Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

9 documenten

Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 CDA Vught 01-07-2019 11:41

Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug turborotonde Gemeentebelangen is blij dat er een tweede fietsbrug wordt aangelegd bij de rotonde Postweg/Bosscheweg. Met de realisatie wordt optimaal invulling gegeven aan een verkeersveilige ontvlechting van fietsers, voetgangers en autoverkeer. Een betere doorstroming van het verkeer is niet alleen in het belang van ’s-Hertogenbosch maar ook van Vught. De drukke en gevaarlijke rotonde op de grens van Vught en Den Bosch is al jaren onderwerp van gesprek. Er worden met regelmaat fietsers omvergereden. Ook in de Vughtse raad leidde de rotonde het afgelopen jaar tot reuring. De oppositie, met D66, CDA en SP, was van mening dat de financiële bijdrage van Vught niet in verhouding stond tot het belang van Vught ten opzichte van Den Bosch. Terwijl de coalitie wel degelijk het belang voor Vught erkende. Zowel de Postweg als de Bosscheweg sluiten aan op de, op Bosch grondgebied gelegen, rotonde en hebben wel degelijk een belang in de verkeersveilige afwikkeling van het verkeer. Het is in Brabant heel gebruikelijk dat niet het eigendom van belang is bij de verdeling van de kosten, maar het aantal wegen per wegbeheerder die erop aansluiten. Ook niet onbelangrijk is dat de Postweg als ontsluitingsweg gaat dienen tijdens als de N65 wordt afgesloten tijdens de herinrichting. Op het totale project (twee fietsbruggen en ombouw turborotonde) draagt Vught €825.000 (20%) bij in de totale kosten van € 4,1 miljoen. Gezien het regionale belang en het feit dat de provincie de verkeersveiligheid van de fietsers hoog in het vaandel heeft draagt de Provincie een substantieel bedrag bij van € 1,9 miljoen en Den Bosch een bedrag van € 1.375.000. Gelukkig werd het voorstel toch raadsbreed aangenomen.

Straks bij Avulo onze Ton van der ...

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks D66 Vught 08-06-2019 07:20

Straks bij Avulo onze Ton van der Vossen over de beweegzaal van de De Springplank, het woningbouwprogramma en de N65 #Vught.

PvdA-GroenLinks vindt het hoog tijd ...

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Vught 11-04-2019 09:41

PvdA-GroenLinks vindt het hoog tijd worden dat ook Vught maatregelen neemt tegen het oplaten van ballonnen en dient vanavond bij de raadsvergadering een motie in, waarin het college wordt verzocht om het oplaten van ballonnen te verbieden in de gemeente Vught. ✅ MOTIE IS AANGENOMEN! D66 diende ‘m mee in en de fracties van CDA, SP en Gemeentebelangen steunden de motie. Ook in #Vught blijft #zwerfafval helaas een aandachtspunt, zo bleek laatst tijdens de Landelijke Opschoondag. Het oplaten van ballonnen zorgt mede voor zwerfafval. Veel dieren, waaronder vogels en vissen zien de ballonnen als voedsel en eten het op. Dit kan leiden tot veel dierenleed zoals verstikking of uithongering. Daarnaast kunnen dieren verstrikt raken in het lint van een ballon. Ballonnen die in de natuur terecht komen, komen regelmatig in sloten en rivieren terecht die uitmonden op de zee. Hierdoor komen deze ballonnen uiteindelijk ook in de zee terecht waar ze mede zorgen voor de plastic soep.

CDA stemt tegen VKA+ variant N65 en ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 CDA Vught 11-03-2019 12:32

