Nieuws van politieke partijen in De Bilt over SGP inzichtelijk

41 documenten

De programmabegroting: tijd voor de kern!

SGP SGP De Bilt 09-11-2020 00:00

 

Tijd voor de kern!

De programmabegroting voor het jaar 2021 laat opnieuw zien dat er fors geld bij moet in het sociaal domein. Vanuit het rijk moet daarom meer geld beschikbaar komen voor gemeenten die steeds meer taken moeten uitvoeren. De SGP stemde daarom tijdens de raadsvergadering van 5 november jl. voor een motie ‘Raden in verzet’ die beoogt een krachtig signaal naar het rijk af te geven op dit punt. De SGP is blij met de sluitende begroting. Fractievoorzitter Johan Slootweg: “gezien het financieel toezicht vanuit de provincie is het goed nieuws dat het gelukt is de begroting sluitend te krijgen”. De tekorten leiden wel tot keuzes waarvan de vraag is of die allemaal gevolgd moeten worden. De Bilt moet terug naar de kern. Wat de SGP-fractie betreft wordt daarbij de mens achter de maatregelen niet vergeten. MantelzorgConcreet leidt het blijven kijken naar de mens achter de maatregelen bijvoorbeeld tot de vraag of het goed is de mantelzorgwaardering te schrappen. Dit leidt tot een bezuiniging van € 40.000,-. Mantelzorgers nemen een belangrijke plaats in, in de samenleving. Mantelzorg verdient daarom veel waardering! Johan Slootweg: “De jaarlijkse mantelzorgwaardering wordt door mantelzorgers zeer op prijs gesteld en voelt bij hen als erkenning. De waardering is een manier om mantelzorgers verlichting te bieden bij hun zware taak. Uit onderzoek van Mantelzorg NL blijkt bovendien dat mantelzorgers in de coronacrisis een zwaardere belasting ervaren”. De vorm van de waardering (waardebonnen die bij de plaatselijke ondernemers kunnen worden ingewisseld) is eveneens een (beperkte) financiële injectie voor onze lokale middenstand. Op meerdere punten dus goed voor de kern! Samen met een aantal andere fracties heeft de SGP daarom een amendement ingediend om het schrappen van de mantelzorgwaardering terug te draaien. Dit amendement haalde helaas geen meerderheid in de raad.

WoningbouwEen ander aangelegen punt voor de SGP is woningbouw. Lees hier wat de SGP daarover heeft ingebracht bij de begroting. DuurzaamheidHet baart de SGP-fractie zorgen dat veel lokale plannen op het gebied van duurzaamheid voortkomen uit landelijk opgelegde normen waarbij de burger niet is betrokken. Overigens wordt op allerlei manieren duidelijk dat experts vraagtekens zetten bij de manier waarop de huidige energietransitie wordt vormgegeven. Wat de SGP-fractie betreft moet De Bilt daarom niet voorop lopen bij het realiseren van zonnevelden en windmolens, maar moet bijvoorbeeld sterker ingezet worden op zon op dak. Daar is nog een wereld te winnen. Ook ontvangt de SGP-fractie regelmatig kritische geluiden over de manier waarop het college het participatieproces vormgeeft bij bijvoorbeeld het te realiseren zonnepark bij Maartensdijk en het uitrollen van de Regionale Energiestrategie (RES). De SGP diende een motie in om uit te spreken dat op de huidige wijze geen invulling kan worden gegeven aan het ontwikkelen van een RES in regionaal (U16) verband. Deze motie haalde helaas geen meerderheid. Een andere motie over het innemen van een negatieve grondhouding ten aanzien van een zonnepark bij Maartensdijk is uiteindelijk ingetrokken. De SGP wacht hierin de op te stellen ontwerpverklaring van geen bedenkingen af die nog niet is voorgelegd aan de raad. Volgens de portefeuillehouder onder meer vanwege de eis over het lokaal eigenaarschap.

ArmoedebeleidVerder diende de SGP-fractie een amendement mede in (met PvdA en anderen) om de bezuiniging op het armoedebeleid terug te draaien. Dit amendement werd aangenomen. Cliënten met een inkomen tot 130% van het bijstandsinkomen kunnen hierdoor gebruik blijven maken van Wmo-voorzieningen zonder hiervoor een eigen bijdrage te moeten betalen. Deze maatregel zou betekenen dat circa 100 van onze armste huishoudens op jaarbasis € 234,- extra moeten gaan betalen voor Wmo voorzieningen, dit is een groot bedrag voor die inwoners en leidt mogelijk tot zorg mijdend gedrag. We hebben hier over een van de meest kwetsbare groepen uit onze gemeente. Een bezuiniging ten laste van hen hebben we hiermee voorkomen.

ToekomstLokale partijen Beter de Bilt en Bilts Belang lieten zich recent in de pers uit over een mogelijke fusie met Zeist in de (verre) toekomst. Bij een motie van Forza De Bilt die de raad vroeg uit te spreken geen enkele fusie na te streven en dit streven ook onwenselijk te vinden heeft de SGP zich onthouden van stemming. De SGP is dan ook ‘weggelopen’ uit de digitale raadsvergadering. Veel andere partijen volgden dit voorbeeld waardoor een stemquorum ontbrak en de motie niet in stemming is gebracht. Johan Slootweg: “Een dergelijke motie is buiten de orde en hoort niet thuis bij de begrotingsbehandeling. Zowel een voor- als tegenstem kon mijn fractie niet verantwoorden. De motie roept de suggestie op dat wellicht al over fusie nagedacht wordt en dat is niet het geval.” Uiteindelijk heeft de SGP voor de programmabegroting gestemd omdat daarin ook veel dingen staan waar de SGP zich goed in kan vinden. De SGP heeft tot slot iedereen Gods zegen toegewenst voor het nieuwe begrotingsjaar.

SGP vraagt aandacht voor woningbouw

SGP SGP De Bilt 09-11-2020 00:00

 

SGP vraagt aandacht voor woningbouw

De SGP vindt dat er onvoldoende tempo wordt gemaakt bij het invullen van de woningbouwopgave. Zeker wanneer de fractie kijkt naar het grote tekort aan woningen, met name in de kleine kernen, waar woningbouw voor starters en jonge gezinnen uitermate urgent is. De wethouder heeft in de raadsvergadering van 5 november jl. toegezegd met een tijdpad te komen over het realiseren van betaalbare woningen, met name in Maartensdijk, waarbij ook het bouwen buiten de rode contouren wordt betrokken.

In de programmabegroting staat woningbouw ook als een van de doelen: “Het vergroten van de huisvestingsmogelijkheden voor jonge gezinnen in de groene kernen.” Verder leest de SGP in de begroting: “Maartensdijk heeft ruimte voor een groter aantal woningen, met meer diversiteit in de samenstelling. Nieuwe woningen zijn belangrijk om de leefbaarheid en voorzieningen zoals scholen, (sport)verenigingen en het winkelaanbod zoals op het Maertensplein, in stand te houden.” Om dit mogelijk te maken is bouwen buiten de rode contouren onontkoombaar.ParticipatieprocesIn de gemeenteraadsvergadering van 25 juni 2020 is gesproken over het participatieproces dat zal worden gevolgd om de woningbouwopgave van gemeente De Bilt in te vullen. De SGP heeft samen met Bilts Belang toen een amendement ingediend dat duidelijk maakt dat het participatieniveau gebiedsgericht kan worden opgehoogd naar ‘meewerken’, indien de participanten in een kern of wijk dat graag willen. Het participatieproces wordt binnenkort opgestart. 

