar hele goede argumenten voor. Ik zou zeggen: lees het amendement. Wij hebben in ieder geval geïnformeerd bij de gemeente Hilversum. Die hebben de afgelopen jaren het mantelzorgcompliment wel behouden en in twee jaar tijd is het aantal gebruikers verdubbeld en zijn er meer mantelzorgers bij de gemeente hierdoor in beeld gekomen. Alleen dat is al een argument. Een ander argument is dat die mensen gewoon heel veel waardering verdienen.

Cultuur

Wij hebben ook een motie over het Frans Halsmuseum. Kern is: ga creatief zoeken. Misschien bent u het niet met alle voorstellen eens.

Wij willen ook niet zomaar cart blanche geld gaan geven. Maar er zijn wel mogelijkheden en we moeten in ieder geval het achterstallig onderhoud aanpakken.

En we hebben ook een motie over het gebouw van de Verweijhal. Laat er toch maar een leegstandsverordening komen, al was het maar voor dit gebouw. Het kan niet zo zijn dat zo’n toplocatie vier jaar leegstaat.

Afronding

Ik sluit mij aan bij de vragen van GroenLinks over de stadsbouwmeester en de hoogbouwvisie en de vragen van Hart voor Haarlem over het pand aan de Lange Wijngaardstraat dat aan het verloederen is en vroeger een belangrijke plaats was voor de Joodse gemeenschap.

Voorzitter, als iets vanavond duidelijk is geworden, dan zijn de wensenlijstjes langer dan het beschikbare geld. En ondertussen is de schuld van onze stad hoog. Maar toch… wat zijn we rijk als je kijkt naar de onderwerpen waar we over praten vanavond!

Hopelijk vinden we met elkaar de komende dagen met wat creativiteit om toch wat mooie zaken te bereiken voor de stad. Ik wens het college veel wijsheid bij het opstellen van de begroting. Dank u wel.

AMENDEMENT Mantelzorgcompliment in begroting

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 9 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Overwegende dat:

Tandem in Haarlem in 2017 structureel 717 mantelzorgers ondersteunde[1] en er blijkens het jaarverslag van de gemeente Haarlem 4025 mantelzorgers zijn ingeschreven bij Tandem; In Haarlem veel meer mantelzorgers zijn, zo schat Mezzo dat in Haarlem naar schatting 40.000 mantelzorgers zijn waarvan er naar schatting een kleine 7000 langdurige en intensieve zorg verlenen;[2] Veel gemeenten een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen en dat in onze regio dit onder meer wordt gedaan door de gemeenten Velsen, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Zaanstad en Haarlemmermeer; Haarlem dit in het verleden ook deed maar nu alleen collectieve en individuele ondersteuning van mantelzorgers biedt en respijtvoorzieningen; Mantelzorgers en de cliënten die zij ondersteunen nog steeds regelmatig de gemeente Haarlem bellen met vraag om het mantelzorgcompliment; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.” Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering en ondersteuning daarom niet in de plaats zou moeten komen van deze jaarlijkse blijk van waardering; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen;

Besluit

Besluitpunt 1 aan te vullen met:

l. Vanuit de reserve sociaal domein in 2019 en 2020 per jaar € 150.000 te bestemmen voor een mantelzorgcompliment en dit najaar 2020 te evalueren;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPH

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Louise van Zetten, Hart voor Haarlem

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

[1] http://www.tandemmantelzorg.nl/wp-content/uploads/2018/06/Jaarverslag-2017-Haarlem.pdf Blz. 35

[2] http://www.mezzo.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Stedenbouwkundige visie Waarderpolder

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 9 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Overwegende dat:

