Nieuws van politieke partijen in Hilversum over VVD inzichtelijk

33 documenten

Wijn & Politiek

VVD VVD Hilversum 10-04-2024 16:19

Boots on the ground

Donderdag 18 april van 19.30 tot 21.30 is de eerste Wijn & Politiek bij Il DiVino!

Het is de eerste in een reeks politieke debatten die wij organiseren en het is voor jullie, maar ook voor alle anderen met een politieke interesse van alle kleuren.

We trappen af met als spreker Ewout Jansen met als stelling: De EU moet

‘boots on the ground’ hebben in Oekraïene – ja/nee?

Geef je hier op!
Voornaam *
Achternaam *
Email *
Submit
Bedankt voor uw inschrijving.
×
Er is iets misgegaan. Probeer u het later opnieuw? Werkt het nog steeds niet. Neemt u dan even contact op.
×

https://www.vvdhilversum.nl/VVD-FB-POST-WIJN-POLITIEK-orange.png

Gemengde gevoelens over positievere jaarrekening 2020 na eindafrekening met de regio over de zorgtaken

VVD VVD Hilversum 17-06-2021 19:22

Op 15 juni jl. maakte de gemeente bekend dat de jaarrekening 2020 ten positieve wordt bijgesteld na de eindafrekening met de Regio Gooi & Vechtstreek over de zorgtaken op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet. In de voorlopige jaarrekening was een inschatting gemaakt van de kosten van de zorg en ondersteuning voortkomend uit deze wetten. De inschatting is uiteindelijk gunstiger uitgekomen dan verwacht, voornamelijk door minder kosten voor begeleiding en dagbesteding vanuit de Wmo 2015 en de uitvoering van de Jeugdwet. Dit heeft alles te maken met de uitbraak van het coronavirus van het afgelopen jaar. Het positieve resultaat van circa €1.7 miljoen betreft dan ook een incidentele meevaller en is voornamelijk veroorzaakt doordat er door de coronamaatregelen minder mogelijkheden voor dagbesteding waren en inwoners minder hulp zochten bij de gemeente.

Alhoewel de VVD-fractie gezien de stijgende zorgkosten in eerste instantie positief is over de ‘meevaller’ van circa €1.7 miljoen die aan de reserves wordt toegevoegd en in de toekomst weer voor de zorg kan worden ingezet, is de oorzaak van deze positieve eindafrekening natuurlijk schrijnend. De uitbraak van het coronavirus heeft grote consequenties gehad voor inwoners, hun naasten en voor de voorzieningen als dagbesteding zelf. Dagbestedingslocaties moesten namelijk lange tijd noodgedwongen sluiten waardoor inwoners die van deze voorzieningen gebruik maakten de nodige structuur en sociale contacten misten. Dit heeft ook voor naasten en zorgverleners grote consequenties gehad. Respijtzorg (het tijdelijk vervangen van zorg door mantelzorgers) verviel bijvoorbeeld waardoor mantelzorgers extra (over)belast raakten.

De gemeente en zorgaanbieders hebben er weliswaar alles aan gedaan om ondanks de coronamaatregelen invulling te kunnen blijven geven aan de Wmo- en jeugdvoorzieningen, maar de coronacrisis heeft de problematiek van veel inwoners en jongeren alleen maar verergerd. Hierdoor zal komend jaar waarschijnlijk juist méér zorg nodig zijn voor al deze inwoners. Het persbericht over de positievere jaarrekening 2020 resulteert dan ook vooral in gemengde gevoelens.

Freek Reijmerink

De Johannes Geradtsweg is vol

VVD VVD Hilversum 03-05-2020 15:17

Er is veel ophef rondom de Johannes Geradtsweg. Politieke partijen buitelen over elkaar heen om om het hardst te roepen dat we geen besluit moeten nemen. Waar waren al die partijen 3 jaar geleden?