Landschapsvisie en omgevingsvisieAl twee jaar geleden zegde wethouder Landwehr toe te werken aan een landschapsvisie waarin het bouwen buiten de rode contouren wordt ingepast. Tot op heden heeft de SGP een dergelijke visie nog niet gezien en hier al meerdere keren naar gevraagd. Tijdens de raadsvergadering van 5 november jl. werd duidelijk dat er de afgelopen twee jaar nog geen begin is gemaakt met het opstellen van een landschapsvisie, maar werd verwezen naar een nog op te stellen omgevingsvisie. Voordat een dergelijke visie er ligt, zijn we echter jaren verder. Bijvoorbeeld Maartensdijk heeft echter nu al woningen nodig om de leefbaarheid op peil te houden. De SGP diende daarom een motie in om in het eerste kwartaal van 2021 een tijdpad voor te leggen tot realisatie van betaalbare woningen voor starters en jonge gezinnen, toegespitst op de kern Maartensdijk.

Na een toezegging van wethouder Smolenaers dat dit tijdpad zal worden opgesteld en dat daarbij het bouwen buiten de rode contouren bij Maartensdijk wordt betrokken, heeft de fractie de motie van tafel gehaald. We kijken uit naar het tijdpad dat zal worden voorgelegd. Ook hierin blijft het: tijd voor de kern!

Bouwplannen MSD De Bilt

SGP SGP De Bilt 04-11-2020 00:00

 

Bouwplannen MSD De Bilt

Tijdens de raadsvergadering van 29 oktober jl. stond via een voorhangprocedure een bouwplan van MSD op de agenda. MSD is een bedrijf waar kippenvaccins worden gemaakt en is gevestigd in de Ambachtstraat in De Bilt. Het bedrijf wil nu onder meer een nieuwe productiefaciliteit realiseren. Vanwege de aard van de activiteiten en toepassing van de zogenaamde kruimelgevallenregeling is het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht bevoegd gezag. Eerder werd nog gedacht dat de gemeenteraad hierbij nog een rol zou spelen, dat bleek echter niet zo te zijn.  Het college van B&W heeft alleen een adviesrol richting de provincie en geeft die adviesrol invulling op inhoudelijke gronden.

ProcedureSGP-commissielid Arie Vonk Noordegraaf vindt dat de raad zich met de bemoeienis in deze vergunningsprocedure op glad ijs begeeft: “De wet, niet het college of de provincie, schrijft voor op welke wijze dit vergunningstraject doorlopen moet worden. In deze procedure komt de gemeenteraad, volgens de wet, helemaal niet in beeld. De rol die de gemeenteraad zich in deze toedicht is in feite dus oneigenlijk. Het college heeft nu de voorhangprocedure geïntroduceerd, maar ook dit past eigenlijk niet bij de procedure die gevolgd wordt. De provincie is het bevoegd gezag en vraagt een advies aan het college van B & W, niet aan de gemeenteraad.” De SGP steunde dan ook geen moties die betrekking hadden op het bouwplan van MSD.

UitbreidingDoor uitspraken die in verschillende beleidsstukken (waaronder de Structuurvisie) gedaan zijn, kan de gedachte ontstaan dat MSD verplaatst zou moeten worden. Fractievoorzitter Johan Slootweg: “De wens om de Ambachtstraat te transformeren tot woongebied is echter niet concreet in de voor MSD geldende bestemming verwerkt. Dit betekent dat voor MSD een bedrijfsbestemming in het bestemmingsplan staat. Binnen deze bestaande bestemming wil MSD nu een nieuwe productiefaciliteit plaatsen. De uitspraken die gedaan zijn in het verleden hebben ook niet geleid tot het actief verplaatsen of saneren van alle bedrijvigheid in de Ambachtstraat.” Slootweg: “Als een bedrijf moet vertrekken, moet er ook geld op tafel gelegd worden om het bedrijf uit te kopen. Daar hoor ik niemand over. Bovendien vindt de uitbreiding met een nieuwe productiefaciliteit plaats binnen een al bestaande bedrijfsbestemming. Overigens blijft bij het niet afgeven van de vergunning de situatie zoals die nu is. De verbeteringen voor de omgeving zullen dan niet uitgevoerd kunnen worden, want het bedrijf zal gewoon blijven.”

ToekomstDe SGP-fractie vindt het belangrijk dat er een toekomstvisie voor de Ambachtstraat en omgeving komt, voordat besloten wordt tot verkoop van gemeentegrond op de Ambachtstraat. We kunnen dan een integrale afweging maken over de toekomstige bestemming van de gemeentegrond ter plaatse. Het moet dan niet alleen bij een visie blijven, maar er moeten ook concreet stappen worden gezet om die visie gestalte te geven. Juist doordat die stappen de afgelopen jaren niet zijn gezet, ontstond een situatie zoals nu bij het bouwplan van MSD. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is actief grondbeleid waarmee het college instrumenten in handen heeft om een visie concreet handen en voeten te geven.

 

Nieuws van de fractie nr 24 juni/juli 2020

PvdA PvdA VVD ChristenUnie GroenLinks SGP D66 CDA De Bilt 11-07-2020 12:40

Na vele en lange digitale commissie- en raadsvergaderingen in juni (maar liefst zes sessies waren nodig om de normale vergadering in juni te kunnen completeren) en een lange behandeling van de jaarrekening en de kadernota op 2 juli is nu de tijd van het reces aangebroken. Een reces waarin we naast uitrusten en misschien op vakantie gaan, als fractie, ook de gevolgen van de corona-crisis nauwlettend zullen volgen.

Want die gevolgen zullen in de komende maanden steeds duidelijker worden. In het licht hiervan diende de fractie twee amendementen in om de gevolgen voor de meest kwetsbare inwoners zoveel mogelijk te verzachten en de rekening vooral bij de beter bedeelden in onze gemeente neer te leggen. Meer hierover in deze laatste NvdF van dit politieke seizoen.

Regionale Energie Strategie (RES)

De regionale energiestrategie, waarin de regio haar bod doet voor onze bijdrage aan het nationale klimaatakkoord, werd met 20 stemmen voor en 5 tegen aangenomen. PvdA De Bilt stemde voor. Ons bod en dat van de andere 29 regio’s moeten samen voldoende zijn om het nationale klimaat-akkoord te doen slagen, dus 50% reductie in 2030 en 95% in 2050.

Een motie van PvdA De Bilt om het draagvlak voor windenergie te vergroten werd met een ruime meerderheid aangenomen. De motie roept op om het draagvlak voor windenergie te vergroten door te prioriteren in locatiekeuze (eerst langs snelwegen en provinciale wegen, dan op industrieterreinen en vuilnisbelten en dan pas in de weides) en door te zorgen voor minimaal 50% lokaal eigenaarschap van windmolenprojecten. Beide zaken als kader voor het te starten participatie-proces dat gestart wordt als locaties in onze gemeente moeten worden gekozen.

Voor PvdA De Bilt staat vast dat we er alles aan moeten doen om het nationale klimaat-akkoord te behalen, dat is geen vraag, het is een verplichting aan allen die na ons komen. Wel willen we eerst inzetten op zoveel mogelijk zon op dak (eerder pleiten wij al voor zonnepanelen op alle daken van SSW), dan zon op weiland en dan pas windenergie.

Andere moties om kernenergie (VVD) en waterstof (VVD) te onderzoeken werden verworpen. De motie van het Lokaal Sociaal Verbond (ChristenUnie, PvdA, SP en fractie Brouwer) om het gebruik van biomassa-centrales niet uit te breiden t.o.v. de huidige omvang werd nipt aangenomen (13/12)

Ruimtelijk Economisch Programma van de regio

Een volgende stap om te komen tot een samenhangend beleid in de regio voor verkeer, economie, wonen en energie werd aangenomen in de raad. PvdA De Bilt stemde eveneens voor. Doorslaggevend voor onze fractie was het feit dat het antwoord van de gemeenteraad De Bilt (De Biltse Bouwstenen) goed verwerkt zijn in dit voorstel. Zo staat o.a. in dit stuk dat de rode contour bij Maartensdijk opgerekt kan worden voor de bouw van 200 woningen buiten de bebouwde kom, een wens uit ons verkiezingsprogramma.

