Gisterenavond vergaderde de gemeenteraad van Amersfoort over het aantal BOA’s in de gemeente. Daar waar vergelijkbare 150.000+ gemeenten minstens 35 BOA’s fulltime werkzaam zijn moet Amersfoort zich momenteel tevreden stellen met slechts 23 BOA’s. De BPA is van mening dat hier snel verandering in moet komen en slingert daarom niet alleen deze discussie aan, maar dient ook een motie in om dit te bewerkstelligen. De motie is louter gericht op het aantal en zegt niets over de inzet van de BOA’s. Dat is immers een verantwoordelijkheid van het college.
Vanuit de andere fracties klinkt er kritiek op dit plan. Zo wordt er gesteld:
Het aantal van 35 ten opzichte van 23 BOA’s zou ongefundeerd zijn en er is behoefte aan onderzoek naar de precieze behoefte
De BPA stelt dat Amersfoort vergelijkbaar is met andere gemeenten van dezelfde omvang. Dit tezamen met het structurele tekort aan handhavingscapaciteit rechtvaardigt deze mate van opschalen.
Er zou nog financiële dekking missen
De dekking moet gevonden worden binnen het programma handhaving en veiligheid. Het college zal weinig moeite hebben met het vinden hiervan daar zij tijdens de vergadering reeds aankondigde in de kadernota met een vergelijkbare verhoging te zullen voorstellen.
BOA’s mogen andere handhavingsfuncties, zoals de politie waaronder wijkagenten, niet vervangen.
De BPA staat hier volledig achter, maar neemt hier binnen de motie bewust geen stelling over in. Niet alleen zou het kunnen dat er door toevoegen van fulltime BOA’s met binding in de wijk het capaciteitsprobleem is opgelost, maar dat zelfs de duurdere handhaving door politie afgeschaald kan worden.
Waardoor wordt het verschil tussen Amersfoort en andere gemeenten verklaart?
Het college heeft hierop aangegeven dat deze achterstand is veroorzaakt door jarenlange bezuinigingen.
Criminaliteit en overlast zijn dalende, dus in hoeverre is deze extra inzet nog nodig?
Dit is volgens de BPA typisch de papieren systeemwerkelijkheid van de ambtenaar. Tezamen met de daling is criminaliteit en overlast is namelijk ook de aangiftebereidheid de afgelopen jaren sterk afgenomen. Hierdoor zijn de cijfers fictief laag.
De wethouder geeft aan dat er een voorstel vanuit het College komt in de kadernota waardoor de BOA inzet meer conform de bekende benchmarks wordt. Zonder officiële toezeggingen te doen zal dit aantal waarschijnlijk sterk naar de 35 FTE van de BPA bewegen.
Tijdens de ronde werd duidelijk dat er meerderheidssteun is voor het voorgenomen collegevoorstel, maar niet voor de motie van de BPA. De oppositie ziet echter graag dat de coalitie een amendement tot opschalen van de aantallen BOA’s steunt in het geval dat het collegevoorstel in de kadernota niet toereikend is om het nijpende tekort aan BOA’s op te lossen. Ook hierover doet de coalitie geen toezeggingen.
De BPA kan hierin weinig meer doen dan het afwachten van de kadernota en opnieuw een motie of amendement indienen het collegevoorstel niet voldoet aan de voornemens. Wij vrezen hierbij voor een scenario dat de werkelijk toegevoegde BOA-capaciteit nog steeds ontoereikend is in de kadernota en vervolgens een motie of amendement van de oppositie tot het verder ophogen van de gemeentelijke handhavingscapaciteit tot de hoognodige 35 BOA’s niet zal worden gesteund. De tijd zal het leren.
Memo bij de peiling over meer BOA’s in Amersfoort
Gemeentelijke handhavers – BOA’s – bepalen voor een steeds groter deel het beeld van handhaving op straat.
De politie is
vaak minder goed zichtbaar, want de Prio-1 (Verkeer, Geweld, overvallen enz.
incidenten, met Blauw-Zwaailicht en Sirene) overheersen, ook in Amersfoort,
steeds meer.
Over langere
termijn heeft zich een aanzienlijke verschuiving voltrokken waarbij
veiligheidszorg / handhaving in de openbare ruimte niet langer het exclusieve
domein is van de politie.
Handhavers/toezichthouders /
BOA’s spelen hier een steeds grotere rol in. Als het gaat om leefbaarheid dan
ligt het accent steeds meer bij de handhavers. Het aandachtsveld van de politie
is de laatste jaren ook verschoven, de politie zal minder/geen aandacht geven
aan leefbaarheid.
Voor de politie zijn
veiligheidstaken belangrijker.
Het gevaar ligt op de
loer dat handhavers c.q. de Wijkagenten, ook (regelmatig) ingezet gaan worden
voor zaken waaraan de Nationale Politie prioriteit geef (b.v. iedere 14 dagen op Zondag het ME
optreden tijdens voetbalwedstrijden van FC Utrecht).
Hierdoor is de
Wijkagent de week daarop, tenminste 2 dagen minder in zijn wijk
( Als hij of zij al
niet geblesseerd is geraakt tijdens de Handhaving rondom de Voetbal wedstrijd )
Dat zou hoe dan ook
ten koste gaan van de leefbaarheid op straat. Ook wanneer jeugdoverlast
en drank- en
horecaoverlast bij de politie worden ondergebracht, raken die taken
ondergesneeuwd, maar
ook milieu en jeugdzaken krijgen steeds minder ander aandacht.
Inzet Toezichthouders / BOA’s
de Gemeente
Amersfoort heeft momenteel slechts 23 toezichthouders / BOA’s terwijl bij
vergelijkbare 150.000 plus gemeenten in Nederland er minimaal 35
toezichthouders zijn aangesteld.
Dit tekort heeft
direct gevolgen voor de leefbaarheid in Amersfoort.
En het totale
takenpakket van de toezichthouders wordt steeds meer uitgebreid.
We hebben (helaas) ook
te maken met een terug tredende politie in het leefbaarheidsdomein.
De taken van de (wijk)toezichthouders
zouden zich onder meer moeten richten op specifieke wijk onderwerpen. Want de problematiek op De Berg is anders als
in Soesterkwartier of in de Binnenstad of Kruiskamp, Liendert enz.
De BPA denkt hierbij
aan jeugd, milieu, alcohol en drugs maar ook verkeer, burenoverlast,
overtredingen vanuit de APV etc.
Taken die vroeger bij
de wijkagent lagen maar tegenwoordig geen aandacht meer krijgen.
Je zou ook kunnen
denken aan toezichthouders / BOA’s die jeugd als hoofdtaak in hun portefeuille
hebben.
Als het aantal
toezichthouders / BOA’s ook in Amersfoort naar de landelijk gehanteerde
norm wordt uitgebreid
dan zal dat, op het gebied van de leefbaarheid het verschil maken
in de wijken van
Amersfoort.
Daarnaast is er nog
veel te doen als het gaat om de regierol van de toezichthouders en de
wijkagenten. Moet de regie bij de politie of bij de gemeente blijven ?
De Burgemeester is en
blijft verantwoordelijk ten aller tijde voor de openbare orde.
Het klinkt dan
logisch dat de regie voor leefbaarheid en handhaving in het publiek domein
ook bij de
Burgemeester komt te liggen.
De Wet Politie
Gegevens (WPG) verbied dat anderen, dan politieambtenaren, kennis nemen van de
documenten en info die onder deze wet vallen, dan maakt het wel weer lastig om
informatie te delen.