Nieuws van D66 in Utrecht over VVD inzichtelijk

17 documenten

Terugblik op PS 30-10 en 06-11

D66 D66 VVD CDA Utrecht 11-11-2019 11:29

Woensdag 30 oktober jl. vond de vergadering van Provinciale Staten plaats. Het werd een lange vergadering: om 10.30 uur vond de opening plaats en pas na 14 uur debatteren werd de vergadering gesloten. Er werd een recordaantal moties en amendementen ingediend: maar liefst 36 moties en 23 amendementen.

Het belangrijkste agendapunt betrof de begroting 2020; een enorm boekwerk van maar liefst 227 bladzijden en nog eens ruim 100 bladzijden aan bijlagen. De afgelopen jaren is de leesbaarheid van de begroting weliswaar sterk verbeterd maar het blijft een opgave om de begroting te lezen én te begrijpen.

Verbeteren begroting

Om de duidelijkheid en robuustheid van de begroting verder te verbeteren heeft de D66 Statenfractie een tweetal moties ingediend. De eerste motie (met CDA en FvD) behelst de activa beter te waarderen (motie 94). Na de toezegging van de gedeputeerde om met een procesvoorstel te komen hoe dit opgepakt kan worden, is besloten deze motie aan te houden.

In de tweede motie (ingediend met GL en de VVD) krijgen Gedeputeerde Staten de opdracht om met ingang van 2021 een stresstest uit te voeren op de begroting waardoor men meer grip kan krijgen op de begroting bij wisselende (onverwachte) omstandigheden. Dit draagt bij aan een meer realistische manier van begroten (motie 95). Deze motie is aangenomen.

Blik vanuit de toekomst

In zijn spreektekst blikt D66 fractievoorzitter Marc de Droog vanuit de toekomst terug op het heden. Wat kunnen we over 10 jaar vertellen aan onze kinderen over de keuzes die we nu maken? Wat hebben we gedaan om een omslag te bewerkstelligen die de wereld mooier en gezonder moet maken? Steeds meer mensen realiseren zich dat stilstaan en afwachten geen optie meer is. Gezamenlijk moeten we in beweging komen. Het is van groot belang dat de provincie actief inwoners, bedrijven en gemeenten betrekt bij de keuzes die gemaakt moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld door jongeren consequent te betrekken bij het opstellen van langdurig beleid. De jongeren zijn onze toekomst. Samen met GL heeft D66 dan ook een motie ingediend om ervoor te zorgen dat de jongeren van nu gehoord worden (motie 96). Daarnaast heeft D66 samen met CU en Denk een motie ingediend om burgerparticipatie te vergroten (motie 91). Beide moties zijn aanvaard.

3 speerpunten: woningen, natuur en energietransitie

Er zijn 3 punten die voor de D66 Statenfractie van groot belang zijn voor de provincie Utrecht:

Ruimte om te bouwen Beschermen van de natuur Versnellen van de energietransitie

Er zijn te weinig (betaalbare) woningen in de provincie om aan de vraag van mensen te voldoen. De provincie moet keuzes maken hoe en waar de woningbouwopgave gerealiseerd kan worden. Daarbij kan het ook van belang zijn soms te kiezen voor creatieve oplossingen waardoor er enerzijds meer ruimte komt voor woningbouw en anderzijds bijgedragen wordt aan energietransitie (bijvoorbeeld windmolens) of meer groen op een andere locatie.

D66 vraagt aandacht voor de kwaliteit van natuur en milieu in de provincie en onderstreept dit met een tweetal moties. De eerste motie is er op gericht groencertificaten te verkopen aan iedereen die zijn CO2 uitstoot wil compenseren. Hiermee kan de aanleg van nieuwe natuur betaald worden (motie 97). Na de toezegging van GS dat dit voorstel overgenomen wordt, is deze motie ingetrokken.

De tweede motie (ingediend met CDA en GL) is er op gericht ervoor te zorgen dat er op korte termijn meer bomen en struiken gepland worden (motie 82). Deze motie wordt door PS aangenomen.

Groen, gezond en slim

Ook roept de D66 Statenfractie op om het komend jaar te werken aan een totaaloverzicht van alles wat er nog opgeruimd en schoongemaakt moet worden in de provincie: stikstof, fijnstof, lood, CO2… enz. Het is van belang om de handen inéén te slaan en gezamenlijk in kaart te brengen wat er opgeruimd moet worden en welk prijskaartje daarmee gemoeid is. De gedeputeerde zegt toe in 2020 met een overzicht plus kosten te komen. Marc de Droog: “Voorzitter, D66 wil aan de slag. Mensen willen wonen, natuur, en ze willen echt iets doen voor het klimaat. Daarom: geen smoesjes over later. Niet vooruit schuiven, maar vooruit stuiven! Groen, gezond én slim. D66 kijkt uit naar de toekomst!”

Toiletmotie begroting

Van een andere orde is de motie die 50+ samen met D66, de VVD en Denk bij de begroting heeft ingediend om te inventariseren of er voldoende toegankelijke (openbare) toiletten zijn in de provincie en zo nodig met een plan, inclusief kostenplaatje,  te komen om de situatie te verbeteren (motie 101). Deze motie is met algemene stemmen aanvaard.

Vervolg PS vergadering

Om 0.30 uur werd de vergadering van Provinciale Staten gesloten. Aangezien de agenda nog niet helemaal afgehandeld was, is de vergadering een week later voortgezet op woensdag 6 november om 19.30 uur. Enige agendapunt: een groot debat over het klimaatakkoord. Hiervoor zijn nog eens 13 moties en 1 amendement ingediend door de verschillende partijen.

Klimaatakkoord

In haar spreektekst (zie hier) benadrukt Statenlid Hayat Chidi de noodzaak het Klimaatakkoord te omarmen en over te gaan tot actie. Daarbij wijst zij op het belang gezamenlijk met regio’s, gemeenten en waterschappen op te trekken waarbij ook aandacht moet worden gegeven aan participatie en draagvlak van de inwoners van onze provincie.

