Nieuws van D66 over CDA inzichtelijk

7 documenten

Uit de gemeenteraad... nieuwbouw ...

D66 D66 GroenLinks CDA Nuth 05-07-2019 17:40

Uit de gemeenteraad... nieuwbouw gemeentehuis. D66 geeft geen steun aan het plan van het college om Schinveld op korte termijn te sluiten en nieuwbouw langs de A76 te realiseren. In de raadsvergadering van 4 juli heeft de raad een aantal besluiten genomen. Het meest ingrijpende besluit voor de korte termijn is het sluiten van het gemeentehuis in Schinveld waar slechts een baliefunctie overblijft. Voorts heeft de meerderheid van de raad gekozen voor nieuwbouw nabij de A76. D66 heeft tégen deze voorstellen gestemd en wel om een drietal redenen: 1. Nieuwbouw lijkt duurzamer omdat je het gebouw energiezuinig kunt realiseren. Maar daarbij wordt voorbijgegaan aan de overblijvende energieslurpende locaties die door andere gebruikers weer even niet-duurzaam zullen worden gebruikt. Een gebouw neerzetten is per definitie niet duurzaam! 2. Er is geen enkel concreet plan om vrijkomende locaties te herbestemmen. Het sluiten van een belangrijk gebouw in het centrum van een dorp, te beginnen bij Schinveld, zónder herbestemming leidt onvermijdelijk tot verloedering. Voor D66 is dit onacceptabel en is de haastige spoed om Schinveld te sluiten op dit moment nog niet nodig. 3. De beoogde locatie voor nieuwbouw langs de A76 is voor ons geen vanzelfsprekende en nog weinig onderbouwd. Dit vond ook een deel van de raad waardoor nu ook eerder onderzochte varianten weer op tafel gelegd moeten worden. Hoe nu verder? D66 ziet grote voordelen in concentratie van de ambtenaren en bestuur op één locatie maar heeft het college opgeroepen om met de grootst mogelijke spoed de vrijkomende locaties te herbestemmen. Dit is ook toegezegd door wethouder Janssen. Onvermijdelijk is intussen dat het raadsbesluit dat genomen is door de steun van het CDA, de Vernieuwingsgroep (m.u.v. dhr. Pieper) en GroenLinks zal leiden tot een haastige sluiting van Schinveld en een slecht voorbereide projectstart voor nieuwbouw. Wordt vervolgd...

Uit de gemeenteraad Op 2 juli is de ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Nuth 03-07-2019 05:29

Uit de gemeenteraad Op 2 juli is de verordening paracommercie door de gemeenteraad besproken. Dit is de verordening die regelt hoe de reguliere commerciële horeca wordt beschermd tegen paracommmerciële organisaties (sociaal-culturele instellingen, sportkantines e.d.). De Drank- en Horecawet bepaalt dat er regels gesteld moeten worden. Helaas vond een overweldigende meerderheid van CDA, Vernieuwingsgroep, Beekdaelen Lokaal, VVD en GroenLinks dat er voor de sociaal-culturele instellingen geen énkele beperking hoeft te worden opgelegd en dat de horeca daarmee op geen énkele wijze wordt beschermd tegen de oneerlijke concurrentie van de paracommercie. Een pleidooi van onze fractievoorzitter Rodney Swelsen om tot 1-1-2021 de huidige situatie te continueren en die tijd te gebruiken om aan een fatsoenlijk voorstel te werken waarbij de horeca en sociaal-maatschappelijke organisaties worden betrokken, kon alleen op steun van de PvdA rekenen. In dat voorstel ging niemand in Beekdaelen er op vooruit of achteruit. Nu betaalt de commerciële horeca de rekening. Omdat deze verordening volgens ons in strijd is met de wet, onderzoeken wij nog of deze verordening kan worden voorgedragen ter vernietiging door de Kroon. Een ultieme noodprocedure waarmee de gemeenten door de rijksoverheid kunnen worden teruggefloten als ze hun boekje te buiten gaan. Wordt vervolgd...

Zuidoost-Drenthe stemt: Drents ...

