Nieuws van CDA in Houten over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

Houtense raad spreekt zich uit voor inclusieve samenleving raadsvergadering 9 juli 2020

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Houten 10-07-2020 16:01

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend. De VVD sloot zich in het debat ook aan. Zij allen willen de oproep steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest; De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist NIET over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt. De volledige tekst vindt u hier:https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Houten&id=1e1427a3-270e-41f7-bdfc-9ea51e9b71fb Bij monde van fractievoorzitter Cora Gerritsen werd het volgende uitgesproken:"Het CDA steunt deze motie van harte, omdat wij de overtuiginig heben dat niemand gekwetst mag worden. Want, als er één ding duidelijk is in de discussie over zwarte piet dan is het dat in toenemende mate gekleurde mensen zicht gekwetst voelen en aanstoot nemen. Sinterklaas is geen feest voor alleen witte kinderen en ouders, maar voor iedereen. Het CDA vindt het daarom belangrijk dit initiatief te steunen om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren en de roetveegpiet tot standaard te maken. Het is wat ons betreft iets kleins, maar een teken van iets groots. Dat we zien en horen wie zijn achtergesteld. Het niet ik en jij, maar wij samen die de samenleving vormen in al zijn veelkleurigheid. Inhet het kort is dit de achtergrond van onze steun aan de motie die hier vanavond ter bespreking voorligt."

Contour van regioplan vastgesteld

CDA CDA GroenLinks VVD Houten 19-06-2020 07:48

In de raadsvergadering van 16 juni 2020 is het "Contour en het aangescherpt beoordelingskader Ruimtelijk- Economisch Programma U16" vastgesteld. Dit is een belangrijke tussenstap om te komen tot integrale en concrete keuzes voor de ruimtelijke toekomst van de regio U16- het Perspectief- op het gebied van wonen, werken, landschap, energie en mobiliteit. Dit Contour maakt nog geen harde keuzes en bevat meerdere opties en onderzoeksvragen, die dit jaar nog uitgezochtmoeten worden. Jan de Jong is onze CDA woordvoerder voor Regiozaken. Hieronder volgt zijn inbreng in het debat: "MdV, Dit voorliggende contour en aangescherpt beoordelingskader is weer een mooie stap voorwaarts naar de definitieve ruimtelijk-economische toekomst van de regio U16. Eerst even iets over het beoordelingskader: Bij de behandeling van het concept- beoordelingskader heeft de Raad in november 2019 een wijzigingaangenomen, die aandacht vroeg voor het behoud en het versterken van de agrarische sector. Het raadsvoorstel zegt dat de reacties van raad en college van toen goed verwerkt zijn in de beoordelingskader. Daar zijn wij niet helemaal tevreden mee. Want wat we wiilden, n.l.meer woorden voor het belang van de agrarische sector voor het bereiken van de doelen van het REP, vinden we dat nu onvoldoende terug. Wij vragen daarom bijzondere aandacht van het college voor de agrarische sector in hetvolgende document, het Integraal Ruimtelijk Perspectief, en om te weten wat we daarmee bedoelen hebben we er een aantal aandachtspunten bij genoemd. Daarvoor dienen we een motie in, mede-ondertekend door SGP,VVD en ITH. Een andere zorg wil ik nog verwoorden: We dringen erop aan dat de getallen aantallen woningen, aantal banen, aantal vierkante meters werklocaties, waarvan uitgegaan wordt in het nieuwe rapport ook de getallen zijn, die wij in onze ruimtelijke koers hanteren en waaroverwe nog gaan gaan besluiten.. We worden er nu wat onrustig van, dat dat nu niet het geval is. En als er dan geschreven wordt, dat van de groei van het aantal arbeidsplaatsen tot 2040, dat 80.000 voor de hele regio is en voor de stad Utrecht alleen al gerekend wordt met ca. 70.000 extra banen, dan blijft er dus slechts 10.000 voor de rest van de regio over, dan kloppen oi die verhoudingen niet. Noch als je kijkt hoe die verhoudingen nu liggen, en óók als je dat projecteert op de invulling van de woningbouwopgave tot 2040. Dat is niet wat wij verstaan ​​onder het uitgangspunt: 'complementariteit'. Wij vragen uw aandacht daarvoor. Kunnen we daarover een toezegging van de wethouder krijgen ". Het werd een geanimeerd debat. De motie van het CDA, over het behoud en de versterking van de agrarische sector, die medeondertekend werd door SGP,VVD en ITH werd in de raad aangenomenmet alleen D'66 tegen. VVD diende een motie, die mede door ons werd ondertekend,om meer aandacht voor de auto-infrastructuur in de plannen. Die werd ook aangenomen met alleen D'66 en Groen Links tegen en een motie van Groen Links om zoveelmogelijk aansluiting te realiseren van de groene gebieden in de regio werd aangenomenmet alleen ITH tegen. De wethouder zegde nog toe een Q & A (vragen en antwoorden) te laten maken om het proces en hetresultaatvoor de inwoners van Houten begrijpelijker te maken. Voor nadere informatie ook: jandejong@cdahouten.nl

