Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

21 documenten

De Partij voor de Dieren heeft zich ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Apeldoorn 23-08-2019 08:16

De Partij voor de Dieren heeft zich ingezet voor elektrische deelauto's in Apeldoorn. Want elektrisch vervoer en auto's delen is een stuk duurzamer dan een eigen auto op fossiele brandstoffen en past in ons #planB. De wethouder moet er nu mee aan de slag, maar vindt dat nog wat lastig. Hij twijfelt ook of er belangstelling voor is. Heb jij tips voor hem en/of interesse in een elektrische deelauto bij jou in de buurt? Laat het ons weten. In Apeldoorn is ook DeA Duurzame Energiecoöperatie Apeldoorn bezig met elektrische deelauto's en de provincie Gelderland heeft subsidies hiervoor (waarschijnlijk door een tip van Partij voor de Dieren Gelderland in een brainstormsessie vorig jaar).

Op 12 juli jongstleden heeft het ...

LVR (Liberale Volkspartij Roermond) LVR (Liberale Volkspartij Roermond) Roermond 15-07-2019 11:52

Op 12 juli jongstleden heeft het college van B&W een raadsinformatiebrief inzake tunnelsluitingen A73 aan de Gemeenteraad verstuurd. Tevens stond op de website van DDL op 11 juli jongstleden een artikel hieromtrent. In het verleden zijn er vanwege de problematieken omtrent de A73-tunnels, door de LVR-fractie en door andere fracties meermaals schriftelijke vragen gesteld. Ook is er meerdere malen in de commissie ruimte en in de Gemeenteraad gesproken over de problematieken van de A73-tunnels en zijn er werkbezoeken aan de tunnels gebracht. Daarnaast vindt momenteel een van de grootste infrastructurele projecten in de historie van Roermond plaats, namelijk de reconstructie van de N280. Vanwege deze samenhang willen stelt de LVR naar aanleiding van de raadsinformatiebrief en het artikel op de website van DDL vragen.

Plannen voor nieuwe dienstregeling ...

Lokaal Liberaal Lokaal Liberaal Stichtse Vecht 22-05-2019 13:42

Plannen voor nieuwe dienstregeling bussen. U-OV heeft onlangs een vervoersplan voor een nieuwe dienstregeling bekend gemaakt. Deze regeling gaat einde van dit jaar in. Het plan is te lezen op https://www.u-ov.info/reizen/vervoerplan Hierin staat beschreven dat de haltes in Zandweg-Oostwaard en velen op de straatweg gaan vervallen in de dienstregeling. Als alternatief komt er U-flex, ons inziens een soort belbus, voor terug. Zoals op de site van U-OV staat te lezen:“Jaarlijks maakt U-OV een vervoerplan voor het volgende jaar, met daarin voorstellen voor lijnvoering en dienstregeling. Het geeft invulling aan de uitgangspunten die de provincie Utrecht, onze opdrachtgever, heeft vastgesteld. Het vervoerplan van U-OV wordt altijd ter consultatie voorgelegd aan gemeenten, reizigersorganisaties en de reizigers zelf . Hierna worden er eventueel nog zaken aangepast, en wordt het vervoerplan vastgesteld.” Lokaal Liberaal heeft hier vanmiddag direct schriftelijke vragen over gesteld. Vraag 1 Is het college op de hoogte van dit vervoersplan? Vraag 2 Is het college en Gemeente van Stichtse Vecht betrokken geweest in het opstellen van dit plan? Vraag 3 Is het college voorstander van deze actualisatie van de dienstregeling? Vraag 4 Heeft het college in het kader van de participatie op enigerlei wijze de inwoners betrokken bij deze plannen, of is zij nog voornemens dat te doen? Vraag 5 Wat gaan de stappen worden van onze gemeente richting U-OV om voor de belangen van onze inwoners op te komen? Vraag 6 Bent u met ons van mening dat een geschatte afstand van 450, 950 tot maximaal 1350 meter tot de eerstvolgende bushalte onacceptabel is, rekening houdend met onze minder valide inwoners? Zodra we antwoorden hebben op deze bovenstaande vragen informeren wij u direct!

