Nieuws van politieke partijen in Hof van Twente over D66 inzichtelijk

39 documenten

D66 en SP stellen schriftelijke vragen over contracten dubieuze zorggroep

D66 D66 Hof van Twente 16-02-2020 11:25

Op 7 februari 2020 stond in dagblad Tubantia het bericht: ‘’ Gemeenten gaven dubieuze zorggroep toch contract” De zorggroep Kristal Welzorg Groep (2 faillissementen, kritiek van Inspectie Volksgezondheid en financiële verliezen) kreeg per 1 januari 2019 toch een zorgverleningraamcontract in Twente gegund, ondanks een dubieus verleden. Feiten over dit dubieuze verleden: geen dossiers, geen BIG-geregistreerde verpleegkundige, geen opleidingsplan, onvoldoende certificering organisatie, grote verliezen, negatief eigen vermogen, grote opnames cash met onduidelijke redenen. De zorggroep staat nog steeds op de recent gegunde aanbieders. De gemeenten Hof van Twente en Almelo hebben geen contract met Kristal Welzorg Groep. Binnen de Twenteraad/Regio Twente wordt steeds meer opgeroepen tot eenheid van de

14 Twentse Gemeenten, onder andere in verband met de besteding van de Regiodealgelden. Twente moet het samen doen. In de zorg hebben de 14 Twentse gemeenten hun zorginkopen gebundeld in het samenwerkingsverband Samen14.

Vragen: 1. Hoe ver reikt deze Twentse Samenwerking in Samen14 als het gaat om het efficiënt en betrouwbaar inzetten van aan de gemeenten toevertrouwde gelden van onze inwoners?

2. Hoe kan het dat Samen14 de zorggroep Kristal Welzorg Groep werk blijft gunnen? • Hebben de andere 12 gemeenten – die Kristal Welzorg Groep nog steeds op de lijst hebben staan – een ruimere gunningfilosofie dan Hof van Twente en Almelo?

3. Maakt u zich zorgen om uw eigen zorgvuldig gevoerde zorgimago, nu andere gemeenten dit lijken te beschadigen? • En zo nee, waarom niet? • Zo ja, wat gaat het college daaraan doen?

4. Met welke andere dubieuze zorgzaken, door Samen14 gecontracteerd, kunnen Hof van Twente en Almelo negatief verbonden lijken te worden?

D66 stemt tegen begroting 2020

D66 D66 PvdA Hof van Twente 11-11-2019 07:33

“Kiezen voor de toekomst” is de titel van de begroting 2020 van de gemeente Hof van Twente. Waar kies je dan voor, vroeg fractievoorzitter Alice Olde Reuver of Briel zich af tijdens de begrotingsvergadering op 4 november. De reserves worden opgemaakt en ingezet om de begroting sluitend te maken. Wat voor toekomst is dat dan? Wat laten we na voor de volgende generatie? Dat, terwijl juist duurzaamheid belangrijk onderwerp zou moeten zijn voor de toekomst, voor toekomstige generaties, waar kiezen we dan voor?

Wat D66 betreft ontbreekt vooral de duurzaamheid in de “toekomst”, die door dit College wordt geschetst. We moeten aan de slag met de zgn. routekaart “Hof van Twente Energieneutraal in 2035, en met de Regionale Energie Strategie. Maar hier is geen geld voor gereserveerd in deze begroting. Terwijl we zeker weten dat er wel iets moet gebeuren op dit gebied.

D66 heeft niet ingestemd met de kadernota, en kon ook niet instemmen met de voor begroting. Voor D66 waren er 2 problemen:

het opmaken van de Reserve Vitens, om de begroting sluitend te maken, terwijl deze was bedoeld voor duurzaamheid. We geven miljoenen uit aan projecten in deze begroting, terwijl we structureel geld tekort komen. De bezuiniging op de subsidies. De fractie van D66 was samen met GL, SP en GB van mening dat, nu we weten door de zgn. septembercirculaire dat er op termijn geld beschikbaar komt, waardoor de voorgestelde bezuiniging van 500.000 niet nodig is, het in gang zeten van zo’n grote bezuinigingsoperatie onnodig is en ook nog eens het risico met zich meebrengt dat dingen worden afgebroken, die je later niet meer terug krijgt. D66 wil onder geen beding bezuinigen op bijvoorbeeld, de Reggehof, de bibliotheek, de muziekschool en het Doesgoor.

