Nieuws van politieke partijen in Den Helder over PvdA inzichtelijk

8 documenten

#DenHelder ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Den Helder 09-07-2019 12:48

#DenHelder #kadernota Raadsmeerderheid: Behoorlijk Bestuur en PVV willen lyceum Den Helder ’de das omdoen’ Delano Weltevreden DEN HELDER Willen PVV en Behoorlijk Bestuur Lyceum aan Zee ’de das omdoen’ of hebben zij het beste voor met leerlingen van wie de ouders minder draagkrachtig zijn? Volgens CDA en GroenLinks het eerste, maar volgens PVV en BB natuurlijk het laatste. De laatste twee fracties pleiten voor financiele steun voor minima die hun kinderen in Schagen of op Texel naar het voortgezet onderwijs willen sturen. PVV en BB wijzen er op dat de onderwijsinspectie Lyceum aan Zee als zeer zwak heeft gekwalificeerd. Ouders die het kunnen betalen, kunnen hun kinderen naar Schagen of Texel sturen. Minder draagkrachtige ouders kunnen de vervoerskosten niet betalen en goed onderwijs is daardoor voorbehouden aan de gegoede inwoners. De rest is volgens PVV en BB ’gegijzeld’ ’vanwege de monopoliepositie van Scholen aan Zee’. GroenLinks neemt daar aanstoot aan. Fractievoorzitter Marije Boessenkool, zelf werkzaam op LAZ, vraagt zich af of de twee fracties iets hebben tegen Lyceum aan Zee. Want toen Beroepsonderwijs aan Zee negatief beoordeeld was door de inspectie, heeft zij PVV en BB niet gehoord. Volgens Sacha Houtveen (CDA) is het een ronduit slecht voorstel dat, als het wordt aangenomen, ertoe zal leiden dat Den Helder straks minder leerlingen en minder onderwijsvoorzieningen heeft. De suggestie dat haar fractie ’iets’ heeft tegen Lyceum aan Zee werpt Hamerslag ver van zich: ,,Waar het ons om gaat is dat iedereen gelijke kansen moet hebben op goed onderwijs.’’ De motie van PVV en BB haalde het maandagavond niet. Een motie van wantrouwen van PVV tegen wethouder Kees Visser (financiën) werd ook verworpen door een raadsmeerderheid. CDA, VVD, Pvd en Stadspartij vonden de motie een schande. Leo van Esdonk van PVV zegt dat hij slechts feiten heeft benoemd. Zo zijn de risico’s in de kadernota onvoldoende in beeld gebracht en is voor de gemeenteraad niet duidelijk welke gevolgen de voorgenomen vestiging van het stadhuis op Willemsoord heeft voor de gemeentelijke schatkist.

#DenHelder #Fortwestoever ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder GroenLinks Partij voor de Vrijheid CDA PvdA Den Helder 28-06-2019 06:40

#DenHelder #Fortwestoever #algemenebeschouwingen #ozb Delano Weltevreden DEN HELDER Wat PvdA betreft gaat de onroerendezaakbelasting (ozb) omhoog zodat wijken kunnen worden opgeknapt. Andere fracties zijn fel tegen dat voorstel. Wat fractievoorzitter Pieter Blank van PvdA betreft krijgt ontwikkelbedrijf Zeestad de opdracht om verder te gaan met het verbeteren van de fysieke uitstraling van de stad. Het geld daarvoor kan volgens hem (mede) gehaald worden uit een verhoging van de ozb. ,,Wijken hebben om de twintig tot dertig jaar een onderhoudsbeurt nodig.’’ De burger mag daar best aan meebetalen, vindt hij. ,,Zij krijgen er een mooiere omgeving voor terug.’’ Het idee stuit op tegenstand in de coalitie én de oppositie. Fractievoorzitter Harmen Krul van CDA: ,,Niet doen. De rekening voor je eigen ambities moet je niet bij onze inwoners leggen.’’ Harrie van Dongen (Stadspartij) vindt het eveneens een slecht voorstel: ,,Ik hoor het onze inwoners al zeggen: ’voor het opknappen van de binnenstad hoefde de ozb niet omhoog, maar nu de wijken moeten worden opgeknapt wél?’.’’ Voor Behoorlijk Bestuur is een verhoging van de ozb om wijken op te knappen ’absoluut onbespreekbaar’, zegt fractievoorzitter Sylvia Hamerslag. Haar collega Marije Boessenkool van GroenLinks vindt dat de gemeente de inwoners van Den Helder niet met zo’n lastenverzwaring moet opzadelen: ,,Het gaat iedereen extra geld kosten. Ook mensen die niet veel geld hebben.’’ Gemeentebelangen maakt niet veel woorden vuil aan het voorstel, laat fractievoorzitter Nancy List merken. ,,Nee.’’ Als er ozb geheven moet worden, moet dat zijn op leegstaande panden, zegt fractievoorzitter Vincent van den Born van PVV. ,,Die eigenaren betalen geen ozb’’, weet hij. ,,Als wij hen wél ozb laten betalen, kan dat een prikkel zijn om een invulling voor die lege panden te zoeken. Wij zijn absoluut tegen een verhoging van de ozb op woningen.’’ Beter voor Den Helder vindt het ook geen goed idee. ,,Het ligt erg gevoelig’’, zegt fractievoorzitter Carlo Assorgia.

