Nieuws van politieke partijen in Hilversum over D66 inzichtelijk

14 documenten

Bijdrage Sleutelgebied

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Hilversum 17-06-2020 19:11

Op 17 juni heeft de commissie gesproken over het sleutelgebied. Namens de fractie van het CDA Hilversum sprak raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen de volgende tekst: Voorzitter, Eindelijk! Er wordt in het openbaar gesproken door de gemeenteraad over het sleutelgebied en concreet, de vraag van het college om in te stemmen met de uitwerking van drie scenario’s voor de spoorzone. De aanmelding voor het sleutelproject wordt beargumenteerd als oplossing voor een aantal problemen die we dagelijks in Hilversum ervaren. Laat ik beginnen met stellen dat we het over veel van die problemen herkennen. Er is een tekort aan woningen in Hilversum. Er is meer vraag dan aanbod voor alle typen woningen, maar specifiek missen we betaalbare woningen voor modale inkomens. Het verkeer heeft vele knelpunten en specifiek zitten de Diependaalselaan en de Johannes Geradtsweg aan hun maximum. De ruimte binnen de bebouwde kom is schaars, zowel om woningen te bouwen als om iets aan de doorstroming te doen. En de ruimte om Hilversum, de prachtige natuur, bepaalt voor een groot deel ons woongenot en is te waardevol om te bebouwen. Het lastige aan dit voorstel is wat het CDA betreft echter dat bij het erkennen van deze problemen de oplossing volgens het college alleen kan liggen in het bouwen van 6.000 tot 10.000 woningen. Deelname aan het sleutelgebied is, zo stelt het college, ‘noodzakelijk omdat Hilversum zelf niet in staat is om de opgaven waarvoor het staat, zoals de bereikbaarheid, de energietransitie, klimaatadaptatie en openbare ruimte, zelf te financieren’. Dat brengt mij bij een eerste vraag: wat maakt Hilversum zo uniek dat we dat niet kunnen? En wat zegt dat over de vele gemeenten die kleiner zijn dan Hilversum en dus nog minder financiële armslag hebben? Het lijkt het CDA een illusie dat Hilversum hierin uniek is. En als de oplossing al ligt in het bouwen van woningen, waarom zijn 2.000 of 4.000 woningen dan niet voldoende? Gisterenavond en ook de afgelopen maanden hebben verschillende betrokken Hilversummers hun inbreng geleverd op het voorliggende raadsvoorstel. In al die bijdragen zitten twee rode draden: waarom worden de Hilversummers, de ondernemers en het maatschappelijk middenveld niet betrokken bij de keuzes en waarom werken we niet eerst in gezamenlijkheid aan een visie, om vervolgens te bepalen welke opgave daarbij past en wat de route is om aan die opgaven te werken? Voorzitter, twee citaten uit het coalitieakkoord van Hart voor Hilversum, VVD, D66 en GroenLinks, te lezen op pagina 33 en 34 van het akkoord: “Wij betrekken onze partners en inwoners zo veel en zo vroeg mogelijk bij onze plannen en projecten. Steeds meer informatie en expertise ligt immers buiten het gemeentehuis bij inwoners, publieke en private partijen en medeoverheden. Ons handelen is steeds meer die van netwerkpartner.” Dan het tweede citaat: “Wij zijn blij met de inbreng van inwoners en luisteren naar ideeën”. In de reactie op het burgerinitiatief stelt het college participatie weliswaar van belang wordt geacht, maar meepraten en –denken nu vanwege corona niet mogelijk is en het besluit wat vandaag voorligt genomen moet worden om mee te kunnen dingen naar de gelden uit het MIRT. Voorzitter, graag een reactie van het college en ook van de genoemde coalitiepartijen op deze citaten uit hun akkoord en de reactie daarop van het college. Natuurlijk, er is corona en corona heeft veel roet in het eten gegooid qua proces. Maar dit kan niet het enige antwoord zijn. Het lijkt erop dat het hele proces, ook als we de afgelopen drie maanden wel normaal bij elkaar hadden kunnen komen, slechts via de route van de snelkookpan doorlopen kon worden. En inmiddels is het een snelkookpan op een Boosterplaat. Willen we echt zo met onze inwoners omgaan? Voorzitter, waar visie ontbeert, verwildert het volk. Een uitspraak die u vaker van het CDA gehoord heeft deze periode en waar ik ook in deze bijdrage niet om heen kan. Wat is de visie op Hilversum? De weinige bijval voor de voorliggende plannen heeft verschillende oorzaken, maar het heeft in de analyse van het CDA nadrukkelijk ook te maken met het feit dat we met elkaar onvoldoende