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Sociale koers 2020-2023 moet concreter!

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie Houten 13-03-2020 07:12

In de raadsvergadering van 10 maart 2020 was de Sociale Koers 2020-2023 aan de orde. De raad oordeelde dat het gepresenteerde beleid nog te weinig concreet is en verzocht middels een motie om een concreter afwegingskader voor de te maken keuzes, meerjaren-doelstellingen en concrete effect-indicatoren voor de jaarlijkse uitvoeringsplannen. Wethouder Jana Smith zegde na een uitgebreid en soms heftig debat uiteindelijk toe over 2 maanden met een nieuw voorstel van de sociale koers voor de komende jaren te komen. Hieronder volgt de bijdrage van ons CDA- raadslid Willy Boersma: In het Programma Sociale Koers herkennen wij belangrijke thema's. "Iedereen telt mee!" Hoe werkt dat als problemen met bijvoorbeeld gezondheid een belemmering zijn om mee te doen? Citaat uit het programma: "We kijken hierbij liever naar wat iedereen wél kan: positieve gezondheid. Ziek zijn zijn of een beperking hebben betekent niet dat je niet meer meetelt en niet mee kunt doen." Heel waar. Ik moet dan denken aan een voorbeeld van jaren geleden uit mijn werk als fysiotherapeut. Een 90-jarige mevrouw met gevorderde dementie: ze woonde in het verpleeghuis, liep daar glimlachend rond. Verder deed ze niets en zei ze niets. We haalden haar op vaste momenten naar de oefenzaal. Vaste momenten omdat een mevrouw met een lichamelijke beperking, snel somber, zo graag naast haar zat. Daar werd ze blij van, daar trok ze zich aan op. En de mevrouw met dementie voelde zich gewaardeerd. Als CDA vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Op haar of zijn eigen manier. Iedereen is waardevol: ook als je beperkingen hebt, ben je van waarde. Laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal onze beperkingen. En we hebben allemaal onze kwaliteiten. We zien veel goede dingen in het programma. Hulp en ondersteuning wordt gegeven aan wie dat nodig heeft. Deze hulp willen we graag zo dicht bij huis zien als mogelijk is. Langer thuis blijven wonen krijgt duidelijk aandacht. De rol van mantelzorgers en van vrijwilligers heeft een plek. En de samenwerking tussen alle betrokkenen: scholen, sportverenigingen, kerken, de Voedselbank, zorgaanbieders. Te veel om op te noemen gelukkig. De culturele sector mag een grotere rol krijgen. Goed dat Groen Links daar een motie voor indient. Die hebben we mee ondertekend. Het raadsvoorstel heeft veel vragen opgeroepen. Dat bleek wel in de RTG. Wij vinden dat het raadsvoorstel beter moet aansluiten op het Programma. We dienen daarom een amendement in met VVD, PvdA, ChristenUnie en Groen Links. Het amendement bevat een aantal punten. De leidende principes en de doelstellingen worden duidelijk zichtbaar gemaakt in het raadsvoorstel en in het Programma. Het raadsvoorstel wekt de suggestie dat we het alleen over veranderopgaves hebben. Dat doet tekort aan wat is bereikt ten tijde van de transitie en van de transformatie tot dusver. We willen dat behouden, er op voortbouwen en met het Programma Sociale Koers de voorwaarden scheppen om de veranderopgaves realiseren. Het Programma Sociale Koers is breed en op hoofdlijnen, dat past bij een Programma. Lastig is dat het advies van de visitatiecommissie van de VNG niet terug vinden is. De