In het onderhandelaars akkoord staat dat er kansen zijn om de Waarderpolder verder te ontwikkelen tot een duurzaam en toonaangevend bedrijventerrein; Hierbij gekeken zal worden naar de haalbaarheid van het C­district (experimenteerterrein voor de circulaire economie), de mogelijkheid tot extra gronduitgifte, verdere verdichting en in welke zones op termijn eventueel een combinatie van wonen en werken mogelijk is; Volgens het onderhandelaarsakkoord de komende tien jaar, buiten de Oostpoort, woningbouw in de Waarderpolder niet aan de orde is; Veel bedrijven behoefte hebben aan moderne duurzame bedrijfshuisvesting terwijl grote delen van de Waarderpolder sterk verouderd zijn, uitstraling missen en niet efficiënt ruimtegebruik kent; In rap tempo de laatste braakliggende kavels in de Waarderpolder worden verkocht;

Verzoekt het nieuwe college

Uiterlijk in 2019 een stedenbouwkundige visie op de toekomst van de Waarderpolder te presenteren en hiervoor zo nodig extra middelen vrij te maken in de programmabegroting (bijvoorbeeld te dekken uit het extra budget “stimuleren economische ontwikkeling, kadernota blz. 20 onder r); Deze visie te maken in samenwerking met alle belanghebbenden zoals Industrie Kring Haarlem, Bouwend Nederland en woningbouwcorporaties en met betrokkenheid van de stadsbouwmeester waarbij het uitgangspunt is dat wordt gezocht naar een win-win situatie waarin alle partijen zich kunnen vinden en die op (inter)nationale schaal een voorbeeld is voor de toekomst van bedrijventerreinen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

AMENDEMENT Spaarnelanden doordeweeks of op zaterdag langer open is goedkoper

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 9 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Overwegende dat:

In het coalitieakkoord staat dat Haarlemmers makkelijker hun afval moeten kunnen scheiden; In deze kadernota wordt voorgesteld om daarom maandelijks het Milieuplein op zondag open te stellen; Hiervoor 50.000 euro gereserveerd wordt, gedekt uit een hogere afvalstoffenheffing en daarmee dus de woonlasten worden verhoogd; Het college uitgaat van een kostenpost van 5.500 euro per zondag (totaal: 66.000 euro) en het voorstel daarom niet kostendekkend is; De extra opbrengsten van de afvalstoffenheffing grotendeels bestemd zijn voor de personeelskosten van 7 medewerkers voor 7,5 uur per zondag; Deze kosten zo hoog zijn omdat in de CAO Afval & Milieu 2018-2019 op zondag een toeslag van 100% geldt terwijl deze door de weeks overdag 0% is en op zaterdag overdag en ’s avonds 40%; Het milieuplein nu open is op maandag t/m zaterdag van 8 tot 15.30 uur en op dinsdag van 8 tot 20 uur; Het voor de helft van het bedrag (25.000 euro) mogelijk is het Milieuplein per maand 7,5 uur extra te openen op werkdagen of circa 5 uur op zaterdagen en hiermee tegelijk de stijging van de woonlasten wordt beperkt;

Besluit

Besluitpunt 4 onderdeel c te wijzigen zodat deze komt te luiden

c. De kosten van een uitbreiding van de openstelling van het Milieuplein met 7,5 uur per maand op werkdagen of 5 uur per maand op zaterdagen van € 25.000 te verrekenen in het tarief afvalstoffenheffing;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE Winst van de toerist investeren voor de toerist (en de stad)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 11 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Constaterende dat:

Het doel van de nieuwe toeristenbelasting een opbrengst van 2 miljoen is; De toeristenbelasting door de groei van het aantal overnachtingsplaatsen mogelijk meer oplevert;

Verzoekt het college:

Bij eventuele hogere inkomsten van de toeristenbelasting dan de geraamde 2 miljoen euro met voorstellen te komen hoe deze meeropbrengst kan worden geïnvesteerd in de stad op een wijze waarop toeristen hiervan ook profiteren zoals investeren in vernieuwing van het Frans Halsmuseum en het toegankelijk maken van de openbare ruimte en toeristische voorzieningen voor gehandicapten.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Leegstandsverordening bij langdurige leegstand (zoals Grote Markt 1)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 9 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Overwegende dat:

Het college met een leegstandsverordening eigenaren kan verplichten leegstand te melden en na 12 maanden leegstand een gebruikersvoordracht kan doen; Op het niet-naleven van de meldingsplicht en de gebruikersvoordracht sancties kunnen worden gesteld; De gemeente op dit moment nog geen leegstandsverordening heeft ingevoerd omdat dit extra capaciteit vraagt voor het registreren en volgen van leegstand, overleg met eigenaren, beschikkingen in verschillende stadia en het bijhouden van een lijst mogelijke gebruikers; De benodigde extra ambtelijke capaciteit voornamelijk afhankelijk is van de omvang van het gebied dat wordt aangewezen waar de leegstandsverordening van toepassing is; De ambtelijke inzet voor toepassing van een leegstandsverordening verder kan worden beperkt als deze vooral als stok achter de deur wordt gebruikt waarbij een gebruikersvoordracht alleen wordt gedaan als andere middelen onvoldoende effectief zijn gebleken; De gemeente momenteel vooral inzet op gesprekken met eigenaren van leegstaande panden teneinde tot een nieuwe invulling te komen; In de praktijk blijkt dat alleen gesprek bij sommige pandeigenaren onvoldoende werkt en dit soms om voor de stad beeldbepalende locaties gaat zoals thans de begane grond van Grote Markt 1 dat al meerdere jaren leeg staat; Er juist voor deze locatie een potentiele gebruiker in beeld is namelijk het Frans Halsmuseum en dit past binnen de bestemming in het bestemmingsplan, wat een voorwaarde is voor het kunnen doen van een voordracht op grond van een leegstandsverordening;

Verzoekt het college van B&W:

Op korte termijn een leegstandsverordening op te stellen en deze heel gericht in te zetten door deze in kleine gebieden van toepassing te verklaren waarin sprake is van langdurige leegstand, te beginnen met het bebouwingsblok dat is omsloten door Grote Markt, Grote Houtstraat, Lepelstraat en Spekstraat;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

 

MOTIE A B C Alles op een rij BIS

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 9 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Constaterende dat:

De beeldkwaliteit van Haarlemse wegen elk kwartaal wordt gemeten op basis van een aselectieve steekproef; De beeldkwaliteit niet per weg wordt bijgehouden en er dan ook geen overzicht van straten met een C-kwaliteit is; De noodzaak van onderhoud wordt bepaald op basis van de technische kwaliteit en niet op basis van de beeldkwaliteit; De wegen waarvan op basis van technische inspecties is gebleken dat deze slecht zijn, zijn geprogrammeerd voor onderhoud en samen de onderhoudsvoorraad vormen;

Overwegende dat:

Op het ogenblik onduidelijk is hoe de technische kwaliteit van wegen in Haarlem zich ontwikkelt waardoor het risico aanwezig is van een plotselinge piek van veel wegen die technisch gezien aan onderhoud toe zijn; Inwoners en gemeenteraad beter inzicht moeten kunnen krijgen in de beeldkwaliteit en het technisch onderhoudsniveau van de Haarlemse wegen;

Verzoekt het college

De gemeenteraad jaarlijks in het Jaarverslag of bij de Kadernota te informeren over de ontwikkeling van percentage wegen per beeldkwaliteitsniveau per wijk en voor de hele stad; Met voorstellen te komen hoe de ontwikkeling van de technische kwaliteit van wegen beter inzichtelijk kan worden voor de gemeenteraad en hierbij te bezien of de huidige frequentie van inspecties van wegen hiervoor voldoende is; De resultaten van beeldkwaliteit metingen en technische inspecties per weg openbaar te maken via open data;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE Als de straat maar een naam heeft

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 9 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Constaterende dat:

Er een grote hoeveelheid straatnaamborden in de stad is die zeker in de avonduren onleesbaar is (zie bijlage voor een aantal voorbeelden in Haarlem-Noord); Het van belang is dat straatnaamborden goed leesbaar zijn, bijvoorbeeld als mensen contact zoeken met hulpdiensten; Het normbedrag voor het vervangen een straatnaambord 80 euro per bord is; Er jaarlijks 2 ton wordt uitgegeven aan het dagelijks onderhoud van straatmeubilair waar straatnaamborden onder vallen, maar niet wordt bijgehouden hoeveel jaarlijks aan straatnaamborden wordt uitgegeven; Er de komende 5 jaar structureel 475.000 euro meer is gereserveerd voor beheer en onderhoud en er uit de precario-opbrengsten kabels en leidingen jaarlijks 5,25 miljoen euro wordt gespaard voor de onderhoudsopgave die daarna gaat ontstaan;

Verzoekt het college

Een deel van het extra budget voor beheer en onderhoud in te zetten voor een inhaalslag vervanging van straatnaamborden die onleesbaar zijn en straatnaamborden voortaan te beheren op een hoge beeldkwaliteit (niveau A)

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

AMENDEMENT Frans Halsmuseum 2.0 (in 2e termijn vervangen door de motie hieronder)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 9 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Constaterende dat het Frans Halsmuseum:

Jaarlijks 150.000 bezoekers trekt die gemiddeld 26 euro besteden wat de stad 3,9 miljoen euro oplevert; Een waardevolle collectie heeft die volledig eigendom is van de gemeente, evenals de historische gebouwen; Jaarlijks een exploitatiesubsidie van circa 2,6 miljoen euro ontvangt en daarnaast een zelfde bedrag binnenhaalt via particuliere fondsen waarvan in 2017 1,5 miljoen euro is besteed aan de aankoop van kunstwerken; Plannen heeft voor renovatie en verbouwing waardoor het museum beter vindbaar en toegankelijk wordt, expositie van klassieke schilderijen ook op de locatie Grote Markt mogelijk wordt en de Vleeshal gratis toegankelijk wordt; Verwacht dat door deze vernieuwing het aantal bezoekers meer dan 30% zal stijgen; Van de gemeente voor deze plannen 4,5 miljoen euro vraagt (beide locaties samen); Daarnaast inzet op 1,5 miljoen euro bijdrage via fondsenwerving en hiervan reeds 0,5 miljoen euro is toegezegd onder voorwaarde dat de gemeente bijdraagt; Er ook plannen zijn om de benedenverdieping van de Verweijhal bij het museum te trekken maar dat hierover nog geen overeenstemming is bereikt met de eigenaar, terwijl dit pand al 4 jaar leeg staat; Door stijgende vaste lasten vanaf 2018 nagenoeg geen intern budget heeft voor tentoonstellingen, terwijl tentoonstellingen een grote invloed hebben op het aantal (herhaal)bezoekers; In de verzelfstandigingsovereenkomst geen rekening heeft gehouden met de negatieve financiële gevolgen van het behoud van de gemeentelijke CAO, en dit een deel van de stijgende vaste laste verklaard;

Overwegende dat

In het coalitieakkoord staat dat de plannen van het Frans Halsmuseum aantrekkelijk zijn en een warm hart worden toegedragen, maar dat dit geen vertaling heeft gekregen in de Kadernota; Het museum een belangrijke toeristische en cultuur-historische waarde heeft voor de stad; Het museum in vergelijking met andere musea al veel eigen middelen genereert maar het voor een duurzame toekomst van het museum wenselijk is dat het museum minder afhankelijk wordt van de gemeente en dat het voorgestelde bouwplan daaraan kan bijdragen; Haarlem de toeristenbelasting gaat verhogen zodat deze jaarlijks 2 mln euro in plaats van 1,2 mln euro oplevert bij een tarief van gemiddeld 5 euro per overnachting;

Verzoekt het college:

Voor behandeling van de programmabegroting 2019 samen met de museumdirectie te onderzoeken of de verbouwing van het Frans Halsmuseum kan worden gerealiseerd en daarbij te onderzoeken of voor de gevraagde financiering van 4,5 miljoen euro één of meerdere van de volgende dekkingsmiddelen kan worden ingezet: Tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting bovenop de in de Kadernota voorgestelde tariefverhoging (bijvoorbeeld: 1 euro per nacht levert in 4 jaar circa 1,6 mln euro); Verkoop van één of meerdere kunstwerken; Budget voor onderhoud strategisch vastgoed voor zover het gaat om onderhoudsachterstanden waarvoor de gemeente verantwoordelijk is; Een gemeentelijke lening welke wordt terugbetaald uit bijvoorbeeld: Een beperkte verhoging van de toegangsprijs waarbij de prijs wel lager blijft dan die van het Rijksmuseum (bijvoorbeeld: 1 euro extra per bezoek levert uitgaande van minimaal 30% groei van het aantal bezoekers en 50% museumjaarkaarthouders in 4 jaar circa 0,4 mln euro op) Efficiëntere exploitatie door de voorgestelde verbouwing welke in eerste jaren kan worden ingezet voor het terugbetalen van een lening van de gemeente en in latere jaren voor ; Soberder arbeidsvoorwaarden voor nieuwe museummedewerkers; Hierbij tevens te onderzoeken of fasering mogelijk is door bijvoorbeeld in eerste instantie alleen de locatie Grote Markt te verbouwen; In gesprek te gaan met de eigenaar van de begane grond van de Verweijhal om te zien of overeenstemming kan worden bereikt over het benutten van deze locatie voor het museum;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Frans Halsmuseum 2.0 (BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 11 juli 2018, 

In beraadslaging over de Kadernota,

Constaterende dat het Frans Halsmuseum:

Jaarlijks 150.000 bezoekers trekt die gemiddeld 26 euro besteden wat de stad 3,9 miljoen euro oplevert (1,2 mln voor museum en 2,7 mln bestedingen in de stad) Een waardevolle collectie heeft die volledig eigendom is van de gemeente, evenals de historische gebouwen; Jaarlijks een exploitatiesubsidie van circa 2,6 miljoen euro ontvangt en daarnaast een zelfde bedrag binnenhaalt via particuliere fondsen waarvan in 2017 1,5 miljoen euro is besteed aan de aankoop van kunstwerken; Plannen heeft voor renovatie en verbouwing waardoor het museum beter vindbaar en toegankelijk wordt, expositie van klassieke schilderijen ook op de locatie Grote Markt mogelijk wordt en de Vleeshal gratis toegankelijk wordt; Verwacht dat door deze vernieuwing het aantal bezoekers meer dan 30% zal stijgen; Van de gemeente voor deze plannen 4,5 miljoen euro vraagt (beide locaties samen); Daarnaast inzet op 1,5 miljoen euro bijdrage via fondsenwerving en hiervan reeds 0,5 miljoen euro is toegezegd onder voorwaarde dat de gemeente bijdraagt; Door stijgende vaste lasten vanaf 2018 nagenoeg geen intern budget heeft voor tentoonstellingen, terwijl tentoonstellingen een grote invloed hebben op het aantal (herhaal)bezoekers;

Overwegende dat

Het museum een belangrijke toeristische en cultuurhistorische waarde heeft voor Haarlem; In het coalitieakkoord staat dat de plannen van het Frans Halsmuseum aantrekkelijk zijn en een warm hart worden toegedragen, maar dat dit geen vertaling heeft gekregen in de Kadernota; Het museum in vergelijking met andere musea al veel eigen middelen genereert maar het voor een duurzame toekomst van het museum wenselijk is dat het museum minder afhankelijk wordt van de gemeente en dat het voorgestelde bouwplan daaraan kan bijdragen; Er momenteel in de Kadernota geen ruimte is voor een investering van 4,5 miljoen euro maar dat de gemeente wel een verantwoordelijkheid heeft als huismeester voor het onderhoud van de gebouwen;

Verzoekt het college:

Voor behandeling van de programmabegroting 2019 te onderzoeken wat de grootte van het achterstallig onderhoud aan de panden van het Frans Halsmuseum is en samen met de museumdirectie te onderzoeken of de voorstellen voor de verbouwing van het Frans Halsmuseum kunnen worden gerealiseerd (eventueel gefaseerd of gedeeltelijk) en te kijken of werk-met-werk gemaakt kan worden door combinatie met het wegwerken van de achterstanden.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Onleesbare straatnaamborden vervangen

ChristenUnie ChristenUnie CDA Heemstede 13-07-2018 08:10

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1224292/48317/20180622_093242 (2)Onleesbare straatnaamborden moeten zo snel mogelijk worden vervangen. Hiervoor heeft de ChristenUnie gepleit in de gemeenteraad tijdens het debat over de Kadernota. Raadslid Frank Visser: “In sommige wijken is er haast in elke straat wel een onleesbaar bord. Dit kan gevaarlijk zijn als mensen hulpdiensten nodig hebben maar niet weten in welke straat ze zijn. Sommige straatnaamborden in bijvoorbeeld de Indische Buurt hangen er al tientallen jaren en zijn hard aan vervanging toe”.

Een straatnaambord vervangen kost zo’n 80 euro. In totaal heeft Haarlem zo’n 11.000 straatnaamborden. Vervangen kost dus een kleine miljoen euro. Wethouder Snoek (CDA) reageerde in de gemeenteraad dat er inmiddels geld is gevonden om in tien jaar tijd alle straatnaamborden in Haarlem te vervangen. Dit zal waarschijnlijk wijk voor wijk gebeuren.

De ChristenUnie heeft gevraagd de echt onleesbare borden wel zo snel mogelijk te vervangen. De wethouder heeft gereageerd dat inwoners deze borden altijd kunnen melden bij de gemeente via https://www.haarlem.nl/melding-doen-of-vraag-stellen/.

Vanwege de toezegging van de wethouder heeft de ChristenUnie een motie om de straatnaamborden versneld aan te pakken ingetrokken. Frank Visser: “Wij gaan uiteraard wel in de gaten houden of de slechtste borden snel worden aangepakt”.

Lijn 300 moet tijdens omleiding ook stoppen in Schalkwijk

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 06-07-2018 09:22

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1223837/48317/DSC02807.JPGDe ChristenUnie fractie gaat vragen stellen over de omleiding van lijn 2 en lijn 300. Raadslid Frank Visser: "Net als de omleiding van lijn 2 die drie weken geleden begon is ook de omleiding van lijn 300 erg laat aangekondigd. Het staat zelfs nog niet op de internetpagina met omleidingen van Connexxion. Wel is er een aparte internetpagina die op de borden met actuele vertrektijden wordt aangekondigd."

De ChristenUnie heeft echter vooral vragen over de gekozen routes. "Lijn 2 slaat maanden lang de Slachthuisbuurt over terwijl hij gewoon over de Zomervaart kan. De wethouder zou afgelopen maandag hierover spreken met Connexxion maar we hebben hier nog steeds niets over gehoord."

Lijn 300 gaat twee weken niet langs het Verwulft, het Spaarne Gasthuis en winkelcentrum Schalkwijk vanwege werkzaamheden aan de busbaan. Visser: "Ik vind het onbegrijpelijk dat de bussen niet langs het Verwulft kunnen. De busbaan ligt daar kilometers vandaan. De bussen zouden prima langs het Spaarne kunnen blijven rijden. En waarom moeten reizigers tussen Schalkwijk en Hoofddorp helemaal omreizen via station Haarlem? Laat lijn 300 gewoon tijdelijk ook stoppen bij de halte Reinaldapark! Dan blijft het ziekenhuis tenminste vanuit Houfddorp rechtstreeks bereikbaar en kunnen Schalkwijkers ook rechtstreeks naar het ziekenhuis in Hoofddorp."