D66 pleit voor innovatie: het creëren van nieuwe/vernieuwende mogelijkheden. In navolging van het nationaal Klimaatakkoord en de uitwerking van een landelijke kennis- en innovatie agenda, dient D66 een motie in samen met VVD en CDA om dit ook voor de provincie Utrecht te doen (motie 108). Deze motie is helaas verworpen maar D66 zal de komende jaren in de debatten scherp blijven op innovatie.

Hayat besloot het debat rond het ondertekenen van het Klimaatakkoord met de woorden: “Laten we doen, laten we creëren!”

The post Terugblik op PS 30-10 en 06-11 appeared first on Provincie Utrecht.

In memoriam: Machteld Versnel-Schmitz (1940-2019)

D66 D66 VVD PvdA Utrecht 02-08-2019 07:30

Op 29 juli 2019 is op 78-jarige leeftijd rustig ingeslapen ‘onze’ Machteld Versnel-Schmitz. Met het diepste respect staan wij stil bij het leven van één van de grondleggers van D66 Utrecht. Dankbaar zijn we voor haar bijdrage aan onze partij en aan onze Utrechtse afdeling in het bijzonder.

Ook toen haar gezondheid haar in de steek begon te laten bleef Machteld betrokken bij het wel en wee van onze afdeling. Niet in de laatste plaats door de liefdevolle verzorging en steun van haar man Hans, die we daarvoor zeer erkentelijk zijn.

Onze gedachten zijn dan ook bij Hans, hun kinderen en kleinkinderen met wie wij samen onze dierbare herinneringen aan Machteld zullen blijven koesteren.

Utrecht, 29 juli 2019

D66 Utrecht Roel Masselink, afdelingsvoorzitter                                         Jony Ferket, fractievoorzitter

Lees hieronder ook:

Een terugblik op het leven van Machteld Versnel door Herman Kernkamp en Ineke Herweijer Een standvastige en robuuste vrouw:  Persoonlijke herinneringen aan Machteld door Jan Terlouw, 1e fractievoorzitter van D66 Utrecht

https://utrecht.d66.nl/in-memoriam-machteld-versnel-schmitz-1940-2019/Een terugblik op het leven van Machteld Versnel

Machteld Versnel was een D66-er van het eerste uur. Zij was als studente naar Utrecht gekomen waar zij geschiedenis studeerde. Zij leerde daar de latere kopstukken van D66 kennen. In 1967 maakte Machteld, met onder meer Jan Terlouw, Henk Zeevalking en Herman Kernkamp, deel uit van een groep die de afdeling Utrecht oprichtte en voorbereidingen trof voor deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen van 1970.

Machteld heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het eerste D66 verkiezingsprogramma voor Utrecht. Het succes was groot, meteen 4 zetels, en Machteld kwam in de gemeenteraad.

Ondertussen werkte zij al sinds 1961 voor het Universiteitsmuseum, dat zij altijd een warm hart bleef toedragen.

Na 4 jaar werd zij voor een korte periode lid van Provinciale Staten, maar dat beviel haar minder dan de concretere politiek in een grote gemeente.

Zij verhuisde in 1979 met Hans en de kinderen voor enige jaren naar Indonesië, maar kwam op tijd terug om zich kandidaat te kunnen stellen in 1982 voor de Utrechtse gemeenteraad. Toen behaalde D66 (toen nog met komma: D’66) 2 zetels maar leverde wèl een wethouder, Herman Kernkamp. Omdat wethouders toen nog uit de gemeenteraad werden gekozen, bleef Machteld als eenpersoonsfractie over in de Raad. Zij overlegde vaak en kundig met de fractievoorzitters van de andere collegepartijen, PvdA en VVD. Politieke tegenstanders hielden niet altijd van haar – typische D66 – opvattingen, maar hadden wel veel respect voor haar!

Inhoudelijk maakte zij zich in die raadsperiode onder meer sterk voor behoud van monumenten, energiebesparing (denk aan de befaamde “trui van Machteld”, oftewel: zet de verwarming wat lager en doe een trui aan) en groene ruimte in de stad. Een aansprekend voorbeeld van het laatste is haar inzet voor behoud van de Oude Hortus aan de Lange Nieuwstraat. Andere partijen wilden daar woningbouw plegen, maar Machteld en omwonenden in de Binnenstad hielden vol! De Oude Hortus is nu nog steeds een mooie groene oase in het Museumkwartier!

In 1989 werd Machteld lid van de Tweede Kamer, wat zij tot 1998 bleef. In die tijd bleef zij echter trouw lid van de afdeling Utrecht, bezocht als het enigszins kon, de afdelingsvergaderingen, waar zij graag en kundig het woord voerde. Ook na haar Kamerlidmaatschap bleef zij tot op hoge leeftijd actief de afdelingsvergaderingen bezoeken. Toen zij in 2015 tijdens de Nieuwjaarsborrel in Utrecht de Jan Glastra van Loon-penning kreeg uitgereikt, zei de landelijke voorzitter Fleur Gräper-van Koolwijk daarover tegen Machteld: “En menig kandidaat schuwde het moment dat jij opstond om eens een aantal scherpe vragen te stellen of met een korte en heldere opmerking duidelijk te maken waar jij stond in een debat”.

Machteld was altijd goed voorbereid, had kraakheldere opvattingen, maar wist die ook zonder scherpe randjes te brengen en zonder mensen te beschadigen. Ze was sociaal en heel communicatief. Altijd vol inzetbaar voor D66. Ook bij het campagne voeren voor verkiezingen, waar ze onvermoeibaar stond te flyeren op de Stadhuisbrug. De afdeling  Utrecht van D66 heeft een kopstuk verloren.

Herman Kernkamp, mede-grondlegger,  voormalig raadslid en wethouder in verschillende raadsperiodes

Ineke Herweijer, voormalig statenlid, raadslid en wethouder in Utrecht

https://utrecht.d66.nl/in-memoriam-machteld-versnel-schmitz-1940-2019/Een standvastige en robuuste vrouw

Persoonlijke herinneringen aan Machteld Versnel door Jan Terlouw, 1e fractievoorzitter D66 Utrecht

In januari 1967 kwam de net opgerichte afdeling Utrecht van D66 bijeen, onder voorzitterschap van Henk Zeevalking. Aan de orde waren de gemeenteraadsverkiezingen die drie jaar later zouden plaatsvinden. De voorzitter informeerde wie er verstand had van gemeentepolitiek. Niemand meldde zich. Vervolgens vroeg de voorzitter wie bereid was zich er in te gaan verdiepen. Een twintigtal mensen gaf zich op, waarbij Machteld Versnel en ondergetekende. Er werd een werkgroep opgericht van die twintig mensen, die mij als voorzitter kozen en Machteld als secretaris.

