Nieuws van politieke partijen in Zwolle over VVD inzichtelijk

29 documenten

PvdA wil meer tijd voor goede Omgevingsvisie – Debatbijdrage

PvdA PvdA VVD Zwolle 14-09-2020 19:29

De Omgevingsvisie is bedoeld als langetermijnperspectief en politiek toetsingskader voor de integrale fysieke ontwikkeling van Zwolle in de komende twintig jaar.

De fractie van de Partij van de Arbeid wil de ontwerp-Omgevingsvisie, die het college inmiddels aan de raad en aan de stad heeft voorgelegd, beoordelen op twee aspecten:

De inhoudelijke ambities en keuzes De participatiemogelijkheden voor de Zwolse bevolking.

Aan het slot van ons betoog komen wij met een concreet voorstel voor het vervolg.

Allereerst de inhoud. Wij hebben ons door de ruim 200 pagina’s (Ontwerp-visie + ontwerp-OER) heen geworsteld en dat brengt ons tot de conclusie dat de ontwerp-Omgevingsvisie in zijn huidige vorm:

veel ongelijksoortige informatie bevat een zeer hoog ambitieniveau kent dat niet of nauwelijks wordt onderbouwd en dat daarmee ook onhaalbaar is omdat simpelweg niet alles kan veel signaleert, maar geen strategische keuzes maakt.

Onze fractie is dan ook van mening dat dit stuk onvoldragen is. Daarmee is het ongeschikt als basis voor een goede discussie in de raad en met de stad en kan het wat ons betreft niet dienen als opmaat naar besluitvorming door de raad in december 2020.

De tekortschietende inhoud willen wij illustreren aan de hand van de volgende punten.

Het college schetst een perspectief van een stad die kan – en zelfs moet – groeien tot 000 a 180.000 inwoners. Dat wordt gepresenteerd als een welhaast onvermijdelijke ontwikkeling: Zwolle is booming en dat zullen we weten ook. Nergens wordt de vraag gesteld, laat staan beantwoord, in wat voor stad wij, maar vooral onze kinderen, eigenlijk willen wonen, welke fysieke kwaliteiten daarbij horen en op welke omvang van de stad we dan zouden moeten mikken. Het overkomt ons kennelijk allemaal als we het college mogen geloven en we moeten vooral ruimte bieden aan ‘initiatieven’ – meestal vanuit de markt – die ‘gefaciliteerd’ moeten worden. De discussie over mogelijke stadsuitleg (die onvermijdelijk verbonden is met een groei tot boven 140.000 inwoners) is cruciaal voor de ontwikkeling van de stad, maar wordt niet meegenomen in deze ontwerp-visie. Dat wordt doorgeschoven naar 2022, omdat stadsuitleg volgens de wethouder onderwerp is van het lopende MIRT-overleg met het Rijk. Kan de wethouder ons toelichten welke onderwerpen er nu eigenlijk in dit MIRT-traject aan de orde komen? En welke keuzevrijheid de raad nog heeft als het college tot afspraken met het Rijk mocht komen? Is de wethouder het met ons eens dat de keuze van een of meer locaties voor stadsuitleg zo ingrijpend is voor de ontwikkeling van de stad dat die keuze gemaakt zou moeten worden in het kader van de Omgevingsvisie en niet pas nadat die visie is vastgesteld? Anders gezegd: dat de visie pas kan worden vastgesteld als de keuze voor stadsuitleg is gemaakt? De hoogbouwvisie zou wat ons betreft antwoord moeten geven op de vragen waarom hoogbouw nodig is en waarom dat goed is voor de stad. Bij dit onderwerp verwacht je een degelijk stedenbouwkundig verhaal. De ontwerp-visie beperkt zich op dit punt tot een potloodschetsje met enkele teksten uit de losse pols, iets wat je eerder zou verwachten bij een ambtelijke brainstormsessie. Wij willen het college graag uitnodigen om op dit onderwerp nu eens echt aan het werk te gaan. En vanuit het idee dat hoogbouw een middel is en geen doel op zich leggen we daarbij graag een alternatieve benadering op tafel: kijk eens naar het concept van beperkt gestapeld bouwen in woonblokken van maximaal zes lagen, zoals dat in Barcelona en Parijs is toegepast en waar architect en stedenbouwkundige Sjoerd Soeters ook in Nederland voor pleit. De ontwerp-visie signaleert veel, maar maakt geen keuzes. Zo wordt de groene-vingerstructuur die sinds tientallen jaren de drager is voor het stedelijk groenbeleid ‘in essentie’ behouden in plaats van fundamenteel beschermd. Het bebouwen van IJsselvizier A en B wordt zelfs mogelijk. En dan hebben we het nog niet eens over de onzalige plannen voor de Zwartewaterzone waar buitendijks bouwen in een onderdeel van het natuurnetwerk op het programma staat. Ook de keuze voor de STOP-benadering in de zone Stadruit (die wij zeker toejuichen) wordt weer onderuitgehaald door de blijvend belangrijke rol die aan de auto wordt toegekend. Dat zal ongetwijfeld de VVD aanspreken, maar ons niet. Als verlengde van punt 4: het OER is weliswaar nog niet af en niet in de ontwerp-visie verwerkt, maar hierin worden harde noten gekraakt over de ontwikkeling van Zwolle op belangrijke aspecten als leefbaarheid, klimaat en duurzame energie, groen en natuur en biodiversiteit. Zo wordt bijvoorbeeld de vermindering van CO2-uitstoot met 49% in 2030 naar verwachting niet gehaald. Tegelijkertijd focust het college volledig op de ontwikkeling van Tolhuislanden voor er andere kansrijke gebieden voor grootschalige opwekking van zonne-energie in beeld kunnen komen. In de ontwerp-visie wordt niet ingegaan op de gevolgen van de Zwolse ambities voor de regio. Gezien de centrale positie van onze stad en het grensoverschrijdende karakter van aspecten als bijvoorbeeld economie, mobiliteit en energievoorziening, maar mogelijk ook van een toekomstige staduitleg, is dat toch eigenlijk onbestaanbaar: Zwolle maakt plannen voor de toekomst, maar doet dat met de rug naar de regio.