D66 D66 VVD CDA PvdA Borger-Odoorn 19-02-2019 07:53

Zuidoost-Drenthe stemt: Drents lijsttrekkersdebat tussen VVD, PvdA, CDA en D66 Op initiatief van het bestuur van D66 Zuidoost-Drenthe is er op maandag 25 februari een debat tussen de Drentse lijsttrekkers van VVD, PvdA, CDA en D66. Het debat is in samenwerking georganiseerd door alle vier de partijen. Wie en wat valt op? Aan de hand van grote en kleine provinciale kwesties die spelen in Zuidoost-Drenthe zullen Henk Brink, Cees Bijl, Henk Jumelet en Anry Kleine Deters het vuur aan de schenen worden gelegd. In de woorden van Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma ‘zijn we samen Drenthe,’ maar de bestemming kennen betekent natuurlijk niet automatisch ook dezelfde route kiezen! Meeluisteren? Meedoen! Als locatie voor het lijsttrekkersdebat is gekozen voor Hotel ten Cate, in Emmen. U bent vanaf 19.30 uur van harte welkom aan de Noordbargerstraat 44. Vanwege de verwachte drukte is het wel aangeraden om op tijd te komen, want om 20.00 uur stipt wordt er afgetrapt. Weet u nog niet op welke partij u gaat stemmen op 20 maart? Of twijfelt u? Of bent u juist van harte overtuigd van uw keuze? Laat deze avond horen wat de provincie voor Zuidoost-Drenthe kan of moet betekenen!? Hotel ten Cate 19.30 Starttijd

Blog Noelle Sanders en Wouter van ...

D66 D66 GroenLinks CDA Amersfoort 05-12-2018 22:03

Blog Noelle Sanders en Wouter van Schagen over "De inclusieve stad": Wat houdt een inclusieve stad nu precies in? En als dat nog niet zo is, hoe ga je dat dan regelen? “De inclusieve stad: iedereen is gelijkwaardig. Het maakt D66 niet uit welke culturele achtergrond, gender, leeftijd, talenten of beperkingen iemand heeft. In een inclusieve samenleving krijgt iedereen op een gelijkwaardige manier de kans deel te nemen aan de maatschappij. Ook wil D66 dat er meer aandacht aan LHBTI’ers wordt besteed maar ook dat de gemeente inwoners actief informeert over het bestaan van netwerken en meldpunten tegen discriminatie. Maar een inclusieve stad betekent ook dat gemeentelijke gebouwen en(sport)parken maximaal toegankelijk worden voor gehandicapten.” Zomaar wat citaten uit ons verkiezingsprogramma die wij graag willen realiseren. Daarom hebben wij ons de afgelopen tijd bezig gehouden met discriminatie in het algemeen. In de Raad werden er een aantal moties ingebracht die wij hebben meegetekend. Eén motie daarvan ging om een lokaal antidiscriminatiebeleid te ontwikkelen en een andere motie ging over discriminatie op de woningmarkt. Dit blijkt helaas nog steeds nodig te zijn. Lokaal antidiscriminatiebeleid ontwikkelen: Deze motie van GroenLinks riep op tot een nota waarin de maatregelen en activiteiten weergegeven worden om discriminatie te verminderen. Waarbij speciale aandacht gevraagd werd aan het vergroten van een preventief gericht voorlichtingsaanbod binnen het onderwijs en verenigingsleven en aan het verbeteren van de registratie van klachten. Binnenkort wordt dit besproken in een Ronde. Discriminatie op de woningmarkt: In Amsterdam waren er een aantal woningzoekende op de huurmarkt met een buitenlandse achternaam. Het bleek dat zij wel uitgenodigd werden als zij een Hollandse naam gefingeerd aannamen voor een bezichtiging en niet met hun eigen naam. Daarop werd er een mystery guest ingezet om te vragen aan makelaars of zij akkoord gingen met verhuur, maar niet aan mensen met een buitenlandse naam. Bijna alle makelaars gingen hiermee akkoord. Ditzelfde onderzoek is in meerdere plaatsten uitgevoerd allen met dezelfde uitkomst. Aanvankelijk had ik (Noelle Sanders) hierover al eerder schriftelijke vragen gesteld, maar het College wilde eerst cijfers weten. Ik heb toen een meldpunt discriminatie opgezet, maar ik kreeg daar nauwelijks reacties op. De motie van DENK had de strekking om de mystery guests ook in Amersfoort discriminatie op de arbeidsmarkt te onderzoeken. Beide moties zijn aangenomen, wordt vervolgd.. Regenboogakkoord Tijdens de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen begin dit jaar heb ik (Wouter van Schagen) namens D66 meegedaan aan het Regenboogdebat. Hier schreef ik ook een blog over. Als vervolg hierop hebben verschillende Amersfoortse partijen ook het Regenboogakkoord getekend. In dit akkoord geven de partijen aan zich in te spannen voor regenbooggemeenschap en op die manier diversiteit te bevorderen. In het coalitieakkoord is dit ook over genomen. Toch blijft dit een onderwerp die wel op de agenda moet worden gezet. Iets waar ik mee aan de slag ga. Zo ben ik met D66 Utrecht in gesprek over hun opgezette LHBTI-commissie. Samen met CDA willen wij kijken of er in Amersfoort ook zo’n commissie kan worden ingesteld. Begin november was er een startbijeenkomst, georganiseerd door de gemeente waarbij vrijwel alle ‘roze’ organisaties van Amersfoort en omstreken aanwezig zijn. Binnenkort worden alle zaken die daar opgehaald zijn, aan de Raad gepresenteerd in de voor van een actie-agenda. Belangrijke onderwerpen vind ik aandacht voor de kwetsbare groepen binnen de LHBTI-gemeenschap, educatie op alle soorten onderwijs en aandacht in de zorg voor de (speciale) behoeften van LHBTI-ouderen. D66 voor de inclusieve stad en voor meer diversiteit Het coalitieakkoord is duidelijk; een inclusieve stad is waar we voor staan. En ook in ons verkiezingsprogramma, zoals hierboven ook al een aantal zaken vermeld, gaven we hier aandacht aan. Maar hoe ziet de D66’er die inclusieve stad? En wat heeft de prioriteit? Graag gaan wij met u, leden van D66, hierover in gesprek of ontvang ik uw zienswijze hierover. Noelle Sanders & Wouter Schagen

