Nieuws van politieke partijen in Beuningen over VVD inzichtelijk

10 documenten

Motie Groene Heuvels

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Beuningen 28-01-2020 20:57

SP Beuningen heeft de volgende motie ingediend m.b.t. Huisuitzetting 100 inwoners waaronder 11 kinderen recreatiepark de Groene Heuvels. Helaas was de enige partij die voorstemde de SP, Groen Links, de PvdA, D'66, CDA, VVD en de grootste partij Beuningen Nu en Morgen willen wachten op een visieplan de Groene Heuvels wat nog lange tijd op zich laat wachten. 5 maart beginnen de huisuitzettingen!

De gemeenteraad van Beuningen, in vergadering bijeen op dinsdag 28 januari 2020, Constaterende * dat leden van de Tweede Kamer, van de VVD en D66, in het openbaar hebben uitgesproken dat ze wetgeving willen die permanente bewoning van woningen bestemd voor recreatie mogelijk maakt, * dat daarmee een duidelijke meerderheid in de Tweede Kamer is ontstaan voor het idee van het permanent bewoonbaar maken van woningen bestemd voor recreatie, * dat daarmee een situatie is ontstaan waarbij huidige permanente bewoning van status veranderd is: van illegaal naar vooruitlopend op legalisering, * dat er in het verleden door meerdere rechters is uitgesproken dat in een overgangsperiode van illegaal naar legalisering gedogen geoorloofd is, mits goed georganiseerd, * dat het gedogen niet stilzwijgend mag gebeuren of alleen mondeling, maar duidelijk geregeld moet worden met gedoogvergunningen, * dat toepassing van het bovenstaande op recreatiepark De Groene Heuvels betekent dat de nu illegaal wonende permanente bewoners een gedoogvergunning krijgen met als startdatum “heden” en als einddatum het moment dat de hierboven genoemde legalisatie in werking treedt, Verzoekt het College van B & W de genoemde tijdelijke gedoogvergunningen te verstrekken En gaat over tot de orde van de dag.

Jos Swartjes                                                             Emine Asik 

Zie ook: Groene Heuvels

Mondelingen vragen SP ontruiming Groene heuvels

SP SP VVD D66 Beuningen 16-01-2020 21:53

Dank U Voorzitter

Voordat ik wil beginnen met mijn punt wil ik eerst zeggen dat de SP het betreurt dat inwoners van de Groene Heuvels niet meer mogen inspreken, zeker als het gaat over een orde-wijziging ingaande 1 januari 2020. Volgens de SP hadden de inwoners wel degelijk spreekrecht.

Maar nu ga ik over naar ons punt!

Is het bij het College bekend dat in Den Haag twee regeringspartijen (VVD en D66), gesteund door meerdere oppositiepartijen, naar buiten brengen dat zij permanente bewoning van vakantiewoningen mogelijk willen gaan maken. De Media bij monde RTL Nieuws, Hart van Nederland, Wakker Nederland, de Hofbar, Omroep Gelderland en de schrijvende pers hebben hier ook over bericht. Ook is er een onderzoek door bureau de Hond geweest n.a.v. Hart van Nederland met als uitslag dat 69% van de Nederlandse bevolking het met het voorstel van VVD en D66 eens is.

Is het bij het College bekend dat in “overgangssituaties” gedogen geoorloofd is.

Uitdrukkelijk gedogen

Voor uitdrukkelijk gedogen (dat is gedogen na het nemen van een gedoogbeschikking) kan in uitzonderingen plaats zijn. Die uitzonderingen kunnen zijn:

Overmachtssituaties Overgangssituaties Onevenredigheid Overgang

Bij overgangssituaties gaat het om situaties, waarin het bevoegd gezag vooruitlopend op legalisatie gedoogt.

Bijvoorbeeld als ze binnen afzienbare termijn de omgevingsvergunning kan verlenen. Gedogen kan dan alleen, wanneer het verlenen van de vergunning de overtreding direct ongedaan maakt. De overtreder hoeft niet eerst nog een feitelijke aanpassing te doen, om aan de vergunning te voldoen.

Is het ‘t College bekend dat er bij Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State, drie jurisprudentie uitspraken zijn welke vergelijkbaar zijn met de casus Groene Heuvels. De dossiernummers en woonplaatsen heb ik, bij interesse wil ik ze u overhandigen

Is het College het met de SP eens dat gedogen “vooruitlopend op legalisatie” exact de situatie is die ontstaan is door de openlijke standpuntbepaling van VVD en D66 in Den Haag inzake permanente bewoning van vakantiewoningen?

Zo ja, wanneer kunnen we dan de uitleg rekening houdend met de huidige uitzettingen vanuit het College verwachten dat er sprake is van een nieuwe situatie waarbij het College van Beuningen haar beleid inzake permanente bewoning van vakantiewoningen aanpast?

Zo nee, wil het College dan uitleggen waarom gedogen “vooruitlopend op legalisatie” niet exact de situatie is waarmee we nu te maken hebben.

Zie ook: Groene Heuvels

“WE HEBBEN HET UIT HANDEN GEGEVEN”

SP SP VVD Beuningen 03-09-2019 20:31

Update: Erik Droogh is weg als directeur van Leisurelands, maar niemand wil zeggen waarom

 

De oudste Tribune-lezers kunnen zich nog herinneren hoe een zomerdag-uitstapje er 60 jaar geleden uitzag. Voor een zonnige zondag buiten maakte moeder lekkere dingen, bijvoorbeeld lekkere boterhammen. Die gingen in een grote tas. Samen met flessen met iets te drinken, een laken en eventueel een handdoek. Vervolgens ging het hele gezin op pad naar een grasveld, liefst in de buurt van een vijver, een ven, een meertje of ander water. Stadsbewoners liepen naar een park, anderen naar een bos en zonodig werd een bus of een tram gebruikt voor het vervoer.

Ter plekke aangekomen werd het laken op het gras uitgespreid. Moeder bleef bij de tas. Vader en de kinderen gingen spelen, wandelen, etc. En bijvoorbeeld ook kikkers zoeken tussen het riet.