Dan de participatiemogelijkheden voor de Zwolse bevolking. Die zijn wat ons betreft absoluut onder de maat. Door de coronapandemie heeft het hele proces rondom het opstellen van de ontwerp-Omgevingsvisie forse vertraging opgelopen en dat geldt ook voor het participatieproces. Wij schatten die vertraging op minstens een half jaar. En wat doet het college? In plaats van het verlengen van het proces met de verloren tijd zet men de achterdeur op slot: er moet volgens het college hoe dan ook in de raadsvergadering van december 2020 een besluit worden genomen over de – dan definitieve – Omgevingsvisie. Het gevolg daarvan is dat het participatietraject over het integrale stuk – na de ongelukkige zienswijzenprocedure in de zomervakantie – wordt ingedikt tot vier weken van 22 september tot 20 oktober 2020, waarin een veelheid aan digitale sessies en inloopbijeenkomsten voor een-op-een-gesprekken is gepland. Een snelkookpan dus in plaats van ‘slow-cooking’.

De haast van het college vinden wij – gelet op het enorme belang van de Omgevingsvisie voor de ontwikkeling van de stad – onbegrijpelijk en ontoelaatbaar. Onbegrijpelijk omdat nergens duidelijk wordt gemaakt waar die haast vandaan komt. De wethouder verwijst naar ‘initiatieven die op duidelijkheid wachten’. Wat zijn die initiatieven, wethouder? En gaan die niet door als de visie – bijvoorbeeld – een half jaar later door de raad zou worden vastgesteld? Of ontstaan er dan andere problemen? Kortom: wat zijn gevolgen als we als raad meer tijd uittrekken voor het proces? De haast vinden wij ontoelaatbaar omdat hiermee het beeld ontstaat dat de Omgevingsvisie ‘er even doorgedrukt moet worden’. De weerstand tegen de ontwerp-visie is groot: kijk maar naar de inhoud van vele zienswijzen.

Wij stellen daarom het volgende voor:

Het college neemt de huidige ontwerp-Omgevingsvisie terug en komt met een nieuwe versie die beter doordacht en behoorlijk onderbouwd is Op basis van die verbeterde versie wordt een nieuw participatietraject voor de stad georganiseerd De besluitvorming over de definitieve Omgevingsvisie wordt uitgesteld tot de tweede helft van 2021 zodat ook de uitkomst van de MIRT-gesprekken daarin meegenomen kan worden.

Dat biedt een aantal voordelen. Allereerst krijgen college en ambtelijke organisatie de tijd om de ontwerp-visie te herschrijven tot beter verhaal. Vervolgens krijgt de stad veel meer tijd om op de ontwerp-visie te reageren en krijgen ook raadsfracties de ruimte om in de stad in gesprek te gaan. En tenslotte neemt daarmee de kans toe dat er een Omgevingsvisie ontstaat die in de stad, in de raad en in de regio op een breed draagvlak kan rekenen. Dat is voor zo’n belangrijk document van levensbelang en past ook in de Zwolse traditie om grote beslissingen weloverwogen en met brede steun te nemen.

Het bericht PvdA wil meer tijd voor goede Omgevingsvisie – Debatbijdrage verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Zorgmedewerkers willen meer dan applaus

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Zwolle 06-09-2020 07:18

Zorgmedewerkers voeren actie voor meer salaris, meer zeggenschap over de zorg die ze verlenen en meer collega's om de werkdruk te verlagen. Op zaterdagmiddag namen duizenden mensen deel aan de grootste online demonstratie ooit. De SP steunt deze actie en de Zwolse SP-afdeling bezocht standbeelden om mensen deel te nemen aan de online demonstratie. Onder andere de standbeelden van Johan Rudolph Thorbecke, burgemeester Potgieter in het Stadspark en het Esperanto-monument aan de Burg. Drijbersingel kregen een mondkapje voor en werden voorzien van protestborden.  

Brammert Geerling, fractievoorzitter voor de SP: “Onze zorgmedewerkers verdienen waardering en daarom komen zij in actie.” In maart werd door het hele land geklapt voor zorgmedewerkers, maar moties in de Tweede Kamer voor een structurele loonsverhoging kwamen er niet door en vorige maand verlieten parlementariërs van coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie de Tweede Kamer zodat stemmen onmogelijk werd. Geerling: “De mensen in de zorg werken zich uit de naad en worden als vuil behandeld, het is schaamteloos. Daarom waren wij vanochtend in het Isala Ziekenhuis om ze te laten weten dat wij wél achter hen staan en om bloemen aan te bieden aan onze lokale zorghelden.”  