Het was het begin van een hartelijke samenwerking en vriendschap tussen ons.

Machteld bleek als historica te beschikken over veel kennis en ze had een enorme werkkracht. We inventariseerden welke onderwerpen zoal aan de orde komen in een gemeenteraad en we zochten drie personen per onderwerp om zich in de betreffende materie te verdiepen. Vervolgens maakte Machteld een vergaderschema van drie jaar, waaruit een D66-gemeenteraadsprogramma moest voortkomen. Bijvoorbeeld: op 14 oktober 1968 komt het daarvoor aangewezen drietal voor gemeentefinanciën met een mogelijk D66-standpunt over dat onderwerp.

Het vergaderschema is drie jaar lang zonder hapering uitgevoerd en Machteld heeft de besluiten die zo werden geformuleerd samengevoegd tot een ontwerp-gemeenteraadsprogramma, dat hoorde bij het meest gedetailleerde politieke programma van alle aan de verkiezingen deelnemende partijen. We haalden vier zetels, bezet door Henk Zeevalking, Machteld Versnel, Ton Vendrik en mezelf.

Die jaren van samenwerking met Machteld horen bij de vreugdevolste jaren in mijn politieke loopbaan. Ik heb er door ervaren hoe zinvol het is om met geestverwanten in de politiek samen te werken, ideëen te toetsen, vrienden te worden.

Je kon pittig met Machteld discussiëren. Ze had een kritische geest. We werden het meestal eens, maar niet altijd. Later, toen ze lid was van de Tweede Kamer, zijn we bijvoorbeeld verschillend blijven denken over de Betuwelijn, maar dat was geen enkele hinderpaal voor onze vriendschap en wederzijds respect. Ze nam serieus wat serieus genomen moet worden, en ze kon relativeren waar dat op z’n plaats was. Natuurlijk ga je elkaar minder zien als je levensloop dat zo met zich mee brengt. Ik was bijvoorbeeld het grootste deel van de tachtiger jaren in het buitenland, maar in 1987 sloot Machteld als ambtenaar van de burgerlijke stand in Utrecht het huwelijk van onze dochter Pauline, met een kostelijke toespraak, en het klikte meteen weer.

Machteld Versnel-Schmitz, een standvastige en robuuste vrouw, meer dan een halve eeuw toegewijd aan de publieke zaak, liefdevol, echtgenote, moeder, grootmoeder, politica. Het is een groot voorrecht met haar te hebben mogen samenwerken en bevriend te zijn. Vanaf de oprichting was ze lid van D66, een steunpilaar vooral in moeilijke tijden. Ze was alles wat een politicus moet zijn: volstrekt integer, met een krachtige overtuiging maar altijd open voor discussie, rechtvaardigheid als leidraad, optimistisch en oplossingsgericht.

Onze gedachten zijn bij Hans en hun kinderen, die haar vooral ook in de laatste zware jaren met zoveel liefdevolle zorg hebben omringd.

Lieve Machteld. Moge ze rusten in vrede.

Jan Terlouw

Om de 500 meter een toilet in Utrecht

D66 D66 VVD Utrecht 09-05-2019 13:02

De Utrechtse gemeenteraad neemt donderdag 9 mei een besluit over meer openbare toiletten in de stad. Het initiatiefvoorstel van Susanne Schilderman pleit ervoor dat er om de 500 meter een toegankelijk openbaar toilet moet zijn. Dit voorstel is samen met de VVD ingediend en is unaniem aangenomen.

Ambitieus plan

Het plan is ambitieus. Naast een toilet om de 500 meter, worden bestaande toiletten toegankelijk gemaakt. Zo worden toiletten in gebouwen van de gemeente Utrecht opengesteld voor algemeen gebruik. Daarnaast wordt bij de organisatie van evenementen meer aandacht gegeven zodat de toiletten toegankelijk zijn voor iedereen. Er wordt gekeken of er bij drukke plaatsen meer toiletten kunnen worden geplaatst. D66-raadslid Susanne Schilderman: “Op een zonnige dag in de vakantie merk je dat er te weinig toiletten zijn in de parken of in speeltuinen. Dit voorstel zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om toiletten dan te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat nog meer mensen kunnen genieten van het buitenzijn. Iedereen heeft een toilet nodig, maar sommige mensen met een aandoening een stuk vaker en sneller. Daarom zijn meer toiletten hard nodig.” Ten slotte wordt bij de inrichting van de stad nu al rekening gehouden in nieuwbouw- en renovatieplannen om toiletten hierin op te nemen.

In ieder nieuwbouwplan ruimte voor een toilet

Het is makkelijker en goedkoper om vooraf rekening te houden met het plaatsen van toegankelijke toiletten. Helaas wordt nu vaak geprobeerd een toilet achteraf in te passen. Met het aannemen van dit voorstel gaat de gemeente Utrecht bij nieuwbouw- en renovatieplannen toiletten opnemen in het plan. Schilderman: “Je merkt dat lang niet iedereen toegang heeft tot een openbaar toilet. We merken dat er vaak plaskruizen of uriliften worden geplaatst, terwijl er ook een tekort is aan toiletten voor vrouwen of die toegankelijk zijn met een rolstoel of rollator .”

Meer én beter toegankelijke openbare toiletten in Utrecht

D66 D66 VVD Utrecht 19-12-2018 14:45

In de raadsvergadering van donderdag 20 december zullen André van Schie (VVD) en Susanne Schilderman (D66) het initiatiefvoorstel “Utrecht op het gemak” aanbieden aan de gemeenteraad. Met dit initiatiefraadsvoorstel willen de raadsleden ervoor zorgen dat er voldoende (rolstoel-) toegankelijke openbare toiletvoorzieningen komen in Utrecht, waarmee de stad nog gastvrijer wordt voor de eigen bewoners en voor bezoekers. Van Schie: “In Utrecht zijn tienduizenden buikpatiënten en bewoners met blaasproblemen of urineverlies die afhankelijk zijn van een beschikbaar toilet voor hun dagelijks bestaan. Onvoldoende voorzieningen zorgen ervoor dat ze te vaak thuis blijven omdat ze niet de deur uit durven.”

