Nieuws van politieke partijen in Zuidplas over GroenLinks inzichtelijk

11 documenten

Huurverhoging? Onnaceptabel!

SP SP CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Zuidplas 27-06-2020 18:10

Huurverhoging. Een melkkoe voor de overheid, een last voor de laagste inkomens.

 

In de raadsvergadering van 6 juni diende de fractie van de SP, gesteund door de PvdA-GroenLinks, een motie in. De motie riep op tot een gesprek tussen de wethouder en de woningcorporaties in de gemeente, en een brief naar de minister om daarin kenbaar te maken dat Zuidplas van mening is dat de verhuurdersheffing afgeschaft moet worden.

Even leek het er op dat de VVD, die de verhuurdersheffing zelf ook 'een gedrocht' noemt, mee zou stemmen met het laatste beslispunt. De SP pasta daarom tijdens de vergadering de motie aan, maar helaas stemde de fractie van de VVD toch niet mee. Volgens dhr Molenaar van de CU-SGP is de huurverhoging maximaal 2,5 %. Dat vinden zij een overkomelijk bedrag voor de huurders, dus ook zij steunden de motie niet.

Mw de Jonge van het CDA opperde een toezegging van de wethouder om het gesprek aan te gaan, maar dit weigerde de wethouder. Zie voor de schriftelijke vragen het onderstaande bericht.

De SP krijgt meldingen dat huurders niet weten waarvan zij een huurverhoging moeten betalen. Een aantal van hen heeft zelfs nu al een huurachterstand. Bewoners zullen moeten gaan kiezen voor de eerste levensbehoeften of de huur betalen. Moeilijk, maar dan is de keuze snel gemaakt. Ondanks alle onzekerheid over behoud van banen en inkomen hebben veel corporaties besloten tot een fikse huurverhoging. De SP vindt het niet gepast om in deze toch al lastige tijd de vaste lasten van de sociale huurders flink te verhogen. Ook zal een huurverhoging van invloed zijn op het aantal bewoners dat (nog verder) in de financiële problemen raakt. Dit is zowel voor de gedupeerden als de gemeente slecht. De SP fractie vraagt zich af of het college hierover gesproken heeft met de corporaties en wat die gesprekken hebben opgeleverd. Een lokaal hogere huurstijging dan de inflatie mag namelijk alleen op basis van prestatieafspraken met de gemeente(n) en de huurdersorganisatie(s). Huurders van wie het inkomen door tegenslag fors daalt hebben recht op huurbevriezing of -verlaging. In het Sociaal Huurakkoord zijn daarover afspraken gemaakt. Ook horen huurders hierover informatie te krijgen. De minister heeft het sociaal huurakkoord doorvertaald naar een wetsvoorstel huursomstijging.

De SP heeft de volgende vragen:  

1. Is bij het college bekend hoeveel sociale huurders in Zuidplas een huurachterstand hebben?

2. Is bij het college bekend hoeveel bewoners hebben gemeld dat zij hun huur na een huurverhoging per 1 juli 2020 niet meer kunnen betalen?3. Hoe gaan corporaties en de gemeente zorgen dat huurders met een betalingsachterstand zo snel mogelijk de nodige hulp krijgen?4. Heeft het College met de corporaties de gevolgen van de Coronacrisis besproken? Wat was het doel van het gesprek en wat heeft het opgeleverd? 5. Heeft het College met de woningcorporaties en de huurdersorganisaties gesproken over de huurverhoging per 1 juli 2020? Een lokaal hogere huurstijging mag namelijk alleen op basis van prestatieafspraken met de gemeente(n) en de huurdersorganisatie(s).6. Gemeente en corporaties hebben een kort lijntje in geval van huurachterstanden. Welke afspraken hebben de beide partijen gemaakt over de situatie dat huurders hun huur niet meer kunnen betalen? Denk hierbij ook aan huurders van wie het inkomen door tegenslag fors daalt en daarom recht hebben op huurbevriezing of verlaging. In het Sociaal Huurakkoord zijn daarover afspraken gemaakt. Hebben huurders hierover informatie gekregen? Zo nee, waarom niet?7. Heeft het College met de corporaties afspraken gemaakt over het stoppen of verlagen van een huurverhoging? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat heeft dit opgeleverd?8. Wat is er over de huursomstijging vastgelegd in de prestatieafspraken tussen corporaties en de gemeente? Als er nog niks is vastgelegd wanneer gebeurt dat dan? Dit antwoord graag uitgesplitst per woningcorporatie.9. Heeft een eventuele verkoop van de woningvoorraad van Vestia nog invloed op de huurverhoging welke deze woningcorporatie doorvoert.

 

Motie alleenstaande vluchtelingkinderen aangenomen.

SP SP VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Zuidplas 03-06-2020 07:55

Op de raadsagenda van 26 mei 2020 in Zuidplas stond de motie vreemd aan de orde van de dag om alleenstaande vluchtelingenkinderen een kans te geven op een toekomst.

