Nieuws van politieke partijen in Houten over CDA inzichtelijk

28 documenten

Statement gemeenteraad over bedreiging Burgemeester

CDA CDA Houten 11-04-2024 11:33

Houten 11 april 2024 Naar aanleiding van de bedreiging aan het adres van burgemeester Isabella spreken de gemeenteraadsfracties in Houten hun afkeuring uit over elke mogelijke bedreiging die is of wordt geuit tegen wie dan ook, en zeker ook tegen politieke ambtsdragers. Verschillen van mening kunnen en mogen altijd bestaan, maar het debat dient altijd gevoerd te worden in wederzijds respect en met eerbiediging voor elkaars persoonlijke levenssfeer. De raad is zich er terdege van bewust dat de besluitvorming over de Houten Hub zowel voor- als tegenstanders bezig houdt. De gemeenteraad en het college streven naar zorgvuldige besluitvorming over de Houten Hub. Het staat alle inwoners van Houten vrij om hun mening onder de aandacht te brengen. Het college van B&W doet voorstellen aan de raad en de raad besluit, ook over de Houten Hub. Het is de raad die de eindverantwoordelijkheid heeft als hoogste orgaan in de gemeente. De fractievoorzitters vinden het belangrijk om deze helderheid in het proces te benadrukken.

Houtens DNA

CDA CDA Houten 05-06-2023 17:06

Afgelopen donderdagavond heeft de Raad lang vergadert over het 'Houtens DNA'. Een set uitgangspunten voor nieuwe bouwopgaves in Houten. Het zijn mooie uitgangspunten, maar we missen stappen van dit college om echt iets te gaan doen aan het woningtekort en de onmogelijkheid voor jongeren en starters om een eigen woning te kopen of huren. Ons amendement m.b.t. de Hollandse Waterlinie en het Kromme Rijnlandschap is unaniem aangenomen. --- Voorzitter, collega’s in de Raad, college en inwoners van Houten hier en thuis, DNA is de basis van je bestaan. Als mens krijg je vanaf het prille begin een uitgebreid DNA mee van je vader en moeder. Vaak herken je dingen in hen bij jezelf. Karaktereigenschappen of lichamelijke kenmerken. Als mens word je gevormd door je voorvaderen. Zo ook met Houten. Gevormd door de geschiedenis. Want net als met de mens ben je niet alleen wat je meekrijgt vanuit je DNA, maar ook waarin je je ontwikkelt. Houten blijft niet steken in wat het is, maar leert, gaat om met nieuwe uitdagingen en blijft zo groeien. Die ontwikkeling ging via politieke, menselijke besluiten, die geleid hebben tot de vorming van waterlinies en nieuwbouw wijken. Maar ook door de natuur, met de Kromme Rijn die meanderde door het Houtense landschap. Een cultuur- en natuurhistorie waar we trots op zijn en die onze gemeente en het buitengebied ook zo kenmerkt. Echt beeldbepalende elementen van ons DNA. Des te bijzonderder dat die niet terugkomen in het ‘Houtens DNA’, zoals dat vanavond voorligt. Voorzitter, om dat te repareren dien ik hierbij een amendement in. Voorzitter, het college wil werk maken van inwonersparticipatie. Voor het Houtens DNA is een uitgebreid traject doorlopen met online vragenlijsten en straatinterviews. We schrikken wel van de leeftijdsverdeling bij de online ingevulde vragenlijsten. Het aandel jongeren is niet representatief, terwijl zij momenteel toch tegen de grootste problemen op de woningmarkt aanlopen: er zijn gewoonweg geen betaalbare woningen in Houten te vinden. Om dat te compenseren en om meer kwalitatieve informatie te verkrijgen zijn er ook straatinterviews gehouden. Onze complimenten naar het de ambtelijke collega’s die hier veel tijd aan hebben besteed. Tijdens de bijpraatsessie werd mij in ieder geval duidelijk dat er echt geprobeerd is jongeren te interviewen. Er is veel werk verzet door ambtenaren in dit huis om een zo afgewogen mogelijk beeld te krijgen van wat er onder inwoners leeft over het Houtens DNA. Uit die gesprekken kwam ook naar voren wat inwoners nog missen aan Houten. Jarenlang is er in Houten vooral gebouwd voor gezinnen. Er zijn daardoor erg veel eensgezinswoningen. Inwoners hebben aangegeven dat ze betaalbare woningen erg missen. En dat het voor jongeren daardoor onmogelijk wordt om een woning te krijgen. Uit de verslagen lezen we dat inwoners dat aangeven, maar in de uitwerking van het Houtens DNA zien we daar niks van terug. Om die input van inwoners een plekje te geven in het Houtens DNA dien ik daarom een amendement in. Voorzitter, door dit laatste wordt de afdronk dat het Houtens DNA vooral is wat experts hebben meegegeven over Houten. Het verslag van hun sessie, die overigens maar twee uur duurde, komt bijna letterlijk overeen met wat er allemaal in het Houtens DNA staat. En dat vind ik een gemiste kans. Dan gaat voor de wethouder dus toch de mening van een kleine groep experts vóór de inbreng van inwoners blijkbaar. Voorzitter, vraag je die inwoners van Houten naar wat Houten typeert, dan zeggen ze allemaal dat Houten zo mooi groen en fietsvriendelijk is. Men is het eens met het Houtens DNA. Maar het tweede wat dan altijd volgt is toch dat het onbetaalbaar is om hier te wonen. Dus wethouder en college: aan de slag met dat mooie Houtense DNA en die betaalbare woningen waar zo’n behoefte aan is!

