Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

9 documenten

Goed Maasnieuws voor Baarlo

CDA CDA Peel en Maas 25-06-2020 15:39

Goed Maasnieuws voor Baarlo Heel goed nieuws voor Baarlo: De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat de status ‘rivierbed’ wordt opgeheven zodra de dijk in Baarlo is vernieuwd. Dat betekent dat huiseigenaren en bedrijven achter de dijk niet alleen beschermd worden tegen hoogwater, maar ook eindelijk weer ontwikkelruimte krijgen en niet meer zijn gebonden aan extra, lastige vergunningen. Daarmee komt er voor hen een einde aan een lange periode van onzekerheid. We zijn uiteraard erg tevreden over dit resultaat. En op de manier waarop dit tot stand is gekomen. Eerder bij de dijk in Kessel zagen we al wat je kunt bereiken als je de zorgen en expertise van inwoners serieus neemt en dit weet over te dragen naar degenen die daarin iets kunnen betekenen. Dat zijn er veel: de gezamenlijke Maasgemeenten, de provincie, het waterschap, Rijkswaterstaat en uiteindelijk de minister moesten alle overtuigd worden. Dat dit gelukt is, is een groot compliment waard aan ambtenaren en bestuurders die deze kwestie de afgelopen jaren consequent op de agenda hebben gehouden, in het belang van alle inwoners en ondernemers in het gebied. Een mooi staaltje van samen voor elkaar! Fractie CDA Peel en Maas

Herinrichting Herenweg (invoering 30-km zone)

CDA CDA Teylingen 14-12-2019 13:21

Eerder dit jaar nam de Gemeenteraad het besluit tot herinrichting van de Herenweg in Warmond met het doel er een 30 km zone van te maken.Nu blijkt echter dat de Warmonderhekbrug om veiligheidsredenen op korte termijn zal moeten worden vervangen. Warmond zal hierdoor vanuit de zuidzijde zo’n vijf maanden moeten worden afgesloten. Om Warmond via de noordzijde bereikbaar te houden, kan het project herinrichting Herenweg, naar de mening van het College, pas worden uitgevoerd na de vervanging van de Warmonderhekbrug. Dus pas in 2021, een vertraging van een jaar. Met dat laatste heeft de CDA-fractie grote moeite.Natuurlijk moet Warmond tijdens de renovatie van de brug bereikbaar blijven. Maar even natuurlijk vinden wij het, in het belang van de verkeersveiligheid, dat de geplande 30-km zone zo snel mogelijk wordt ingevoerd. Dat laatste is ook de wens van veel Warmonders zoals blijkt niet alleen uit brieven en gesprekken, maar ook uit een enquête van onze onvolprezen Teylinger journalist.Daarom hebben wij als CDA-fractie, via een motie, een compromis voorgesteld: wel de 30-km zone op korte termijn invoeren via het plaatsen van de borden en evt. smileys o.i.d. , maar de daarbij behorende wegwerkzaamheden pas laten beginnen nadat de vervanging van de Warmonderhekbrug is afgerond.De motie wordt behandeld in de raadsvergadering van 19 december.

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

CDA is blij met de komst van de veiligheidsbus

CDA CDA Zuidplas 25-11-2019 13:14

Op 31 oktober stelde Benno de Ruiter, fractielid van CDA Zuidplas, schriftelijke vragen over de mogelijkheden van een veiligheidsbus. Deze bus zou de verbondenheid van inwoners en hulpdiensten vergoten doordat de bus flexibel ingezet kan worden in alle dorpen van Zuidplas. Dit gaat de zichtbaarheid vergroten. Ook kan deze bus worden ingezet op plaatsen waar tijdelijk meer toezicht nodig is, stelt de Ruiter.De Ruiter is erg enthousiast over de beantwoording van de schriftelijke vragen.‘Wat goed dat er, naar aanleiding van de schriftelijke vragen, een team van afdeling veiligheid directeen bezoek heeft gebracht aan de gemeente Midden-Delfland, waar een soort gelijke bus al operationeel is. Het college was onder de indruk van dit voertuig. Dit heeft geresulteerd in de aanschaf van een bus’. Het CDA is tevreden dat het al reeds gereserveerde bedrag nu wordt besteed aan daadwerkelijke uitgave ter verbetering van de veiligheid en zichtbaarheid in de dorpen. ‘Wij kijken erg uit naar de komst van de veiligheidsbus, welke al in december operationeel is. Ook zijn wij benieuwd hoe het college de invullingscriteria invult.’ Zie hier de beantwoording van de op 31 oktober 2019 gestelde vragen:

#Mobiliteit: Roep om bredere dialoog visie Claudius Prinsenlaan

CDA CDA Breda 13-04-2019 11:03

Visie CP-laan: Roep om bredere dialoog Donderdag 11 april is in de raad uitgebreid gesproken over de gebiedsvisie Claudius Prinsenlaan. Een document dat de voorgenomen ontwikkeling in kaart brengt (komende 4-8 jaar) van het gebied rondom de Claudius Prinsenlaan, één van de belangrijkste toegangswegen van de stad. In de oordeelsvormende sessie legde CDA met name nadruk op de participatie rondom het tot stand komen van deze visie. De plannen om het gebied verder “economisch” te ontwikkelen leverden vele zienswijzen op van bewoners uit het betreffende gebied. Zij voelden zich niet gehoord en zijn bang voor negatieve neveneffecten. Marc van Oosterbosch drong dan ook aan om de meningen en adviezen van bewoners serieus te nemen bij de verdere deelontwikkeling (de planmatige invulling). Een zorgvuldig particpatieplan dient te worden opgesteld en uitgevoerd bij iedere stap. Verder gaf van Oosterbosch mee dat er aandacht besteed dient te worden aan een aantal factoren die van invloed zullen zijn op de leefbaarheid van het gebied, te weten: Verkeersregulering in de nieuwe situatie Verkeersveiligheid: Juiste inrichting om handhaving mogelijk te maken Het voorkomen vansluipverkeer in de woonwijken Aandacht voor milieu-aspecten: geluid, fijnstof, CO2. Mogelijke toename parkeerdruk

Van broem naar zoem

CDA CDA Nunspeet 04-03-2019 19:56

Onder de aansprekende titel 'Van broem naar zoem' verschuilt zich een uitdagend en ook inspirerend project in de stad Groningen. In dat project worden de auto’s van het gemeentelijk vervoerbedrijf zoveel mogelijk omgebouwd naar op waterstofenergie aangedreven motoren. Waterstof komt in het kader van het behalen van duurzaamheidsdoelen als een sterke alternatieve energiebron steeds sterker naar voren. Waterstof kan gemaakt worden m.b.v. door zonnepanelen en windmolens opgewekte groene duurzame energie. Vervolgens kan waterstof als energiedrager prima opgeslagen en getransporteerd worden, waarbij voor het laatste vooral gedacht moet worden aan het hergebruik van het bestaande aardgasleidingnetwerk. De fractie van CDA Nunspeet heeft een aantal punten en ontwikkelingen over waterstof op een rij gezet en het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nunspeet een aantal vragen daarover gesteld. Vragen die o.a. ingaan op de bereidwilligheid de toepassingsmogelijkheden van waterstofenergie binnen de gemeente te gaan onderzoeken en het eigen wagenpark ook op de ‘Groningse manier’ om te gaan bouwen. Dat daarbij een nauwe samenwerking met de regio, de provincie en vooral met de geëigende marktpartijen, waaronder de Waterstof Coalitie, noodzakelijk is moge duidelijk zijn.

Raad past collegevoorstel herinrichting Herenweg Warmond aan: 30 km zone verlengd

CDA CDA VVD D66 Teylingen 23-02-2019 12:54

Al jaren loopt er een discussie over de herinrichting van de Herenweg in Warmond. Inhoud: hoe de verkeersveiligheid van vooral fietsers en voetgangers te verbeteren. In de raadsvergadering van 31 januari werd een voorstel van het College besproken dat volgens het CDA te mager uitviel. Dit voorstel hield o.a. in het instellen van een 30 km-zone tussen de Laan van Oostergeest en de Padoxlaan alsmede het aanbrengen van verkeersdrempels voor oversteekplaatsen en de aanleg van zgn. fietsstraatprofielen. De CDA-fractie constateerde dat onmiddellijk na het begin van de 30 km-zone een zebrapad en een fietsersoversteekplaats liggen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook insprekers tijdens de laatste vergadering van de Commissie Ruimte hebben hierop gewezen. Andere fracties signaleerden eveneens dit probleem. Met de kleinst mogelijke meerderheid, slechts één stem verschil, besloot de gemeenteraad daarom de toekomstige 30 km-zone al te laten beginnen bij de Beatrixlaan. Het huidige fietspad tussen de Beatrixlaan en de Laan van Oostergeest blijft daarbij behouden. Met dit besluit werd tevens een deukje geslagen in het coalitie-front omdat collegepartner D66 meestemde met de oppositie. VVD en Trilokaal stemden tegen het wijzigingsvoorstel.

D66 wil herinrichting Grotestraat Markelo in een keer goed!