D66 had daarom samen met SP, GL en GB in een drietal amendementen voorstellen gedaan om wat zuiniger om te gaan met de reserves, zodat er ook nog geld overbleef voor de duurzaamheidsdoelstellingen. Helaas ontbrak het zowel bij de coalitie als bij de PvdA aan bereidheid hierover mee te denken.

Antwoorden op schriftelijke vragen vanuit D66 en SP over deelname Wietexperiment

D66 D66 Hof van Twente 19-09-2019 11:11

Op 25 april werd door de Rijksoverheid gepubliceerd dat gemeenten vanaf dat moment hun interesse voor deelname aan het experiment gesloten coffeeshopketen (wietexperiment) kenbaar konden maken. Burgemeesters konden hiertoe een brief sturen aan de Minister van Justitie en Veiligheid. De inschrijftermijn sloot op 10 juni jongstleden. Op de lijst van aangemelde gemeenten ontbreekt Hof van Twente.

Vragen: 1. Waarom heeft Hof van Twente zich niet voor het wietexperiment aangemeld? Antwoord: Het experiment gesloten coffeeshopketen moet duidelijk maken of het huidige gedoogbeleid voor hennep en hasj anders ingericht kan worden. De productie en toelevering van hennep aan coffeeshops is nu illegaal, terwijl de overheid de verkoop gedoogt. Het kabinet heeft in het regeerakkoord afgesproken om een kleinschalig experiment uit te voeren in 6 tot 10 middelgrote gemeenten. Het experiment moet duidelijk maken of het mogelijk is om coffeeshops legaal te voorzien van op kwaliteit gecontroleerde hennep in een gesloten coffeeshopketen. En wat daarvan de effecten zijn voor de openbare orde en volksgezondheid. Tijdens het experiment kunnen coffeeshops in maximaal 10 gemeenten legaal geteelde hennep verkopen. Maximaal 10 telers zullen deze hennep produceren. Zij kunnen daar een vergunning voor aanvragen. De telers kunnen met de coffeeshops overleggen welke variaties hennep geteeld worden. Er hebben zich 26 gemeenten aangemeld. Gaandeweg de voorbereiding van het experiment haakten steeds meer gemeenten af onder meer omdat zij niet konden voldoen aan de eis dat alle coffeeshophouders mee moeten doen. Op Twentse schaal hebben wij met de 14 gemeenten afspraken gemaakt over coffeeshops. De drie grote gemeenten faciliteren de behoefte aan coffeeshops. Binnen de gemeente Hof van Twente geldt dus een nul-beleid met betrekking tot coffeeshops en zijn er dus geen coffeeshops. Dit is de reden geweest om ons niet aan te melden, aangezien bleek dat het experiment is gebaseerd op een directe relatie tussen teelt en coffeeshops. Eerder is in uw raad gemeld dat, indien dit een voorwaarde voor deelname zou zijn, het college in elk geval in Twents verband zou inbrengen dat uw raad pleit voor deelname. Dit is gebeurd.

2. Ziet de burgemeester/het college mogelijkheden om samen met de Social Club Twente tot een plan te komen om toch aan het wietexperiment deel te nemen? Antwoord: Helaas is dat niet het geval vanwege de argumentatie die bovenstaand is weergegeven.

3. Zou een mobiele wietbus/canatheek een mogelijkheid zijn in de Hof? Antwoord: Nee, want dit druist in tegen de genoemde Twentse afspraken waarbij de coffeeshops zijn gecentreerd in de gemeenten Enschede, Hengelo en Almelo. Het aantal coffeeshops is gemaximeerd.