#DenHelder #saz Verschillende malen ...

GEMEENTEBELANGEN DEN HELDER GEMEENTEBELANGEN DEN HELDER PvdA Den Helder 31-05-2019 17:36

#DenHelder #saz Verschillende malen hebben Beter voor Den Helder en Gemeentebelangen aan de bel getrokken over het Lyceum aan zee, onze schriftelijk vragen werden afgedaan als niets loos. Ook op onze vraag aan de wethouder of er een tegemoetkoming kon komen voor de kinderen die liever het onderwijs op het RegiusCollege in Schagen zouden willen volgen werd ontkennend gereageerd dit was dus niet mogelijk aldus de wethouder. Een gemiste kans. https://gemeenteraad.denhelder.nl/Documenten/beantwoording-raadsvragen 19-05-2019 SAZ Gemeentebelangen 07-02-2018 SAZ Beter voor Den Helder Casper Duin DEN HELDER Diverse politieke partijen en ook de ouderraad van Lyceum aan Zee maken zich grote zorgen over de slechte beoordeling van het ’Lyceum’ door de onderwijsinspectie. De havo en vwo van Scholen aan Zee heeft van de inspectie het predicaat ’zeer zwak’ gekregen, nadat de school in de jaren daarvoor al driemaal op rij een onvoldoende scoorde. Reden voor PvdA-fractievoorzitter Pieter Blank om het college van Den Helder tot actie te manen. „Alle hens nu aan dek. Onderwijs gaat ons allen aan. Ten opzichte van tien, twintig jaar geleden heeft een gemeente minder betrokkenheid. Eigenlijk alleen nog over de gebouwen. Wat ons betreft, gaan we zo snel mogelijk met alle politieke partijen om tafel om hierover te spreken. Ik stel voor dat het college middelen beschikbaar stelt en namens de gemeente een projectteam start om Scholen aan Zee bij te staan. Het college moet zo snel mogelijk een gesprek met de Raad van Bestuur beleggen en daarnaast met de medezeggenschapsraad. Dat hoeft niet vrijblijvend te zijn.” Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur rekent het het gemeentebestuur aan ’dat er vrijwel geen inzet is geweest om het Lyceum aan Zee onder een soort van toezicht te plaatsen’. „Sterker nog, de raad riep lange tijd dat het niet onder hun bevoegdheidseis valt en keek weg. Met gevolg dat met name onze havo-afdeling de slechtste is van heel Nederland. In het aanbieden van het kunnen volgen van goed onderwijs ziet Behoorlijk Bestuur zeker een rol voor de gemeente weggelegd. Al zou dit maar zijn in het verstrekken van gratis openbaar vervoer naar Schagen. Al dan niet gekoppeld aan een inkomenstoets.” „Enorm geschrokken, maar ook zeer verbaasd”, stelt voorzitter Rogier Bruin namens de ouderraad van Lyceum aan Zee. Zij uiten vooral zorgen over het moment waarop directeur Marianne Pot en teamleiders aan de kant worden geschoven. „Er zijn nog leerlingen die herexamen moeten doen of hard moeten werken om over te gaan.” Pot is naar aanleiding van de slechte beoordeling met ingang van komende woensdag op non-actief gesteld. De reactie van de ouderraad van Lyceum aan Zee: ’Enorm geschrokken, maar ook zeer verbaasd. Dat is de eerste reactie van de ouderraad van het Lyceum op het bekend worden van het oordeel van de Onderwijsinspectie over Lyceum aan Zee. Wij hebben als ouderraad de afgelopen jaren op regelmatige basis vergaderd met de directie van het Lyceum. Daarbij werden wij steeds op de hoogte gehouden van alle inspanningen die werden geleverd ter uitvoering van het verbeterplan. Wij hebben daarbij telkens gezien en gehoord hoe iedereen, management en docenten, keihard zijn best deed om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Hoewel wij ook nog steeds wel punten van aandacht bleven zien, hadden wij vertrouwen in de aanpak van de school en in de genomen maatregelen. Na het tussentijdse herstelonderzoek eind 2017 heeft de Onderwijsinspectie tekst en uitleg gegeven op school. De inspecteur wees er toen op dat er ook heel veel dingen wél goed gaan en dat de docenten daar ook gewoon trots op moeten zijn. De toon was toen: ’de school is er nog niet (de onderwijsresultaten waren nog onvoldoende), maar is wel op de goede weg’. Zo had de school verbeteringen laten zien wat betreft de kwaliteit van de lessen, de begeleiding van leerlingen en de wijze waarop de school werkt aan de kwaliteitsverbetering. Het verbaast ons dan ook zeer dat nu, een jaar later, wordt geconcludeerd dat het oordeel over juist deze punten opeens onvoldoende is. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de inhoudelijke onderbouwing van dit oordeel. Wat schort er nu precies aan de kwaliteit van het onderwijs en/of de organisatorische gang van zaken? Verder maken wij ons zorgen over het feit dat zowel de directeur als de teamleiders op non-actief zijn gesteld. Dat gebeurt in de laatste, en voor veel leerlingen zeer belangrijke en beslissende fase van het schooljaar. In deze fase hebben zij alle steun en begeleiding nodig van hun docenten en management en wij vragen ons af welke invloed deze maatregel hier op zal hebben. Wij hebben als ouderraad dan ook veel vragen en willen daarom snel een gesprek met het College van Bestuur (CvB) van Scholen aan Zee. We verwachten dat het CvB zo spoedig mogelijk alle ouders laat weten wat de oorzaak is van deze situatie en wat Scholen aan Zee gaat doen om de kwaliteit van het onderwijs op het Lyceum zo snel mogelijk op orde te krijgen. Maar op de korte termijn betreft onze voornaamste zorg nu de leerlingen, met name zij die nog herexamen moeten doen en zij die nog hard moeten werken om dit jaar over te gaan. Wij spreken hierbij onze steun uit aan alle docenten en medewerkers van het Lyceum en hopen dat zij, ondanks dit slechte nieuws, de komende weken in staat zijn onze kinderen zo goed mogelijk te blijven voorbereiden en begeleiden. Namens de ouderraad van Lyceum aan Zee: Rogier Bruin (voorzitter), Marjo Brink-Koning, Miranda Kampman, Ingrid Koopman, Antoinette Nienkemper Geacht college, De laatste week hebben wij als fractie verontrustende berichten over Scholen aan Zee ontvangen, zo kregen wij te horen dat er leraren (wellicht uit frustratie) zijn die de scholieren op het Lyceum aanmoedigen om vooral naar het MBO te gaan (posters hangen in de school) of naar het Regius college in Schagen en dan wel direct ipv het huidige schooljaar af te maken. Ook blijkt uit de nieuwsbrief( zie bijlage) dat de geruchten over de directie toch een spoor van waarheid bevatten, in de nieuwsbrief staat vermeld dat er op 14 maart 2019 wederom een klimaat spijbelaar dag staat gepland. Het klimaat is een politieke kwestie die niet op deze manier in het onderwijs een plaats behoort te hebben. Scholieren horen op school te zitten en indien nodig kan de school over het klimaat een debat opzetten op school zelf. Wij hebben dan ook de volgende vragen voor u: -Bent u het met ons eens dat leraren scholieren (Lyceum) behoren aan te moedigen om het beste uit zichzelf te halen ipv direct op het MBO deel te wijzen? -Bent u het met ons eens dat scholieren in Den Helder het allerbeste onderwijs verdienen, de leraren dit zouden moeten onderwijzen ipv scholieren naar het Regius te verwijzen? Daarnaast vragen wij ons af of het college ervan op de hoogte is dat hele leerjaren worden overgeslagen voor wat betreft de lessen Frans en Biologie ? Indien he college niet op de hoogte was is het dan van plan met Scholen Aan Zee om tafel te gaan ? Dit om te lijnen hoe we de toekomst van Den Helder mbt jongeren zien, het lijkt nu of lijnen niet parallel aan elkaar lopen. Voor wat Gemeentebelangen betreft heeft de jeugd de toekomst. Laten we ze dan ook hierom de beste skills geven die ze nodig hebben. -Bent u het met ons eens dat spijbelen bij wet verboden is?, en dat een directie spijbel gedrag niet hoort aan te moedigen? -Is het college op de hoogte van hoeveel scholieren spijbelvrij hebben gekregen en waarom de school hierop aanstuurt ? Indien het college dit niet weet is het dan van plan om met de directie van oa het Lyceum in gesprek te gaan om opheldering te verkrijgen -Wat gaat u als college ondernemen om de directie en leraren van SAZ te motiveren om de scholieren het juiste onderwijs te geven, opdat SAZ zich straks kan meten met het Regius college in Schagen. Wij verwachten op onze vragen een uitgebreide beantwoording, Met vriendelijke groet, Nancy List.