Toiletten in alle drukke parken Er is in Utrecht al veel aandacht voor de openbare ruimte met goede voorzieningen voor onze inwoners. Dat is ook onderstreept doordat de raad al verklaard heeft dan onze stad toegankelijk moet zijn voor iedereen en door in recent te investeren in nieuwe openbare toiletten. Toch vinden Schilderman en Van Schie dat het nóg beter kan, en nog beter móet. Zo wil het voorstel een afstandsnorm (500m) voor wc’s in drukke winkelgebieden. Daarnaast niet alleen in sommige maar in alle drukke parken een toilet en voldoende toiletten voor iedereen: voor vrouwen, voor het verschonen van kinderen en voor rolstoelgebruikers. Schilderman: “Naar het toilet kunnen gaan is de normaalste zaak van de wereld en het voldoende beschikbaar zijn van toiletten, is voor sommige mensen een wereld van verschil. Daarnaast willen wij dat een openbaar toilet te gebruiken is door iedereen door vrouwen, rolstoelgebruikers en kinderen. We willen niet enkel plaskruizen voor mannen.”

Samenwerking met de Toiletalliantie De Toiletalliantie (een samenwerkingsverband van dertien patiënten-, ouderen-, reizigers- en gehandicaptenorganisaties die pleiten voor meer toiletten) is erg blij met het initiatief van de beide raadleden. Woordvoerder Ivo Thonon: “Er zijn nu te weinig toiletten en daardoor gaat één op de vier buik- of blaaspatiënten regelmatig, vaak of helemaal niet meer de deur uit. Nog eens één op de drie patiënten blijft soms thuis vanwege de angst geen toilet te kunnen vinden. Gemeentes zijn dus echt aan zet om de voorzieningen in Nederland te verbeteren. We hopen dat het voorstel wordt aangenomen en Utrecht hierin voorop gaat lopen.”

In februari organiseren de beide fracties een informatiebijeenkomst waarin belanghebbenden kunnen inspreken en hun ervaringen kunnen delen met de andere woordvoerders uit de gemeenteraad. De verwachting is dat de gemeenteraad in het voorjaar over het voorstel stemt.

D66: Utrecht de klantvriendelijkste gemeente van Nederland!

D66 D66 VVD CDA Utrecht 17-10-2018 12:08

Stadskantoor ook op zaterdag open D66 wil het Stadskantoor ook open op zaterdag! Mensen die doordeweeks werken en zaterdag eindelijk tijd hebben om een afspraak op het stadskantoor te maken of om hun paspoort of rijbewijs op te halen moeten we ook van dienst kunnen zijn.

Spoed wordt het nieuwe normaal D66 wil dat er meer SPOED-procedures komen voor bepaalde gemeentelijke diensten. Het overkomt iedereen wel eens, je hebt snel een VOG, een uittreksel of iets anders van de gemeente nodig. We hebben spoedprocedures voor rijbewijzen en paspoorten, maar de snelheid van processen moet omhoog of mensen moeten het online zelf kunnen regelen.

Een loket voor ingrijpende levensgebeurtenissen D66 wil dat, als onze inwoners te maken hebben met ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld een scheiding of overlijden van een naaste, zij door de gemeente in een keer geholpen worden en dat zij niet meerdere loketten en processen bij de gemeente moeten doorlopen.

Digitaal als het kan en menselijk contact als het moet Natuurlijk moet alles altijd efficiënter en digitale dienstverlening kan hierin veel betekenen, maar we moeten genoeg oog houden voor de mensen die in het digitale bos verdwalen. D66 pleit ervoor om naast de voortschrijdende digitalisering altijd de mogelijkheid blijft voor onze inwoners een mens te spreken die hen kan helpen bij hun verzoeken.

Vervolg na het debat D66 gaat een raadsinformatiebijeenkomst organiseren samen met VVD en CDA om met de wethouder en de afdeling Publieksdienstverlening te spreken wat nodig is om van Utrecht de klantvriendelijkste gemeente van Nederland te maken.

 

 

Gisteren werd in de gemeenteraad van ...