In elke Nederlandse gemeente waren er van dat soort plassen, die we nu recreatieplassen zouden noemen.

Gemeentebesturen bemoeiden zich nauwelijks met dat soort recreatie. Af en toe werd er een waarschuwingsbord geplaatst voor gevaarlijk diep water. Of werd er een bord geplaatst met een aansporing om je netjes te gedragen: “Laat niet, als dank voor het aangenaam verpoozen, den eigenaar van ‘t bosch de schillen en de doozen” [ANWB-leus].

Geen kosten voor gemeenten en geen opbrengsten. Simpel.

 

Maar de wereld verandert. Omstreeks 1960 waren de meeste gevolgen van de oorlog opgeruimd en begon een periode van relatieve welvaart. Delen van de middenklassen konden een auto betalen. En daarmee veranderde ook de dagrecreatie. De mensen met een auto wilden goede ontsluitingswegen van natuurgebieden met (recreatie)plassen. Er kwam vraag naar parkeerterreinen. Er moesten toiletten komen en prullenbakken. Er moest toezicht komen bij het zwemwater. Etc. In heel korte tijd waren recreatieplassen voor gemeenten niet langer kostenneutraal, maar een kostenpost. En de wethouders gingen op zoek naar financiële oplossingen. “Samenwerking” werd plotseling een hot item: als meerdere gemeenten kosten delen moet dat toch goedkoper zijn ??? En dus werden er recreatieschappen opgericht, samenwerkingsorganisaties van meerdere gemeenten.

 

En die recreatieschappen moesten op zoek naar inkomsten. En dat deden ze !!! Slagbomen voor parkeerterreinen waarbij je een betaald pasje nodig hebt om te mogen parkeren. Pannenkoekenrestaurants en andere horeca-gelegenheden die moeten betalen om op de terreinen van het recreatieschap te staan.

Een wat ‘modernere’ naam is ook nooit weg. Het recreatieschap in onze regio ging zich LEISURELANDS noemen, een naam om te onthouden! Een van de nieuwste aanwinsten van dat Leisurelands is dat ze een ondernemer in de arm hebben genomen die in de Berendonck een luxe sauna exploiteert. Voor het luttele bedrag van 129,95 euro per persoon mag je daar de hele dag in de sauna zijn, zelfs inclusief lunchbuffet en dinerbuffet (eh … op vrijdag, zaterdag en zondag komt daar nog een klein opslagje bij).

 

In theorie worden die recreatieschappen nog steeds gecontroleerd door de wethouders van de gemeenten die die recreatieschappen ooit hebben opgericht, maar in werkelijkheid hebben de ‘cowboys’ nu al zo lang de vrije hand gehad dat ze zich nergens meer iets van aan trekken. De grootste cowboy van de recreatieschappen in onze regio heet Erik Droogh. Die man flikt het om 3 ton per jaar uit de kas van Leisurelands in zijn eigen zak te steken. En de wethouders laten hem daarmee wegkomen.

Ook de wethouder van Beuningen: VVD-lid Henk Plaizier.

Beuningen Nu & Morgen heeft, uiteraard ondersteund door de SP, daarover zeer kritische vragen gesteld, maar het enige dat Plaizier wilde zeggen was:

 

“WE HEBBEN HET UIT HANDEN GEGEVEN”

 

De SP vindt het volslagen idioot dat een gemeentebestuur bevoegdheden uit handen geeft en daarna zegt: het is nu eenmaal gebeurd en we kunnen er niks meer aan veranderen.

 

De SP vraagt niet dat een gemeentebestuur zich met alle details van dagrecreatie bemoeit. Maar er bestaat ook nog zoiets als STURING OP HOOFDLIJNEN. Leg vast dat een recreatieschap uitsluitend activiteiten mag ontwikkelen in de aangesloten gemeenten. Leg vast dat een recreatieschap zich alleen mag bezighouden met kerntaken en dus niet met zaken als grond opkopen van boeren om velden met zonnepanelen te ontwikkelen.

Op lange termijn moet er nog veel meer geregeld worden, maar laten we eens beginnen met de recreatieschappen terug te krijgen naar hun kerntaken. En als ze niet mee willen werken ? Vertel ze dan maar waar de uitgang is.

 

Frans Gielen

Een analyse over verschuiving panelen

SP SP GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid PvdA Beuningen 04-07-2019 15:58

Ik stap ditmaal een keer af van thema´s over Beuningen in mijn column, maar probeer een dialectische analyse te maken van het vraagstuk waarom bijvoorbeeld de SP van 25 zetels in de Tweede Kamer naar nu 14 zetels is gegaan.

Mijn analyse gaat terug naar de tijd vóór onze grootste overwinning, hij gaat terug naar de opkomst van Leefbaar Nederland. Eindelijk was er een geluid dat tegen de gevestigde politiek inging. Niet dat ik het met Fortuyn eens was, maar zijn geluid was tegen de gesettelde orde, tegen het old boys network gedoe en probeerde het ongenoegen en wantrouwen van het electoraat als middel te gebruiken. Dat resulteerde in een forse winst; winst die natuurlijk ook veroorzaakt werd door de moord op de lijsttrekker.

Dus kwam de LPF met een grote groep mensen in de Tweede Kamer. Door veel intern geouwehoer en schandalen was de LPF maar een kort leven beschoren.

De volgende hoop voor Nederland werd de SP. Door hun “tegenpartij” opstelling kreeg de SP het vertrouwen van een grote groep mensen vanuit het electoraat. En volgens mij om dezelfde reden als wat Pim Fortuyn hielp aan zijn zetels: de hoop op verandering, het terugwinnen van vertrouwen en als tegenstelling tegenover partijen als Groen Links en PvdA maar ook de andere partijen die tijdens verkiezingen van alles beloofden, maar na de verkiezingen gewoon doorgingen met list en bedrog.