Twee moties werden, met steun van PvdA De Bilt, aangenomen, 1 waarin gevraagd werd om communicatie en participatie rondom dit regionale plan beter te regelen. Een andere motie waarin de democratische legitimiteit van het regionale overleg-orgaan U10 ter discussie werd gesteld en werd aangegeven dat alleen de raad van De Bilt beslist over het ruimtelijk economisch programma werd unaniem aangenomen.

Motie Reparatie Bestemmingsplan Bilthoven Noord

VVD De Bilt diende een motie in met steun van PvdA De Bilt om het bestemmingsplan Bilthoven Noord te repareren. In 2014 stemde PvdA De Bilt ook al tegen dit bestemmingsplan. Dit omdat er zoveel fouten in dit bestemmingsplan zaten dat de planschade enorm zou kunnen zijn voor de gemeente. Dit kwam door een amendement van D66 dat de regels in het oorspronkelijke bestemmingsplan aanpaste. Het college heeft destijds bij monde van wethouder Mieras en burgemeester Gerritsen toegezegd er de stofkam doorheen te halen zodat 300 categorie fouten zouden worden rechtgezet. Dit is helaas anno 2020 nog steeds niet gebeurd. De motie van VVD en PvdA werd met 13 stemmen voor en 12 stemmen tegen aangenomen.

Vaststellen participatieniveau, vervolgproces en budget woningbouwopgave

Na het debacle van vorig jaar, waarin de bevolking van De Bilt massaal in opstand kwam tegen de woningbouwlocaties, komt het college nu met een plan om de bewoners te laten participeren bij het bepalen van plekken waar wij woningen willen gaan bouwen. Het plan voorziet in niveau “meedenken” voor alle locaties, en “meewerken” op plekken waar bewoners zelf aangeven dat zij dat willen. Wij konden ons goed vinden in dit voorstel. Het is aangenomen met 25 stemmen voor en 2 (Forza) tegen. Er waren heel veel amendementen en een motie. Wij waren blij dat de motie om ook woningzoekenden uit te nodigen mee te denken werd aangenomen. Ook een amendement om de tekst over het niveau meewerken iets aan te scherpen werd aangenomen. Overige moties en amendementen hebben het niet gehaald.

Vaststellen bestemmingsplan ‘Bedrijvenpark Larenstein, 1e herziening’

Vleesgroothandel Schoonderwoerd wil graag uitbreiden op bedrijvenpark Larenstein. Zij willen echter geen bestaand kavel kopen, maar een stukje bos kappen met een aantal 100 jarige eiken en een stuk van een historisch eikenlaantje. Als compensatie biedt het bedrijf 150.000 euro aan om elders natuur aan te planten. In 2017 heeft de raad een motie van de SGP aangenomen over een positieve grondhouding tegenover dit plan. Groen Links en PvdA stemden indertijd als enigen tegen. Inmiddels is er grote maatschappelijke weerstand tegen dit plan. De PvdA en Groen Links stemden nogmaals tegen. CU, Fractie Brouwer, Forza en SP wijzigden hun eerdere standpunt en stemden ook tegen. Helaas werd het voorstel uiteindelijk aangenomen met 14 voor en 11 tegen. Een motie om herplanting te realiseren in de buurt van het bedrijventerrein heeft wel een meerderheid gehaald.

Jaarrekening en kadernota

Op 2 en 7 juli werden de jaarrekening 2019 en de kadernota 2021-2025 besproken. PvdA De Bilt stemde voor beide documenten. In de jaarrekening viel op dat de gemeente erg veel geld overhield in 2019, bijna 2,1 miljoen. Veel van dat geld betreft budgetten die in 2019 niet werden ingezet en alsnog in 2020 worden ingezet. Het geld dat echt over is, is gereserveerd in een zogenaamde Corona-reserve van € 600.00,-. Dit vinden wij een verstandige beslissing.

Tijdens de behandeling van de jaarrekening lukte het de SP een motie, mede ingediend door PvdA De Bilt, voor meer woningen op de Schapenweide aangenomen te krijgen. Een belangrijke stap in het kunnen bouwen van meer betaalbare woningen in onze gemeente, het plan voor een autoluwe wijk van PvdA De Bilt, was ook onderdeel van de motie.

In de kadernota ontbreekt helaas een belangrijk uitgangspunt volledig: de impact van Corona. We hebben in alle kranten kunnen lezen dat de gevolgen enorm zijn en dat vooral kwetsbare mensen geraakt zullen worden. Grote steden vrezen een verscherping van de tweedeling in de maatschappij, denk hierbij aan oplopende onderwijsachterstanden, toenemende schuldenproblematiek, hoge werkloosheid, toename huiselijk geweld, groeiende eenzaamheid en forse beperkingen in het verlenen van goede jeugd- en wmo-zorg. Volgens PvdA De Bilt zou het een speerpunt voor 2020 en 2021 moeten zijn om hier een antwoord op te vinden. Dat wordt een nieuwe prioriteit omdat de verwachting is dat Covid-19 ook nog impact in 2021 zal hebben.

Verder spreekt het college bij het onderdeel ‘sociaal domein’ alleen over de budgettaire problematiek. Wij begrijpen dat de recente financiële overschrijdingen in het sociaal domein onze aandacht vergen, maar vinden een louter financiële insteek van dit onderwerp een brug te ver. Het Sociaal domein is hét vangnet dat wij als samenleving ontwikkelen voor onze kwetsbare inwoners en dit is een groot goed, zeker nu. Wij kennen de effecten van de crisis ten gevolge van Corona nog niet. Wat wel zeker is, is dat deze crisis onze meest kwetsbare inwoners als eerste en naar verhouding onevenredig hard zal treffen. Daarom diende PvdA De Bilt een amendement  in om extra voorzieningen voor het sociaal domein in de begroting op te nemen om de gevolgen van Corona voor kwetsbare inwoners te verzachten. Het amendement werd helaas niet aangenomen, wel verzekerde de wethouder ons dat dit de aandacht van het college heeft.

Over de begroting stelden wij verder; In de ogen van PvdA De Bilt begroten we structureel veel te conservatief, we houden altijd dik geld over omdat de algemene uitkering altijd meevalt. Ook constateren wij dat onze gemeente een veel te hoge risico-reserve hanteert (vergelijkbaar met die van een stad als Dordrecht!) en constateren wij 4 miljoen onbenutte belastingcapaciteit. Ook voelen wij voor een veel progressiever beleid t.a.v. de afvalstoffenheffing.

Om te voorkomen dat het tekort op de begroting in 2021 niet weer leidt tot bezuinigingen op het sociaal domein, en in het kader van ‘sterkste schouders, zwaarste lasten’, diende PvdA De Bilt een tweede amendement in dat opriep om de OZB huiseigenaren in 2021 eenmalig te verhogen met een bedrag van € 500.000,- tot € 700.000,-. Dit riep uiteraard veel reacties op van de rechtse partijen in de raad…. (Er staat immers, op aandringen van in ieder geval de VVD, in het coalitie-akkoord dat dit geen optie is). Het college kwam onze fractie en de andere indieners (ChristenUnie, SP en fractie Brouwer) echter tegemoet met een duidelijke toezegging om ook een verhoging van de OZB als optie mee te nemen bij het sluitend krijgen van de begroting van 2021.