De enige partij die al jaren keihard onderkent dat de Johannes Geradtsweg aan z’n tax zit, is de VVD. We hebben er voor geknokt, geflyerd, gecanvast, gelobbyd en uiteindelijk hebben we samen met onze coalitiepartijen onderstaand compromis opgenomen in ons coalitie-akkoord:

We stellen deze periode een duurzame toekomstgerichte mobiliteitsvisie op voor de middellange termijn om de bereikbaarheid van Hilversum te verbeteren. Hierin worden bestaande knelpunten zoals de Diependaalselaan en de Johannes Geradtsweg meegenomen. We betrekken hierbij onze inwoners, ondernemers en andere betrokkenen. 

Helaas heeft de VVD maar zes van de 37 zetels in deze Raad. Hadden we er 19 gehad, dan hadden we het allang geregeld, maar zo werkt het helaas niet. De mobiliteitsvisie verankeren in het coalitie-akkoord was destijds het hoogst haalbare.

Dit hebben we gedaan omdat we al lang vinden dat de situatie op de Johannes Geradtsweg en op de Diependaalselaan niet oké is. Helaas is elke structurele oplossing bijna per definitie politiek zeer sensitief. Je moet dan namelijk durven praten over de Erfgooiersstraat, of het omleggen van de N201 over de weg langs het vliegveld. Dat willen wij wel, maar we merken dat veel andere partijen nog niet zo ver zijn.

Het protestgeluid dat nu van de Johannes Geradtsweg komt is wat de VVD betreft dan ook welkom. En we vinden het ook terecht dat de bewoners van zich laten horen. Door het afsluiten van de kleine spoorbomen komt er nòg meer verkeer door hun straat. Maar het was al vol, en het blijft vol.

Wethouder Scheepers heeft, daartoe opgeroepen door de Raad, een “integrale aanpak” moeten hanteren bij het uitwerken van de tientallen varianten voor de Kleine Spoorbomen. De roep om “het in het grotere geheel” te zien was oorverdovend. De wethouder heeft dit handen en voeten gegeven door oplossingen voor te stellen voor de Johannes Geradtsweg. Oplossingen voor het extra verkeer dat veroorzaakt wordt door het sluiten van de Kleine Spoorbomen.

De oplossingen die wethouder Scheepers – zoals hem is opgedragen door de Raad – aandraagt vallen nu compleet verkeerd bij de bewoners. En dat is ook wel te begrijpen, want die bewoners zijn daar niet in meegenomen.

Maar het zijn slechts denkrichtingen. Er wordt helemaal niets besloten over fietstunnels, bruggen, schansen of loopings voor de Johannes Geradtsweg. De wethouder gaat dat uitwerken met de bewoners.

Dat laat onverlet dat er in 2022, zolang er nog geen resultaten zijn van Wethouder Wolthers haar mobiliteitsvisie en programma “Verbetering Doorstroming Ring-Noord”, er meer verkeer over de Johannes Geradtsweg gaat rijden. En dat bewoners daar boos om zijn, is gewoon begrijpelijk en terecht.

Maar dat we de Johannes Geradtsweg in beweging willen houden is ons ook moeilijk kwalijk te nemen. Het is nu eenmaal de ring, en die is van groot belang voor Hilversum, ook economisch. Dat we het besluit over de Kleine Spoorbomen nu willen nemen is ook niet zo gek. De bewoners hebben gesproken; ze willen de spoorbomen – in meerderheid – dicht. En de VVD wil ook niet wachten want we zijn nadat we dit besluit nemen nog zeker twee jaar bezig met voorbereiden voordat ze daadwerkelijk dicht kunnen.

Maar; er wordt, al drie jaar, hard aangewerkt om ècht een keer wat aan de situatie op de Johannes Geradtsweg te doen. Dat gaat nog even duren omdat veel mensen nog aan het idee moeten wennen dat we rigoureuzere maatregelen moeten gaan nemen. In de tussentijd blijft het – helaas – dweilen met de kraan open.

