Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

6 documenten

Kamerlid Michel Rog verlaat na de verkiezingen de Tweede Kamer

CDA CDA Zuid-Holland 02-09-2020 05:47

Tweede Kamerlid Michel Rog zal na de verkiezingen van maart 2021 niet terugkeren in de Tweede Kamer. Rog: “Ons onderwijs is zo goed als de leraar in de klas. Het was de eerste zin die ik uitsprak in alle begrotingsdebatten van OCW die ik de afgelopen jaren mocht voeren. Ik vind het een geweldig voorrecht om nu al acht jaar de onderwijswoordvoerder van het CDA in de Tweede Kamer te zijn. Dit werk is nooit af. Toch heb ik besloten mij niet opnieuw kandidaat te stellen voor een nieuwe Kamerperiode.’’ Als onderwijswoordvoerder zet Rog zich in voor brede brugklassen, voor zomerscholen en een andere rol van de onderwijsinspectie. Hij verzet zich tegen de toegenomen regeldruk, het leenstelsel en de doorgeslagen toetsgekte. De afgelopen jaren lukte het om de omstreden rekentoets af te schaffen en een einde te maken aan de zogenaamde kleutertoets. Michel Rog is voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor SZW en van de Parlementaire Ondervragingscommissie naar Ongewenste Beïnvloeding uit Onvrije Landen. Rog: “ik vind het heel mooi om vanuit deze meer onafhankelijke, dienende posities mijn bijdrage aan het belangrijke werk van de Tweede kamer te leveren.” Rog: “Gelukkig hebben we veel talent in de partij. Ik zal het stokje van mijn woordvoerderschappen na de verkiezingen in vertrouwen overdragen. Ik ga verkennen hoe ik mij straks in een andere rol voor de samenleving kan inzetten. Maar het komende halfjaar wil ik mij met dezelfde energie en toewijding blijven inzetten als volksvertegenwoordiger!”

Rog: zorg dat kwetsbare leerlingen zomeronderwijs kunnen volgen

CDA CDA D66 Zuid-Holland 01-05-2020 09:22

Er moet een landelijk dekkend aanbod van zomeronderwijs komen, speciaal voor kinderen met een moeilijke thuissituatie die vanwege de sluiting van de scholen een leerachterstand hebben opgelopen. Die oproep deed CDA-onderwijswoordvoerder Michel Rog via een motie, die hij indiende samen met zijn collega van D66 Paul van Meenen, tijdens een debat over onderwijs en het coronavirus.Kwetsbare leerlingenOnlangs verscheen in het nieuws dat er duizenden leerlingen zijn die simpelweg ‘kwijt’ zijn. Maar er zijn ook leerlingen die om een andere reden slechts beperkt thuisonderwijs krijgen, zoals kinderen zonder internet of kinderen die in een onveilige thuissituatie zitten. Voor die laatste groep is school een veilige haven. Rog: “Vanwege de coronacrisis hebben scholen dit jaar minder aanvragen voor de subsidie van lente- en zomerscholen ingediend dan in voorgaande jaren. Er is dus nog geld over. Wij willen dat dit geld wordt gebruikt voor deze speciale groep leerlingen, zodat ze hun leerachterstand weg kunnen werken.” Dat betekent overigens niet dat deze leerlingen verplicht worden om in hun vakantie naar school te gaan, maar de mogelijkheid moet er wel zijn, aldus Rog.Voortgezet Speciaal OnderwijsEen andere groep waar Rog (ook samen met D66) deze week aandacht voor vroeg is de groep eindexamenleerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Minister Slob wil dat de examens voor deze leerlingen doorgaan. Het CDA en D66 willen dat deze leerlingen een diploma krijgen op basis van tot nu toe behaalde of nog te behalen schoolresultaten.Protocol bij coronabesmetting op schoolTot slot zette het CDA-Kamerlid vraagtekens bij het onderwijsprotocol om pas bij meerdere besmettingen met het coronavirus de GGD in te schakelen. Volgens Rog is het van groot belang dat zowel bij een vermoeden van als bij een geconstateerde besmetting met het virus er direct gehandeld wordt, om verdere verspreiding op school te voorkomen. Bijvoorbeeld door het naar huis sturen van de klas of indien nodig sluiting van de school. In een motie roept hij minister Slob op om samen met zorg- en onderwijsprofessionals actie te ondernemen en het beleid hierop aan te passen