#DenHelder #saz Verschillende malen ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder PvdA Den Helder 31-05-2019 17:30

#DenHelder #saz Verschillende malen hebben wij en Gemeentebelangen aan de bel getrokken over het Lyceum aan zee, onze schriftelijk vragen werden afgedaan als niets loos. Ook op onze vraag aan de wethouder of er een tegemoetkoming kon komen voor de kinderen die liever het onderwijs op het RegiusCollege in Schagen zouden willen volgen werd ontkennend gereageerd dit was dus niet mogelijk aldus de wethouder. Een gemiste kans. https://gemeenteraad.denhelder.nl/Documenten/beantwoording-raadsvragen 19-05-2019 SAZ Gemeentebelangen 07-02-2018 SAZ Beter voor Den Helder Casper Duin DEN HELDER Diverse politieke partijen en ook de ouderraad van Lyceum aan Zee maken zich grote zorgen over de slechte beoordeling van het ’Lyceum’ door de onderwijsinspectie. De havo en vwo van Scholen aan Zee heeft van de inspectie het predicaat ’zeer zwak’ gekregen, nadat de school in de jaren daarvoor al driemaal op rij een onvoldoende scoorde. Reden voor PvdA-fractievoorzitter Pieter Blank om het college van Den Helder tot actie te manen. „Alle hens nu aan dek. Onderwijs gaat ons allen aan. Ten opzichte van tien, twintig jaar geleden heeft een gemeente minder betrokkenheid. Eigenlijk alleen nog over de gebouwen. Wat ons betreft, gaan we zo snel mogelijk met alle politieke partijen om tafel om hierover te spreken. Ik stel voor dat het college middelen beschikbaar stelt en namens de gemeente een projectteam start om Scholen aan Zee bij te staan. Het college moet zo snel mogelijk een gesprek met de Raad van Bestuur beleggen en daarnaast met de medezeggenschapsraad. Dat hoeft niet vrijblijvend te zijn.” Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur rekent het het gemeentebestuur aan ’dat er vrijwel geen inzet is geweest om het Lyceum aan Zee onder een soort van toezicht te plaatsen’. „Sterker nog, de raad riep lange tijd dat het niet onder hun bevoegdheidseis valt en keek weg. Met gevolg dat met name onze havo-afdeling de slechtste is van heel Nederland. In het aanbieden van het kunnen volgen van goed onderwijs ziet Behoorlijk Bestuur zeker een rol voor de gemeente weggelegd. Al zou dit maar zijn in het verstrekken van gratis openbaar vervoer naar Schagen. Al dan niet gekoppeld aan een inkomenstoets.” „Enorm geschrokken, maar ook zeer verbaasd”, stelt voorzitter Rogier Bruin namens de ouderraad van Lyceum aan Zee. Zij uiten vooral zorgen over het moment waarop directeur Marianne Pot en teamleiders aan de kant worden geschoven. „Er zijn nog leerlingen die herexamen moeten doen of hard moeten werken om over te gaan.” Pot is naar aanleiding van de slechte beoordeling met ingang van komende woensdag op non-actief gesteld. De reactie van de ouderraad van Lyceum aan Zee: ’Enorm geschrokken, maar ook zeer verbaasd. Dat is de eerste reactie van de ouderraad van het Lyceum op het bekend worden van het oordeel van de Onderwijsinspectie over Lyceum aan Zee. Wij hebben als ouderraad de afgelopen jaren op regelmatige basis vergaderd met de directie van het Lyceum. Daarbij werden wij steeds op de hoogte gehouden van alle inspanningen die werden geleverd ter uitvoering van het verbeterplan. Wij hebben daarbij telkens gezien en gehoord hoe iedereen, management en docenten, keihard zijn best deed om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Hoewel wij ook nog steeds wel punten van aandacht bleven zien, hadden wij vertrouwen in de aanpak van de school en in de genomen maatregelen. Na het tussentijdse herstelonderzoek eind 2017 heeft de Onderwijsinspectie tekst en uitleg gegeven op school. De inspecteur wees er toen op dat er ook heel veel dingen wél goed gaan en dat de docenten daar ook gewoon trots op moeten zijn. De toon was toen: ’de school is er nog niet (de onderwijsresultaten waren nog onvoldoende), maar is wel op de goede weg’. Zo had de school verbeteringen laten zien wat betreft de kwaliteit van de lessen, de begeleiding van leerlingen en de wijze waarop de school werkt aan de kwaliteitsverbetering. Het verbaast ons dan ook zeer dat nu, een jaar later, wordt geconcludeerd dat het oordeel over juist deze punten opeens onvoldoende is. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de inhoudelijke onderbouwing van dit oordeel. Wat schort er nu precies aan de kwaliteit van het onderwijs en/of de organisatorische gang van zaken? Verder maken wij ons zorgen over het feit dat zowel de directeur als de teamleiders op non-actief zijn gesteld. Dat gebeurt in de laatste, en voor veel leerlingen zeer belangrijke en beslissende fase van het schooljaar. In deze fase hebben zij alle steun en begeleiding nodig van hun docenten en management en wij vragen ons af welke invloed deze maatregel hier op zal hebben. Wij hebben als ouderraad dan ook veel vragen en willen daarom snel een gesprek met het College van Bestuur (CvB) van Scholen aan Zee. We verwachten dat het CvB zo spoedig mogelijk alle ouders laat weten wat de oorzaak is van deze situatie en wat Scholen aan Zee gaat doen om de kwaliteit van het onderwijs op het Lyceum zo snel mogelijk op orde te krijgen. Maar op de korte termijn betreft onze voornaamste zorg nu de leerlingen, met name zij die nog herexamen moeten doen en zij die nog hard moeten werken om dit jaar over te gaan. Wij spreken hierbij onze steun uit aan alle docenten en medewerkers van het Lyceum en hopen dat zij, ondanks dit slechte nieuws, de komende weken in staat zijn onze kinderen zo goed mogelijk te blijven voorbereiden en begeleiden. Namens de ouderraad van Lyceum aan Zee: Rogier Bruin (voorzitter), Marjo Brink-Koning, Miranda Kampman, Ingrid Koopman, Antoinette Nienkemper

