Nieuws van PvdA inzichtelijk

5 documenten

De Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk ...

PvdA PvdA Overijssel 07-08-2019 08:39

De Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk heeft een open brief gestuurd naar minister Cora van Nieuwenhuizen over de onveiligheid op de N36. Er gebeuren nog regelmatig grote ongelukken op de weg, ondanks de aanpassingen vorig jaar. De N36 is niet veilig genoeg. Daarom moet de minister de weg snel grondig aanpakken. De brief is getekend door 53 verschillende partijen, waaronder de PvdA Overijssel. https://overijssel.pvda.nl/nieuws/minister-krijgt-open-brief-over-onveilige-n36/

Vanaf 18 maart voert de Provincie ...

PvdA PvdA Lingewaard 21-03-2019 13:07

Vanaf 18 maart voert de Provincie Gelderland werkzaamheden uit aan de N839 (Van der Mondeweg) Haalderen-Gendt. Inmiddels is duidelijk dat deze werkzaamheden zorgen voor aanzienlijke verkeershinder, bijvoorbeeld in Bemmel. Gedurende de spits is het in zowel ochtend- als avonduren druk op (toegangswegen tot) de Papenstraat. Ook het verkeer vanuit en naar de Essenpas heeft daar veel last van. Omdat de route via de Van Nispenlaan naar de rotonde de enige officiële uitrit is vanuit de wijk, is er voor bewoners geen alternatief mogelijk. Dit in combinatie met het vele fietsverkeer op zowel de Papenstraat als op de rotonde Van der Mondeweg/Van Nispenlaan, maakt dat er onveilige situaties dreigen te ontstaan. Daarenboven bereikten ons via verschillende kanalen zorgen van bewoners van de Essenpas, in geval van een calamiteit zit de wijk volkomen op slot. Iedere inwoner moet zeker kunnen zijn veilige wegen en een zo vlot mogelijke doorstroming. Daarom hebben hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college. Daarbij roepen wij het college op zo snel mogelijk te kijken wat er mogelijk is om veiligheid en doorstroming te verbeteren en (misschien tijdelijk) alternatieve routes van en naar de Essenpas open te stellen.

DE ZEKERHEID OM JEZELF TE KUNNEN ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Goes 25-02-2019 12:36

DE ZEKERHEID OM JEZELF TE KUNNEN ZIJN! Door Marco Eestermans Afgelopen donderdag dienden de PvdA samen met de SP en Nieuw Goes een motie in om tot een Goes LHBTI-actieplan te komen. Dit uiteindelijk naar aanleiding van de eerdere Nashville-verklaring. De PvdA vindt namelijk dat Goes van iedereen is. Ook inwoners met een andere geaardheid moeten in Goes mee kunnen doen. Helaas kreeg het voorstel onvoldoende steun, ook niet van D66 en GroenLinks. Zij vonden dat het voorstel meer vanuit de LHBTI-gemeenschap had moeten komen en dat er voldoende gebeurt om de acceptatie van homoseksualiteit te bevorderen. Het CDA zocht naar een aanleiding om tot een nieuw plan te komen. Als antwoord daarop noemde ik het rapport van het Zeeuws Planbureau waarin staat dat 1 op de 4 Goese scholieren homoseksualiteit afwijst. In hetzelfde onderzoek staat ook dat maar 13% van de scholieren denkt dat je op school eerlijk kan vertellen dat je LHBTI’er bent. Voor de PvdA zijn dit schrikbarende cijfers. We zijn blij dat Goes al een start heeft gemaakt en behoort tot de regenbooggemeentes. Echter zijn de cijfers genoeg aanleiding om te zien dat er nog veel te winnen is. Er is dus nog een lange weg te gaan. Voor de PvdA is iedereen in Goes gelijk en alle inwoners moeten de zekerheid hebben dat zij zichzelf kunnen zijn.

PvdA Westerkwartier roept college en ...