Toch maar hopen dat de VVD dermate groot wordt dat ze een structurele oplossing in een coalitie voor elkaar kan krijgen. Dan kunnen we spijkers met koppen slaan! Tot die tijd zullen we er met z’n allen als Raad uit moeten komen. En dat is lastig, want helaas is niet iedereen geïnteresseerd in een structurele oplossing zoals wij die voor ogen hebben.

De VVD blijft knokken voor de Johannes Geradtsweg, en voor de Diependaalselaan, en is al jaren zo’n beetje de enige partij die deze problemen keer op keer aankaart en ècht wil aanpakken.

Hidde Fennema Woordvoerder Bereikbaarheid & Duurzaamheid Fractie VVD – hiddefennema@vvdhilversum.nl – 06 41 389 404

https://www.vvdhilversum.nl/?p=7583

Het stond ook in 2018 in onze verkeersvisie!

Vergaderen en inspreken in crisistijd pakt dramatisch uit

CDA CDA VVD Hilversum 17-04-2020 14:48

De kijkers naar de via YouTube te volgen Commissievergadering van gisteravond zullen na de vanwege de strakke tijdsplanning bruusk afgebroken bijeenkomst wel even in de ogen hebben gewreven. Wat hadden zij net meegemaakt? Op de agenda stond het raadsvoorstel rond de sluiting van de Kleine Spoorbomen voor autoverkeer. Een besluit met grote gevolgen. De 7 insprekers, 7 inwoners van Hilversum die met hart en ziel gebruik maakten van hun spreekrecht, liepen echter tegen een muur van opgeworpen beperkingen aan: slechte verbinding, gebrekkige hoor- en wederhoor. Het zwaarbevochten democratische spreekrecht van burgers gereduceerd tot een krakkemikkige livestream op een schermpje. En de vergadering was al zo dramatisch gestart. Het ordevoorstel van de SP om dit voor alle bewoners van de Oostkant van het spoor ingrijpende besluit te verplaatsen tot er weer op een fatsoenlijke manier gedebatteerd en gehoord kan worden, werd terzijde geschoven. Realiseren de inwoners van Hilversum zich dat Hart voor Hilversum, de partij die met veel electorale spierballentaal over het behartigen van de belangen van de bewoners van Hilversum met 8 zetels de verkiezingen won, zich op het moment suprême tégen het uitstellen van dit zeer controversiële moment van vergaderen keerde? De tijdens de verkiezingen gevoerde campagne tegen het sluiten van de Kleine Spoorbomen was voor het gemak maar even vergeten. Wat de angst om de praktisch al tot bijna nul gereduceerde ‘macht’ te verliezen met een partij kan doen! De toelichting op dit moment van vergaderen van wethouder Scheepers (VVD) was uiterst mager. Terwijl het Rijk niets anders doet dan op alle fronten uitstel verlenen, zou hij niet in staat zijn met zijn eigen VVD-Minister afspraken hierover te maken en zich volkomen terecht te beroepen op overmacht? Hier lijken andere krachten aan het werk te zijn. Dit tot groot verdriet van de bevlogen insprekers met hun bijna wanhopige verhalen met maar één terugkerend thema: het College luistert niet en heeft nooit geluisterd. Conclusies uit rapporten zijn terzijde geschovenen reactiesop het commentaar van de belangengroepenbleven maanden uit. De gisteren gevoerde betogen waren vernietigend voor deze wethouder en zijn College. In dat opzicht was deze dramatische weergave wel exemplarisch: zo slecht en gebrekkig als de insprekers nu te horen waren, zo slecht is er naar ze geluisterd in de aanloop naar dit besluit. Volgende week woensdagavond (22 april) wordt de vergadering vervolgd. *Dit stuk is op 19-4-2020 aangepast. Er werd oorspronkelijk een link gelegd tussen de VVD, de beroemde uitspraak van Churchill ('never let a good crisis go to waste') en het moment van het agenderen van dit onderwerp. Dit zonder bij de lezer ruimte te laten voor eigen interpretatie. Deze passage hebben we verwijderd.