CDA stemt tegen VKA+ variant N65 en daarmee ook tegen ongelijkvloerse kruising bij Torenstraat in Helvoirt!!! Tijdens de raadsvergadering van 28 februari jl. waren het de fracties van CDA en D66 die zand wilde strooien in de N65 machine. Eerst probeerden zij de beslissing over het VKA+ uit te stellen, omdat de laatste verkeerscijfers ontbraken voor het onderliggend wegennet als gevolg van de VKA+ variant. Op zich heel vreemd, omdat het aantal aansluitingen hetzelfde blijft en de doorrekeningen van de cijfers bij de VKA variant dus nagenoeg hetzelfde beeld op zullen leveren bij de VKA+ variant. Nu de optimalisering van het VKA een feit is en het aankomt op beslissingen blijken CDA en D66 zwakke knieën te hebben. Met onjuiste argumenten over verkeerscijfers, kosten en dergelijke die in het verleden niet gebruikt werden. Toen stemden alle fracties, dus ook CDA en D66, met de gewenste unanimiteit, in met alle collegevoorstellen en de daarbij behorende financiering, zonder enig voorbehoud. Toch wel heel bijzonder van de fractie van D66 die bestuurlijke verantwoording heeft gedragen op dit dossier en echt wel beter weet. Het CDA maakte het nog bonter en stemde als enige fractie tegen de VKA+ variant. Daarmee vallen zij terug op de eerder unaniem geaccordeerde VKA variant. Met die beslissing laten zij niet alleen de inwoners van Vught, maar ook de inwoners van Helvoirt in de kou staan. Want de VKA variant houdt op de bij de Boslaan en zet een streep door de ongelijkvloerse kruising bij de Torenstraat in Helvoirt. Het CDA kiest dan liever voor geen verdiepte ligging en extra opstelstroken met verkeerslichten bij de kruising Boslaan/Vijverboschweg. Daarmee sluiten zij de ogen voor de verantwoordelijkheid die zij ook hebben voor de bewoners van Helvoirt die over 1,5 jaar bij Vught horen. We kunnen niet anders concluderen dan dat CDA en D66 inzetten op partijpolitiek in plaats van het algemeen belang voor Vught en Helvoirt.

Gemeentebelangen stemt vóór VKA+ ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Vught 11-03-2019 12:26

Gemeentebelangen stemt vóór VKA+ variant N65 Van voorkeursvarianten naar VKA naar VKA+ De provincie en gemeenten hebben in april 2018 besloten om met Rijkswaterstaat te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het VKA wat in juni 2016 was vastgesteld (met instemming van de voltallige raad), te verbeteren tot een meer uitgebreid VKA+ en welke kosten daarmee gemoeid zijn. Dit alles om de leefbaarheid en veiligheid in Vught en de doorstroming op de N65 tussen Vught en Haaren te verbeteren. Het nieuwe college heeft de hoogste prioriteit aan de N65 en PHS gegeven. Een van de uitgangspunten uit het breed gedragen coalitieakkoord: een geheel verdiepte N65 op het grondgebied van Vught en daarnaast in samenwerking met Haaren een ongelijkvloerse kruising bij de Torenstraat. En daar ging onze wethouder Guus van Woesik mee aan de slag. De fractie van Gemeentebelangen was erg blij toen het college eind 2018 met het goede nieuws over de N65 naar buiten kwam. Er was instemming van de minister van Infrastructuur en Waterstaat met het VKA+ en de financiële verdeling. Een geweldig resultaat voor Vught. Een investering voor nu en in de toekomst (zoals er ook geïnvesteerd wordt in de klimaatbestrijding met het oog op de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen). De best haalbare oplossing ligt nu binnen bereik om Vught veilig, leefbaar en bereikbaar te houden. Er komen op het tracé in Vught ongelijkvloerse kruisingen en tussen de kruisingen een 2,5 meter verdiepte ligging van de weg met geluidwerende voorzieningen. Het verschil met het VKA zit hem met name in de geheel verdiepte ligging waardoor de geluidsschermen geen 4 maar slechts 1,5 meter hoog hoeven te zijn, een ongelijkvloerse kruising bij de Boslaan en het vervallen van de geplande verkeerslichten (VRI) bij Het Groene Woud. De oplossing waar nu voor is gekozen bij Het Groene Woud is een halve aansluiting aan de noordzijde van de N65. Dat heeft extra verkeersbewegingen tot gevolg en voor grote en middelgrote bedrijven ten noorden van de N65 is de bereikbaarheid fors is verslechterd. Het alternatief is ver omrijden waardoor de kernen van Cromvoirt en Helvoirt extra belast zullen gaan worden met o.a. zwaar landbouwverkeer dat naar de andere kant van de N65 moet. Wethouder Guus van Woesik liet tijdens de raadsvergadering van 28 februari jl. weten al op korte termijn in gesprek te gaan met Rijkswaterstaat en de Provincie om te zien of er voor het schrappen van de VRI bij Het Groene Woud een betere oplossing kan worden gevonden. Reden waarom de eerder door ons ingediende motie werd ingetrokken.H et is een geweldig resultaat, maar zeker geen 10. Horende de inspreekreacties tijdens de laatste commissie Ruimte zijn er nog wel een aantal zaken waar het college mogelijk nog maatwerk kan en moet verrichten. Al zullen een aantal keuzes, gelet op de verschillende en vaak tegenstelde belangen, best lastig zijn om te maken. Maatwerk is door de wethouder dan ook toegezegd. Hij zal daarvoor de nodige gesprekken gaan voeren met belanghebbenden. De volgende stap is de bestemmingsplanprocedure die het VKA+ mogelijk moet maken. Daarbij zijn er nog volop mogelijkheden om een inspraakreactie te geven. Het Rijk, de Provincie en de gemeenten hebben hun nek uitgestoken om de VKA+ mogelijk te maken. Een enorme financiële opgave. In goed overleg is daar een verdeling van kosten uit voort gekomen die voor Vught zeker fors is te noemen, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar zonder de bijdrage van Vught was de VKA+ niet tot stand gekomen en zouden we terugvallen op het al eerder geaccordeerde VKA. De investering van onze extra financiële bijdrage van € 10.325.000 vinden wij verantwoord voor de toekomst. Er is in de begroting van 2019 al een bedrag van 7 miljoen Euro opgenomen voor deze betere oplossing. De financiële consequenties van dit voorstel verhogen wel de noodzaak van een integrale afweging van toekomstige investeringen en exploitatie uitgaven via de Programmabegroting. Er zullen zeker lastige keuzes gemaakt moeten worden, maar daar lopen wij niet voor weg.