D66 D66 VVD CDA Hof van Twente 27-12-2018 14:14

In de raadsvergadering van 18 december lag een voorstel voor de herinrichting van de Grotestraat te Markelo, dit naar aanleiding van een motie waarin de raad het college verzocht met een ontwerp te komen hiervoor, in samenwerking met inwoners en ondernemers. Belangrijk hierbij:de verkeersveiligheid (beschermen fietsers en voetgangers) en een bijdrage leveren aan het verfraaien van de kern van het dorp.

D66 fractievoorzitter Alice Olde Reuver zei hierover dat de fractie van D66 verheugd was dat nu een mooi plan voor ligt, waar ondernemers en inwoners achter staan. Wel jammer dat nu pas aan de raad wordt gerapporteerd dat het plan niet binnen het budget van 250.000 uitgevoerd kan worden; het gaat meer dan het dubbele kosten. En ze vroeg zich af in de raadsvergadering waarom het College dit niet in de begrotingsvergadering heeft gemeld. Dat was beter geweest dan nu voorstellen slechts een gedeelte van het plan uit te voeren. De fractie van D66 kan zich goed voorstellen dat men in Markelo zo het vertrouwen in de gemeente kwijtraakt. Volgens Olde Reuver of Briel kon de raad eigenlijk niet anders dan kiezen voor de zgn optie C, totale uitvoering van het gehele plan. Al die mensen, die hebben meegewerkt aan dit participatietraject, kunnen we niet nu aan het eind van de rit teleurstellen, door te stellen dat het nu toch niet door kan gaan. Dan had het moeten worden voorgelegd tijdens de begrotingsvergadering, zodat we op dat moment een afgewogen keuze hadden kunnen maken. Er is een verwachtingspatroon gecreëerd, waar we niet meer omheen kunnen. Gelukkig bleek de gehele raad voor optie C, de totale uitvoering.

Toch is het besluit nog even opgeschort. Aanleiding hiervoor was een motie, opgesteld door VVD, CDA en VVD, die zo was opgesteld dat hiermee de werkelijke uitvoering van het plan nogal op losse schroeven werd gezet. Hierin werd gesteld dat bij de kadernota 2020 een integrale afweging zou moeten worden gemaakt, waar aan dit plan prioriteit zou moeten worden gegeven. Dat klinkt mooi, maar dat betekent ook dat als er grote tegenvallers zijn bijvoorbeeld in het sociale domein, waardoor er te weinig geld beschikbaar is, het plan ook zomaar niet door kan gaan of verder wordt uitgesteld. Dit werd door de wethouder beaamd.

SP, GB en D66 zijn van mening dat nu ook zeker moet zijn dat het plan in 1x wordt uitgevoerd, en niet meer onnodig wordt uitgesteld. Daarom hebben zij ervoor gezorgd dat de besluitvorming wordt doorgeschoven naar de raadsvergadering in januari. Dan hebben de opstellers van de motie de tijd deze nog eens te overdenken. Het beste zou zijn de motie in te trekken; deze heeft immers geen toegevoegde waarde en doet alleen maar afbreuk aan de stellingname het plan in 1x uit te willen voeren.

De raadsvergadering en het woordje “bijna “.

Pro6 Pro6 CDA Cranendonck 17-06-2018 10:04

Dinsdag 12 juni 19:30 u , de burgemeester opent de vergadering met het mooie verhaal van Achmed en Kees Renkens .

Achmed, Syriër 25 jaar en statushouder , Kees Renkens , 97 jaar bijna blind en slecht ter been .

Achmed vergezelt Kees en Kees help Achmed met z’n studie en het invullen van alle paperassen die hiervoor nodig zijn . Een win-win situatie.

Twee nieuwe raadsleden werden voorgesteld en legden de eed af .

Hennie Beliën van Pro6 en Paul Coenegracht van het CDA .

De raadsvergadering duurde maar een half uur en als laatste kwam aan de orde de woningbouw Deken van Baarstraat Treurenburgstraat : punt 14 uit het voorstel aan de raad van de gemeente Cranendonck . Woningen moeten “bijna ” energie neutraal zijn.

Er ontstond een meningsverschil over het woordje “bijna “. Pro6 heeft duurzaamheid hoog in hun programma staan . Er moest gestemd worden om het woordje te laten staan of weg te halen. Maar de uitleg van wethouder Frits van der Wiel was zodanig duidelijk dat Pro6 heeft gestemd om het woordje “bijna ” te laten staan.

Want Pro6 staat ook voor eerlijkheid .

En wie weet blijkt straks wanneer de woningen zijn gerealiseerd dat ze toch 100% energieneutraal kunnen worden opgeleverd.

Zo ging “bijna “, “bijna ” weg maar bleef toch staan.

Jacomien Janssen/steunfractie Pro6

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.