In deze motie riepen de indieners, PvdA/Groen Links, SP,Nieuw Elan Zuidplas en Christenunie/SGP het college op een krachtig signaal aan het kabinet af te geven dat de raad van Zuidplas zich achter het initiatief Coalition of the Willing schaart en de bereidheid uitspreekt om zich nu en in de toekomst in te spannen om, indien nodig, kinderen uit Griekse opvangkampen op te vangen. De fractie van D66 schaarde zich ook achter deze motie waardoor deze met meerderheid werd aangenomen. In de korte maar duidelijke uiteenzettingen werd duidelijk hoe de verschillende Partijen hier over dachten. De tegenstemmers, VVD en CDA vonden dat de landelijke politiek zich hier maar over moesten buigen.Dat bevreemd mij. Wat deze motie juist wil bewerkstelligen is de bereidwilligheid van Zuidplas om mee te werken aan een oplossing. Het zijn namelijk de gemeentes die deze kinderen in de toekomst op zullen nemen en niet het rijk. Ook het feit dat Nederland geld stort naar Griekenland,€4.000.000 was voor de tegenstemmers reden om te veronderstellen dat Nederland genoeg doet voor deze kinderen. In mijn ogen is deze schaamtehulp een doekje voor het bloeden.Het is een tijdelijke oplossing. Bij de Partijen die voorstemden heerste het gevoel dat wij als mens ook een verantwoordelijkheid hebben naar deze ontheemde kinderen, die onder erbarmelijke omstandigheden in de vluchtelingen kampen zitten. Geld storten is een tijdelijke oplossing terwijl deze kinderen juist gebaat zijn bij een oplossing voor langere termijn. In dit geval voerde bij de voorstemmers de menselijke maat, of dit op nu op christelijke of humanitaire gronde was, de boventoon. Je verplichting afkopen of je verschuilen achter landelijke politiek is in deze te gemakkelijk. Als SP Zuidplas nemen wij wel onze verantwoording en verschuilen wij ons niet achter de landelijke politiek. Wij kopen onze verantwoording niet af maar zien meer in een permanente oplossing van menselijke aard. Wij zijn bereid om deze te bieden in Zuidplas. Deze kinderen verdienen een toekomst.

Toekomstige bouw sociale huurwoningen in Zuidplas onvoldoende verzekerd

SP SP GroenLinks PvdA Zuidplas 26-01-2019 07:37

 

   

Het toekomstig beeld van de woningbouw in de gemeente Zuidplas is vastgelegd in de Woonvisie 2025, die op woensdagavond 23 januari jl. werd vastgesteld. In deze visie is de woningbouwopgave tot 2025 met een doorkijk naar 2030 per type woning, zoals sociale huur, middenhuur, goedkope koop, middeldure koop en dure koop vastgelegd. Voor de bouw van sociale huurwoningen wordt als uitgangspunt het behoud van het huidige aandeel van 28% van de totale woningvoorraad gehanteerd. Echter, dit uitgangspunt is vertaald naar een bouwopgave voor nieuwbouw van sociale huurwoningen die ergens het midden houdt tussen 22 – 30%. De fracties van de PvdA/GroenLinks en de SP verwachten dat deze bouwambitie het in stand houden van het huidige aandeel sociale huurwoningen onvoldoende verzekerd. Dit was de reden voor deze fracties om bij de behandeling van de Woonvisie een motie in te dienen, waarbij de marges in de bouwambitie voor sociale huurwoningen met 26 – 32% beter zou aansluiten op het uitgangspunt. Echter, deze motie kon uiteindelijk niet rekenen op steun van enig andere fractie in de gemeenteraad. De geruststellende toezegging van de wethouder dat hij zijn voortdurende inzet voor de bouw van sociale huurwoningen onverminderd zal voortzetten was hiervan de reden.

De fracties van de PvdA/GroenLinks begrijpen niet waarom het uitgangspunt van de Woonvisie van 28% sociale huur, dat al lager ligt dan de 30% van voorheen, is vertaald naar een bouwambitie die gemiddeld (26%) lager uitkomt. Zij baseren zich daarbij mede op de productie van sociale huurwoningen in de nieuwbouw gedurende de afgelopen vijf jaren. Uit een eigen inventarisatie is gebleken, dat ondanks dat bestemmingsplannen veelal uit gingen van 30% sociale woningbouw in de praktijk slechts 18% sociale huurwoningen zijn gerealiseerd. Zo is onlangs nog het aandeel sociale huurwoningen in Esse Zoom Laag van het aanvankelijk in het bestemmingsplan vastgelegde 30% verlaagd naar 16%. Dit resultaat staat toch wel in schril contrast tot de geruststellende uitlatingen van de wethouder over zijn inzet in de sociale woningbouw. Ook hier geldt blijkbaar dat “in woorden niet kan worden gewoond”.

Volledigheidshalve vermelden zij nog, dat de doelgroep die in de Zuidplas in aanmerking komt voor een sociale huurwoning 36% van de huishoudens is. Voor de 8% van de sociale doelgroep zit er, net als in de huidige situatie, dan ook niets anders op dan te wachten op de langverwachte uitstroom van scheefwoners of het verwerven van een duurdere huurwoning of goedkope koopwoning.

Nu gaat het de fracties van de PvdA/GroenLinks en SP echt niet om de laatste procenten. Dat was dan ook de reden dat zij met de woonvisie als geheel en met het uitgangspunt van 28% sociale huur instemden. Echter, zij zijn wel van mening dat dit uitgangspunt ook een realistischer bouwambitie had verdient. Zij zullen dan ook de komende jaren de ontwikkelingen in de nieuwbouw en het aandeel sociale huurwoningen blijvend kritisch toetsen aan dit uitgangspunt.