Omdat fysiek demonstreren niet toegestaan werd vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, werd in Den Haag een 'schoenprotest' georganiseerd. Zorgmedewerkers stuurden duizenden schoenen op en deze werden symbolisch op het Malieveld neergezet. Samen met de SP organiseerden GroenLinks en de PvdA en vakbonden FNV, CNV en Nu'91 een online demonstratie waaraan ruim 5400 mensen deelnamen voor de website overbelast raakte. Geerling: “Anderen die niet meer konden inloggen konden gelukkig via YouTube en Facebook kijken naar wat toen al de grootste online demonstratie ooit was. En terecht, want onze zorg verdient meer dan applaus.”

Klik voor het nieuwsitem op Weblog Zwolle op deze link. 

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zwolle 04-08-2020 17:26

Naar aanleiding van het bericht van inwoners uit de AA-landen dat de gemeente geen actie neemt om de verlichting van de attentiemast die tegen de regels in aanstaat, heeft Sonja Paauw namens onze fractie in juli 2020 vragen gesteld. De antwoorden zijn inmiddels binnen en leiden tot het volgende artikel.

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

In 2018 is het Attentiemastenbeleid van de Gemeente Zwolle geëvalueerd nadat het beleid in 2014 was vastgesteld. Attentiemasten met commerciële doeleinden worden door de gemeenteraad kritisch gevolgd. Partijen als D66, Swollwacht, CDA, SP en GroenLinks hebben eerder tegen masten gepleit. Deze partijen, die inmiddels samen 27 zetels hebben, zien de toegevoegde economische waarde van attentiemasten niet. Of zoals D66 het destijds verwoordde bij monde van Claudia van Bruggen: “Sterker nog het schaadt de aantrekkelijkheid van onze stad en daarmee onze economie.” William Dogger liet tijdens de besluitvorming over de evaluatie van het attentiemastenbeleid in zijn rol als fractievoorzitter van Swollwacht horen “Dat het een kulverhaal van het college is dat het succes van ondernemerschap af zou hangen van een attentiemasten. Als dat zo is kunnen ze beter de stekker eruit halen.”

Inmiddels bestaat het politiek gevoelige attentiemastenbeleid een aantal jaar. Op basis van dit beleid mag o.a. de verlichting ’s nachts niet aan. Niet alleen de gemeenteraad, ook inwoners die bij de mast aan de A28 wonen in de AA-landen hebben hier sterk voor gepleit. Wethouder De Heer (VVD) heeft hen destijds de belofte gedaan dat de betreffende mast bij het Foodcourt ‘s nachts uit zou zijn. Dit is tevens opgenomen in de vergunning van de eigenaar van de mast.

Verbazingwekkend hoe gemeente omgaat inwoners

Wat schetst onze verbazing? In juni krijgen wij van inwoners te horen dat de mast fel verlicht is, ook ’s nachts. De eigenaar van de mast houdt zich dus niet aan de regels. De gemeente zal de ondernemer hier wel op wijzen en handhaven denk je dan. Nou.. nee dus. Wat doet de gemeente wel? Zij zegt tegen de inwoners die vragen om handhaving dat zij dan een handhavingsverzoek moeten indienen! Je zou toch zeggen dat als je weet dat er regels overtreden worden, die na hevige politieke discussie tot stand zijn gekomen, dat je dan als gemeente gewoon gaat handhaven. Daarbij, ook als het niet politiek gevoelig zou zijn, moet je handhaven. Een verkeerd geparkeerde auto krijgt zijn bekeuring direct, daar is ook geen handhavingsverzoek voor nodig.

Democratische wil wordt niet in de praktijk gebracht

In de gemeenteraad wordt veelvuldig aangegeven dat de raad een flexibele, meedenkende, maatwerk leverende en ook goed handhavende overheid wil. Waarom wordt dit niet in de praktijk gebracht? Zo moeilijk is het toch niet om (in dit geval) een ondernemer hierop aan te spreken? Waarom maakt de gemeente het burgers lastig door om handhavingsverzoeken te vragen. Opmerkelijk is ook nog het feit dat de gemeente, nadat de betreffende inwoners een dergelijk verzoek hadden opgesteld, aangaf dat ze geen belanghebbende zouden zijn en dat het verzoek dus niet ontvankelijk is. Begrijpt u het nog? Zeg dat dan meteen, dan hadden de inwoners zich de moeite kunnen besparen!

D66 wil verbetering zien

Naar aanleiding van dit hele verhaal heb ik namens de D66 fractie voor de zomervakantie vragen gesteld aan het college: 1. Is de gemeente bereid om over te gaan tot strikte handhaving van het betreffende voorschrift? Zo nee, waarom niet? 2. Waarom moeten inwoners een handhavingsverzoek doen bij het overtreden van regels door derden en gaat de gemeente niet zonder deze tussenstap over tot handhaving?

Het antwoord doet me goed. De gemeente gaat nu wel over tot handhaving. Waarom dit gegaan is zoals het gegaan is, blijft onduidelijk. Het college geeft aan dat het ook over de verdeling van handhavingscapaciteit gaat. Maar je maakt mij niet wijs dat het contact met betreffende ondernemer zo slecht is dat de kwestie over de verlichte attentiemast niet even aangekaart had kunnen worden. Op deze manier kost het inwoners heel veel tijd en frustratie. Vorig jaar de Noorderkolkbruiloft, nu de attentiemast, iedere keer blijkt dat handhaving moeilijk is voor de gemeente. Dit, en de manier waarop er vervolgens met inwoners wordt omgegaan moet echt beter.