Tevreden met deze toezegging en om de discussie nu niet gelijk op het spits te drijven, trokken wij het amendement in, een toezegging is immers net zo goed als een aangenomen amendement! Deze toezegging zien wij graag terug in de begroting.

Een motie van het CDA, mede ingediend door PvdA De Bilt, om de bezuiniging voor 2021 voor WVT terug te draaien, werd met 14 stemmen voor en 11 tegen aangenomen! De WVT verkeert in financieel zwaar weer en heeft inmiddels over moeten gaan tot ontslag van medewerkers.

In het kader van het waardevolle opbouwwerk van WVT en de samenbindende kracht van deze organisatie is onze fractie zeer verheugd, een mooi begin van het zomerreces!

Het bericht Nieuws van de fractie nr 24 juni/juli 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Participatieniveau woningbouw naar 'meewerken'

SGP SGP De Bilt 02-07-2020 00:00

 

Participatieniveau woningbouw naar 'meewerken'

In de gemeenteraadsvergadering van 25 juni 2020 is gesproken over het participatieproces dat zal worden gevolgd om de woningbouwopgave van gemeente De Bilt in te vullen. De SGP heeft samen met Bilts Belang een amendement ingediend dat duidelijk maakt dat het participatieniveau gebiedsgericht kan worden opgehoogd naar ‘meewerken’, indien de participanten in een kern of wijk dat graag willen.

Het woningtekort in gemeente De Bilt is groot. De wachtlijsten voor een sociale huurwoning worden steeds langer en een koopwoning vinden voor bijvoorbeeld starters is lastig. Woningbouw is voor de SGP dan ook al enige tijd prioriteit en de fractie roept het college al jaren op, zeker bij de kleine kernen, woningen te bouwen. Eerder stelde De Bilt een opgave vast van 845 woningen in de periode 2016-2026, waarvan in de periode 2016-2030 450 woningen zijn bedoeld voor sociale huur.

Deze woningen moeten ergens in de gemeente gebouwd worden. In 2019 is veel gesproken over 13 woningbouwlocaties op gemeentelijke groenlocaties. Door een amendement van SGP en Bilts Belang, dat unaniem is aangenomen, is dat voorstel niet doorgegaan.

In 2019 is ook gesproken over hoe het verder moet. Op 28 januari 2020 is samen met inwoners een begin gemaakt met een nieuw proces. Naar aanleiding van deze gesprekken stelde het college als participatieniveau ‘meedenken’ voor. Over een hoger niveau, ‘meewerken’ stonden al wel dingen in de stukken, maar de SGP-fractie wilde graag met een amendement heel duidelijk maken dat de raad onder twee voorwaarden, als inwoners in een kern of wijk daartoe de (1) wens en (2) bereidheid uitspreken, het participatieniveau wil ophogen naar ‘meewerken’.

De SGP is blij dat het amendement over 'meewerken' is aangenomen en dat het participatieproces nu een vervolg krijgt. De volgende stap is nu dat inwoners worden geïnformeerd over het participatieproces. De SGP blijft dit nauwlettend volgen en heeft het college ook gevraagd de woningbouw voortvarend ter hand te nemen. Voor de SGP is het belangrijk dit proces samen met inwoners vorm te geven op basis van duidelijke en betrouwbare informatie. Wij roepen iedereen dan ook op om mee te werken aan een goed participatieproces dat in september start. Voor vragen kunt u contact opnemen met de fractie via fractie@sgpdebilt.nl.

Gemeenteraad zet nieuwe stap richting energietransitie | De Bilt

GroenLinks GroenLinks SGP VVD PvdA De Bilt 01-07-2020 00:00

Op 30 juni stemde een ruime meerderheid van de gemeenteraad in met de concept-bijdrage van de Utrechtse regiogemeenten aan het Klimaatakkoord. Deze houdt in dat de 16 deelnemende gemeenten (plus provincie en waterschappen) beloven in 2030 in totaal 1,8 TWh (ofwel 1,8 miljoen MWh) aan duurzame elektriciteit te zullen opwekken. Wat je je daarbij moet voorstellen is het benutten van 15% van alle grote dakoppervlakken plus ongeveer 45 grote windmolens en rond 800 ha zonnevelden. De discussie over waar die turbines en zonnevelden moeten komen, volgt later nadat ook de inwoners daarover hun mening hebben kunnen geven. Ook komt er een onderzoek naar het benutten van duurzame warmtebronnen, waarbij onder andere wordt gedacht over het benutten van warmte uit de rioolwaterzuivering voor de wijk Brandenburg-West.

Fractievoorzitter Henk Zandvliet wees in zijn bijdrage op de noodzaak om niet te lang te wachten om het treffen van maatregelen. We ondervinden immers steeds sterker de gevolgen van de klimaatverandering: hetere zomers, grotere plensbuien en een ernstige aantasting van de biodiversiteit en van onze gezondheid. Niet voor niks dringen jongeren, de volgende generatie, er wereldwijd op aan om haast te maken met de energietransitie.

Bij de verdere uitwerking zal vooral de plaatsing van windmolens een gevoelig punt blijken. Met name de lokale partijen en de SGP willen daar niks van weten zonder overigens met alternatieven te komen. In een mede namens GroenLinks ingediende motie van de PvdA sprak de raad zich wel alvast uit over de meest wenselijke locaties: langs snelwegen, spoorbanen en kanalen, gevolgd door industrie- en bedrijventerreinen. Ook benadrukt de motie het belang van tenminste 50% lokaal eigenaarschap.

Een SP-motie over het niet verder uitbreiden van het gebruik van biomassa als alternatieve energiebron werd eveneens aangenomen. Waar de raad helemaal niks voor voelde was het proefballonnetje van de VVD samen met SGP en Beter de Bilt over kernenergie. Het Biltse college zou daar onderzoek naar moeten doen, maar een eventuele kerncentrale zou natuurlijk wel ergens anders moeten komen…

Als GroenLinks dienden we ook een motie in, gericht op een regionale Helpdesk Energietransitie. Immers het succes van de Regionale Energie Strategie staat of valt voor een groot deel met de betrokkenheid van inwoners en bedrijven en informatievoorziening speelt daarbij een cruciale rol. Vooraf had GL-gedeputeerde Huib van Essen al laten weten dat de provincie daarvan doordrongen is en bereid is financieel aan een dergelijke helpdesk te willen bijdragen. De meerderheid in de Biltse raad wilde echter het belang hiervan niet inzien en stemde tegen: de motie kreeg alleen steun van PvdA en SP

Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD De Bilt 07-06-2020 19:46

Ook in mei vergaderde de gemeenteraad digitaal. Het ligt in de lijn der verwachting dat pas op zijn vroegst in juli weer fysiek vergaderd kan worden in de raadszaal met inachtneming van de geldende regels.

Centraal in deze vergadering stond een motie van D66, GroenLinks, PvdA De Bilt, Fractie Brouwer en het CDA waarin de raad nieuwe kaders stelt voor het beleid voor de uitvoering van WMO en Jeugdwet in onze gemeente. Dit naar aanleiding van een bezuinigingsvoorstel van het college zonder duidelijke onderbouwing, dat door de raad niet behandelrijp werd verklaard. De motie werd met 24 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. PvdA De Bilt verwacht dat dit een doorbraak kan zijn op dit dossier.