Raadsrelaas fractie D66 Middelburg ...

D66 D66 VVD CDA PvdA GroenLinks SGP Middelburg 18-11-2018 20:21

Raadsrelaas fractie D66 Middelburg gemeenteraad November 2018 Deze maand (12 november) stond de gemeenteraadsvergadering in het teken van de begroting 2019: welke plannen hebben we voor de stad en wat mag het allemaal kosten? Onze fractie stemde voor het eerst in 4 jaar in met de begroting, simpelweg omdat de begroting sluitend werd gepresenteerd: de gemeente geeft niet meer uit dan dat er binnenkomt en teert niet in op spaarpotten. Het sluitend maken van de begroting door een verhoging van ruim 10% van de onroerend zaakbelasting kreeg eerder al niet onze instemming, maar collegepartijen LPM, CDA, VVD en SGP stemden wel vóór deze lastenverzwaring. Onze fractie wilde bereiken dat het onderwerp Klimaat een prominente rol zou krijgen, een zogeheten “strategisch project”, met ook een fonds van waaruit initiatieven gefinancierd konden worden. Vrijwel alle partijen waren het met D66 eens over nut en noodzaak, helaas stemden slechts enkelen (Groen Links en SP) ook daadwerkelijk voor ons voorstel. De andere partijen wilden niet voor deze vorm (strategisch project) kiezen. Kortom, dit onderwerp blijft door het D66 initiatief in ieder geval op de agenda! We hadden ook een motie om te bereiken dat de gemeentebegroting beter leesbaar werd voor inwoners, maar niet alleen dat, ook dat deze in de toekomst als audio-bestand makkelijk gehoord en begrepen kan worden. Deze motie van D66 werd aangenomen, hoewel ontraden door het College van B&W. Op 13 november werd de gemeenteraadsvergadering vervolgd met als belangrijkste onderwerpen het in stand houden van een openlucht zwembad in Arnemuiden en het participatieproject van inwoners en gemeente bij het ontwikkelen van De Trekdijk (langs A 58 bij Nieuw & St. Joosland). Bij het Julianabad is het goed te weten dat de gemeenteraad eerder al besloot dit bad te sluiten in verband met de torenhoge kosten (in de periode 2010-2016 gemiddeld € 140.000 bijdrage van de gemeente per jaar) Net voor de verkiezingen van maart jl. opperde de Lokale Partij Middelburg om dit bad toch open te houden (met gemeenschapsgeld). In Arnemuiden was een initiatiefgroep opgericht tot behoud van dit zwembad. Partijen met relatief veel kiezers in Arnemuiden ( SGP, CDA en VVD) vergaten maar gauw dat zij eerder vóór sluiting stemden. D66 vroeg ambtelijk meer informatie op over de financiën bij dit zwembad en concludeerde al gauw dat het openhouden van het zwembad onevenredig veel geld zou kosten en nooit zonder forse bijdrage van de gemeente zou kunnen draaien. We stemden voor duidelijkheid: vrijwilligers voor dit initiatief niet aan het lijntje houden en geen gemeenschapsgeld met het (zwem)badwater weggooien. Bovendien: over 3 jaar ligt op 3 kilometer van het huidige zwembad een groot zwemparadijs in Waterpark Veerse meer. Onze fractie was, anders dan andere partijen, eerlijk over de kans van slagen van dit particulier initiatief: nihil! Uiteindelijk nam de gemeenteraad helaas in meerderheid een motie aan om, wanneer het particulier initiatief geld tekort te komt, opnieuw in gesprek te gaan… zonder geldbuidel. Over de definitieve invulling van de gemeentegrond aan de Trekdijk was D66 ook duidelijk: geen industrieterrein met vervuilende bedrijven. Er is een zg. participatietraject opgestart over de vraag wat daar dan wél kan komen en daar zijn tenminste 5 ideeën over in Nieuw&St Joosland. Onze fractie wil alternatieve bestemmingen allen serieus bekijken en neemt geen genoegen met één advies als uitkomst. Daarnaast vonden wij het bedrag van € 52.000 als startkosten (voorstel B&W) voor zo’n participatieproces onverantwoord veel geld en een verkeerd signaal naar volgende processen van participatie. Ons amendement daarover werd gesteund door CU en PvdA, te weinig stemmen dus voor een meerderheid. Even leek het erop dat collegepartij SGP serieus bezwaar ging maken tegen deze kosten via een amendement op het collegevoorstel. Het bleek een act voor de bühne: de SGP stelde, na heftige discussie met de andere collegepartijen, mondeling een aanpassing voor op hun amendement en dat lag al getypt en wel klaar en werd uitgedeeld. Met dát amendement, waarin de kosten werden goedgevonden tót maximaal € 52.000 konden de andere collegepartijen leven en was de kou uit de lucht. Dat hadden de LPM, VVD en CDA in de beslotenheid van de coalitie dus al met SGP afgesproken. De fractiebijeenkomsten in de maand December zijn op 3 en 13 december om 20.00 op het stadskantoor, ingang aan de kant van het benzinestation. U bent altijd welkom! De raadsfractie van D66 bestaat uit: Bas van der Reest: 06-38622793, basvanderreest@live.nl Rob van Eijkelenburg: 06-10887963, rijke06@zeelandnet.nl Altijd in voor goede ideeën voor de stad!