Passende zorg in de Wmo?

CDA CDA Houten 21-12-2022 08:17

Passende zorg in de Wmo? Vragenhalfuur in de raadsvergadering van 20-12 Willy Boersma U leest een toelichting, de vragen en tot slot de reactie van de wethouder. Wij horen dat door de nieuwe Inkoopstrategie Individuele Begeleiding enorm gekort kan worden op de ondersteuning van inwoners. Zo kan iemand met een chronische aandoening per 1 januari opeens 75% minder krijgen voor de informele ondersteuning. En dan horen mensen dat pas een paar weken voor die tijd. Wat zijn dan de gevolgen? Dat kan nog al wat betekenen. Volgens de nieuwe Inkoopstrategie wordt anders geïndiceerd. Resultaatgebieden zijn het uitgangspunt en daaraan worden tarieven gekoppeld. De cijfers voor de pgb geven aan dat met name de informele zorg fors wordt gekort. Het is duidelijk dat we goed moeten kijken naar de uitgaven want die zijn hoog. Doel is om de zorg te kunnen blijven bieden aan mensen die het nodig hebben. Passende zorg. Vragen: 1. Eén van de hoofdlijnen van de inkoopstrategie is dat het voorliggend veld en informele ondersteuning méér wordt ingezet. Wethouder, hoe denkt u het afschalen van formele naar informele zorg te stimuleren als voor de informele zorg veel minder budget wordt toegekend? Dat werkt het afschalen toch tegen? 2. Hoe kan het dat door de nieuwe inkoopstrategie mensen met een chronische aandoening voor hun nieuwe beschikking 75% gekort worden op de ondersteuning? Uitgangspunt lijkt de blauwdruk van de inkoopstrategie en de uitwerking daarvan. Past dit bij de hulpvraag van de inwoner? Waar is de ruimte voor de persoonlijke situatie? 3. Het blijkt te gebeuren dat een inwoner pas enkele weken voor het eind van het jaar over deze korting wordt geïnformeerd. Wij vinden dat veel te kort dag. Wat is de mening van de wethouder daarover? Is het niet logisch dat inwoners voor een onverwachte verandering van de beschikking langer van tevoren geïnformeerd worden, bijvoorbeeld drie maanden? Bent u het er mee eens dat bij tijdgebrek het juiste alternatief is de beschikking van dit jaar direct met een periode van drie maanden te verlengen zodat een gesprek gevoerd kan worden met de inwoner? 4. Wij weten niet voor hoeveel inwoners nu fors wordt gekort zonder dat er een gesprek is gevoerd of de zorg dan nog passend is. Wethouder, om hoeveel mensen gaat dit en kunt u toezeggen hen op zeer korte termijn ruimte te bieden voor het noodzakelijke gesprek over passende zorg? In haar reactie vertelt de wethouder dat er altijd sprake is van maatwerk. Het gesprek over passende zorg wordt altijd gevoerd met de betrokkene. Zij schetst het plaatje zoals het hoort te zijn. Over het afschalen van informele zorg zegt zij dat dat niet aan de orde is. Wel verschuiven van professionele zorg van de PGB naar het sociaal team, omdat het sociaal team goedkoper kan werken. We zijn hier niet verder op door gegaan vanwege de beperkte ruimte in het vragenhalfuur. Het is wel een geluid om te onthouden. De wethouder had bij het Sociaal Team geïnformeerd of het geschetste probleem bekend is: nee. Vervolgvraag van mij: we hebben dit toch écht gehoord. Wilt u daar nog op doorvragen? De wethouder zegde dat toe. Na afloop hebben we elkaar nog gesproken. Over het belang zijn we het eens: dit zou kunnen gebeuren en dat willen we niet. De wethouder gaat ook bij de sociaal ombudsfunctionaris navraag doen.