Goed zwembad belangrijk voor Hilversum

VVD VVD Hilversum 29-01-2020 08:19

Goede sport- en beweegvoorzieningen in Hilversum vinden wij als VVD heel belangrijk. Daarbij geldt dat een sportcomplex -zoals een zwembad- moet voldoen aan de wensen van de gebruikers én aan de huidige veiligheidseisen. Bij het huidige zwembad De Lieberg is dat niet langer het geval. Daarom moet er iets gebeuren.

Gisteren viel te lezen in de krant dat het college voorstelt om het zwembad De Lieberg te sluiten en een nieuw zwembad te openen op het Arenapark.

Als VVD kunnen we deze gedachtegang volgen. Het was al eerder duidelijk geworden dat de ontwikkeling van een zwembad op een nieuwe locatie voordelen heeft voor alle verschillende soorten gebruikers van het zwembad en het is financieel het beste scenario.

In De Lieberg hebben de afgelopen 44 jaar tienduizenden kinderen gezwommen, van babyzwemmen tot afzwemmen voor diploma’s. Volwassenen hebben er verschillende vormen van aqua-beweeglessen gevolgd. Verenigingen hebben daar kunnen genieten van hun sport. Als dit besluit door de gemeenteraad genomen wordt, verhuist het zwembad naar hét sportpark van Hilversum: het Arenapark. Voor de VVD een goede ontwikkeling omdat het sportpark hiermee een prachtige sportieve voorzieningen rijker wordt.

Wij kijken uit naar het bespreken van dit voorstel van het college in de commissie in februari waar we de wethouder onder meer zullen vragen naar mogelijkheden om de bereikbaarheid van de beoogde nieuwe locatie te verbeteren.

Tobias Westerneng Raadslid VVD Hilversum

De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie in Hilversum

VVD VVD GroenLinks Hilversum 02-12-2019 21:02

De VVD heeft in Hilversum 6 van de 37 raadszetels (en dat is minder dan de meeste mensen verwachten als ze denken aan het ’t Gooi). Hilversum is een stad met een divers profiel. Wist u bijvoorbeeld dat 42% van de woningen in Hilversum een zogeheten “sociale” woning is?

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben wij als VVD een coalitie gevormd met Hart voor Hilversum (7 zetels), D’66 (7 zetels) en GroenLinks (5 zetels). Zo hebben we als coalitie een mooie meerderheid van 25 zetels in de gemeenteraad. De VVD levert 2 van de 7 wethouders. Dankzij een sterke raadsfractie en twee sterke wethouders kan de VVD écht verschil maken en kunnen we onze agenda, zoals die verwoord is in het coalitieakkoord, uitvoeren.

De VVD-fractie bestaat uit 6 raadsleden: Frits, Haitske, Ruud, Hidde, Tobias en Freek, en 3 commissieleden; Edwin, Sven en Ellis. Het verschil is dat commissieleden wel spreekrecht hebben in de verschillende raadscommissies, maar geen stemrecht in de raad. Al met al dus 11 liberalen die zich dagelijks inzetten voor Hilversum.

Raads- en commissieleden doen hun werk veelal ’s avonds; zo’n 2 à 3 avonden in de week zijn ze op pad, in debat of in fractieoverleg. De wethouders doen hun werk fulltime; maar ook zij zijn daarbij ’s avonds nog vaak in de weer. Daarnaast heeft de partij nog een actief bestuur, en een grote groep actieve leden. We organiseren vaak bijeenkomsten om te discussiëren over uiteenlopende thema’s. Ook worden er opleidingen georganiseerd en natuurlijk de algemene ledenvergaderingen, waar ook over de politieke actualiteit gesproken wordt.

Bij de laatste verkiezingen kreeg de VVD in Hilversum 6.173 stemmen. Met een paar stemmen meer hadden we er zo een zetel bij gehad, en hadden we meer invloed gehad. Als je de liberale koers een warm hart toedraagt, blijf dan niet thuis bij verkiezingen. Jouw stem maakt echt verschil. 