Oppositie keert de mammoettanker van ...

D66 D66 CDA Tiel 16-11-2018 12:37

Oppositie keert de mammoettanker van de coalitie Bij de begrotingsbehandeling heeft D66 de coalitie vergeleken met een op drift geraakte mammoettanker. Alleen de vuurtoren (lees: de oppositie) kan het schip nog keren. De coalitie moet werk maken van de bezuinigingsopdracht door met de gehele raad in de raadswerkgroep ‘Bezuinigingen’ van het college in gesprek te gaan. Met name D66 was zeer kritisch naar de wethouder financiën die de raad onvoldoende heeft betrokken bij de aanbestedingsruimte van RSG Lingecollege. Ook het schenden van de belofte van het college (om bij de Perspectievennota extra uitgaven door te schuiven naar 2019) oogstte veel kritiek. Het amendement om de extra uitgaven uit de begroting te halen werd door de coalitiepartijen verworpen. Opvallend was dat de oppositie het debat domineerde en een groot aantal moties binnenhaalde. Het grootste winstpunt zit in de motie ‘gasloos verbouwen van RSG Lingecollege’. Na de verbouwing is de school niet langer van gas afhankelijk. Dit zal een forse daling van de exploitatiekosten betekenen. Ook moet het college de raad regelmatig bijpraten over de vorderingen rond het armoedebeleid. Bovendien is de motie ‘Prikkelarme kermis’ aangenomen. Dat betekent dat het college in gesprek gaat met de kermisexploitanten. De kermis wordt gevraagd een dagdeel prikkelarm te draaien, zodat ook mensen die overgevoelig zijn voor lichtflitsen en harde geluiden van de kermis kunnen genieten. In andere gemeenten was dit al een groot succes. De volledige Algemene Beschouwingen van D66 Tiel leest u hieronder: Algemene beschouwingen D66 14 november 2018 bij de 2e Voortgangsrapportage 2018 en de Programmabegroting 2019-2022 Het roer uit handen of: Hoe een mammoettanker bij te sturen? Dia 1 Ik neem u mee aan boord van een schip. Een groot schip. Ik neem u mee aan boord van een mammoettanker. U mag meekijken met de stuurman, op de brug, zo heet het huisje waarin de stuurman en de kapitein hun werk doen. Zij doen dit nog niet zo lang… De bemanning is net aangemonsterd. Het is zwaar weer. Het spat en schuimt en schommelt. De storm raast en giert en zwiept de golven metershoog op. Het zicht is zeer beperkt. Ik schat zo’n 10% van wat er bij normaal weer te zien zou zijn… Dan opeens ziet de 1e stuurman een lichtje, recht vooruit. Hij grijpt zijn marifoon (dat is een soort zee-mobieltje) en hij roept boven de storm uit: 1e stuurman: Attentie, mayday, mayday. Wij zijn een mammoettanker, wij kunnen niet manoeuvreren! U moet uitwijken. Even is het stil. Dan klinkt tussen wat piepjes en kraakjes door: - Wij kunnen niet uitwijken… 1e stuurman: Luister wij willen best samenwerken, we zijn de boel op orde aan het brengen, maar het schommelt zo, we zien bijna niets en u doet niet wat wij willen! Buig af! Wijk uit! - Het spijt ons, wij willen u graag helpen, alle kennis en ervaring is aanwezig, maar wij wijken niet uit. 1e stuurman: Wij liggen op ramkoers, begrijp dat dan! We zijn een mammoettanker! - Uw ramkoers is voor ons helder, maar u focust niet. U heeft de boel niet op orde….Wij zijn de vuurtoren…..! En het was nog lang onrustig op zee… D66 heeft, samen met de gehele raad, de taak ervoor te zorgen dat we niet op de rotsen lopen. De nieuwe coalitie vaart een andere koers dan we gewend zijn de afgelopen raadsperioden. Met de Programmabegroting en de 2e Voortgangs-rapportage als uitgangspunt zet D66 daar kanttekeningen bij. Voor ik verder op de inhoud in ga, past hier wel eerst een compliment aan het college. Het is in lange tijd niet zó lastig geweest, na jaren van bezuinigingen, een sluitende begroting voor 2019 te presenteren. Dat is u gelukt, mijn complimenten daarvoor, maar ik ga er, zoals gezegd, wel een paar stevige kanttekeningen bij plaatsen, want het meerjarenperspectief ziet er niet goed uit. In een gemeente als Tiel, met ruim 40.000 inwoners en een begroting van rond de 130 miljoen euro per jaar, een gemeente met veel rust en ruimte en een veelheid aan regionale functies, een gemeente ook met grootstedelijke problematiek en diverse belangen, daar is een zorgvuldige communicatie van gemeentebestuur met haar inwoners van