duidelijk een stip op de horizon hebben waar we naar toe willen, waarom we dat willen en welke routes daarbij aanvaardbaar zijn. Een economisch profiel, een woonprofiel of juist een combinatie van beide? Inzetten op jonge gezinnen of juist op ouderen? Een tuinstad of een hoogstedelijke profiel? Kortom, het ontbreekt aan visie. En zonder visie geen gefundeerd plan. Is het college het met het CDA eens dat een visie onontbeerlijk is voor de plannen die nu voorliggen? Waarom is het niet mogelijk om eerst tot een visie te komen? De grote zorg van het CDA is dat we zonder heldere visie tot ondoordachte besluiten komen waarvan we de consequenties onvoldoende kunnen overzien. Daardoor zullen we ook niet in staat zijn om de noodzaak van de plannen uit te leggen aan de Hilversummers. De maatschappelijke ophef die ontstond bij de bewoners van de Johannes Geradtsweg naar aanleiding van de voorgenomen sluiting van de kleine spoorbomen is daarvoor exemplarisch. Herkent het college deze zorg? En stel dat de raad akkoord gaat met de uitwerking van de scenario’s, hoe gaat de Hilversummer daar dan bij betrokken worden? Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat het negatieve sentiment positiever wordt? Hilversum heeft zich namens de Gooi- en Vechtstreek aangemeld als sleutelgebied. Maar waarom kiest het college er voor om de uitwerking van de plannen alleen binnen Hilversum neer te laten dalen? Wordt het plan niet veel aantrekkelijker wanneer de enorme woningbouwopgave met verschillende gemeenten samen gerealiseerd kan worden en je in die gezamenlijkheid kan werken aan nieuwe infrastructurele verbindingen die helpen bij de doorstroming? Het college vraagt instemming op het uitwerken van drie scenario’s, variërende van 6.000 tot 10.000 woningen. Deze aantallen zijn enorm. Er wordt uitgegaan van een nominale groei van Hilversum tot 2040 met 4.500 woningen. Binnen de huidige bebouwde kom. Eerlijk gezegd lijkt me dat al een geweldige opgave binnen de beperkte ruimte die er is. Maar hoe moet dat dan met 6.000 – 10.000 woningen? Wordt dat hoogbouw? En hoe houd je bij zulke aantallen vast aan het principe van de tuinstad? De afgelopen maanden werd nog eens benadrukt hoe belangrijk het is dat er voldoende ruimte binnen de gemeente is om –al dan niet op voldoende afstand- te recreëren. Wat zal het effect van de inbreiding van Hilversum zijn op deze buitenruimte? Nu al loop je in de weekenden in de file op de hei. En nu al wordt gesproken over de desastreuze gevolgen voor de natuur door het toegenomen gebruik de afgelopen maanden. Hoe wordt dat wanneer er nog eens 22.000 Hilversumse inwoners meer zijn? Tenslotte voorzitter de stelling dat we nu moeten besluiten omdat we anders de gelden uit het MIRT mislopen. Waar is die op gebaseerd? Vandaag stelde ik hierover nog technische vragen, zie ibabs, en uit de beantwoording maak ik op dat voor de komende jaren tot 2024 een toename van het MIRT wordt verwacht van ruim 9.500.000 euro ten opzichte van het budget van 2020. Met andere woorden: de ‘pot met geld’ is er ook nog na de Kamer verkiezingen van 2021. Sterker nog, hij is dan zelfs gegroeid. Waarom dan niet eerst samen met de Hilversummers, de ondernemers en het maatschappelijk middenveld werken aan een visie en dan op basis daarvan aansluiting proberen te zoeken? En, in het onwaarschijnlijke geval dat dit onverhoopt leidt tot een ‘njet’ vanuit de MRA, is het dan een reëel alternatief om vervolgens op eigen kracht geld en middelen bij elkaar te halen voor de investeringen die op basis van de visie noodzakelijk zijn? Dat moeten immers al die 300 gemeenten die ook geen sleutelgebied zijn en voor dezelfde grote opgaven staan op het gebied van woningbouw, verkeer en klimaat ook doen. Hoe redden zij het dan? Voorzitter, vele vragen. Vragen die klinken als argumenten om tegen te kunnen zijn, maar ze zijn bedoeld om helder te krijgen hoe iets wat in de ogen van het CDA niet goed in Hilversum gerealiseerd kan worden, toch te realiseren is. De beantwoording van de technische vragen sterken ons in die twijfel. Heel veel is nog onduidelijk, afhankelijk van onzekerheden en op onderdelen ook tegenstrijdig. Dat is echt een onvoldoende basis om tot besluitvorming over te gaan. Het CDA wil ten allen tijde voorkomen dat we met elkaar in een fuik zwemmen, waar we niet meer uitkomen. Hoe voorkomt u dat? Dank u wel.