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een ...

VVD VVD Edam-Volendam 03-05-2019 16:05

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een schone zaak? Allerlei zaken kwamen deze week weer langs. Zaken die al lang lopen. Misschien is dat wel de rode draad. ‘Geduld’ is daarom mijn thema van de week. Is dat een goede zaak? Of zouden dingen veel sneller moeten? Maar eerst wat voorbeelden. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het veelbesproken parkeerverwijssysteem. Als dat klaar is, kunnen veel palen en borden (in allerlei talen) verdwijnen langs de Julianaweg. Palen die alleen maar leiden tot meer verwarring. Het parkeerverwijssysteem gaat er hopelijk ook voor zorgen dan auto’s en bussen niet meer naar plaatsen rijden, waar ze toch niet kunnen parkeren. Zeker nu touringcars niet meer op de uitstapplek bij het Volendams Museum mogen stoppen. Helaas is wettelijk geregeld dat touringcars mensen wel direct mogen laten in- en uitstappen op EBS-haltes. Daar kan dus niet tegen opgetreden worden. Enige relativering is trouwens wel op z’n plaats. Wie in de bouwvak met ruim 30 graden naar het strand gaat, weet ook dat er een file staat. In die zin is het een illusie te denken dat alle overlast op piekmomenten voorkomen kan worden. Ik ben de afgelopen week echt tientallen keren wezen kijken, op allerlei tijdstippen. Maar geen enkele keer heb ik gevaarlijke situaties gezien. Wel drukte en vertraging. Daar moet de 3e ontsluitingsweg uitkomst bieden. Ook een traject dat een aanslag op mijn geduld is. Maar er zijn ontwikkelingen, dus daar kom ik binnenkort op terug. En dan de markt. De markt gaat komende zaterdag weer terug naar het Europaplein. In eerste instantie in de oude opstelling. De fontein kan dan niet aan en ruimte voor terrassen is er niet op zaterdag. Dat is wel wenselijk, maar het heeft gevolgen voor laden/lossen op de dijk op zaterdag. En omdat dit niet zomaar doorgevoerd kan worden, is meer tijd nodig. De inzet is dat eind 2019 de opstelling van de markt kan worden veranderd, zodat ook op zaterdag ruimte ontstaat voor eventuele terrassen en de fontein. En met de plaatsing van bomen op hetzelfde moment, is het Europaplein dan echt af. Het doet me daarom goed te horen dat er al ondernemers zijn die serieuze interesse hebben in het exploiteren van een terras op het Europaplein. Een ander langlopend traject betreft de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer. Het traject dat over een paar jaar leidt tot nieuw busvervoer, is al een tijdlang in voorbereiding. Deze week hebben we onze wensen en eisen aangegeven. Heel kort samengevat, hebben we onder meer aandacht gevraagd voor betrouwbaarheid, frequentie en comfort, ook bij elektrische bussen. En ook de verdeling tussen Amsterdam Noord en CS als eindstation moet blijven. Daarnaast is de buurtbus erg belangrijk, zeker voor de kleinere kernen. Geduld is een schone zaak, zegt het spreekwoord. Maar het is niet altijd eenvoudig om het op te brengen. Ik herken dat als geen ander. Ik wil resultaten zien, liever gisteren dan vandaag. Maar procedures zijn er ook niet voor niets. Bureaucratie vervult een hele belangrijke functie. De gemeente zou onbestuurbaar worden, als het roer te snel om zou kunnen gaan, als elke nieuwe wethouder een totaal ander beleid zou kunnen voeren, als zaken niet zorgvuldig zouden worden voorbereid en afgestemd en als de waan van de dag belangrijker zou worden dan langetermijndenken. Besturen is vooruitzien. En dat kost tijd. Soms meer dan me lief is, maar des te zoeter de resultaten uiteindelijk smaken. Wim Runderkamp Wethouder