Overige onderwerpen van deze maand: Voorjaarsnota en motie temporiseer Fundament op Orde

Een ander belangrijk onderwerp was de voorjaarsnota. Die zag er niet goed uit doordat er een groot tekort is op het Sociaal Domein. Ook wordt er dit jaar 300.000 extra besteed om de ambtelijke processen te optimaliseren (project Fundament op Orde). Daar stond een meevaller van ruim een ton tegenover die op het onderhoud van de verkeerslichten kon worden behaald. Samen met SP, fractie Brouwer en CU diende de PvdA een motie in om het project Fundament op Orde uit te stellen.  Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Motie vreemd Ambachtsstraat

Een motie vreemd over de Ambachtsstraat werd mede ingediend door de PvdA. In de Ambachtsstraat is een bedrijf dat vaccins produceert voor de veeteelt. Dit bedrijf breidt uit door andere panden in de Ambachtsstraat op te kopen. Dit is in strijd met het bestemmingsplan van dit gebied, dat alleen kleinschalige bedrijvigheid toestaat. Meerdere fracties, waaronder de PvdA, hebben hierover gesproken met bezorgde omwonenden. De motie spreekt uit om het bestemmingsplan te handhaven, een visie op dit gebied te ontwikkelen, en de voormalige moskee aan de Troelstraweg (gemeentebezit) voorlopig  niet aan deze ondernemer te verkopen. De portefeuillehouder was in het vragenuur zeer vaag over de stand van zaken, wat de Raad niet geruststelde. De hele oppositie stemde voor, samen met Groen Links en een aantal VVD raadsleden.

Motie van afkeuring voor onvolledig informeren van de raad over bouwplannen Kwinkelier voor wethouder Landwehr (VVD)

De SGP diende een motie van afkeuring in tegen wethouder Landwehr. In antwoord op een initiatief van bewoners van de Kwinkelier, die een andere bebouwing van de Kwinkelier aan de Julianalaan voorstelden, gaf de wethouder tijdens vergaderingen in 2019 aan, dat uit onderzoeken was gebleken dat het initiatief zowel technisch als financieel niet haalbaar was. Na herhaaldelijke schriftelijke vragen van de SGP bleek op 28 april 2020 dat dergelijke onderzoeken niet bestaan.

Hiermee kwam in de ogen van onze fractie vast te staan dat de wethouder de raad verkeerd geïnformeerd heeft en een half jaar gewacht heeft met het informeren van de raad hierover. Aangezien het verkeerd informeren of het onthouden van informatie aan de raad een politieke doodzonde is, steunden wij de motie van afkeuring die werd ingediend. De volledige oppositie steunde deze motie van afkeuring, alleen de coalitiepartijen steunden de wethouder. In onze ogen een belangrijk signaal aan de wethouder en het college dat de raad juist, tijdig en volledig geïnformeerd dient te worden.

Transformatorhuisje

(Te) veel aandacht werd er besteed aan het transformatorhuisje op het Vinkenplein. Door een aantal omstandigheden is dit op een onwenselijke plek terechtgekomen. Het is veilig en verantwoord, maar wel lelijk.  Verplaatsing zou minimaal 40.000 euro kosten op dit moment. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt de meerderheid van de Raad, inclusief de PvdA, verplaatsing geen verantwoorde besteding.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen in deze vergadering waren de grote kostenstijging bij de gemeenschappelijke regeling Afvalverwerking en een veelheid aan moties vreemd aan de agenda.

Motie nieuwe Biltse bouwstenen voor het sociaal Domein

Aanleiding voor deze opmerkelijke motie vreemd aan de agenda was een bezuinigingsvoorstel op het sociaal domein van het college waarin 19 bezuinigingsvoorstellen, zonder onderlinge samenhang, aan de raad werden voorgelegd. De raad mocht kiezen welke bezuinigingsmaatregelen verder uitgewerkt dienden te worden. De bezuinigingsvoorstellen hadden veelal betrekking op het wegsnijden van subsidies voor informele zorg en welzijn, zoals Humanitas, tafeltje-dekje, handje helpen etc. De gruwelijkste bezuiniging was, in de ogen van onze fractie, het volledig wegsnijden van het buurtopbouwwerk dat door WVT, dit zou het einde van het bestaan van WVT betekenen.

Dit voorstel werd gelukkig door de volledige raad tijdens de commissiebehandeling niet behandelrijp verklaard. Een informele raadswerkgroep bestaande uit D66, PvdA, GroenLinks, CDA en fractie Brouwer heeft in de tijd tussen commissie en raad een tegenvoorstel gemaakt waarin nieuwe kaders worden meegegeven aan het college om een structurele oplossing voor de tekorten in het sociaal domein (WMO en Jeugdzorg) uit te werken.

In de motie worden de volgende kaders om tot een betere beheersbaarheid te komen van de kosten in het sociaal domein:

Stringenter Inkoopbeleid

Er zijn te veel aanbieders om goed sturing aan te geven. Door reductie en scherper inkoopbeleid kan gewenst handelen worden afgedwongen en kunnen (ook administratieve) kosten gereduceerd worden. Wel is het goed om rekening te blijven houden met de mogelijkheid van een individuele eigen keuze van een zorgaanbieder. Eventuele meerkosten zouden dan door het individu zelf op te brengen moeten zijn.

Aanscherping van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en aanbieders

Of de gemeente is eindverantwoordelijk en heeft ook de bemensing daarvoor, of de gemeente besteedt uit en de aannemer is resultaatverantwoordelijk. Wij hanteren op dit moment een tussenvariant welke leidt tot dubbele kosten en onheldere taakafbakening. Onderzoek de mogelijkheid van een centrale toegang tot zorg onder regie van de gemeente waarbij indicatiestelling bij de gemeente ligt, bv via gemeentelijke toegangsteams.

Verdere optimalisering werkprocessen

Onder de vlag van WMO en Jeugd zijn er veel werkprocessen die (verder) kunnen worden geoptimaliseerd. Een doorlichting op effectiviteit door de hele keten tot en met de outputcontrole, kan een goed startpunt zijn. De vraag is in hoeverre de gemeentelijke regieorganisatie versterkt moet worden.

Sterkere sturing op verwijzingen

Verwijzing zou zodanig moeten geschieden dat de gemeente daar zoveel mogelijk sturing op kan uitoefenen. Samen met huisartsen en andere professionals afspraken maken wanneer waar naartoe verwezen wordt en daar protocollen voor opstellen. Uiteraard staat de professionele verantwoordelijkheid buiten kijf, maar indien wordt afgeweken van het protocol dient dat verantwoord te worden, zoals gebruikelijk is in de curatieve zorg. De praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) en het CJG kunnen daarbij een centrale rol spelen. Nu gaat er veel via kanalen die niet door de gemeente overzien worden. Dat geldt niet alleen voor huisartsen in geval van jeugd, dat geldt vooral ook voor de rechtstreekse benadering van instellingen zoals Veilig Thuis en GGD. De aanpak met praktijkondersteuners kan worden versterkt.

Sturen ondanks wettelijke open-einde-regelingen

Beide wetten – WMO en Jeugdwet – worden breed gehanteerd als open-einde-regelingen. De relatie tussen indicatie, prijsstelling en beschikbaar budget kan echter door de hele keten beter zichtbaar gemaakt worden. Budgetplafonds bij verzekeraars leiden tot overbruggingszorg bij gemeenten. Is dat aan te pakken? Beleidsregels kunnen worden aangescherpt zodat, zonder inkomenspolitiek te bedrijven, schaarse middelen toch naar redelijkheid en billijkheid worden toegedeeld. Kan een bestuurlijk moreel appèl helpen? Welke voorbeelden zijn er bij andere gemeenten?