Wil je meepraten? Als je lid wordt van de VVD dan kan dat! We nodigen je van harte uit om mee te doen!

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Bijeenkomst ‘Sport & bewegen als welzijnsinstrument’ goed bezocht

VVD VVD Hilversum 10-07-2019 19:43

Maandagavond 8 juli was Bruno Bruins, minister voor Medische Zorg en Sport en lid van het liberale smaldeel van het kabinet, op uitnodiging van VVD-raadslid Tobias Westerneng te gast in Hilversum. In de Burgerzaal van het Raadhuis was de minister één van de vier sprekers rond het onderwerp: ‘samenspel voor een vitaler Hilversum’.

Tobias vond het tijd voor een breed gesprek over het inzetten van sport op andere domeinen, omdat voldoende sporten en bewegen vele maatschappelijke voordelen heeft. Als meer Hilversummers sporten en bewegen, kan dat naast gezondheid ook voordelen bieden op terreinen als eenzaamheid, pesten of overlast van jongeren.

Er waren ruim 80 mensen van allerlei instanties op de uitnodiging ingegaan. Onder enkele voorbeelden te noemen: er waren vertegenwoordigers vanuit kinderopvangbedrijven, welzijnsorganisaties, het Goois Natuur Reservaat, sportclubs, het centrum voor Jeugd & Gezin, buurtsportcoaches, scholen en zorginstellingen aanwezig en ook enkele geïnteresseerde Hilversummers.

De minister zette uiteen waarom het zo belangrijk is dat het Nationaal Sportakkoord waar hij zich sterk voor maakt, nu lokaal doorvertaald wordt, onder het motto: ‘landelijk beleid maken, lokaal doen!’.

 

Na de minister kwam VVD-wethouder Floris Voorink aan het woord. Hij beantwoordde in zijn bijdrage een aantal vragen over de staat van de Hilversumse sport. Er gaat veel goed, gaf hij aan. 80% van de inwoners zegt ‘regelmatig te sporten of bewegen’, wat net iets boven het landelijk gemiddelde ligt. Er zijn ruim 100 sportverenigingen en een lokaal sportakkoord is in de maak.

De derde spreker, Gert-Jan Lammens van Rotterdam Sportsupport, vertelde over de Rotterdamse aanpak op dit thema. In de havenstad wordt bijvoorbeeld sport naar de school gebracht in plaats van andersom en bestaat een beweegprogramma om mensen te helpen aan een baan te komen.

De laatste spreker, Margot van Beusekom, sportermarketeer en als adviseur betrokken bij onder meer de ontwikkeling van visie 2030 van Rotterdam Sportsupport, gaf aan welke ontwikkelingen er buiten de sportwereld plaatsvinden die impact gaan hebben op sporten en bewegen, zoals de behoefte aan een ‘experience’ en de opkomst van techniek om er twee te noemen.

Aan het slot van de avond werd er onder leiding van avondvoorzitter Roderik van Grieken gekeken of verbinding mogelijk was tussen de aanwezigen. Hoe kunnen we elkaar versterken? Kunnen we samen iets bedenken waarbij sporten en bewegen leidt tot maatschappelijke impact? Na 10 minuten met elkaar in groepjes praten kwamen de eerste ideeën al op tafel: ouderen betrekken bij wandelevenementen, wie heeft behoefte aan ruimte en kan iets met lege voetbalvelden op zondag, kan de wielerclub mensen leren fietsen op elektrische fietsen?