Steunpakketten Corona: over het overgebleven budget hebben we vragen gesteld.

CDA CDA Houten 08-10-2022 16:44

In de raadsvergaderingvan 4 oktober heeft Willy Boersma vragen gesteld aan de wethouder. U leest hier een schets van de situatie, de vragen en de reactie van de wethouder. Voor de maatschappelijke gevolgen van Corona heeft de gemeente budgetten gekregen van het Rijk. In Houten heeft de gemeente in samenwerking met haar partners gewerkt aan allerlei projecten en initiatieven met als doel de inwoners waar mogelijk te ondersteunen in deze moeilijke periode. Over de voortgang van de steunpakketten informeert u de raad in de raadsinformatiebrief Stand van zaken COVID-19 van 9 september. Houten heeft ervoor gekozen gerichte activiteiten op te pakken. Mooi dat het in Houten gelukt is om jongeren, ondanks de beperkingen, mogelijkheden te bieden om elkaar te ontmoeten, te bewegen en een plek en luisterend oor te bieden wanneer dat nodig was. Ook op het gebied van welzijn voor kwetsbare groepen en gezonde leefstijl zijn allerlei activiteiten ondersteund. En er is aansluiting gezocht bij het Nationaal Programma Onderwijs. De bijdrage van het rijk is tijdelijk. Veel mooie activiteiten en initiatieven zijn dus ondersteund met incidenteel geld. Sommige initiatieven zijn eebmalig. Veel is of willen we graag structureel door laten gaan. Ik noem een paar voorbeelden: Join us helpt jongeren sociaal redzaam te worden waardoor ze hun eigen plek vinden binnen de maatschappij. Dat werkt goed. Thuisbezoek aan ouderen is een succes en er is al om borging gevraagd. Vragen: 1. Hoe kunnen we succesvolle activiteiten in de toekomst door laten gaan? Zijn daar structurele middelen voor? 2. In de Raadsinformatiebrief staat dat verschille nde activiteiten geëvalueerd gaan worden. Kunt u de raad op de hoogte brengen van de uitkomst van die evaluatie en de plannen voor een eventuele voortzetting van de activiteiten? 3. Niet al het geld is besteed. Wat over is vloeit terug naar de algemene coronamiddelen. Kunt u ons vertellen waar dit geld voor gebruikt gaat worden? Het kan toch ook gereserveerd worden voor vervolg in 2023? Antwoord van de wethouder: Er is niet in de basis al een reservering gemaakt voor structurele middelen. Het vervolg is goed op effectniveau kijken: wat zijn succesvolle activiteiten geweest. Hoe zou je die dan kunnen borgen en welke middelen zijn daarvoor nodig. Eind van dit jaar is een raadsinformatiebrief te verwachten die meer informatie geeft over de evaluatie. Het college buigt zich op korte termijn over de besteding van de resterende middelen. Daar wordt de raad over geïnformeerd.