Wethouder Jan Kastje treedt af | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hilversum 17-03-2020 00:00

GroenLinks-politicus Jan Kastje legt zijn functie als wethouder van Hilversum met ingang van woensdag 18 maart 2020 neer. Na gesprekken binnen de coalitie en met de fractie van GroenLinks is Kastje tot de conclusie gekomen dat hij als wethouder op onvoldoende steun kan rekenen om zijn ambities waar te maken. “Dat is niet goed, zowel voor mijzelf als voor Hilversum. Daarom treed ik terug als wethouder van Hilversum,” schrijft Kastje in zijn ontslagbrief aan burgemeester Broertjes.

Dat de steun voor zijn beleid afneemt merkte Kastje onder meer bij de behandeling van zijn voorstel voor een klimaatneutraal raadhuis. “Dat is een belangrijke constatering bij grote en complexe onderwerpen als energietransitie en wonen, die immers tijd kosten om tot resultaten te komen,” schrijft Kastje.

Kastje is twee jaar in functie als wethouder van energie, groen, milieu en wonen. Daarvoor was hij twee termijnen fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad. Onder zijn leiding groeide GroenLinks van 2 naar 5 zetels bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, waarna de partij toetrad tot een coalitie met D66, VVD en Hart voor Hilversum. “Ik ben er trots op dat ik 10 jaar heb kunnen bijdragen aan een duurzaam, zorgzaam en levendig Hilversum,” aldus Kastje in zijn ontslagbrief.

Fractievoorzitter Marleen Remmers van GroenLinks heeft begrip voor het besluit van Kastje. “Jan is een bevlogen politicus met wie ik jarenlang geweldig heb samengewerkt in de raad. Ik weet hoe hard hij achter de schermen heeft gewerkt om ook als wethouder de ambities van GroenLinks waar te maken. Maar als je merkt dat de steun afneemt, kan je als politicus op zo’n positie maar één ding doen. Dat is hard, maar ook wijs. Hoe jammer het ook is dat hij zelf niet kan oogsten wat hij heeft gezaaid.” De fractie gaat op zoek naar een nieuwe, ervaren wethouderskandidaat die de taken van Kastje zo snel mogelijk kan overnemen. Remmers verwacht dat dat binnen 4 tot 6 weken zal lukken.

GroenLinks Wijdemeren: (Gebrek aan) vertrouwen? | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Hilversum 09-03-2020 00:00

In de laatstgehouden Raadsvergadering van 6 februari is een voorstel van het College van B&W fundamenteel aangepast. Het College wilde de bevoegdheid hebben om (maximaal) één miljoen Euro uit te geven per zogenaamde ‘strategische grondaankoop’; zonder toestemming van de gemeenteraad!

Daar waren wij, als oppositiepartijen PvdA/GroenLinks en DeLokalePartij, geen voorstander van. Dat vinden wij een aantasting van het zogenaamde ‘budgetrecht’ van de gemeenteraad. Wij willen dat zo’n aankoop van tevoren aan de gemeenteraad wordt voorgelegd ter goedkeuring.

Tot onze verbazing gingen na een stevig gesprek tijdens een schorsing in de raadsvergadering ook de coalitiepartijen met ons mee. VVD, D66 en DorpsBelangen leverden al hun eisen in. Daarmee verwierpen ze dus een voorstel van hun eigen College. Zelfs een ultieme poging van wethouder De Kloet om in dit kader bedragen onder de € 25.000 zonder voorafgaande toestemming van de raad uit te mogen geven werd genegeerd.

Dit alles getuigt van weinig vertrouwen in het College. Dat is ook wel verklaarbaar. Recent hebben we te maken gehad met forse overschrijdingen op grote infrastructurele projecten. Zoals de overschrijding van € 420.000 op het project herinrichting Oud Loosdrechtsedijk tussen de rotondes. Het College heeft dus moeite om dit soort grote projecten te beheersen. En wie garandeert ons dat dit niet gebeurt bij de aankoop van grond, en dan met name in het traject daarna als er bijvoorbeeld met woningbouw wordt gestart?