Op de lijst van PvdA Waterschap de ...

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Vught 28-02-2019 09:12

Op de lijst van PvdA Waterschap de Dommel staat ons Vughtse lid Peggy Bannier #20maart #stemmen #WS19 #PS19 #belangrijk

Regelement van orde, rol burgerlid ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen VVD Vught 01-02-2019 21:07

Regelement van orde, rol burgerlid raadscommissies In de gemeenteraad werd donderdag 31 januari jl. flink gedebatteerd over de wijziging van de verordening Raadscommissies Vught 2019. Deze verordening is door een werkgroep bestaande uit leden van verschillende fracties geactualiseerd en ter vaststelling aan de raad voorgelegd. De discussie spitste zich toe op de positie van burgerleden als er geen raadsleden van een fractie aanwezig zijn. Mogen zij dan als plaatsvervanger optreden of niet? De huidige verordening laat dat niet toe. Ons standpunt: Gemeentebelangen is tegen het inzetten van een burgerlid in een raadscommissie zonder dat daar een gekozen vertegenwoordiger bij aanwezig is. Wij snappen heel goed dat een partij er toe over gaat om een of meerdere burgerleden te benoemen om de fractie te ondersteunen. Zeker bij kleine partijen is de inzet van burgerraadsleden een uitkomst. Maar dit laat onverlet dat een gekozen raadslid altijd verantwoordelijk is voor het burgerlid en de besluiten die ten gevolge worden genomen. Een burgerraadslid is namelijk geen democratisch gekozen raadslid en kan derhalve nooit in de plaats van een gekozen raadslid treden. Ook niet in een van de raadscommissies omdat daar juist de politieke discussies plaatsvinden. De fractie van de VVD denkt er net zo over. De overige partijen zien het burgerlid wel graag als vervanger optreden. En nu: Omdat één van onze fractieleden afwezig was staakte de stemmen met 10 voor en 10 tegen. In de raadsvergadering van 28 februari a.s. wordt er opnieuw gestemd. Mochten de stemmen dan weer gelijk eindigen door afwezigheid van een of meerdere raadsleden, dan wordt het voorstel teruggetrokken en blijft de oude verordening van kracht. Daarin is geregeld dat het burgerlid alleen in een raadscommissie mag optreden als van dezelfde partij minimaal 1 raadslid aanwezig is. Jammer is alleen dat de overige, terechte wijzigingen in de nieuwe verordening dan ook geen doorgang vinden. Wordt vervolgd.

