Nieuws van Nissewaard Lokaal over VVD inzichtelijk

10 documenten

Nissewaard Lokaal verbaast om angst voor bevingen

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 02-10-2019 10:40

Nissewaard Lokaal is verbaasd om te vernemen dat de gemeente Nissewaard zich zorgen maakt om aardbevingen, als gevolg van de gasboringen. Vandaag valt in het AD/Rotterdams Dagblad te lezen dat de gemeente een ‘zorgenbrief’ mede heeft ondertekend. De ‘zorgenbrief’ is een initiatief van wethouder Klaas Valkering van de Noord-Hollandse gemeente Bergen. In de brief, die wordt ondersteund door een aantal gemeenten buiten de provincie Groningen, staat dat de gemeenten zich zorgen maken over de risico’s van aardbevingen. Wethouder Igor Bal tekende de brief namens de gemeente Nissewaard.

Nissewaard Lokaal heeft verbaasd gereageerd op deze stap. “Toen ik vorige maand in de rondvraag nog vroeg naar het risico op aardbevingen door de snelle boringen, antwoordde de wethouder dat het risico klein was,” vertelt fractievoorzitter Chris Hottentot. De boringen zouden, volgens Bal, in de laagste risicocategorie vallen. “Dat er dan nu een brief is getekend waarin de zorgen worden geuit over grondverzakkingen en aarbevingen, verbaast mij ten zeerste. Welke risico’s lopen onze inwoners nu werkelijk?”

Hottentot wil de VVD-wethouder in de commissie Leefomgeving vanavond om opheldering vragen.

Nissewaard Lokaal wil beeld van lokale effecten stikstofuitspraak

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 12-09-2019 10:14

Nissewaard Lokaal heeft tijdens de commissie Leefomgeving gevraagd maar de gevolgen van de stikstofuitspraak door de Raad van State. De partij wil weten wat deze uitspraak betekent voor het lokale beleid op onder meer woningbouw en infrastructuur.

Volgens de Wet natuurbescherming is een vergunning nodig voor activiteiten die kunnen leiden tot schade aan Natura 2000-gebieden. Daarom introduceerde de Rijksoverheid in 2015 het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Het PAS maakte het mogelijk om stikstof uitstotende activiteiten toe te laten, vooruitlopend op de positieve effecten van PAS-maatregelen. De Raad van State oordeelde dat zo’n toestemming ‘vooraf’ niet mag.

Hierdoor zijn diverse projecten ongeldig verklaard. Zo gaan infrastructurele projecten als de verbreding van de A27 bij Utrecht en de aanleg van een nieuwe aansluiting op de A9 bij Heiloo niet door. Maar ook gemeenten ondervinden problemen bij diverse bouwprojecten. Zo is inmiddels bekend dat de woningbouw in Eindhoven en Den Haag in de knel komen door de uitspraak.

Om die reden wil Nissewaard Lokaal weten wat de lokale effecten zijn van deze uitspraak. Wethouder Igor Bal (VVD) gaf aan dat de uitspraak ook effect heeft op projecten binnen de gemeente, maar kon hier niet concreet in worden. Hierop drong Nissewaard Lokaal aan om voor de raad alsnog met een overzicht te komen van alle projecten. Hoewel Bal daar in eerste instantie niets voor voelde, ging hij na steun van meerdere partijen voor de oproep van Nissewaard Lokaal alsnog overstag.

Nissewaard Lokaal vindt het belangrijk om inzichtelijk te krijgen welke problemen er kunnen ontstaan. “Dit helpt ons om met deze kennis komende raadsvoorstellen op de juiste waarde in te kunnen schatten,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot.

Nissewaard Lokaal verbolgen: toch slechts 4 metro’s per uur tijdens werkzaamheden

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 29-06-2019 06:00

Nissewaard Lokaal is verbolgen. Uit de metrodienstregeling van eind juli blijkt dat de metro tijdens de zomervakantie toch slechts 4 keer per uur rijdt in de spits. De partij waarschuwde hier al eerder voor, maar wethouder Igor Bal (VVD) wist de gemeenteraad gerust te stellen. Ondanks de zomerdienstregeling en de werkzaamheden aan het metrospoor tussen Spijkenisse en Hoogvliet, zou er op de D-lijn elke 7,5 minuut een metro rijden en op de C-lijn elke 15 minuten. Tegelijkertijd wordt er de gehele zomervakantie aan de Aveling gewerkt. De bereikbaarheid zou daarmee niet in het geding komen. De werkzaamheden aan de Aveling-Noord geven, volgens Bal, niet zo’n verhoging aan reizigersaantallen dat er een capaciteitsprobleem in de metro wordt verwacht, indien deze elke 7,5 minuten rijdt.