#DenHelder Delano Weltevreden DEN ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Den Helder 29-05-2019 06:22

#DenHelder Delano Weltevreden DEN HELDER De oppositie in de Helderse gemeenteraad pikt de door burgemeester en wethouders voorgestelde bezuinigingen op sociaal gebied niet. Het college heeft onlangs de kadernota 2020 tot 2023 naar de gemeenteraad gestuurd. De oppositie valt over de financiële paragraaf waarin onder meer zijn opgenomen bezuinigingen op: de indicering van klanten voor de Helderse voedselbank, de schuldhulpverlening, sociaal raadslieden, opvoedondersteuning, zorgaanbieders in buurtcentra, verslaafden- en daklozenzorg. Henk Mosk, fractievoorzitter van D66 zegt dat de kadernota veel goede voornemens bevat waar zijn partij het mee eens is. „Het college bespaart in 2020 een bedrag van 290.000 euro en daarna 610.000 euro per jaar. Maar de goede voornemens op sociaal- en cultureel gebied zijn gering in aantal en worden gefinancierd volgens de methode ’sigaar uit eigen doos’. Om die enkele nieuwe zaken te financieren heeft men onder andere forse besparingen nodig op subsidies in het Sociaal Domein. Dat is in flagrante tegenspraak tot de verkiezingsbeloften. D66 is daar mordicus tegen.” Behoorlijk Bestuur heeft, net als andere fracties, op een aantal punten van de kadernota nog wat verduidelijking van het college nodig. Daarom volstaat fractievoorzitter Sylvia Hamerslag in dit stadium met een summiere reactie: „Wij willen voorkomen dat de zwakkeren in de samenleving nog hardere bezuinigingen op hun dak krijgen.” Tegen de borst PVV is tegen bezuinigingen op het sociaal domein, meldt fractievoorzitter Vincent van den Born. De bezuiniging op het indiceren van klanten voor de voedselbank stuit hem tegen de borst: „PVV Den Helder vindt het ten eerste schandalig dat er voedselbanken nodig zijn in een rijk land als Nederland. Helaas verkeren er ook in Den Helder nog behoorlijk wat mensen in armoede, gezien de cijfers van de voedselbank. Het voornemen van het college is om per jaar 25.000 euro op het indiceren te bezuinigen. Maar dat indiceren moet wel deskundig worden uitgevoerd. Daarom zijn wij tegen zo’n bezuiniging.” GroenLinks vindt de genoemde bezuinigingen ’onaanvaardbaar’ zegt fractievoorzitter Marije Boessenkool: „Als gemeente moet je zorgen voor je inwoners, vooral voor de zwakkere groepen. Wat nu gebeurt is dat bij deze groepen geld wordt weggehaald voor het financieren van nieuw beleid waar GroenLinks voor een heel erg groot deel absoluut niet achter staat.” Gemeentebelangen vindt de bezuinigingen ’ronduit schandalig’. Fractievoorzitter Nancy List: „Je zou denken dat dit soort bezuinigingen met ChristenUnie, Seniorenpartij en PvdA in het college onbespreekbaar zijn. Het lijkt ons sterk dat deze partijen de aangekondigde bezuinigingen in de gemeenteraad kunnen verdedigen. Wij in elk geval niet.” Het college wil nog niet reageren op de bezuinigingsplannen.