D66 D66 VVD Utrecht 09-10-2018 06:42

Gisteren werd in de gemeenteraad van Vianen gesproken over het bestemmingsplan voor Sluiseiland. Fractievoorzitter Christa Hendriksen zei er het volgende over: Voorzitter, Ik wil beginnen met een punt van ergernis dat niet direct dit voorstel betreft, maar wel de aanloop naar deze avond. In de raadsvergadering van 25 september is er een motie ingediend die raadsbreed gedragen werd. In de motie was een aantal vragen geformuleerd over het nu voorliggende voorstel aan het college. Ook mijn handtekening stond onder die motie. Nu heb ik begrepen dat op 2 oktober op uitnodiging van de heer Van der Velden van VHL Lokaal de collegepartijen bijeen zijn geweest om mondeling en middels een uitgebreide presentatie antwoord te krijgen op die vragen. De uitnodiging heeft mij helaas niet bereikt. Nu weet u inmiddels dat mijn partij nogal hecht aan transparante besluitvorming. Een overleg tussen coalitiepartijen over een onderwerp waar coalitie en oppositie samen de wenkbrauwen over gefronst hebben vind ik niet transparant. Dat onze aanwezigheid op die bijeenkomst kennelijk niet gewenst was geeft mij dan ook geen prettig gevoel. Dan nu mijn bijdrage voor de eerste termijn. “Gemeente Vianen zit vast aan plan Sluiseiland”. Ik las het eerst in de brief aan de raad en vervolgens als grote kop in het Kontakt. Het is een uitspraak van de wethouder en daarmee van ons college. Ik wil u, collega’s, er nadrukkelijk op wijzen dat dit geen juiste voorstelling van zaken is. Vandaag besluiten wij, als gemeenteraad, over het bestemmingsplan voor Sluiseiland. En de raad is volledig bevoegd om daarmee niet in te stemmen. En ja: dat zal misschien consequenties hebben. Maar ik ga u uitleggen waarom D66 van mening is dat dat de enige juiste keuze is. In de afgelopen weken heb ik, net als de meesten van u, heel veel mensen over dit onderwerp gesproken. Collega’s van zowel oppositie als coalitie partijen, bewoners van Merenborch en inwoners van andere wijken in Vianen. En veel van deze mensen zijn verbaasd. Verbaasd over het voorstel dat nu voorligt. Verbaasd over dit plan dat kennelijk op de een of andere manier als beste plan uit de bus is gekomen. Nu heeft het college ons uitgebreid uitgelegd dat de procedure die gevolgd is heus echt wel klopt. En dat zal dan wel zo zijn. Dus waar komt dan die verbazing vandaan? Hoe kan het dan dat niemand, ook in deze raad, dit zag aankomen als mogelijke uitkomst? Het antwoord op die vraag vindt zijn oorsprong op 17 december 2013. 2013? Ja, echt! Op die datum heeft de raad, toen nog in andere samenstelling, de ontwikkelstrategie voor Sluiseiland vastgesteld. En deze ontwikkelstrategie had als titel “Laat de markt reageren op onze vraag”. Deze gedachte werd ingegeven doordat eerdere plannen met LekstedeWonen al waren gestrand. Het was crisis en de huizenmarkt floreerde niet bepaald. De wethouder was destijds van mening dat de markt met een beter plan zou kunnen komen. Hij was tenslotte VVDer en dus van mening dat de markt het allemaal wel oplost. Het voorstel kreeg steun van alle fracties, behalve D66 en PvdA. Alles wat daarna gebeurd is is gebeurd in het licht van dat besluit. De vraagspecificatie is gemaakt om de markt zo goed mogelijk de kans te geven hun ideeën vorm te geven. Kaders die wij dachten te stellen waren zo geformuleerd dat de markt nog steeds maximale vrijheid bleef houden. En bleken dus minder kader te zijn dan wij als raad voor ogen hadden. Want de markt moest immers Sluiseiland ontwikkelen. We hebben de procedures bestudeerd en hebben geconcludeerd dat ze correct doorlopen zijn, al kun je nog vraagtekens zetten bij de aanpassingen in bouwhoogte en bouwvlakken. Deze zijn in het biedingenboek écht wel als kader neergezet en daaraan is in dit plan na aanpassing niet voldaan. Inwoners en raadsleden zijn verbaasd dat dit de uitkomst is en de wethouder zegt een beetje verslagen “we zitten er aan vast”. Dat alles heeft volgens ons 1 belangrijke oorzaak: U heeft de ontwikkeling van Sluiseiland aan de markt overgelaten. En de markt houdt zich echt wel aan de wet. Maar gewoon niet aan uw bedoeling. Een ander punt waarover ik het met u wil hebben is de betrokkenheid van onze inwoners. Gesprekken met omwonenden hebben geleerd dat niemand tegen de bebouwing van Sluiseiland is. Ook D66 niet; wij vinden het een prima voorbeeld van binnenstedelijk bouwen. Desondanks is de kritiek op het huidige bestemmingsplan groot. Ook hier is de kern daarvan te herleiden tot 1 simpele constatering: de gemeente heeft niet, of niet goed, naar de wensen en zorgen van de omwonenden geluisterd. D66 richt zich op versterking van de lokale democratie. Wij vinden het belangrijk dat inwoners meedenken en meepraten over besluiten die zo direct invloed hebben op hun woonomgeving. Daarom delen wij de kritiek – en meer specifiek om de volgende redenen. Wie de nota van zienswijzen heeft gelezen, zal tot de conclusie komen dat de afstand tussen inwoners en de politiek onoverbrugbaar groot is geworden. Vrijwel elke kanttekening wordt met ambtelijke efficiëntie weggewuifd. In de nota verschuilt het college zich voortdurend achter de ‘juiste’ procedures en regelgeving. Wettelijk gezien kan dat misschien door de beugel, maar het is natuurlijk niet raar dat een dergelijke gang van zaken door inwoners niet wordt begrepen. Uit de nota spreekt daar geen enkel begrip voor. Er wordt geen enkele poging gedaan om de kloof tussen overheid en bezorgde inwoner te slechten. Sterker: in zijn brief aan de raad zegt de wethouder dat gesprekken met deze groep inwoners niet heeft geleid tot wederzijds begrip. En voorzitter, daar schrik ik nogal van. Want dat die gesprekken niet hebben geleid tot begrip van de bewoners voor het voorstel is heel jammer. Maar dat er kennelijk de andere kant op ook geen begrip is ontstaan is voor mij echt onbegrijpelijk. De wijze waarop inwoners niet zijn betrokken in de besluitvorming en het bestemmingsplan, is wat D66 betreft vooral een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Onbedoeld is de nota van beantwoording dan ook een pleidooi voor lokale democratische vernieuwing gebleken. We moeten niet vanuit een verheven positie de regeltjes en procedures toepassen, maar de inspraakmogelijkheden verruimen, de besluitvorming transparanter maken en betrokken inwoners beschouwen als volwaardige partners. Dat wil dus zeggen: Bottom-up, volgens de stelregel ‘samen bouwen aan lokale democratie’. Wat zou het mooi zijn als dat in de gemeente Vijfheerenlanden gewoon werd. Voorzitter, ik rond af. De manier waarop in dit proces met de bewoners is gecommuniceerd en hoe de participatie heeft vorm gekregen is voor ons onacceptabel. Voor veel van mijn collega’s is dat kennelijk onvoldoende om tegen dit voorstel te stemmen. Men ziet de financiële consequenties als onoverkomelijke hindernis. En de kans dat we als gemeente een sterk punt hebben als we bij de rechter aangeven dat het plan niet langer voldoet aan de kaders in de vraagspecificatie schatten zij te klein in. Tegen die collega’s zeg ik dit: Al sinds 2013 heeft de raad nagelaten voor Sluiseiland heldere kaders te stellen. Dit is het moment dat de raad van Vianen haar verantwoordelijkheid hiervoor moet nemen en tegen dit voorstel moet stemmen.