Eerder klaagde Nissewaard Lokaal al bij het gemeentebestuur, dat er gelijktijdig werkzaamheden plaatsvonden aan het metrospoor en aan de Aveling. “Het is schofterig en volkomen respectloos naar onze inwoners,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot hier eerder over. “Het lijkt wel of gemeente Rotterdam en RET maling hebben aan de problemen waar onze inwoners mee worden geconfronteerd. Hoe moeten onze inwoners nu van het eiland afkomen? Zowel verkeer als metro wordt nu afgeknepen, maar daar lijkt men totaal geen rekening mee te houden.”

Naar aanleiding van de zorgen van Nissewaard Lokaal, stuurde Bal een reactie aan de gemeenteraad. De frequentie van metrolijn D zou van 2 metro’s elke 10 minuten naar 2 metro’s elke 15 minuten gaan. Inmiddels blijkt uit de dienstregeling van RET van eind juli dat maandag 22 juli tot en met donderdag 25 juli metrolijn C helemaal niet rijdt tussen Spijkenisse en Hoogvliet en metrolijn D slechts één keer per 15 minuten. Tussen Hoogvliet en Rotterdam Centraal rijdt de metro wel elke 7,5 minuten. Alleen op vrijdag 26 juli lijkt de metro elke 7,5 minuten het volledige traject te rijden. De dienstregeling voor augustus is nog niet terug te vinden.

Nissewaard Lokaal wil in de raad van woensdag 3 juli opheldering van de wethouder. “Onze partij wil weten waarom eerder toegezegde afspraken niet worden nagekomen,” vertelt Hottentot. “Het kan niet zo zijn, dat er geen alternatief meer over is en onze eigen bewoners op het eiland aan hun lot worden overgelaten.”

Nissewaard Lokaal: invulling OV-concessie moet beter

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 11-05-2019 08:45

Nissewaard Lokaal heeft in de gemeenteraad van 8 mei jl. gepleit om de OV-concessie beter in te vullen. Volgens de partij geven inwoners aan liever de oude lijnen in Spijkenisse terug te willen. Met name de overstap die vanuit de Maaswijk gemaakt moet worden naar het centrum van Spijkenisse en de kleine busjes zorgen voor ergernis. Volgens fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal zegt inmiddels een toenemend aantal reizigers niet meer met het OV te reizen.

Wethouder Igor Bal (VVD) verbaasde zich daarover. “We zien op Voorne-Putten een groei van het aantal reizigers,” vertelde hij tegen de raad. “Mogelijk dat het om andere doelgroepen reizigers gaat. Wellicht dat mensen die voorheen de auto pakten nu de bus pakken en andersom. Dat is lastig te achterhalen.”

Volgens Hottentot is het niet zomaar vanzelfsprekend dat deze stijging voor alle lijnen geldt. “Met name op lijn 81 en 85 vindt op dit moment geen chipregistratie plaats,” zei hij tegen de wethouder. “En dit zijn nu juist de probleemlijnen. Als we op de klachten afgaan zijn hier wel degelijk mensen uit het OV gestapt.”

Nadat Nissewaard Lokaal zich eerder in de commissie hard heeft gemaakt om met name buslijn 85 te verbeteren is de reactie van de gemeente op de vervoersplannen voor 2020 aangescherpt. De partij is hier blij mee, maar ziet graag meer verbeteringen in het OV. Nissewaard Lokaal heeft er daarom ook op aangedrongen om hierbij gezamenlijk met alle gemeenten op Voorne-Putten op te trekken.

Nissewaard Lokaal: “Dit project is weggegooid geld”

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD CDA Partij voor de Vrijheid Nissewaard 09-05-2019 06:23

Nissewaard Lokaal kon woensdagavond 8 mei definitief niet instemmen met een pilot om de P+R informatie te verbeteren. De partij vindt dat de gemeente te ondoordacht te werk gaat. “Op deze manier vrezen wij dat dit project slechts weggegooid geld is,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot, namens de partij.

Met de pilot wil de gemeente voorkomen dat mensen naar een volle P+R rijden. Het probleem volgens Nissewaard Lokaal en ook CDA is echter dat de app niet achter het stuur gebruikt mag worden. Gebruikers moeten dan thuis al kijken hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn. “Als ik in Zuidland al moeten kijken, dan zegt dat niets over de situatie als ik na een half uur ter plaatse aan kom”, klaagde CDA’er Daan van der Pols.