Henk Baas, ons oudste CDA-lid overleden

CDA CDA Houten 23-11-2020 20:23

103 was wel genoeg. Het had ook wel met wat minder gekund. Dat vond hij al jaren. Toch heeft hij de respectabele leeftijd van 103 jaar bereikt. Altijd waren er weer gebeurtenissen om naartoe te leven. Zijn 100e verjaardag, de geboorte van een achterkleinkind, de TV-uitzendingen met Ivo Niehe of Gordon. Het christelijk-sociaal gedachtegoed was hem als op het lijf geschreven. Met 17 jaar werd hij de penningmeester van een Schalkwijkse voetbalvereniging. Een paar jaar later leider van de “Jonge Wacht”, een soort katholieke scouting van voor de oorlog. Een kapelaan zag wel wat in hem en stuurde hem naar allerlei cursussen. De competenties die hij daarbij verzamelde, stelden hem later in de gelegenheid het tot directeur van de Rabobank Schalkwijk te schoppen. Tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen voor de toen nog zelfstandige gemeente Schalkwijk, bemachtigde hij een raadszetel (één van de zeven). Om zijn schoonvader niet in de problemen te brengen, liet hij de raadszetel aan zich voorbij gaan (schoonvader en schoonzoon mochten niet beiden in dezelfde gemeenteraad zitten). Zo kwam er een extra arbeider in de Raad. Dat was het vooropgezette plan van de KVP. Hoe houd je iedereen tevreden, zo ging dat toen! Aan de ontwikkelingen binnen de katholieke cultuur heeft hij enthousiast deelgenomen. Van Kromstaf tot 8 mei Beweging. Van Maasbode tot Volkskrant. Van Gregoriaans en doordeweeks naar de Mis naar Huub Oosterhuis en kerken in een basisgemeente. Het is mooi en rijk geweest!

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 09-07-2020 21:40

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend die ook werd gesteund door de VVD. Zij willen het initiatief steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest. De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt.

Het bericht De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving. verscheen eerst op PvdA Houten.

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving | Houten

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Houten 09-07-2020 00:00

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen.

Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal.

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. 

PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend. Zij willen  de oproep steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. 

Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest.

De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. 

De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt. 