Zie ook: Wonen

Toekomstige bouw sociale huurwoningen in Zuidplas onvoldoende verzekert

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS GroenLinks PvdA Zuidplas 25-01-2019 14:10

Het toekomstig beeld van de woningbouw in de gemeente Zuidplas is vastgelegd in de Woonvisie 2025, die op woensdagavond 23 januari jl. werd vastgesteld. In deze visie is de woningbouwopgave tot 2025 met een doorkijk naar 2030 per type woning, zoals sociale huur, middenhuur, goedkope koop, middeldure koop en dure koop vastgelegd. Voor de bouw van sociale huurwoningen wordt als uitgangspunt het behoud van het huidige aandeel van 28% van de totale woningvoorraad gehanteerd. Echter, dit uitgangspunt is vertaald naar een bouwopgave voor nieuwbouw van sociale huurwoningen, die ergens het midden houdt tussen 22 – 30%. De fractie van de PvdA/GroenLinks en de SP verwachten dat deze bouwambitie het in stand houden van het huidige aandeel sociale huurwoningen onvoldoende verzekerd. Dit was de reden voor deze fracties om bij de behandeling van de Woonvisie een motie in te dienen, waarbij de marge in de bouwambitie voor sociale huurwoningen met 26 – 32% beter zou aansluiten op het uitgangspunt van 28%. Echter, deze motie kon uiteindelijk niet rekenen op steun van enig andere fractie in de gemeenteraad. De geruststellende toezegging van de wethouder dat hij zijn voortdurende inzet voor de bouw van sociale huurwoningen onverminderd zal voortzetten was hiervan de reden.

De fracties van de PvdA/GroenLinks begrijpen niet waarom het uitgangspunt van de Woonvisie van 28% sociale huur, dat al lager ligt dan de 30% van voorheen, is vertaald naar een bouwambitie die gemiddeld met 26% lager uitkomt. Zij baseren zich daarbij mede op de productie van sociale huurwoningen in de nieuwbouw gedurende de afgelopen vijf jaren. Uit een eigen inventarisatie is gebleken, dat ondanks dat bestemmingsplannen veelal uit gingen van 30% sociale woningbouw in de praktijk slechts 18% sociale huurwoningen zijn gerealiseerd. Zo is onlangs nog het aandeel sociale huurwoningen in Esse Zoom Laag van het aanvankelijk in het bestemmingsplan vastgelegde 30% verlaagd naar 16%. Dit resultaat staat toch wel in schril contrast tot de geruststellende uitlatingen van de wethouder over zijn inzet in de sociale woningbouw. Ook hier geldt blijkbaar dat

“in woorden niet kan worden gewoond”

Volledigheidshalve vermelden zij nog dat de doelgroep die in de Zuidplas in aanmerking komt voor een sociale huurwoning 36% van de huishoudens is. Voor de 8% van de sociale doelgroep zit er, net als in de huidige situatie, dan ook niets anders op dan te wachten op de langverwachte uitstroom van scheefwoners of het verwerven van een duurdere huurwoning of goedkope koopwoning.

Nu gaat het de fracties van de PvdA/GroenLinks en SP echt niet om de laatste procenten. Dat was dan ook de reden dat zij met de woonvisie als geheel en met het uitgangspunt van 28% sociale huur instemden. Echter, zij zijn wel van mening dat dit uitgangspunt ook een realistischer bouwambitie had verdient. Zij zullen dan ook de komende jaren de ontwikkelingen in de nieuwbouw en het aandeel sociale huurwoningen blijvend kritisch toetsen aan dit uitgangspunt.

Weer minder sociale huur? SP zegt nee!

SP SP GroenLinks PvdA Zuidplas 11-12-2018 18:05

Onbegrijpelijk, ongefundeerd en onverteerbaar, dat vinden PvdA/GroenLinks en SP van het weer verminderen van het aandeel sociale woningbouw in de wijk Esse Zoom te Nieuwerkerk. Zij baseren deze meningen op de onlangs door het college van B&W gepubliceerde resultaat van heronderhandeling met de ontwikkelaar van Esse Zoom Laag. Hierbij is afgesproken dat ten koste van de sociale woningbouw meer middeldure woningen mogen worden gebouwd.

                               

Onbegrijpelijk, zo vinden de beide raadsfracties, omdat de verantwoordelijk wethouder Hordijk de afgelopen 4 jaren voortdurend heeft gesproken over de noodzaak van sociale woningbouw in de gemeente Zuidplas. Al eerder was de bouwopgave van sociale woningen in Esse Zoom Laag verminderd van 161 tot 112 woningen. In het bestemmingsplan voor de gehele wijk Esse Zoom was het oorspronkelijke uitgangspunt dat 30% sociale woningen zouden worden gebouwd. Met de nieuwe vermindering tot 60 sociale woningen wordt dit uitgangspunt gehalveerd. Ongefundeerd, omdat het aandeel sociale woningen in Zuidplas nu al fors afwijkt van het uitgangspunt van 30% sociale woningbouw van de (concept) Woonvisie 2025 “Dorps Wonen in de Zuidplas, nu en in de toekomst”. Daar komt nog bij, dat in de woonvisie juist Nieuwerkerk a/d Ijssel als dorp met het grootste tekort aan sociale woningen wordt aangemerkt. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen die de verkoop van huurwoningen door Vestia zal hebben op de voorraad aan sociale woningen in dit dorp. De aanleiding tot deze nieuwe afspraken met de ontwikkelaar is dan ook volstrekt onduidelijk. Het college van B&W zegt graag meer middenhuur in Esse Zoom Laag te willen realiseren. Dit terwijl er in 2014 het aandeel middeldure woningen al met ruim 100 woningen toenam tot 374 woningen. “De behoefte aan middeldure woningen in de wijk kan dan ook niet de reden zijn”, zo stelt dhr. Baas van de SP. Onverteerbaar, omdat dit nu de tweede keer is dat tegen de zin van beide fracties het aandeel aan sociale woningen in de nieuwbouwwijk Esse Zoom wordt vermindert. Zo werd in april 2014 al 50 van de afgesproken 161 sociale woningen in Esse Zoom Laag aan het middeldure segment opgeofferd. Dit omdat, zoals toen werd beweerd, er niet of nauwelijks behoefte zou bestaan aan dergelijke woningen. “Een knap staaltje van doelredenering zo kort na het aflopen van de crisis.”, zo stelden de fracties van de PvdA/GroenLinks en de SP. In vervolg hierop hebben de fracties van de PvdA/GroenLinks en de SP de afgelopen jaren voortdurend de aandacht gevestigd op het tekort aan sociale woningen en de noodzaak voor een grotere sociale bouwopgave in de diverse gebiedsontwikkelingen. Dat zou echter niet mogelijk zijn omdat dan de lopende contracten moesten worden opengebroken. “En dan voelt deze verandering in het bouwprogramma van Esse Zoom Laag als een klap in het gezicht”, volgens dhr. Helmer van de PvdA/GroenLinks.