Rog: Schrap toelatingstoetsen voor de pabo

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 11-10-2019 09:49

Samen met de overige coalitiepartijen (VVD, D66 en CU) stelt het CDA voor om de toelatingstoetsen voor de pabo te schrappen. Dit moet ertoe leiden dat de lerarenopleiding aantrekkelijker wordt en de doorstroom vanuit mbo, havo en vwo verbetert. Zo nemen de partijen een extra maatregel om het lerarentekort aan te pakken.Op de pabo worden mensen opgeleid voor docent in het primaire onderwijs. Afhankelijk van het vakkenpakket dat ze op de middelbare school hadden, moeten studenten die zich aanmelden eerst een toelatingstoets voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek halen. De coalitiepartijen willen nu van die toelatingstoetsen af, zonder afbreuk te doen aan de hoge kwaliteit van de opleiding. Voorwaarde is dus dat een eventueel kennisgebrek tijdens de opleiding wordt ingehaald.CDA-Onderwijswoordvoerder Michel Rog: “De toetsen vormen een onnodige drempel, in een tijd waarin al een groot tekort aan leraren is. Daar komt bij dat er bijna niemand is van de aankomende pabo-studenten die al die verplichte vakken in zijn pakket heeft. De meeste studenten hebben òf aardrijkskunde en geschiedenis in hun pakket, òf natuur en techniek, maar zelden alle drie. Hoogste tijd dus om die toetsen af te schaffen.”

Michel Rog voorzitter parlementaire ondervragingscommissie

CDA CDA VVD GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Zuid-Holland 05-07-2019 13:14

Deze week werd de Parlementaire ondervragingscommissie naar ongewenste beïnvloeding van maatschappelijke en religieuze organisaties in Nederland geïnstalleerd. CDA-Kamerlid Michel Rog is gekozen tot voorzitter van deze commissie. De commissie voert een verkorte parlementaire enquête uit. Rog: “Dit type parlementair onderzoek wordt in de volksmond ook wel flitsenquête genoemd, en dat geeft het werk van deze commissie goed weer. Een kort maar krachtig onderzoek naar ongewenste beïnvloeding van maatschappelijke en religieuze organisaties uit onvrije landen. Bijvoorbeeld van moskeeën. Naast het in kaart brengen van deze beïnvloeding gaan we ook de mogelijkheden onderzoeken om deze beïnvloeding te doorbreken.”De commissie gaat zich de komende maanden eerst in de materie verdiepen. Naar verwachting zullen dan in november de openbare verhoren volgen, waarbij getuigen en deskundigen onder ede verhoord kunnen worden.De commissie bestaat, naast voorzitter Michel Rog (CDA) en ondervoorzitter Ronald van Raak (SP), uit de volgende leden: Mark Harbers (VVD), Edgar Mulder (PVV), Rutger Schonis (D66), Niels van den Berge (GroenLinks), Gert-Jan Segers (ChristenUnie), Chris Stoffer (SGP) en Tunahan Kuzu (DENK).