4. Is de burgemeester/het college het met ons eens dat juist een gesloten keten voor medicinale wiet een extra dimensie geeft aan het wietexperiment? Antwoord: Er is hier sprake van twee te onderscheiden zaken. Waar het gaat om hennep en hasj voor recreatieve doeleinden, is nu sprake van het eerder genoemde wietexperiment (zie vraag 1) Waar het gaat om medicinale wiet gelden de afspraken welke landelijk zijn gemaakt en tevens zijn weergegeven in een eerdere brief aan uw Raad (7 december 2016). Op recept is medicinale wiet legaal te verkrijgen via de apotheek. De overheid werkt aan een breder aanbod van deze wiet om daarmee een grotere groep gebruikers te kunnen bedienen. Ook commercieel verschijnt een groeiend aanbod aan middelen welke tot doel hebben om medicinaal te ondersteunen. Op verzoek van de raad is wel aan het ministerie gemeld dat wij het wietexperiment graag uitgebreid zouden willen zien naar medicinale wiet. Dit is niet overgenomen in het ontwerp experiment.

5. Zou de ontwikkeling van hofwiet mogelijk zijn, waarbij een lokale organisatie of een lokaal (voormalig) agrarisch bedrijf als stadswietteler wordt aangemerkt? Antwoord: Afhankelijk van de uitkomsten van het experiment is het mogelijk dat de wetgeving wordt aangepast. Het is echter nu niet mogelijk omdat de teelt van wiet nog steeds strafbaar is.

6. Er is meerdere malen in de raad ingesproken en aangedrongen op overleg met de burgemeester over de problemen met medicinale wiet. Heeft overleg met de inspreker(s) plaatsgevonden om de mogelijkheden om deel te nemen aan het wietexperiment te onderzoeken? Antwoord: Ten eerste verwijzen wij u graag naar de raadsbrief van 7 december 2016 (bijgesloten). Destijds is er veel onderzoek gedaan en hebben diverse gesprekken plaatsgevonden. Vervolgens heeft de heer Hissink uw raad meermaals geïnformeerd over de stand van zaken en heeft overleg plaatsgevonden met de heer Hissink. Gezien de opzet van het wietexperiment zoals eerder beschreven, heeft dit uiteindelijk niet geleid tot opgave voor het experiment. Uiteraard kijken wij samen met uw raad met belangstelling uit naar de resultaten van het experiment en de mogelijkheden die daardoor wellicht ontstaan. En uiteraard blijven wij ook in het zorgdomein het maatschappelijke debat over de mogelijkheid en wenselijkheid van legale teelt en toegang tot medicinale wiet volgen.

Antwoorden op de schriftelijke vragen vanuit D66 over de aanrijtijden ambulance

D66 D66 Hof van Twente 19-09-2019 10:34

In de Tubantia van 13 juni lezen we dat Ambulancedienst Oost in de top 3 staat van de ambulancediensten in Nederland, maar dat de aanrijtijden toch een zorgenkindje zijn. De norm is dat de ambulance bij spoedritten in 95% van de gevallen binnen 15 minuten aanwezig moet zijn. Twentebreed wordt 95,7% gehaald en daarmee staan we dus in de top 3. Als echter de aanrijtijden per gemeente worden bekeken, zie je dat langs de grens van Twente, met name in de gemeenten Dinkelland, Losser en Hof van Twente dit percentage niet wordt gehaald. In 11,9% van de urgente ritten in Hof van Twente, duurde het langer dan 15 minuten voor een ambulance aanwezig was. Hiermee wordt fors onder de norm pepresteerd.

Voor Dinkelland en Losser wordt vooral gekeken naar afspraken over de grens met Duitsland. Ook Hof van Twente wordt aangemerkt als grensgebied, maar we zouden ons kunnen voorstellen dat dit hier minder zou moeten spelen omdat deze grens alleen andere veiligheidsregio’s binnen ons land omvat.