Betere monitoringsmogelijkheden en onderzoek van de onderliggende vraag

Er is een begin gemaakt met data-analyse en monitoring. Een beter begrip over hoe een behoefte wordt vertaald in een vraag en welk vraagaanbod hierbij wordt geleverd, is dringend gewenst. Met name de behoefte – vraag kant is niet in beeld. Naast data-analyse en monitoring van het dienstenaanbod en de geleverde producten pleiten we ervoor dat de dataanalisten zich ook inzicht (laten) verschaffen in de bestaande behoeften en de vertaling daarvan in een vraag en of de geleverde diensten daar daadwerkelijk in voorzien.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt legde de volgende accenten bij de mede door onze fractie ingediende motie:

– De meest kwetsbaren moeten aanspraak kunnen blijven maken op WMO en jeugdzorg. Het is wrang om te zien dat vrijwel het volledige tekort in de WMO (€ 350.000,- in 2019) veroorzaakt wordt door de toename van de huishoudelijke hulp. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door vermogende inwoners (een stijging van 29% in de inkomensklasse boven de € 100.000,- per jaar!) die hun eigen schoonmaker ontslaan en voor € 19,50 per maand, 3 uur schoonmaak van de gemeente ontvangen. Hagedoorn riep het college op hier een list op te verzinnen, bijvoorbeeld door via de OZB inkomenspolitiek te betrachten. Ook riep hij het college op een stevig moreel appel te doen op deze inwoners die huishoudelijke hulp prima zelf kunnen betalen en nu misbruik maken van schaarse middelen bestemd voor de zorg aan kwetsbare inwoners!

Ook gaf Hagedoorn aan veel te verwachten van het plaatsen van praktijkondersteuners bij huisartsen. Hij betreurt het feit dat het college pas sinds kort in gesprek is met huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de doorverwijzingen naar de jeugdzorg verantwoordelijk zijn. Het past het college om nu snel te komen met een uitwerking van nieuw sociaal beleid in samenhang met elkaar, zorg in stand te houden voor kwetsbare inwoners, misbruik van zorg en welzijn tegen te gaan en volledig af te zien van de eerder ingediende bezuinigingsvoorstellen die vooral de informele zorg en welzijn in onze gemeente kapot zullen maken.

De motie werd met 24 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. PvdA De Bilt zal de uitwerking van het nieuwe beleid nauwlettend volgen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Zorgen om uitbreiding zware industrie in de Ambachtstraat | De Bilt

GroenLinks GroenLinks SGP ChristenUnie PvdA De Bilt 30-05-2020 00:00

De fracties van GroenLinks, Bilts Belang en SP maken zich zorgen om de dreiging van een bedrijfsuitbreiding aan de Ambachtstraat in De Bilt. Het gaat om het bedrijf MSD, een grote producent van kippenvaccins. Het beleid van de gemeente was en is erop gericht om dergelijke bedrijven zoveel mogelijk te verplaatsen naar Larenstein en in elk geval uitbreiding tegen te gaan. Deze straat bevindt zich immers midden in een woonwijk en is in de Biltse structuur- en woonvisie aangewezen als plek voor overwegend wonen met lichte bedrijvigheid. Dat betekent kansen op een plek die kan gaan bruisen en de hier gevestigde ‘Ambachtateliers’ vormen daar een mooi voorbeeld van.

De laatste jaren echter koopt MSD meer en meer panden op aan de Ambachtstraat om het bedrijf uit te breiden. Momenteel ligt er een omgevingsvergunningsaanvraag voor bij de Provincie Utrecht. Die vormt in dit geval het bevoegd gezag, omdat het bij de productie van vaccins gaat om een zwaardere milieucategorie. Dat betekent dat er een zwaardere toets plaatsvindt met het oog op de veiligheid van de omwonenden.

Ook wil MSD van de gemeente de grond kopen waarop de voormalige moskee gevestigd was en daarop een parkeerplaats realiseren. GroenLinks, SP en Bilts Belang maken zich zorgen over deze ontwikkelingen en ook bij de andere fracties leeft sterk de wens om dit gebied te blijven ontwikkelen op basis van de eerdergenoemde woonvisie. Dit gebied biedt daarnaast goede kansen ten aanzien van de Biltse woningbouwambitie.

In de raadsvergadering van 28 mei stelde Anne Marie ’t Hart (GroenLinks) namens de drie partijen mondelinge vragen aan wethouder Landwehr, mede uit bezorgdheid dat er in de zomermaanden verdere ontwikkelingen zullen volgen die niet meer terug te draaien zijn op het moment dat de raad in oktober om medewerking zal worden gevraagd. Zij diende om die reden een motie in met de oproep aan het college om de raad een duidelijke visie voor te leggen en geen medewerking te verlenen aan de uitbreiding van MSD. Deze motie werd mede ingediend namens ChristenUnie, Beter de Bilt, PvdA, Fractie Brouwer, Forza en SGP en zal behandeld worden in de uitloopraad van 2 juni a.s.

Nieuws van de fractie nr 21 , april 2020

PvdA PvdA VVD ChristenUnie GroenLinks SGP D66 CDA De Bilt 30-04-2020 08:58

Het is vreemd elkaar nu niet meer te kunnen ontmoeten. Op Koningsdag, 1 mei, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag kunnen wij elkaar niet ontmoeten. Thuis, en niet samen maken wij deze belangrijke mijlpalen mee.

Wij leven als fractie mee met de mensen die getroffen zijn door het virus, de mensen die dierbaren verloren hebben, die hun dierbaren niet meer mogen ontmoeten, de mensen die werken in de zorg en andere vitale sectoren en de mensen die keihard economisch getroffen worden door alle maatregelen die wij na moeten leven om de meest kwetsbare mensen te ontzien. Wij hopen erop dat het virus, door alle maatregelen, die veel van ons vergen, uitdooft en dat wij, met elkaar, snel weer de draad op kunnen pakken, elkaar weer kunnen ontmoeten en samen de schouders kunnen zetten onder herstel.

Ook de fractie en de gemeenteraad hebben naar aanleiding van de Corona crisis hun werkwijze aangepast. Op 14 maart is er nog een gewone commissievergadering OR geweest, maar de Raadsvergadering van maart is niet doorgegaan. De fractievergaderingen zijn telefonisch verlopen, het vervolg is geheel digitaal gegaan.

In de maand april is het politieke proces digitaal opgestart. Zowel de commissies als de raad vergaderen nu met het programma Zoom. Dit wordt vervolgens live gestreamd via de site van de gemeente, zodat de vergadering toch openbaar is. Alleen de insprekers in de commissie kunnen dit niet live inspreken, zij dienden hun inspraak schriftelijk in.

De volgende onderwerpen zijn in de raadsvergadering aan de orde geweest:

Startnotitie Water- en rioleringsplan en klimaatstrategie 2021-2025

In deze startnotitie wordt richting gegeven aan water- en rioleringsplan en de klimaatstrategie. Het college stelt voor om de inspanningen te verhogen van niveau voortvarend (wat nu het geval is) naar ‘ambitieus’.  Dit betekent voor de riolering bijvoorbeeld dat er niet alleen bij het regulier onderhoud ( 1 x per 40 jaar) iets aan het riool gedaan wordt, maar ook tussendoor in gebieden waar mensen last hebben van wateroverlast. Ook wordt er beleid gemaakt voor het bestrijden van de gevolgen van de klimaatverandering. Denk bijvoorbeeld aan het maken van waterdoorlatende bestrating op plekken waar dat mogelijk is, en het aanleggen van waterreservoirs.

Het probleem met dit plan is dat het hogere ambitieniveau waarschijnlijk neerkomt op een verhoging van de rioolbelasting met 19,50 euro per jaar per huishouden.  Inkomens tot 120% van het minimum kunnen kwijtschelding aanvragen van de rioolbelasting.