visitatiecommissie vond onze uitgangspunten mooi, maar miste de vertaling naar de praktijk. In het Programma staan nog steeds termen als normaliseren en toegankelijke en sociale openbare ruimte. Hoe gaat dit concreet gemaakt worden? Wethouder, gaan we dit terugzien in de uitvoeringsplannen? Ook het monitoren van de resultaten moest volgens de visitatiecommissie meer aandacht krijgen. In Programma en raadsvoorstel is dat niet concreet terug te vinden. Dit versterkt de behoefte aan contrôle door de raad. We hebben daarom meegetekend met het amendement van de Christenunie. Het is een grote stap van het programma naar de uitvoeringsplannen. Wethouder, samen met stakeholders bespreekt u waar de prioriteiten komen te liggen. Als raad willen wij daar graag meer zicht op krijgen. We vragen u met de raad daarvoor een manier te zoeken. Kunt u dat toezeggen? Leidende principes vormen de kern van de aanpak. Die beginnen bij eigen verantwoordelijkheid en eigen netwerk. Daarvoor is het nodig dat we elkaar kunnen ontmoeten. Het Programma noemt als doel dat er een netwerk van grote en kleine ontmoetingsplekken ontstaat. Ontmoeten is voor ons een belangrijk punt. Want het is goed elkaar te kennen en elkaar weten te vinden. Hulp en ondersteuning kan dan gegeven worden passend bij wat mensen nodig hebben, gericht op hun vraag. Bij de Houtense Werktafel zien we deze manier van werken goed terug: de ménsen kennen en hun vráag kennen. Dan kan passende ondersteuning gegeven worden. We vinden het dan ook vreemd dat voor de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel nog geen geld beschikbaar is. En dat tegelijkertijd aan de raad gevraagd € 100.000 voor 2021 en voor 2022 beschikbaar te stellen voor de uitvoering zonder dat duidelijk is waarvoor. We lezen in het raadsvoorstel dat in het jaarlijkse uitvoeringsplan gespecificeerd zal worden voor welke projecten deze middelen zullen worden ingezet. De afweging en de urgentie is ons niet duidelijk. Wethouder, kunt u ons vertellen waarvoor het gevraagde geld is bedoeld? En hoe de afweging is gemaakt ten aanzien van de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel? Het onder controle krijgen van de kosten binnen het Sociaal Domein is van groot belang. Zonder het bieden van passende hulp voor inwoners die dat nodig hebben, los te laten. Want de hulp en ondersteuning voor de meest kwetsbare mensen vinden wij essentieel. We hebben daarom ook het amendement van de PvdA mee ondertekend. In de regenboogmonitor van het COC krijgt Houten in 2019 opnieuw een "matig" voor LHBTI+ beleid. Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Voorzitter, de wethouder heeft de Raad (via een raadsinformatiebrief) en de LHBTI+ klankbordgroep toegezegd specifiek aandacht aan LHBTI+’ers te gaan besteden in de Sociale Koers. Dat hebben we helaas niet kunnen teruglezen in het Programma Sociale Koers dat nu voorligt. We dienen daarom een motie in die mede is ondertekend door Groen Links, Christenunie, VVD, PvdA en HA! De motie draagt het college op om specifiek aandacht aan de LHBTI+ doelgroep te besteden in een uitvoeringsplan voor ‘inclusie- en diversiteitsbeleid’ en ons dit plan vóór de zomer te doen toekomen. Iedereen telt mee. Juist mensen die kwetsbaar zijn, verdienen onze aandacht. Ons belangrijkste uitgangspunt blijft dat passende hulp aan de meest kwetsbare mensen geboden wordt.