Vragen: 1. Is de burgemeester/het college bekend met de problematiek rond de aanrijtijden in onze gemeente? Antwoord: Uit de cijfers van Ambulancedienst Oost blijkt dat de aanrijdtijden in onze gemeente gemiddeld tussen de 15 en 16 minuten ligt. Wettelijk is de norm om in 95% van de gevallen binnen de 15 minuten ter plaatse te zijn in onze regio. Deze norm is niet per gemeente vastgesteld. Regionaal wordt de norm gehaald. Wij zijn op de hoogte van de continue monitoring door de ambulancedienst. Zij kijken constant naar hun prestaties en toetsen of de ambulances op de juiste plekken staan.

2. Is ook bekend hoeveel de aanrijtijd wordt overschreden (is dit 16 minuten in plaats  van 15, of duurt het echt veel langer)? Antwoord: Zie antwoord onder 1. De aanrijdtijd is nu de norm, maar het zegt niets over de kwaliteit van zorg. Soms kan 13 minuten ook te laat zijn. Landelijk loopt er een discussie ver andere kwaliteitsindicatoren dan alleen maar tijd. Lekenhulp (bij reanimaties) levert al een mooie bijdrage aan de kwaliteit van zorg. De dekking van Lekenhulp in onze gemeente is erg goed georganiseerd.

3. Is bekend wat de consequentie van de overschrijding van aanrijtijden is, heeft het tot grote problemen geleid? Antwoord: Er heeft geen inspectieonderzoek plaatsgevonden. Als er grote problemen waren geweest, waren die bij de inspectie neergelegd die dan vervolgens een onderzoek instelt.

4. Voor Dinkelland wordt de oplossing vooral gezocht in afspraken met de Duitse collega’s. Voor Hof van Twente lezen we als suggestie een extra ambulancepost in Goor, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. Zijn er voor Hof van Twente afspraken met de ambulancediensten in de aanliggende regio’s en zou hier niet ook een deel van de oplossing in kunnen liggen? Antwoord: Er zijn afspraken gemaakt met aanliggende regio’s. De meldkamer is verantwoordelijk voor de inzet van de dichtstbijzijnde auto. Hierover zijn landelijke afspraken gemaakt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat wanneer een ambulance uit Amsterdam leeg terug rijdt naar het westen dat hij dan bijv. in onze gemeente wordt ingezet omdat hij dan op dat moment het meest dichtbij is. Iedere ambulance die in onze regio rijdt moet zich inmelden bij onze meldkamer. Op basis van GPS wordt de ambulance ingezet die er het snelste kan zijn.

5. Het lijkt er nu een beetje op dat snelle zorg met name in de stad goed is geregeld, terwijl aan de grenzen van ons gebied de aanrijtijden regelmatig niet worden gehaald. Is de burgemeester/het college het met ons eens dat we ook hier in de grensgebieden recht hebben op snelle en goede zorg? Antwoord: Er heeft een proef gedraaid met een extra ambulance bij de brandweerkazerne in Goor. De ervaringen waren positief en hier gaan ze in 2019 mee door. Alleen de plek van de brandweerkazerne is niet de meest ideale qua infrastructuur waardoor kostbare tijd alsnog verloren gaat. Mooier zou zijn bijvoorbeeld op Zenkeldamshoek. Een alternatieve locatie in Goor is onderwerp van onderzoek, de mogelijke kosten zijn nog niet in beeld. Officiële standplaatsen worden aangewezen door het RIVM. Markelo is een officiële standplaats. Door de periodieke toetsing van de standplaatsen op basis van de aanrijdtijden wordt ook bekeken of Markelo nog de juiste plek is. Wellicht is er een centraler punt te realiseren om onze gemeente beter te kunnen bedienen, maar dat is aan het rivm.