Omdat Wouter Bos maar vooral Frans Timmermans de SP tijdens de informatiegesprekken Jan Marijnissen en zijn SP buiten vak K wilden houden en het verhaal zo brachten dat Jan zou zijn afgehaakt. Wat later dus niet zo bleek te zijn. Dat blijkt o.a. uit via WikiLeaks uitgelekte Amerikaanse ambtsberichten die in handen zijn van de NOS. Voor SP'er Jan Marijnissen zijn die stukken hét harde bewijs dat de PvdA zijn partij na de verkiezingsoverwinning van 2006 bewust uit de regering probeerde te houden. Toenmalig PvdA-leider Wouter Bos beweerde jaren dat Marijnissen te snel was weggelopen bij de formatie: hij zou geen verantwoordelijkheid willen dragen.

Dus weer was er een tegenstelling gecreëerd en weer was de hoop op een tegengeluid verdwenen. Gevolg: slechtere resultaten voor de SP bij de volgende verkiezingen en ook onrust bij een aantal leden van de SP.

Maar daarmee was de overtuiging bij veel mensen dat het toch echt heel anders moet in Nederland niet weg. De volgende die op die gevoelens inspeelde was een kamerlid van de VVD die voor zichzelf begon: Geert Wilders en zijn PVV. Hij gooide het over de boeg van geloof en ras; geen klassenstrijd maar haat zaaien tegen buitenlanders.

Dat leek een tijdje een succesvolle aanpak, maar inmiddels neemt de aanhang van Wilders snel af. Een nieuwe roeptoeter heeft zich op het toneel gemeld: Baudet met zijn Forum voor Democratie. Ook Baudet speelt in op de onvrede bij een flink deel van de bevolking.

Kortom: het is al tientallen jaren een komen-en-gaan van eendagsvliegen die inspelen op onvrede en hoop dat het beter kan. Maar ik heb nog steeds vertrouwen in de SP. Vooral omdat de SP vasthoudt aan klassenanalyses. In een tijd dat steeds minder mensen een steeds groter deel van geld en macht naar zich toetrekken is klassenanalyse onmisbaar.

Ik geloof nog steeds dat er klassenstrijd zal komen en ik weet dat Jan Marijnissen het niet met me eens is maar, ik geloof in verandering via verelendung.

 

Jos Swartjes

Voorzitter SP Beuningen

PERSBERICHT VVD–Beuningen ...

VVD VVD Beuningen 10-04-2019 18:56

PERSBERICHT VVD–Beuningen Beuningen, 9 april 2019 VVD-Beuningen gaat in eerste instantie voor zon. BEUNINGEN – Tijdens de raadsvergadering van 9 april 2019 heeft VVD Beuningen ingestemd met het raadsvoorstel waarin er een zorgvuldig proces ingezet wordt om de gemeente in 2040 energieneutraal te laten zijn. “De VVD steunt de doelstelling van 731 TJoule in 2040”, zegt Karin Janssen (fractievoorzitter). “Het advies van de gebiedsraad dient als basis. Het is duidelijk dat er nu eerst een onafhankelijk onderzoek zal plaatsvinden naar alle mogelijkheden om op grote schaal energie op te wekken in Beuningen. Daarnaast worden meer gebieden betrokken in het onderzoek om eerst grootschalige zonne-energie en alternatieve energiebronnen te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan de ARN, waterplassen of geluidswallen. Tevens worden de zoekzones voor windmolens uitgebreid naar de westelijke grens van de gemeente”. Karin Janssen besluit “Kortom, veel goede toevoegingen. Het college is nu aan zet om een gedegen en gedragen realisatieplan voor te leggen zodat de raad een zorgvuldig, onderbouwd besluit kan nemen”.

Huishoudelijke thuiszorg nummer zoveel!

SP SP VVD CDA Beuningen 04-03-2019 13:49

Men is niet rijk door wat men bezit, maar door wat men met waardigheid ontberen kan. Epicurus

Ja mensen het is weer zover, de rechtszaken over de thuiszorg zijn achter de rug. En deze rechtszaken geven de “zorg”-partij, het CDA, ruimte om beslissingen over thuiszorg verder voor zich uit te schuiven. Zoals het er nu naar uitziet tot 22 april 2019.

Eerst de laatste rechtszaak bij de Centrale Raad van Beroep (CrvB). Die ging over normen die ooit opgesteld zijn door een van de grootste accountantskantoren van Nederland: KPMG. Die normen worden het KPMG-protocol genoemd. Accountants die interesse hebben voor cliënten? Laten we het er toch maar op houden dat het dan over centen gaat.

Af en toe krijg ik de indruk dat onze Trias Politica in dienst staat van de financiën; zo ook nu. Terwijl alle voorafgaande beroepszaken bij de CRvB ten voordele van de cliënten afliepen is het nu ten nadele, dankzij KPMG. Ik ga daar verder niet op in, maar heb toch wel mijn vraagtekens.

Maar goed, de uitspraak is er nu, dus het ambtelijk apparaat van Beuningen gaat zich buigen over de uitwerking in opdracht van wethouder Van Teffelen.

We gaan iets doen met de uren in de nieuwe maatwerkvoorziening, we bouwen van 125 uur via een algemene voorziening af naar 105 uur dus 20 uur minder zorg voor de cliënten. Dat terwijl een jaar 365 (of 366) dagen heeft.

Financieel is het nog ergerlijker. Terwijl de wet voorschrijft dat cliënten per 1 januari j.l. voor WMO € 17,50 eigenbijdrage per vier weken moeten betalen geeft wethouder Van Teffelen aan, op vragen van mij, die verlaagde eigenbijdrage pas te zullen invoeren per mogelijk 22 april 2019.  Mogelijk nog later; dat ligt aan de invoering. Dus mensen die het maximum per maand betalen, nu € 128, moeten dit voorlopig blijven betalen tot ingangsdatum WMO HH1. En ze krijgen dit niet gecompenseerd, aldus volgens zeggen de wethouder.

De SP vindt dit ongehoord, We weten dat de Gemeente door stomme blunders behoorlijk in de rode cijfers staat maar moeten hiervoor hulpbehoevende mensen bloeden?