Nissewaard Lokaal had liever gezien dat voor de app samen werd gewerkt met landelijke initiatieven om data te delen. “Op die manier is meerwaarde te halen en kan deze info later verwerkt worden in navigatieapps”, zei Hottentot. Wethouder Igor Bal (VVD) wilde er niets van weten. “We willen juist klein beginnen om dingen uit te proberen,” zei hij. Hottentot pareerde dat. Hij gaf aan dat er een verschil is tussen klein beginnen of lokaal beginnen. “Het is niet erg om lokaal te beginnen met een proef, maar houd ontwikkelingen in de gaten en probeer er zoveel mogelijk bij aan te sluiten,” liet hij de wethouder weten. De gemeente verzuimt dit en wil met één aanbieder in zee die beheer krijgt over de data.

Hoewel de kosten voor deelname door de gemeente niet hoog zijn, slechts €6200, was Nissewaard Lokaal duidelijk. “Of het nu €6200 kost, €22.000 of € 2 miljoen, waar het te allen tijde om gaat is, dat er meerwaarde wordt behaald. En die meerwaarde missen we hier,” zei Hottentot. “Als we het kort mogen samenvatten, dan vat ik het als volgt samen: we gaan iets proberen en we zien wel wat er uit komt. Dat is te makkelijk. Dit is nu als schieten met hagel.”

Naast Nissewaard Lokaal konden ook CDA en, een opvallend stil, PVV niet met de pilot instemmen.

RET: Werkzaamheden metrospoor in zomer leidt niet tot overlast

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 03-03-2019 08:00

De werkzaamheden aan het metrospoor, die gelijktijdig vallen met de renovatie van de Aveling, leidt niet tot overlast. Dat laat wethouder Igor Bal (VVD) weten aan de gemeenteraad, na de RET te hebben geraadpleegd. Volgens de RET zorgen de werkzaamheden niet voor een nog lagere frequentie. De frequentie van metrolijn D gaat van 2 metro’s elke 10 minuten naar 2 metro’s elke 15 minuten. De werkzaamheden aan de Aveling-Noord geven niet zo’n verhoging aan reizigersaantallen dat er een capaciteitsprobleem in de metro wordt verwacht.

Volgens Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal is deze constatering iets te kort door de bocht. “Er wordt niet toegelicht hoeveel extra reizigers er verwacht worden. Hoe is dan te bepalen of deze aantallen niet zo veel toenemen,” zo vraagt hij zich af.

Wel is er een lichtpuntje. Vier maal per jaar vindt er een afstemoverleg plaats; BEREIK Voorne-Putten. In dit overleg worden wegwerkzaamheden in de regio zoveel mogelijk afgestemd tussen wegbeheerders, openbaar vervoer en hulpdiensten. Stadsbeheer Verkeer neemt namens Rotterdam deel aan het afstemoverleg. Gekeken wordt nu of het mogelijk is dat RET ook aansluit bij dit afstemoverleg.

Nissewaard Lokaal hoopt dat hierdoor betere afstemming plaatsvindt en werkzaamheden niet meer gelijktijdig plaatsvinden. “De zomervakantie is een rustige periode om zonder al te veel overlast werkzaamheden door te voeren, maar dan moet niet iedereen op zijn eigen eilandje hetzelfde besluiten,” stelt Hottentot.

De commissie Leefomgeving wordt in april verder geïnformeerd over de werkzaamheden aan de Aveling-Noord.

Meerderheid raad voorstander van huisvesten statushouders

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Nissewaard 31-01-2019 05:30

Een meerderheid van de raad blijft voorstander van het huisvesten van statushouders in sociale huurwoningen. Een motie van Nissewaard Lokaal en PVV om het Rijk en provincie te vragen deze verplichting op te heffen werd door de overige partijen, ONS, PvdA, VVD, CDA, D66, ChristenUnie/SGP en LOB afgewezen. Volgens fractievoorzitter Jeroen Postma van ONS moet deze groep gehuisvest worden. PvdA gaf ook aan dat huisvesting verplicht is. Dat Nissewaard Lokaal juist voorstelde om van de verplichting af te willen komen, daar werd niet op ingegaan.

Zowel D66 als ONS vroegen zich af wat het probleem is in Nissewaard. Volgens beide partijen zijn er voldoende sociale huurwoningen beschikbaar, ook om statushouders te huisvesten. De VVD vroeg zich met name af waar statushouders gehuisvest moeten worden als de verplichting eraf gaat.

Chris Hottentot, fractievoorzitter van Nissewaard Lokaal, gaf aan dat de gemeenten zich niet druk moeten maken om die vraag. “Het Rijk heeft een probleem gecreëerd, dus laat het Rijk het probleem oplossen door met gemeenten in gesprek te gaan. Niet meer huisvesting op basis van plicht maar op basis van vrijwilligheid met financiële ondersteuning.”