Gemeenteraad ziet belang van Ondernemersfonds

CDA CDA GroenLinks Houten 20-11-2019 14:42

Gemeenteraad ziet belang van Ondernemersfonds! In de raadsvergadering van 19 november 2019 stond het initiatief van het ondernemersplatform Ondernemend Houten op de agenda om een Ondernemersfonds in Houten in te stellen. Dit plan was als een Initiatiefvoorstel ingediend door David Jimmink van Groen Links en Jan de Jong van het CDA. Wat is een Ondernemersfonds en welk voorstel lag er op tafel? Een ondernemersfonds is een fonds beheerd door een apart op te richten stichting met een bestuur en een fondsbeheerder. Het fonds bekostigt projecten vanuit de ondernemers, die soms daarbij samenwerken met de sectoren cultuur, welzijn, sport of de scholen, om voor de economische vitaliteit van Houten te zorgen. De funding voor zo’n fonds komt uit een opslag op de OZB voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen. Voorgesteld was hier in 2020 mee te starten en een geleidelijke opbouw te bewerkstellingen met een beoogd maximum van € 50 per € 100.000 WOZ waarde. In de jaren 2020 en 2021 zou dat een verhoging van de OZB betekenen van 3,5 %, waarna er evaluatie met alle betrokkenen en de gemeente zou plaatsvinden om na een positieve evaluatie te besluiten dit fonds voort te zetten op het beoogde niveau. De ondernemers in een bepaald gebied hebben en houden ‘trekkingsrecht’ op een deel van het fonds, dat door dat gebied is opgebracht. De gemeente is zelf ook eigenaar van vastgoed en maatschappelijke organisaties gebruiken dat. Doordat de gemeente uitgesproken heeft mee te willen doen hebben die organisaties in de cultuur, de sport, welzijn en de scholen ook trekkingsrechten op dat fonds. En juist daardoor ontstaan er ook mooie kansen voor zgn. ‘cross-overs’ tussen deze instellingen, bedrijventerreinen en winkelcentra om samen mooie plannen te maken en uit te voeren. Op die manier is het gemakkelijker om voorzieningen die de ondernemers in een gebied wensen, ook te realiseren. Er hoeft niet iedere keer gelobbyd te worden voor geld en het is ook een eerlijk systeem, want iedereen betaalt er op gelijke wijze aan mee. Als mogelijke voorbeelden van projecten, noemden de indieners van het initiatiefvoorstel, dat er dan bijv. meer local-to-local producten worden aangeboden aan de Houtense consumenten, dat er meer gekocht wordt bij de lokale winkeliers door betere distributie- en afhaalvoorzieningen, dat de ondernemers op de bedrijventerreinen meer bekend zijn in Houten, wat allerlei positieve neveneffecten zou kunnen hebben. En zo is er nog veel meer te bedenken en dat is na het instellen van een ondernemersfonds aan de samenwerking en creativiteit van alle partners. De opzet van een dergelijk fonds, dat al in zo’n 40 andere plaatsen naar tevredenheid functioneert is dat degenen die de extra OZB betalen ook zelf gezamenlijk beslissen waar het geld aan besteed gaat worden. Ze kunnen daartoe plannen bij het fondsbestuur indienen. Zo heeft Utrecht al acht jaar een heel succesvol fonds en daarmee komen er hele mooie voorzieningen tot stand. Advies van het college van B&W Omdat er bij Ondernemend Houten en de gemeente nog allerlei nadere zaken moeten worden geregeld zoals het oprichten van een stichting, een convenant, de aanwijzing van trekkingsgebieden en sectoren en trekkings-gerechtigden per gebied, was het voorstel van het college uit oogpunt van zorgvuldigheid om wél het fonds al per 1.1. 