Nieuws van politieke partijen in Gelderland over SP inzichtelijk

4 documenten

Werknemers praten nu mee over economisch beleid Gelderland

SP SP Gelderland 29-01-2020 14:24

Op voorstel van de SP krijgen ook werknemers eindelijk een plek aan tafel als er gesproken wordt over het economisch beleid van Gelderland. Tot nu toe sprak het provinciebestuur vooral met bedrijven en gemeenten. Volgens Statenlid Mieke Hoezen moeten ook werknemers, vertegenwoordigd door de vakbonden, gehoord worden: “We moeten niet alleen kijken naar de belangen van Gelderse bedrijven maar ook wat het economische beleid doet voor de werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden.”

Het bestuur van de Provincie Gelderland maakt nieuwe plannen voor de economie in Gelderland. Het provinciebestuur wil over een half jaar een plan hebben dat ervoor zorgt dat bedrijven en inwoners geld kunnen verdienen én oplossingen voor maatschappelijke problemen kunnen bieden. Dat is de uitkomst van overleg tussen het provinciebestuur en Provinciale Staten, 15 januari jl.

Tijdens het overleg werd besproken hoe de provincie de plannen gaat maken. Het bestuur wilde vooral met bedrijven en bestuurders van Gelderse gemeenten gaan praten, om te horen wat zij belangrijk vinden. Mieke Hoezen, Statenlid voor de SP in Gelderland, vond dat niet genoeg. "Bedrijven kunnen geld verdienen en met slimme oplossingen komen omdat ze mensen in dienst hebben die voor hen werken en die goede ideeën bedenken. Dan is het ook logisch dat de Provincie met werknemers praat over economische plannen. Deze plannen kunnen namelijk flinke gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de plek waar mensen werken. Hun belangen moeten gehoord worden."

De SP zei tijdens de vergadering dat openbaar vervoer, woningen en voorzieningen zoals hulpdiensten net zo belangrijk zijn voor een goede economie als logistieke voorzieningen, kennisuitwisseling en innovatiesubsidies. Wat belangrijk is voor werknemers, kunnen de vakbonden goed vertellen. De SP is daarom blij dat de Provincie werknemers nu ook ziet als stakeholder voor het economisch beleid. Hoezen: "We gaan er vanuit dat vakbonden een structurele plaats aan de provinciale bestuurstafels krijgen wanneer er over economie gesproken wordt. Dat gaat vast goede plannen opleveren!".

Zie ook:

Lees hier het verslag van de discussie over het economisch beleid van de Provincie Gelderland: 

Geef jongeren een stem bij regionale klimaatplannen

SP SP Gelderland 28-01-2020 07:56

De Gelderse SP stelt voor om meer jeugd te betrekken bij de Regionale Energiestrategieën (RES-en) die momenteel ontwikkeld worden. Deze klimaatplannen worden nu vooral opgesteld door gemeenten en organisaties. Maar volgens SP-Statenlid Maurits Gemmink moeten we ook de jeugd betrekken. “Veel kinderen zijn begaan met het klimaat. Het gaat over hun toekomst.”

De SP vind het goed als jongeren bij meer onderwerpen in de politiek worden betrokken. Gemmink: “Al eerder namen Provinciale Staten een voorstel aan om de jeugdraad meer te betrekken bij de politiek. Daar is tot nu toe nog weinig mee gebeurd. De Regionale energieplannen zijn een mooie gelegenheid om daarmee te beginnen. Veel kinderen zijn betrokken bij dit onderwerp. Denk maar aan de klimaatstakingen of de 12-jarige Lars Westra die twee weken geleden nog bij de provincie kwam inspreken.”

In tegenstelling tot sommige andere partijen gelooft de SP wel dat je de jeugd een stem moet geven. Gemmink: “De jeugd heeft de toekomst. En vaak een originele kijk op problemen waar we als samenleving voor staan. Alleen al daarom is het de moeite waard om ze bij de politiek te betrekken.”

MOTIE

Provinciale Staten van Gelderland, in vergadering bijeen op 29 januari 2020

Constaterende dat:

De startnotities RES regio Noord-Veluwe en RES Rivierenland en voortgangsnotitie regio Achterhoek de start zijn van projecten met als einddatum 2050; De woorden ‘jeugd, jongeren en scholieren’ in de voortgangsnotitie Regio Achterhoek slechts in één artikel (op pagina 11) en in de startnotities RES Noord-Veluwe en RES Rivierenland niet voorkomen;

Overwegende dat:

Tijdens de Open Agenda van 15 januari Lars Westra, van VisievanKinderen, Provinciale Staten heeft verteld dat kinderen en jongeren goede ideeën hebben voor de energietransitie; Lars Westra voor stelt dat kinderen en jongeren mee moeten kunnen praten over provinciale politiek; Scholieren meerdere keren hebben gestaakt en gedemonstreerd voor klimaatrechtvaardigheid; Klimaat en Energietransitie bij uitstek jongeren aangaan; Kinderen en jongeren de toekomst hebben; Het betrekken van kinderen en jongeren een positief effect kan hebben op de acceptatie van maatregelen voor Energietransitie; Kinderen en jongeren van nu een belangrijke rol krijgen in de uitvoer van maatregelen voor de energietransitie;

Verzoeken Gedeputeerde Staten:

Er bij de regio’s op aan te dringen dat kinderen en jongeren een belangrijke rol krijgen bij de inspraak rondom en de invulling en uitvoering van de RES’sen.