Het voorstel tot verdere vermindering van de sociale bouwopgave in Esse Zoom Laag kan dus niet rekenen op instemming van de fracties van de PvdA/GroenLinks en SP. De beide fracties zullen zich stevig verzetten tegen deze onbegrijpelijke, ongefundeerde en onverteerbare verandering. Een motie van afkeuring hangt daarbij in de lucht.

 

Zie ook: Nieuwerkerk

Minder sociale woningbouw Esse Zoom Laag onverteerbaar

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS GroenLinks PvdA Zuidplas 11-12-2018 09:00

Onbegrijpelijk, ongefundeerd en onverteerbaar, dat vinden PvdA/GroenLinks en SP van het weer verminderen van het aandeel sociale woningbouw in de wijk Esse Zoom te Nieuwerkerk. Zij baseren deze meningen op de onlangs door het college van B&W gepubliceerde resultaat van heronderhandeling met de ontwikkelaar van Esse Zoom Laag. Hierbij is afgesproken dat ten koste van de sociale woningbouw meer middeldure woningen mogen worden gebouwd.

Onbegrijpelijk, zo vinden de beide raadsfracties, omdat de verantwoordelijk wethouder Hordijk de afgelopen 4 jaren voortdurend heeft gesproken over de noodzaak van sociale woningbouw in de gemeente Zuidplas. Al eerder was de bouwopgave van sociale woningen in Esse Zoom Laag verminderd van 161 tot 112 woningen. In het bestemmingsplan voor de gehele wijk Esse Zoom was het oorspronkelijke uitgangspunt dat 30% sociale woningen zouden worden gebouwd. Met de nieuwe vermindering tot 60 sociale woningen wordt dit uitgangspunt gehalveerd.

Ongefundeerd, omdat het aandeel sociale woningen in Zuidplas nu al fors afwijkt van het uitgangspunt van 30% sociale woningbouw van de (concept) Woonvisie 2025 “Dorps Wonen in de Zuidplas, nu en in de toekomst”. Daar komt nog bij, dat in de woonvisie juist Nieuwerkerk a/d Ijssel als dorp met het grootste tekort aan sociale woningen wordt aangemerkt. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen die de verkoop van huurwoningen door Vestia zal hebben op de voorraad aan sociale woningen in dit dorp. De aanleiding tot deze nieuwe afspraken met de ontwikkelaar is dan ook volstrekt onduidelijk. Het college van B&W zegt graag meer middenhuur in Esse Zoom Laag te willen realiseren. Dit terwijl er in 2014 het aandeel middeldure woningen al met ruim 100 woningen toenam tot 374 woningen. “De behoefte aan middeldure woningen in de wijk kan dan ook niet de reden zijn”, zo stelt dhr. Baas van de SP.

Onverteerbaar, omdat dit nu de tweede keer is dat tegen de zin van beide fracties het aandeel aan sociale woningen in de nieuwbouwwijk Esse Zoom wordt vermindert. Zo werd in april 2014 al 50 van de afgesproken 161 sociale woningen in Esse Zoom Laag aan het middeldure segment opgeofferd. Dit omdat, zoals toen werd beweerd, er niet of nauwelijks behoefte zou bestaan aan dergelijke woningen. “Een knap staaltje van doelredenering zo kort na het aflopen van de crisis.”, zo stelden de fracties van de PvdA/GroenLinks en de SP. In vervolg hierop hebben de fracties van de PvdA/GroenLinks en de SP de afgelopen jaren voortdurend de aandacht gevestigd op het tekort aan sociale woningen en de noodzaak voor een grotere sociale bouwopgave in de diverse gebiedsontwikkelingen. Dat zou echter niet mogelijk zijn omdat dan de lopende contracten moesten worden opengebroken. “En dan voelt deze verandering in het bouwprogramma van Esse Zoom Laag als een klap in het gezicht”, volgens dhr. Helmer van de PvdA/GroenLinks.

Het voorstel tot verdere vermindering van de sociale bouwopgave in Esse Zoom Laag kan dus niet rekenen op instemming van de fracties van de PvdA/GroenLinks en SP. De beide fracties zullen zich stevig verzetten tegen deze onbegrijpelijke, ongefundeerde en onverteerbare verandering. Een motie van afkeuring hangt daarbij in de lucht.

Gezamelijke vragen Buslijn 177

SP SP GroenLinks SGP ChristenUnie Zuidplas 21-10-2018 10:34

Samen met ChristenUnie-SGP en PVDA- GroenLinks diende de SP afgelopenvrijdag vragen in over het verdwijnen van buslijn 177, die rijd tussen Zoetermeer en Gouda.

 

19 september werd ons bekend dat de dienstregeling aangepast ging worden. In deze ‘voorgestelde wijzigingen’ staat dat de buslijn 175 en lijn 383 hiervan delen zullen opvangen. Toch waren deze drie partijen niet positief over het verdwijnen van de bus. Zowel Peter Molenaar als Serena Rodenburg noemden de scholieren die hiervan de dupe gaan worden, en Johan Helmer merkte terecht op dat we weinig in de melk te brokkelen hebben gehad als raad en gemeente. Ook maken Molenaar en Rodenburg zich zorgen om vervoer naar het ziekenhuis in Gouda.