#DenHelder #uitslag #verkiezingen ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Den Helder 29-05-2019 06:20

#DenHelder #uitslag #verkiezingen #eu FvD met maar 68 stemmen minder dan PvdA bijna grootste in Den Helder; PVV krijgt flinke draai om de oren Richard Zut DEN HELDER De resultaten van de Europese Verkiezingen in de Noordkop wijken weinig tot niets af van het landelijke beeld zoals dat zondagavond en gisteren definitief vorm kreeg. Dat wil zeggen dat de Partij van de Arbeid (PvdA) ook in de gemeenten Den Helder, Texel, Schagen en Hollands Kroon verreweg de meeste stemmen wist te behalen. Ook houdt het in dat de belangstelling voor deze vijf jaar geleden nog massaal genegeerde verkiezing nu ook in de Noordkop meer mensen naar de stemlokalen lokte, zei het met slechts drie tot vier procent. Uitzondering was het opkomstpercentage van 57% van de gemeente Texel waar dat in 2014 nog 48% bedroeg. Het laagst (33%) was de opkomst in Den Helder, maar ook dat was zo’n vier procent meer dan de vorige keer dat voor het Europees Parlement kon worden gestemd. Opvallend feit hier was dat van de stemgerechtigden bij Dorpshuis Huisduinen maar liefst 60% daar ook daadwerkelijk gebruik van maakte. Ter vergelijking: Schagen kende een opkomstpercentage van 41,6% en Hollands Kroon 37,6%. Overal in de Noordkop kwam de PvdA met stemmentrekker Frans Timmermans als absolute winnaar uit de bus. Met Schagen (3528 stemmen, een winst van 12,5%) als koploper, waar Marjan Leijen de spinnend tevreden fractievoorzitter is. Hier blijft de VVD (2897) nog enigszins in het spoor van de sociaaldemocraten en verliest het CDA als grootste plaatselijke partij met 1978 stemmen ruim (was 2238). De PvdA klom op Texel van 535 stemmen in 2014 naar 1390 nu ( een plus van 11,6%), en verraste vriend en vijand in Den Helder met een winst van bijna 1825 stemmen (ook 11,6%). En net als elders in het land was er ook in Schagen een ruime winst voor Forum voor Democratie (FvD, van nul naar 1823 stemmen), en ook Groenlinks (van 732 naar 1270). Op Texel reikte FvD met 870 tot 13,8% van de stemmen. Onderuit Verhaal apart is de diepe val van de PVV ten opzichte van de Europese verkiezingen van vijf jaar geleden, toen de partij van Geert Wilders met bijna 3000 stemmen (22,1%) nog de macht greep in Den Helder en ook nog 10,6% op Texel (nu nog maar 2,8%) wist te behalen. Dat de PVV in de marinestad en in de andere drie Noordkop-gemeenten zo zwaar verloor heeft het - naar de cijfers hier gemeten - vooral ook te danken aan de opkomst van de FvD van Thierry Baudet. Die werd met 19,4% (2841 stemmen) immers nu bijna de grootste partij in Den Helder. Slechts de PvdA deed het daar met 2909 stemmen (19,8%) net iets beter; VVD werd derde (13,6%). En dan waren er ook enkele jonge partijen en nieuwkomers die meededen aan deze verkiezingen. Die kregen, getuige de resultaten op de kiesbureaus in de vier gemeenten geen poot aan de grond: in totaal 45 mensen brachten een stem uit op Denk, en Volt kreeg er 765.

#DenHelder #burgemeester ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD D66 PvdA Den Helder 09-05-2019 07:18