Gemeenteraad laat Zwolse huurders (opnieuw) in de steek

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Zwolle 17-06-2020 19:24

Veel Zwolse huurders krijgen dit jaar weer forse huurverhogingen. Onze fractie diende maandag 3 moties in om de huurverhoging te blokkeren en huren te matigen. Zowel de wethouder, als een grote meerderheid van de gemeenteraad blijven blind voor deze problemen en blokkeerden opnieuw alle pogingen daar wat aan te doen.

De SP stelde in april al vragen over de huurverhogingen en signalen van huurders dat zij niet in aanmerking kwamen voor ‘maatwerk’ door de woningbouwcorporaties. Uit de beantwoording blijkt dat 7739 huishoudens een huurverhoging boven inflatie (2,6 procent) krijgen. Soms komen huurders zelfs niet in aanmerking voor ‘maatwerk’ omdat hun huur 1 cent te hoog uitvalt. Wethouder Anker (CU) negeerde deze signalen maandag en deed het overkomen alsof er in Zwolle amper problemen zijn.

Het college weigert in te grijpen en nieuwe afspraken te maken met de corporaties. Wethouder Anker verschuilt zich daarbij achter het Sociaal Huurakkoord van de Woonbond en de koepel van woningbouwcorporaties Aedes. Dit heeft als doel de huren niet met meer dan de inflatie te laten stijgen. Het is inmiddels duidelijk dat het Sociaal Huurakkoord niet werkt voor Zwollenaren. 

Nog een lange weg te gaan

De Zwolse politiek heeft amper oog voor de betaalbaarheid van huren. De SP brengt dit al jaren onder de aandacht via vragen en moties, maar de meerderheid op het stadhuis blijft doof.

Alleen de PvdA en in mindere mate GroenLinks zien de problemen en willen hier ook wat aan doen. Steeds weer blokkeren de ChristenUnie, VVD, D66 en Swollwacht iedere poging huurders te ontzien. Oproepen aan de landelijke politiek mogen van deze partijen niet omdat “we er niet over gaan” tegelijkertijd weigeren ze ook lokaal iets te doen. Vooral de draai van Swollwacht is opvallend. In 2018 steunde de partij nog een motie van de SP die opriep de huren niet met meer dan de inflatie te verhogen. Die motie haalde het net niet doordat de stemmen twee keer staakten met 19 tegen 19 stemmen.  Het is duidelijk dat er veel meer druk vanuit de stad nodig is om eindelijk stappen in de goede richting te kunnen zetten.

Lokaal ingrijpen en lokaal Sociaal Huurakkoord

Om op korte termijn wat voor huurders te kunnen betekenen is ingrijpen van de wethouder nodig. De SP diende daarom een motie in die vroeg dit te doen. Ook vroeg de motie om het sluiten van een lokaal Sociaal Huurakkoord waardoor de huren voor alle Zwollenaren niet met meer dan de inflatie mogen stijgen. Alleen de PvdA ondersteunde deze oproep.

Verhuurdersheffing

De verhuurdersheffing ligt al lang onder vuur, maar is opnieuw actueel. Deze belasting zorgt ervoor dat huren sterker stijgen dan nodig en is feitelijk een extra belasting op huren in de sociale sector. De SP pleit al langer voor afschaffing van deze belasting en wij proberen vanuit Zwolle de druk daarop op te voeren. Dankzij onze druk voert de gemeente inmiddels een actieve lobby voor afschaffing. Een meerderheid van de gemeenteraad weigert zich nog steeds uit te spreken voor afschaffing. Net als een motie van eind vorig jaar werd onze motie alleen gesteund door PvdA, CDA en GroenLinks. 

Landelijke huurstop

De Eerste Kamer heeft meerdere moties van de SP aangenomen waarin minister Ollongren wordt opgeroepen een tijdelijke huurstop mogelijk te maken voor zowel de sociale als de vrije huursector. De minister weigert nog altijd deze oproep uit te voeren. De Zwolse gemeenteraad weigerde de oproep van de  Eerste Kamer te steunen. Alleen de PvdA stemde voor de motie. 

Raadslid Simone Boshove over vuurwerk in Zwolle | Zwolle

GroenLinks GroenLinks VVD D66 ChristenUnie PvdA Zwolle 16-06-2020 00:00

Raadslid Simone Boshove brengt Zwolle stap voor stap dichter bij een feestelijk, veilig en gezond oud en nieuw voor iedereen. Lees hier haar kijk op vuurwerk in de stad.

 

Een veilig en gezond oud en nieuw, wie wil dat nu niet? Op dit moment is dit helaas niet het geval in Nederland, en dus ook niet in Zwolle. Maar elk jaar komen we een stapje dichterbij. Vorig jaar pleitte ik voor vuurwerkvrije zones. Die zijn met succes doorgevoerd, en nu is het tijd voor verdere stappen.

 

De Zwolse gemeenteraad heeft nu twee jaar op rij het gesprek gevoerd over hoe we met behoud van traditiebeleving en met voldoende maatschappelijk draagvlak stappen kunnen zetten naar zo’n veilige en gezonde jaarwisseling. We hebben gisteravond besloten goede gewoontes voort te zetten, en tegelijkertijd weer een stap verder te gaan.