De onderwijsvrijheid verdient het om beschermd te worden

CDA CDA Zuid-Holland 26-04-2019 18:17

OPINIEARTIKEL De oproep van Klaas Dijkhoff om artikel 23 van de grondwet aan te passen of ondergeschikt te maken aan artikel 1, is in onze ogen niet de discussie die we moeten voeren. Het CDA vindt juist dat de onderwijsvrijheid het verdient om beschermd te worden. De keuzevrijheid die ouders hebben bij het kiezen van een school is een groot goed. Niet de staat, maar de ouders mogen in vrijheid deze verantwoordelijke beslissing nemen. Door de zorgelijke situatie die bij het islamitische Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam is ontstaan, staat onze onderwijsvrijheid onder druk. De school kwam in opspraak vanwege salafistische invloeden. Er zou zelfs sprake zijn van een potentieel gevaar voor de nationale veiligheid of de democratische rechtsorde. Voor diverse mensen bleek dit hét startschot om de aanval op artikel 23 van de grondwet te openen. Dat artikel borgt de vrijheid van onderwijs en de gelijke bekostiging van openbaar en bijzonder onderwijs. Het zorgt ervoor dat ouders kunnen kiezen voor een school die aansluit bij hun levensovertuiging of opvattingen over onderwijs en vorming. Artikel 23 van de grondwet bepaalt ook dat moet worden voldaan aan ‘deugdelijkheidseisen’: de objectieve criteria die voor alle scholen gelden, zoals de eisen die aan leraren worden gesteld en het voldoen aan de kerndoelen. De Onderwijsinspectie houdt hier toezicht op. We moeten eerlijk zijn. Scholen waar kinderen worden geïndoctrineerd met antidemocratische ideologieën en die onze normen en waarden bedreigen, zoals het politieke salafisme of jihadisme zijn volstrekt ongewenst. Deze stromingen keren zich af van de Nederlandse samenleving in plaats van bij te dragen aan actief democratisch burgerschap. Maar laten we duidelijk benoemen waar het wringt en niet het kind met het badwater weggooien. Moet de ernstige situatie bij het Cornelius Haga Lyceum het einde van de vrijheid van onderwijs betekenen? Natuurlijk niet! We hebben de dure plicht onze vrijheid van onderwijs juist weerbaar te maken tegen hen die deze vrijheid misbruiken. Binnen ons stelsel met vrijheid van onderwijs kunnen we regels maken of aanscherpen om misbruik te voorkomen. De minister voor basis- en voortgezet onderwijs moet nu echt prioriteit geven aan de aangekondigde wetgeving, waarmee we kunnen voorkomen dat scholen waar antidemocratisch gedachtegoed wordt verspreid, kunnen worden opgericht. Dat doen we door de inspectie aan de voorkant meer ruimte te geven om te controleren, in combinatie met een verbodsbepaling voor organisaties die onze democratische rechtstaat willen afschaffen. We willen een betere screening van schoolbestuurders, maar ook nadrukkelijker nagaan of binnen de op te richten school de burgerschapsopdracht die alle scholen hebben kan worden uitgevoerd. Wanneer schoolbestuurders van bestaande scholen over de schreef gaan, bijvoorbeeld door het verheerlijken van terroristisch geweld, dan worden ze geschorst. Ten slotte mogen we verwachten dat de burgerschapsopdracht van het onderwijs geen papieren tijger is. Nu kunnen scholen volstaan met theoretische kennis over de kenmerken van een democratie. We willen dat dit een aantoonbaar onderdeel vormt van de schoolcultuur, waarbij leerlingen geactiveerd worden hier mee te oefenen. De inspectie moet hier op kunnen handhaven. Zo kunnen leerlingen in de toekomst ook zelf actief bijdragen aan de Nederlandse democratische samenleving. Op deze manier beschermen we onze kinderen én onze samenleving door antidemocratische krachten te weren. En we behouden wat goed is: de verantwoordelijke keuze voor ouders en leerlingen om in vrijheid te kunnen kiezen voor een school die bij hen past. Michel Rog is Tweede Kamerlid namens het CDA

Rog: bescherm kinderen tegen antidemocratisch gedachtengoed

CDA CDA Zuid-Holland 15-03-2019 09:47

‘Het CDA wil de kinderen die nu nog op de islamitische school het Cornelius Haga in Amsterdam zitten beschermen tegen antidemocratisch, jihadistisch gedachtegoed. Geen kind mag blootgesteld worden aan schoolbestuurders of onderwijspersoneel die zich keren tegen onze democratische rechtsstaat. Of je nu op een openbare, christelijke, islamitische of algemeen bijzondere school zit, je wordt toegerust op deelname aan onze open, democratische samenleving. Het CDA staat pal voor de vrijheid van onderwijs, maar dit grondrecht mag nooit gebruikt worden om de rechtsstaat te ondermijnen.’ Zo vatte onderwijswoordvoerder Michel Rog het CDA-standpunt kernachtig samen, in zijn inbreng in het debat over deze school.AanwijzingsbevoegdheidOp dit moment heeft de minister in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs geen aanwijzingsbevoegdheid als een bestuurder zich maatschappelijk onverantwoord of antidemocratisch gedraagt. (Een aanwijzing is een opdracht om binnen een gestelde redelijke termijn een bepaalde gedragslijn te volgen, gericht op het beëindigen of ongedaan maken van een overtreding). Het CDA vindt dat een gemis, net als het ontbreken van de mogelijkheid om een bestuurder te schorsen. Daarom diende Rog samen met een aantal andere partijen een motie in, waarin het kabinet wordt verzocht zo snel mogelijk te zorgen dat de minister wel deze bevoegdheden krijgt. Aanpassing Bibob-wetgeving en GemeentewetOp dit moment lijkt het onmogelijk om met de bestaande wetgeving het Cornelius Haga Lyceum te sluiten. Om toch onmiddellijk op te kunnen treden als de nationale veiligheid of de democratische rechtsorde in gevaar is, verzocht Rog via een tweede motie de regering om te onderzoeken of de Bibob-wetgeving en/of de Gemeentewet kunnen worden aangepast. Zodat ook onderwijsinstellingen, waarover informatie voorhanden is dat de nationale veiligheid wordt bedreigd dan wel de democratische rechtsorde, kunnen worden gesloten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.