#DenHelder #burgemeester #sollicitatie #Groningen Delano Weltevreden DEN HELDER Verlaat burgemeester Koen Schuiling Den Helder voor dezelfde functie in de stad Groningen? Zijn naam zingt rond, meldt het Dagblad van het Noorden. Groningen zoekt naar een opvolger van Peter den Oudsten. Dertien personen hebben te kennen gegeven dat zij de volgende burgermoeder of -vader van Groningen willen worden, vijf vrouwen en acht mannen. Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) en D66’er Alexander Pechtold, tot vorig jaar partijleider van D66 zouden ook interesse hebben. Schuiling (VVD) kent Groningen. Als fractievoorzitter heeft hij in 1998 een sleutelrol gespeeld in de val van PvdA-burgemeester Hans Ouwerkerk. Die had tijdens de Oosterparkrellen volgens de VVD te veel steken laten vallen in de handhaving van de openbare orde. In 2010 werd Schuiling burgemeester van Den Helder. Hij zit in zijn tweede ambtstermijn. Beter voor Den Helder, de grootste fractie in de gemeenteraad, heeft in het verleden actief gezaagd aan de poten van de burgemeestersstoel. Fractievoorzitter Carlo Assorgia wil nu niet zeggen of hij blij zal zijn als Schuiling naar Groningen vertrekt: ,,We hebben een goede werkrelatie.’’ Schuiling heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te reageren.

Omdat een coalitieakkoord altijd wel ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Den Helder 28-06-2018 21:27