PvdA PvdA Groningen 23-02-2019 08:58

PvdA Westerkwartier roept college en provincie op tot actie Paddepoelsterbrug! De Paddepoelsterbrug werd vorig jaar september aangevaren door een schip en raakte daarbij zo zwaar beschadigd dat de verbinding momenteel nog steeds gestremd is. Dagelijks maakten zo’n zeshonderd fietsers en wandelaars gebruik van de brug, die nu door de stremming zo’n vijf kilometer om moeten fietsen. Het is de ontsluiting voor fietsers van Den Ham, Garnwerd, Feerwerd en Ezinge naar de stad. Hans Koenders en Mark Veenstra van de PvdA Westerkwartier werden hierover tijdens gesprekken met inwoners, onlangs aangesproken. “Ondanks de oproepen en acties van diverse belanghebbende partijen, zoals fietsers, omwonenden en dorpsbelangen komt de Paddepoelsterbrug wellicht helemaal niet terug. Tenminste, zo doet Rijkswaterstaat ons geloven”, aldus raadslid Hans Koenders. ”Het zou te maken hebben met de veiligheid van de vaarroute”. Wat de PvdA Westerkwartier betreft is het geen optie om nog langer in deze impasse te blijven zitten. Mark Veenstra;” We roepen dan ook ons college op om snel te acteren en daarbij ook de provincie te betrekken om samen met Rijkswaterstaat te kijken naar een goede, maar ook snelle oplossing. We willen immers de mensen op de fiets houden, maar dan wel veilig en met een prima verbinding! “

Wordt de gemeenteraad bewust op het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 16-05-2018 07:39