6. En wat gaat de burgemeester/het college er aan doen om snelle en goede zorg te bewerkstelligen? Antwoord: Via de contactpersoon binnen onze gemeentelijke organisatie wordt vinger aan de pols gehouden. Door regelmatig contact en periodiek gesprekken met de directeur van Ambulance dienst Oost worden wij op de hoogte gehouden van ontwikkelingen en communiceren wij onze wensen en/of zorgen. Maar wij hebben geen bevoegdheid in dit dossier. Het RIVM is verantwoordelijk en die valt rechtstreeks onder het ministerie van VWS.

Gemeenteraad Hof van TwenteDe ...

D66 D66 Hof van Twente 06-07-2019 18:30

D66 stelt schriftelijke vragen over aanrijtijden ambulance

D66 D66 Hof van Twente 02-07-2019 05:03

In de Tubantia van 13 juni lezen we dat Ambulancedienst Oost in de top 3 staat van de ambulancediensten in Nederland, maar dat de aanrijtijden toch een zorgenkindje zijn. De norm is dat de ambulance bij spoedritten in 95% van de gevallen binnen 15 minuten aanwezig moet zijn. Twentebreed wordt 95,7% gehaald en daarmee staan we dus in de top 3. Als echter de aanrijtijden per gemeente worden bekeken, zie je dat langs de grens van Twente, met name in de gemeenten Dinkelland, Losser en Hof van Twente dit percentage niet wordt gehaald. In 11,9% van de urgente ritten in Hof van Twente, duurde het langer dan 15 minuten voor een ambulance aanwezig was. Hiermee wordt fors onder de norm gepresteerd.

Voor Dinkelland en Losser wordt vooral gekeken naar afspraken over de grens met Duitsland. Ook Hof van Twente wordt aangemerkt als grensgebied, maar we zouden ons kunnen voorstellen dat dit hier minder zou moeten spelen omdat deze grens alleen andere veiligheidsregio’s binnen ons land omvat.

Vragen:

1. Is de burgemeester/het college bekend met de problematiek rond de aanrijtijden in onze gemeente? 2. Is ook bekend hoeveel de aanrijtijd wordt overschreden (is dit 16 minuten in plaats van 15, of duurt het echt veel langer)? 3. Is bekend wat de consequentie van de overschrijding van aanrijtijden is, heeft het tot grote problemen geleid? 4. Voor Dinkelland wordt de oplossing vooral gezocht in afspraken met de Duitse collega’s. Voor Hof van Twente lezen we als suggestie een extra ambulancepost in Goor, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. Zijn er voor Hof van Twente afspraken met de ambulancediensten in de aanliggende regio’s en zou hier niet ook een deel van de oplossing in kunnen liggen? 5. Het lijkt er nu een beetje op dat snelle zorg met name in de stad goed is geregeld, terwijl aan de grenzen van ons gebied de aanrijtijden regelmatig niet worden gehaald. Is de burgemeester/het college het met ons eens dat we ook hier in de grensgebieden recht hebben op snelle en goede zorg? 6. En wat gaat de burgemeester/het college er aan doen om snelle en goede zorg te bewerkstelligen?

Nieuwsbrief PvdA Hof van Twente – mei/juni 2019

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Hof van Twente 01-06-2019 12:54

Kiezers bedankt!!

Met de verkiezing van de Provinciale Staten in maart waren we al blij met een goed resultaat tussen forse winsten (FvD, GL) en verliezen (D66, SP, CDA, PVV) van andere partijen. En nu de verkiezing Europarlement, waarmee de PvdA de grootse Nederlandse afvaardiging in Brussel behaalt.

https://hofvantwente.pvda.nl/nieuws/nieuwsbrief-pvda-hof-van-twente-mei-juni-2019/