De PvdA heeft een amendement ingediend om een deel van die verhoging (4,50 ) te heffen via de OZB in plaats van via de rioolbelasting. Dit zou zorgen dat de huurders iets minder bijdragen aan de verhoging dan de huiseigenaren, een indirecte manier van inkomenspolitiek dus. Het amendement werd gesteund door Christen Unie, SP en fractie Brouwer. D66 had het graag gesteund maar kon dit niet doen omdat in het coalitieakkoord staat dat de OZB niet verhoogd mag worden.

Een amendement van Bilts Belang om het ambitieniveau niet te verhogen heeft de PvdA niet gesteund en heeft het ook niet gehaald.

Uiteindelijk is de startnotitie aangenomen. CDA, Forza en SGP stemden tegen, overige partijen inclusief PvdA stemden voor.  Aan het eind van het kalenderjaar presenteert de portefeuillehouder een gedetailleerd plan, waarover de raad zich opnieuw kan uitspreken.

Vaststellen bestemmingsplan Voordorpsedijk 67 te Groenekan

De eigenaar van dit perceel in het agrarische gebied heeft een vergunning om een hele grote africhtingshal voor paarden naast zijn woning te bouwen. Deze hal is nooit gebouwd omdat de eigenaar inmiddels is gestopt met zijn paardenbedrijf. De eigenaar wil nu in plaats van die hal een tweede woning bouwen op het perceel, en eventueel later het perceel splitsen. Er ontstaat daardoor in het landelijke gebied een extra woning. Hiervoor moet het bestemmingsplan gewijzigd worden.

Er waren wat extra issues, zoals de aanwezigheid van een geitenfokkerij een eindje verderop. Inmiddels wordt aan de rechter voorgelegd of dit een reden is om extra woningbouw te weigeren. Ook de overburen hadden bezwaren, voornamelijk omdat zij het landelijke karakter van de Voordorpsedijk willen bewaren.

De PvdA zag geen verregaande bezwaren, een woning in plaats van een grote hal leek ons een verbetering. De vragen zijn afdoende beantwoord. CDA en SGP waren tegen omdat zij het agrarische karakter willen bewaren, overige partijen waren voor.

 Kredietvoorstel voor onderzoek woningbouwmogelijkheden locatie Leyenseweg 38

Het gaat hier om het moestuinencomplex dat naast het oude politiebureau ligt. Het politiebureau is al aan een projectontwikkelaar verkocht. De gemeente is eigenaar van het moestuinencomplex en wil een onderzoek uitvoeren om te bepalen of de moestuinen verplaatst kunnen worden en er op die plek woningen gebouwd worden. Het geheel wordt dan samen met het politiebureau ontwikkeld. Er wordt een krediet van 60.000 gevraagd om het eerste onderzoek te doen. Het gaat om overleg met de moestuinders, bodemonderzoek, verkeersonderzoek en overleg met de omwonenden. De portefeuillehouder heeft al toegezegd dat als er gebouwd word, er in ieder geval 30% sociale huur en 10 tot 20% middenhuur komt. Verder kan er nog niets gezegd worden over aantal en soort van de eventueel te bouwen woningen.  PvdA was blij omdat wij al eerder hadden aangegeven dat wij graag een meer actief grondbeleid willen. Ook hebben wij al eerder gepleit voor het verplaatsen van activiteiten naar buiten de bebouwde kom, zodat er binnen de bebouwde kom gebouwd kan worden.

Het voorstel is aangenomen in de Raad. SP, Forza en Beter de Bilt stemden tegen, de overige partijen waren voor.

Antwoordbrief van de raad op de brief van de Provincie inzake de financiële status van Gemeente De Bilt

De raad moest beslissen over de antwoordbrief die de gemeente aan de Provincie stuurt inzake de door de Provincie gewenste begroting.

De Provincie heeft onze gemeente in november 2019 een brief gestuurd om aan te geven dat, indien de gemeente de begroting niet structureel op orde brengt, de gemeente onder toezicht van de Provincie zal worden gesteld.

Dit houdt verband met het feit dat de gemeente De Bilt in juni 2019 een kadernota aannam die niet sloot. Dit werd veroorzaakt doordat de kosten in het sociaal domein enorm zijn opgelopen in 2018 en 2019. De begroting die in november werd aangenomen, sloot wel, maar pas na een periode van 3 jaar. Dat, in combinatie met het feit dat de Provincie een aantal zaken niet hard genoeg vond, zoals voorgestelde bezuinigingen of verwachte inkomsten, leidde ertoe dat de Provincie de bewuste brief stuurde. De raad werd geacht deze te beantwoorden in mei.

Het college had hiervoor een concept opgesteld, dat nu door de raad bekrachtigd moest worden.

De PvdA-fractie ging akkoord met het voorgestelde antwoord. Eerder in de commissiebehandeling had onze fractie aangegeven het belangrijk te vinden om ook zaken terug te vragen van de Provincie, namelijk een signaal naar Den Haag dat gemeentes ondersteund moeten worden bij het opvangen van de klappen van de decentralisaties en soepelheid van de provincie bij ontwikkelingen in De Bilt die het mogelijk maken om inkomsten te genereren, zoals bijvoorbeeld bij bouwontwikkelingen.

De wethouder gaf aan dit ook belangrijk te vinden en vertelde dat deze zaken nadrukkelijk onderwerp van gesprek zijn geweest in de overleggen tussen Provincie en college.

Met betrekking tot de voorgenomen bezuinigingen die in 2021 ingaan, riep onze fractie het college op om de bezuinigingen niet neer te laten komen bij de sociaal (economisch) zwakkere inwoners van onze gemeente. Bij de kadernota (juni) en bij de begroting (november) stelt de raad vast op welke onderwerpen bezuinigd moet worden teneinde de begroting sluitend te krijgen.

Kredietvoorstel achterblijvende locaties

Het college vroeg de raad om een krediet voor de sloop van een zestal locaties zoals het oude zwembad, de oude Theresiaschool, het Jeu de Boele gebouwtje in het van Boetzelaerpark en nog een aantal gebouwen.

Het gevraagde krediet van € 557.000, – wordt in 3 jaar tijd terugverdiend omdat de gemeente nu nog veel kosten maakt voor het in standhouden en onderhouden van de locaties.

De PvdA-fractie stemde in met het raadsvoorstel en was zeer tevreden over de toezeggingen die wij van de wethouder kregen zoals dat op alle locaties samen daadwerkelijk gemiddeld minimaal 30% sociaal en 10 tot 20% middenhuur wordt gebouwd. De locaties worden dus niet zomaar aan de hoogste bieder verkocht om villa’s te bouwen.

Ook kijkt de wethouder per project of het aantrekkelijk is om niet zelf te investeren in sloop, maar dit door de ontwikkelaar te laten doen, dit om de kosten te drukken.

M.b.t. de huidige maatschappelijke initiatieven in de locaties geeft de wethouder aan maximaal mee te willen bewegen en deze initiatieven elders huisvesting te willen bieden, bijvoorbeeld in het lichtruim of op het Biltse Meertje

Een motie van fractie Brouwer om ook maatschappelijke initiatieven mee te wegen bij bouwplannen werd door ons ondersteund, maar haalde het helaas niet.

Motie vluchtelingenkinderen

De ChristenUnie diende een motie in die ondersteund werd door PvdA, GroenLinks, D66, SP en fractie Brouwer om ons als gemeente aan te sluiten bij het initiatief Coalition of the Willing.

Meer dan 40 gemeenten (inmiddels) bieden het rijk aan te willen ondersteunen bij de opvang van 2.500 kinderen die zonder ouders in de Griekse Vluchtelingenkampen verblijven. De omstandigheden waarin deze kinderen zich bevinden zijn erbarmelijk. Deze kinderen zouden kunnen worden opgenomen in de Europese lidstaten. Het kabinet wil dit echter niet. Daarom is er een landelijke actie gestart van onder andere steunpunt Vluchtelingen, Vluchtelingenwerk en progressieve partijen in gemeenteraden om het kabinet alsnog te bewegen hulp te bieden. De gemeenten die deelnemen zeggen hun hulp toe om een aantal kinderen onder te brengen in hun gemeente.