Zuid-Hollandse Staten in de slag met ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 24-04-2019 15:00

Zuid-Hollandse Staten in de slag met QBuzz GroenLinks Zuid-Holland en SP Zuid Holland doorbreken met steun van alle partijen in Zuid-Holland de politieke stilte tijdens het formatieproces om te praten over oplossingen voor het openbaar vervoer in de Drechtsteden. Sinds QBuzz daar in december de bussen en treinen rijdt stapelen de problemen zich op. Het ene probleem is nog niet opgelost of het volgende dient zich alweer aan. De provincie heeft al 3 ton boete opgelegd, de dienstregeling is bijgesteld, er zijn nieuwe bussen gekomen en het blijft maar misgaan. Het geduld van de Provinciale Staten raakt op, op initiatief GroenLinks en SP willen Provinciale Staten unaniem van het provinciebestuur, de bonden en vooral ook QBuzz zelf horen wat er allemaal misgaat, hoe dat komt en vooral ook hoe het opgelost wordt. Fractievoorzitter Berend Potjer van GroenLinks: “We hebben een acuut probleem dat snel opgelost moet worden om de honderdduizenden mensen in de Drechtsteden goed openbaar vervoer te bieden. Reizigers komen te laat op afspraken en op hun werk, omdat de bus niet rijdt. Als je dat te vaak doet kan je ander werk gaan zoeken. Zo pest je dus mensen de bus uit en de auto in. We moeten deze neerwaartse spiraal snel doorbreken!” Fractievoorzitter Lies van Aelst van SP vult aan: “We zien in een paar maanden tijd afbreken wat wij in jaren hebben opgebouwd. Reizigers haken af, bussen raken leger. Dat kan zo niet langer! Qbuzz heeft haar gunning als vervoerder in de Drechsteden tot nu toe niet waar kunnen maken. Wij gaan kijken hoe we het OV in de regio weer op niveau kunnen krijgen, met of zonder Qbuzz.' De Statenleden vragen het provinciebestuur om een feitenrelaas over de problemen en maatregelen bij QBuzz. Op basis daarvan willen zij met reizigersvereniging RODAV, de betrokken bonden, het personeel (OR) en de directie van Qbuzz bespreken hoe de problemen zijn ontstaan en welke oplossingen mogelijk zijn. https://buff.ly/2vhYK19

TEGEN BETAALD PARKEREN De fractie ...

Forum voor Maassluis Forum voor Maassluis Maassluis 11-04-2019 10:55

TEGEN BETAALD PARKEREN De fractie van Forum voor Maassluis maakt zich grote zorgen over de voorgestelde plannen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om de CO2-uitstoot met 30% te verminderen in 2025. Onderdeel van dit plan is onder andere het invoeren van betaald parkeren. Het is goed om te zien dat wij niet de enige zijn die zich zorgen maken. De VVD Maassluis heeft artikel 51 vragen gesteld aan het College. De MRDH heeft aangegeven dat alle 23 gemeenten voor oktober 2019 kunnen reageren op alle voorstellen die zijn gedaan. Wat FvM betreft is betaald parkeren in ieder geval geen optie. Het gratis kunnen parkeren bij de verschillende centra is juist een groot pluspunt van onze gemeente en voor bezoekers van onze winkelcentra. Met het willen ‘verplichten’ van deze verstrekkende maatregelen lijkt de MRDH zich op deze manier te profileren als het "Brussel van de randstad". De voorgestelde plannen zullen de bereikbaarheid van Maassluis negatief beïnvloeden en wij vinden het dan ook een uiterst ongeschikt moment om met deze voorstellen te komen, terwijl de Hoekse Lijn nog niet eens is opgeleverd en veel gemeenten/reizigers daar elke dag nog steeds hinder van ondervinden. Zolang de Hoekse Lijn geen redelijk alternatief is voor onze inwoners en de MRDH zich niet duidelijk inzet voor compensatie voor de reizigers, willen wij niet eens praten over de voorgestelde maatregelen die vooral (weer) de burger raken. Het is uiteraard goed dat er regionaal word samengewerkt, maar de MRDH dient zich wat ons betreft met de hoofdzaken bezig te houden, en niet met details zoals lokaal parkeerbeleid. Daar gaat een gemeente zelf over. Wij zijn erg benieuwd naar de antwoorden op de gestelde artikel 51 vragen en naar het standpunt van het College van B&W en hoe zij deze naar buiten zullen uitdragen.