Moeten hierdoor ouderen in vervuilde woningen wonen? Woningen welke trouwens ook ziektes veroorzaken.

Ik ga het niet hebben over religiën, maar stel wel mijn vraagtekens bij de C van het CDA in deze. Maar ook de VVD en BN&M stemden destijds tegen een motie van mij over terugbetaling van teveel betaalde WMO-bijdragen.

Jos Swartjes

Voorzitter SP Beuningen

 

FRACTIE FLITS 2019 nr 01 (d.d. 23 jan)

PvdA PvdA VVD Beuningen 29-01-2019 08:09

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: De fractie voorzitter heeft samen met Paul van Haaf van de VVD een gesprek gehad met de burgemeester de Euregio. Er blijken geen uren beschikbaar te zijn voor ambtelijke ondersteuning van de raad ten aanzien van de Euregio. Een ambtenaar was daar tot dusverre voor aanspreekbaar. Te weinig ambtelijke capaciteit leidt tot het wegvallen van ondersteuning. Zeer tot onvrede van de fractie.

Commissie Samenleving op 28 januari (te 19.30 uur)

De agenda van de commissie oogt pover. Niettemin is er een aantal bespreekpunten, dat – op termijn – van maatschappelijk belang wordt omdat nu de fundamenten van nieuw beleid worden gelegd.

Agpt 9-a2: kaderbrief GGD Deze kaderbrief noemt een aantal ontwikkelingen die in de jaren 2020 en volgende gestalte (moet) krijgen. De brief is bedoeld om vanuit de deelnemende gemeenteraden hints aangereikt te krijgen: wààr is bij het nieuw beleid aandacht aan te besteden. Dit beleid wordt in de loop van dit jaar geformuleerd.

De fractie is benieuwd naar de stand van zaken bij de Jeugd Gezondheidszorg. De kaderbrief tot nieuw beleid borduurt voort op eerder in gang gezet beleid. De kaderbrief benoemt echter voornamelijk de veranderingen die nieuw zijn. Een beschouwing over de betekenis van eerder ingezet nieuw beleid is niet verwoord. Dat geeft aanleiding de wenkbrauwen te fronsen. Namelijk in de bijgevoegde december agenda van het Algemeen Bestuur GGD (AB) zien we: ‘Bij de afdeling JGZ ligt een taakstelling om te bezuinigen. Het kost de JGZ moeite om deze te halen. Maar er is nog wat tijd om het te bereiken. Het betreft een voortgangsnotitie.’

Dit leest als een spagaat: het AB komt met een voortgangsnotitie om de (door het bestuur opgelegde) bezuinigingen te bereiken en tegelijkertijd wringt het in de uitvoering van de JGZ. In oktober was al de managementrapportage van juni van de GGD bijgevoegd, waaruit duidelijk bezorgdheid bleek. (zie fractie flits nr 7 2018). Ook toen heeft de PvdA kritische vragen gesteld. Nu zien we, dat In december de verontrusting aanleiding geeft tot een voorgangsnotitie!

De fractie vraagt zich af, of we nu het Kind met het Badwater weggooien. Welke zijn de feitelijke risico’s die Jeugdigen in het laatste half jaar hebben gelopen? Wie neemt daar de verantwoording voor? Wat is ondernomen aan de acceptatiebereidheid van die verandering bij JGZ professionals? Kortom, vanuit de benadering ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’, wil de fractie weten of de gekozen verandering vruchtbaar is. Dan wel dat we nu in een modderbad met jeugdigen als slachtoffers dreigen te belanden. Dat rechtvaardigt wellicht heroverweging (ipv voorborduren) en aanpassing van beleid. Kortom: de PvdA fractie maakt in deze zin dan ook gebruik van de uitnodiging om deze vragen als accenten te verwerken in de kadernotitie.

Nieuw uit te werken items bij de GGD als gevolg van veranderde wetgeving: (pag 2 kadernotitie) V.w.b. de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg. (ingaande 1-1-20). Deze nieuwe wet voorziet er onder meer in, dat de verplicht op te leggen GGZ begeleiding ook buiten een instelling kan plaats vinden. Dit wijkt af van de huidige wetgeving. In de volksmond spreken we over ‘verwarde personen’.

De PvdA is voorstander van een ‘inclusieve samenleving’ (iedereen doet er toe en doet mee).

De fractie wil weten in hoeverre samenhang ontstaat van ‘verwarde personen’ met de aangekondigde reductie aan opvangplekken Beschermd Wonen (Regionaal Instituut Begeleid Wonen, reductie van circa 1200 begeleide plekken naar circa 450). Aannemelijk is dat juist deze samenhang ingrijpt in het sociaal leefmilieu van buurt en wijk. De benadering ‘Inclusieve Samenleving’ betekent dat geen enkel sociaal leefmilieu is uit te zonderen waar het de nieuwe vorm van opvang betreft (= wonen/op afstand begeleiden). Ligt de regie bij deze samenhang besloten in de kaderbrief van de GGD, met andere woorden: volgt er een regionale benadering? Wat is de stand van zaken van gemeentelijke inbreng daarbij? De fractie bepleit omwille van draagvlak een indringende betrokkenheid van inwoners bij deze beleidsaanpassingen. Is er v.w.b. de beleidsontwikkeling een formule toe te passen zoals bij de ‘Klimaattafels’?

Agpt 9-d1: Doelgroepenvervoer De Vervoersorganisatie regio Nijmegen heeft een zogeheten ‘Knoppenplan’ ontwikkeld, waardoor uiteindelijk het vervoer tegen een lager budget te realiseren zou zijn. Leerlingenvervoer en vervoer naar ziekenhuis etc De gemeente Beuningen draagt aan de ontwikkeling van dit plan € 1900,= bij. De besparingen die beoogd worden loopt in de tonnen. Dit plan is doorspekt van vakjargon. De fractie vreest dat straks de inwoner door de bomen het bos niet ziet als er ‘aan de knoppen’ gedraaid wordt. De fractie is voorstander van de KIS- benadering. Keep-it-simpel.