groot belang. Als politicus heb je een voorbeeldfunctie én een grote verantwoordelijkheid. De gemeenteraad komt op voor álle inwoners en werkt voor de gehele gemeente. Samenwerking en transparantie zijn onmisbare voorwaarden. Als het gaat om deze twee uitgangspunten: transparantie, iedereen mag en kan weten wat de politiek van plan is en samenwerking: iedereen krijgt de gelegenheid mee te denken of mee te doen, dan valt het D66 op dat het college nauwelijks zichtbaar is geweest de afgelopen maanden. Dia 2 Samen voor álle inwoners, respectvol politiek bedrijven, open staan voor ideeën…D66 heeft met plaatsvervangende schaamte gezien hoe in stelselmatig negatieve bewoordingen de Avri en haar medewerkers zijn zwart gemaakt en weggezet als misdadige organisatie. De vicefractievoorzitter en de verantwoordelijk wethouder (en bestuurslid van de Avri) hebben niet gemeend daar afstand van te nemen… Ook in de media is dit een eigen leven gaan leiden. Avri-medewerkers hebben nog dagelijks last de wijze waarop zij in het nieuws zijn gebracht. Gelukkig zijn we nog in gesprek met de Avri en doet het college er alles om de nieuwe wijze van afvalstoffeninzameling tot een goed resultaat te brengen. Maar in regioverband zijn we als Tiel wel beschadigd geraakt. D66 betreurt dat. Een volgend, voor D66 onbegrijpelijk fenomeen, is de veegwagen. Dat we veel last hebben van zwerfvuil, begrijpen we, dat met name de binnenstad schoner kan, dat zien we ook. Maar met een veegwagen beloont u volgens mij de smeerpijpen die er een bende van maken in de stad. U trekt daar maar liefst structureel (dus jaarlijks!) 55.000 euro voor uit. Dan wilt u graag een stadsmakelaar, voor 70.000 euro. In tijden van grote financiële tekorten ga je toch geen geld uitgeven aan dit soort dingen? We hebben toch al een stadsmanager en Hart van Tiel, waar hard gewerkt wordt aan een mooiere binnenstad. U laat nu alle Tielse inwoners opdraaien voor problemen die door een kleine groep en met name in de binnenstad, wordt veroorzaakt… Een treurige ontwikkeling. Door even te wachten met deze uitgaven en met de door u zelf voorgestelde werkgroep op zoek te gaan naar bezuinigingsmogelijkheden, heeft u én een sluitende meerjarenbegroting én u kunt toch uw coalitiekeuzes maken… Dia 3 Vraag: • Kunt u ons nog eens uitleggen wat zo’n veegwagen nu écht oplost, wat bijvoorbeeld onze eigen inwoners niet kunnen? Heeft u bijvoorbeeld Werkzaak gevraagd of zij mogelijkheden zien? • Kunt u ons uitleggen wat de stadmakelaar gaat doen, wat onze eigen stadsmanager en Hart van Tiel niet kunnen? • Gaat u deze raad en dan bedoel ik de gehele raad, nog serieus nemen door de werkgroep die u zelf wilde bezuinigingsmogelijkheden te laten bedenken? Of mag die werkgroep alleen achteraf meedenken over hoe snel u begrotingsgaten wilt stoppen? Vraag: • Welk scenario van tariefstelling heeft de wethouder in het AB van de Avri ingebracht? D66 vindt het vreemd dat uit het vergaderverslag blijkt dat Tiel als enige gemeente voor optie 1 opteerde, terwijl wij de wethouder toch met de opdracht om te gaan onderhandelen op pad hebben gestuurd. • Wat is uw afweging geweest om de raad, zoals u zelf stellig beloofde, de notitie te onthouden waarmee we mee konden denken over de tariefstelling van de afvalstoffenheffing? • Bent u nog steeds voornemens het dossier afvalstoffeninzameling aan de provincie voor te leggen? En zo ja, wat verwacht u daarvan? Dia 4 Een paar opmerkingen over de onderwijshuisvesting. We zien met de dag het nieuwe gebouw voor de mavo gestalte krijgen. Een goed ingericht gebouw zal straks extra mogelijkheden bieden voor de leerlingen die zich hiermee kunnen ontwikkelen in een eigentijdse leeromgeving. Bovendien versterkt een eigentijds gebouw de concurrentiepositie van de school en kunnen we voldoen aan de nieuwste duurzaamheidseisen. Dia 5 Het bevreemdt D66 ten zeerste dat het college niet heeft ingezet op een gasloos schoolgebouw van RSG Lingecollege aan de Heiligestraat. Gasloos bouwen staat landelijk hoog op de agenda en juist op lokaal niveau is het steeds meer gemeengoed. Tiel kan koploper zijn in duurzame innovatie. Een gasloos schoolgebouw vraagt een relatief kleine investering die zich in korte