Wordt de gemeenteraad bewust op het verkeerde been gezet? 15 juni 2017 is in de gemeenteraad het Verkeersplan oude kom Volendam behandeld en op basis van een meerderheid van stemmen aangenomen. Wat onze mening over dit plan is ga ik in dit artikel niet verder uitleggen, hier is destijds al voldoende over geschreven in de diverse media. Dit plan met meerderheid aangenomen (waarbij de PvdA tegengestemd heeft) en dat besluit hebben wij te respecteren. Waarom dan toch dit artikel? Het is ook de taak van de gemeenteraad om te blijven toetsen of de uitvoering van een voorstel in overeenstemming is met datgene dat besloten is. En laat dat volgens ons hier nu niet helemaal het geval zijn. Een belangrijk onderdeel van dit plan is namelijk het verminderen van de overlast door het vrachtverkeer. Er zijn een aantal voorstellen aan de raad voorgelegd om dit te realiseren. De belangrijkste maatregelen waar het college en de raad voor gekozen hebben zijn volgens het voorstel: • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een lengtebeperking van 8m. en een gewichtsbeperking van 7,5 ton instellen; • Een ontheffingsregeling instellen wanneer bepaalde lading niet met een kleine vrachtauto geleverd kan worden, conform de regeling voor het centrum van Edam; • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een venstertijd tussen 06.00 en 11.00 uur instellen voor het laden en lossen; • De bovengenoemde regeling per 1 januari 2018 in laten gaan. De genoemde venstertijd staat volgens dit voorstel onder een afzonderlijke bullet en dus los van de lengte- en gewichtsbeperking. Volgens ons is hier geen woord Frans bij, slechts tussen 06:00 en 11:00 is het toegestaan te laden en te lossen in de oude kom Volendam. Dit wordt ook bevestigd door de opmerkingen van de diverse raadsleden tijdens de behandeling van dit plan. Hieronder staan een aantal quotes uit het verslag van de bespreking. • Frank Zwarthoed (VVD) “Daarom blijft het mogelijk voor kleinere vrachtwagens om voor 11 uur ’s ochtends hun waren via de Ventersgracht op bestemming te brengen.” • Dirk Dijkshoorn (Zeevangs Belang) “beperking van het vrachtverkeer” • Marcel Schilder (CDA) “vrachtverkeer wordt verminderd” • Loek Kras (LijstKRAS) “de vrachtwagens kleiner, minder en beperkt in tijd worden” • Wethouder Runderkamp (VVD) “De veiligheid gaat dus vooruit omdat er geen grote vrachtwagens meer rijden. De vrachtwagens die wel komen, omdat zij een ontheffing hebben, rijden tussen 6.00-11.00 uur en zij zullen via de Ventersgracht en Europaplein terugrijden” Hieruit blijkt overduidelijk dat ook zij begrepen hadden dat er na 11:00 geen vrachtwagens in de oude kom zouden zijn, van welke grootte dan ook. Mede op basis hiervan heeft de meerderheid van de raad ingestemd met dit voorstel. Natuurlijk speelde ook de overige maatregelen hierbij een rol, maar de voorgestelde venstertijd werd door iedereen omarmd. Hoe is nu de huidige situatie? Dagelijks wordt de oude kom Volendam geconfronteerd met vrachtverkeer (binnen de lengte- en gewichtsbeperking) dat ná 11:00 de wijk binnen komt. De PvdA wordt met regelmaat benaderd door de bewoners met de vraag of dit nu de bedoeling van het besluit is. Wij hebben dit vervolgens een aantal maal mondeling bij de verantwoordelijke wethouder nagevraagd. Deze kan zich echter – naar goed voorbeeld van zijn landelijke partijleider – niet meer herinneren wat er afgesproken is. Omdat wij toch wel antwoord op onze vragen wilden, hebben wij deze vervolgens dan maar schriftelijk ingediend. Deze zijn inmiddels beantwoord en naar nu blijkt heeft de complete gemeenteraad het voorstel waarschijnlijk verkeerd begrepen of het college geeft er haar eigen creatieve invulling aan. Het antwoord op onze vraag “kunt u aangeven wat volgens u de definitie van het begrip “Venstertijd” is?” luidt: “Het verkeersplan oude kom is zo opgesteld dat er alleen verkeer korter dan 8m. en lichter dan 7,5 ton de oude kom van Volendam binnen mag rijden. Er zijn echter bedrijven die niet bevoorraad kunnen worden met (vracht)auto’s die lichter zijn dan 7,5 ton of korter zijn dan 8m. Hiervoor heeft men de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Deze ontheffing wordt alleen verleent als de betreffende leverancier geen enkele mogelijkheid heeft om met kleine (vracht)auto’s te bevoorraden. Deze ontheffing voor laden en lossen heeft vervolgens een tijdvenster van 06.00 tot 11.00 uur. Binnen deze tijd is de enige mogelijkheid om met een ontheffing voor een langere of zwaardere vrachtauto te laden en te lossen. De venstertijden voor het laden en lossen zijn dus alleen bedoeld voor vrachtauto’s langer dan 8m. en zwaarder dan 7,5 ton. Auto’s lichter dan 7,5 ton en korter dan 8m. mogen de hele dag door de oude kom van Volendam inrijden en mogen ook laden en lossen.” Uit dit antwoord blijkt dus dat het nooit de bedoeling geweest is vrachtauto’s die binnen de lengte- en gewichtsbeperking vallen een venstertijd op te leggen en zodoende te weren uit de smalle straten. Gezien de hierboven genoemde quotes kun je je afvragen of de verschillende raadsleden wel wisten waar ze nou echt toe besloten!. Het antwoord op onze vervolgvraag “Kunt u aangeven via welke route de vrachtwagens na 11:00 uur het gebied oude kom Volendam moeten verlaten?” is als volgt: “Wanneer de Ventersgracht na 11.00 uur wordt afgesloten middels een verzinkbare paal kan het verkeer, afhankelijk waar men vandaan komt, de oude kom via de Haringstraat, Spieringstraat, Prins Bernhardlaan, Kerkstraat of Prinses Beatrixstraat verlaten.” Schrik niet van dit laatste antwoord, het staat er echt. Vrachtauto’s van 8 m. en 7.5 ton kunnen/moeten via de Haringstraat of Spieringstraat het gebied verlaten. Buiten het feit dat de opsteller van het antwoord vergeten is de Rokersgracht in deze route mee te nemen getuigt het ook van ontbrekende kennis over de situatie in deze straten. Laat ik deze situatie even verduidelijken. De Haringstraat is ongeveer 5 m. breed en er mag geparkeerd worden, dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. De Spieringstraat is ongeveer 4,5 m. breed met parkeren, resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2 m. en dan tenslotte de niet genoemde Rokersgracht, deze is ongeveer 6,5m. breed met tweezijdig parkeren. Dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. terwijl deze ook nog eens tweerichtingsverkeer is. En toch menen onze “verkeersdeskundigen” dat hier het vrachtverkeer dat binnen de lengte- en gewichtsbeperking valt doorheen kan en moet om het gebied te verlaten. Vragen? • Zouden de raadsleden die voor gestemd hebben dit ook op basis van de huidige uitleg gedaan hebben? • Is bij het opstellen van dit plan sprake geweest van een dubbele agenda? • Of is men er bij de uitvoering achter gekomen dat de raad een voorstel voorgelegd is dat technisch niet uitvoerbaar is en wordt dit nu via woordspelletjes verbloemd? Het antwoord op deze vragen? Dat laat ik aan de lezer om te bepalen. Naar onze smaak staat echter wel vast dat als dit doorgaat zoals het college nu van plan is, de overlast van vrachtverkeer in de oude kom van Volendam niet of nauwelijks zal afnemen en in sommige situaties zelfs toeneemt en onhoudbaar wordt. Wat de PvdA betreft is dit absoluut ongewenst en blijven de bewoners van de oude kom dus met de overlast zitten. Een gemiste kans! Namens de PvdA-fractie Edam-Volendam Max Slotboom Burgerraadslid Naschrift PvdA Edam-Volendam. Na het schrijven van bovenstaand artikel zijn bij de PvdA geluiden binnengekomen dat de gemeente overweegt om een “proefrit” met een vrachtauto van 8 meter en 7,5 ton door dit gebied te maken. Aan de hand van de bevindingen hiervan zal eventueel bekeken worden of er verdere maatregelen getroffen moeten worden.?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.