Agpt 10: Deelsessie Jeugd Veilig Verder + rol Regionaal Ondersteuningsbureau WMO/Jeugd Deze sessie is door het College toegezegd naar aanleiding van vragen van de fractie PvdA. In de commissie Samenleving van 22 oktober is aangegeven dat de vragen vanwege haar ‘technische aard’, schriftelijk moesten worden aangereikt. Directe aanleiding was de ‘Bestekbeschrijving Gecertificeerde Instellingen’ (van toepassing bij bescherming van Jeugdigen na een beslissing van de rechter).

De PvdA heeft vragen bij het zogeheten ‘gedwongen kader’ en de marktwerking in de Jeugdzorg. Die marktwerking in de Zorg wordt vanuit dit bestek door de gemeente(n) bevorderd. Dat het na gunning als ‘subsidie’ wordt geduid, doet aan de beginselen van marktwerking niets af. Ook meent fractie, dat de fundamentele rechten van het kind indirect – en daarmee te pover – in het bestek zijn verwerkt: de rechten van het kind behoren leidend te zijn en explicieter aan te geven. Kennelijk is de regionale nieuwkomer in de branche – te weten ‘Jeugd Veilig Verder’ – door het College uitgenodigd om tijdens de sessie een toelichting te geven.

Commissie Ruimtelijke Ordening op 29 januari (te 19.30 uur)

Agpt 6: Werksessie omgevingswet Bureau Waalboog heeft in een eerdere commissie een presentatie gegeven over de invoering van de Omgevingswet. Er zou sprake zijn van een eerste bespreking en er beslist nog geen keuzes worden gemaakt. Nu is een memo met conclusies verschenen De fractie is ernstig bezorgd, dat de raad alleen nog over hoofdlijnen kan beslissen die ruim uitgelegd kunnen worden.

Agpt 7: Plussenbeleid Er wordt kennelijk wat geoefend met de nieuwe Omgevingswet. Het voorstel leidt er toe, dat een aanzet wordt ontwikkeld zodat agrarische bedrijven op vrij eenvoudige wijze de activiteiten kunnen uitbreiden (duurzame niet grond gebonden veehouderij). De fractie beschouwt dit voorstel als een mogelijkheid om initiatieven tot megabedrijven te ondersteunen. Ook al noemt men dat dit niet de bedoeling is. Dit terwijl de aangegeven grenswaarde samenvalt met die voor een megabedrijf. De tekst van het voorstel is daarmee ‘camouflerend’.

In het verleden is vastgesteld dat er in Beuningen geen megabedrijven mogen komen. De hamvraag is, of verruiming nodig en/of wenselijk is. Bedrijven zouden hun grenzen bereikt hebben. Verruiming leidt uiteraard tot nieuwe grenzen. B&W stelt voor om ‘couleur lokaal’ als leidend te nemen bij de beoordeling van een initiatief. De uitleg hiervan is, dat een combinatie van het coalitieakkoord, de bestuurlijke wensen, de ambtelijke ideeën en de interviews met de diverse belangenhouders en geïnteresseerden leidend zijn bij de beoordeling. De fractie mist hierin de zienswijzen als ‘duurzaamheid (energie), milieu en gezondheid’.

Agpt 10 C. Herinrichting Houtduiflaan/Burgemeester Geradtslaan Hoewel in de begrotingsvergadering is aangegeven, dat er budget beschikbaar zou zijn, blijkt nu uit het voorstel dat er slechts € 16.000,= op tafel ligt om de Geradtslaan veiliger te maken. De fractie meent, dat de keuze uit de aangeboden varianten geen van alle tegemoet komt aan de veiligheid van fietsers. Feitelijk moet ook de veiligheid van fietsers bij de kruising van de Geradtslaan met de Fazantlaan/Alexiastraat bekeken te worden. Nu oogt het teveel als ‘hap-snap’.

Rondvraag: de fractie zal in de rondvraag opnieuw verduidelijking vragen over de verkoop van opstal en grond van de voormalige basisschool ‘Triangel’. Onder meer ten aanzien van voorzieningen in deze school die ook bedoeld/bestemd waren voor de naastgelegen basisschool De Vuurvlinder.

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 30 januari (te 19.30 en 21.00)

Parkeerleges Blauwe P-Zone. De wijziging van de legesverordening is destijds als hamerstuk gepresenteerd. Nu blijkt dat de leges voor een parkeervergunning aan bewoners in de blauwe zone van Beuningen, niet eenmalig maar jaarlijks en tegen een hoger bedrag afgegeven wordt. Dit is een principieel punt en het College had dat in haar voorstel expliciet moeten aangeven. Dat is niet gebeurd. Is hier nu sprake van dwaling of een gericht gestuurde besluitvorming? Welke ruimte neemt de raad tot heroverweging? De fractie brengt dit ter sprake.

Het bericht FRACTIE FLITS 2019 nr 01 (d.d. 23 jan) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

VVD Beuningen heeft het college de ...