We zijn blij met de hoge opkomst, en meer nog met de steun van de kiezers voor onze partij. De verdubbeling van het aantal stemmen en zetels geeft vertrouwen in de koers die we volgen. In Europa, in Den Haag en Zwolle, en hier in  Hof van Twente. Ook een aansporing om die koers om te zetten in daden, in constructieve samenwerking met andere partijen. Hoe dat in Brussel uitpakt valt nu nog niet te voorspellen, het veld is verdeeld. De kans dat Frans Timmermans, als kandidaat Eurovoorzitter, gesteund gaat worden door een meerderheid van het nieuwe Europarlement lijkt niet zo groot. Maar het gaat natuurlijk om meer dan alleen Frans Timmermans, of om alleen de PvdA. In bredere zin vergroot de hoge opkomst en de overwegend Eurogezinde stemming in Nederland de kansen van de ‘Nederlandse’ kandidaten voor de diverse posten waarover de komende weken gesteggeld gaat worden.

In  Hof van Twente bleven de kiezers vooral trouw aan het CDA en de VVD, samen een ruime helft van de stemmen. Daarbij kreeg het CDA veel meer stemmen dan in maart, toen de Provinciale Staten werden gekozen: Annie Pierik lijkt hier erg populair. Grote winnaars zijn deze keer Forum voor Democratie en de PvdA. Forum haalt in de Hof net geen 10% van de stemmen. Een beduidend aantal, maar toch minder dan in maart. En wij worden met ruim 16% van de stemmen na het CDA de tweede partij in de Hof. Met dank aan Frans, maar vast ook door het solide en constructieve werk van onze fractie en steunfractie.

Verliezers zijn SP, D66 en PVV, ze leveren elk fors tot zeer fors in, ook in vergelijking met de stemming in maart. GroenLinks tenslotte wint ten opzichte van vier jaar geleden, maar houdt de in maart verkregen stemmen niet vast.

https://hofvantwente.pvda.nl/nieuws/nieuwsbrief-pvda-hof-van-twente-mei-juni-2019/

(klik op de foto om te vergroten)

 

Voor alle partijen betekent het werk aan de winkel. Onze fractie gaat vol vertrouwen door, de steun van de kiezers is een extra stimulans. Binnenkort besluit de gemeenteraad over de kaders voor de begroting in de komende jaren. Door de sterk groeiende kosten voor de zorg dreigen er omvangrijke bezuinigingen die ieder zullen raken. Onze inzet is daarbij om uw belangen te behartigen, met behoud van een gezond huishoudboekje voor de komende jaren.

Intussen in Zwolle …

Met een redelijk resultaat, en verlies van anderen, werd in Zwolle gedacht dat een coalitie met PvdA én Forum voor Democratie zou kunnen ontstaan. Een alternatief, met GroenLinks en zonder FvD, werd door CDA en VVD afgewezen. Het onderhandelingsteam, onder leiding van Annemieke Wissink (fractievoorzitter) en Tijs de Bree (beoogd gedeputeerde), wilde een meer inhoudelijke verkenning wel aangaan. Ze moesten hier snel op terugkomen, binnen 24 uur, onder grote druk van onze leden. Een mogelijke samenwerking met Forum werd op voorhand en om principiële redenen afgewezen. Dit is in de Statenvergadering netjes uitgelegd. Een nieuwe ronde verkenning wees uit dat ook een coalitie zonder GroenLinks (op wens van CDA en VVD) en zonder Forum (op wens van de PvdA) mogelijk zou zijn. We danken deze kans mede aan de CU, die ons er bij wilde houden om ‘links’ tegenwicht te bieden tegen de overwegend rechtse oriëntatie. Hierop volgde inhoudelijk overleg over de uitgangspunten voor een programma waarmee de komende jaren gewerkt gaat worden. Hierover is, aan de onderhandelingstafel, overeenstemming bereikt. Dit resultaat moet nu door de leden van de betrokken partijen worden goedgekeurd.