 

Wat we blijven doen

Ik ben blij dat het college van B&W voorstelt om het educatieprogramma over vuurwerk in het basisonderwijs voort te zetten en locatiehouders van kwetsbare gebieden in gelegenheid te stellen een vuurwerkvrije zone aan te vragen.

 

Net als het college ben ik benieuwd naar hoe de aangescherpte landelijke regelgeving zal uitpakken, met name op het gebied van handhaving. Ik hoop dat er door de plannen van het college meer rust, veiligheid en welbevinden komt voor de inwoners en de natuur in Zwolle.

 

Nieuwe plannen

GroenLinks vindt het belangrijk dat er voor de komende jaren duidelijkheid en perspectief komt over hoe we die gezonde en veilige jaarwisseling gaan realiseren. Daarom hebben wij, samen met de fracties van D66 en PvdA, een motie ingediend waarin we het college vragen om na de jaarwisseling 2020/2021 een meerjarig beleid op te stellen, met daarin een visie op hoe we samen met de stad de traditie van oud en nieuw kunnen ontwikkelen naar een variant waarbij het weer een feest is voor alle mensen en dieren en zonder schade aan het milieu. We zijn erg blij dat deze motie met een meerderheid aan stemmen is aangenomen door de raad.

 

Meldpunt vuurwerkoverlast

Daarnaast hebben we samen met de ChristenUnie, Swollwacht een VVD motie ingediend om een centraal meldpunt voor vuurwerkoverlast in te stellen. GroenLinks heeft een aantal jaar zo’n meldpunt gefaciliteerd, en hier werd veel gebruik van gemaakt. Doordat deze motie is aangenomen, kan er nu een gemeentelijk meldpunt komen. We hopen dat met dit meldpunt, bijvoorbeeld in de vorm van een interactieve kaart, de plekken waar de meeste overlast beter bekend zullen worden en dat hiermee beter handhavend opgetreden kan worden.

 

Opruimactie vuurwerkafval

Ten slotte is mede door de steun van GroenLinks een motie van Swollwacht en ChristenUnie aangenomen waarmee wordt opgeroepen om inwoners te ondersteunen bij het opruimen van vuurwerkafval. Hoewel de fractie van GroenLinks uiteraard van mening is dat inwoners die vuurwerk afsteken dit zelf moeten opruimen, willen we iedere gelegenheid om overlast en vervuiling door vuurwerkafval tegen te gaan aangrijpen en hebben daarom ingestemd met deze motie. Tegelijkertijd hebben we de fractie van Swollwacht en alle andere fracties in de raad uitgenodigd om mee te doen met onze jaarlijkse vuurwerk-opruimactie op 2 januari. Ook leden van GroenLinks en andere inwoners uit Zwolle zijn hierbij van harte welkom.

Ik blijf namens GroenLinks de ontwikkelingen rondom vuurwerk op de voet volgen. De plannen van de gemeente zijn een mooie volgende stap op weg naar een feestelijke en veilige jaarwisseling voor alle mensen en dieren in onze gemeente.

 

/r/aaf67d0ce4f99fce4e1cd9fb324bf19f?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fraadslid-simone-boshove-over-vuurwerk-zwolle&id=5eb195a2887c79140ba5943c516cfa421a8091c8
/r/aaf67d0ce4f99fce4e1cd9fb324bf19f?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fraadslid-simone-boshove-over-vuurwerk-zwolle&id=5eb195a2887c79140ba5943c516cfa421a8091c8

Debatbijdrage vuurwerk Zwolle

PvdA PvdA VVD Zwolle 03-06-2020 17:49

364 dagen maken we ons terecht druk over ballonnenvervuiling, ongevallen- en gezondheidspreventie, geluidsoverlast bij bijvoorbeeld festivals en liveoptredens in cafés, dierenwelzijn zoals bijvoorbeeld met het reeënverdrinking-preventiebeleid, fijnstof en zware metalen uitstoot door verkeer en bedrijven, watervervuiling  en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

En dan, rondom 1 dag in het jaar, vinden we het moeilijk en ingewikkeld om een relatief korte culturele traditie met vele negatieve maatschappelijke neveneffecten te doen veranderen.

Vorig jaar sprak ik al dat ik hier vier jaar geleden ook al stond als woordvoerder van de PvdA over vuurwerkoverlast te spreken. Toen zei ik: “Helaas moeten we constateren dat we nog weinig verder zijn. In 2015 hadden we het in deze raad al over vuurwerkvrije zones en centrale vuurwerkshows. Eigenlijk zijn we in Zwolle geen meter opgeschoven met een effectief vuurwerkoverlastbeleid en krijgen we nu slechts na vier jaar een evaluatie van de voor- en nadelen van vuurwerkvrijezones en een centraal vuurwerkbeleid. Eerlijk gezegd hadden we op voorhand meer van dit college verwacht met partijen die dierenwelzijn, natuur en milieu en gezondheid belangrijke onderwerpen vinden.”

Dat waren mijn zinnen een jaar geleden. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan met mijn bijdrage van vorig jaar en van vijf jaar geleden. Dan verwacht je dat dit college nu toch wel met een echt vuurwerkbeleid komt. Ja, je kunt dit een erg mager beleid noemen. Of misschien wel helemaal geen beleid en ook geen visie waar Zwolle heen wil, zoals een groot aantal partijen vorig jaar aangaven en vroegen.