VVD VVD Beuningen 10-12-2018 22:37

VVD Beuningen heeft het college de volgende vragen gesteld ten aanzien van de incidenten die zich recentelijk voor hebben gedaan op Industrieterrein de Sluis. Tekst VVD Beuningen 10-12-2018 Dinsdagnacht 4 op 5 december jl. was het wederom raak. Brandweerauto’s met loeiende sirenes, dikke rookpluimen en een sterke geur van verbranding merkbaar in Weurt. Het betrof een brand bij een wietkwekerij bij een regulier bedrijf op industrieterrein de Sluis. Inmiddels is dit het zoveelste incident op het industrieterrein waar onze inwoners van Weurt mee te maken krijgen. De VVD stelt derhalve de volgende vragen aan het college: Hoe is het contact met de gemeente Nijmegen inzake industrieterrein de Sluis? Worden er op regelmatige basis controles uitgevoerd bij bedrijven op het desbetreffende industrieterrein naar illegale activiteiten? Indien dit niet het geval is, zouden wij dan met het college in gesprek kunnen hoe hier toch een bepaalde vorm van controle uitgevoerd kan worden in de toekomst? Hoe worden onze inwoners in Weurt geïnformeerd indien er een incident plaatsvindt? Afgelopen zaterdag werden bij een soortgelijk incident in Son de inwoners middels NL Alert geïnformeerd. Is dit binnen onze gemeente ook mogelijk? Hoe is het met de controles gesteld op andere industrieterreinen binnen en buiten de gemeente waar onze inwoners in de nabijheid leven en dus mee te maken krijgen indien er zich incidenten voordoen? Er is uit de metingen dan wel gebleken dat er geen schadelijke stoffen vrijgekomen zijn. Desondanks is er in Weurt sprake van een lichte bedekking van asdeeltjes. Dit leidt tot onrust bij onze inwoners. De VVD verwacht van het college een proactieve en preventieve aanpak inzake de problematiek op het industrieterrein. Hierbij vragen wij extra aandacht voor ongeruste inwoners in Weurt die graag geïnformeerd blijven.

Algemene Beschouwingen Programmabegroting 2019. Betoog Bert

Beuningen Nu & Morgen Beuningen Nu & Morgen VVD CDA Beuningen 13-11-2018 22:25

Algemene Beschouwingen Programmabegroting 2019

Mevrouw de voorzitter

Het proces:

Vandaag 13 november 2018 zijn we hier bijeen om programmabegroting 2019 vast te stellen. Dat is welgeteld 2 dagen voordat de vastgestelde begroting bij de provincie binnen moet zijn. “Just in Time”, zou je kunnen zeggen. Echter het proces is dit jaar moeizaam geweest, zo merken we op. Er zijn in aanloop naar deze vergadering erg veel vragen gesteld. De antwoorden daarop zijn vorige week dinsdag met de raadsleden gedeeld.

Aangezien het belangrijke vragen zijn, om tot een goede besluitvorming te komen vinden we dit aan de late kant. We stellen dan ook voor om in de volgende jaren in de commissie Samenleving en Ruimte hier inhoudelijk meer aandacht aan te besteden. Hierdoor wordt er  in een eerder stadium duidelijkheid  verschaft over dat wat er hetzelfde blijft of wat er echt aan verandering wordt voorgesteld. Mogelijk dat dit ook onze inwoners helpt te begrijpen wat er door ons gevraagd en bedoelt wordt om te komen tot het wel of niet wijzigen van de begroting.

Ondanks dit door ons als lastig ervaren proces, is de fractie van Beuningen Nu & Morgen verheugd dat het  nieuwe college het gelukt is een meerjarig sluitende begroting te presenteren. Verheugd, tegen het licht dat er een collegewisseling is geweest en dat het nieuwe collegeprogramma een plaats heeft gekregen. We beseffen dat het “bloed, zweet en tranen” heeft gekost om de begroting rond te krijgen. De oorzaken zijn genoegzaam bekend. Hier  komen we later op terug.

Vorig jaar gaven we nog een compliment dat de begroting compact en meer leesbaar is geworden. In deze versie  vinden we de grondexploitatie wel heel erg compact. Wat ons betreft had de grondexploitatie meer aandacht mogen krijgen. Het is  wel erg summier dat er in  3 pagina’s aandacht voor dit onderwerp is waarin alleen de lopende complexen worden beschreven. Dit  is naar onze mening veel te weinig.

Financiële positie:

De situatie die ons college schetst waar vanuit de begroting is opgesteld onderkennen we. De uitgangspunten die bij de Kaderbrief zijn opgesomd vinden we terug in de begroting. Waar Beuningen Nu & Morgen wel moeite mee heeft is de verhoging met 3% Onroerend Zaak Belasting (OZB). Wij willen terug naar 1,5%! Dit hebben we immers aan onze kiezers beloofd, bovendien is de verlaging in het collegeprogramma vastgesteld. Het kan niet zo zijn dat dit voor ons belangrijke punt nu al in het 1e begrotingsjaar niet nagekomen wordt. Beuningen Nu & Morgen stond en staat voor een niet meer dan trendmatige verhoging van 1,5%. En dan is 3% te veel. Wij dienen aan het eind van de 1e beraadslagingsronde dan ook een amendement in. Dat doen we samen met het CDA en de VVD. We stellen voor de verlaging van 3 % naar 1,5 % zijnde een bedrag van €115.000 dat hiermee gemoeid is voor 2019 eenmalig te dekken uit de algemene bedrijfsreserve. Voor het jaar 2020 dringen wij er bij het college op aan om bij de kaderbrief 2020 ook uit te gaan van niet meer dan 1,5% OZB verhoging.

In de zoektocht naar dekking voor de OZB verlaging hebben we ook nog overwogen om dit uit de reserve incidentele prioriteiten te financieren. Echter uit de beantwoording van de vragen leek ons dat niet zo praktisch. We constateerden dat er in deze reserve nog veel oude posten open staan. Kortom deze reserve is naar onze mening toe aan een grondige actualisatie waarbij goed naar de ouderdom van de posten gekeken moet worden. De reserve incidentele prioriteiten zou uitsluitend uit onvermijdelijke, onontkoombare en onuitstelbare posten mogen bestaan. Wij stellen voor met de mogelijke vrijval de algemene bedrijfsreserve weer aan te vullen. Hiertoe dienen we samen met het CDA en VVD een motie in.

Nieuw beleid:

In de voorliggende begroting is gelukkig ook nog ruimte voor nieuw beleid. Zo zien we dat er voor onze inwoners en iedereen die bij onze gemeente betrokken is, geïnvesteerd wordt in maatschappelijke ondersteuning, de leefomgeving en in de bewonersbetrokkenheid. Wij spreken onze waardering uit voor de wijze waarop het college inwoners betrekt bij de duurzaamheidsprojecten. Belangrijke stappen zijn gezet.