Feitelijk is het College qua grondaankopen dus ‘onder curatele’ gesteld. Is dat wegens (een gebrek aan) vertrouwen? Wij vinden het (een) noodzakelijk (kwaad).

Stan Poels en Gert Zagt Raadsleden PvdA/GroenLinks en DeLokaleParti Gemeente Wijdemeren

Raadhuis Hilversum wordt CO2-neutraal | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks D66 VVD ChristenUnie Hilversum 31-01-2020 00:00

Woensdag 29 januari 2020 is in de raadsvergadering besloten dat het Raadhuis van Hilversum CO2-neutraal wordt. Na een kritisch en uitvoerig debat kreeg een door GroenLinks gesteund amendement van VVD, Hart voor Hilversum, D66 en Christenunie ruime steun. Dat betekent dat wethouder Jan Kastje aan de slag kan met het uitwerken en uitvoeren van het voorstel.

GroenLinks organiseerde al in 2017 een debat over het verduurzamen van het Raadhuis. Daar was destijds nog niet veel draagvlak voor. Maar nu, drie jaar later, is het toch zo ver: het Raadhuis wordt C02-neutraal.

In het Coalitieakkoord en het Jaarplan Energietransitie is afgesproken dat de gemeentelijke organisatie in 2022 klimaatneutraal is. Dus geldt dus zéker voor de gebouwen die de gemeente zelf gebruikt. Daarnaast is besloten dat het Raadhuis ‘bestuurszetel’ blijft, zoals dat zo mooi heet. Het Raadhuis blijft dus een dagelijkse werkplek voor de Hilversumse ambtenaren. En dat is fantastisch, want de essentie van een gebouw -ook een monument- is dat het gebruikt wordt. Ons Raadhuis is dus nu een Rijksmonument met toekomst.

In lijn met arbo-eisen Het plan van aanpak is zorgvuldig en respectvol. Er is gekozen voor ingrepen die het monument niet aantasten. Dat blijkt ook uit het positieve advies van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed, de (strenge) waakhond voor alle monumenten in Nederland. Als de Rijksdienst zegt dat het goed is, dan heb je je werk goed gedaan. En zo is het ook. Het voorstel dat nu is aangenomen is toekomstbestendig en duurzaam: Verbeterde isolatie en een comfortabele werkomgeving. Een werkomgeving die -zoals een goed werkgever betaamt- voldoet aan de wettelijke (arbo)eisen.

Geen draagvlak voor gasloos verwarmen Het mag duidelijk zijn dat GroenLinks graag nog een stapje verder was gegaan. We staan voor de opgave om in 2040 alle gebouwen in Hilversum zonder gas te verwarmen. Juist het Ráadhuis zonder gas verwarmen zou in onze ogen een enorme inspiratie en impuls zijn geweest. Tegelijkertijd heeft de fractie te maken met de politieke realiteit. Het Raadhuis gasloos verwarmen is op dit moment voor vele partijen een stap te ver. Er is helaas te weinig draagvlak. En draagvlak is de sleutel. Bij het verduurzamen van ons Raadhuis, net als bij het verplaatsen van een supermarkt of zwembad, of bij de energietransitie. Alleen ga je sneller, maar sámen kom je verder.

De fractie steunde dan ook het amendement van de VVD, HvH en D66. In het vertrouwen dat we de stap naar een gasloos Raadhuis binnenkort óók zullen maken. En reken maar dat we daar als fractie bovenop zitten. Want laten we wel wezen: een gebouw met een jaarlijks gasverbruik van meer dan 100.000 kuub heeft géén voorbeeldfunctie. Dat gezegd hebbende: Het besluit om het Raadhuis van Hilversum -een Rijksmonument van de hoogste categorie- CO2-neutraal te maken is een grote en dappere stap. Een stap met landelijke uitstraling die een enorme inspiratie zal zijn voor de transitie waar wij allen voor staan.

Lees hier het blog van Lex van Waarden over dit voorstel terug.