Nog steeds vindt de Partij van de Arbeid dat er dan ook een integraal vuurwerkbeleid in Zwolle als opstap naar een plaatselijk en landelijk verbod op bezit en gebruik van vuurwerk door particulieren moet komen.

Wij willen dat in 2025 in Zwolle een breed integraal effectief vuurwerkoverlastbeleid is, wat hopelijk synchroon loopt met het landelijk beleid. Wij vragen het college dan ook met een inhoudelijk voorstel voor een integraal vuurwerkbeleid te komen. Wat er nu ligt is geen integraal vuurwerkoverlastbeleid!

Zwolle ga nu eens kijken naar andere gemeenten. Bijvoorbeeld Rotterdam. Daar hebben ze precies het tegenovergestelde georganiseerd dan wat het college voorstelt met betrekking tot die zogenaamde kwetsbare locaties. Daar is het systeem omgedraaid: vuurwerk afsteken mag in principe niet, behalve op een aantal aangewezen plekken. Dit betekent ook dat de gemeente Rotterdam geen vuurwerkvrije zones meer heeft aangewezen, maar vuurwerkzones. Op die manier kun je heel goed toewerken naar een particulier vuurwerkvrij Zwolle. Waarbij in de overgangstijd vuurwerk afsteken een uitzondering is en niet-vuurwerk afsteekgebieden normaal.

Een vergelijking met het rookverbod is gemakkelijk gemaakt. Las net vorige week dat de meeste jongeren geen verkering willen met een roker of rookster. Nu lijkt vuurwerk nog stoer, maar die traditie kan snel veranderen.

En wat ons betreft mag dat educatieprogramma wel meer verbreed worden naar opvoeders en jongvolwassenen. Er zijn al vele onderzoeken gedaan over hoe de bevolking kijkt naar vuurwerk. Zo is een meerderheid (51 procent) van de ondervraagde VVD-leden voor “een landelijk totaalverbod op de verkoop en het zelf afsteken van consumentenvuurwerk”. In die zin zijn de uitkomsten van het Burgerpanel ook veelzeggend. Aanvullend op de huidige uitkomsten zou de Partij van de Arbeid wel eens de mening van het Burgerpanel weten hoe die kijkt naar de afschaffing van particulier vuurwerk op korte en of lange termijn.

Tenslotte, als we al die negatieve effecten op het gebied van natuur, dierenwelzijn, gezondheid, milieu, politie en ambulancebroeders et cetera ook rondom die ene dag in het jaar eigenlijk niet willen zien en die andere 364 dagen wel, hoe geloofwaardig zijn we dan in die andere 364 dagen met ons beleid? College maak alsjeblieft blieft een aantal stappen. En zoals een inspreker het zo mooi verwoordde. Vuurwerk is niet van deze tijd.

Het bericht Debatbijdrage vuurwerk Zwolle verscheen eerst op PvdA Zwolle.

GroenLinks en ChristenUnie roepen op om biomassa aan banden te leggen | Zwolle

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie CDA Zwolle 09-03-2020 00:00

Vooruitlopend op resultaten van onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar de echte duurzaamheid van biomassa, willen GroenLinks en de ChristenUnie dat het college zich alvast uitspreekt om de aanbevelingen ten aanzien van biomassa die PBL gaat doen, over te nemen. De Zwolse raadsfracties hebben hiertoe een motie ingediend over biomassacentrales.

 

Recent is er een vergunning verleend voor de bouw van een biomassacentrale voor het bedrijf Sensus. De vergunningsaanvraag voldoet aan alle nu geldende kaders en normen. Maar het is mogelijk dat die normen op termijn gaan veranderen. Onze fractievoorzitter Sylvana Rikkert zegt daarover: ‘Omdat op dit moment het Planbureau voor de Leefomgeving nog onderzoek doet naar de echte duurzaamheid van biomassa, willen wij eigenlijk nu al een uitspraak van het college dat nieuwe initiatiefnemers getoetst gaan worden aan de aanbevelingen uit het PBL-onderzoek. Voor ons staan het behalen van onze doelen in de omslag naar schone energie voorop, maar dat moet dan wel echt met schone energie vanuit echt duurzame bronnen’. De partijen vragen om als het PBL rapport uit is, het Zwolse energiebeleid en bijbehorende kaders, aan te passen op de aanbevelingen. Ze willen dat er bovendien gecontroleerd gaat worden op de herkomst van de biomassa.

We trekken hierin samen op met de ChristenUnie. CU-raadslid Ruben van de Belt: ‘In het proces rondom de Rieteweg is de communicatie richting omwonenden niet goed op gang gekomen. In ons energiebeleid hebben we over die communicatie richting omwonenden bij bijvoorbeeld zonneparken en windmolens wel goede afspraken, maar die golden tot nu toe niet voor biomassacentrales. Dat moet anders en beter. We merken bovendien dat omwonenden zich nu zorgen maken over de uitstoot van de centrale. Wij willen dat het college inzet op betere afvang van CO2 en fijnstof door de ontwikkelaar’.   De verwachting is dat het Planbureau voor de Leefomgeving in april met de nieuwe aanbevelingen gaan komen. De raadsfracties van de VVD, Swollwacht en het CDA hebben zich inmiddels achter de motie geschaard.