…. Vaststelling coalitieakkoord GS Overijssel: 13 juni Nijverdal

De PvdA organiseert hiervoor op Donderdag 13 juni een gewestelijke vergadering. In ‘Het Centrum’ in Nijverdal, aanvang 19.30 uur. Het conceptprogramma wordt dan toegelicht en voor goedkeuring in stemming gebracht. Een bijzonder belangrijke stap in ons bestaan, dus kom vooral. Een uitnodiging met meer informatie ontving u eerder; u ontvangt vooraf per email de agenda en stukken. Raadpleeg ook onze website www.hofvantwente.pvda.nl.

Goede positie in de Eerste Kamer

De stemmingen voor de Eerste Kamer zijn geteld, de uitslag bezorgt de PvdA-fractie een goede uitgangspositie. De coalitie bezet in totaal 32 zetels, onze fractie onder leiding van Mei Li Vos telt 6 zetels. Tezamen de kleinst mogelijke meerderheid in de Senaat, maar toch een sleutelpositie waarmee onderhandeld kan worden. Ook GroenLinks en Forum voor Democratie kunnen de coalitiepartijen aan een meerderheid helpen. Op belangrijke onderwerpen als migratie, Europese samenwerking, klimaat e.d, valt van Forum weinig constructiefs te verwachten. En daarmee lijken GroenLinks en de PvdA tegen elkaar uitgespeeld te kunnen gaan worden. Het is van belang dat beide fracties in zulke gevallen elkaar weten te vinden.

GPS: samenwerking moet bevochten worden, en moet iets opleveren

Vertegenwoordigers van fracties en besturen van de drie GPS-partners spraken elkaar bij over de stand van zaken. Elk van de drie partijen wil de samenwerking voortzetten. Met respect voor ieders aard en positie. Wel werd vastgesteld dat alleen ‘zichtbare resultaten’, een duidelijke meerwaarde van die samenwerking in de praktijk, voortzetting van het GPS-verband rechtvaardigt. Omgekeerd moet je elkaar ook niet belemmeren in het politieke spel, of je daarin onbedoeld belemmerd voelen. Goed communiceren is het sleutelwoord, in het besef dat de actuele politiek soms ‘snel schakelen’ vergt, waarbij niet altijd ruimte is voor uitgebreid overleg met elkaar of met de achterban. Maar de goede wil werd breed gedeeld. Er werd afgesproken om op relatief kleine onderwerpen die zich in het raadswerk voordoen gezamenlijk te reageren: één voor allen. Dat neemt werk uit handen. Daarnaast is bedacht dat elke partij een meer complex GPS-onderwerp (denk aan duurzame energie en windmolens, bestrijding van kinderarmoede, burgerparticipatie) oppakt en de verdere discussie daarover voorbereidt. Eén trekt, anderen voegen inzichten, netwerk, politieke wijsheid etc. toe. Op zoek dus naar de toegevoegde waarde van samenwerking in de praktijk, met accent op het fractiewerk. Besloten werd het bijpraten zoals nu plaatsvond vaker te doen.

Het bericht Nieuwsbrief PvdA Hof van Twente – mei/juni 2019 verscheen eerst op PvdA Hof Van Twente.

Democratie voor D66 belangrijk, ook bij voorbereiding kadernota

D66 D66 Hof van Twente 20-05-2019 11:11

In tegenstelling tot eerdere berichten heeft de fractie van D66 wel deelgenomen aan de bijeenkomst van de gemeenteraad op 8 mei ter voorbereiding van de kadernota 2020.

D66 heeft er steeds voor gepleit meer aan de voorkant van het proces te worden betrokken; de zogenaamde Beginspraak, waarop het laatste verkiezingsprogramma was gebaseerd. De fractie van D66 had daarom ook veel waardering voor het initiatief van het College de raad de gelegenheid te bieden aan de voorkant van het proces voor de kadernota mee te denken. Daarnaast was er veel waardering voor de creativiteit waarmee dit was voorbereid: via een kaartspel, waarbij bijvoorbeeld de hartenkaarten stonden voor nieuw beleid, de schoppen voor bezuinigingen, etc. Daarnaast was ook de mogelijkheid jokers in te zetten, voor als je zelf goede ideeen had.