Wat zijn de resultaten van het gesprek van de wethouder met Connexxion en de provincie over de omleiding van lijn 2 dat afgelopen maandag is geweest? Gaat lijn 2 op de kortst mogelijke termijn weer via de Slachthuisbuurt rijden langs de route via de Zomervaart? Klopt het dat lijn 2 prima over de Zomervaart kan rijden en dat de daar aanwezige drempels en klinkers geen verhindering zijn hiervoor aangezien ook elders op de route van lijn 2 klinkers en drempels liggen? Zo nee, wat is er dan zo anders aan de Zomervaart dan deze andere locaties? Zo ja, wie heeft er besloten om toch niet via de Zomervaart te rijden en waarom? Is dit een besluit van Connexxion, een besluit van de gemeente of een besluit van de provincie? Zijn er in de concessie met Connexxion afspraken over de termijn waarop werkzaamheden moeten worden aangekondigd? Zo nee, bent u bereid met Connexxion en de provincie afspraken te maken dat voortaan omleidingsroutes tenminste 10 dagen van te voren worden aangekondigd? Waarom rijdt lijn 300 twee weken lang niet via het Verwulft terwijl de feitelijke werkzaamheden aan de busbaan in Schalkwijk zijn, letterlijk kilometers verderop? Lijn 300 kan toch tot de Buitenrustbruggen prima de normale route rijden en vanaf daar de route van lijn 340 volgen? Waarom moeten reizigers tussen Schalkwijk en Hoofddorp helemaal omreizen via station Haarlem? Waarom is er niet voor gekozen om lijn 300 tijdelijk ook te laten stoppen bij de halte Reinaldapark? Dan blijft het ziekenhuis in Haarlem tenminste vanuit Hoofddorp rechtstreeks bereikbaar en kunnen Schalkwijkers ook rechtstreeks naar het ziekenhuis of andere bestemmingen in Hoofddorp. Wat is de rol van de gemeente Haarlem geweest bij het vaststellen van de omleidingsroute van lijn 300? Is reizigersorganisatie ROVER betrokken bij het kiezen van de beide omleidingsroutes?

Einde aan flitsparkeren

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 30-06-2018 21:51

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1223407/48317/20150516_171438Een raadsmeerderheid wil af van de parkeerduurbeperking van 1 uur, het zogenaamde flitsparkeren. Ook komt er definitief een oplossing voor het parkeren bij maatschappelijke instellingen zoals kerken en welzijnsinstellingen. Hiermee heeft de ChristenUnie op twee belangrijke punten in het parkeerbeleid resultaat geboekt.

Bij het vaststellen van het pakket “maatregelen moderniseren parkeren” ruim een jaar geleden was een groot deel van de gemeenteraad bang voor parkeeroverlast in de wijken rond het centrum nu daar betaald parkeren mogelijk werd  naast parkeren met een bewonersvergunning of een bezoekersschijf. Daarom besloot een raadsmeerderheid om een parkeerduurbeperking van 1 uur in te voeren voor gebiedsvreemde parkeerders (niet voor bewoners en ook niet voor de bezoekersvergunning). De raad deed dit tegen het advies van de wethouder in. Alleen ChristenUnie, OPH en Trots waren tegen dit voorstel. De ChristenUnie waarschuwde toen al dat de parkeerduurbeperking tot veel problemen zou leiden.

De afgelopen maanden kwamen tientallen klachten binnen van ondernemers over de parkeerduurbeperking. Zo konden makelaars hun werk niet meer goed doen omdat ze per dag maar 1x maximaal 1 uur mochten parkeren in de wijken rond het centrum. Ook mensen die een verloskundigenpraktijk of lunchroom bezochten konden niet meer parkeren omdat bij veel van dit soort bestemmingen 1 uur parkeren niet genoeg is. Voorheen waren er op dit soort locaties gereserveerde parkeerplekken waar bij de automaat geparkeerd kon worden door bezoekers. In het nieuwe parkeersysteem zijn deze plekken vervallen zodat ook bewoners hier kunnen parkeren.