 

Bufferzone bij abortuskliniek

PvdA PvdA VVD Zwolle 03-03-2020 18:50

Wederom kunnen we in De Stentor (2-3-2020) lezen dat bezoekers van de abortuskliniek in Zwolle zich geïntimideerd voelen door anti-abortus-demonstranten. “Bij de kliniek aan de Oosterlaan in Zwolle staat zeker twee ochtenden per week een vertegenwoordigster van de organisatie Schreeuw om Leven die bezoeksters aanspreekt. Als vrouwen dat als intimiderend ervaren bellen we de politie. Volgens haar gebeurt dat gemiddeld twee keer per maand”, aldus De Stentor.

Reden voor de PvdA om, samen met de SP en VVD om maandag 9 maart mondelinge vragen te stellen aan het college. De SP en de VVD hebben al eerder schriftelijke en mondelinge vragen gesteld over dit onderwerp. Naar aanleiding van die vragen gaf de burgemeester destijds dat er een goede balans werd gezocht tussen enerzijds de vrijheid van bezoekers en personeel van de kliniek en anderzijds het recht om te betogen. Er zijn toen afspraken gemaakt dat er niet gedemonstreerd mag worden bij de zijingang en dat cliënten van te voren moeten worden ingelicht. Er kon alleen worden ingegrepen als er wanordelijkheden zijn.
Volgens ons is er nu sprake van wanordelijkheden, zeker als de kliniek twee keer per maand de politie moet bellen. Het is ook mede om die reden dat de abortuskliniek vraagt om het instellen van een ‘bufferzone’, om de anti-abortusactivisten op gepaste afstand te houden, zodat ze de bezoeksters van de kliniek niet persoonlijk kunnen aanspreken.
Nu geldt alleen de afspraak dat activisten alleen op het trottoir aan de voorkant van de kliniek mogen staan, zodat de zij-ingang vrij blijft van activisten.
Wij zijn van mening dat het recht op betoging en demonstratie, en de vrijheid van meningsuiting, van groot belang zijn in een vrije en democratische samenleving. Maar deze rechten en vrijheden zijn niet onbeperkt en onvoorwaardelijk.
Dit brengt ons tot de volgende vragen:
De overheid kan niet ingrijpen in de inhoud van een demonstratie, maar kan wel beperkingen opleggen aan bv de plaats waar een demonstratie plaatsvindt. Volgens het College van de rechten van de mens kan dat via het instellen van een bufferzone en is de wettelijke grondslag daarvoor te vinden in art.5 van de Wet Openbare Manifestaties en in de lokale APV. Een uitspraak van de voorzieningenrechter in Limburg bevestigt dit standpunt: de rechter verbood het demonstreren direct voor de deur van de kliniek en sommeerde dat de activisten aan de overkant van de straat moesten staan. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBLIM:2019:2138&showbutton=true&keyword=abortus Bent u bekend met deze uitspraak en wat betekent deze uitspraak voor de wens om in Zwolle ook een bufferzone in te stellen? De voornoemde voorzieningenrechter benadrukte het bijzondere karakter van abortusklinieken, die vergelijkbaar is met ziekenhuizen, parlementsgebouwen en andere als bijzonder aangemerkte plaatsen. Door dat bijzondere karakter kunnen zwaardere eisen gesteld worden aan het recht op demonstratie. Bent u het hiermee eens? En bent u het eens met de stelling dat het bijzondere karakter van een abortuskliniek een bufferzone rechtvaardigt, ook omdat die bijdraagt aan de bescherming van de rechten en de gezondheid van de vrouwen die de kliniek bezoeken? Een aantal gemeenten overweegt om bufferzones rond abortusklinieken in te stellen, om de activisten en demonstranten op gepaste afstand te houden. Daarmee worden bezoekers van de kliniek gevrijwaard van persoonlijke en moralistische verwijten en krijgen demonstranten toch de kans hun geluid binnen redelijke afstand ten gehore te brengen, zoals wettelijk vereist is. Bent u bereid in Zwolle ook een bufferzone in te stellen bij de abortuskliniek? Zo nee, waarom niet?

Het bericht Bufferzone bij abortuskliniek verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Geen informatiebijeenkomst Lelystad Airport

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Zwolle 28-02-2020 14:19

CDA Zwolle heeft samen met de oppositiepartijen D66, SP en PvdA geprobeerd om de gemeente Zwolle een informatieavond te laten organiseren met betrekking tot Lelystad Airport. Dit om inwoners en woningcorporaties te informeren over voor- en nadelen en over de mogelijkheden een stuitingsbrief te sturen. Dat is een brief die het recht op het aanvragen van een toekomstige schadevergoeding veiligstelt. Die bijeenkomst komt er niet, omdat de steun ontbreekt van coalitiepartijen ChristenUnie, VVD, Swollwacht én GroenLinks, de laatste verbaasde ons nog het meeste... Als partij vinden we het belangrijk dat u -wat u ook vindt van Lelystad Airport- de juiste informatie krijgt. Het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit op 1 april 2020. Als je de veroorzaker niet binnen 5 jaar aansprakelijk hebt gesteld, loop je het risico op verjaring en kan je een mogelijke aanspraak op vergoeding van schade kwijtraken. Dus vul de brief in en stuur hem op. Let op: het gaat nu dus niet om het daadwerkelijk claimen van schade. Maar om het veiligstellen van het recht om later eventuele schade te kunnen verhalen. De door SATL gemaakte brief vindt u hier.