tijd terug verdient. Mijn collega’s van het CDA en ProTiel zullen hier inhoudelijk nader op ingaan. D66 heeft hier een procedurele kanttekening. In de raadsvergadering van 26 september verdedigt de wethouder dat er beslist geen ruimte zit in de aanbesteding van RSG Lingecollege om het gebouw aan de Heiligestraat gasloos te bouwen. De wethouder houdt vast aan een veilige marge van 700.000 euro voor eventuele tegenvallers. Een motie over dit onderwerp haalt het niet. Nog geen drie weken later, op 19 oktober, lezen wij in de Programmabegroting dat er onder meer ruim zes ton aan bezuiniging is gevonden in de aanbesteding van het RSG Lingecollege én dat de rekenrente is verlaagd van 1,5 naar 1 %. Er was dus wel degelijk meer investerings-ruimte. Ik heb de wethouder daar niet over gehoord. Geen mededeling in de commissie, niet in de raad, geen memo: een en al stilzwijgen…. Daarbij komt de verbouwing later gereed dan waarmee in de begroting rekening was gehouden. Dat zogenaamde voordeel verdampt, omdat het er aan het eind gewoon weer bijkomt. (De tijd dat de school van noodhuisvesting gebruik moet maken verandert niet…). Hoe dan ook: er zat wel degelijk ruimte voor een gasloos schoolgebouw (duurzaam, toekomstbestendig en met een forse lagere exploitatielast). U heeft dus eigenlijk de raad de mogelijkheid ontnomen om hier keuzes in te maken. Dat is niet alleen een doodzonde…het is ook nog eens dood zonde! Even naar een geheel ander onderwerp. Wat vrolijker. Ik heb nog een korte anekdote… Dia 6 Vorige week lunchte ik bij een knusse gezellige horecagelegenheid in de Weerstraat. Zaterdagmiddag, mooi weer, gezellig druk. Naast mij zat een jong gezin en achter mij had een stel, rond de 25 jaar, zojuist afgerekend, maar het draalde nog wat om weg te gaan. De man van het stel liep naar het jonge gezin, vertelde dat hij uit Arnhem kwam en in Tiel wilde gaan wonen. Hij vroeg waar Zinder was en of Tiel een beetje ‘te doen’ is… De man en vrouw van het gezin schetsten in nog geen dertig seconden de kern van onze gemeente: “We hebben hier alle vormen van onderwijs, een goed ziekenhuis, heel veel cultuur en een groot horeca-aanbod. Zelfs een wielerbaan en binnenkort een nieuw zwembad! Mensen komen van ver om hier uit te gaan of te eten. En, oh ja, het is hier misschien geen Brabant, maar het is hier wel rustig en gezellig en als je de Tielenaren een beetje hebt leren kennen, is het hier ideaal wonen en werken”, aldus de man van het gezin. Kijk, daar word ik nu blij van! Dia 7 En wat verbindt de Tielse inwoners met de buitenwereld en met elkaar?: cultuur, één van de onderscheidende kwaliteiten, waarmee Tiel echt het verschil maakt tot ver buiten de regio. Maar houden we dat vol? Om uw begroting sluitend te krijgen roomt u de reserve vervangingsinvestering van de Agnietenhof af. Op korte termijn kan dat wellicht geen kwaad. U schendt daarmee echter wel opnieuw het convenant. Eerst door de noodzakelijke aanpassing van de trekkenwand ten laste van de Agnietenhof te brengen, nu met een greep uit de reserves. U verschuift hiermee een probleem naar de toekomst en laat de directeur van het cultuurbedrijf in opperste verwarring achter. “Wat voor een wethouder heb ik nu aan mijn fiets hangen?”, zal hij zich inmiddels meermalen hebben afgevraagd. Dan is er nog de accountant. Die is er nogal kien op dat reserves een goede onderbouwing hebben… Het komt bij ons zo over alsof u uit de losse pols wat geld uit reserves haalt, meer vanuit een persoonlijke voorkeur gedacht…, want een heldere argumentatie heb ik niet kunnen vinden… Wilt u echt dat ons gouden kroonjuweel bij elk wissewasje naar de gemeente moet om de hand op te houden? Vraag: • Er ligt een recent onderhouds- en vervangingsplan voor zowel Zinder als de Agnietenhof. Gaat dat nu de prullenbak in? • Kunt u ons uitleggen wat er nu precies wordt uitgesteld? • Wat moet het cultuurbedrijf als het dak gaat lekken? Wat moet de directeur als de veiligheidseisen worden aangescherpt. Waar haalt Zinder of de Agnietenhof geld vandaan als de ARBO-wetgeving met striktere eisen komt? • Kunt u mij uitleggen in hoeverre het afromen van de reserves verantwoord is? Vervolgens heeft D66 vragen over de productontwikkeling