Nieuws van politieke partijen over Nissewaard Lokaal inzichtelijk

5 documenten

Zorgen om kwaliteit ambulancezorg

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 02-04-2023 11:55

Nissewaard Lokaal maakt zich zorgen om de kwaliteit van de ambulancezorg in de regio. Zo wil de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) de aanrijdtijd van 15 minuten niet meer leidend laten zijn. Daarnaast overweegt de VRR om niet meer per gemeente, maar per gebied een rapport uit te brengen met de resultaten. Nissewaard Lokaal raadslid Remco van Schijndel vreest dat hiermee een vertekend beeld ontstaat van de werkelijkheid. Dat stelde hij in de commissie Bestuur na een presentatie van de Ambulancedienst Rotterdam-Rijnmond.

Net als in andere sectoren heeft ook de ambulancedienst te maken met personeelstekort. Van Schijndel gaf aan bang te zijn dat de aangekondigde veranderingen voor deze regio geen verbetering zijn. Volgens Van Schijndel zijn er gebieden in deze regio die sneller bereikbaar zijn dan Voorne-Putten, zoals Rotterdam zelf, waar de ziekenhuizen ook in de directe omgeving liggen. Hij stelde dat iedereen evenveel recht heeft op goede zorg, maar dat Nissewaard hierbij ook serieus moet worden genomen.

Arie Wijten, van Ambulancedienst Rotterdam Rijnmond, vertelde dat het in 90% van de gevallen lukt om binnen 15 minuten aanwezig te zijn. In de tijd dat de betreffende norm werd opgesteld, was er sprake van ambulancevervoer. De patiënt werd in de auto geschoven en naar het ziekenhuis gebracht, legde Wijten uit. “Tegenwoordig is een ambulance een mini ziekenhuis op wielen, met een hoogopgeleide verpleegkundige aan boord. Deze verricht dan meteen de prehospitale zorg.”

Desondanks wil Nissewaard Lokaal vast blijven houden aan de normen. Van Schijndel drong dan ook aan om scherp te blijven op de opkomstresultaten. Hij ziet graag dat deze met regelmaat gemeten en gepubliceerd blijven worden.

Nissewaard wil opkomstlocatie voor ambulances in gemeente

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal PvdA Nissewaard 05-11-2019 18:30

Er moet een opkomstlocatie komen voor ambulances in de gemeente Nissewaard. Dat was de conclusie van de commissievergadering Sociaal Domein op donderdag 31 oktober. Een opkomstlocatie is een centrale plek waar meerdere ambulances gestationeerd zijn. Daar wisselt het ambulancepersoneel de diensten en hebben zij ook hun kantoor.

Aanleiding voor dit besluit is de discussie rondom de spoedzorg. Spoedritten van ambulances zijn verplicht om in 95% van de gevallen binnen 15 minuten ter plaatse te zijn. Op Voorne-Putten was dit in juni en juli van dit jaar slechts 79,2% het geval. Nissewaard Lokaal vindt dit zorgelijk en maakt zich al langer druk om het gebrek aan ambulances en de afstand tot de Spoedeisende Hulp voor de regio. Raadslid Tom den Daas van Nissewaard Lokaal was dan ook blij met het voornemen om een opstaplocatie in Spijkenisse te realiseren. Op dit moment is er alleen een opkomstlocatie in Brielle en in Barendrecht.

Wethouder Wouter Struijk (PvdA) heeft toegezegd om samen met Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond te zoeken naar een geschikte locatie.

Gemeente Nissewaard: “Sluiting SEH Maasstad geen gevolgen voor spoedzorg”

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 15-09-2019 11:00

De tijdelijke sluiting van de spoedeisende hulp bij het Maasstad Ziekenhuis als gevolg van een mogelijke Ebola-uitbraak, heeft geen gevolgen gehad voor de spoedzorg op Voorne-Putten. Dat schrijft het gemeentebestuur in antwoord op schriftelijke vragen van Nissewaard Lokaal. Volgens het gemeentebestuur was de beschikbare capaciteit voldoende om patiënten, die niet naar het Maasstad Ziekenhuis konden, op te kunnen vangen. Binnen de regio Rotterdam-Rijnmond kunnen ambulances ook terecht bij de SEH’s van het Erasmus MC, het Ikazia ziekenhuis en het Sint Fransiscus Gasthuis in Rotterdam, bij het Van Weel-Bethesda ziekenhuis in Dirksland en bij het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel.

Opvallend is dat het gemeentebestuur aangeeft dat het vaker gebeurt dat een SEH enige tijd niet bereikbaar is, meestal als gevolg van grote drukte. Nissewaard Lokaal is hier verbaasd over en heeft aanvullende vragen. Zo wil de partij weten hoe vaak SEH’s in de afgelopen twee jaar niet beschikbaar zijn geweest, wanneer dit is geweest en hoe vaak ambulances in deze situaties zelfs naar buiten de regio moesten uitwijken.

Op de vraag hoe de rol van het voormalig Havenziekenhuis is opgepakt, liet het gemeentebestuur weten dat dit is ondergebracht bij het Erasmus MC. Binnen het EMC is een ‘Travel Clinic’ ingericht voor vragen, advies en begeleiding voor reizigers naar (sub)tropische gebieden. Daarnaast is er een afzonderlijke tropenkliniek. In het geval van grootschalige incidenten, zo laat het gemeentebestuur ook weten, wordt er opgeschaald. Hierin speelt de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) een coördinerende rol. Op basis van de feitelijke situatie worden de noodzakelijke maatregelen in gang gezet, waaronder het inroepen van bijstand uit andere regio’s.