Oefenen met het reizen in het ...

Blanco lijst 8 Blanco lijst 8 Barneveld 04-04-2019 15:00

Oefenen met het reizen in het openbaar vervoer! Binnen het reizen met het openbaar vervoer is er de laatste jaren het één en ander veranderd. Voor het reizen met het openbaar vervoer heeft men een OV-chipkaart nodig of men moet een kaartje kopen bij de kaartautomaat. We merken dat het voor senioren soms lastig is om hier mee om te gaan omdat ze niet weten hoe dit werkt. Daarom organiseren we, in opdracht van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel proefreisjes voor senioren waarbij er onder begeleiding van OV-ambassadeurs geoefend kan worden met het reizen in het openbaar vervoer. De OV-ambassadeurs kiezen een traject waarbij u met zowel de trein als met de bus reist. Op de stations krijgt u duidelijk uitgelegd hoe u kunt in- en uitchecken met uw OV-chipkaart en hoe de kaartautomaat werkt. Ook kunt u oefenen u met het laden van reissaldo en het ophalen van verschillende producten, zoals een keuzedag en meereiskorting. Wanneer? Datum: Woensdag 10 april 2019. Startplaats en -tijd: Dit proefreisje vindt plaats vanuit Barneveld. Na aanmelding ontvangt u de exacte opstapplaats en aanvangstijd. Meenemen: Eigen OV-chipkaart of als u niet in bezit bent van een geldige OV-chipkaart kunt u een eenmalig kaartje kopen. Er wordt op eigen kosten gereisd. Aanmelden: U kunt zich aanmelden voor dit proefreisje op Ov-ambassadeur@ervaarhetOV.nl Of door te bellen naar OV-ambassadeurs 038-4540130 O.v.v. naam, telefoonnummer, e-mailadres, datum en plaats proefreisje. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op. Graag tot ziens tijdens het proefreisje. We helpen u graag op weg!

Weth. Wim Runderkamp: Impuls voor ...

VVD VVD Edam-Volendam 21-03-2019 20:03

Weth. Wim Runderkamp: Impuls voor wegen en bruggen! Wat speelde er deze week? Sommige grote en sommige minder grote, maar leuke dingen. De verkiezingen voor Provinciale Staten, maar ook de Bomenplantdag en NL Doet op de Botterwerf. De enquete voor het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland vanaf 2022 en ook de miljoeneninvesteringen in het onderhoud van wegen en bruggen. De Bomenplantdag is altijd leuk. En ook deze keer werden we niet teleurgesteld. We kregen hulp van een hoop enthousiaste leerlingen uit groep 6 van de Petrusschool. De eerste 19 van 100 nieuwe bloesembomen werden geplant in de Broeckgouw, langs de Amsteldiep. Dat wordt straks in het voorjaar echt prachtig langs het fietspad! En dan de enquete naar het toekomstige openbaar vervoer. Willen we meer bussen of is het genoeg? Willen we minder haltes en kortere reistijd? Of andersom? Willen we gelijk alleen maar elektrische bussen of is duurzaamheid minder belangrijk? U kunt uw mening nu geven! via: https://wijnemenjemee.nl/ov2022/ Want de resultaten van deze enquete zijn input voor de eisen en keuzes die de Vervoerregio gaan maken bij de nieuwe ‘concessieverlening’. Dat wil zeggen, bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland, zoals dat vanaf 2022 gaat rijden. Dus als u wel eens met de bus reist, grijp deze kans dan en geef uw mening! Hoe belangrijk en leuk ook, het belangrijkste thema deze week is wat mij betreft toch de inzet van de gemeenteraad om miljoenen te investeren in wegen en bruggen. Gebleken is dat er de afgelopen jaren te weinig onderhoud is gepleegd. Momenteel zijn we hard bezig aan een inhaalslag en dat is op diverse plekken merkbaar (en helaas ook met de daarmee gepaard gaan de overlast). Maar er is veel meer nodig om de wegen, bruggen en havens op niveau te krijgen én te houden. De gemeenteraad heeft vaak aangegeven hoe belangrijk ze dit vindt. En dat bleek ook wel. De raad gaat akkoord met een eenmalige impuls van bijna 7 miljoen euro en daar bovenop een bedrag dat oploopt tot 2 miljoen euro per jaar. Een forse opgave, om achterstallig onderhoud weg te werken en te voorkomen. En de inlossing van een belangrijke belofte van veel politieke partijen. In de praktijk gaan we dit steeds meer wijkgericht aanpakken, zoals afgelopen jaar het geval was in de Blokgouw rondom de Boeijer en in Edam rondom de P.Pietersstraat. Wim Runderkamp Wethouder