Deze voorbeelden smaken voor de VVD naar meer. Na de zomervakantie gaan we verder met het oogsten van ideeën. We gaan rond een aantal deelonderwerpen verder met elkaar in gesprek, denk bijvoorbeeld aan rondetafelgesprekken over thema’s als ‘ongebonden sporters, de beweegnorm bij kinderen en jongeren, en het vitaal houden van ouderen. Interesse om deel te nemen? Meld je aan bij Tobias: tobiaswesterneng@vvdhilversum.nl

In de Gooi en Eemlander verschenen voor en na de bijeenkomst artikelen over de manier waarop de VVD tegen sport aankijkt, namelijk als welzijnsinstrument:

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20190626_63873188/hilversums-vvd-raadslid-ziet-bewegen-als-welzijnsinstrument-sporten-moet-een-grotere-rol-krijgen

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20190708_98759868/hilversumse-vvd-houdt-klein-symposium-met-minister-bruno-bruins-meedenken-over-sport-en-bewegen

De Zeven Straatjes: droom of nachtmerrie?

ChristenUnie ChristenUnie VVD Hilversum 13-02-2019 16:09

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1264048/65655/fietstunnel amsterdam.jpgStationsgebied en Spoorzone: twee grote projecten, twee verschillende wethouders. De ChristenUnie adviseert deze wethouders nog eens goed met elkaar om de tafel te gaan zitten met de vraag: op welke manier kunnen de huidige plannen beter op elkaar worden afgestemd. En in hoeverre is de nachtmerrie van een aantal inwoners over een soort Berlijnse Muur terecht?

Ondertunneling spoor
De ChristenUnie is altijd voorstander geweest van het onder de grond brengen van een deel van het spoor. We zijn daarbij echter afhankelijk van de landelijke overheid en tot nu toe is medewerking van die kant nihil gebleken. Als er morgen daarvoor een zak geld vanuit Den Haag  komt, zou Arno Scheepers waarschijnlijk onmiddellijk de maquette van De Zeven Straatjes uit het raam gooien. 
Alternatieven? 
Zijn er alternatieven? Deze vraag houdt de gemoederen van een aantal inwoners de laatste weken opnieuw behoorlijk bezig, vanwege het verhaal van Michel Huisman. Een kunstenaar, voor het eerst uitgenodigd op een bijeenkomst van de VVD. Een aantal inwoners denkt al jarenlang mee met de plannen voor het stationsgebied, anderen doen dat pas sinds kort.
Binnen het kader van financiële haalbaarheid had de ChristenUnie gekozen voor “De Zeven Straatjes”. We zijn blij dat unaniem het plan voor een tweede Beatrixtunnel bij de Schapenkamp is afgewezen. Een dergelijke tunnel kost veel geld. Er is minder ruimte voor woningen en een tunnel bevordert eigenlijk alleen maar het autoverkeer. We willen juist dat steden toegankelijker worden voor fietsers en voetgangers en juist daardoor veel levendiger zijn. Met een zeer goede OV verbinding en intercitystation zou het eigenlijk heel vreemd zijn in te zetten op een extra verkeersader midden door de stad. Bovendien zou een tweede Beatrixtunnel niet bijdragen aan de sociale veiligheid van het stationsgebied.  Het huidige centrum moet levendig blijven en geen last hebben van nieuwe concurrentie binnen de stad door het toevoegen van een winkelcentrum nabij het stationsgebouw. Het plan “De Zeven Straatjes" zet sterk in op wonen in en rond het station. De ChristenUnie kan zich daar prima in vinden.   Het Huismaneffect
Toch heeft het initiatief van de VVD ook wel iets goeds teweeg gebracht: de vraag of het stationsgebied en de Spoorzone niet te geïsoleerd van elkaar worden ontwikkeld. Zijn de zorgen over de verbinding tussen Oost en West terecht?De ChristenUnie heeft al vaker aandacht gevraagd voor knelpunten in Oost. Om de verkeersonveilige situatie op het Oosterspoorplein op te lossen hebben wij in november 2017 een voorstel ingediend.Het zou goed zijn als het college nog eens goed kijkt naar de mogelijkheden voor een betere verbinding tussen Oost en West, en de samenhang van de plannen voor het stationsgebied en de Spoorzone. Deels door aanpassingen, deels door een goede communicatie. Het eerste conceptplan voor de Spoorzone is 70 pagina’s en de problematiek is complex.
De beleving van het Oosterspoorplein moet sterk verbeterd worden. Wat ons betreft wordt het de groene long van Oost. Met een glooiende verbinding tussen het Oosterspoorplein en de entree van het station denken we een toegevoegde waarde te kunnen realiseren. De huidige fietserstunnel vinden we erg steil en diep. Deze kan wat ons betreft minder diep en veel breder en lichter worden. Er ontstaat dan een open, veilige, vriendelijke en uitnodigende verbinding.  Het huidige stationsgebouw kan kleiner, of in het midden een brede passage. Het zou mooi zijn als je straks boven de tunnel vrij uitzicht hebt richting het nieuwe groene Oosterspoorplein of richting het centrum. Het is ook goed nog eens te kijken naar de bouwhoogtes, bekeken vanaf het perspectief van de Noorderweg.
Kortom
De ChristenUnie onderschrijft grotendeels de ingeslagen weg van het college, maar adviseert de twee VVD wethouders samen nog eens goed alle adviezen van diverse inwoners te bespreken.
Zodat Arno Scheepers en Jeroen Pater later samen in het bejaardentehuis tegen elkaar kunnen zeggen: “…we hebben in die tijd veel bereikt…., en ken je nog dat liedje van die muur, en die vogels….?”