De fractie van D66 was van mening dat je niet van de oppositie kunt verwachten dat alle kaarten ( incl. Jokers) voorafgaand aan de kadernota open op tafel worden gelegd. De discussie over bezuinigingen, nieuw beleid, etc. dienen plaats te vinden in een openbaar debat. De fractie van D66 koos er echter wel voor deel te nemen aan de bijeenkomst met de kaarten, om over zoveel mogelijk informatie te beschikken om straks bij de kadernota goed het debat in te kunnen gaan. Volgens Belgin Sayin, sinds 2018 raadslid voor D66, was de bijeenkomst op 8 mei erg informatief.

D66 positief over visie gemeente op Sociaal Domein

D66 D66 Hof van Twente 20-05-2019 10:39

In de raadsvergadering van 7 mei lag het visiedocument over het Sociale Domein, “Gezonde verbinding”, voor. D66 fractievoorzitter Alice Olde Reuver of Briel was positief in haar reactie op dit document. De fractie van D66 kan zich goed vinden in de uitgangspunten van positieve gezondheid, waar bij dit stuk vanuit is gegaan, maar wel met de opmerking daarbij dat niet iedereen in staat is eigen regie te voeren, en dat we er juist voor die mensen wel moeten zijn. Maar vooral de verbinding in het document, de integrale aanpak, spreekt aan.

De fractie van D66 is ook zeer positief over het vervolg, waarbij samen met welzijnsorganisatie Salut per kern in beeld wordt verkregen waar de behoeften liggen door in gesprek te gaan met onze inwoners en maatschappelijke partners. Prima basis, aldus Olde Reuver of Briel. Wat D66 mist in het stuk is de uitdaging om te zoeken naar de beste oplossing, die niet de duurste hoeft te zijn. En dat komt doordat we meerdere keren lezen: “ we gaan niet meer voor de beste oplossing voor de cliënt, maar voor de goedkoopste en adequaatste oplossing.

Ook bij maatwerkvoorziening lezen we dat de ondergrens van het voorzieningenniveau moet worden opgezocht om de maatwerkvoorzieningen betaalbaar te houden, en gaan voor de goedkoopste adequate oplossing. Wat is dan nog maatwerk, vraag Olde Reuver of Briel zich af. D66 snapt dat het zo is opgeschreven, maar het suggereert dat de beste oplossing ook per definitie de duurste is. En wij denken dat dit niet zo hoeft te zijn. Gedachte bij de transitie was dat we als gemeente, doordat we dichter bij de inwoners staan, zorg en welzijn dichtbij kunnen organiseren, goedkoper maar vaak ook beter. Hier moeten we wat D66 betreft naar blijven streven. Niet alleen sturen op kosten, maar vooral zoeken naar creatieve oplossingen, innovatieve oplossingen, gebruik van e-health, etc. En nu ook eindelijk eens echt inzetten op preventie. Vanuit de raad is in de vorige raadsperiode ervoor gepleit gereserveerde gelden in te zetten voor preventie, maar moeten we helaas concluderen dat dit te weinig is gebeurd.

Belangrijk ook te bedenken dat er op dit moment nog ongeveer 4 werkende zijn op 1 gepensioneerde. In 2040 zal dit zijn afgenomen tot 1,5 werkende op 1 gepensioneerde. We hebben dus eenvoudigweg de mensen niet om te “verzorgen” zoals we dat gewend zijn, en zullen moeten zoeken naar creatieve en innovatieve oplossingen. En in 2024; dat is al over een paar jaar, is het aantal 80-plussers verdubbeld t.o.v. nu. Bij de uitgangspunten in het stuk wordt genoemd dat we kiezen voor integrale ouderenzorg, om goed voorbereid te zijn op de aankomende vergrijzing en demografische druk. Er moet dus veel gebeuren, snel aan de slag!

Gemeente Hof van TwenteOproep! 📢 Je ...

D66 D66 Hof van Twente 29-03-2019 15:31

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.