van Zinder. Terwijl u bezuinigt op strategische reserves, is Zinder aan de slag met zijn verdienmodel. Er dient geïnvesteerd in de PR, er moet fors ingezet op het aantrekken van cursisten van buiten de gemeente, het doelgroepenbeleid vergt doorlopend aandacht en er is behoefte aan inhoudelijke verdieping van het cursus- en activiteitenaanbod. Wil Zinder een succes blijven, haar activiteiten uitbreiden en voor meer mensen aantrekkelijk worden, dan kán daar toch niet geknepen worden? Juist nu is cultuur, meer dan ooit, hét smeermiddel, de verbindende kracht in onze samenleving. Zinder is als een kind dat staat te trappelen om zich te gaan ontwikkelen en u haalt het van school. U heeft goud in handen met de Agnietenhof en Zinder, zelfs met het gebied eromheen! En u lijkt nu de aftakeling al in te zetten. Vraag: • Hoe ziet het college de toekomst van het cultuurbedrijf voor zich? • Kunt u mij het ambitieniveau van dit college uitleggen als het gaat om cultuur in Tiel? • Heeft het college ideeën voor een toekomstgericht verdienmodel bij zowel Zinder-educatie, als ook de bibliotheek? • En moeten wij ons ook zorgen maken over ons erfgoed: Ter Navolging, de Joodse begraafplaats, de historische begraafplaatsen in Zennewijnen en Kapel-Avezaath, het onderhoud van historische plaatsen en gebouwen, de collectie bodemvondsten van vele duizenden jaren oud? Dia 8 Het lijkt erop dat de kaalslag en verarming van Tiel is ingezet. Terwijl de tekorten in de jeugdzorgzorg de pan uitreizen, is er nog steeds geen armoedepact, maar wel nog steeds een kleding- en voedselbank…. We hebben onze mond vol over inwonerbetrokkenheid, maar de mantelzorgers, die inmiddels een onmisbare schakel zijn in onze gemeente, in élke samenleving, worden bijna overgeslagen. In de commissie probeerde de wethouder nog een uitvoeringsplan Schuldhulpverlening van de commissie te krijgen, terwijl dat toch echt een collegeopdracht is van de raad. Bovendien laat het rekenkameronderzoek al een klip en klare opdracht zien….Nu is het Sociaal Domein best veelomvattend en complex en ik begrijp dat u het soms ook niet begrijpt, maar we moeten er wel mee aan de slag. Vooral inzetten op preventie, want vooral dáár is winst te behalen voor onze inwoners. Daarom onze vraag: Vraag: • Waar blijft het uitvoeringsplan voor het armoedepact? U meet en weet inmiddels wel heel veel, maar wat doet u nu eigenlijk? D66 zal hier overigens ook een motie voor indienen. • Is de voedselbank al opgenomen in het armoedebeleid, zoals door deze instelling is benadrukt? • Op welke wijze is de aandacht voor mantelzorgers, bijvoorbeeld het mantelzorgcompliment, verankerd in uw beleid? Tot slot heb ik nog een paar technische vragen. Vraag: • Door keuzes die u maakt in de begroting, daalt het weerstandsvermogen fors. Hoe zorgelijk is dat? • Wanneer en waarmee denkt u het weerstandsvermogen weer op peil te brengen? • Dan heeft D66 begrepen dat de parkeerinkomsten zijn gedaald. Boze tongen (parkeerextremisten…) beweren dat de parkeergarage niet rendabel is. Bijna 400.000 euro minder inkomsten. Klopt het dat de daling van inkomsten niet alleen aan de parkeergarage is toe te schrijven, maar dat dit een gevolg is van het beleid rond de totale parkeeropgave? Heeft u al doorgerekend hoeveel geld Tiel misloopt aan parkeeropbrengsten door de vele gratis ‘parkeerweekenden’ ? • Waarom kiest u er niet voor de rondweg Passewaaij uit de exploitatie van buurt 9, 10 en 11 te financieren? U financiert de rondweg nu uit de algemene middelen, dat heeft een negatief effect op de weerstandsreserve en die is al matig… Hoe gaat u dit oplossen? • Veel inwoners maken zich zorgen om de ontsluiting van Passewaaij. Kent u de norm voor het aantal inwoners t.o.v. het aantal ontsluitingsmogelijkheden voor een woonwijk? Dit i.v.m. de voorgenomen bouw van buurt 9, 10 en 11 en de mogelijke eis voor de aanleg van een derde ontsluitingsweg. Dia 9 Voorzitter ik rond af, nog drie zinnen: Voor D66 is de te varen koers helder en D66 wil best het dek schrobben en de zeilen hijsen, maar een groot schip raakt gemakkelijk op drift. Om dat te voorkomen vaar je het samen. D66 helpt graag de mammoettanker bij te sturen. Ton Zuidema Fractievoorzitter