De investering in de doorontwikkeling van het Sociaal team is fors maar begrijpelijk. Wij gaan er vanuit en hopen dat investeren aan de voorkant de uiteindelijke beloofde inverdieneffecten oplevert. Dat wij dit zullen volgen en dus ook de wens hebben hiervan op de hoogte te worden gehouden moge duidelijk en logisch zijn.

Risico’s:

Zoals u van onze fractie nu mag verwachten hebben wij ook oog voor de financiën van morgen.

De “open einderegelingen” in het sociaal domein blijven onvoorspelbaar. We beseffen dat het een opgaaf is en blijft om binnen de budgetten WMO en Jeugd te blijven. Vergrijzing heeft zijn weerslag op de WMO en ook de Jeugdzorg blijft een zorgenkindje, zeg maar gerust kind. Dit is niet uniek voor alleen de gemeente Beuningen.

BN&M hoopt en verwacht dat de investeringen die we gedaan hebben en nu in deze begroting ook weer doen o.a. in de versterking van het sociale team, haar vruchten af gaat werpen. We komen langzamerhand beter in control en de samenwerking met partners is geïntensiveerd. Kortom aan de motivatie en facilitering ligt het niet. Beuningen Nu en Morgen is niet alleen van het moet kunnen, tenzij maar ook van realistisch, haalbaar en betaalbaar.

Van een ander kaliber en specifiek voor Beuningen is het risico voor de zandwinning Beuningse Plas. Het college geeft aan voor de zandwinning geen risico’s meer te zien. Er is geen bedrag meegerekend in het weerstandsvermogen. Wij hopen uiteraard dat  het vergunningsverleningsproces loopt volgens het geschetste en afgesproken schema, zodat per 1 januari 2020 de ontzander aan de slag kan. Wij gaan ervan uit dat er tussen nu en de start en tijdens de winning geen tegenvallers de kop op steken.

Kansen:

Nu het weer beter gaat met de economie nemen de uitkeringen af. Met de woningbouw en de daaraan gekoppelde grondexploitatie gaat het gelukkig  crescendo, al blijven we afhankelijk van de markt en de economische omstandigheden. We zien kansen in de energie transities. Inwoners- verenigingen en bedrijven weten ons te vinden. Goede ideeën blijven we faciliteren, immers samen maken we Beuningen. Dat geldt ook voor lastige dossiers waarbij het individueel belang soms moet buigen voor het algemeen belang. BN&M beseft dat duurzaamheidsopgave niet vrijblijvend en risicoloos is. De energietransitie gaat alle inwoners van Beuningen aan en zal van de ene inwoner meer vragen dan van de andere. Tenslotte komt de omgevingswet eraan. Ook dit proces zal samen met de inwoners van de grond komen.

Contact met elkaar houden is daarbij randvoorwaarde nummer 1.

Resume:

In deze begroting is een begin gemaakt met het collegeprogramma “energiek door samen doen”. Dat doet ons deugd, echter wij beseffen dat er weinig investeringsruimte is en dat er naast het collegeprogramma tal van uitdagingen liggen zoals de Zorg, de energietransitie, en het Zand. BN&M is van mening dat er geen reden is om te jubelen maar dat we op de goede weg zijn. We blijven behoedzaam omgaan met de schaarse middelen. We blijven sparen om de reserves aan te vullen. Ondanks de krappe financiële positie vertrouwen we er op dat het college er in slaagt de bedrijfsvoering op orde te houden en haar taken naar behoren uit te voeren.

Wij wensen het college veel succes met die uitvoering.

Tot zover in 1e instantie.

Namens de fractie van Beuningen Nu &Morgen

Bert Jeurissen

Algemene Beschouwingen Programmabegroting 2019. Betoog Bert

Beuningen Nu & Morgen Beuningen Nu & Morgen VVD CDA Beuningen 13-11-2018 22:25

Algemene Beschouwingen Programmabegroting 2019

Mevrouw de voorzitter

Het proces:

Vandaag 13 november 2018 zijn we hier bijeen om programmabegroting 2019 vast te stellen. Dat is welgeteld 2 dagen voordat de vastgestelde begroting bij de provincie binnen moet zijn. “Just in Time”, zou je kunnen zeggen. Echter het proces is dit jaar moeizaam geweest, zo merken we op. Er zijn in aanloop naar deze vergadering erg veel vragen gesteld. De antwoorden daarop zijn vorige week dinsdag met de raadsleden gedeeld.

Aangezien het belangrijke vragen zijn, om tot een goede besluitvorming te komen vinden we dit aan de late kant. We stellen dan ook voor om in de volgende jaren in de commissie Samenleving en Ruimte hier inhoudelijk meer aandacht aan te besteden. Hierdoor wordt er  in een eerder stadium duidelijkheid  verschaft over dat wat er hetzelfde blijft of wat er echt aan verandering wordt voorgesteld. Mogelijk dat dit ook onze inwoners helpt te begrijpen wat er door ons gevraagd en bedoelt wordt om te komen tot het wel of niet wijzigen van de begroting.

Ondanks dit door ons als lastig ervaren proces, is de fractie van Beuningen Nu & Morgen verheugd dat het  nieuwe college het gelukt is een meerjarig sluitende begroting te presenteren. Verheugd, tegen het licht dat er een collegewisseling is geweest en dat het nieuwe collegeprogramma een plaats heeft gekregen. We beseffen dat het “bloed, zweet en tranen” heeft gekost om de begroting rond te krijgen. De oorzaken zijn genoegzaam bekend. Hier  komen we later op terug.

Vorig jaar gaven we nog een compliment dat de begroting compact en meer leesbaar is geworden. In deze versie  vinden we de grondexploitatie wel heel erg compact. Wat ons betreft had de grondexploitatie meer aandacht mogen krijgen. Het is  wel erg summier dat er in  3 pagina’s aandacht voor dit onderwerp is waarin alleen de lopende complexen worden beschreven. Dit  is naar onze mening veel te weinig.