Dood aan de invasieve exoten!

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Utrecht 13-07-2018 08:26

De provincie gaat werk maken van de bestrijding van invasieve exoten.

Niet alleen komt Gedeputeerde Staten later dit jaar met een plan van aanpak, dankzij D66 is afgelopen maandag een motie aangenomen die GS opdraagt om nu al financiële dekking te zoeken voor dat plan. Die dekking zou anders pas bij de behandeling van de Kadernota een 2019 geregeld worden. Over een jaar pas, met andere woorden. Aangezien het proces al lang genoeg duurt en ingrijpen echt noodzakelijk is, was dat verdere uitstel onwenselijk.

Invasieve exoten

Met ‘invasieve exoten’ bedoelen we planten en dieren die niet uit Nederland afkomstig zijn en die hier geen natuurlijke vijanden hebben. Beroemde (of beruchte) voorbeelden zijn de Japanse Duizendknoop en de Amerikaanse Rivierkreeft. Zij kunnen zich vaak onbeperkt voortplanten en verdringen in veel gevallen inheemse soorten. Deze invasieve exoten vormen daarmee in toenemende mate een bedreiging voor inheemse flora en fauna en staan het streven naar een grotere biodiversiteit in de weg. Daarnaast brengen invasieve exoten in sommige gevallen zelfs schade toe aan de woon- en leefomgeving. Kortom, invasieve exoten vragen om bestrijding, een taak deels ligt bij de provincie.

Beheersmaatregelen

Vanuit het Rijk is inmiddels een landelijke lijst met 37 soorten opgesteld. Hier staan een aantal soorten op die in onze provincie voorkomen. Samen met andere provincies is een masterplan ontwikkeld waarin verschillende categorieën worden benoemd. Hierin is ook vastgesteld dat voor de meest urgente categorie per direct beheersmaatregelen kunnen worden getroffen. De Japanse Duizendknoop is bijvoorbeeld een invasieve exoot waarop de provincie Utrecht haar eigen beleid kan ontwikkelen. D66 is van mening dat, na het vaststellen van nieuw beleid hierover, hiervoor ook direct geld voor beschikbaar moet zijn. Dat is met deze motie geregeld.

De motie is ingediend door D66, GroenLinks, CDA, VVD, SGP, PvdA en ChristenUnie.

The post Dood aan de invasieve exoten! appeared first on Provincie Utrecht.

Werk maken van bestrijding invasieve exoten

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Utrecht 13-07-2018 08:26

De provincie gaat werk maken van de bestrijding van invasieve exoten.

Niet alleen komt Gedeputeerde Staten later dit jaar met een plan van aanpak, dankzij D66 is afgelopen maandag een motie aangenomen die GS opdraagt om nu al financiële dekking te zoeken voor dat plan. Die dekking zou anders pas bij de behandeling van de Kadernota een 2019 geregeld worden. Over een jaar pas, met andere woorden. Aangezien het proces al lang genoeg duurt en ingrijpen echt noodzakelijk is, was dat verdere uitstel onwenselijk.

Invasieve exoten

Met ‘invasieve exoten’ bedoelen we planten en dieren die niet uit Nederland afkomstig zijn en die hier geen natuurlijke vijanden hebben. Beroemde (of beruchte) voorbeelden zijn de Japanse Duizendknoop en de Amerikaanse Rivierkreeft. Zij kunnen zich vaak onbeperkt voortplanten en verdringen in veel gevallen inheemse soorten. Deze invasieve exoten vormen daarmee in toenemende mate een bedreiging voor inheemse flora en fauna en staan het streven naar een grotere biodiversiteit in de weg. Daarnaast brengen invasieve exoten in sommige gevallen zelfs schade toe aan de woon- en leefomgeving. Kortom, invasieve exoten vragen om bestrijding, een taak deels ligt bij de provincie.

Beheersmaatregelen

Vanuit het Rijk is inmiddels een landelijke lijst met 37 soorten opgesteld. Hier staan een aantal soorten op die in onze provincie voorkomen. Samen met andere provincies is een masterplan ontwikkeld waarin verschillende categorieën worden benoemd. Hierin is ook vastgesteld dat voor de meest urgente categorie per direct beheersmaatregelen kunnen worden getroffen. De Japanse Duizendknoop is bijvoorbeeld een invasieve exoot waarop de provincie Utrecht haar eigen beleid kan ontwikkelen. D66 is van mening dat, na het vaststellen van nieuw beleid hierover, hiervoor ook direct geld voor beschikbaar moet zijn. Dat is met deze motie geregeld.

De motie is ingediend door D66, GroenLinks, CDA, VVD, SGP, PvdA en ChristenUnie.

The post Werk maken van bestrijding invasieve exoten appeared first on Provincie Utrecht.

Openlucht proeftuin voor de fiets; Fietspad van de Toekomst

D66 D66 VVD ChristenUnie CDA Utrecht 12-07-2018 21:04

Een motie van D66, VVD, ChristenUnie en CDA om het fietspad langs de N225 tussen de steden Utrecht en Wageningen tot ‘Fietspad van de Toekomst’ te maken is aangenomen tijdens de behandeling van het mobiliteitsprogramma in Provinciale Staten. Het fietspad wordt een experimenteerruimte met als doel innovaties voor fietsverkeer sneller in de praktijk te kunnen brengen en inwoners mee te laten profiteren van de nieuwste ontwikkelingen.

Fietspad van de Toekomst

Marc de Droog, lijsttrekker voor D66 in de Provinciale Staten: “We zien allerlei ontwikkelingen op het gebied van de fiets, zoals ebikes, verschillende vormen van verduurzaming op fietspaden en inpassing van de fiets in kwetsbare gebieden. We zien ook dat het ontbreekt aan experimenteerruimte. Met deze motie maken we het mogelijk om hier nu oplossingen voor te testen, zodat we innovaties ook snel in de praktijk kunnen brengen.”

