Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

2 documenten

Coalitiebesprekingen met GroenLinks na val college | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 19-11-2019 00:00

Bob Vastenhoud veroordeelt persoonlijke aanvallen op LPL-voorman.

Na de val van het Leiderdorpse college schuift GroenLinks aan bij coalitiebesprekingen. Ook de PvdA en D66 hebben de uitnodiging van de Lokale Partij Leiderdorp aanvaard. Een centrum-links college moet in december in de steigers staan.

Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud reageert met gemengde gevoelens op de breuk tussen LPL enerzijds en CDA en VVD anderzijds. In politiek opzicht liggen er kansen voor een sociale en groene koers, maar de sfeer in de raadzaal was maandagavond behoorlijk verziekt. Vooral de persoonlijke aanvallen op LPL-voorman Hugo Langenberg veroordeelt hij. ,,Jammer dat het zo moest gaan’’, aldus Bob, ,,ook al gebeurde dat in de emoties van het moment.’’ Niet alleen de wethouders Willem Joosten (VVD) en Daan Binnendijk (CDA) verlieten de raadzaal, ook de voltallige fracties van VVD en CDA vertrokken voortijdig. Verder vergaderen had toen volgens de achterblijvers geen zin meer.

Toch is haast geboden om snel een college op te tuigen. Belangrijke agendapunten als het kaderbesluit over de Leidse Ringweg Noord dulden geen uitstel. Net als GroenLinks zijn de andere partijen die meepraten over een centrum-links college voorstander van een maximumsnelheid van 50 km per uur op de Oude Spoorbaan langs de Leyhof. VVD, CDA en ook oppositiepartij ChristenUnie-SGP zien meer heil in 70 km per uur, met wettelijk noodzakelijke geluidsschermen die het uitzicht van omwonenden belemmeren. Dat VVD en CDA hun toenmalige collegepartner niet hadden gekend in een amendement van die strekking heeft de breuk mogelijk bespoedigd.

‘50 is snel genoeg op Oude Spoorbaan’ | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks VVD Leiderdorp 01-10-2019 00:00

GroenLinks maant wethouder tot handhaving

Met zijn pleidooi voor een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur krijgt Bob Vastenhoud met herhaaldelijk applaus duidelijk bijval van de volle publieke tribune. Tijdens het politiek forum van 30 september zijn omwonenden van de Oude Spoorbaan het roerend eens met onze fractievoorzitter. ,,We moeten dit complexe vraagstuk terugbrengen tot de kern’’, zegt Bob onomwonden. ,,Met 50 kilometer per uur worden alle doelstellingen behaald en kunnen de omwonenden goed leven. We moeten dan wel inzetten op goede handhaving.’’

 

Volgens wethouder Willem Joosten (VVD) is dat te kort door de bocht. Als één van de weinigen in de raadzaal houdt hij bij de bespreking van het kaderbesluit Leidse Ring Noord star vast aan 70 kilometer per uur als maximumsnelheid op dat deel van de ringweg. Hoop op handhaving heeft de hoeder van de wet op voorhand opgegeven. Bovendien nodigt de beoogde vierbaansweg volgens Joosten uit om harder te rijden dan 50.

Mocht de wil van Joosten wet worden, dan zitten de omwonenden tevens opgezadeld met metershoge geluidsschermen. Dat willen zij absoluut niet, omdat zij hun vrije uitzicht op de Boterhuispolder dan kwijtraken. En het is ook niet nodig, betoogt niet alleen Bob Vastenhoud maar ook collega-raadsleden van vrijwel alle partijen. Zij buitelen over elkaar heen met voorbeelden van wegen waar handhaving van de maximumsnelheid wel werkt. ,,Op de Churchilllaan in Leiden en de Ring Amsterdam’’, weet Bob, ,,nodigt de weg uit tot harder rijden, maar wordt met effectieve handhaving de beoogde verkeerssituatie bewaakt. Moeten wij maar accepteren dat dat in Leiderdorp niet gebeurt? Stap dan naar het Openbaar Ministerie’’, zo raadt hij de wethouder aan.

Net als de woordvoerders van de omwonenden van de Oude Spoorbaan is onze GroenLinks-voorman creatief genoeg om ook zonder flitspalen en politiecontroles automobilisten af te remmen, zoals ogenschijnlijke versmallingen en suggestiestroken. Het is alleen de vraag of wethouder Joosten het gesprek hierover wil aangaan en of alle gemeenteraadsfracties de rug rechten en voor 50 kilometer per uur blijven pleiten. Dat is niet alleen beter voor hun uitzicht, besluit de woordvoerder van de omwonenden, maar ook voor de veiligheid en het milieu. Bovendien is het tijdverlies voor automobilisten ten opzichte van een hogere maximumsnelheid te verwaarlozen.

Zie ook onze standpunten met betrekking tot het versterken en in stand houden van een groene en prettige leefomgeving.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.