Begroting 2020 goedgekeurd

CDA CDA Houten 07-11-2019 15:36

Raadsbijdrage CDA Begroting 2020 | d.d. 29 oktober 2019 | Cora Gerritsen Hoe de financiële situatie van onze gemeente zo maar kan omslaan, hebben we al snel nadat dit college en deze raad zijn gestart ervaren. En nog is het elke keer afwachten wat er vanuit het Rijk naar de gemeenten komt. In dit onstabiele tijdsgewricht, waarin de rijksoverheid weinig geld weet uit te geven is de ‘trap op en trap af’- systematiek gemeentes niet gunstig gezind. Het is toch moeilijk uit te leggen dat ons land een behoorlijk begrotingsoverschot heeft, maar er desondanks fors bezuinigd moet worden op gemeentelijk niveau? Gelukkig is deze scheve situatie ook doorgedrongen in Den Haag en komt men snel met een voorstel voor een andere financieringssystematiek die past bij de verantwoordelijkheden die o.a. bij de transities in het sociaal domein naar de gemeenten zijn overgegaan. Dit gezegd hebbende neem ik u mee in de voorstellen die het CDA naar aanleiding van de voorliggende begroting 2020 wil doen. Allereerst een compliment aan hen die elk jaar weer dit enorme boekwerk weten op te leveren. Helemaal dit jaar is dit volgens mij een ‘hell of a job’. Het blijft mooi dat we zo helder weten en breeduit in de media kunnen laten zien wat er met de publieke gelden gebeurt. Excuus bij voorbaat voorzitter, maar ik ga kris kras door dit boekwerk heen en beperk het aan elkaar praten gezien de tijdslimiet tot een minimum. Het ondernemersfonds Vanuit de samenlevingsagenda van dit college zijn wij een warm pleitbezorger voor het instellen van een Ondernemersfonds in Houten, zoals 50 gemeentes dat al eerder hebben gedaan. Goede ervaringen elders geven ons de overtuiging dat dit goed is voor het organiserend vermogen van het bedrijfsleven. Met een dergelijk fonds ontstaat er een goed georganiseerde partner, waarmee gewerkt kan worden aan het realiseren van breed gedeelde verlangens van het bedrijfsleven. Geen freeriders meer. Iedereen doet mee, deelt mee en trekt er zijn voordeel uit. Er komt zo een stabiele basis voor de uitvoering van gezamenlijke projecten – in het belang van datzelfde bedrijfsleven én van de gemeente. Wij dienen daarom een motie in, waarmee aan het college gevraagd wordt, de voorbereidingen hiervoor ter hand te nemen, om vanaf 2020 de ozb voor eigenaren en gebruikers van niet- woningen met een opslag voor dat Ondernemersfonds te verhogen. Wij hopen op uw aller steun. Het Houtense Vrijheidsbos In 2020 staat de viering van 75 jaar Vrijheid centraal. Daar zijn veel inwoners, cultuur en andere organisaties, met de gemeente zelf voorop en het Houtense 4/5 Comité druk mee bezig. Op allerlei manieren zijn ideeën verzameld en werkt men aan de uitvoering. In ieder geval is het CDA via het 4-5 mei Comité ter oren gekomen dat een Vrijheidsbos in Houten een geweldig idee zou zijn. Daarbij telden wij bij op dat komend jaar - en dan komt de begroting in zicht - het college aan de slag gaat met het invullen van het plan ‘Natuur, landschap en biodiversiteit’ en bomen en bos daar onderdeel vanuit maken. En de zogenoemde meekoppelkans was geboren! Voor een dergelijk vrijheidsbos dienen we ook een motie in. De bezuinigingsmaatregelen op Jeugdhulp en WMO Laten ik maar gelijk tot de kern komen. Het CDA kan zich voor de komende tijd vinden in de bezuinigingsvoorstellen 1 t/m 8 in de begroting. Er is echt een slag gemaakt vergeleken met de 1 t/m 14 voorstellen bij de perspectiefnota. We menen langs deze voorgestelde lijn, te bereiken dat we goede zorg kunnen blijven leveren en toch aan de slag gaan met een aantal belangrijke zaken zoals de verbetering van het inkoopproces en de huidige contracten stringenter volgen die geld opleveren. We verwachten dat feiten en cijfers ons de komende tijd meer inzicht gaan bieden en dit vermoeden onderschrijven. Het CDA heeft ook het rapport van de Visitatiecommissie van de VNG gelezen en onderschrijft de conclusies en aanbevelingen die hierin zitten. Zo vindt de visitatiecommissie dat we onze visie, uitgangspunten meer concreet moeten maken en naar de praktijk vertalen. Dit advies, zo heb ik begrepen gaat nadrukkelijk in het nieuwe programma Sociale Koers meegenomen worden. Daar neemt het college ook extra de tijd voor. Maar om daarop te wachten en dan pas te starten met het inregelen van bezuinigingsmaatregelen en in de tussentijd met het veld te verkennen of de maatregelen 1 t/m 8 wel ingevoerd dan wel aan gewerkt moeten worden lijkt ons niet de slimste weg. Als we nu niets doen, dan is in 2020 ruim voor het eind van het jaar het geld al op. Dan ontstaan nog langere wachtlijsten voor wie dringend hulp nodig heeft, is er geen ruimte voor goede preventie en kunnen we kinderen en volwassenen niet de benodigde zorg op maat bieden. Samen met het nieuwe Programma Sociale Koers zullen we in de eerste helft van 2020 beter in staat zijn te overzien hoe de ombuigingsvoorstellen uitwerken en of we de juiste keuzes hebben gemaakt. Wij willen dan graag de ombuigingen opnieuw langs de lat leggen zodat we zo nodig gemaakte keuzes kunnen bijstellen. Met deze motie willen onderstrepen dat het wat ons betreft deze weg is die het college moet gaan de komende tijd. We zien de wethouder de raad betrekken daar waar mogelijk via bijpraat of klankbordsessies. Maar wij horen ook graag of de Adviescommissie Sociaal Domein goed is aangesloten bij de ontwikkeling van het Programma Sociale Koers. Van hen hadden we namelijk graag vernomen wat zij vinden van de bezuinigingsmaatregelen. Hopelijk is tijd richting het Programma Sociale Koers geen beperkende factor. Wij horen dit graag van de wethouder. Dan tot slot over de overige noodzakelijke ombuigingen om tot een sluitende begroting te komen: Bij één van de voorgestelde maatregelen hebben wij bedenkingen. Als we Houtenaren spreken, dan is een breed gedeeld gevoel om hier meer evenementen te willen. Ondanks het feit dat de tarieven voor evenementenvergunningen niet kostendekkend zijn, willen wij als CDA deze niét verhogen. En wij willen tegen de samenleving zeggen: wilt u activiteiten organiseren, waarbij u een vergunning nodig hebt, laat u niet door de kosten van de evenementenvergunning tegenhouden, want de gemeente komt u tegemoet en betaalt daar ¾ deel aan mee! Daarvoor dienen we een motie in. Ik heb zojuist ook over een aantal onderwerpen iets gezegd en over veel ook nog niets, terwijl we die als CDA ook belangrijk vinden. Gelukkig zagen we daarover voorstellen van andere partijen langs komen. We zijn benieuwd naar hun onderbouwing en zullen dan ook ons geluid mbt de bezuiniging op cultuur & welzijn, de korting op het initiatievenbudget en de verhoging van de toeristenbelasting laten horen. Ik dank u voor uw aandacht.