 

“Nu ik een rijbewijs heb ga ik niet meer zo vaak met de bus. Maar een paar jaar geleden was dat wel anders. Ik reisde vier of vijf keer per week naar het ziekenhuis om mijn zieke stiefvader te kunnen bezoeken. Iemand in een dergelijke situatie als ik een paar jaar geleden zou nu bij ieder ziekenbezoek op de heen en terugreis over moeten stappen.” De partijen willen daarom ook weten hoe lang de reistijd gaat bedragen inclusief die extra overstap.

“Maar dan hebben we nog niet alle problemen genoemd. De focus lag in de eerste instantie erg op Gouda, waardoor het even naar de achtergrond verdween dat ook het centrum van Zoetermeer onbereikbaar word zonder overstappen.” Verteld Serena, die verkeer en vervoer in haar portefeuille heeft deze raadsperiode. Het traject Moerkapelle Zoetermeer word overgenomen door de lijn 383, in de voorgestelde wijzigingen per abuis 382 genoemd. Deze bus rijd echter niet langs het centrum van Zoetermeer, maar via de Werner von Simonstraat richting de Nelson-Mandela brug. 

“Dat betekend dat er geen rechtstreekse verbinding meer zal zijn naar de grotere winkelcentra.”

De SP heeft de raadsleden Molenaar en Helmer benaderd en gevraagd of zij gezamenlijk vragen in wilden dienen. Na enig overleg zijn de volgende vragen ingediend aan het college: 

 

 

1. Heeft er overleg plaatsgevonden tussen provincie en wethouder over het vervallen van deze buslijn?
Zo ja, is er gesproken over alternatieven, zoals de 177 inzetten in de spitstijden, zoals voorheen de 383? 
 
2. Is er onderzocht hoeveel gebruikers deze buslijn (177) heeft?
Zo ja hoeveel, zo nee kan dit alsnog gevraagd of gedaan worden?
 
3. Wanneer onderzoek uitwijst dat het behoud van de lijn breedgedragen wordt, wil de wethouder hier dan op aandringen bij de provincie?
 
4. kunt u aangeven wat de totale reistijd was vanuit Moerkapelle met
een rechtstreekse busverbinding naar Gouda CS en kunt u aangeven wat de
totale reistijd naar Gouda CS wordt met de nieuwe dienstregeling?
 
5. is bij het omzetten van de dienstregeling ook rekening gehouden met
de bewoners van de Eersteling en de Zesling die o.a. werkzaam zijn in Gouda
en wat betekent deze nieuwe dienstregeling voor hun precies?
 
6. Momenteel is de buslijn 177 ook een rechtstreekse verbinding naar het centrum van Zoetermeer. De 383 rijd ook naar Zoetermeer, maar komt niet bij het centrum, waardoor ook deze rechtstreekse verbinding verdwijnt. Is er bij het college bekend of de 383 een andere route zal gaan rijden, waardoor centrum west bereikbaar blijft voor inwoners van Zevenhuizen en Moerkapelle?

 

Bijdragen van de fractie PvdA/GroenLinks tijdens de raadsvergadering van 24 april jl.

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS GroenLinks D66 PvdA Zuidplas 24-04-2018 22:01

Tijdens de raadsvergadering van 24 april jl. stonden 7 voorstellen geagendeerd voor de opinierende raad. Daarvan werden 2 agendapunten direct doorverwezen naar het besluitvormend deel en heeft de fractie van de PvdA/Groenlinks ingesproken op 3 agendapunten, t.w.:

- Het meerjarenperspectief Vastgoed;

- De ontwerpverklaring van geen bedenkingen Groenendijk 275;

- De startnotitie Woonvisie.

Onze inhoudelijke inbreng op deze voorstellen leest u hieronder.

Voorafgaand aan het opinierende deel van de vergadering had de PvdA/GroenLinks vragen voorbereid voor het vragenkwartier over de actualiteit. Deze vragen zijn uiteindelijk ingetrokken. In plaats daarvan had de fractie wel eenm verklaring, die als volgt luidde:

Onze fractie heeft zich samen met de fracties van D66, SP en NEZ verbaasd over het persbericht waarin de beoogde coalitiepartijen aangeven dat zij in een inclusieve samenleving de verbinding tussen politiek en samenleving verder willen versterken en morgenavond daartoe hun, volgens eigen zeggen, regeerakkoord aan de pers zullen toelichten. Dit zonder dat enige eerder toegezegde ruggespraak over het coalitieakkoord met de overige niet betrokken partijen heeft plaats gehad. Dit gaf ons aanleiding om hierover vragen op te stellen voor dit vragenkwartier. Echter, deze wake-up call heeft ertoe geleid dat de beoogde coalitie ons alsnog morgenmiddag heeft uitgenodigd om ons voorafgaand aan de persbijeenkomst bij te praten. Daarmee komen de vragen, die voor dit vragenkwartier over de actualiteit zijn opgesteld, te vervallen en zien wij de nu toegezegde informatie met grote belangstelling tegemoet. Wij trekken onze vragen dan ook hierbij in

Het spits werd afgebeten door martin Damen voor het Meerjarenperspectief Vastgoed (Agp 7). Tijdens deze eerste rede (maidenspeech) van Martin heeft hij het volgende gememoreerd:

Voorzitter,

In het meerjarenperspectief is een duidelijke organisatorische ontwikkeling van het Vastgoedbedrijf zichtbaar. Op heldere wijze wordt aan de Raad informatie verschaft. Het geheel, ook in relatie tot de vorige week gegeven prestaties, geeft een goed beeld van de portefeuille en de organisatieontwikkeling.