Tjerk PelsmaChristenUnie

Opinie – Er wordt onwijs veel gepraat met Oost!

VVD VVD Hilversum 13-02-2019 13:23

Zoals ik in mijn stuk over het Stationsgebied al schreef zijn we als Raad niet lichtzinnig tot de keuze voor De 7 Straatjes gekomen, de Raad praat al jaren over dit onderwerp en er zijn vele besluiten genomen en adviezen gegeven.

Ook besteed ik enkele woorden aan mijn zorg dat er oneigenlijk wordt ingespeeld op gevoelens van structureel minder aandacht krijgen die er blijkbaar in Oost leven.

Een gevoel dat wat mij betreft volstrekt onnodig is. Er is in geen andere wijk van Hilversum zoveel in ontwikkeling als in Oost. En dat gebeurt nadrukkelijk sámen met de mensen die daar wonen.

Ik lees in de diverse discussiedraadjes over het Stationsgebied en de Kleine Spoorbomen dat ‘er nu toch eindelijk eens gepraat moet worden met de bewoners’ en ik vind het écht belangrijk om hier feiten van fictie te onderscheiden.

Op de website van de gemeente is bijvoorbeeld een infographic te vinden die weergeeft hoe het participatieproces van september tot december 2018 is vormgegeven.

https://www.vvdhilversum.nl/?p=6857 https://www.vvdhilversum.nl/?p=6857

Voor de duidelijkheid: dit gaat enkel over het Stationsgebied, voor de Kleine Spoorbomen was een geheel eigen participatietraject ingericht. En ook de Gebiedsagenda Spoorzone kent weer haar eigen bijeenkomsten, werktafels en dergelijke.

Deze infographic is van een half jaar en er staan wel 10 momenten van betrokkenheid, meedenken, meepraten, geïnformeerd worden op. En dan staat er bij sommige blokjes ook nog ‘gesprekken’, dus in de praktijk waren het er nog meer.

Ik kan me herinneren dat er ook in 2017 een hele batterij aan bijeenkomsten is geweest. Ik ga navragen of ik die ook overzichtelijk op een rij kan krijgen en zal die dan ook publiceren.

Maar volgens mij kunnen we ook op basis van dit overzicht voor eens en voor altijd afscheid nemen van het hardnekkige beeld dat er niet gepraat wordt met Oost.

In tegendeel zou ik willen zeggen, er wordt onwijs veel gepraat met Oost!

Haitske van de Linde Raadslid VVD Hilversum woordvoerder RO en Wonen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.