Het college heeft nu voorgesteld de parkeerduurbeperking te verlengen van 1 naar 3 uur en alleen nog maar ’s avonds en in het weekend te laten gelden. Ook worden meerdere parkeeracties op één dag mogelijk door het verkorten van de “no return time” naar 1 uur en het opsplitsen van parkeerzone C in vier aparte tariefgebieden. Een groot deel van de klachten zal hiermee worden opgelost. De ChristenUnie was liever nog een stap verder gegaan en had de parkeerduurbeperking helemaal willen afschaffen. Raadslid Frank Visser: “Je kunt parkeren door gebiedsvreemde parkeerders die geen gebruik maken van een bezoekersvergunning ook onaantrekkelijk maken door na 2 uur een hoger tarief te rekenen. Ook in andere steden is geen parkeerduurbeperking en is er in de praktijk geen overlast”.

Een raadsmeerderheid lijkt het collegevoorstel te willen aanpassen. De parkeerduurbeperking gaat dan wel van 1 naar 3 uur, maar blijft overdag gelden. Op korte termijn moet duidelijk worden wat het definitieve voorstel wordt zodat dit in de loop van augustus nog ingevoerd kan worden.

Ook voor maatschappelijke instellingen zoals kerken komt er een oplossing. Zij vielen tussen wal en schip omdat zij niet in aanmerking komen voor een bedrijfsvergunning, niet voor een bewonersvergunning en ook niet voor bezoekersvergunningen. En dat terwijl veel maatschappelijke instellingen afhankelijk zijn van vrijwilligers die niet altijd met de fiets of het OV kunnen komen. De ChristenUnie heeft dit aangekaart bij het college en nu komt er voor maatschappelijke instellingen een aparte parkeervergunning. Deze instellingen kunnen maximaal 4 vergunningen aanvragen. Per vergunning van 150 euro kan dan 1 auto tegelijkertijd parkeren. Er geldt net als bij de bewonersvergunning geen urenlimiet. De ChristenUnie is blij met deze oplossing. Wel heeft de partij n.a.v. vragen van Molen de Adriaan gevraagd of ook bepaalde categorien culturele instellingen die afhankelijk zijn van vrijwilligers voor de regeling in aanmerking kunnen komen. Het college heeft toegezegd hier nog naar te zullen kijken.

Seksuele straatintimidatie serieus probleem in Haarlem

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 24-05-2018 22:07

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1213564/48317/15271994383011018308876Zo’n 6% van de vrouwen in Haarlem wordt regelmatig of zelfs vaak op straat geïntimideerd. Het gaat dan vaak om nastaren, nafluiten of nasissen maar in een enkel geval ook om het vragen om seks.

Dit blijkt uit onderzoek dat is gedaan onder 420 vrouwen in Haarlem. Het onderzoek is gedaan naar aanleiding van een motie van de ChristenUnie waarin het college is gevraagd onderzoek te doen naar de ervaringen met (seksuele) straatintimidatie in Haarlem.

Raadslid Frank Visser: “Gelukkig hebben veel vrouwen in Haarlem nog nooit met (seksuele) straatintimidatie te maken gehad. Maar ik schrik toch van de cijfers. Van de vrouwen van 25 tot 34 jaar heeft zelfs meer dan 40% hier ervaring mee. Het probleem is weliswaar minder groot dan in bijvoorbeeld Amsterdam maar het komt ook hier in Haarlem veel te vaak voor.”

Het college wil nu vooral de ontwikkelingen in andere gemeenten volgen omdat het lastig blijkt om een verbod op straatintimidatie te handhaven. Hiervoor is het immers nodig om daders op heterdaad te betrappen. De ChristenUnie wil toch het gesprek aan met de gemeenteraad om een verbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening. Visser: “We moeten een duidelijke norm stellen dat straatintimidatie niet kan. Het is gewoon niet normaal. Iedereen moet zich veilig kunnen voelen op straat.”

In de bijlage bij dit bericht zijn alle resultaten van het onderzoek na te lezen.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.