Een ruime raadsmeerderheid kon uiteindelijk niet instemmen met de motie. Zij vonden de motie geen probleem oplossen en wilden graag de regie houden over het toewijzen van statushouders. Dat de motie juist de regie kan versterken drong niet door tot de raad. De motie werd afgewezen en alleen gesteund door de indieners Nissewaard Lokaal en PVV.

Nissewaard Lokaal wil snelheidsonderzoek Groene Kruisweg

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 19-01-2019 07:00

Nissewaard Lokaal wil dat er een snelheidsonderzoek komt op de Groene Kruisweg. De partij krijgt meerdere klachten binnen dat er op deze weg te hard wordt gereden. Bovendien beklaagde een persoon zich erover dat deze bij het oversteken bijna was aangereden door een automobilist die door rood reed.

De partij vindt het vreemd dat er over de gehele Groene Kruisweg snelheidsbeperkingen gelden en camera’s staan, maar dat er midden in de stad geen maatregelen zijn getroffen. Daarom pleit de partij voor een snelheidsonderzoek. De partij wil weten wat de gemiddelde gereden snelheid is op de Groene Kruisweg en wat de excessen zijn. Naar aanleiding van zo’n onderzoek kan er dan met de gemeenteraad besproken worden welke passende oplossingen genomen moeten worden.

Wethouder Igo Bal (VVD) zegde toe om onderzoek te doen naar de snelheid op de Groene Kruisweg, maar gaf wel een waarschuwing. Vaak lijkt het alsof er hard wordt gereden, maar blijkt dat in de praktijk mee te vallen. De vraag is of maatregelen dan gerechtvaardigd zijn.

Ingetekende windmolens een vergissing

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 18-01-2019 10:31

De ingetekende windmolens op een kaartje van de provincie bij Zuidland, blijken een vergissing. Dat liet wethouder Igor Bal (VVD) weten op vragen van onder meer Nissewaard Lokaal en LOB. In een document van de provincie over de kust, ‘Strategische agenda Kust‘, stonden bij een illustratie drie windmolens ingetekend aan de rand van Zuidland en Oudenhoorn. Dit leidde tot grote onrust bij de bewoners die hierin een bevestiging zagen dat de provincie, ondanks eerdere toezeggingen, toch windmolens op die locatie wilde plaatsen.

Bal vertelde dat er door de provincie een ‘treurige’ vergissing is gemaakt. De wethouder informeerde de commissieleden dat de fout snel hersteld zou worden. Inmiddels is dit ook gebeurd en zijn de windmolens weer verwijderd uit de tekening.

Eerste ervaringen EBS vragen om verbetering

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 17-01-2019 10:35

De eerste ervaringen met EBS vragen om verbetering. Dat stelde Nissewaard Lokaal tijdens de commissie Leefomgeving. In de commissie vroeg de partij naar de eerste ervaringen met de nieuwe vervoerder, omdat de partij een aantal klachten heeft ontvangen. Wethouder Igor Bal (VVD) gaf aan dat er wat aanloopproblemen waren, maar dat EBS inmiddels de zaken redelijk op de rit heeft. Zo bleek in de beginfase dat niet altijd de busnummer voor op de bus zichtbaar was. Volgens Bal een probleem voor de reiziger, omdat die niet weet waar de bus heen gaat. Ter compensatie zouden reizigers in deze bussen niet hebben hoeven te betalen voor de rit.

Bal kon zich goed voorstellen dat er meer partijen waren met klachten en nodigde alle partijen uit deze klachten aan de wethouder toe te sturen. Inmiddels vinden de onderhandelingen plaats voor 2020 en Bal gaf aan dat eventuele tekortkomingen daar in meegenomen kunnen worden. Wel waarschuwde hij dat niet alles veranderd kan worden. Het afgenomen aantal bushaltes of het overstappen op lijnen is afgedekt in de concessie. Hier is weinig aan te veranderen, hield hij de aanwezige commissieleden voor.

Nissewaard Lokaal zegde toe om alle binnengekomen klachten aan de wethouder te sturen, maar wilde specifiek aandacht voor één probleem. Zo blijkt buslijn 85, die loopt vanaf De Akkers, via Vogelenzang en De Hoek naar Metro Centrum, te worden gereden met kleinere taxibusjes. Het gevolg is dat in de spits niet alle passagiers mee kunnen en bij de halte moeten blijven staan. Staan mag namelijk niet in deze taxibusjes. Nissewaard Lokaal heeft gevraagd om in de ochtend- en avondspits daar op korte termijn toch grotere bussen in te zetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.