Zwaluw VFC een club om op te ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Vught 30-11-2018 18:54

Zwaluw VFC een club om op te bouwen Tijdens de commissievergadering Ruimte zijn de nieuwbouwplannen van Zwaluw VFC voor een toekomstbestendige club ter opiniëring aan de raad voorgelegd. De raad was hierover reeds eerder geïnformeerd door het bestuur van Zwaluw VFC tijdens de informatieavond op 12 november jl. in het Zwaluwnest. De plannen zijn toen uitgebreid toegelicht door een enthousiast bestuur en de aanwezige raadsleden werden uitgenodigd de oude kleedkamers eens goed te bekijken. Gemeentebelangen hoeft niet overtuigd te worden van het maatschappelijk belang van de lokale voetbalvereniging. Dat was ons natuurlijk al bekend. Het feit dat de club nog steeds groeiende is en nu ook met steeds meer meisjes, met het opkomende damesvoetbal, vereist natuurlijk aanpassingen van de bestaande faciliteiten. En daar willen we ook graag in voorzien. Gemeentebelangen is er dan ook voorstander van dat de betreffende oude kleedkamers, alsmede de toegezegde extra kleedkamers op een duurzame en energiezuinige wijze herbouwd worden op een andere plek, die als fase opgenomen kan worden in het te realiseren nieuwbouwplan van de voetbalclub. Daarmee komen wij de club tegemoet en biedt het hen ruimte om bijvoorbeeld het nieuwe Zwaluwnest daar bovenop te bouwen. Precies zoals in de intentieovereenkomst vermeld. De gevraagde bijdrage van 1,5 mln. euro (60% van de totale bouwkosten), gebaseerd op het naar voren halen van 40 jaar onderhoudskosten en de ondergrond van het nieuwe complex die de gemeente ‘om niet’ moet geven aan de vereniging (wat dient als onderpand van de hypotheekvertrekker), brengt nogal wat risico’s met zich mee. Risico’s die niet zo maar af te dekken zijn. Want wat als de kosten van de bouw enorm tegenvallen? Dat hebben we in het recente verleden al meegemaakt bij het realiseren van een beweegzaaltje. En hoe zit het met een veranderend bestuur met een andere agenda? In dat kader betreuren we het ook ten zeerste dat een voorzitter bij enige tegenslag de vereniging laat zitten. De vereniging richt een beheerstichting op van waaruit onderhoudskosten worden betaald. De stichting voorziet echter niet in reservering van een nieuwe accommodatie op termijn. Hoewel Zwaluw VFC van een groei van een aantal honderden leden uit gaat voor de komende jaren, blijven in het voorgelegde plan de inkomsten uit contributiegelden gelijk aan het huidige ledenaantal en wordt er ook geen rekening gehouden met een eventuele stijging van de contributie, al was het maar een inflatiecorrectie. De gemeente heeft het beoogde plan niet meegenomen in de meerjarenbegroting. Wij staan als gemeente aan de start van een enorm project op het gebied van Rijksinfra. Daar is geld voor nodig, heel veel geld. Naast de mogelijke reserveringen dienen wij daarvoor te lenen als gemeente, wat uiteraard rentekosten met zich meebrengt. Een uitgave als deze zou wederom extra rentekosten met zich meebrengen. Eerder verkondigde D’66 dat het voorstel van Zwaluw echt te ver gaat en dat het op alle manieren uit zijn voegen barstte. Financieel gezien leek het gebouwd te zijn op drijfzand. Maar ook ruimtelijk gezien, vanwege de veelheid van het aantal te bebouwen m², had het niet hun voorkeur (website D’66 8 dec 2017). Deze bezwaren waren in de opiniërende discussie niet meer te bekennen. Gemeentebelangen hoopt dat er snel gebouwd kan worden aan de nieuwe kleedkamers voor Zwaluw VFC. Heeft u nog vragen naar aanleiding van bovenstaande? Laat het ons weten in een bericht, wij informeren u graag.

Succes voor GB wethouder Rijksinfra ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Vught 23-11-2018 20:51

Succes voor GB wethouder Rijksinfra Guus van Woesik en succes voor Vught en Helvoirt! Door het Voorkeursalternatief plus (VKA+) goed te keuren hebben het Rijk, de Provincie en Gemeenten een belangrijke slag geslagen in de toekomstige aanpak van de N65. Zo zijn de volgende aanvullende besluiten genomen: - Wegvlak tussen kruisingen J.F.Kennedylaan – Boslaan: wordt half verdiept - Ongelijkvloerse Kruising Boslaan - Ongelijkvloerse kruising Torenstraat (Helvoirt) - Fietstunnel Kreitsestraat (Helvoirt) - Aanleg van een parallelwegenstructuur Reeds eerder werd besloten om de kruisingen met de J.F. Kennedylaan en De Bréautélaan ongelijkvloers (verdiept) te maken. Lees verder op http://www.gemeentebelangenvught.nl/index.php/nieuws/128-succes-voor-gb-wethouder-rijksinfra-guus-van-woesik Of kijk naar http://feed.omroepbrabant.nl/share/2890333

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.