Gisteren heeft ook Urgenda de ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Tiel 10-10-2018 11:00

Gisteren heeft ook Urgenda de urgentie afgedwongen voor meer en snellere duurzaamheidsmaatregelen Oppositie verbindt raad met motie Gasloos en Breedband Gisteren kreeg Urgenda van de rechter gelijk in haar eis van de regering meer tempo te maken met maatregelen voor klimaatbeheersing. In de gemeenteraadsvergadering van 26 september is op initiatief van D66 de motie over gasloos (ver-) bouwen van RSG Lingecollege, in samenwerking met de voltallige oppositie, unaniem door de raad aangenomen. D66 wist de voltallige raad te verbinden door het college te vragen de intentie uit te spreken actief op zoek te gaan naar mogelijkheden om gasloos bouwen mogelijk te maken. De gemeenteraad van Tiel vindt duurzaam bouwen belangrijk en draagt daarmee zorg voor een beter milieu voor de generaties na ons. De coalitie lijkt bij monde van het college echter de urgentie nog niet te zien. Ook breedband internet via de glasvezelverbinding in het buitengebied, wordt gerealiseerd. GroenLinks pleitte voor een snel en zorgvuldig besluit om een glasvezelkabel aan te leggen. Een wens die het CDA al jaren geleden heeft uitgesproken, komt nu uit. Door de vasthoudendheid en verbindingskracht lukte het de oppositie ook de VVD te overtuigen van de noodzaak van het oprichten van een nieuwe gemeenschappelijke regeling die tot taak krijgt het proces van aanleg en onderhoud te begeleiden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.