Verordening Jeugd

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) CDA Houten 05-06-2019 19:34

Geachte voorzitter, raadsleden en belangstellenden,

Goede zorg is HEEL GEWOON voor HoutenAnders! De aangepaste verordening kan dan ook grotendeels op de steun van HoutenAnders! rekenen. De beschikkingen, het opnemen van de voorwaarden voor PGB’s en jeugdhulpvoorzieningen: het zorgt allemaal voor meer duidelijkheid. Duidelijke communicatie en toegankelijke zorg voor ALLE inwoners, dát is anders.

TWISTPUNT – Sommige mensen zijn anders, zij passen niet in de standaard voorzieningen die de gemeente voor hen heeft ingekocht. PGB’s helpen mensen mee te kunnen blijven doen, door zelf de regie over hun leven te houden als zij afhankelijk zijn van zorg. Het college stelt voor om PGB-houders 75% van het ZIN-tarief te vergoeden als zij deze zorg inkopen bij een ZZP’er.

VISIE – Hiermee introduceert het college een nieuw PGB-tarief en een ongelijkheid in Houten: de kleine zelfstandige tegenover de zorgreus. Het is onduidelijk of deze politieke keuze leidt tot betere zorg of lagere maatschappelijke kosten. Zit er een visie achter? Het blijft onduidelijk of het voorgestelde tarief ‘toereikend’ is en welk effect dit heeft voor kleine zelfstandigen en dat zouden wij graag onderzocht zien.

ZZP’ERS – Los van de ontmoediging, maakt u onderscheid tussen grote en kleine bedrijven. Als u er zo van overtuigd bent dat een ZZP’er de zorg 25% goedkoper kan leveren, waarom kiest dit college dan voor een onderscheid tussen ondernemende zorgprofessionals en bureaucratische zorginstellingen? Tijdens de RTG gaf de wethouder aan dat grote instellingen hogere kosten hebben die een ZZP’er niet heeft. Is de wethouder zich bewust van het signaal dat zij daarmee afgeeft aan de samenleving?

TIMING – Minister de Jonghe van het CDA heeft toegezegd om uiterlijk in juni met een reactie te komen op het onderzoek dat belangenorganisaties voor mantelzorgers en PGB-houders hebben uitgevoerd naar de hoogte van PGB’s. Uit hun onderzoek zou blijken dat PGB-houders te weinig geld krijgen om zorgverleners te betalen. Zij zien elke vergoeding minder dan het volledige ZIN-tarief als een vorm van ontmoediging. Is de wethouder op de hoogte van de toezegging van de minister? Wat gaat de wethouder doen als de minister stelt dat gemeenten niet mogen ontmoedigen via de tarieven? Wacht de coalitie niet liever wachten op het antwoord van de minister?

SLOT – HoutenAnders! is blij met de voorgenomen verduidelijking, maar stemt tegen het raadsvoorstel zoals het er ligt, omdat de gevolgen voor PGB-houders en ZZP’ers onduidelijk zijn. De hardheidsclausule is geen joker die je inzet om onzekerheden in een verordening te kunnen plaatsen. Wij maken daarom vandaag geen verschil tussen grote zorginstellingen en ZZP’ers. Wij ondertekenen elke motie die oproept om de tarievendiscussie later te voeren. Tot slot roepen wij mede op om zo snel als mogelijk te komen tot één integrale verordening. Het is voor HoutenAnders belangrijk dat deze op zo’n manier wordt geschreven dat inwoners kunnen lezen of de gemeente doet wat ze belooft en dat de gemeenteraad dit kan controleren. Uiteraard steunen wij het amendement dat de evaluatie regelt, zoals het CDA dat voorstelt.