Private en publieke samenwerking

Langs de N225, tussen de steden Utrecht en Wageningen via de gemeenten Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Rhenen zijn diverse instituten en organisaties gevestigd die zich interesseren voor mobiliteit en duurzaamheid. Marc de Droog: “De wijze van verlichting, gebruik van duurzame materialen, schuilplaatsen voor regen en snelle laadpalen zijn voorbeelden van concrete innovaties die we met deze instituten op de N225 zouden kunnen uitproberen. Natuurlijk met oog voor participatie van inwoners uit de omgeving van het fietspad.”

Woon – werkverkeer

Het Rijk, provincies en gemeenten werken aan duurzaamheid en klimaatneutraliteit, ook op het gebied van mobiliteit. Mathijs Sienot, D66 Tweede Kamerlid: “D66 wil 200.000 forenzen uit de auto in de fiets krijgen. Er komen steeds nieuwe soorten fietsen, grote, kleine en snelle. Daarnaast vindt D66 veilig fietsen heel belangrijk. Daarom is het belangrijk dat er nu ook een fietspad komt waarbij we kunnen leren hoe we fietsen veiliger en comfortabeler kunnen maken.” Het kabinet trekt 100 miljoen uit voor het versnellen van fietsroutes en het innoveren en vergroten van stallingsmogelijkheden.

Het ‘Fietspad van de Toekomst’ kent zijn oorsprong in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.  Op initiatief van Erwin Kamps (D66) nam de gemeenteraad daar op 16 maart 2017 een motie aan om het fietspad van de toekomst te ontwikkelen langs de kennis-as Utrecht – Wageningen.

De motie is unaniem aangenomen.

https://provincieutrecht.d66.nl/2018/07/12/openlucht-proeftuin-voor-de-fiets-fietspad-van-de-toekomst/

The post Openlucht proeftuin voor de fiets; Fietspad van de Toekomst appeared first on Provincie Utrecht.

Bijdrage D66 slotdebat Voorjaarsnota 2018

D66 D66 VVD Utrecht 05-07-2018 13:00

Spreektekst Fractievoorzitter Jony Ferket slotdebat Voorjaarsnota

 

 

 

 

Voorzitter!

Alweer een maand geleden vertelde ik hier over Leidsche Rijn Centrum. Een nieuw stukje stad, bruisend van energie als een nieuw begin. Dit college is alweer een maand onderweg. En onze wethouders en burgemeester blaken van energie. Met dit coalitieakkoord willen we ruimte voor iedereen in onze stad.

Want als je van Leidsche Rijn Centrum naar onze binnenstad fietst, zie je talloze mogelijkheden. Je fietst langs de Cartesiusdriehoek met alle bedrijvigheid en binnenkort duizenden nieuwe woningen. Je fietst langs het Stationsgebied en vanaf daar kun je helemaal naar, ik noem maar wat, de Varrolaan rijden.

Maar er valt wat op tijdens onze fietstocht door de stad: Utrecht heeft een hele wereld te winnen op het gebied van toegankelijkheid. Toegankelijkheid is voor D66 belangrijk. We zijn trots dat in het coalitieakkoord nieuwe stappen zijn aangekondigd. We gaan de openbare ruimte nog toegankelijker maken voor mensen met een beperking. Maar er is méér nodig: aan een gebouw zonder drempels heb je niets als je er niet via een toegankelijke bushalte komen kunt! Kan de wethouder toezeggen dat, bijvoorbeeld via het platform Toegankelijk Utrecht van Solgu, met ervaringsdeskundigen in kaart wordt gebracht welke gemeentelijke gebouwen op welke manier toegankelijk zijn?

Toegankelijkheid gaat verder dan de stoep of het fietspad. Het moet niet uitmaken of je een fysieke of een verstandelijke beperking hebt. De gemeente moet ervoor zorgen dat de stoep begaanbaar is én dat bijvoorbeeld brieven in duidelijke taal zijn geschreven. Dat je juist wel een ouderwetse brief krijgt, als je digitaal ongeletterd bent. Maar ook dat je een telefoontje krijgt in plaats van een brief als je laaggeletterd bent. We zijn blij dat de wethouder van Werk & Inkomen op de vraag van D66 gaat uitzoeken welke vormen mogelijk zijn van maatwerk in het contact met Utrechters.

Daarbij hebben we vertrouwen in Utrechters. Als je niet goed kunt lezen, moet je daarvoor niet extra gestraft worden. D66 hamerde in de commissie op terughoudendheid met het gebruik van excentrieke opsporingsmethodes tegen zogenaamde bijstandsfraudeurs. We zijn blij dat het college hier hetzelfde over denkt. Zo maken we samen een toegankelijk Utrecht waar.

Toegankelijkheid is ook belangrijk op de arbeidsmarkt. Als je een baan kan krijgen die bij je past, dan krijg je kansen in het leven. Vooral in het MBO zien we dat er een mismatch bestaat tussen opleiding en arbeidsmarkt. Terwijl de vakmensen die op het MBO worden opgeleid Utrecht draaiende houden. Het MBO vraagt als motor van de Utrechtse economie waardering, liefde en zorgvuldig onderhoud. Die motor mag wat ons betreft aangedreven worden op duurzame energie. We zijn dan ook blij dat het college heeft toegezegd het stagetekort onder MBO-studenten aan te pakken. Wat ons betreft is het stageprobleem vergelijkbaar met het energievraagstuk. Er is niet één oplossing, maar elke duurzame oplossing is welkom. Een stagemarkt kan zo’n duurzame oplossing zijn. We zijn blij dat het college dit mogelijk wil maken. [Samen met de VVD staan we open voor een MBO-campus op Lage Weide.

Deze week presenteerde Minister Koolmees het nieuwe inburgeringsbeleid. D66 heeft hier, landelijk en lokaal gepleit voor een grotere rol voor gemeenten. We zijn heel blij dat we nieuwe Utrechters straks nog beter op weg kunnen helpen! Eerder startte Utrecht al een pilot vooruitlopend op de nieuwe inburgering. We kijken uit naar de verdere plannen van wethouder Van Ooijen na de zomer.