Mijn fractie complimenteert de wethouder en zijn ambtenaren met dit product.

Er zijn op de inhoud de volgende opmerkingen:

- In het meerjarenperspectief wordt soms gerefereerd aan definities of afspraken welke zijn vastgelegd in de nota Vastgoedbeleid 2015. Ik wil als aanbeveling geven dat dit soort verwijzingen dan beter als bijlage kunnen worden meegenomen.

- De afwegingen om panden te heroverwegen of af te stoten worden, deels gebaseerd op, begrippen als maatschappelijk rendement en/of maatschappelijke relevantie. Het zijn begrippen die weinig zijn uitgewerkt en daardoor moeilijk hanteerbaar om verkoop beslissingen op te baseren.

- Wanneer panden worden afgenomen vinden wij dat de marktwaarde ten tijde van verkoop uitgangspunt moet zijn. Als fractie zien wij graag dat het Leontienhuis niet blijft staan op de lijst van af te stoten panden. Het betreft een pand met een goede verhuuropbrengst, we vinden dat de activiteiten die worden uitgeoefend maatschappelijk zeer relevant. Daarnaast betreft het een beeldbepalend pand wat ook nog een gemeentelijk monument is. Wij verzoeken de wethouder om dit pand van de lijst te halen.

- Bij de panden welke staan te heroverweging worden genoemd de dorpshuizen Op Moer en JWF gebouw.

Mijn fractie hecht waarde aan de functie van de dorpshuizen en ook als is de bezetting niet optimaal. Zien we graag dat er vooral geïnvesteerd wordt in de functie en gebruik van de dorpshuizen. Omdat een herbezinning op deze panden zou kunnen leiden tot afstoten terwijl de prioriteit moet liggen op de versterking van de functies van deze dorpshuizen.

Tenslotte wordt in het voorstel het college de ruimte gegeven om te komen tot afwikkeling c.q. verkoop. Mijn fractie is echter van mening dat het geheel van afwegingen om te komen tot een verkoopbeslissing zo globaal is dat wij graag zien dat ieder voornemen tot verkoop aan de gehele raad wordt voorgelegd.

Ik dank U

Johan Helmer bracht bij de resterende agendapunten het volgende in:

Agp 11: Ontwerpverklaring van geen bedenkingen Groenendijk 275 Nieuwerkerk aan den IJssel

Voorzitter,

Het is in het algemeen bekend dat door het loslaten van de melkquota vele veehouders de kans schoon zien om de stalcapaciteit te vergroten. De keerzijde van deze medaille is dat daarmee ook veel veehouders van de koude kermis terug kwamen omdat zij onvoldoende uitrijcapaciteit hebben voor een ander quotum, het fosfaatquotum. Jawel zo langzamerhand ontdekken we dat er feitelijk meerdere producten vrij komen bij de veehouderij, namelijk naast melk, vlees en huiden ook bergen stront! Daarnaast lijkt de goede lijn van verduurzaming van de veehouderij ook meer en meer te nijgen naar bijvoorbeeld grasmelk, dat bij grondgebonden veehouderij wordt geproduceerd. Een ontwikkeling die onze rood/groene fractie toejuicht, maar ons ook kritischer maakt bij intenties van de individuele veehouder om de stalcapaciteit als gevolg van het vervallen van het melkquotum te vergroten.

Wij begrijpen de economische motieven, maar zijn tevens van mening dat deze binnen de beleidsintenties van onze rijksoverheid en de desbetreffende sector moeten passen. Dat gaf ons dan ook aanleiding voor het stellen van een aantal technische vragen op het vlak van de beoogde uitbreiding in de zin van groot vee eenheden en bijbehorende uitrijcapaciteit voor de vrijkomende extra mest. In de beantwoording van onze vragen, waarvoor dank, geeft u aan dat de verklaring van geen bedenkingen alleen maar betrekking heeft op het ruimtelijk mogelijk maken van de uitbreiding van de stal. U stelt daarbij dat het voorzien in voldoende fosfaatrechten door de initiatiefnemer los staat van deze procedure.

Deze mening delen wij niet.

Wij zijn van mening dat we als overheid hierin tenminste een nader afweging moeten maken om een ongebreidelde en naar de toekomst onhoudbare uitbreiding van de veestapels te voorkomen. Al is het maar om ons mooie open gebied zo min mogelijk te bebouwen en in de toekomst opgezadeld te worden met functieveranderingen die de continuïteit van dergelijke bedrijven moet garanderen. Wij zijn dan ook van mening dat een dergelijke beschouwing van o.a. de haalbaarheid van de uitbreiding in relatie tot bijvoorbeeld de fosfaatquota en onlosmakelijk onderdeel moet zijn van een dergelijk voorstel. In dat verband verbazen wij ons dat bijvoorbeeld voor de verklaring van geen bedenkingen voor de Herenweg nr 54 in Moerkapelle een advies wordt gevraagd rond de levensvatbaarheid van het bedrijf bij de Agrarische Beoordelingscommissie. Je zou toch verwachten dat een dergelijk advies ook voor deze ontwerpverklaring de nodige meerwaarde zou hebben.

Wij zullen instemmen met uw voorstel, maar verzoeken u dringend om bij een volgend verzoek voor uitbreiding van stalcapaciteiten ook de milieu- en klimaat technische kant van het verzoek te laten belichten, dan wel een advies over het initiatief van bijvoorbeeld de Agrarische Beoordelingscommissie toe te voegen.

Ik dank U

Agp 13: Startnotitie Woonvisie Zuidplas

Voorzitter

Opnieuw een startnotitie voor het opstellen van de Woonvisie.