Nissewaard Lokaal niet eens met resultaten onderzoek spoedzorg

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 23-06-2019 12:01

Nissewaard Lokaal is het niet eens met de resultaten rond het onderzoek spoedzorg. Onderzoeksbureau Rebel heeft het onderzoek in opdracht van de vier gemeenten op Voorne-Putten uitgevoerd. Aanleiding van het onderzoek was de toenemende druk op de acute zorg. Volgens Rebel is de belangrijkste conclusie dat de kwaliteit van de acute zorgketen op Voorne-Putten goed geborgd is, maar dat deze net als bij andere regio’s wel onder druk staat. Volgens Rebel bieden ziekenhuizen nu meer gespecialiseerde zorg aan, waardoor betere zorg op deze locaties geboden kan worden.

Nissewaard Lokaal heeft geen goed woord over voor het onderzoek. “Het noemen van gespecialiseerde zorg is een marketingverhaal van ziekenhuizen om de jarenlange bezuinigingen goed te praten,” zegt raadslid Tom den Daas van Nissewaard Lokaal. “De onderzoekers zijn naar onze mening te veel op de stoel van de ziekenhuizen, ambulancezorg en de zorgverzekeraars gaan zitten. Zij hebben vooral in hun onderzoek gewezen op de veranderende zorgvraag en de toenemende specialisaties, maar hebben daarbij de noodzaak voor deze regio uit het oog verloren.”

Voorbij rijden

Volgens Nissewaard Lokaal praat het onderzoek vooral goed waarom er zoveel zorg is verdwenen van het eiland, maar heeft het te weinig aandacht voor de gevolgen voor de bewoners. “Er is veel zorg verdwenen in de afgelopen jaren, terwijl de bestaande ziekenhuizen niet zijn meegegroeid,” stelt Den Daas. “De gevolgen ondervinden we inmiddels in heel Nederland. Regelmatig vragen ziekenhuizen om hen voorbij te rijden vanwege drukte. Dat was in onze regio dan ook aanleiding om op een dergelijk onderzoek aan te dringen. Dan kan je meer gespecialiseerde zorg aanbieden, als je mensen vervolgens niet op tijd kunt helpen dan heb je er helemaal niets aan.”

Fataal

De resultaten van het onderzoek veranderen daarom niets aan de huidige eisen die de partij stelt aan de spoedzorg. Volgens Nissewaard Lokaal blijft 24/7 spoedzorg op Voorne-Putten hard nodig. De komende jaren worden er nog meer huizen gebouwd op Voorne-Putten. Het aantal inwoners blijft stijgen en vergrijst bovendien. Daarnaast breidt het bedrijfsleven zich ook uit in de regio, zoals op de Tweede Maasvlakte en op Kickersbloem 3.

“We hebben 150.000 inwoners en met de Rotterdamse haven een groot risicogebied waardoor het hebben van spoedeisende hulp op korte afstand letterlijk van levensbelang is. Het kan fataal zijn voor degene in de ambulance als deze nog verder moet rijden, omdat er geen plaats is of er geen gespecialiseerde artsen beschikbaar zijn,” besluit Den Daas.

Nissewaard Lokaal: “Dit project is weggegooid geld”

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD CDA Partij voor de Vrijheid Nissewaard 09-05-2019 06:23

Nissewaard Lokaal kon woensdagavond 8 mei definitief niet instemmen met een pilot om de P+R informatie te verbeteren. De partij vindt dat de gemeente te ondoordacht te werk gaat. “Op deze manier vrezen wij dat dit project slechts weggegooid geld is,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot, namens de partij.

Met de pilot wil de gemeente voorkomen dat mensen naar een volle P+R rijden. Het probleem volgens Nissewaard Lokaal en ook CDA is echter dat de app niet achter het stuur gebruikt mag worden. Gebruikers moeten dan thuis al kijken hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn. “Als ik in Zuidland al moeten kijken, dan zegt dat niets over de situatie als ik na een half uur ter plaatse aan kom”, klaagde CDA’er Daan van der Pols.

Nissewaard Lokaal had liever gezien dat voor de app samen werd gewerkt met landelijke initiatieven om data te delen. “Op die manier is meerwaarde te halen en kan deze info later verwerkt worden in navigatieapps”, zei Hottentot. Wethouder Igor Bal (VVD) wilde er niets van weten. “We willen juist klein beginnen om dingen uit te proberen,” zei hij. Hottentot pareerde dat. Hij gaf aan dat er een verschil is tussen klein beginnen of lokaal beginnen. “Het is niet erg om lokaal te beginnen met een proef, maar houd ontwikkelingen in de gaten en probeer er zoveel mogelijk bij aan te sluiten,” liet hij de wethouder weten. De gemeente verzuimt dit en wil met één aanbieder in zee die beheer krijgt over de data.

Hoewel de kosten voor deelname door de gemeente niet hoog zijn, slechts €6200, was Nissewaard Lokaal duidelijk. “Of het nu €6200 kost, €22.000 of € 2 miljoen, waar het te allen tijde om gaat is, dat er meerwaarde wordt behaald. En die meerwaarde missen we hier,” zei Hottentot. “Als we het kort mogen samenvatten, dan vat ik het als volgt samen: we gaan iets proberen en we zien wel wat er uit komt. Dat is te makkelijk. Dit is nu als schieten met hagel.”

Naast Nissewaard Lokaal konden ook CDA en, een opvallend stil, PVV niet met de pilot instemmen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.