Laat GAD op blauwe diesel rijden! | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks D66 Hilversum 20-12-2019 00:00

GroenLinks heeft samen met Hart voor Hilversum, D66 en Hilversums Belang de gemeenteraadvergadering van 13 december jl. voorgesteld om al het gemeentelijk huisvuil voortaan CO2-arm op te halen. Dat kan door de vrachtauto's van het GAD (Gezamenlijke Afvalstoffen Dienst) op blauwe in plaats van fossiele diesel te laten rijden.

Blauwe Diesel (B100) is een brandstof gemaakt van 100% plantaardig materiaal. Blauwe diesel is een duurzame dieselbrandstof en een volledige vervanger van fossiele diesel. Blauwe diesel is fossielvrij, CO2-neutraal en is biologisch afbreekbaar. Het is gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen. Omdat het gemaakt is uit afvalproducten is het bovendien circulair. Wanneer je de uitstoot vergelijkt met de productie en transport van fossiele diesel dan is de CO2-uitstoot bij blauwe diesel maar liefst 89% lager. Deze omschakeling kan plaatsvinden zonder dat er motorische aanpassingen nodig zijn aan het rijdend materieel van de GAD.

In de toekomst wil het GAD het huisvuil met vrachtauto’s met een elektromotor ophalen. Dat vergt echter een grote investering in een nieuw wagenpark. Vooruitlopend op deze grote omschakeling is het rijden op blauw diesel een eenvoudig en op korte termijn te realiseren alternatief voor fossiele verbranding.

Omdat de GAD een samenwerkingsverband is tussen de Gooise gemeenten moet het voorstel eerst besproken worden met de gemeentebesturen van de andere Gooise steden. De literprijs van blauwe diesel is hoger dan fossiele diesel. Onderzocht zal worden of de omschakeling gevolgen moet hebben van de afvalstoffenheffing. Verwacht wordt dat de prijs van blauwe diesel in de toekomst lager wordt. Voor consumenten is er sinds kort ook blauwe diesel te tanken bij Tamoil aan de Zoutmanlaan nr 5 (Hilversum-Zuid).

Antwoord van de wethouder op vragen van het CDA over het dreigende lerarentekort

CDA CDA D66 Hilversum 08-12-2019 09:05

Op vragen van het CDA Hilversum over het lerarentekort en de hoge werkdruk in het onderwijs heeft wethouder Annette Wolthers toegezegd om met de Hilversumse schoolbesturen in gesprek te gaan om creatief te zoeken naar oplossingen zoals goede huisvesting en aandacht voor de arbeidsmarkt. Op veel scholen is een nijpend tekort aan docenten. Door de media wordt uitgebreid bericht over diverse zorgelijke ontwikkelingen en recent is er een aantal keer gestaakt. Ook de CDA-fractie in Hilversum, grenzend aan de Randstad waar de problemen het grootst zijn, krijgt veel signalen dat ook onze scholen en dan met name de scholen binnen het primair onderwijs, kampen met grote personeelstekorten. Zo krijgen wij vanuit de scholen signalen dat er ongewenst onbevoegde leerkrachten voor de klas staan om zo te voorkomen dat klassen naar huis worden gestuurd, wat overigens ook voorkomt. Vacatures blijven onbeantwoord en de spoeling voor goede docenten is dun. Het CDA heeft daarom in de commissievergadering van 27 november j.l. wethouder Wolters (D66) gevraagd om actie te ondernemen om de tekorten en de werkdruk terug te dringen. De wethouder heeft naar aanleiding van de vragen aangegeven bereid te zijn om dit onderwerp te agenderen en om met het ‘onderwijsveld’ in gesprek te gaan om de problemen verder te inventariseren. De wethouder noemt de situatie ook zorgelijk; “het tekort dreigt op te lopen als er niets gebeurt; in 2024 loopt het tekort in de regio op tot 30 fte in het voortgezet onderwijs en tot 34 fte in het primair onderwijs.” Recentelijk is een landelijke subsidie van € 250.000,00 toegekend aan regio Gooi en Vechtstreek om de tekorten terug te dringen en dat is goed nieuws. Echter wanneer je leest en hoort dat zij-instromers veel begeleiding nodig hebben, is naar alle waarschijnlijkheid veel meer nodig dan geld alleen. Over het algemeen speelt de lokale overheid een bescheiden rol als het gaat om onderwijs. De inzet concentreert zich met name op onderwijshuisvesting, kinderkansenbeleid, speciaal onderwijs i.c.m. jeugdzorg en educatieprogramma’s. Belangrijke onderwerpen, maar dit zijn onderwerpen die niet beperkt bijdragen aan het tegengaan van de kwaal. Op de vraag van het CDA om op een creatieve wijze met de schoolbesturen mee te denken heeft de wethouder zich bereid verklaard om dit te doen. Het CDA heeft ook de afgelopen maanden via een meldpunt gepolst of een voorrangsregeling huisvesting/wonen voor onderwijzers in Hilversum gewenst is. Enkele docenten of aankomende docenten hebben aangegeven dat zij, indien dit wordt ingevoerd, dit sterk mee laten wegen in de overweging om in Hilversum voor de klas te gaan staan. In de conceptverordening middenhuur wordt voorgesteld dat het College in overleg met een ontwikkelaar/belegger kan bepalen of woningen in een bepaald project bij voorrang worden aangeboden aan huishoudens met maatschappelijke beroepen zoals zorg en onderwijs. De wethouder heeft aangeven om de behoefte met het onderwijsveld te bespreken en een terugkoppeling te geven van de gesprekken. Door de vragen van het CDA Hilversum worden de problemen geagendeerd en krijgen de schoolbesturen de gelegenheid om de nood rondom de tekorten en de werkdruk bij de wethouder te adresseren. De wethouder zal, zoals aan het CDA toegezegd, een terugkoppeling geven aan de commissie.