Na een eerste aanzet in november van het vorige jaar lijkt dit proces toch wel erg te lijden aan startproblemen. Het is dan ook te hopen dat het proces van opstellen van deze woonvisie wat doorzichtiger en vlotter zal verlopen, want in de opeenvolgende discussies rond de startnotitie raak je de richting een beetje kwijt.

Terug naar de basis van de woonvisie, kan je jezelf afvragen wat je feitelijk als resultaat van de woonvisie verwacht, en op welke wijze je tot dit resultaat wil komen. Onze fractie verwacht uit de woonvisie feitelijk te kunnen opmaken wat, waar, hoeveel, voor wie, wanneer en op grond van welke context woningen in onze gemeente gebouwd zullen gaan worden.

Daarnaast vinden wij een nauwe betrokkenheid van de stakeholders aan de bouwende en afnemende zijde van groot belang en denken wij dat voor een effectief besluitvormingstraject onze raad nadrukkelijk betrokken moet worden waarbij, al dan niet in de programmacommissie Ruimtelijke Plannen, de voortgang regelmatig wordt besproken en bijvoorbeeld uitkomsten van deelonderzoeken of afgeronde procesfasen worden besproken. Daarbij verwachten wij dat ten minste een keer en uiterlijk na het zomerreces een tussenstand in een opiniërende raad wordt gedeeld en besproken.

Kunt u daarin voorzien?

Wij zijn o.a. ook benieuwd of en zo ja welke relatie er wordt gelegd tussen het nieuwe coalitie-akkoord en de woonvisie, ofwel wordt in het akkoord hierop nog nader ingegaan?

Rijp en groen door elkaar zetten wij in aanvulling op eerdere opmerkingen nog de volgende kanttekeningen bij de startnotitie en de beoogde inhoud van de woonvisie.

Qua organisatie vinden wij de voorgenomen samenstelling van de projectgroep aan de magere kant en vragen ons af of er niet een betere verhouding tussen aanbieders en afnemers zou moeten worden nagestreefd.

Op de vragen wat en voor wie, zijn wij van mening dat onze gemeente primair een opgave heeft in het bouwen voor de eigen inwoners en daarin een zodanige differentiatie biedt dat voor een ieder een passende huisvesting kan worden geboden. Daarnaast doet zich onmiddellijk de vraag voor wat hierin onze regionale en bovenregionale opgave is? Naast de behoefte in het regionale en bovenregionale woningaanbod speelt voor ons daarbij vooral ook de ratio tussen het bouwen voor de eigen inwoners en deze regionale opgaves een rol. Het zou goed zijn om in de woonvisie hierop nader in te gaan en bijvoorbeeld streefwaarden op te nemen. Immers bouwen voor de regionale instroom alleen komt zeker niet ten goede aan onze dorpse samenhang en het welbevinden van de eigen inwoners. Kortom, wij zijn er dan ook voor om het bouwprogramma primair aan te laten sluiten op de behoefte van de eigen inwoners zodat de kansen voor hen om een passende woning te vinden worden geoptimaliseerd, waarbij aanvullend voor de regionale instroom een evenredige bouwproductie kan worden gerealiseerd. In dat verband is het wellicht zinvol om nader onderzoek te verrichten naar de daadwerkelijke woonbehoefte van de eigen inwoners. Wij verwachten in ieder geval dat de woonvisie hierop dieper zal ingaan waarbij het motto is de behoefte bepaald de aantallen en niet andersom.

Op de vraag waar wordt gebouwd, verwachten wij dat de woonvisie de nodige informatie biedt over aantallen en typen woningen per uitleglocatie.

Zoals eerder gezegd is bij de verdere uitbreiding van onze dorpen vooral ook de verbinding van deze nieuwe wijken met het dorpscentrum en de voorzieningen een belangrijk punt van aandacht. Naast ontsluiting voor de auto en de fiets verwachten wij daarbij ook een nadere beschouwing op de bereikbaarheid voor scootmobiels en eventueel de mogelijkheden van ontsluiting met een shuttle. Immers hier is het van belang dat de nieuwe seniorenwoningen in deze wijken ook een voor deze doelgroep interessante plaats van vestiging bieden. Levensbestendig bouwen betekent volgens ons dan dus meer dan de kwaliteit van de woning alleen.

In de startnotitie wordt gesproken over het voornemen van actualisatie om flexibel in te spelen op de ontwikkelingen in de woningmarkt. Een mooi voornemen, maar waarvan in de praktijk, in ieder geval tot nu toe met een woonvisie uit 2013, nauwelijks iets is terecht gekomen. Wij denken dat een tweejaarlijkse evaluatie van de woonvisie hierin meer structuur zal kunnen brengen en stellen u dan ook voor een dergelijke evaluatieplicht in de woonvisie op te nemen.

Op het onderdeel duurzaamheid wordt verwezen naar de Raamovereenkomst 2016 tot 2020 waarin afspraken met de wooncorporaties zijn gemaakt. Gelet op de recente landelijke ontwikkelingen o.a. op het vlak van gasloos bouwen vragen wij ons af of deze raamovereenkomst voldoende actueel is en niet op onderdelen moet worden herzien.

Ten slotte verwachten wij dat de woonvisie ook een financieel/economische beschouwing zal bevatten over de verwachte kosten en opbrengsten van realisatie van deze visie. Wij nemen aan dat een dergelijk hoofdstuk aan de woonvisie zal worden toegevoegd.

Wij vragen u nu zeker niet om de startnotitie op grond van onze opmerking opnieuw op te poetsen, maar verzoeken u dringend met onze kanttekeningen rekening te houden en verwachten van uw nieuwe college, zoals eerder aangegeven, dat zij onze raad nauw blijft betrekken bij de verdere uitwerking van de woonvisie.