Nieuwe biomassacentrale tussenstap richting duurzame energie | Zwolle

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA ChristenUnie Zwolle 22-02-2020 00:00

Er komt een nieuwe biomassacentrale in Zwolle. Fractievoorzitter Sylvana Rikkert legt uit welke haken en ogen deze energievorm heeft.

De nieuw te bouwen centrale aan de Rieteweg levert energie aan het bedrijf Sensus. De bouw van de centrale roept veel weerstand op bij omwonenden, én vragen over de duurzaamheid van zo’n centrale. Ook GroenLinks Zwolle plaatst grote kanttekeningen bij de echte duurzaamheid van deze energiebron. Maar met de juiste randvoorwaarden ziet GroenLinks dit plan voor nu als een noodzakelijke tussenstap in de energietransitie.

 

Schone energie

De effectiviteit van biomassa is omstreden, onder andere door incomplete berichtgeving. Zo kopten een aantal kranten in het najaar van 2019 er bij het gebruik van biomassa meer CO2-uitstoot is dan bij het gebruik van kolen. Dat bleek niet te kloppen: hoewel biomassa niet zo ‘schoon’ is als wind- en zonenergie, is de netto-uitstoot alsnog een stuk gunstiger dan bij de verbranding van kolen of gas.

 

Het is dus duurzamer om biomassa te gebruiken in plaats van fossiele brandstoffen. Maar GroenLinks Zwolle ziet biomassa als een hooguit tijdelijk bruikbare techniek. Fractievoorzitter Sylvana Rikkert: “Wij zien dat er veel haken en ogen zitten aan het gebruik van biomassa. Het is beter dan kolen of gas, maar zeker niet ideaal. Wij zien mogelijkheden om warmte op te wekken met geothermie straks voor woningen en bedrijven. Maar voor bedrijven die met zeer hoge temperaturen werken is zelfs dat geen oplossing. Dan is voor nu biomassa het enige alternatief voor gas.” 

 

Oorsprong biomassa

Een ander punt van zorg is de oorsprong van de biomassa. Er zijn heel veel verschillende soorten biomassa. Bijvoorbeeld snoei-afval, gft-afval, restafval van voedselproductie, maar ook algen en oude frituurolie. De duurzaamheid van biomassagebruik heeft te maken met het soort biomassa, waarvoor het wordt gebruikt en hoeveel biomassa er beschikbaar is. GroenLinks is tegen het gebruik van hele bomen of bossen voor de opwekking van elektriciteit.

 

Rikkert: “Voor ons is het een harde voorwaarde dat de biomassa van snoeihout komt. Dus er moeten geen bomen voor gekapt worden. En, het snoeihout moet van niet te ver weg worden gehaald. Maar dit geldt dus alleen voor de industrie. Het moge duidelijk zijn: voor bijvoorbeeld de verwarming van huizen zijn wij niet voor het gebruik van biomassa.”

Sterker: GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee bepleitte onlangs nog een stop op beschikkingen voor subsidies voor nieuwe biomassacentrales. Die motie heeft het niet gehaald, omdat VVD, CDA, ChristenUnie en D66 tegenstemden.

 

Uitstoot

Veel omwonenden van de toekomstige centrale maken zich grote zorgen. Dat heeft met name te maken met de uitstoot van de centrale. GroenLinks heeft daar begrip voor een deelt die zorgen ook. Rikkert: “We weten dat de wethouder de komende tijd in gesprek blijft met de bouwer, firma Brouwer, om te kijken hoe we bijvoorbeeld CO2 en fijnstof kunnen gaan afvangen. Wij zullen de bouwers eraan houden er alles aan te doen om de uitstoot zo laag mogelijk te houden.”

 

Vergunning

Voor de industrie is er dus voorlopig geen mogelijkheid voor echt groene energie. Daarnaast kon de aanvraag voor de vergunning van de nieuwe biomassacentrale niet worden tegengehouden door de gemeente: doordat de aanvraag voldoet aan alle voorwaarden van de landelijke wetgeving, had de gemeente geen andere optie dan de vergunning verlenen.

 

Toekomstplannen

Dat wil niet zeggen dat het college van B&W staat te juichen om biomassa. GroenLinks-wethouder Monique Schuttenbeld nuanceert: “Voorlopig is duurzame biomassa een geschikte alternatieve transitiebron voor de industrie, omdat bij toepassing van duurzame biomassa minder CO2 wordt uitgestoten dan de huidige toepassing van fossiele brandstoffen.” Maar zowel de wethouder als de GroenLinks-fractie houden de nieuwe ontwikkelingen goed in de gaten. Schuttenbeld: “Er wordt op dit moment in opdracht van het kabinet landelijk onderzoek verricht door het Planbureau voor de Leefomgeving naar biomassa. Als deze rapportage gereed is (waarschijnlijk in april) zal de Sociaal-Economische Raad hierover een advies opstellen voor het kabinet. Wanneer de onderzoeksresultaten beschikbaar zijn, kunnen wij zo nodig het Zwolse beleid aanpassen.”

 

/r/b13926bc1b3a77cb8cf1143cc7700214?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fmotie+Tom+van+der+Lee&id=09add588fa125c916bb90b49c5174803a7c680f0
motie Tom van der Lee
/r/b13926bc1b3a77cb8cf1143cc7700214?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fmotie+Tom+van+der+Lee&id=09add588fa125c916bb90b49c5174803a7c680f0
motie Tom van der Lee

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.