En gaan over tot de orde van de dag.

‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Gelderland 19-05-2019 18:43

Lelystad Airport mag autonoom groeien. Dat staat in de verkeersverdeelregel die minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen bij de EU heeft ingediend. Dit is in tegenspraak tot de afspraak dat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol gaat dienen. Dit kan, en gaat zeer waarschijnlijk, leiden tot een veel snellere groei van passagiers- en vrachtverkeer op Lelystad Airport. ‘Dat kan,’ zegt Maurits Gemmink (SP-statenlid), ‘absoluut niet op onze steun rekenen. Daar moeten we ons als Provinciale Staten nadrukkelijk tegen uitspreken in het belang van mens en natuur.’

In de originele plannen gaat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol functioneren. De extra vluchten op Lelystad zijn dus vluchten die nu op Schiphol vliegen. Lelystad mag geen luchthaven voor nieuwe aanbieders of vluchten worden. Onder druk van de Europese Unie moet vliegveld Lelystad nu ook autonoom kunnen groeien. Gemmink: ‘Hierdoor zal de druk op Lelystad extra groot worden. De aanbieders van goedkope vakantievluchten en vrachtvluchten staan immers te springen om uitbreidingsmogelijkheden. Gevolg: explosieve groei van vliegverkeer op Lelystad met alle gevolgen voor het milieu en de leefomgeving van de inwoners van Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Flevoland.’

In de Tweede Kamer (TK) is in december 2018 een motie van SP, GroenLinks, PvdA en SGP, met steun van D66, ChristenUnie en CDA aangenomen die zich uitspreekt tegen autonome groei van Lelystad Airport. De SP vindt dat provincie Gelderland deze actie uit de TK met een vergelijkbare motie moet ondersteunen. De Provinciale Staten roepen daarin Gedeputeerde Staten op zich uit te spreken tegen autonome groei van Lelystad Airport én bij het ministerie van I&W protest aan te tekenen tegen de verkeersregel, zoals voorgesteld aan de EU.

 

Geen busbaan maar investeren in betere spoorlijn Arnhem-Tiel

SP SP Gelderland 16-02-2019 09:58

Het ombouwen van de Betuwelijn naar een busbaan vindt de SP een belachelijk idee. Waar de meeste gemeenten in Nederland schreeuwen om nieuwe snelle spoorverbindingen heeft de gemeente Overbetuwe bedacht dat opheffen van de spoorlijn een goed plan is. Dit in het gebied van Gelderland waar de verkeersdruk steeds groter wordt en het OV steeds meer verdwijnt. SP-lijsttrekker Maurits Gemmink: “Waardeer het ‘Tiel’-lijntje juist op! Bijvoorbeeld tot lightrail. Dan krijgt de automobilist op de A15 een alternatief richting Arnhem en Nijmegen en neemt de file druk af.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/02/geen-busbaan-maar-investeren-in-betere-spoorlijn-arnhem-tielHet ombouwen van de spoorlijn is een van de vier scenario’s die de provincie Gelderland gaat onderzoeken, volgens een stuk in De Gelderlander. De andere scenario’s zijn wat de SP betreft: het in stand houden van de huidige lijn, verbeteren van de overstapmogelijkheden en elektrificatie mogen wat de SP betreft worden onderzocht. Beter nog zou zijn het Betuwelijntje op te waarderen tot een soort lightrail of metrolijn tussen Arnhem en Tiel. Dat zou een goed alternatief zijn voor de auto in dit zeer drukke stukje Nederland.

De belofte dat een bus een betere vorm van openbaar vervoer zal zijn dan de huidige trein is een loze belofte volgens SP-lijsttrekker Maurits Gemmink: “Juist in de regio Rivierenland wordt het busvervoer in hoog tempo afgebroken. Er zijn nog maar drie hoofdlijnen en de rest wordt ingevuld door scholierenlijnen en buurtbussen. Wethouder van Baal (van Overbetuwe) zou eens naar het visgraatmodel van het regionale ov in de Achterhoek moeten kijken. Daar brengen buslijnen die mensen naar het dichtstbijzijnde station waar ze op de trein kunnen stappen. Het heeft er voor gezorgd dat de, toen zieltogende, lijn Winterswijk - Arnhem nu de succesvolste regionale OV lijn van Nederland is geworden.”

Het Achterhoekse model kan volgens de SP ook in de Betuwe worden toegepast. De bus voert de reizigers snel en comfortabel aan op het station, waar ze op de metro richting Arnhem/Nijmegen of Geldermalsen/Utrecht kunnen stappen. Daarmee wordt het OV in Rivierenland opgewaardeerd en een goed alternatief voor de auto. Gemmink: “Of deze lijn elektrisch moet worden weten we nog niet. We zijn nieuwsgierig naar de uitkomsten van dat onderzoek. Het kan ook zijn dat de dieseltreinen binnenkort op waterstof kunnen gaan rijden. Dat kan goedkoper zijn dan het elektrificeren van de hele spoorlijn, maar we wachten de onderzoeksresultaten graag af.”

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.