Ik dank U

Marieke Schuurman kiest voor fractieondersteuning

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS GroenLinks PvdA Zuidplas 23-03-2018 12:37

Bij de verkiezingen op 21 maart haalde de PvdA/GroenLinks drie zetels. Marieke Schuurman (plaats 4 op de lijst) werd verkozen met voorkeurstemmen. Zij kondigt aan te kiezen voor een betrokken rol op de achtergrond.

Haar verklaring: Velen van u hebben bij de gemeenteraadsverkiezingen uw stem op mij uitgebracht. Dat waardeer ik enorm. Ik realiseer me dat uw vertrouwen een verantwoordelijkheid schept. Die verantwoordelijkheid voel ik ook sterk. Na enig wikken en wegen heb ik er desondanks voor gekozen mijn zetel nu niet in te nemen. Mijn plaats op de lijst – achter de verwachte verkiesbare plaatsen – is het gevolg van mijn eigen verzoek aan de kandidatencommissie. De reden daarvoor was en is nog steeds dat ik een raadslidmaatschap op dit moment niet kan inpassen bij de verantwoordelijkheden voor mijn gezin en werk. Ik kies daarom voor een rol naast de fractie, niet erin.

Ik heb er alle vertrouwen in dat Johan, Martin en Jacques, als fractie, uw stem eer aan zullen doen. Natuurlijk blijf ik wel direct betrokken bij de fractie en zal ik me enthousiast daarvoor inzetten, waaronder als fractieondersteuner (commissielid). U hoort dus zeker nog van mij de komende periode.

Marieke Schuurman

Voor vragen: mariekeschuurman@hotmail.com/06-53660172 of Gijs van Soest, voorzitter GroenLinks aan den IJssel; 06-26426601

Noot van besturen en fractie: De besturen en fractie van het politiek verbond PvdA/GroenLinks heeft begrip en waardering voor de keuze van Marieke. Zij zijn blij met haar intentie om haar waardevolle kennis en kostbare tijd wel te besteden als fractie-ondersteuner en zich ook beschikbaar houdt voor het raadslidmaatschap in de toekomst zodra deze gelegenheid zich voor doet.

Geen vijfde dorp maar open en groene polder!

P.v.d.A./GROENLINKS P.v.d.A./GROENLINKS GroenLinks Zuidplas 20-03-2018 08:45

Er is door de gemeente Zuidplas een bid bij de provincie neergelegd over het vijfde dorp. De drie partijen, NEZ, PvdA/GroenLinks en SP, die tegen het bid waren en blijven, willen de strijd tegen het volbouwen en het vijfde dorp niet opgeven. Daarom een gezamenlijke visie waarin de partijen er nog een keer bij stilstaan waarom de polder open en groen moet blijven!

Foto : Martin Damen – Johan Helmer (PvdA/GroenLinks) – Paul van Drenth (NEZ) – Jan Baas – Serena Rodenburg (SP)

1. Waarom is het vijfde dorp een slecht plan?

PvdA/GroenLinks: “Het is overbodig en veel te voorbarig, er is immers nog genoeg ruimte rond de dorpen. Het is financieel niet haalbaar en stort de gemeente in hogere schulden”.

SP: ”Omdat daarmee het groene weidse uiterlijk van de gemeente Zuidplas verdwijnt. Wij zijn voor natuur, groen behoud en de vele dieren die daarin leven. Bovendien zou de bodem eerst geschikt gemaakt moeten worden voor woningbouw, wat veel geld kost. Goedkope woningen kunnen daarom nauwelijks gerealiseerd worden.”

NEZ: “Omdat er genoeg ruimte is aan de randen van de dorpen. Verstedelijking, dus het opofferen van ruimte en groen, heeft bewezen negatieve effecten voor de gezondheid van mens en dier te hebben.”

2. Wat is het alternatief?

SP: “Bouwen naar behoefte! In en aan de bestaande dorpen kan nog voldoende gebouwd worden. Daar zijn al voorzieningen die dan niet nieuw aangelegd hoeven te worden. Ook komen er mogelijkheden voor meer voorzieningen wanneer deze dorpen groeien. Ook moet er goed gekeken worden dat de bereikbaarheid met fiets en OV beter wordt! “

NEZ : “Naar behoefte bouwen aan de randen van de dorpen. Het kiezen van woonvormen naar vraag en behoefte zoals Tiny houses mogen de aandacht krijgen. “

PvdA/GroenLinks: “Er is voldoende ruimte om in en rond de bestaande dorpen tot 2030 nog 5000 woningen te realiseren wat meer dan toereikend is voor huisvesting van de eigen en regionale behoefte.”

3. Wat zijn de voordelen hiervan?

NEZ : “Betere doorstroming van het totaalgebied, ruimte voor recreatie voor niet alleen de inwoners van zuidplas maar ook daarbuiten. Daarnaast woord er ruimte gecreëerd voor het plaatsen van alternatieve energie-opwekking zoals zonneparken” .

PvdA/GroenLinks:  “Het woningbouwprogramma blijft hiermee op een voor de gemeente Zuidplas behapbaar niveau waardoor de organisatie niet hoeft te groeien en niet de vastgoed-giganten de ontwikkeling gaan bepalen. Daarnaast wordt de vitaliteit van de bestaande dorpen en hun voorzieningen versterkt.”

SP: “Onze bestaande dorpen worden versterkt en beter! Inwoners krijgen meer kans te verhuizen binnen hun dorp, vooral ouderen en jongeren die woningzoekend zijn. Door de groei liggen de kansen voor ondernemers en midden/kleinbedrijf ook open voor nieuwe klanten en sportverenigingen krijgen nieuwe leden.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.