2020 in te voeren en nu nog alleen te besluiten over van de invoering van het eerste jaar 2020 van 3,5% ( voor een winkel gaat om een gemiddelde extra bijdrage van € 40,- per jaar) Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021 in juni 2021 wordt dan het vervolg aan de orde gesteld. ‘Dat voorstel werd door de indieners van het initiatiefvoorstel overgenomen’, aldus David Jimmink in zijn reactie. Debat in de gemeenteraad Breed wordt ook het belang van een ondernemersfonds ingezien door de raad. Er waren ook alom complimenten te horen voor de inzet, die daarvoor is geleverd. In de voor de raadsvergadering gehouden RTG ( ronde-tafel-gesprek) bleek al dat diverse insprekers heel enthousiast over een ondernemersfonds zijn. Diverse partijen bleven echter nog hangen op de snelheid waarmee besloten moest worden, dat het draagvlak nog onduidelijk was, en sommigen waren tegen een verplichte bijdrage in de OZB- voor niet-woningen. De indieners van het initiatief betoogden, dat in het college-voorstel de ruimte zit om daar de komende maanden verder aan te werken en zegden dat ook namens Ondernemend Houten toe. Jan de Jong ( CDA) sprak als zijn overtuiging uit, dat ondernemers best willen betalen, voor iets waar ze verwachten meer voor terug te zien. Daarvoor zijn ze immers ook ondernemer geworden! En dat is ook de uitdaging van een ondernemersfonds: gemakkelijker projecten van de grond krijgen, die in het belang zijn van die ondernemers, omdat ze die zelf hebben voorgedragen. Jan de Jong hield de raad voor: ‘Als u niet kiest voor een verplichte bijdrage, zegt u daarmee dat er geen ondernemersfonds komt’. ‘En het draagvlak zal ontstaan in de praktijk, als op deze wijze gewerkt wordt’. En de uitdaging om dat goed uit te voeren, zou nu best al zijn toe te vertrouwen aan de initiatiefnemers van Ondernemend Houten. Omdat in het verloop van het debat bleek, dat het voorstel net (nog) niet kon steunen op een meerderheid in raad, trokken de indieners het initiatiefvoorstel terug en zegden toe, op een later moment daarmee terug te zullen komen. Dan kan ondertussen ook op een goede manier aandacht besteed worden aan de kanttekeningen en de diverse reacties van de raadsfracties in het debat. Invoering Daarmee kan het niet meer per 1.1. 2020 worden ingevoerd. Het zal dus noodzakelijk langer moeten duren, voordat de mooie ambities van dit ondernemersfonds zichtbaar zullen worden, maar langs de lijn van een maatschappelijk initiatief als onderdeel van de samenlevingsagenda wordt er verdere uitwerking aan gegeven, waardoor de bezwaren, die er nu nog zijn, hopelijk worden weggenomen. En gelukkig denken we, dat er over enige tijd weer een nieuwe kans komt!