De toegankelijkheid van de gemeente kan altijd beter. Neem het initiatievenfonds. Utrecht bruist van de goede ideeën voor initiatieven die Utrechters dichter bij elkaar brengen. Helaas is voor veel Utrechters het schrijven van een aanvraag voor het initiatievenfonds een te hoge drempel. Daar worden kansen gemist. Daarom is D66 blij dat de wethouder het mogelijk maakt om aanvragen ook mondeling te doen. Bijvoorbeeld met een korte pitch.

D66 heeft nog wel meer ideeën hoe de gemeente en de gemeentelijke informatie toegankelijker kan voor Utrechters. Daarom dient de D66-fractie samen met de VVD een motie in om de jaarstukken begrijpelijker te maken voor Utrechters en samen met hen weer het gesprek hierover aan te gaan op Verantwoordingsdag in 2019.

Een toegankelijke overheid is niet alleen een toegankelijke gemeente. Dit geldt ook voor de rechtsspraak. We zijn enthousiast over de aangekondigde gesprekken tussen de burgemeester en de president van de rechtbank over de spreekuurrechter. D66 wil dat juridische conflicten zoals burenruzies met een spreekuurrechter zo makkelijker en goedkoper kunnen worden opgelost.

Vier jaar geleden vroegen we als D66 het college om een trouwambtenaar voor één dag te mogen benoemen. We zijn blij dat deze ‘ééndagsbabs’ al een tijd in Utrecht bestaat.   We vinden het onnodig inefficiënt en kostenverhogend dat elke trouwambtenaar-voor-een-dag een schaduwambtenaar krijgt aangewezen. Iemand die, vaak in het weekend, moet meekijken of het wel allemaal volgens het trouwboekje gaat.  Wat ons betreft een gebrek aan vertrouwen in Utrechters.  D66 wil dit graag veranderen en dient daarom de motie Schaduw-BABS niet nodig in met het volgende dictum:

Draagt het college op:

Het reglement burgerlijke stand zodanig aan te passen en aan de gemeenteraad voor te leggen: Dat de bijstand door een BABS een keuze is van het aankomend bruidspaar; Op te nemen dat de gemeente de mogelijkheid heeft om steekproefsgewijs bij het huwelijk van de BABS voor één dag aanwezig te zijn; De tarieven van het trouwen zodanig aan te passen dat voor de BABS voor één dag een veel lager tarief gaat gelden omdat de kosten voor de gemeente hierdoor afnemen.

Voorzitter, de toegang tot sport en cultuur voor alle Utrechters vindt D66 belangrijk. Wij zien uit naar de plannen rondom de nieuwe wijkcultuurhuizen in Overvecht en Vleuten & De Meern. En hoe de ‘fair practice code’ in Utrecht nageleefd  wordt. Utrecht is een makersstad; we verwachten dat jonge makers in Utrecht opbloeien tot onafhankelijke kunstenaars. Kunst, cultuur en sport hebben zoveel meerwaarde. Dat is iets wat niet in een exact bedrag uit te drukken is.  Daarom dienen we mede met Student & Starter en andere partijen hiervoor een motie in.

Voorzitter, het is jammer dat op het fietspad van Leidsche Rijn naar de Varrolaan nog steeds scooters rijden. Onnodig vies, onnodig onveilig , onnodig niet-duurzaam. D66 dient daarom het amendement ‘van het Fietspad Gesnord’ in amendement in met het volgende dictum:

Draagt het college op om:

Om het project ‘snorfiets naar de rijbaan’ voortvarend uit te voeren, zodra het voorbereidingsonderzoek gereed is de raad te informeren over het uit te voeren project; De hieronder genoemde financiering te gebruiken om dit project in ieder geval snel te starten

Besluit:

Aan beslispunt 4 de volgende zinsnede toe te voegen “Met dien verstande dat er 560.000 euro gereserveerd wordt op het project ‘snorfiets naar de rijbaan’ uit te voeren in 2018 en 2019 en dit te onttrekken uit het resultaat 2017” en eventuele meerkosten initieel te dekken uit het extra budget voor luchtkwaliteit uit het coalitieakkoord; 000 euro te onttrekken aan het resultaat op de taakstelling vastgoed (conform het resultaat dat gepresenteerd werd in de raadsbrief ‘verwerking taakstelling vastgoed 2018’ van 3 juli) dit toe te voegen aan een nieuw te creëren post ‘project Snorfiets naar de rijbaan’

De duurzame toekomst van Utrecht gaat niet alleen over de weg, maar ook over de gebouwde omgeving. Veertig procent van de wereldwijde CO2-uitstoot komt door gebouwen. Een groot deel van die uitstoot komt door de bouw zelf. Voorzitter, mijn fractie is benieuwd hoe Utrecht koploper wordt in circulair bouwen. We moeten bouwen om de woningmarkt in Utrecht toegankelijker te maken. We zijn dan ook blij dat het college dit voortvarend oppakt. Wil de wethouder in lijn met de op te stellen omgevingsvisie kijken in een nieuw gebied of het mogelijk is te starten met pilotprojecten rondom circulair bouwen en hiervoor met een voorstel naar de raad te komen?

Ten slotte, de allergrootste uitdaging voor een toegankelijk Utrecht hebben wij, als gemeenteraad, helaas maar beperkt zelf in de hand. Onze bereikbaarheid. Utrecht is de ‘rotonde van Nederland’. En deze rotonde van Nederland staat bij de geringste tegenslag muurvast. Zoals u weet zien wij daarom bijvoorbeeld vlakbij de Varrolaan graag een intercitystation verrijzen. Of de NRU nu verdiept wordt aangelegd blijft een vraagteken. D66 is benieuwd hoe het college deze toegankelijkheidsuitdaging gaat oplossen samen met de provincie en met het Rijk. Hoe gaat de gemeente hier een rol in spelen?

D66 ging de gemeenteraadsverkiezingen in met kansen voor alle Utrechters. Het allerbeste onderwijs, prettig en betaalbaar wonen, en inzetten op duurzaamheid. Deze ambities zien we terug in het coalitieakkoord. Daarom is D66 Utrecht trots op dit coalitieakkoord en deze Voorjaarsnota. Voor een toegankelijk Utrecht blijven we ons als D66 inzetten. Zo bereiken we kansen voor iedereen. Van Leidsche Rijn Centrum tot aan de Varrolaan.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.