Komende zaterdag ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 14-03-2019 11:00

Komende zaterdag GroenLinks-inloopspreekuur QBuzz GroenLinks heeft komende zaterdag 16 maart vanaf 13.30 uur een inloopspreekuur in het Magazijn, Voorstraat 180 in Dordrecht. Vanaf het moment dat Qbuzz 9 december de busdiensten in de regio overnam zijn er problemen en klachten en dringt GroenLinks aan op verbetering. Qbuzz heeft inmiddels beloofd om de dienstregeling eind deze maand aan te passen. GroenLinks lijsttrekker Berend Potjer wil bij het spreekuur graag met de reizigers in gesprek en helder krijgen welke verbetering er nodig zijn. Sinds Qbuzz per 9 december het openbaar vervoer overnam in Drechtsteden, Gorinchem en Molenlanden gaat er van alles mis. Bussen zijn vertraagd of rijden niet, buschauffeurs krijgen geen goede route-instructies, rolstoelers kunnen moeilijker mee en passagiers klagen. De chauffeurs trekken zich dat aan, waardoor de stress en het ziekteverzuim oplopen. Daardoor komen er chauffeurs tekort en vallen er nog meer bussen uit. Wat weer leidt tot meer werkdruk en een slechtere werksfeer. Potjer: 'gelukkig hebben Qbuzz en de provincie Zuid-Holland maatregelen aangekondigd om de problemen te lijf te gaan. Wij horen graag van reizigers of ze die maatregelen voldoende vinden en of zij zelf nog andere suggesties hebben.' Goed en betaalbaar openbaar vervoer is één van de speerpunten van GroenLinks voor de provinciale verkiezingen van 20 maart. https://buff.ly/2FecMad

Wat kan Westland zelfstandig, wat ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Westland 11-02-2019 20:45

Wat kan Westland zelfstandig, wat doen we samen met anderen? (Gemeenschappelijke regelingen) Doordat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer verantwoordelijkheden hebben gekregen, is de noodzakelijkheid om als gemeenten samen te werken toegenomen. Voor kleinere gemeenten is dit noodzakelijk, maar ook voor een grote gemeente als Westland is het onontkoombaar om zaken samen met andere gemeenten op te pakken. Als duidelijk voorbeeld geldt het Openbaar Vervoer. Wij willen binnen het Westland kunnen reizen, maar ook naar omliggende plaatsen. Voor wat we samen met anderen doen zijn er overeenkomsten getekend: de Gemeenschappelijke Regelingen. In de komende tijd nemen we de lezers mee langs een aantal activiteiten die met zulke regelingen te maken hebben. Als eerste is het OV aan bod. Lees verder op onze website voor een impressie van een bijeenkomst op het provinciehuis waar van gedachten gewisseld werd over de MRDH: Metropoolregio Rotterdam Den Haag. (www.cusgpwestland.nl)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.