Windpark Goyerbrug

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Houten 02-10-2019 20:06

Dinsdagavond hebben we een moeilijk besluit moeten nemen als fractie over het windmolenpark bij de Goyerbrug. Lees hieronder de bijdrage die Robert Pelleboer tijdens de raadsvergadering uitgesproken heeft. Inbreng Geachte voorzitter, collega’s van de Raad, omwonenden en betrokkenen op de tribune, Als CDA- fractie moeten wij er vanavond voor uitkomen dat we door een diepgaand en heftig afwegingsproces zijn gegaan over de vraag of we deze 4 windmolens bij de Goyerbrug willen. Vanavond zal ik dan ook geen makkelijk verhaal houden. We balanceren tussen de verantwoordelijkheid die we hebben voor een duurzame toekomst én de impact die dit heeft op het landschap en de omwonenden van de Goyerbrug. Voorzitter, tijdens het vorige raadsdebat heb ik aandacht gevraagd voor zes punten: · Duiding over de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; · Uitbreiding van de compensatiemaatregelen; · De financiële en operationele risico’s; · Een bijdragen van de ondernemer aan het windfonds; · Een excursie voor omwonenden; · De omwonenden app om het draaien van de molen te beïnvloeden. Over de ruimtelijke aspecten in relatie tot het landschap en de garanties voor de compensatiemaatregelen wil ik het volgende zeggen: Punt 1: Ruimtelijke aspecten Voorzitter, we gaan hele hoge windmolens tot mogelijk 241 meter neerzetten in een uniek landschap. We horen en voelen de zorgen in het gebied. De zorg van omwonenden is ook onze zorg. De notitie over de landschappelijke inpassing, waar we om gevraagd hebben, concludeert dat het landschap windmolens van deze hoogte kan dragen. Tegelijkertijd ontstaan er ook veel vragen. De verkleining/verdwerging van het landschap klinkt zorgelijk en vraagt om oplossingen en interventies om dat te verzachten. Wij vragen de wethouder om hierover een toezegging te doen. Er worden overal in Nederland steeds grotere windmolens gebouwd, waarmee een steeds hoger rendement te behalen valt. Afgelopen zaterdag hebben we de impact van hoge windmolens kunnen bekijken met omwonenden. Collega’s van PvdA, D66 en GroenLinks waren ook aanwezig. Het was goed om ook zelf te ervaren en te zien waar we het over hebben. Had het veel verschil gemaakt als molens lager waren geweest? Een voorzichtige conclusie van zaterdag is dat impact vooral bepaald wordt door hoeveel windmolens in een landschap geplaatst worden, de verhouding hoogte/rotordiameter en de manier waarop ze in het landschap geplaatst worden en niet door de hoogte in absolute zin. Voor ons was dat in zekere mate geruststellend! Nu de compensatie en de zekerheid daartoe Het is positief, dat de initiatiefnemer met vrijwel alle bewoners tot 500 meter afspraken heeft gemaakt over compensatie en dat de participatie met korting voor bewoners buiten de 500 meter is uitgebreid. Maar, zijn we er zeker van dat deze ambitieuze compensatieplannen ook uitgevoerd gaan worden? Dat is ook de vraag die omwonenden hebben. Om die vraag te beantwoorden hebben we een summiere notitie van de wethouder ontvangen over de financiële positie van de initiatiefnemer. Deze notitie gaf ons onvoldoende antwoord op de zorgen die wij hadden. We hebben als CDA onze verantwoordelijkheid genomen en de initiatiefnemer afgelopen vrijdag uitgenodigd om óns uit te leggen hoe het zit. Eigenlijk lag daar natuurlijk een taak voor de wethouder om dit voor de gehele Raad te organiseren. Er is uitvoerig gesproken over hoe de gemaakte toezeggingen en afspraken onderdeel uitmaken van de business case en financiering en hoe dat proces in elkaar zit. De brief die we gisteren nog van de initiatiefnemer kregen met de afspraken en garanties op een rij hebben óns het vertrouwen gegeven dat deze afspraken wel degelijk een essentieel onderdeel uitmaken van het plan. Nu nog enkele laatste inhoudelijke punten Voorzitter, kort zou ik nog iets over de app willen zeggen. Onder omwonenden wordt verschillend gedacht over het gebruik van een app waarmee de windmolens stilgezet kunnen worden bij overlast. Wij zien daar nog steeds een win-win situatie, waarbij omwonenden grip krijgen op de overlast, maar de molens meer kunnen draaien als er niemand last van heeft. We blijven de wethouder dan ook vragen om zich er hard voor te maken dat deze app er daadwerkelijk gaat komen. Van de initiatiefnemer hebben we deze toezegging al ontvangen. Afsluiting Voorzitter, zoals gezegd is dit voor ons echt een besluit, waar we niet lichtvaardig over oordelen, waar we diepgaand over gesproken hebben met elkaar en met belanghebbenden, zowel voorstanders als tegenstanders. Wij zijn gekozen volksvertegenwoordigers, die in de positie zijn geplaatst, om na al dat wikken en wegen, over alle relevante aspecten een besluit te nemen. Een besluit waarbij we als CDA zo goed mogelijk alle belangen met elkaar af hebben te wegen. We constateren, dat dit plan een lange voorgeschiedenis heeft, die we niet kunnen veranderen En als we er nu aan zouden beginnen, dan zouden we de participatie vanaf het begin anders hebben ingevuld. Tegelijkertijd voelen we vandaag als CDA’ers ook onze grondbeginselen meespelen, waarbij we een diepe verantwoordelijkheid voor onze schepping voelen en willen nemen. En over die schepping horen we iedere dag in een steeds sneller tempo dreigende berichten in de media: over CO2, stikstof, stijging van de zeespiegel, klimaatverandering en vervuiling. Vanavond ligt er een plan voor waar veel aan gewerkt is en veel over gesproken en gediscussieerd is. Een plan waarmee we belangrijke stappen zetten op de weg naar het realiseren van onze doelstellingen voor duurzame energie. Als we nu ‘nee’ zeggen, plaatsen we onszelf weer heel ver terug op die weg. In het licht van alles wat nog op ons afkomt misschien zelfs onverantwoord ver terug. Laat iedereen die vanavond tegenstemt zich dát goed realiseren! Alles afwegend stemmen wij vanavond daarom: ‘voor’.