VVD: Drie miljoen uitgeven om een punt te maken?

VVD VVD GroenLinks D66 Hilversum 21-11-2019 12:31

Gisteravond, 20 november 2019, heeft de commissie Bereikbaarheid en Duurzaamheid het collegevoorstel “CO₂-neutraal maken en het binnenklimaat verbeteren van het gemeentelijk vastgoed voor eigen gebruik“ besproken. Een hele lange titel voor een voorstel dat in essentie draait om het CO₂-neutraal van zo’n beetje het moeilijkste gebouw dat je in dit verband kunt tegenkomen: ons iconische Raadhuis. Als Hilversumse VVD zijn we kritisch op dit voorstel en ik neem u graag mee in onze afwegingen.

Om te beginnen: we hebben in het coalitieakkoord afgesproken dat we het gemeentelijk vastgoed klimaatneutraal gaan maken. Dat gaan we dus ook doen, want afspraak is afspraak. Maar, je kunt natuurlijk verschillend kijken naar de manier waarop dat zou moeten gebeuren. En u raadt het al; als het gaat om dit voorstel, dan steunt de VVD nog steeds het beoogde doel, maar niet de voorgestelde middelen. Wij zouden het liever anders zien.

Het blijkt namelijk dat in dit plan ruim 3 miljoen wordt uitgetrokken om een punt te maken, een voorbeeld te stellen. Daar hebben we moeite mee.

Ons adagium is ‘we zijn wel groen, maar niet gek’. Dat betekent dat wij als VVD om te beginnen vinden dat je moet starten met het zogeheten ‘laaghangend fruit’; zaken die (betrekkelijk) eenvoudig te realiseren zijn en snel resultaat opleveren. Het Raadhuis is wat dat betreft zo’n beetje de allerhoogste appel in de boom. Het is de heilige graal waar je ooit mee zou kunnen eindigen, maar het is zeker niet het eerste waar je mee moet beginnen.

Er zijn namelijk zat andere dingen die je kunt doen, die veel meer rendement geven voor de geïnvesteerde euro’s. Denk bijvoorbeeld aan alle schoolgebouwen. Begin daar eerst maar eens mee. En als we dan alles gedaan hebben (en waarschijnlijk de technologische mogelijkheden zich ook verder ontwikkeld hebben, zoals misschien wel waterstof?), pas dàn zou je moeten gaan kijken naar het Raadhuis. De tegenwerping hierop is dat de wethouder, gesteund in de commissie door GroenLinks en D’66, met het verduurzamen van het Raadhuis een voorbeeld wil stellen voor de ‘gewone Hilversummers’. Het zou moeten inspireren om zelf ook je huis CO₂-neutraal te maken. Wij houden ook van inspireren, maar vinden 3 miljoen wel erg veel geld, enkel om een punt te maken.

Daarnaast is het ook nog eens een risicovol plan in financieel opzicht. De vorige keer dat we aan het Raadhuis gingen sleutelen is dat financieel nogal uit de bocht gevlogen. Als je iets in het Raadhuis gaat doen, kom je vroeg of laat onverwachte dingen tegen, en die zijn per definitie duur. We voorspellen nu dus alvast dat dit project, als je het zou uitvoeren, ook veel meer gaat kosten dan begroot.