Omdat een coalitieakkoord altijd wel vragen op roept zal ik een paar onderwerpen toelichten. Dit akkoord biedt zeker niet alles wat we zouden wensen. Het is wel een goed startpunt om de komende 4 jaar een stabiel bestuur te ontwikkelen want bestuurlijke vernieuwing is niet iets dat direct klaar is.Het moet zich gaande weg ontwikkelen. Daarvoor zijn een aantal handvatten afgesproken, die hieronder staan. 1. Bestuurlijke vernieuwing De inwoners van Den Helder verdienen een stabiel college dat oplossingen aandraagt voor de uitdagingen waar de gemeente voor staat. Ze verdienen een raad die met respect voor elkaars mening en vanuit haar rol voorstellen beoordeelt en tot keuzes komt. En ze verdienen een ambtelijke organisatie die loyaal en ondersteunend is en uitvoeringsorganisaties en verbonden partijen die werken aan het belang van Den Helder. Met deze intentie hebben zeven partijen - Beter voor Den Helder, CDA, VVD, Seniorenpartij, Stadspartij, Christen Unie en PvdA dit Helders Akkoord gesloten. Zij realiseren zich dat zijzelf daarbij het goede voorbeeld moeten geven en dat de politiek daar de afgelopen jaren niet altijd in is geslaagd. Dit Helders Akkoord is wat ons betreft geen eindpunt, maar een start voor een nieuwe cultuur en betere omgangsvormen en voor meer transparantie. Graag willen wij dit voorzien van concrete instrumenten, waarmee wij bestuurlijke vernieuwing niet alleen als een goed voornemen uitspreken, maar ook vertalen in concrete acties. Dat raakt alle geledingen waarin en waarmee we werken. Een greep van deze instrumenten hebben we gerangschikt per geleding. Wij nodigen als coalitiepartijen de andere partijen in de raad ook actief uit om samen met ons het gesprek over bestuurlijke vernieuwing aan te gaan en ook verdere verbeteringsvoorstellen aan te brengen. 1.1 Het college Het college van Den Helder bestaat, naast de burgemeester, uit zeven partijen, zeven personen, in totaal 5,7 fte. In de bijlage treft u de portefeuilleverdeling aan. Wij willen hiermee een breed draagvlak creëren, waarbij ruimte bestaat om het soms ook niet met elkaar eens te zijn. Geen gesloten front, maar een open dialoog met respect voor elkaars mening. Bestuurlijke vernieuwing raakt de houding en handelen van iedere wethouder en komt tot uitdrukking in alle inhoudelijke portefeuilles. Daarnaast heeft één van de wethouders dit thema specifiek als aandachtspunt. In dit coalitieakkoord wordt een aantal heldere besluiten genomen, maar het is een akkoord op hoofdlijnen, zodat voldoende ruimte blijft om met elkaar de verdere uitwerking en invulling ter hand te nemen. Alle voorstellen van het college aan de raad worden voorzien van een paragraaf waarin wordt aangegeven wat dit voorstel bijdraagt aan de bestuurlijke vernieuwing. De functie van de raadsinformatiebrief wordt herijkt. Voorheen werd hierin nog wel eens impliciete besluitvorming gerealiseerd. Als het college iets wil besluiten, wordt dit expliciet aangegeven, met voldoende ruimte voor de raad om haar zienswijze te geven. Het college werkt actief aan teambuilding. De burgemeester heeft een belangrijke rol als verbinder boven de partijen en voor de inwoners van Den Helder en als ambassadeur van de gemeente. Hij vervult deze functie met verve en met respect. Naast zijn wettelijke taken heeft hij geen overige inhoudelijke portefeuilles. 1.2 De gemeenteraad De zeven partijen die dit Helders Akkoord hebben gesloten, nodigen de andere partijen uit met elkaar de bestuurlijke vernieuwing verder vorm te geven. Daarom is ook al tijdens de formatiebespreking 5 contact geweest met de partijen die geen deel uitmaken van deze coalitie. Natuurlijk moeten verschillen van mening kunnen blijven bestaan, maar wij willen uit een cultuur van coalitie versus oppositie, van wij tegenover zij. De concrete maatregelen die wij hierboven hebben beschreven dragen hier ook actief aan bij. In de raad stellen we een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing in, die actief toeziet op de vraag of de goede intenties ook daadwerkelijk worden waargemaakt en die ook met verbetervoorstellen kan komen. Wij stellen voor om een lid van één van de partijen die geen deel uitmaakt van dit coalitieakkoord, of een onafhankelijke persoon van buiten, te benoemen als voorzitter van deze werkgroep. We willen kijken naar de inrichting van de raadsvergadering, waarbij we bijvoorbeeld een beter onderscheid kunnen maken tussen informatie, opiniering en besluitvorming. Ook met de voltallige raad bouwen we momenten in om met elkaar te spreken over de rol van de raad en de taak en rolopvatting van een raadslid. We gaan kritisch kijken naar het functioneren van commissies en van de positie van commissieleden. Alles moet gericht zijn op de vraag, waar we met elkaar nog beter kunnen werken voor de belangen van de inwoners van Den Helder. 1.3 De ambtelijke organisatie Den Helder beschikt over een loyaal, deskundig en professioneel ambtelijk apparaat. Te vaak is in het verleden gewezen naar `de ambtenaren`, als een college als geheel of een individuele wethouder de zaken niet op orde had. Aan de andere kant moeten onze medewerkers ook wennen aan de open dialoog die we in de gemeente voorstaan. Er mag geen sprake zijn van een angstcultuur of van een afrekencultuur. Er moet sprake zijn van een veilige werkomgeving. Het college wil met de leiding van de ambtelijke organisatie en met de Ondernemingsraad dit onderwerp bespreekbaar maken. Respect, zorgvuldigheid en professionaliteit zijn hierbij de kernwaarden. 1.4 De verbonden partijen De gemeente Den Helder beschikt over enkele strategische (uitvoerings-)organisaties, die op verschillende manieren op afstand van de gemeente staan, de zogenaamde verbonden partijen. Iedere organisatie staat op zichzelf en voor iedere organisatie zijn de vraagstukken van verschillende aard, maar wij stellen in algemene zin vast dat deze organisaties te veel zijn weggedreven van de gemeente. Daar is de gemeente zelf mede debet aan, maar dat ligt ook aan deze organisaties. Daardoor ontbreekt het aan transparantie en kalft ook het draagvlak af voor het in principe goede werk dat zij doen. Hier moet verandering in komen. Dat begint bij een beter gestructureerde, tijdige en meer open communicatie, waarbij “aan de voorkant” de voorliggende strategische keuzes worden besproken en we niet “aan de achterkant” met tegenvallers worden geconfronteerd die te laat worden gedeeld, waardoor we met de rug tegen de muur staan. De zeven collegepartijen willen ook meer fundamenteel naar de positie van de verbonden partijen kijken. Ze zijn niet uit op het terugdraaien van de verzelfstandiging of het (weer) onderbrengen van de uitvoering in de ambtelijke organisatie. Daarvoor ontbreekt het aan kennis en daarnaast moet de uitvoering niet steeds in politiek vaarwater terecht komen. De rol en taakopvatting van de aandeelhouder, de toezichthouder en de gemeente als opdrachtgever lopen nu te vaak door elkaar heen of zijn onduidelijk. Het nieuwe college wil deze aspecten van ‘good governance’ scherp tegen het licht houden. Daarnaast stellen wij vast dat er sprake is van een grote versnippering en soms zelfs tegengestelde belangen. In overleg met de verbonden partijen willen wij kijken naar een bundeling en clustering. Juist met een brede coalitie kan er ontspanning binnen het lokale bestuur optreden. Niemand heeft een sleutelrol en de meerderheid is zo groot dat er ook gemakkelijk eens verschillend gestemd kan worden. Als we deze manier van samenwerken gedurende 4 jaar kunnen oefenen dan heb ik er vertrouwen in dat de Helderse politiek een betere naam krijgt. We hebben duidelijke afspraken over de verbonden partijen, zeker ook de haven. De opgelopen tekorten komen (indirect) op het bordje van de gemeente omdat we de enige aandeelhouder zijn. We zijn er van overtuigd dat er een besef bij de verbonden partijen moet optreden dat de gemeente niet de pinautomaat voor de organisaties is. Deze afspraken bieden hiervoor mogelijkheden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.