CDA zet samenleving centraal bij begrotingsbehandeling 2019

CDA CDA GroenLinks SGP VVD Houten 15-11-2018 11:27

Dinsdag 13 november 2018 debatteerde de gemeenteraad van Houten over de begroting voor 2019. De begroting is unaniem aangenomen! Bij de begrotingsbehandeling kwamen diverse moties aan de orde: Het CDA diende gesteund door Groen Links, HA, SGP een motie in om een Initiatievenmarkt te houden in 2019. Deze motie is in meerderheid aangenomen ( met tegenstem van de VVD) CDA en SGP dienden een motie in voor een ontvangstruimte op Begraafplaats Oud Wulven. De wethouder zegde toe het materiaal dat er is van een vorig onderzoek ter beschikking te stellen. Die motie is aangehouden. SGP e.a. dienden een motie in om te onderzoeken of er een museum in Houten kan komen. Wethouder Herman Geerdes betoogde dat hij dat liever eerst met de samenleving bespreekt en daar is een mooie gelegenheid voor om dat te doen bij de participatie over de nieuwe Erfgoedwet en -verordening en de toepassing in Houten. CDA steunde hem daarin. De meerderheid van de raad besliste echter anders: de motie is aangenomen! Voorts dienden SGP en ITH een motie in met de oproep om de aanstaande 50.000ste inwoner van Houten groots te vieren en deden daarvoor allerlei suggesties. CDA wethouder Kees van Dalen betoogde dat de gemeente daar al lang mee bezig is en vond de motie overbodig. Jan de Jong van de CDA fractie vond de timing van deze motie ook niet in orde. Immers het lijkt er daarmee op net alsof je de kinderen al laat kijken in de zak met cadeautjes van Sinterklaas als de Sint nog niet eens in het land is. De motie is verworpen! Inbreng CDA bij begrotingsdebat 2019 Met het goedkeuren vanavond markeren we belangrijk moment voor ons als raad en ook voor ieder raadslid persoonlijk. Immers we praten vaak in termen: toén was mijn eerste begroting ( in mijn geval dan 2013: dus nú mijn 7de ) en we hebben het ook steeds over begrotingsjaren etc. (heer Zandbergen: de hoeveelste is dat voor u?) Het is goed om bij zo’n begroting voor een nieuw jaar alle beleidsterreinen weer eens onder de loep te nemen en er nieuwe doelstellingen en indicatoren voor te bepalen. Ook dit proces hebben we nu weer met veel vragen en informatie-uitwisseling naar ruime tevredenheid, neem ik aan, uitgevoerd. We kregen ook van de accountant complimenten te horen hoe stevig en consistent de gemeente Houten dit al jarenlang doet. Complimenten en dank voor onze ambtenaren, die daar zo veel energie in steken en dat dus ook zó goed doen. En dan kunnen we bedenken: de begroting 2019 is ook wel een bijzondere. Naar onze inzichten gaan we naar de volgende begroting voor 2020 belangrijke stappen zetten van: ‘een begroting vóór de Houtense samenleving’ naar ‘een begroting ván de Houtense samenleving’ ! Het proces daar naar toe moet er wat ons betreft dan ook anders uitzien. De doelen en doelstellingen, en de indicatoren komen dan tot stand in samenspraak met de inwoners en maatschappelijke organisaties …..en veel meer wordt duidelijk wat de gemeente zelf doet en waar zij de kracht van onze samenleving voor gaat inzetten en welke partijen daar dan een rol in gaan spelen en zo ja welke rol? En als die effort op ons- afkomt ( nou ja: op college en met name de ambtenaren) en we hebben nu al heel veel doelstellingen en indicatoren, dan werpen wij als CDA wel de vraag op: Zou het toch niet wat compacter kunnen en wellicht ook moeten? Wij weten dat inmiddels een artikel daarover bij de Audit en Rekening-Commissie circuleert, waar o.i. hele bruikbare suggesties in staan. Dus wachten wij van die collega’s de voorstellen af. Voor ons als CDA is het belangrijkste thema voor 2019: dé samenlevingsagenda. Het