Helaas kreeg de motie steun van 13 van de 27 raadsleden en werd dus niet aangenomen. CDA, VVD, SGP, Bilts Belang, Forza en Beter De Bilt stemden ondanks een beroep op solidariteit en naastenliefde van de indieners, tegen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 21 , april 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 18 – december 2019

PvdA PvdA SGP VVD CDA De Bilt 24-12-2019 08:41

Schapenwei-motie toch niet aangenomen

Geheel onverwacht werd de motie Schapenwei niet aangenomen. Deze motie werd al bijna in november aangenomen. De motie was van de SP, gesteund door het Lokaal Sociaal Verbond, waar ook PvdA De Bilt deel van uitmaakt. Deze motie roept het college op om na te gaan of er meer woningen, ten koste van bedrijfsruimte, gebouwd kunnen worden op de Schapenweide. De stemmen staakten omdat Menno Boer, raadslid van de SP met veertig graden koorts in bed lag. De motie werd in november ingediend door de fractie Brouwer namens de SP.

In de motie was ook een door de PvdA ingebracht punt, de fietswijk verwerkt. Gelukkig werd dit punt al binnengehaald doordat de wethouder een toezegging deed om te gaan onderzoeken of we niet een zogenaamde fietswijk op de Schapenweide kunnen bouwen. Dit idee van ons commissielid Gija Schoor, voorziet in een autoluwe wijk, met minder parkeerplekken en uitstekende OV-verbindingen. Hierdoor kunnen veel meer woningen gebouwd worden op de Schapenwei met minder verkeersbelasting. In Utrecht, Amsterdam, Zaandijk en Leiden zijn al dergelijke wijken gebouwd.

De motie werd niet aangenomen. Dit kwam doordat SGP-raadslid Johan Slootweg zich bedacht had. Hij had tijdens de raadsvergadering in november per ongeluk vóór de motie gestemd terwijl hij dit niet van plan was. Dit kon hij in december rechtzetten omdat in november de stemmen staakten. Hierop werd de motie ingetrokken door het Lokaal Sociaal Verbond zodat deze op een ander tijdstip opnieuw kan worden ingebracht.

Motie PvdA De Bilt om te streven naar meer middenhuur-woningen aangenomen!

Voor PvdA De Bilt heeft de woningbouw een zeer hoge prioriteit. Met name voor starters, ouderen, en mensen die op sociale huurwoningen of middenhuur zijn aangewezen, moet er snel bijgebouwd worden in onze gemeente. 

In de december-vergadering werd de verordening sociale- en middenhuur vastgesteld in de raad. PvdA De Bilt had hierbij een amendement ingediend. In de oorspronkelijke verordening stond dat de gemeente bij nieuwe projecten eist dat hierin 30% sociale huur en 10% middenhuur worden gerealiseerd. PvdA De Bilt vindt dit te weinig. In veel grotere en kleinere plaatsen in de randstad wordt inmiddels gewerkt met hogere percentages, zo werkt de stad Utrecht met 35% sociaal en 25% middenhuur, er zijn inmiddels ook al wat kleinere gemeentes die om minimaal 50% sociaal en middenhuur vragen. De Provincie stelt zich inmiddels zelfs op het standpunt dat gemeentes minimaal 50% sociaal en middenhuur dienen na te streven in de woningvoorraad.

In het amendement werd gevraagd om uit te gaan van minimaal 30% sociale huur en te streven naar 20% middenhuur. Door meer middenhuur-woningen te bouwen die evenals de sociale huurwoningen minimaal 20 jaar beschermd worden, komen er, ook door doorstroming van sociaal naar middenhuur, meer woningen beschikbaar  voor mensen met een klein of gemiddeld inkomen.

Het amendement werd door een ruime meerderheid aangenomen, alleen de rechtse partijen (VVD, Forza en CDA) stemden tegen.

Daarnaast wordt er in 2020 gestart met een nieuw experiment sociale koopwoningen, de Rijksoverheid investeert hier 20 miljard in. PvdA De Bilt hoopt dat er met meer middenhuur en sociale koop nu eindelijk woningen beschikbaar komen voor inwoners met een laag of modaal inkomen.

Ruimtelijk Economisch Programma wordt slechts ter kennisgeving aangenomen door Biltse Raad

Voor de derde keer werd de raad van De Bilt geconfronteerd met een stuk van de U10, een samenwerkingsverband van inmiddels 16 Utrechtse gemeenten dat in de plaats is gekomen van de BRU (Bestuur Regio Utrecht), een bestuurslaag die door minister Plassterk helaas is opgeheven in 2015. De U10 is een los vast samenwerkingsorgaan van gemeenten. Dit samenwerkingsverband wordt vooral gedomineerd door de grotere kernen zoals de stad Utrecht en Nieuwegein.

De stukken die over de gemeentes uitgestort worden hebben wel een beperkende werking. Als je ze als gemeenteraad aanneemt, heb je er wel naar te handelen.

PvdA De Bilt stemde evenals 6 andere partijen in de raad in 2017 tegen de Ruimtelijk Economische Koers, een zeer neo-liberaal stuk dat vooral uitging van de metropoolregio met hierin de hippe hoogopgeleide kenniswerker centraal. Oplossingen voor de gewone inwoners van de U10 kwamen in dit stuk niet of nauwelijks aan bod.

Het stuk dat hierna kwam; de Ruimtelijk Economische Visie, was eveneens teleurstellend. De raad van De Bilt heeft toen de moeite genomen het hele stuk te herschrijven naar een Biltse visie, de zogenaamde Biltse Bouwstenen voor wonen, werken, mobiliteit, energie-strategie en groen.

Van deze Biltse bouwstenen is helemaal niets terecht gekomen in het derde stuk dat in december voorlag. Een zeer grote meerderheid van de raad besloot om het raadsbesluit te veranderen en het stuk niet meer ‘aan te nemen’, maar er slechts kennis van te nemen. Een blamage voor de U10 en een duidelijk signaal aan de gemeentes waarmee wordt samengewerkt. De kwaliteit van de stukken moet omhoog en ook De Bilt moet zich in het Ruimtelijk Economisch Programma kunnen herkennen. 

Kiezen voor ‘kennis nemen van’ levert straks ook meer vrijheid op bij bijvoorbeeld het opstellen van de eigen omgevingsvisie.

Maatschappelijk discussie-café over zorg in De Bilt

De fractie organiseert op woensdag 15 januari een discussieavond over zorg. Evelien Ribbens, directeur van stichting Mens De Bilt opent het gesprek met haar visie op wat op dit moment speelt op het terrein van lokale zorg en welzijn.

PvdA-raadslid Erik van Esterik: “We organiseren maandelijks een discussieavond over een belangrijk lokaal thema. Eind 2019 waren er geslaagde gesprekken over onderwijs en sport. Deze keer is dat zorg. Graag gaan we met mevrouw Ribbens in gesprek over wat zij ziet als belangrijke ontwikkelingen als het gaat om zorg in onze gemeente. Iedereen is welkom.”

De avond start om 20.30 uur in restaurant-café Pomp41 in De Bilt, en wordt tegen 22.00 uur afgesloten waarna er gelegenheid is tot verder praten met elkaar. De eerste twee drankjes krijgt u van de PvdA De Bilt.

Graag van te voren aanmelden via e.vanesterik@debilt.nl.

Het bericht PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 18 – december 2019 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.