Financiële positie:

De situatie die ons college schetst waar vanuit de begroting is opgesteld onderkennen we. De uitgangspunten die bij de Kaderbrief zijn opgesomd vinden we terug in de begroting. Waar Beuningen Nu & Morgen wel moeite mee heeft is de verhoging met 3% Onroerend Zaak Belasting (OZB). Wij willen terug naar 1,5%! Dit hebben we immers aan onze kiezers beloofd, bovendien is de verlaging in het collegeprogramma vastgesteld. Het kan niet zo zijn dat dit voor ons belangrijke punt nu al in het 1e begrotingsjaar niet nagekomen wordt. Beuningen Nu & Morgen stond en staat voor een niet meer dan trendmatige verhoging van 1,5%. En dan is 3% te veel. Wij dienen aan het eind van de 1e beraadslagingsronde dan ook een amendement in. Dat doen we samen met het CDA en de VVD. We stellen voor de verlaging van 3 % naar 1,5 % zijnde een bedrag van €115.000 dat hiermee gemoeid is voor 2019 eenmalig te dekken uit de algemene bedrijfsreserve. Voor het jaar 2020 dringen wij er bij het college op aan om bij de kaderbrief 2020 ook uit te gaan van niet meer dan 1,5% OZB verhoging.

In de zoektocht naar dekking voor de OZB verlaging hebben we ook nog overwogen om dit uit de reserve incidentele prioriteiten te financieren. Echter uit de beantwoording van de vragen leek ons dat niet zo praktisch. We constateerden dat er in deze reserve nog veel oude posten open staan. Kortom deze reserve is naar onze mening toe aan een grondige actualisatie waarbij goed naar de ouderdom van de posten gekeken moet worden. De reserve incidentele prioriteiten zou uitsluitend uit onvermijdelijke, onontkoombare en onuitstelbare posten mogen bestaan. Wij stellen voor met de mogelijke vrijval de algemene bedrijfsreserve weer aan te vullen. Hiertoe dienen we samen met het CDA en VVD een motie in.

Nieuw beleid:

In de voorliggende begroting is gelukkig ook nog ruimte voor nieuw beleid. Zo zien we dat er voor onze inwoners en iedereen die bij onze gemeente betrokken is, geïnvesteerd wordt in maatschappelijke ondersteuning, de leefomgeving en in de bewonersbetrokkenheid. Wij spreken onze waardering uit voor de wijze waarop het college inwoners betrekt bij de duurzaamheidsprojecten. Belangrijke stappen zijn gezet.

De investering in de doorontwikkeling van het Sociaal team is fors maar begrijpelijk. Wij gaan er vanuit en hopen dat investeren aan de voorkant de uiteindelijke beloofde inverdieneffecten oplevert. Dat wij dit zullen volgen en dus ook de wens hebben hiervan op de hoogte te worden gehouden moge duidelijk en logisch zijn.

Risico’s:

Zoals u van onze fractie nu mag verwachten hebben wij ook oog voor de financiën van morgen.

De “open einderegelingen” in het sociaal domein blijven onvoorspelbaar. We beseffen dat het een opgaaf is en blijft om binnen de budgetten WMO en Jeugd te blijven. Vergrijzing heeft zijn weerslag op de WMO en ook de Jeugdzorg blijft een zorgenkindje, zeg maar gerust kind. Dit is niet uniek voor alleen de gemeente Beuningen.

BN&M hoopt en verwacht dat de investeringen die we gedaan hebben en nu in deze begroting ook weer doen o.a. in de versterking van het sociale team, haar vruchten af gaat werpen. We komen langzamerhand beter in control en de samenwerking met partners is geïntensiveerd. Kortom aan de motivatie en facilitering ligt het niet. Beuningen Nu en Morgen is niet alleen van het moet kunnen, tenzij maar ook van realistisch, haalbaar en betaalbaar.

Van een ander kaliber en specifiek voor Beuningen is het risico voor de zandwinning Beuningse Plas. Het college geeft aan voor de zandwinning geen risico’s meer te zien. Er is geen bedrag meegerekend in het weerstandsvermogen. Wij hopen uiteraard dat  het vergunningsverleningsproces loopt volgens het geschetste en afgesproken schema, zodat per 1 januari 2020 de ontzander aan de slag kan. Wij gaan ervan uit dat er tussen nu en de start en tijdens de winning geen tegenvallers de kop op steken.

Kansen:

Nu het weer beter gaat met de economie nemen de uitkeringen af. Met de woningbouw en de daaraan gekoppelde grondexploitatie gaat het gelukkig  crescendo, al blijven we afhankelijk van de markt en de economische omstandigheden. We zien kansen in de energie transities. Inwoners- verenigingen en bedrijven weten ons te vinden. Goede ideeën blijven we faciliteren, immers samen maken we Beuningen. Dat geldt ook voor lastige dossiers waarbij het individueel belang soms moet buigen voor het algemeen belang. BN&M beseft dat duurzaamheidsopgave niet vrijblijvend en risicoloos is. De energietransitie gaat alle inwoners van Beuningen aan en zal van de ene inwoner meer vragen dan van de andere. Tenslotte komt de omgevingswet eraan. Ook dit proces zal samen met de inwoners van de grond komen.

Contact met elkaar houden is daarbij randvoorwaarde nummer 1.

Resume:

In deze begroting is een begin gemaakt met het collegeprogramma “energiek door samen doen”. Dat doet ons deugd, echter wij beseffen dat er weinig investeringsruimte is en dat er naast het collegeprogramma tal van uitdagingen liggen zoals de Zorg, de energietransitie, en het Zand. BN&M is van mening dat er geen reden is om te jubelen maar dat we op de goede weg zijn. We blijven behoedzaam omgaan met de schaarse middelen. We blijven sparen om de reserves aan te vullen. Ondanks de krappe financiële positie vertrouwen we er op dat het college er in slaagt de bedrijfsvoering op orde te houden en haar taken naar behoren uit te voeren.

Wij wensen het college veel succes met die uitvoering.

Tot zover in 1e instantie.

Namens de fractie van Beuningen Nu &Morgen

Bert Jeurissen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.