is bemoedigend dat nu op 12 plekken in de begroting daarover wordt gesproken. Het woord ‘initiatief’ of ‘initiatieven’ komt zelfs al bijna 60 keer voor. Een positieve constatering…. En we moeten er ook gestaag en gericht naar toe werken: Naar een andere en betere samenwerking tussen politiek en samenleving! ( Immers ons CDA verkiezingsprogramma luidde: Groei … naar nog beter!) De natuurlijke neiging van inwoners is nog vaak: we leggen dit en dat probleem op het bordje van de gemeente en zij moeten dat maar oplossen! Voor de toekomst moeten we ons steeds meer de vraag stellen of dát nu wel de aanpak is en dan dringt zich nadrukkelijk de vraag op, nadat wij met inwoners en partners samen een agenda hebben gemaakt: Wie neemt dat op zich en wie is daarvoor aan zet? En wat is er daarbij nog van de gemeente nodig? En dan geven we initiatiefnemers de ruimte, dan doen we meer samen met maatschappelijke partners, dan stimuleren we de inzet en betrokkenheid van inwoners. Zo werken we echt samen aan een nog beter Houten. Nu over deze begroting 2019: Vele vragen en opmerkingen van ons zijn al in het voortraject behandeld en beantwoord: • Zo kregen wij de toezegging van de wethouder van Economische Zaken dat er in 2019 een ondernemerspeiling wordt uitgevoerd, waardoor we de mening van de ondernemers over het ondernemersklimaat komen te weten en dit ook input kan zijn voor de economische agenda met het bedrijfsleven. • Zo vroegen wij aandacht van de wethouder van Jeugd voor de o.i. wat weinig ambitieuze indicatoren bij jeugdhulp. Maar wij hebben de toezegging dat de informatie-voorziening over de jeugdhulp verbeterd gaat worden en daarbij zullen we die indicatoren beslist nog aan de orde hebben. • Zo gaven wij aan wij geen blanco cheque willen geven voor de plannen van een recreatie-voorziening in Nieuw Wulven, niet omdat we tegen zijn, maar wel omdat we wél willen zien of alle voorwaarden wel op een goede manier worden ingevuld. En wij vragen de wethouder Buitengebied dan ook te bevestigen, dat er niet al uitvoering plaatsvindt, vóórdat wij daar als raad een besluit over hebben genomen. • En zo zijn er meer vragen gesteld en opmerkingen gemaakt, die voor ons nu afdoende zijn, met dank aan de ambtenaren. • Wij blijven nog wél zorgen houden over: - de jeugdhulp en de kosten daarvan en - over de toereikendheid van het woning-aanbod in Houten, maar daar zullen nog vele momenten in het komende jaar komen om die zorgen opnieuw te adresseren. Ik zei al: Onze CDA visie is dat de samenwerking tussen de politiek en de samenleving gaat veranderen! In dat perspectief hebben we nu ook een motie die er over gaat om initiatieven uit de samenleving op een creatieve manier te stimuleren. Wij stellen voor om volgend voorjaar als raad een initiatievenmarkt te organiseren, waar inwoners, groepen, straten, wijken, initiatieven kunnen presenteren. De bezoekers van die markt zijn de raadsleden en zij kunnen die initiatieven, als zij die kansrijk achten en daar enthousiast van worden, adopteren en met de initiatiefnemers dan meestal in de vorm van een motie klaarmaken voor behandeling in de gemeenteraad. Het lijkt ons een interessant evenement te worden, met een opbrengst die zowel vóór als ván onze samenleving is. Hoe veel mooier wilt u het hebben? We besluiten zo dadelijk om volgend jaar € 124,5 mln. uit te kunnen geven. Sommigen in deze raad zullen zeggen, dat het teveel is, anderen vinden het misschien te weinig. Wij als CDA vinden bij wat we uitgeven, dát het vooral ‘duurzaam’, ‘ondernemend’ en ‘dichtbij’ moet zijn. Immers dat zijn de kernwoorden en de spirit van óns College-programma! Dank U.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.