Bewogen raad met belangrijke besluiten

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Houten 16-02-2019 11:45

De raadsvergadering van afgelopen dinsdag was er een met vele gezichten. Naast het, in aanwezigheid van de Commissaris van de Koning de heer Oosters, vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester werd het raadsvoorstel over nieuwbouw in Den Oord besproken en werd besloten over het Plan van Aanpak voor de Ruimtelijke Koers van Houten.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33993/bewogen-raad-met-belangrijke-besluiten

De raadsvergadering begon met de uitreiking van de prijs voor het beste raadsvoorstel van 2018. Het was de 7e en laatste keer dat de prijs werd uitgereikt. Vanaf dit jaar wordt dit vervangen voor de stimuleringsprijs voor het beste samenspeltalent onder de ambtenaren. De jury voor de prijs voor het beste raadsvoorstel bestond uit Marjan Boonzaaijer (D66), Ruud Vis (VVD) en Jan de Jong (CDA). De prijs ging naar Lilian Fassotte-Bams, zij schreef het raadsvoorstel “Kokermolen 10-16, transformatie kantoorpand t.b.v sloop/nieuwbouw 36 appartementen”. Saillant detail was dat dit haar eerste raadsvoorstel was. 

De raad vervolgde met het vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Voor de Commissaris van de Koning de heer Hans Oosters en zijn kabinetschef de heer Bas Thomas schetste (op dat moment nog) beoogd voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema (VVD) hoe het profiel tot stand was gekomen en wat daarin het belangrijkst is. De heer Oosters stelde hierop een aantal vragen om goed te weten wat de raad precies voor ogen heeft voor de nieuwe burgemeester. Het statement van Eef is hier terug te lezen. Na het vaststellen van de profielschets en het benoemen van de vertrouwenscommissie overhandigde Eef de Commissaris de profielschets en een aandenken aan deze mooie avond: een kunstwerk van de in de vorm van een fietser, vergezeld van fietskaart van de gemeente.

In het debat over de nieuwbouw op de locatie Wegwijzer Den Oord betoogde VVD raadslid Ruud Vis dat er een enorme behoefte aan geschikte woonruimte binnen onze gemeente is. Ruud Vis: “Wij willen als VVD op zoek naar het leveren van een maximale bijdrage aan deze woonopgave. Het in Houten bouwen voor de toekomst is wat mij betreft nooit gestopt. Wanneer ik het raadsvoorstel inhoudelijk beoordeel, kom ik op basis van voor ons belangrijke argumenten, tot dezelfde conclusie als de stedenbouwkundige en de gemeente dat het plan passend is.” Het volledige statement van Ruud is hier terug te lezen. Uiteindelijk werd geconcludeeerd dat meer draagvlak voor een nieuwbouwplan gewenst is. Wethouder Herman Geerdes (VVD) kreeg daarom door een aangenomen motie van PvdA, CDA, CU, GroenLinks en VVD, gesteund door D66 en HA, nog drie maanden de tijd om het participatieproces tot een bevredigend einde te brengen. Hierbij werden de randvoorwaarden iets opgerekt zodat er ruimte is voor aanpassingen zodat er meer draagvlak kan ontstaan bij de omwonenden. 

Tot slot werd gedebatteerd over het Plan van Aanpak voor het vaststellen van de Ruimtelijke Koers van Houten. Een belangrijk document omdat hierin de vragen centraal staan op basis waarvan Houten er in 2040 uit komt te zien. Ruud Vis: “Met name voldoende voorzieningen en een goede aansluiting op bestaande infrastructuren zijn wat mij betreft cruciale elementen die randvoorwaardelijk zijn. Wat is het absorptievermogen van onze gemeente en wat kunnen we in co-creatie bewerkstelligen? Met dit voorstel positioneren we ons als gemeente in de voorlinie binnen de regio om naar oplossingen te zoeken voor regionale problemen omtrent de woningnood. We nemen verantwoordelijkheid!”. Ook dit statement is volledig terug te lezen. Het raadsvoorstel werd unaniem aangenomen.

De raadsvergadering is integraal terug te kijken via deze link.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.