Onze derde reden is het rendement. Met dit plan wordt slechts 47% van de 100% beoogde CO₂-reductie behaald. Dat is dus maar de helft van het doel. Om de andere helft te compenseren stelt de wethouder voor om zonnepanelen op een andere plek neer te leggen. Die panelen kosten EUR 500.000. De oplettende lezer ziet dan direct dat we met een half miljoen de helft van de CO₂ compenseren. Dus als we twee keer zoveel panelen neerleggen hebben we 100% te pakken. Dat scheelt ruim drie miljoen!

Kortom, de VVD ziet dit voorstel vooral als een hele dure manier om een punt te maken. We houden niet van symboolpolitiek want we zijn wel groen, maar niet gek. Gisteren hebben we in de commissie onze zorgen gedeeld. Op 11 december zal dit stuk in de Raad behandeld gaan worden, de VVD zal dan een oordeel moeten vellen over dit voorstel.

Hidde Fennema Woordvoerder Bereikbaarheid & Duurzaamheid Fractie VVD – hiddefennema@vvdhilversum.nl – 06 41 389 404

Vetplantjes op bushokjes

VVD VVD D66 Hilversum 22-10-2019 13:01

Vandaag verscheen een artikel in de Gooi- en Eemlander over de motie van D66 over het planten van vetplantjes op de daken van bushokjes. In de laatste zin staat “zijn motie wordt door bijna alle partijen ondersteund, alleen de VVD denkt er nog over na”.

En dat klopt helemaal.

Wij hebben niet meteen meegetekend omdat de motie pas rond 18u binnenkwam, twee uur voor de raadsvergadering, én omdat ons de financiële dekking niet duidelijk was.

Op het eerste gezicht lijkt het een sympathiek plan om sedum-plantjes op bushokjes te planten, bijvoorbeeld om meer water te kunnen opvangen en om meer ruimte bieden voor insecten bijen en vlinders. Echter, er wordt gewerkt aan een integraal plan voor duurzaamheid door wethouder Kastje, dus dan zijn losse ‘invliegers’ niet handig.

En ook is de financiering niet duidelijk; de motie stelt dat het betaald kan worden uit de reclame-inkomsten van de posters in de bushokjes, maar dat geld gaat nu ergens anders heen. En de ontvanger van dat geld zal dat dus moeten inleveren. Voor dit plan is dus geen dekking.

Daarnaast hebben we in Hilversum speciale bushokjes in Dudok-stijl, en het valt maar te bezien of dit allemaal wel met die bushokjes kan, of dat er dan een complete vervanging van alle bushokjes bij komt kijken.

Al met al zijn het voor ons net even te veel vragen om mee te gaan in deze motie. We zien dit soort innovatieve ideeën graag terug in de context van een duurzaamheidsaanpak, naast echt grote oplossingen voor de gehele regio zoals elektriciteit uit geothermie, waar wij als VVD al twee jaar voor pleiten. Over de motie is vorige week uiteindelijk niet gestemd vanwege tijdgebrek. We zullen het heroverwegen als de motie alsnog langskomt in de volgende raadsvergadering, hopelijk in aangepaste vorm, geadresseerd aan de juiste wethouder.

Hidde Fennema Woordvoerder Bereikbaarheid & Duurzaamheid Fractie VVD – hiddefennema@vvdhilversum.nl – 06 41 389 404

Amendement over kaders startnotitie Regionale Energie Strategie unaniem aangenomen

CDA CDA VVD D66 ChristenUnie Hilversum 28-09-2019 09:04

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen woensdag stond de startnotitie Regionale Energie Strategie geagendeerd. Deze is unaniem door de gemeenteraad aanvaard, maar niet nadat het amendement met regiospecifieke uitgangspunten van CDA, ChristenUnie, VVD en D'66ook unaniem was aangenomen. De startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) is zoals het woord al aangeeft, een eerste stap in het in de praktijk brengen van veel nationale afspraken uit Het Klimaatakkoord. Het Klimaatakkoord dat overigens nog niet is getekend! Bij deze startnotitie had het CDA samen met de ChristenUnie nog wel wat kanttekeningen. Zo vonden wij de voorgestelde regiospecifieke uitgangspunten niet volledig genoeg als kader voor onze deelregio Gooi en Vechtstreek. Zo zouden wij in onze regio graagmeer ruimte zien voor innovatie, (het onderzoeken van de mogelijkheden tot) een waterstofnetwerk, zo veel mogelijk financiële onderbouwing bij de plannen en een duidelijke afwijzing van een biomassacentrale. Deze uitgangspunten zijn nu met het unaniem aangenomen amendement (te lezen via deze link)vastgesteld. Raadslid Gerben van Voorden leidde het amendement met de volgende woorden in: De startnotitie regionale energiestrategie is het vertrekpunt voor een jarenlang proces om Nederland te verduurzamen. 30 verschillende regio’s gaan aan de slag om, ieder voor zich, te komen tot een bod voor de opwekking van duurzame elektriciteit en de regio’s gaan nadenken over hoe de warmtetransitie in de gebouwde omgeving wordt bewerkstelligd met de daarvoor benodigde opslag- en energie-infrastructuur. Dit is een enorme en complexe operatie die alle inwoners zal gaan raken.  Voorzitter, de RES zal de komende jaren gaan over keuzes maken. En de eerste keuze die deze wethouder maakt is een goede keuze. Hij komt op voor het belang van de regio en daarmee wordt de keuze gemaakt voor energiebesparing  ipv opwekking. Dit is wat ons betreft een uitstekend uitgangspunt!  Ergens las ik dat er is gekozen voor de RES omdat de oplossing voor de energietransitie vaak over bestuurlijke grenzen heen gaat (denk aan grootschalige wind- en zonprojecten en aqua- en geothermie=warmtenetten). Door regionale afstemming van vraag en aanbod kunnen de warmtebronnen optimaal benut worden. Maar ook dat de meerwaarde van een RES zit in het bundelen van capaciteit en kennis tussen decentrale overheden ten aanzien van het energiebeleid, netwerk, stakeholders etc. -Ik denk dat dit maar ten dele klopt-  Dit zou namelijk niet alleen binnen de regio moeten gelden, maar ook zeker tussen de 30 regio’s waarin het land is verdeeld. We gaan toch niet zelf 30 keer het wiel uitvinden: 30 keer een X-aantal consultants inhuren, 30 keer hetzelfde onderzoek laten uitvoeren, 30 keer een projectorganisatie opstarten of in het slechtste geval maatregelen nemen die ervoor zorgen dat andere regio’s straks minder energie kunnen opwekken.  Dat er in de startnotitie niets staat beschreven over het feit hoe regio’s kunnen gaan samenwerken is een gemiste kans. Ook dit is namelijk een keuze. Kies in een vroegtijdige stadium voor samenwerken met andere regio’s is onze oproep aan de wethouder.  Voorzitter, onze fractie heeft nog veel vragen. Wij zijn erg te spreken over het feit dat de wethouder een klankbordgroep energietransitie in het leven heeft geroepen. Want  wie van ons weet alles van energieopwekking, warmtetransitie, opslagcapaciteit? Wie van ons kent exact z’n formele invloed in dit proces? Hoe zorgen wij ervoor dat we als raad een positie innemen in dit grote complexe proces? Wat betekent een verdeelde raad voor de positie van de wethouder in de stuurgroep en zo kan ik nog wel even doorgaan.   Om dit proces ook voor de komende jaren te borgen vragen wij, in het amendement dat onze fractie straks mede namens de CU, D66 en de VVD zal indienen, de wethouder om proactief en op tijd de raad te informeren zodat de raad zelfstandig en zorgvuldig zijn eigen keuzes kan maken.  Voorzitter, ik begon mijn bijdrage met het maken van een compliment aan de wethouder. Hij maakt een uitstekende keuze gezien de karakteristieke eigenschappen van onze regio om de nadruk te leggen op energiebesparing. Dus onze oproep aan de wethouder is om zeer terughoudend te zijn in het formuleren van een bod voor de RES.   We hebben met het amendement meer uitgangspunten toegevoegd. Biedt ruimte voor innovatie, maak werk van een waterstofnetwerk, zorg voor financiële onderbouwing bij de plannen en wijs een biomassacentrale af.  Ook voor Hilversum zullen er keuzes moeten worden gemaakt. Onze fractie zal in dit proces kiezen voor wat goed is voor Hilversum. Wij zullen de plannen beoordelen op: de effectiviteit van de maatregelen, financiële consequenties en draagvlak. Dit is onze ogen goed rentmeesterschap. Voor nu wensen wij de wethouder succes bij het toewerken naar een concept-RES 1.0Gerben van VoordenRaadslid CDA Hilversum

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.